رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اعلام کرد: سهم ناچیز قالیبافان از بیمه قالیبافی

۱۰ درصد ۵۰ هزار بافنده استان بیمه اند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از شناسایی ۵۰ هزار بافنده در خراسان جنوبی خبر داد که تنها ۱۰ درصد آنها بیمه شده فرش هستند و اولین مطالبه ما در خصوص بیمه است.شهرکی در پی حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران در شهرستان طبس با بیان اینکه صنعت فرش استان، سهم چهار درصدی از کشور را دارد ، افزود: ۳۱۰ مجوز در حوزه فرش استان آن هم درموضوعات مختلف طراحی، بافت و سایر وابسته های فرش صادر و فعال شده است .
وی از برگزاری هر ساله المپیاد استانی و شرکت در المپیاد کشوری و کسب رتبه های ملی، برگزاری ۱۴۶ دوره آموزشی با ۱۷۰ هزار نفر ساعت و کسب ۲ نشان جغرافیایی در استان که برند استان در حوزه فرش در دنیاست بعنوان مهمترین اقدامات سازمان در این حوزه یاد کرد و ادامه داد: خراسان جنوبی یکی از قطب های تولید فرش دستباف در کشور است به طوری که ۲ نشان بین المللی برای فرش مود و قهستان به ثبت رسیده است.
برگزاری جشنواره فرش استان در نیمه دوم سال
وی درباره پرداخت تسهیلات به بافندگان فرش گفت: پرداخت تسهیلات یارانه دار را در مشاغل خانگی به ویژه فرش داشتیم که از سال ۹۶ تا امروز بالغ بر چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت شده و مبلغ ۲ میلیارد تومان مصوبه طبس بوده و ۱۰۰ میلیون تومان در حوزه مشاغل خانگی پرداخت شده است. شهرکی از برگزاری جشنواره فرش در استان در نیمه دوم سال خبر داد. رئیس مرکز ملی فرش ایران هم در پی سفرش به شهرستان طبس و در کارگروه تخصصی فرش استان از آمادگی این مجموعه برای ثبت نشان جغرافیایی فرش اصیل طبس خبر داده و گفته: از برپایی جشنواره فرش در نیمه دوم سال در خراسان جنوبی و همچنین راه اندازی خانه فرش در استان به مرکزیت بیرجند و سپس در طبس حمایت می کنیم. دست پاک با بیان اینکه مرکز ملی فرش از تهیه مستند فرش دستباف ایرانی در استان خراسان جنوبی حمایت می کند از اختصاص یک غرفه به استان و یک غرفه بصورت مجزا به شهرستان طبس در نمایشگاه فرش تهران خبر داد .
خانه فرش بیرجند تجهیز می شود
وی هم چنین از تجهیز خانه فرش در استان با توجه به اینکه دو نماد جغرافیایی از این منطقه به ثبت ملی رسیده خبر داد و گفت: در صورتی که محلی در بیرجند به آن اختصاص یابد آن را تجهیز می کنیم و سپس دومین خانه فرش را در طبس راه اندازی خواهیم کرد.
حل موقت مشکل بیمه قالیبافان در قالب صندوق بیمه عشایری و روستایی
دست پاک از پیگیری مجدانه برای رفع مشکلات بیمه قالیبافان خبر داد و گفت: در حال حاضر به عنوان مسکن بیمه دیگری را پیش بینی کرده ایم که تحت عنوان صندوق بیمه عشایری و روستایی است. وی از آمادگی مرکز ملی ایران برای پرداخت تسهیلات از محل صندوق کارآفرینی امید و محل کمک های فنی اعتباری به طرح هایی که برای توسعه فرش دستباف شهرستان طبس ارائه شود، خبر داد .
مساجد را به فرش دستباف ایرانی مزین کنیم
وی تاکید کرد: باید برای تبلیغ کار هنرمندان خود حداقل مساجد را مزین به فرش دستباف ایرانی کنیم زیرا فرش دستباف ارزش فرهنگی دارد و بافت فرش در کارگاه های ستاد بازسازی عتبات عالیات نشان از تاثیر فرهنگی آن است.وی با بیان اینکه فرش دستباف ایرانی آمیزه ای از صنعت، فرهنگ و دانش است، افزود: ما بسیاری از مراکز دانشگاهی را مختص این رشته داریم و در این حوزه دانش آموختگان زیادی هستند که برای افزایش دانش بافندگان در سراسر کشور اعلام آمادگی می کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*