گزارش/با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!

سیاست‌های بانکی ساختمان شیشه‌ای در برابر جهش تولید با مشارکت مردم؛

بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!

رییس اتاق ایران معتقد است، همه باید برای تحقق شعار سال تلاش کنیم؛ اما یادمان باشد که تحقق این شعار، نیازمند زیرساخت‌های اولیه است. یک واحد تولیدی با بهره بانکی ۴۰ درصد نمی‌تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد.

بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در سال‌های اخیر، برخی بانک‌های کشورمان بر خلاف مصوبات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، اقدام به ارائه بسته‌های ویژه با نرخ سود بالاتر از نرخ مصوب برای جذب نقدینگی می‌کنند؛ روندی که در گام بعد به افزایش نرخ تسهیلات دهی منجر می‌شود و چالش جدی برای تولیدکننده است.

این در حالی است که اواخر سال گذشته، بانک مرکزی در رویکردی کم سابقه، از انتشار اوراق سپرده با نرخ سود ۳۰ درصدی در شبکه بانک خبر داد و با جذب حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به شبکه بانکی، تلاش داشت از روند صعودی نرخ ارز و تورم جلوگیری کند؛ هرچند این هدف گذاری در نهایت در سطح قابل قبول، محقق نشد و شاخص ارزی به روند افزایشی ادامه داد.

اما نکته قابل تامل این که به رغم دستورها و ابلاغیه‌های معاون نظارت بانک مرکزی، مبنی بر رعایت نرخ سود سپرده در سقف ۲۲.۵ درصدی در بانک ها، همچنان شاهدیم که برخی بانک‌های عامل با نرخ‌های بالاتر و حتی نرخ ۲۷ درصدی به دنبال جذب سپرده‌های مردم هستند؛ رویکردی که به نظر می‌رسد نیاز به پیگیری جدی‌تر از سوی بانک مرکزی و معانت نظارت این بانک دارد.

این در شرایطی است که فرشاد محمدپور معاون نظارت بانک مرکزی اسفندماه سال قبل دو بار بر رعایت نرخ سود تاکید کرده و گفته بود: با توجه به نتایج بازرسی‌های انجام شده در شبکه بانکی کشور، مشخص شد همچنان شش بانک، بیشترین تخلفات را در زمینه رعایت نرخ‌های سود سپرده‌ها داشته‌اند.  بنابراین بهتر است با گذشت حدود دو ماه از ابلاغیه قبلی این مقام نظارتی، این بار به سراغ شعب بانک‌های متخلف برود تا از نزدیک نظاره گر روند تسهیلات دهی و جذب سپرده بانکی باشد.

مسلما تمایل بانک‌ها به جذب سپرده با سود بالا منجر به تسهیلات دهی با نرخ سود بالاتر از سقف قانونی می‌شود؛ موضوعی که همواره از سوی بخش خصوصی و مولد اقتصاد تاکید شده است. برای نمونه، روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست مشترک با استاندار همدان، هیات رئیسه اتاق همدان و برخی مدیران دولتی و فعالان اقتصادی این استان اظهار داشت: همه باید برای تحقق شعار سال تلاش کنیم. اما یادمان باشد که تحقق این شعار، نیازمند زیرساخت‌های اولیه است. یک واحد تولیدی با بهره بانکی ۴۰ درصد نمی‌تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد. به گفته حسن‌زاده: بدون حل مشکل تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی، جهش تولید محقق نخواهد شد.

رئیس پارلمان بخشی خصوصی یادآور شد: سال گذشته بانک مرکزی ۲۸۵ همت اوراق با بهره ۳۰ درصد توسط بانک‌ها منتشر کرد. هدف این بود که نقدینگی کنترل شود که این امر رخ نداد. این در حالی بود که کمبود نقدینگی در واحد‌های تولیدی مشکلات زیادی ایجاد کرده و حتی بسیاری از آن‌ها در پایان سال توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نداشتند. بدون حل مشکل نقدینگی واحد‌های تولیدی، چطور می‌توان جهش تولید را رقم زد.

اشاره نماینده بخش خصوصی به مساله و چالش نرخ بهره بانکی ۴۰ درصدی و نبود نقدینگی مناسب در اختیار بخش مولد اقتصاد، بسیار مهم است، چون تجربه ثابت کرده است زمانی که بخش تولید و مولد اقتصاد نتواند با نرخ سود بالای بانکی و مشکلات دریافت تسهیلات بانکی به مسیر خود ادامه دهد، به ناچار مجبور به خانه نشینی و رونق رفتار‌های سفته بازی و دلالی در جامعه و فضای اقتصادی می‌شود.

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند: یکی از مهم‌ترین پیامد‌های سکوت بانک مرکزی و افزایش غیرقانونی نرخ سود بانکی، افزایش هزینه‌های تامین مالی برای بنگاه‌های تولیدی است. این امر به دلیل آن است که با افزایش نرخ سود، شرکت‌ها برای دریافت وام و تسهیلات بانکی باید هزینه بیشتری بپردازند و در نتیجه افزایش هزینه‌های تامین مالی می‌تواند منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در بخش تولید شود. به بیان دیگر، با بالا رفتن هزینه‌های وام،  سودآوری طرح‌های سرمایه‌گذاری  کاهش می‌یابد و انگیزه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بخش کم می‌شود.
بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!

برخی نیز تاکید دارند، نرخ سود بانکی بالا می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای کالا‌ها و خدمات شود، زیرا با افزایش نرخ سود، مردم تمایل بیشتری به سپرده‌گذاری پول خود در بانک‌ها به جای خرید کالا و خدمات پیدا می‌کنند؛ بنابراین همان طور که اشاره شد، سیاست‌های بانکی  می‌توانند نقش مهمی در تسهیل یا تشدید موانع تولید و به طور مشخص در تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم ایفا کنند. به گونه‌ای که برخی از سیاست‌های بانکی که می‌توانند مانع دسترسی تولیدکنندگان به تسهیلات شوند عبارتند از؛

نرخ سود بالای بانکی: همانطور که گفته شد، نرخ بالای سود بانکی می‌تواند هزینه‌های تامین مالی را برای تولیدکنندگان افزایش دهد و از تمایل آن‌ها برای دریافت وام بکاهد.

شرایط سخت و پیچیده اعطای وام: بسیاری از تولیدکنندگان برای دریافت وام بانکی با ارائه مدارک و اطلاعات فراوان و طی فرآیند‌های پیچیده و طولانی مواجه می‌شوند. این امر می‌تواند دسترسی به تسهیلات را برای آن‌ها دشوار کند.

تمرکز بانک‌ها بر اعطای وام به بخش‌های غیرمولد: متاسفانه بسیاری از بانک‌ها تمایل دارند، تسهیلات خود را به بخش‌های غیرمولد مثل بخش مسکن و واردات کالا‌های لوکس اختصاص دهند. این امر سهم بخش تولید از تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد.

 

 

 

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

 روایت‌های متعددی در سال‌های اخیر از واقعه طبس عنوان شده است که در این گزارش واقعیت شکست خفت‌بار نظامیان آمریکایی‌ را در عملیات موسوم به «پنجه عقاب» بازخوانی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پنجم اردیبهشت یادآور شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس است که این شکست خفت‌بار بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و هرچند تلاش می کنند با ساخت روایت های جعلی حافظه تاریخی ملت ها را مخدوش کنند اما در واقعیت از تحقیر و رسوایی آنها پس از سال‌ها ذره ای کم نشده است.

امام خمینی (ره) پس از این واقعه فرمودند: «نباید بیدار شوند آنهایی که به معنویات توجه ندارند و به این غیب ایمان نیاوردند، (چه کسی) این هلیکوپترهای آقای کارتر را که می‏‌خواستند به ایران بیایند، ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند، شن‌ها مامور خدا بودند، باد مامور خداست».

آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری درباره این واقعه فرمودند: «اولین باری که دخالت نظامی در این مناطق انجام گرفت، سال ۱۳۵۹ بود که نیروهای آمریکایی به فرمان رئیس‌جمهور دموکرات، به قصد این ‌که خود را به تهران برسانند، به طبس حمله‌ نظامی کردند. البته از همان نیمه‌ راه، جسدهای سیاه‌شده و جزغاله شده‌شان برگشت! عجیب است! کشور عزیز و ملت بزرگ و منطقه‌ تاریخی ما، آزمایشگاه چه تجربه‌های بزرگی است.»

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

احمد حبیبی یکی از شاهدان عینی واقعه طبس که شاهد شهادت محمد منتظر قائم در صحرای طبس بود در تشریح شرایط آن روز چنین می گوید: سال ۱۳۵۹ در سپاه طبس مشغول به خدمت بودم که چهارم اردیبهشت همان سال، خبر حمله قاچاقچیان در مسیر راه به یک اتوبوس مسافربری که از یزد عازم مشهد بود و به یک تانکر سوخت را دریافت کردیم.

من به همراه چهار نفر از اعضای کمیته وقت انقلاب اسلامی برای بررسی موضوع به منطقه اعزام شدیم، صبح زود پنجم اردیبهشت که آنجا رسیدیم مشاهده کردیم پنج فروند هواپیمای غول پیکر کنار جاده فرود آمدند و یک فرورند هواپیمای سی – ۱۳۰ با چند هلی کوپتر آتش گرفته و هشت جنازه نیز در لابه‌لای آهن‌ها در حال سوختن است اما یک جناره بیرون افتاده که ظاهرا سالم بود و از طرفی ما هیچ وسیله ارتباطی نداشتیم.

داخل یکی از هلی‌کوپترها دستگاهی روشن بود که احتمالا صدا و تصویر را ارسال می‌کرد به داخل هلیکوپتر رفتم، دور تا دور آن اسناد مهم و فوق سری برای انجام عملیات تعبیه شده بود؛ ۱۵ دقیقه‌ای که در محل حضور داشتیم ۲ فروند فانتوم اف چهار از طرف جنوب منطقه آمدند و شروع به زدن رگبارهای هشداری کردند تا ما نزدیک هلی‌کوپترها نرویم زیرا از اسناد داخل آن با خبر بودند و ما که سلاحی برای دفاع نداشتیم کمی از محل وقوع فاصله گرفتیم.

۱۰ دقیقه بعد یک دستگاه خودروی استیشن از سپاه یزد به فرماندهی محمد منتظر قائم وارد منطقه شد و نزد ما آمدند و اظهار داشتند برای بررسی موضوع آمده‌ایم.

پنج هلی‌کوپتر استتار شده به رنگ خاک آنجا بود که هیج نشانی نداشت و شهید منتظر قائم گفت چهار نفر از نیروهای شما و چهار نفر از نیروهای ما از منطقه فاصله بگیرند تا اگر اتفاقی برای ما افتاد بقیه راه را ادامه دهند و من و شما برای بررسی به نزدیک و داخل هلی‌کوپترها می‌رویم.

شهید منتظر قائم به داخل یکی از هلی‌کوپترها رفت و هنوز در حال بیرون آمدن بود تا با یکدیگر همفکری کنیم که یکی از نیروهای ما اعلام کرد محمد هواپیماها دارند می‌آیند، به آسمان نگاه کردم دیدم هواپیمایی نیست اما مشاهده کردیم از شمال منطقه به فاصله پروازی ۱۰۰ متر از زمین،۲ فانتوم در حال حرکت به سمت منطقه است که وقتی روی هلی‌کوپتری که اسناد داخلش بود قرار گرفتند با زدن رگبار، انفجاری بزرگ رخ داد که کوهی از خاک و آتش ایجاد شد و هلی‌کوپتر کاملا از بین رفت و همانجا بود که محمد منتظر قائم به شهادت رسید.

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

صبح ششم اردیبهشت که مسوولان و نیروهای مختلف آمده بودند باز هم ۲ فروند فانتوم یکی دیگر از هلی‌کوپترها را به رگبار بستند و با توجه به اینکه باک سوخت آن خالی بود، منفجر نشد و فقط سوراخ سوراخ شد.

شهید محمد منتظر قائم نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان یزد روز پنجم اردیبهشت‌ سال ۱۳۵۹ وقتی از فرود چند بالگرد آمریکایی در کویر طبس مطلع می‌شود، بلافاصله در محل حادثه حضور پیدا می‌کند تا موضوع را از نزدیک بررسی کند.

همزمان با حضور محمد منتظر قائم و همراهانش در صحرای طبس این مکان مورد حمله هوایی قرار گرفت و بعدها مشخص شد که بالگردها حاوی اسناد مهمی بوده‌اند.

با ورود محمدرضا پهلوی به آمریکا با اجازه جیمی کارتر رییس جمهوری وقت آمریکا فصل جدیدی را در روابط ایران و آمریکا به وجود آورد که همراه با افزایش بی اعتمادی بود. به طوری که در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ خورشیدی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره)، سفارت این کشور را در تهران اشغال و اعضای آن را گروگان گرفتند.

این اقدام از طرف حضرت امام (ره) مورد تایید قرار گرفت و ایشان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را «انقلاب دوم» نامیدند.

استمرار ماجرای گروگان گیری و شکست طرح های آمریکا جهت آزاد سازی جاسوسان خویش موجب بحرانی بزرگ و اختلاف نظر در دستگاه دیپلماسی آمریکا پیرامون چگونگی برخورد با انقلاب اسلامی شد. اگرچه در این میان شورای امنیت ملی آمریکا به سرپرستی برژنیسکی طرفدار اقدامات قاطع نظامی علیه انقلاب اسلامی شدند.

سرانجام گروه ویژه ۱۳۲ نفره با عنوان «دلتا فورس» برای حمله به ایران و آزادی گروگان ها تشکیل شد و پس از بررسی های فراوان در شامگاه چهارم اردیبهشت ۱۳۵۹خورشیدی هفت فروند هواپیمای غول پیکر نظامی ۱۳۰-c و هشت فروند بالگرد نظامی مجهز آمریکای در عملیات موسوم به «پنجه عقاب» وارد ایران شدند اما در همان ابتدا یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری شهر راور کرمان دچار نقص شد و ناگزیر فرود آمد. سرنشینان آن به بالگرد دیگری منتقل شدند و پس از طی مسافتی و با توجه به وقوع طوفان شن، دستگاه هیدرولیک این بالگرد نیز از کار افتاد اما توانست خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز برساند.

در هر صورت، ۶ فروند هواپیمای سی – ۱۳۰ و ۶ فروند بالگرد در محل مورد نظر واقع در صحرای طبس در تاریکی شب فرود آمدند. در حال سوخت‌گیری بالگردها برای اجرای مرحله بعدی عملیات، یکی دیگر از آنها دچار نقص فنی شد.

با از کار افتادن آن، تمام برنامه‌ های آمریکایی ‌ها به هم خورد زیرا آنها با محاسباتی که انجام داده بودند، برای انجام مرحله بعدی عملیات حداقل به ۶ فروند بالگرد نیاز داشتند.

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

این ماجراها به ناو نیمیتز و از آن جا به کاخ سفید گزارش شد و از رییس جمهوری کسب تکلیف شد. کارتر دستور توقف عملیات و عقب‌ نشینی را صادر کرد اما نیروهای آمریکایی در طوفان شن گرفتار شدند. هواپیماها و بالگردهای آمریکایی در حال برخاستن از زمین، دچار مشکل شدند. یک هواپیما و یک فروند بالگرد با هم برخورد کردند و هر ۲ آتش گرفتند. بر اثر حادثه، هشت تن از آمریکایی ‌ها کشته شدند و بقیه پنج فروند هواپیمای سی-۱۳۰ نیز از خاک ایران فرار کردند.

برژینسکی در خصوص رفتار و ناراحتی جیمی کارتر بعد از شنیدن این شکست نیروهایش در طبس می گوید: سرش را میان ۲ دستش گرفت و به مدت چند ثانیه روی میز گذاشت.با شنیدن این خبر، به مانند مار زخمی به خود پیچید و آثار درد و نگرانی بر تمامی صورت او آشکار شد و به اطرافیانش بد و بی راه می گفت. سایروس ونس وزیر امورخارجه آمریکا می‌نویسد: همه ما گیج و پریشان شده بودیم.

کارتر روز بعد مجبور شد در یک نطق تلویزیونی، ضمن اعلام و تایید موضوع، جزئیات آن را هم برای مردم تشریح کند. او برای تنظیم متن صحبت‌های خود دستور داده بود، نسخه‌ای از سخنرانی کندی در زمان شکست خلیج خوک‌ها را هم برایش بیاورند و در سخنرانی خود گفت: اواخر دیروز من دستور لغو یک عملیات نظامی در ایران را صادر کردم. قرار بود، اعضای سفارتخانه ما که در ایران گروگان گرفته شده بودند توسط تیم نجات آزاد شده و به آمریکا بازگردانده شوند.

به دلیل مشکلات فنی در بالگردها، چاره‌ای جز لغو ماموریت نداشتیم. تیم اعزامی به صحرای طبس از نفرات نیروی دریایی، رنجرها و افراد نیروی مخصوص تشکیل شده بود و هسته اصلی گروه، وظیفه حمله به سفارتخانه و نجات گروگان‌ها را بر عهده داشت.

آن‌ها همه داوطلب انجام این عملیات بوده و به خوبی آموزش دیده بودند. من رهبر آن‌ها را قبل از اعزام به ماموریت ملاقات کردم. آنها می‌دانستند که چشم امید من و ملت آمریکا به آنهاست.

برژینسکی احساس ناامیدی ملی را در آمریکا از پیامدهای مهم شکست این کشور در طبس می داند و می گوید: ماجرای مفتضح ایران یکی از سه عامل مهم شکست کارتر بود و این ماجرا، احساس ناامیدی ملی را برانگیخت.

یکی از خبرنگاران روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز می نویسد: داغ شکستی که آمریکاییان در ایران خوردند تا مدت ها آنها را رها نخواهد کرد. به ویژه بدین دلیل که این شکست، ضربه دوباره ای به احساس آنهایی بود که شدیداً به فن آوری معتقدند و به آن ایمان دارند. از کار افتادن سه بالگرد در میان بادهای شنی بیابان، ضربه بسیار سنگینی بوده است.

با این حال وقتی که جنازه آمریکایی ها تحویل دولت آمریکا داده شد، دولت کارتر زیر بار انتقادات شدید، مراسم استقبال و تشییع باشکوهی ترتیب داد تا «شرافت ملی» لکه دار شده آمریکا را طوری بپوشاند که دیگر دیده نشود اما طعم شکست ماجرای طبس برای کارتر آن چنان تلخ بود که او بعدها در مصاحبه با روزنامه کویتی الانبا چنین گفت: دوران ریاست جمهوری من، بدترین دوره های ریاست جمهوری در آمریکا بوده، چه در آن زمان، دولت آمریکا در دست آیت الله خمینی در ایران، به گروگان گرفته شد.

شکست خفت‌بار آمریکا در طبس بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. به گونه ای که خبرگزاری آسوشیدپرس از لندن اعلام کرد: سرمقاله‌های روزنامه‌های انگلیس روز گذشته، تقریباً همگی به حمله نافرجام آمریکا به ایران اختصاص داشت که این کار کارتر را نشانه ضعف او پنداشتند.

 

 

 

 

راه بازگشت خوشحالی

فرشته جهانی
راه بازگشت خوشحالی

مشارکت بیشترین تاثیر را بر سطح شادکامی به خصوص برای جوانان دارد و آن‌هایی که دارای سطح مشارکت اجتماعی قوی‌تری هستند، از شادکامی باﻻتری نیز برخوردارند.

اﺣﺴﺎس ﺷﺎدی و ﻧﺸﺎط یکی از ﺧﻮاﺳﺘﻪﻫﺎی ﻓﻄﺮی و از ﻧﯿﺎزﻫﺎی روانی اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﺷﻤﺎر می‌آید. حس ﺷﺎدی از یک‌سو اﻧﺴﺎنﻫﺎ را ﺑﺮای زﻧﺪگی ﺑﻬﺘﺮ و ﺑﺎزدهی ﺑﯿﺸﺘﺮ آﻣﺎده می‌کند و از ﺳﻮی دیگر ﺑﻪ دﻟﯿﻞ وﯾژگی ﻣﺴﺮی ﺑﻮدن آن، ﺑﺴتگیﻫﺎی ﻓﺮد را ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ گسترده‌تر می‌سازد بنابراین می‌توان گفت زمانی که شهروندان اﺣﺴﺎس ﺷﺎدی کنند، ﻫﻤﻮاره در ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ محیط زندگی و اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ تلاش بیشتری می‌کنند.

در رﺗﺒﻪﺑﻨﺪی ﺟﻬﺎنی ﺷﺎدکامی که در ﺳﺎل ۲۰۱۸ انجام گرفته، اﯾﺮان از میان ۱۵۶ کشور بررسی شده در رﺗﺒﻪ ۱۰۶ قرار داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. صرف نظر از اینکه تا چه میزان این رتبه‌بندی‌های جهانی با واقعیات جوامع سازگار است و این واقعیات را با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و مدنی و از آن‌ها مهم‌تر هویتی و تمدنی چگونه می‌توان در نسبتِ هم رده‌بندی کرد باید گفت ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎیی مانند ﺟﻮان ﺑﻮدن ﺟﻤﻌﯿﺖ کشور در کنار وضعیت اقتصادی و نیز مواجهه با پدیده‌هایی مانند جنگ و بلایای طبیعی در وضعیت شادی جوامع موثرند.

راه بازگشت خوشحالی

در این پیوند، «مریم حاجی زردینی» و جمعی از همکاران در مقاله‌ای با عنوان «نقش سرمایه اجتماعی در شادکامی جوانان» به این موضوع پرداخته‌اند. در ادامه گزیده‌ای از آن را می‌خوانیم؛

اجزا سرمایه اجتماعی عبارتند از اعتماد اجتماعی، ارزش‌های ‌اجتماعی و فرهنگی، اﺣترام به بزرگترها، وفاداری به عهد، خوش‌قول و قراری، امنیت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، آگاهی و شناخت، انسجام اجتماعی و سرمایه فرهنگی

اجزا سرمایه اجتماعی کدامند؟

سرمایه اجتماعی مفهومی کلی است که از اجزای متفاوتی تشکیل شده است. این اجزا دارایی‌های یک جامعه می‌تواند باشد که هیچ کسی به طور فردی مالک تمام آنها نیست. این نوع سرمایه تنها در صورت تملک جمعی معنی پیدا می‌کند و یک نفر هرگز نمی‌تواند مالک وجود سرمایه اجتماعی در جامعه باشد.

این ابعاد عبارتند از: اعتماد اجتماعی، ارزش‌های ‌اجتماعی و فرهنگی، اﺣترام به بزرگترها، وفاداری به عهد، خوش‌قول و قراری، امنیت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، آگاهی و شناخت، انسجام اجتماعی و سرمایه فرهنگی.

ارتباط بین شادکامی و سرمایه اجتماعی

شادکامی از پدیده‌های روانشناختی است که از جمله مهم‌ترین نیازهای روانی بشر به شمار می‌آید و بر زندگی افراد تاثیر بسزایی دارد و تحت تاثیر عوامل اجتماعی مختلفی قرار دارد. سرمایه اجتماعی از جمله عوامل موثر بر شادکامی محسوب می‌شود. سرمایه اجتماعی در روابـط میـان افـراد تجـسم می‌یابد و نوعی سرمایه‌گذاری فردی یا جمعی، آگاهانه یا ناآگاهانه است که در روابط اجتماعی وجود دارد؛ به تعبیر دیگر شادکامی به عواطف مثبت، تعادل عاطفی و رضایت خاطر – هم متغیرهای فردی و هم متغیرهای اجتماعی- وابسته است و یکی از عوامل اجتماعی که بر سطح شادکامی جوانان اثرگذار است، سرمایه اجتماعی است.

سرمایه اجتماعی پیامدهای قوی و قابل ارزیابی بر زندگی انسان‌ها دارد. افراد شادتر زندگی طوﻻنی‌تر، همکاری اجتماعی و اﺣساس شادی بیشتر در هنگام کار و توانایی باﻻتری برای ﺣل و مقابله با مشکلات دارند. اﺣساس شادکامی به اﺣساسات مثبت فرد و رضایت خاطر او از زندگی مربوط می‌شود.

همچنین مطالعات نشان می‌دهد شادکامی هم به عواطف مثبت، تعادل عاطفی و رضایت خاطر که متغیّرهای فردی هستند، وابسته است و هم به متغیّرهای اجتماعی. سرمایه اجتماعی، شادی، جوانان، آموزش فعّاﻟیت‌های اجتماعی و مشارکت در کارهای گروهی، زمینه را برای افزایش نشاط افراد فراهم می‌کند و هرچه دامنه فعّاﻟیّت‌های افراد گسترده‌تر باشد، میزان شادی و نشاط آنان نیز بیشتر خواهد بود.

افرادی که دارای روابط اجتماعی باﻻتری هستند، از شادی و نشاط بیشتری برخوردارند، سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با سلامت روانی و شادکامی رابطه دارد. میان شاخص‌های سرمایه اجتماعی و میزان شادی و نشاط رابطه معناداری برقرار است؛ بدین صورت که با افزایش سرمایه اجتماعی، میزان نشاط افزایش می‌یابد.

افراد شادتر زندگی طوﻻنی‌تر، همکاری اجتماعی و اﺣساس شادی بیشتر در هنگام کار و توانایی باﻻتری برای ﺣل و مقابله با مشکلات دارند

سطح فردی سرمایه اجتماعی بر شادکامی و کار داوطلبانه اثرگذار است و ﺣس ّ سودمندی و مشارکت سازمانی در سطح همسایگی، تأثیری مثبت بر شادکامی دارد. شخصیّت، عزّت نفس، اعتقادات مذهبی، سرمایه اجتماعی، فعّاﻟیّت‌های اوقات فراغت و… از جمله عواملی هستند که تأثیر به سزایی بر شادکامی دارند.

مشارکت اجتماعی و تاثیر آن بر شادکامی

مشارکت اجتماعی در معنای وسیع کلمه در برگیرنده انواع کنش‌های فردی و گروهی به منظور دخاﻟت در تعیین سرنوشت خود و جامعه و تأثیر نهادن بر فرایندهای تصمیم‌گیری درباره امور عمومی است.
مشارکت اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با جامعه مدنی دارد. مشارکت اجتماعی ریشه در ساخت و روابط گروهی در سطوح محلّی و ملّی دارد و در نهایت، مبتنی بر یک فرایند است؛ فرایندی که طی آن، اطمینان و هم‌بستگی میان مردم برقرار می‌شود.
در زمینه رابطه میان ابعاد سرمایه اجتماعی و شادکامی، نتایج نشان می‌دهد که مشارکت بیشترین تأثیر را بر سطح شادکامی جوانان دارد و جوانانی که دارای سطح مشارکت اجتماعی قوی‌تری هستند، از شادکامی باﻻتری نیز برخوردارند همچنین متغیّرهای اعتماد اجتماعی و انسجام اجتماعی نیز در رتبه‌های بعدی اثرگذاری بر شادکامی قرار دارند.

معادله اعتماد و سرمایه اجتماعی

اعتماد اجتماعی را می‌توان‌ داشتن ﺣسنﻇن به دیگران در روابط اجتماعی، که دارای دو طرف اعتمادکننده و اعتمادشونده است، دانست. این اعتماد تسهیل‌کننده روابط اجتماعی است و امکان سود یا زیان را در خود نهفته دارد.

همچنین اعتماد را به عنوان یک خیر جمعی با ارزش می‌توان تلقی کرد که به وسیله تعاملات اعضا در جامعه پیگیری می‌شود. ابعاد اعتماد اجتماعی عبارتند از: صداقت، صراﺣت، اطمینان، سهیم کردن، تمایلات همکاری جویانه و اعتماد کردن. اگر این اعتماد از ﺣد فردی به سطح سازمانی انتقال یابد، به عنوان یک سرمایه باارزش تلقی می‌شود. این سرمایه موجب پایین آمدن سطح هزینه‌های تعاملات اجتماعی و اقتصادی و اقدامات مختلف می‌شود.

اعتماد یکی از جنبه‌های مهم روابط انسانی و زمینه‌ساز مشارکت و همکاری میان اعضای جامعه است. اعتماد مبادﻻت را در زمینه‌های‌ مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی سرعت می‌بخشد

اعتماد یکی از جنبه‌های مهم روابط انسانی است و زمینه‌ساز مشارکت و همکاری میان اعضای جامعه است. اعتماد مبادﻻت را در زمینه‌های‌ مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی سرعت می‌بخشد.

اعتماد، بنیان سرمایه اجتماعی است و شرایط را برای عمل متقابل فراهم می‌کند؛ به تعبیری، اگر شما خوب رفتار کنید، من هم خوب خواهم بود. هنگامی که مردم به یکدیگر اعتماد دارند، بر مشکلات کنش متقابل فائق می‌آیند و دیگر هزینه‌های‌ زیادی صرف جلب اعتماد افراد نمی‌شود.

راهکارهایی برای آوردن جامعه به مسیر شادکامی

۱- ارزیابی و شناخت عوامل مرتبط با شادکامی و سرمایه اجتماعی

۲- برنامه‌ریزی‌ و ارایه راهکارهای مداخله‌ای‌ مناسب به منظور توانمندسازی‌ و تقویت سرمایه اجتماعی

۳- تشکیل کارگاه‌هایی جهت آموزش تعاملات اجتماعی و روابط بین فردی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*