شعله های دروغ

آتش مهار نشده در مینی پالایشگاه ،وزیر کشور را به بیرجند کشاند

ستاد بحران خراسان جنوبی بدون حضور خبرنگاران برگزار شد

بوی گاز شهر را برداشته بود ، نه یک بار و نه اینکه هشداری داده شود و دیگر تکراری نباشد، باز هم بود. برخی مسئولان دلایل من‌درآوردی آوردند و به شعور مردم توهین کردند و گفتند در یکی از مخازن سوخت باز بوده ، بی مبالاتی کارگران باعث باز ماندن درب مخازن شده، آن یکی هم گفت که توهم مردم است و … از این دست خزعبلات که حالا چاشنی انفجار دومینویی مخازن سوخت و اشتعال ۴.۵ میلیون لیتر سوخت هیدرو کربن در بیرجند شد و خط افق را با سیاهی در هم آمیخت. بعد از حادثه نجواهایی هم شنیده می شود که ما گفته بودیم نقص دارند اما اقدام مؤثری انجام نشد. حالا صدای مردم از هر طرف شنیده می‌شود که « این ها فقط دروغ می گویند، خدا می داند چه مشکلی باعث این انفجار آلاینده شده است» آن یکی می گوید: «نفسم گرفته و سر درد شده ام ، این ها درباره آلایندگی حادثه هم دروغ می گویند. »
از طرفی باید به بعد از حادثه هم نگاهی بیندازیم؛ یکی از مشکلات اساسی در خراسان جنوبی ضعف در حوزه‌های زیرساختی امدادی است کمبودی که در حادثه آتش سوزی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به خوبی خود را نشان داد.
حالا با وجود گذشت دو روز از این حادثه و بسیج تمام امکانات اطفای حریق در استان هنوز شعله های آتش از این واحد صنعتی زبانه می کشد و به گفته مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی راهی جز سوختن مواد وجود ندارد.
زیرساخت های استان خراسان جنوبی به ویژه مرکز استان برای مقابله با بحران ضعیف است و در آتش سوزی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی این کمبودها احساس شد چرا که علی رغم همه تلاش هایی که تیم مدیریت بحران استان انجام داد، همه منتظر ماندند تا میعانات گازی بسوزد و نمی توان این نوع مدیریت را مهار آتش نامید. دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با بیان این مطلب خواستار رفع محرومیت استان خراسان جنوبی در زیر ساخت های مدیریت بحران شد. حجت الاسلام والمسلمین نسایی با بیان اینکه ۱۸۵ کارگر در مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه مشغول بکار بوده اند، گفت: در اولین اقدام با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شد بیمه بیکاری ۱۲۰کارگر برقرار شود. وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود ۱۰۰۰میلیارد تومان خسارت به این واحد صنعتی وارد آمده، برآورد رقم دقیق خسارات را منوط به کار کارشناسی دقیق اعلام کرد.
وی تعداد مخازن این مینی پالایشگاه را ۲۲ مخزن اعلام کرد که ۴ مخزن خالی و ۱۸ مخزن حاوی ۴و نیم میلیون لیتر هیدروکربن و بنزین بوده است.

رصد علل حادثه با دوربین های مدار بسته
وی با بیان اینکه این کارخانه میعانات گازی را از بندر عباس به محل کارخانه منتقل و به هیدروکربن و بنزین تبدیل می کرد، گفت: خوشبختانه کارخانه به دوربین مدار بسته پیشرفته مجهز بوده و هارد دوربین هم سالم است و در اختیار نیروهای اطلاعاتی قرار گرفته تا علت اصلی حادثه مشخص و اعلام شود. نسایی خواستار تقویت تجهیزات آتش نشانی در شهر بیرجند و همچنین در مرز ماهیرود با توجه به اینکه بیشترین صادرات از این معبر انجام می شود، شد و گفت: با وجود اینکه مسئولان استان پای کار بودند کمبود تجهیزات کاملا مشهود بود که باید ویژه دیده شود.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان از رصد علل وقوع این حادثه توسط دستگاه قضا و کار کارشناسی در این حوزه خبر داد و افزود: تا بررسی علل حادثه نمی توان کسی را مقصر اعلام کرد یا سهوی بودن یا عمدی بودن آن را مشخص کرد.
وی هم چنین اذعان داشت: بخاطر احتمال انفجار نمی توان از طریق زمینی عملیاتی برای اطفای حریق انجام داد و به نظر می‌رسد از طریق هوایی اگر تجهیزاتی در استان وجود داشت، می توانست مثمر ثمر باشد.

ابلاغ نواقص ایمنی در آبان ماه
به گفته مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان‌جنوبی مجوز این کارخانه توسط وزارت صمت و منطقه ویژه اعطا شده و این مینی پالایشگاه از وزارت نفت مجوز ندارد و بنابراین ما هیچ نظارتی هم بر روی سیستم اطفای حریق این واحد نداریم.
عابدانی با اشاره به بازدیدی که یک ماه گذشته بعد از انتشار بوی نامطبوع از این واحد توسط شرکت نفت انجام گرفته، از نواقص ایمنی و مشکلات این واحد صنعتی که شناسایی و به آنها ابلاغ شده است سخن گفت. وی در مورد سیستم اطفای حریق انبارهای شرکت نفت هم اذعان داشت: به روز ترین سیستم اطفای حریق در این انبارها پیش بینی شده و در موقع حریق مشکلی نخواهیم داشت.

محروم از امکانات مدیریت بحران
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم در حاشیه بازدید وزیر کشور از منطقه ویژه اقتصادی خواستار تجهیز استان به خودروهای امدادی و اطفای حریق شد و به خبرنگار ما گفت: با وجود پیش بینی تمامی امکانات مورد نیاز در مقابله با بحران در سازمان مدیریت بحران کشور در خراسان جنوبی خیلی از این امکانات را نداریم.
آخوندی از مدیریت قوی استان در این حادثه سخن گفت و برخی اظهار نظرها را غیر کارشناسی خواند و افزود: طی استعلام از کشور راهی جز سوخته شدن مواد هیدروکربن در این آتش سوزی وجود نداشته است. وی ادامه داد: ۳ دقیقه قبل از انفجار نیروهای امدادی را از محل حادثه دور کردیم که در غیر این صورت ۳۰ نفر جان شان را از دست می دادند و ما باید از این حادثه درس بگیریم و امکانات و تجهیزات مقابله با بحران را تقویت کنیم تا اگر در مناطق مسکونی اتفاقی رخ دهد، توانایی مقابله را داشته باشیم.
آخوندی با تأکید بر اینکه امکانات موجود در استان جوابگوی چنین حجمی از آتش سوزی نیست، گفت: با این وجود مدیریت این حادثه در استان قابل قبول است. وی در مورد سیستم اطفای حریق مینی پالایشگاه و منطقه ویژه هم عنوان کرد: این تجهیزات حداقلی و در حد اطفای حریق اولیه است.

وزیر کشور در ستاد مدیریت بحران استان
در پی وقوع این حادثه وزیر کشور روز گذشته با حضور در منطقه ویژه اقتصادی در ستاد مدیریت بحران استان شرکت کرد. جلسه ای که علی رغم دعوت از خبرنگاران پشت درب های بسته و فقط با حضور صدا و سیمای مرکز استان برگزار شد.

جلوگیری از سرایت آتش به سایر واحدها
استاندار خراسان جنوبی در این ستاد گفت: با حضور آتش‌ نشانان از سرایت آتش مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی به سایر واحدهای تولیدی جلوگیری شد.
جواد قناعت افزود: خوشبختانه از همان ساعت اولیه شاهد حضور گروه‌های امدادی و عملیاتی و به ویژه آتش‌نشانان و سایر نیروها و نیز مدیریت خوب و مطلوب شرایط بودیم.
به گفته وی در حال حاضر برای حفظ جان آتش‌نشانان حریم ۵۰۰مترمربعی رعایت شده و خوشبختانه تا این لحظه حادثه، تلفات جانی و مجروح نداشته اما خسارت مالی وارد شده است.
استاندار بیان کرد: تاکنون در این رابطه سه جلسه مدیریت بحران در استان برگزار و تأکید شده تا انتهای کار و حصول اطمینان از رفع خطر و ایجاد شرایط عادی شاهد حضور همه نیروها و اعضای ستاد مدیریت بحران با آماده‌باش کامل در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند باشیم.
دود حاصل از این انفجار سمی نیست
قناعت در ادامه به خاطر اطلاع‌رسانی و مدیریت فضای روانی حادثه آتش‌سوزی از خبرنگاران و رسانه‌ها قدردانی کرد و گفت: با اعلام دانشگاه علوم پزشکی، دود ناشی از این آتش‌سوزی سمی نیست و جای نگرانی وجود ندارد.
وی با اشاره به ابراز نگرانی حدود ۱۲۰ نفر از کارگران این مجموعه برای حقوق و وضعیت شغلی‌شان، گفت: با همکاری خوب سرمایه‌گذار، اداره کل تعاون و کار و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پیگیری در خصوص بیمه بیکاری کارگران در دست انجام است.

ورود فوم به استان برای مهار آتش
وزیر کشور هم در حاشیه این جلسه گفت: ارزیابی های ایمنی و بررسی دقیق علت حادثه جزو موضوعاتی است که نیازی به بررسی بیشتر دارد و پیگیری می شود. دکتر احمد وحیدی اظهار کرد: میعانات گازی در محل این پالایشگاه کوچک در منطقه ویژه اقتصادی که دچار حریق شده، تبدیل به هیدروکربن و صادر می‌‌شد. وی با بیان اینکه حدود ۱۸ مخزن در این مینی پالایشگاه وجود دارد که بخشی سوخته و برخی هنوز در حال سوختن است، گفت: برای بررسی علل حادثه و اقدامات انجام شده به بیرجند سفر کردیم و در ستاد مدیریت بحران خراسان جنوبی حضور یافتیم.
وی با اشاره به گزارش اقدامات انجام شده توسط مسئولان استانی و آتش‌ نشانی برای اطفای حریق، گفت: هنوز مقداری از آتش‌سوزی وجود دارد که در حال تلاش برای اطفای آن هستند.
به گفته وی؛ فوم موجود در منطقه کفایت نکرده لذا مقداری فوم دیگر وارد استان می‌شود تا به کمک آن، آتش خاموش شود.
وزیر کشور بیان کرد: ارزیابی حادثه و علت دقیق آتش‌سوزی مینی پالایشگاه در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نیاز به بررسی بیشتر دارد که در وقت خود رسیدگی می شود.وحیدی با ذکر این نکته که کمیته ای برای بررسی این حادثه وجود دارد، متذکر شد: اولین مسئولیت مربوط به بخش خصوصی است که این حادثه برای او پیش آمده و بعد در سطح استان با مدیریت بحران و استاندار و مشارکت بخش‌های زیربط باید بررسی شود.

توصیه های دانشگاه علوم پزشکی
با وجود اینکه گفته شد دود حاصل از سوختن این مواد سمی نیست و جای نگرانی هم وجود ندارد به علاوه محیط زیست هم اعلام کرد که هوای بیرجند بعد از سوختن این ۴.۵ میلیون لیتر هیدرو کربن پاک است ، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از مردم خواسته با توجه به تغییرات جوی احتمالی هوا و احتمال نفوذ دود حاصل از سوختن مواد آلی به سمت شهر بیرجند شهروندان از حضور در فضای باز پرهیز کنند. هم چنین توصیه شده شهروندان باید در محیط های بسته (پنجره ها و درب های مکان بسته) حضور داشته و در صورت امکان از منزل خارج نشوند، در صورت ضرورت خروج از منزل، استفاده از ماسک پزشکی سه لایه توصیه می‌شود. گزارش های مردمی از سطح شهر بیرجند حاکی از وجود دود به حالت مه گرفتگی در بیشتر مناطق شهر به خصوص در ساعات اولیه صبح روز گذشته بود که موجی از نگرانی را در بین شهروندان ایجاد کرده است. از طرف دیگر علی رغم اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرده این دود سمی نیست و جای نگرانی هم وجود ندارد برخی از متخصصان عفونی باتجربه شهر مردم را به ماندن در منزل و عدم تردد در شهر در روزهای اخیر توصیه می کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*