افزایش ۸ الی ۱۵ درصدی خوراک پرمصرف مردم در استان قیمت برنج وی کرد

امروز خراسان جنوبی – حمیدی
این روزها شاهد نوسانات قیمت انواع کالاها و خوراکی ها در سطح بازار هستیم افزایش قیمت هایی  که با شیب ملایمی در حال حرکتند. برنج یکی از این کالاهاست که  بهای آن در دو هفته گذشته افزایش چشمگیری داشته است. مشاهدات خبرنگار امروز خراسان جنوبی از سطح بازار و گفت و گو با برخی از  عمده فروشی ها نشان از  افزایش ۸ الی  ۱۵ درصدی این کالای  مصرفی تأثیرگذار در سبد غذایی مردم استان  دارد، افزایش قیمتی که دهک های کم درآمد جامعه را برای تامین مایحتاجشان در تنگنا قرار داده و شرایط را برایشان در آستان ماه مبارک رمضان دشوارتر خواهد کرد.
گزارش های میدانی خبرنگار ما نشان می ‌دهد که قیمت برنج پاکستانی و ایرانی طی ۲۰ روز اخیر در بازار رشد چشمگیری داشته است؛ بر اساس  گفته برخی از عمده فروشی ها قیمت هرکیسه ۱۰ کیلویی برنج پاکستانی هم اکنون در بازار بین ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان است و در برخی از مغازه ها تا ۹۰ هزار تومان هم فروخته می شود.
لطفی قیمت هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج پاکستانی را قبل از این ۷۰ هزار تومان و حتی زیر این قیمت عنوان کرد و افزود: برنج پاکستانی زیر ۷۵ هزار تومان الان در بازار موجود نیست.
او قیمت هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج هندی را هم بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت برنج هندی از پاکستانی همیشه پایین تر بوده که الان نرخ ها به همدیگر رسیده است.
این عمده فروش بیرجندی هم چنین به افزایش قابل توجه قیمت برنج ایرانی اشاره کرد و افزود: با توجه به بسته شدن مرزها برای حمایت از کالای ایرانی شاهد افزایش تقاضای برنج ایرانی هستیم که همین افزایش تقاضا باعث بالا رفتن نرخ ها شده است.
او ادامه داد: برنج ایرانی که قبل از این کیلویی ۹هزار تومان بود، ۱۱ هزار تومان ، برنجی که کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود ،۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی، ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد. او افزایش قیمت ها را تنها منحصر به برنج نمی داند و می گوید: رب ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی از ۲۰ روز گذشته تا الان به ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و چایی کیلویی ۳۲ هزار تومان به ۳۷ هزار تومان رسیده و فقط در برخی از حبوبات قیمت ها ثابت بوده است.
یکی از فروشندگان برنج ایرانی در بیرجند که خود ساکن شمال کشور است و بصورت مستقیم از کشاورز محصول را خریداری و به دست مردم می رساند نیز به افزایش قابل توجه قیمت برنج ایرانی اشاره کرد و گفت: طی ۲۰ روز گذشته قیمت برنج ایرانی ۱۵ درصد افزایش یافته است.
او از افزایش قیمت دلار و وجود بازار سیاه و دلال بازی در این بازار بعنوان عوامل تأثیرگذار در قیمت برنج ایرانی یاد کرد و افزود: برنجی که الان به ازای هر کیلو ۱۱ تا ۱۲ هزار  و ۵۰۰ تومان و بیشتر به فروش می رسد قبل از این ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.
او پیش بینی کرد بعد از این هم شاهد افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار تا کیلویی بیش از ۱۴هزار تومان هم خواهیم بود.
شواهد و گفته های فروشندگان در حالی نشان از افزایش قیمت ها دارد که رئیس اتحادیه خواروبار فروشان شهرستان بیرجند قیمت برنج هندی و ایرانی را در چند هفته گذشته بدون تغییر اعلام کرد و به خبرنگار ما گفت: قیمت هر کیسه برنج هندی ۱۰ کیلویی هم چنان همان ۷۰ هزار تومان است و تغییری نداشته و برنج ایرانی هم با توجه به نوع برنج تغییر محسوسی نداشته است.
محمد شریف افزود: طی ۱۰ روز گذشته شاهد افزایش ۷ الی ۸ درصدی قیمت برنج پاکستانی بوده ایم چرا که هر کیسه ده کیلوئی برنج پاکستانی از ۷۰ هزار تومان به ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان رسیده است. وی فروش برنج پاکستانی را بیش از این قیمت خلاف عنوان کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*