سرمقاله/آقایان مدیرکل لطفا نخوانند …!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
اتاق های جلسات اداری، سالن های مفرح کنفرانس، اتاق شیک و گران قیمت مدیر کل، اتاق رئیس دفتر و منشی، کولر گازی و خودرویی به همراه راننده، میز کار آقای مدیرکل با چینشی شکیل و گرانقیمت، صندلی راحتی چرخان و چند ظرف با محتوای دهان شیرین کن، آسانسورهایی با آهنگ های ملایم و لطیف، چند خط تلفن و … این تعریفی است معمولی از فضای مدیران کل که قرار است دست بر خاکستر که می گذارند طلا شود!! نمی دانیم چند مدیر کل در مجموعه ادارات دولتی رحل اقامت در شهری چون بیرجند درافکنده اند! آیا پروازی اند یا با خانواده برای تمشیت امور مردم ماندگار شده اند؟ نمی دانیم رزومه مدیریت آنان در سطح کشور چه امتیازی کسب کرده است، نمی دانیم که آیا براساس شایسته سالاری به کار گمارده شده اند و یا در چرخه پیچیده و بده بستان های پشت پرده سیاست بازان بر این پست نشانده شده اند، نمی دانیم که سطح دانش و تخصص و ذوب در علم مدیریتی شان چه میزان است، نمی دانیم که اصولا به پاسخ دهی و انتشار و ارزیابی عملکردشان برای اقناع افکار عمومی باور دارند یا خیر، نمی دانیم اصولا شناختی دقیق از شرایط ژئوپلتیک استان و سطح فرهنگ عمومی مردم و واقعیات استان دارند یا خیر، نمی دانیم که آیا اصولا با ناکجا آبادهای استان که اتفاقا کم هم نیستند آشنایی دارند یا خیر، نمی دانیم که تاکنون تن به گردشگری شهری داده اند تا برای شناخت حداقلی از بالا و پایین شهر و شرایط مرکز استان شان توشه ای اندوخته باشند؟
اینجا استان خراسان جنوبی است با مردمی آرام و بی سخن، مردمی که عادت کرده اند که بسوزند و بسازند اما اعتراضی نکنند تا خدای ناکرده گربه شاخ شان نزند، این خصلت حاکم بر فرهنگ این دیار است، مردمی آبرودار که بخاطر همین آبروداری حاضر به ریسک پذیری نیستند. اینجا استان خراسان جنوبی است با دنیایی از ناداشته هایش و درد پر ریشه توسعه نیافتگی اش، نه در قبل از استان شدن و نه در بعد از استان شدن اش، به حسب ظاهر بسیار تغییر کرده اما در واقعیت و در فوندانسیون تعریف توسعه هم چون نیم قرن گذشته اش است!!
آقای مدیر کل!! چه شناخت عمیق و جامعی از ده شهر استان تان به غیر از مرکز آن دارید؟ چه آماری از داشته های استراتژیک این شهرها را کلاسه کرده اید؟ اصولا می دانید که بشرویه کجاست و سرایان در کدام درجه شرقی و جنوبگان قرار دارد، می دانید وضعیت اقتصادی اسفبار نهبندان و اسدیه را؟
آقای مدیرکل!! چه نقشه راهی را برای فردوس درنظر گرفته اید، با چه سرمایه های نیروی انسانی و اقتصادی؟ زیرکوه و قاین را چندبار از نزدیک با پوست و گوشت خود لمس کرده اید؟ درمیان را چگونه یافتید؟ از داشته هایش خبر دارید؟ از ناداشته های فراوانش چطور؟
آقای مدیر کل!! زهان و آبیز اصلا به گوشتان آشناست؟سربیشه و خوسف و طبس را نه با اسم که آیا با واقعیاتشان آشنا هستید؟
آقای مدیر کل!! اینجا استان خراسان جنوبی است که با احراز آخرین رتبه توسعه یافتگی نیاز به مدیرانی دارد که توان حداقل سه مدیرکل معمولی را داشته باشند، مدیر کلی کاربلد و نترس و خوشفکر و پرانرژی و برنامه محور را می طلبد، مدیری که آلودگی و وابستگی سیاسی و رابطه محور نداشته باشد، مدیری مستقل و آزاده که بله قربان گوی این و آن و وامدار هیچ کسی و جریان و گروهی نباشد !! آقای مدیر کل!! این استان حتی یک میلیون نفر هم جمعیت ندارد و تراکم جمعیتی اش به نسبت وسعت اش فقط شش نفر در یک کیلومتر مربع است، پس نیاز به مدیرانی دارد که پای کار آمدن را بدانند، پاسخگویی را آموخته باشند، روابط بین قشری با مردم را از حفظ باشند!! آقای مدیرکل!! وقتتان را در بازدیدهای بی ربط و برنامه پرکن و از پیش تعیین شده بی خود تلف نکنید، علم مدیریتتان را با پوشیدن لباس کار و حضور فیزیکی در مناطق مختلف استان با مجموعه مشاورین متخصصتان و برنامه ریزان حرفه ای بیامیزید و هر دو یا سه ماهی به مردم گزارش دهید، از پاسخگویی و مصاحبه و اظهار نظر نهراسید، اگر دعوی خدمت دارید شجاعانه حرف بزنید و از اخم و تشر این و آن نترسید، آزادگی در این نوع مواقع تعریف می شود.
آقای مدیر کل!! ازپشت میزهای شیک و صندلی نرم و گرم و چرخان اتاق تان هیچ آبی گرم نخواهد شد، اگر از باب کسب تجربه آمده اید لطفا هرچه زودتر خویش را از بند این بی حرمتی به مردمی که امید به شما داشتند رها کنید و کار را به کسی بسپارید که مدیریت آموخته باشد نه ریاست را !!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*