خیزش آبخیزداری در خراسان جنوبی

اعتبارات صندوق توسعه ملی به یاری آبخیزداری خراسان جنوبی آمد.
اولین نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی در سال ۹۷ طعم های شیرین اعتباری را به همراه داشت . از اعتباراتی که قرار است به خصوص برای حوزه منابع طبیعی استان هزینه شود تا طرح های آبیاری که بدون اشاره به کم و بیش، خراسان جنوبی را پنجمین استان در جدول اجرای طرح های آبیاری نوین قرار داد.
طرحی برای تنظیم گرانی
مهندس ولی پور مطلق در ابتدای این نشست موفقیت آمیز بودن طرح تنظیم بازار را در استان یادآوری کرد و گفت: کنترل قیمت ارزاق پر مصرف مردم فقط بر عهده یک نهاد نیست، در این زمینه همه باید هم فکری و مشارکت داشته باشند.وی توزیع مناسب میوه در ایام عید البته با قیمت کارشناسی شده را یکی از راه های کنترل قیمت ها دانست و افزود: امسال از توزیع برنج هندی گرفته تا گوشت قرمز و مرغ منجمد، کیفیت کالا ها و میزان توزیع رضایت بخش بود.وی سال جدید را با توجه به شعار امسال، سال جهاد کشاورزی خواند و ابراز امیدواری کرد رسانه ها با القای بذر امید در دل مردم آنها را برای ادامه سالی پر بار مصمم تر کنند.
دست پر صندوق توسعه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بخشی از این امیدآفرینی را مربوط به تصمیمی که برای حوزه منابع طبیعی در سال جدید گرفته شده است دانست و گفت: ۸۰ میلیون متر مکعب ذخیره سازی آب در سازه های آبخیزداری بسیار ارزشمند است و باید به این یقین رسید که تلاش در این حوزه جان استان را جلا می دهد.
مهندس ولی پور رشد ۱۰۰ برابری اعتبارات برای منابع طبیعی و نیز تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی برای این بخش را یادآور شد و افزود: این اعتبارات امسال نقش پر رنگی در اجرای طرح های بیابان زدایی و… خواهد داشت.وی واگذاری حق بهره برداری مراتع با اولویت برای دارندگان پروانه چرا را یکی دیگر از طرح های موفقیت آمیز برشمرد که خراسان جنوبی در این زمینه پیشگام بوده است.
کشت شیرین چغندر
معاون بهبود تولیدات گیاهی نیز در این جلسه از اجرای موفقیت آمیز طرح مزرعه های نشائی خبر داد و گفت: با انتقال دیرتر نشاء چغندر قند به مزرعه علاوه بر کاهش مدار آبیاری وجین و سم پاشی نیز تا حد زیادی کاهش یافت. مهندس مهدی عصمتی پور عملکرد بسیار خوب این روش را دلیلی برای اختصاص اعتبارات ویژه به این طرح از کاشت تولیدات گیاهی عنوان کرد و افزود: امسال نیز بابت هر هکتار مزرعه نشائی دولت مبلغ ۳ میلیون تومان یارانه پرداخت می کند.
به گفته وی قرار است امسال سطح این نوع کشت به ۱۰ هزار هکتار برسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*