اخبار خراسان جنوبی

تجلیل از ۵۱ مامای نمونه خراسان جنوبی

مشاوره‌ی ماما‌ها و کادر بهداشتی، ۱۲۳ مادر خراسان جنوبی را سال گذشته از سقط جنین منصرف کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مراسم بزرگداشت روز ماما با شعار “هر ماما یک سفیر” در بیرجند گفت: در خراسان جنوبی ۵۰۲ ماما در ۱۲ بیمارستان و ۱۷۵ مرکز و پایگاه خدمات جامع سلامت فعالیت می‌کنند که با توجه به استاندارد‌ها به ۵۰ مامای دیگر در استان نیاز داریم.

شایسته افزود: خراسان جنوبی جزو ۱۰ استانی است که بعد از اجرای قانون جوانی جمعیت موالید آن افزایشی بوده به طوری که سال گذشته، تعداد تولد‌ها در خراسان جنوبی ۲ درصد معادل ۳۹۵ مورد افزایش داشت.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در بین ۶۳ دانشگاه کشور رتبه سوم شاخص مراقبت بارداری، رتبه ۱۲ شاخص مراقبت پیش از بارداری را دارد و جزو ۱۰ دانشگاه برتر اجرای قانون جوانی جمعیت است.

در پایان این مراسم از ۴۷ مامای نمونه استانی و ۴ مامای نمونه کشوری از خراسان جنوبی قدردانی شد.

با حضور استاندار خراسان جنوبی رقم خورد؛
پیگیری سه موضوع ویژه در وزارت راه و شهرسازی / عملیات اجرایی احداث ایستگاه مسافربری بیرجند و قاین آغاز شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت سرعت بخشیدن به روند اجرای کار، لازم است عملیات اجرایی احداث ایستگاه مسافربری بیرجند و قاین آغاز شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ جواد قناعت امروز دوشنبه با تأکید بر این مطلب در جلسه دیدار خیر الله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه راه آهن زاهدان – بیرجند- مشهد توسط رئیس جمهور کلنگ زنی شده و این پروژه در توسعه منطقه شرق کشور، نقش بسزایی دارد، لذا تسریع در روند اجرای آن مطالبه ماست.
به گفته وی؛ افزایش تعداد ماشین آلات فعال در کارگاه ها و تقویت پیمانکاران، روند اجرای کار را شتاب می بخشد.
🔹وی با تأکید بر لزوم تکمیل نقشه های اجرایی کلیه قطعات راه آهن، اظهار داشت: با توجه به انجام مطالعات کل مسیر و آماده بودن طرح، تهیه نقشه های اجرایی باید هر چه سریع تر تکمیل و ارائه شود.
استاندار، مدیریت زمان را در اجرای این پروژه مهم خواند و گفت: لازم است همراستا با اجرای قطعات راه آهن در داخل استان خراسان جنوبی، عملیات اجرایی دو ایستگاه مسافربری بیرجند و قاین نیز آغاز شود.
قناعت متذکر شد: این دو پروژه هم باید با استفاده از نیروی فنی متخصص و تزریق بموقع اعتبار با سرعت اجرا شود.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی کم قطعه ۱۷ راه آهن، تصریح کرد: لازم است این قطعه به پیمانکار جدیدی سپرده شود تا این کندی کار به سرعت جبران گردد.
به گفته وی؛ انتظار می رود اسناد مناقصه عملیات روسازی و ریل گذاری کلیه قطعات هم به زودی تهیه شده و پیمانکاران این بخش نیز تعیین و مستقر شوند.
استاندار به روند اجرای کار در کل مسیر و به ویژه حدفاصل زاهدان تا نهبندان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مطالعات کل مسیر انجام شده، لازم است آن بخش مسیر که به پیمان نرفته به مناقصه گذاشته شود تا روند کار در استان سیستان و بلوچستان هم شتاب بگیرد.
قناعت با دعوت از معاون وزیر برای سفر به خراسان جنوبی و پایش شرایط کار به صورت میدانی، خاطر نشان کرد: مشکلات پیمانکاران در زمینه تأمین آب و سوخت به صورت ویژه پیگیری می شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به روند اجرای کار در پروژه های دوبانده سازی در استان گریزی زد و اظهار داشت: با توجه به برنامه زمان بندی این پروژه، انتظار است با ورود جدی وزارت راه و شهرسازی، باند دوم بیرجند- قاین تا هفته دولت امسال تکمیل شده و زیر بار ترافیک برود.
به گفته وی؛ برای دوبانده سازی محور بیرجند- زاهدان هم تأمین منابع مالی در راستای تسریع در روند اجرای کار مطالبه استان است.
استاندار با اشاره به حضور سیدحسین میرشفیع نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان و طرح های ویژه در جلسه از وضعیت اجرای پروژه راه فراه به ماهیرود گفت.
قناعت با بیان اینکه این پروژه به طول ۱۱۷ کیلومتر با ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست، خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه در توسعه صادرات کشور و رونق بازارچه مرزی ماهیرود نقش بسزایی دارد.
وی، تأمین منابع مالی، رفع مشکلات گمرکی و… را از مسایل مهم و مؤثر در روند اجرای کار خواند و همراهی شرکت توسعه و زیرساخت با اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی پروژه را خواستار شد.
در ادامه با بحث و تبادل نظر پیرامون مسایل مطرح شده، نظر مساعد شرکت زیرساخت درخصوص رفع دغدغه های استان جلب شد.
شایان ذکر است؛ در این جلسه که با حضور مدیران مربوطه در وزارت راه و شهرسازی، مشاورین و پیمانکاران پروژه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی استان همراه بود، در ابتدا گزارش جامعی درخصوص میزان پیشرفت فیزیکی و وضعیت موجود طرح اجرا شد و اقدامات خراسان جنوبی در زمینه رفع مشکلات و تسهیل شرایط پیمانکاران نیز تشریح گشت.

 

«سراب» در سراب

سرانه فرهنگی و مذهبی در برخی نقاط شهر بیرجند ضعیف است
«سراب» در سراب

«سراب» چند سالی می شود که جزیی از شهر بیرجند است اما با ورود به این محله حاشیه شهر، حال و هوای روستا را برای انسان تداعی می کند چرا که از بسیاری امکانات، زیرساخت های شهری، سرانه فرهنگی و مذهبی محروم است.

به گزارش شبستان،«سراب» چند سالی می شود که جزیی از شهر بیرجند است اما با ورود به این محله حاشیه شهر، حال و هوای روستا را برای انسان تداعی می کند چرا که از بسیاری امکانات و زیرساخت های شهری بی بهره است. گویا ساکنان محله بارها از کمبودها و نداشته های محله سراب گفته اند ولی گویا گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات این محله نیست و به اذعان ساکنان این محله به لحاظ برخی امکانات، تجهیزات، زیرساخت ها و… جزو محله های حاشیه شهر محسوب می شود.

به گفته اهالی این منطقه، تفاوت امکانات و تجهیزات، از ابتدای خیابان سپیده تا انتهای آن که به محله سراب شناخته می شود با وجود فاصله چند صد متری و فاصله ای که بلوار پیامبر اعظم (ص) بین این دو منطقه ایجاد کرده است، از زمین تا آسمان است و بنا به اذعان اهالی سراب، برج‌های مسکونی ادارات مختلف، مهمترین عامل برخورداری و آماده بودن زیرساخت ها و امکانات شهری در قسمت ابتدایی خیابان سپیده است و این تفاوت و استثناها مردم سراب را رنج می دهد.

مشکلات محله سراب و پیگیری های صورت گرفته اهالی و هیأت امنای مسجد علی ابن ابی طالب(ع) سراب باعث شده مسئولان مربوطه یکی دو باری مهمان این منطقه فراموش شده باشند و درخصوص مشکلات مطرح شده قول هایی بدهند که به اذعان امام جماعت مسجد علی ابن ابیطالب(ع) وعده‌هایی دادندکه تاکنون محقق نشده است.

وی در جمع فرماندار بیرجند، تنی چند از مسئولان و مردم این محله، گریزی به دنیای متفاوت ابتدا و انتهای خیابان سپیده می زند و از مشکلات این محله به نبود فضای سبز، مکان ورزشی، مظلومیت بنای مسجد و نبود سرویس بهداشتی در خور شأن مردم و… اشاره می کند.

صحراگرد می افزاید: برخی از کوچه های انتهای سپیده آسفالت ندارند و برخی معابر هم از نعمت برق محروم هستند و با توجه به حاشیه نشینی، مردم این منطقه هیچ تفریح سالمی ندارند.

وی می گوید: با توجه به نبود فضای ورزشی در این منطقه پیگیری‌هایی با اداره ورزش و جوانان انجام و اعلام شده در صورت تأمین فضای مناسب، اداره ورزش و جوانان، کار احداث و تجهیز سالن ورزشی را متقبل خواهد شد.

وی یادآور می شود: با وجود مکاتبات و پیگیری های صورت گرفته با شهرداری برای تأمین فضا و احداث فضای سبز در این منطقه، متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس هیأت امنای مسجد علی ابن ابی طالب(ع) سراب با بیان اینکه سراب جزو طرح محلات ۲۰۲۰ (طرح توانمندسازی محلات کم برخوردار) بوده و محرومیت و کم برخورداری در آن مشهود است، می افزاید: قسمت زیادی از این منطقه خاکی بوده و مردم ولایی و با ایمان منطقه از مشکلات بیکاری، حاشیه نشینی، نبود فضای ورزشی، فضای سبز و معضل اعتیاد رنج می برند.

صحراگرد ضمن گلایه از شهرداری با بیان اینکه مطالبه گری حق مسلم مردم است، می گوید: متأسفانه تفاوت ها تا جایی مشهود است که درختان قسمت پایین کمربندی و ابتدای خیابان سپیده توسط شهرداری آبیاری شده و درختان بالای کمربندی(سراب) از این نعمت هم برخوردار نیست.

وی حضور شهید گمنام را یکی دیگر از مطالبات مردم این محله ذکر کرده و از مسئولان می خواهد با وجود پیگیری های انجام شده، برای حل مشکلات مردم بیش از پیش ورود کنند.

یکی از اعضای هیأت امنای مسجد علی بن ابی طالب(ع) هم با بیان اینکه در هر پست، مقام و جایگاه مسئول هستیم و میزها امانت در اختیار مسئولان قرار دارد، می گوید: در روز قیامت باید پاسخگوی تصدی و مسئولیت خود باشیم.

وی با اشاره به این مهم که تأمین زیرساخت ها در این منطقه به کندی پیش می رود، می افزاید: به علت نبود مکان ورزشی؛ کودکان و نوجوانان در کوچه و خیابان اقدام به بازی کرده که خود مشکلاتی به همراه دارد.

رئیس هیأت امنای مسجد علی ابن ابی طالب(ع) سراب، گریزی به افراد مسن، کودکان و… می زند و تأکید می کند: نبود فضای ورزشی، نبود فضای سبز و پارک در این منطقه از مهمترین مشکلات است چرا که همه مردم منطقه امکان رفتن به دیگر بوستان و پارک‌های سطح شهر را ندارند.

وی خطاب به مسئولان با بیان اینکه امروز تکلیف بر شما تمام می شود، می گوید: آیا از مسئولان برای انجام وظایف، عدم تأمین کمترین زیرساخت شهری مانند فضای سبز، پارک، برق و… در روز قیامت سؤال نخواهد شد؟

مالکی، فرمانده حوزه مقامت ولی عصر(عج) هم با اشاره به مقایسه مهرشهر و سراب، نبود فضای ورزشی، فضای سبز، نبود امکانات اولیه و زیرساخت لازم در این منطقه، گریزی به مشکلات اجتماعی و فرهنگی منطقه زده و ابراز امیدواری می کند: علاوه بر حل مشکلات مطرح شده برای توانمندسازی مردم منطقه، شاهد راه اندازی بازارچه های محلی، شب بازار، اجرای طرح هر محله با محوریت مسجدو یک واحد تولیدی در این منطقه باشیم.

ضعیف بودن سرانه فرهنگی و مذهبی

علی فاضلی فرد- فرماندار بیرجند هم ضمن گلایه از متولیان امر، می گوید: سرانه فرهنگی و مذهبی در برخی نقاط شهر ضعیف است و باید مسئولان مربوطه در این زمینه توضیحات خود را ارائه کنند چرا که منطقه سراب جزو این مناطق می باشد.

وی با بیان اینکه این مهم، در حال پیگیری است، به الحاق روستاهای رحیم آباد، اکبریه، دهلکوه، علی آباد، سراب و… در سنوات گذشته به شهر بیرجند اشاره می کند و می گوید: وجود روستاهای رحیم آباد و اکبریه در دل شهر مشکلاتی را به همراه دارد.

فاضلی فرد با اشاره به این مهم که ما خادم مردم هستیم و شأنی جز این نداریم، می گوید: حل برخی مشکلات مستلزم همکاری مردم و برخی هم نیاز به حضور مالکان و ورثه برخی اراضی سراب دارد و ما آمادگی حضور در جلسه ای با حضور مالکان و ورثه برای حل مشکلات منطقه هستیم.

وی تأکید می کند: برخی از اراضی این منطقه کاربری کشاورزی داشته که متأسفانه بدون دریافت مجوز به کاربری مسکونی تبدیل شده و برای خدمات رسانی، باید تعیین تکلیف شود.

فاضلی فرد گریزی به شعار سال می زند و می گوید: دولت در زمینه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای راه اندازی مشاغل خرد، کسب و کار، تولید ظرفیت لازم را دارد و به دنبال تحقق این راهبرد با توجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری هستیم.

وی ضمن دادن قول پیگیری برای تأمین زمین ورزشی و حمایت دولت در ساخت آن، تأکید می کند: علاوه بر آن هر آنچه مسئولان حاضر در جلسه قول دادند پیگیری و محقق خواهد شد.

وی در خصوص تأمین و اختصاص ارقام قول داده شده (۷۵۰ میلیون در دو مرحله حضور در مسجد) برای کارهای عمرانی مسجد در جلسات گذشته، می گوید: ۲۵۰ میلیون تومان با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مرحله نخست و ۵۰۰ میلیون تومان هم با هماهنگی استاندار در جلسه دوم حضور، قول تخصیص برای مسجد علی ابن ابیطالب(ع) داده شده است.

به گفته فاضلی پیگیری های لازم برای ارسال نامه از دفتر استاندار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام شده است و پس از آن رقم ۵۰۰ میلیون تومان توسط سازمان مدیریت به اداره اوقاف به عنوان متولی امر مساجد برای کمک به مسجد علی بن ابی طالب(ع) تخصیص خواهد یافت.

وی تأکید می کند: در مجموع ۷۵۰ میلیون تومان تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ برای کمک به مسجد علی بن ابی طالب (ع) سراب تخصیص خواهد یافت.

در ادامه غلامرضا یونسی،معاونت توسعه مدیریت و منابع شهرداری بیرجند هم در خصوص نبود فضای سبز می گوید: احداث فضای سبز امسال از برنامه‌های پیش رو شهرداری است و این مهم در محله سراب در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه درخصوص ورودی سراب از سمت حسین آباد هم شهرداری برنامه دارد، می افزاید: برای این مهم و دسترسی آسان (احداث جوی و جدول) بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.  

یونسی با اشاره به این مهم که برای احداث فضای سبز در حال اخذ پیمانکار هستیم، یادآور می شود: اعتبار مورد نیاز این پروژه در بودجه دیده شده و این مهم تا یک ماه آینده آغاز و امید است تا ۶ ماه آینده فضای سبز در سراب به بهره برداری برسد.

وی قول مشارکت در تأمین هزینه ها برای برگزاری جشن در یکی از مناسبت‌ها را داد که بنا به توصیه فرماندار مقرر شد شهرداری در هزینه های جشن عید غدیر این مسجد همکاری کند.

محمد رضا عبدی،مدیر توزیع برق بیرجند هم درخصوص عدم روشنایی معابر منطقه می گوید: روشنایی معابر مسکونی در برنامه کاری است و پس از بررسی و کارشناسی در دستور کار قرار می گیرد.

وی در خصوص اعلام زمان اجرا می افزاید: پس از بازدید میدانی و کارشناسی بازه اجرای این مهم به مردم منطقه اعلام می شود.

محمد کسایی، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیرجند هم گریزی به سال جهش تولید با مشارکت مردم زد و می گوید: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تشکیل تعاونی برای گرایش‌های مختلف تولیدی، مسکن، صنعت و… آمادگی همکاری دارد.

وی می گوید: با تشکیل تعاونی و همراهی صندوق توسعه تعاون، تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می شود.

کسایی معافیت بیمه، مالیات و… را از دیگر محاسن تعاونی ها برشمرده و با بیان اینکه تعاونی‌ها، مردمی ترین نوع اقتصاد هستند، ابراز امیدواری می کند: در زمینه تحقق شعار سال، با راه اندازی تعاونی در گرایش های مختلف به جهش تولید برسیم.

وی با بیان اینکه در زمینه مشاغل خانگی ۶۵۰ رشته شغلی تعریف شده است، می افزاید: متقاضیان پس از ثبت نام در سامانه، مجوز دریافت تسهیلات را دریافت می کنند. سال گذشته بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان در بخش مشاغل خانگی بیرجند، متقاضی دریافت تسهیلات با کارمزد ۴ درصد معرفی شده است.

در ادامه علی ولی پور،رئیس راه و شهرسازی بیرجند هم قول پیگیری اراضی دولتی در منطقه با کاربری ورزشی و معاون شهردار بیرجند هم در صورت تأمین زمین، قول تخصیص اعتبار برای احداث زمین چمن مصنوعی را داد.

ایجاد ۳۲۰ فرصت شغلی با راه‌اندازی کارخانه فرآوری مس در خوسف

ایجاد 320 فرصت شغلی با راه‌اندازی کارخانه فرآوری مس در خوسف

فرماندار شهرستان خوسف با بیان اینکه این شهرستان بهشت سرمایه‌گذاری استان است گفت: ظرف دو سال آینده کارخانه فرآوری معدن مس کیهان راه‌اندازی می‌شود و ۳۲۰ نفر در فاز اول مشغول به کار می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سیدعلی حسینی در جلسه شورای اداری شهرستان خوسف که با حضور نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار داشت: در یک سال گذشته میزان سرمایه گذاری در تاریخ شهرستان خوسف بی نظیر است.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی معدن مس کیهان در روز کار و کارگر و تجهیز کارگاه آن و اکتشاف ۴ ماده معدنی ارزشمند طلا، مس، روی و سرب در محدود ۲۸ کیلومتر مربع گفت: در کل خراسان جنوبی چنین محدوده معدنی وجود ندارد. ظرف ۲ سال آینده کارخانه فرآوری مس این کارخانه راه اندازی خواهد شد و حدود ۳۲۰ نفر در فاز اول آن مشغول به کار خواهند شد.

فرماندار شهرستان خوسف با بیان اینکه بزرگترین مجموعه‌های اقتصادی در حال ورود به سرمایه گذاری در شهرستان هستند اظهار داشت: در آینده شاهد بزرگترین مجموعه و کارخانه‌های استان در شهرستان خوسف خواهیم بود، این در حالی است که این مجموعه‌ها زیرساخت را نیز با خود به همراه خواهند آورد.

وی در این جلسه کلنگ‌زنی پست ۱۳۲ برق در شهرک صنعتی شهید رحمانی در دهه فجر سال گذشته و ابلاغ اعتبار خط انتقال ۶۰ مگاواتی از پست ۱۳۲ کیلو ولت در بخش ماژان برای بخش معدنی و صنعتی در یک سال اخیر، برنامه‌ریزی برای انتقال پساب فاضلاب بیرجند در آینده، نزدیکی به مرکز استان، دسترسی هوایی و … را مکمل پتانسیل و معادن ویژه موجود در شهرستان در راستای افزایش سرمایه‌گذاری در شهرستان برشمرد.

فرماندار شهرستان خوسف با اشاره به سیلاب اخیر و بی سابقه بودن میزان بارندگی در منطقه، به برگزاری جلسات و اطلاع رسانی قبل از بارندگی، جلسات و بازدیدها در حین بحران با حضور مدیرکل بحران استان، جلسات پس از بحران با حضور معاون عمرانی استاندار افزود: همدلی و هماهنگی مدیران دستگاه های اجرایی در استان و شهرستان منجر به مدیریت این بحران شد. فرصت‌ها برای خدمت‌رسانی مدیران فراهم شده و مدیران باید از فرصت‌های زودگذر بخوبی استفاده کنند.

انتهای پیام/۲۵۴

اقدامات کمیته امداد خراسان جنوبی برای بازگشت به تحصیل دانش‌آموزان

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: در بین جمعیت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) با عنایت به ویژگی‌های خاص اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی معضل ترک تحصیل به چشم می‌خورد که با ریشه یابی اساسی و حل این معضل در نظام آموزشی همراه بوده و مورد توجه ویژه معاونت امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) است.

نوجوانان بسیاری وجود دارند که به دلایل مختلفی درس خواندن را امری بیهوده می دانند ؛ به همین دلیل تصمیم به ترک تحصیل می گیرند. برخی دیگر از دانش آموزان ممکن است به فکر کار، فعالیت و همچنین کسب درآمد باشند و یکباره مدرسه نرفته و درس را کنار بگذارند.

امروزه خوشبختانه فرار از مدرسه دانش آموزان نسبت به گذشته تا حدودی کاهش پیدا کرده است؛ با وجود این همچنان در سراسر دنیا شاهد ترک تحصیل اغلب دانش آموزان هستیم . حتی ممکن است یکی از نگرانی‌های والدین ترک تحصیل نوجوانان بوده که عقیده آن‌ها درس خواندن ارزشی ندارد .

ترک تحصیل افراد نه تنها برای فرد بلکه برای خانواده و همچنین جامعه زیان بار بوده ؛ در نتیجه پیامدهای بلند مدتی خواهد داشت. به همین دلیل لازم است پیش از تصمیم به ترک تحصیل نوجوانان چاره ای بیاندیشید.

ایسنا خراسان جنوبی در نظر دارد در این خصوص به ریشه یابی و حل مساله بپردازد که با پیگیری های صورت گرفته از سوی مسئولین آموزش و پرورش، یکی از مهمترین دلایل و یا موضوع ترک تحصیل به این مساله بر می گردد که به آنچه که آمار نشان می‌دهد صدق بر ترک تحصیل نیست، چرا که در مدتی که پیگیری صورت گرفته نتایج حاصله نشان می‌دهد، بخش زیادی از آمارها مربوط به معلولین، فوت شدگان، انتقال به شهر دیگر جهت ادامه تحصیل، تاخیر یک ساله در ثبت‌نام پایه اول به خاطر ضعف جسمانی و حتی بخشی از این آمار در حال تحصیل است.

مجید بهدانی مدیر آموزش‌وپرورش بیرجند نیز در این خصوص به ایسنا گفت: برای موفقیت طرح موضوع بازماندگان با توجه به فعالیت‌های میدانی زیاد بودجه و اعتبار لازم برای این طرح در نظر گرفته شود و لذا شرکای برون سازمانی این طرح همانند کمیته امداد امام، بهزیستی و دادگستری که می‌توانند در موفقیت این طرح اثرگذار باشند پای کار بیایند.

علیرضا موسوی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: در سال تحصیلی جاری تعداد ۴۸۰ کودک ۶ تا ۱۱ سال بازمانده از تحصیل شناسایی شده و به چرخه آموزش برگشتند.

محمد عرب، مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اقداماتی که در زمینه ترک تحصیل کودکان صورت گرفته است، بیان کرد: استخراج لیست فرزندان مددجو در سن تحصیل (دو گروه هدف ۶تا ۱۱ سال تحت عنوان لازم التعیلم و با درجه اهمیت بالا و افراد ۱۲ تا ۱۷ سال) که در سال تحصیلی جدید در مدارس ثبت نام نکرده‌اند، توسط مددکاران خانواده در شهریور ماه و قبل از شروع سال تحصیلی بررسی علت تاخیر و یا عدم ثبت نام در مدارس توسط مددکاران خانواده و ارجاع افراد شناسایی شده به حوزه مشاوره جهت بررسی تخصصی علل و عوامل ترک تحصیل صورت گرفته است.

وی افزود: انجام اقدامات مشاوره‌ای به منظور بازگشت به تحصیل این افراد از طریق برگزاری جلسات مشاوره، بر طرف کردن مشکلات اقتصادی، روحی و روانی به صورت فوری تا انتهای مهرماه به منظور فراهم کردن زمینه بازگشت به تحصیل آنان است.

عرب بیان کرد: بیشترین علل ترک تحصیل شناسایی شده در بین جامعه تحت حمایت استان، نبود فضای آموزشی به ویژه برای دانش آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال در روستای محل سکونت و سخت بودن ایاب و ذهاب به روستاهای مجاور و یا شهرهای نزدیک، پایین بودن شدید سطح یادگیری و عدم علاقه به تحصیل، فرهنگ غالب بر بعضی مناطق استان مبنی بر عدم لزوم ادامه تحصیل برای فرزندان در خارج از محل سکونت به ویژه فرزندان دختر است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی افزود: ازدواج دختران، اشتغال پسران که بسیاری از دانش آموزان از سنین پایین‌تر برای کسب درآمد اقدام می‌کنند؛ به همین خاطر روند تحصیلات آن‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو شده و فرصت کافی برای درس خواندن پیدا نمی‌کنند. لذا دچار افت تحصیلی  و به دنبال آن ترک تحصیل می‌شود.

وی یادآورشد: بیماری‌های جسمی افراد مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات تیروئیدی، تالاسمی، آسم، دیابت، صرع، بیماری‌های مزمن استخوانی و مفصلی، جراحات ناشی از تصادفات، بیماری‌های کلیوی، سوختگی‌های شدید، بیماری‌های ریوی، معلویت‌هایی مانند نقص عضوها، ضایعات نخاعی، انواع فلج‌ها، نابینایان و ناشنوایان، کم توان ذهنی و در دسترس نبودن فضاهای آموزشی اختصاصی برای همه این افراد در سطح استان، افراد دارای مشکل روحی و روانی مانند افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنی، مشکلات خانوادگی به ویژه در خانواده های دارای آسیب (خانواده زندانی، خانواده مطلقه و خانواده های درگیر آسیب اعتیاد) است.

۱۲۳ مادر باردار در خراسان جنوبی از سقط جنین منصرف شدند

۱۲۳ مادر باردار در خراسان جنوبی از سقط جنین منصرف شدند

بیرجند – ایرنا – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۱۲۳ مادر باردار سال گذشته با مشاوره ماماها و کادر بهداشتی در خراسان جنوبی از سقط جنین منصرف شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید شایسته روز دوشنبه در مراسم روز جهانی ماما با شعار «هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت» اظهار کرد: ۲۵۰ ماما در سطح پایگاه‌ها و مراکز بهداشت استان به مادران باردار و بانوان خدمات ارائه می‌کنند.

وی تولد نوزاد سالم را از مهمترین اهداف اجرای برنامه‌های آموزشی ویژه ماماها برشمرد و ادامه داد: از آنجایی که ماماها با ۲ نفر سر و کار دارند، استرس زیادی برای تامین سلامت افراد به آنها وارد می‌شود زیرا مراقبت‌های مادر و جنین پیش از بارداری، دوران حاملگی و بعد از تولد ادامه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: کمیته‌های بهداشتی متعاقب هر مورد مرگ مادر باردار در استان برگزار و پرونده الکترونیکی سلامت مادر بررسی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری وبینارهای آموزشی متعدد با موضوع سقط جنین و عوارض آن در بهداشت روان گفت: همکاری با سامانه ۴۰۳۰ یکی از اقدامات حوزه مامایی است که اکنون سه کارشناس مامایی پاسخگوی این سامانه کشوری در استان هستند.

شایسته با بیان اینکه کلاس‌های آمادگی زایمان در استان دو برابر شده است اضافه کرد: ماماها از دورترین نقاط استان تا مراکز بهداشتی و درمانی شهری مشغول خدمت به مادران بارادار هستند و از سفیدابه نهبندان تا تپه طاق طبس را پوشش می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه کاهش مرگ و میر مادران باردار از مهمترین رویکردهای حوزه مامایی است یادآور شد: سال گذشته یک مورد مرگ داشتیم که مربوط به بیماری مادر و جنینی نبوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خراسان جنوبی جزو ۱۰ استانی است که بعد از اجرای قانون جوانی جمعیت موالید آن افزایشی بوده که تاکنون این آمار به ۳۹۵ مورد تولد رسیده است.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در بین ۶۳ دانشگاه کشور رتبه سوم از لحاظ شاخص مراقبت بارداری، رتبه ۱۲ در شاخص مراقبت پیش از بارداری و جزو ۱۰ دانشگاه برتر اجرای قانون جوانی جمعیت است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی هم گفت: ماما همیشه یادآور زیباترین حس‌ها، اشک‌ها و ماندگارترین لبخندهاست که در خط مقدم جبهه جوانی جمعیت قرار دارد.

فهیمه زنگویی اظهار کرد: ماماها در طول تاریخ به خاطر مسئولیتی که بر عهده داشتند برای آرامش جان مادر و فرزند تلاش کرده اند و امروز یک مسوولیت عقیدتی و ایدئولوژیک هم به عهده آنها قرار گرفته است.

وی افزود: امروز تلاش برای جوانی جمعیت بیش از هر برهه ای جزو فرائض و وظایف واجب مسوولان و انسان‌های تاثیرگذار است و هیچ کس جز ماما بر زنان برای فرزندار شدن تاثیرگذار نیست.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: ماماها به عنوان افسران خط مقدم در این جبهه باید حضور داشته باشند و با گفتار علمی به بانوان کمک کرده تا فرزندآوری سالم و به موقع را تجربه کنند.

۱۲۳ مادر باردار در خراسان جنوبی از سقط جنین منصرف شدند

وی بر تبیین درست فلسفه فرزندآوری از سوی ماماها تاکید کرد و افزود: ماماها با توجه به عرف ایرانی و علایق خانوادگی در فرزندآوری می‌توانند مشارکت داشته باشند و این رسالت مبارک و وظیفه بزرگ بر عهده آنهاست که با چشمان بیدار مراقب سلامتی، جوان ماندن و کیفیت فرزندآوری در جامعه باشند.

زنگویی یادآور شد: ماماها در اصلاح الگوی جمعیتی در ایران نقش مهمی دارند و باید جامعه را از خطراتی پیری جمعیت آگاه کنند.

مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی درمانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این مراسم گفت: هزینه‌های درمان ناباروری مراکز دولتی استان خراسان جنوبی ۶ ماه دوم سال گذشته ۳۷ درصد کاهش یافت.

محمدصادق محمد نیا افزود: در حال حاضر یک مرکز درمان ناباروری دولتی سطح سه و ۲ مرکز سطح دو در استان فعال است و ۲ موافقت اصولی برای راه اندازی مرکز سطح دو شهرستان‌های نهبندان و قاینات اخذ شده است.

وی عنوان کرد: در مرکز ناباروری سطح سه استان تاکنون ۶ هزار و ۹۵۰ نفر برای درمان مراجعه کرده اند که ۳۸۷ سیکل ICSI (میکرو اینجکشن) و IVF ارایه شده است.

مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی درمانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه ۴۸ سیکل IUI نیز در مراکز سطح دو تاکنون انجام شده گفت: میزان موفقیت روش‌های کمک باروری میکرو اینجکشن و آی وی اف ۱۲.۶ درصد و IUI در مراکز سطح دو استان ۱۷ درصد است.

وی عنوان کرد: پنج مورد هم اهدای تخمک، اهدای جنین و رحم جایگزین در استان داشتیم و تعداد موالید پس از درمان ناباروری در مراکز سطح دو استان ۳۶ مورد و در مراکز سطح سه، ۷۰ مورد بوده است.

محمد نیا گفت: سال گذشته ۱۵ هزار و ۵۴۷ موالید زنده در بیمارستان‌های استان به ثبت رسید که نشان از ۲.۱ درصد افزایش ولادت دارد.

وی همچنین به انجام بیش از هشت هزار و ۵۰۰ زایمان طبیعی رایگان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پنج هزار زایمان طبیعی فیزیولوژیک برای مادران باردار خراسان جنوبی انجام شده است.

مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی درمانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر استانداردسازی نیروی انسانی ماما برای حمایت و تکریم مادران باردار تاکید کرد و افزود: مطابق استاندارد قانون جوانی جمعیت یک ماما بر ازای هر ۲ مادر نیاز است که سال ۱۴۰۱ تعداد ماماهای بیمارستان‌های دانشگاهی ۱۶۵ نفر بودند و اکنون این آمار با برگزاری آزمون استخدامی به ۲۰۹ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه روند مرگ و میر مادران باردار در سال گذشته کاهشی بوده، عنوان کرد: این شاخص از ۲۰.۲ در سال ۱۴۰۱ به ۶.۵ در سال گذشته رسیده که از میانگین کشوری بسیار کمتر است.

در این مراسم با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و جمعی از مسئولان ۴۷ مامای نمونه استانی در حوزه‌های بهداشتی، درمانی و آموزش تجلیل شدند.

 

در پی سیل زده زیرکوه انجام شد؛

بازدید میدانی مدیرکل کمیته امداد از منازل مددجویان

بازدید میدانی مدیرکل کمیته امداد از منازل مددجویان

مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) خراسان‌جنوبی از مددجویان سیل‌زده تحت حمایت این نهاد در زیرکوه بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»،  محمد عرب، در ماموریت یک روزه به شهرستان زیرکوه ضمن بازدید از مناطق سیل زده وضعیت مددجویان این مناطق را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و دستورات لازم برای رفع مشکلات آن‌ها را صادر کرد.

دیدار با تعدادی از خانواده‌های مددجویان در قالب طرح مفتاح‌الجنه، دیدار با چند بیمار تحت حمایت و بازدید از طرح‌های اشتغال از دیگر برنامه‌های مدیرکل بود.این بازدید‌ها افزون بر شهر حاجی آباد در روستا‌های بقرایی، محمدآباد، حسین آباد و دارج انجام شد.

همچنین بازدید از موسسه سفیر سلامت خاوران و قدردانی از مسؤلین و عوامل موسسه در لیست دیگر برنامه‌های این ماموریت یک روزه مدیرکل قرار گرفت.

 

 

 

 

هاشمی: کارکرد مجلس تخصصی‌تر شود/ مولوی حقیقی: مجلس از ظرفیت نخبگان استفاده کند

بیرجند – ایرنا – ۲ نامزد حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف که به دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافتند در دومین مناظره تلویزیونی، کارآمدی مجلس را در تخصصی‌تر شدن و استفاده از ظرفیت جامعه نخبگانی دانستند.

به گزارش ایرنا، تبلیغات نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم از روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه آغاز شد که به مدت یک هفته ادامه دارد و مانند انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، برای این مرحله نیز مناظره‌های انتخاباتی در نظر گرفته شده است.

مناظره‌های یک ساعته ۲ نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه “بیرجند، درمیان و خوسف” که پیش از این ضبط شده، از صدا و سیمای خراسان جنوبی در حال پخش است.

پخش این مناظره‌ها تا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت از شبکه خاوران ادامه دارد و مخاطبان می‌توانند این برنامه‌ها را در بستر اینترنت و از طریق برنامه ایران صدا همچنین تلوبیون نیز بشنوند و ببینند.

دومین مناظره نیز شامل سه بخش از جمله پرسش محوری درباره حوزه انتخابیه، سوالات کارشناسان و سوالات مردمی بود و در بخش نهایی هر کدام از نامزدها در سه دقیقه به تکمیل سخنان و نقد یکدیگر پرداختند که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

پرسش محوری: مهمترین راهکار برای افزایش کارآمدی مجلس چیست، آسیب شناسی مجالس گذشته و برنامه شما برای ارتقای مجلس آتی؟

سید حسن هاشمی: مجلس شورای اسلامی در دوره‌ای که گذشت ایرادات قابل توجهی داشت که مهمترین‌اش این بود در کمیسیون‌ها افراد به طور تخصصی گنجانده نشده و یکی از ضعف‌های مهم تخصصی مجلس همین مساله است.

ضعف قوانینی که تصویب شد از دیگر ایرادات مجلس یازدهم است، مجلس باید قوانینی ایجاد کند که سیاست تقنینی کشور را برای مدتی پایدار ایجاد کند اما در قوانین این دوره نبود شفافیت و ثبات را داریم لذا مجلس شورای اسلامی باید نظارت بر حسن اجرای قانون را داشته باشد. شاهد قوانین تفصیلی و الحاقی در مجلس گذشته بودیم که از ضعف‌های مهم این دوره محسوب می‌شد اگر قرار است مجلس پیشرفت کند باید به کار کارشناسی دولت اعتماد داشته باشد.

در این دوره دیدیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲ اقدام متعدد انجام دادند لذا به جای لایحه‌بنیان، تعداد متعددی طرح تصویب شد و به لوایحی که از دولت آمد مواردی اضافه کردند از همین رو باید مجلس تخصصی‌تر عمل کند؛ وقتی در قوانین محورهایی دنبال می‌کنیم نباید با هم تضاد داشته باشد.

سرمایه گذاری منسجم نیست و درآمد در خراسان جنوبی با تهران متفاوت است لذا باید مشکلات مردم در قوانین به ریزتر دیده شود، قوانینی که مردم با آن سر و کار دارند سلبی هستند نه ایجابی لذا کشاورزان نیازمند تسهیلات بیشتر بوده تا محصولات استراتژیک بهتر تعیین قیمت شوند.

علی مولوی حقیقی: مجلس برخاسته از اراده ملت بوده پس باید قوی، کارآمد، دشمن ستیز و متکی بر توانایی و استعدادهای داخل باشد و کسی که می‌خواهد در این مجلس حضور پیدا کند باید کارآمدی لازم در حوزه‌های مختلف را داشته باشد.

در یک بُعد ممکن است اثربخش باشد اما در بُعدهای دیگر کمیسیون‌هایی که شکل می‌گیرد باید نماینده مجلس از جامعه نخبگانی حوزه انتخابیه خود بتواند استفاه کند پس باید اهل مشورت بوده و کارنامه اجرایی مهمی داشته باشد تا بتواند در لایحه و طرح‌ها با استفاده از تجربه مدیریتی اظهارنظر کند.

بخشی از مصوبات مجلس که به دولت ابلاغ می‌شود چون کار کارشناسی انجام نشده یا افرادی که اظهارنظر می‌کنند تک بعدی هستند لایحه‌ها مصوب و در کاسه دولت گذاشته می‌شود، بعد می‌بینیم امکان اجرایی شدن آن نیست چون در زمان تصویب از تجربه مدیریتی و ظرفیت نخبگانی استفاده نشده است لذا باری بر دوش دولت گذاشته می‌شود.

مجلس یازدهم انقلابی بود اما به معنای این نیست که همه نمایندگان کار انقلابی انجام می‌دادند؛ نماینده باید در بین مردم حرکت کند و ببیند که درد جامعه چیست؟ این حداقل انتظاری است که باید در حوزه اجرا به آن پرداخته شود؛ قانون گذاری و مطالبه گری مهمترین انتظار از نمایندگان مجلس است.

در بخش دوم و در ادامه پاسخ محوری هر کدام از نامزدها به مدت چهار دقیقه به نقد نظر نامزد دیگر پرداختند:

هاشمی: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنیم در پاسخگویی به سوالات باید به چارچوب توجه کرد و فکر می‌کنم آقای مولوی به بحث مشکلات اشاره‌ای نکردند. یکی از ویژگی‌های نماینده، شناخت نسبت به مجلس است پس انتظار می‌رفت که ایرادات ساختاری مجلس به صورت سخت افزاری و نرم افزاری مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌گرفت.

مطالبه گری لازمه کار مجلس است و نماینده باید چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای مردم باشد اما مهمترین تکلیف نماینده، قانون‌گذاری منطبق به خواسته‌های مردم است و در این میان دانش فنی حایز اهمیت است. اشراف بر مقررات باید وجود داشته باشد تا درد دل مردم را بتوان فهمید.

مولوی حقیقی: کارآمدی و تجربه نماینده می‌تواند منجر به وضع قوانینی شود که قابلیت اجرا در کف جامعه داشته باشد؛ مثل قانون مالیات بر خانه‌های خالی، سازماندهی صنعت خودرو، ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان و غیره جزو مواردی است که باید بررسی شود که چه میزان اجرایی شده است.

ساختار مجلس از ابتدای انقلاب تاکنون خوب بوده و الان نمی‌توانیم اشکال وارد کنیم اما ایراد بر مصوبات مجلس وارد است و همه مصوبات مجلس قابلیت اجرا ندارد لذا نماینده باید موانع را رفع کند. همچنین ضمن استفاده از ظرفیت نخبگانی باید شوراهای شهر و روستا را در قالب پارلمان‌های محلی فعال کنیم.

در بخش سوم که به سوالات کارشناسان اختصاص داشت هر نامزد سه دقیقه فرصت داشت تا به یک سوال پاسخ دهند.

سوال: برای کاهش فشار تحریم‌های اقتصادی بر جمهوری اسلامی ایران از چه طرح یا لایحه‌ای دفاع و حمایت خواهید کرد؟

هاشمی: پاسخ این سوال را باید چند بعدی نگاه کنیم که یک بعد آن داخلی است زیرا همه مشکلات جامعه ناشی از تحریم نیست اگرچه موثر است اما همه آن نیست لذا برای حل مشکلات باید به ظرفیت داخلی توجه بیشتری کرد پس مجلس در این دوره به شکل تخصصی‌تر مسایل معیشتی و اقتصادی مردم را بیشتر مورد نظر قرار دهد، به لوایح دولت اعتماد بیشتری داشته باشد.

حتما نگاه مجلس در این دوره برای حوزه اقتصاد باید منسجم و علمی باشد و فرهنگ سرمایه گذاری در جامعه متاثر از قوانین هم باید اصلاح شود. در خراسان جنوبی هم فرهنگ سرمایه گریزی قوی و سرمایه پذیری ضعیف است لذا جوانان عمدتا بیکار هستند در صورتی که در گذشته مشاغلی داشتیم که جامعه را تامین می‌کرد. پس در خراسان جنوبی باید راه‌های شکوفایی اقتصاد خرد برای جوانان ایجاد و موانع برطرف شود تا فرهنگ سرمایه پذیری تقویت شود.

شعار سال همواره کلید حل مشکلات بوده است، طبیعتا در سنوات گذشته جهش تولید و رونق اقتصادی را داشتیم اما از ظرفیت مردم غافل بودیم اگرچه در حوزه دیپلماسی و سیاسی به این مسئله ظرفیت‌های مردمی توجه زیادی شده و کاملا هم موفق هستیم اما در حوزه مشارکت‌های اقتصادی به این مورد توجهی نداشته است.

مولوی حقیقی: اگر به سال‌های اول انقلاب برگردیم از ابتدا در محاصره اقتصادی بودیم اما در مقاطع مختلف از مشکلات اقتصادی عبور کردیم که دشمن در مقابل صف آرایی کرد تا برخی از تولیدات داخل را دچار مشکل کند. در ۱۰ سال گذشته مقام معظم رهبری راهکارهای برون رفت اقتصادی را ارایه کرده‌اند اما ۲ نگاه اقتصاد دولتی و مردمی در کشور وجود دارد که رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مردمی بیشتر اعتقاد دارند.

حق و حقوق مردم مورد بی توجهی قرار می‌گیرد در صورتی که تولید یک جهاد است و برای مبارزه با محاصره اقتصادی نیازمند این جهاد هستیم پس تولید باید افزایش و اشتغال ایجاد شود. تولیدات داخلی باید مورد توجه قرار گیرد لذا مجلس باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهد و در حوزه مشارکت مردم برای ایجاد اشتغال طرح دهد.

مجری برنامه در این بخش از مناظره، سوالات مردمی را به قید قرعه از نامزدها پرسید و هر کدام سه دقیقه فرصت پاسخگویی داشتند.

پرسش مردمی: چطور می‌توان مردم را در امر قانون گذاری مشارکت داد؟

هاشمی: موضوع مشارکت مردم در قوانین مختلف متفاوت است ولی قوانینی که می‌خواهد منشا اثر برای اقصاد یک جامعه یا مسائل ساختاری باشد استفاده از ظرفیت مردمی می‌تواند کمک کند. به عنوان مثال در حوزه کشاورزی، اشتغال جوانان، معادن و مرز می‌توانیم از پتانسیل و مشارکت مردمی برای برخی قوانین استفاده کنیم به طور طبیعی مردم، چه افراد غیر رسمی و چه افرادی که در سازمان‌ها مشغول به کار هستند.

باید نماینده ابتدا این نکته را بیان و پیگیری کند که قوانین به سمت بومی شدن پیش برود به طور طبیعی برای اینکه این اتفاق رخ دهد باید قوانین بومی شده ایجاد شود کما اینکه نمونه‌های آن را هم داشته‌ایم. بنابراین باید کارگروه‌های تخصصی و مشارکتی در صنوف و ابعاد مختلف ایجاد شود، در روستا اگر کارگروه‌های تخصصی ایجاد شود می‌توان مشکلات را جمع کرد و با توجه به نیازها قانون ایجاد کرد چون قانون باید تسهیل کننده مشکلات مردم باشد.

اکنون خیلی از قوانین وضع می‌شود که منطبق بر تهران بوده و برای آنها تسهیل کننده است اما برای ما مانع و محدودیت ایجاد می‌کند لذا با ایجاد کارگروه‌های تخصصی و مشاوره‌ای و با ورود دانشگاه و استفاده از ظرفیت کارشناسی و مشاوره کلان که در استان وجود دارد می‌توان از ظرفیت مردم استفاده کرد.

به طور طبیعی مردم راهکارهایی دارند، ممکن است نماینده مجلس تصورش ملی باشد و بر این نباشد که همان روش‌های کار گذشته می‌تواند یکسری حرفه‌هایی به صورت بومی ایجاد و خیلی از مشکلات را حل و فصل کند بنابراین می‌توانیم برای گسترش فضای کسب و کار و فعالیت‌های کشاورزی، معدنی و تجاری از ظرفیت مردمی استفاده کنیم.

تجار مشکلات متعددی دارند که باید شناخته شود، مشکلات تجار خراسان جنوبی با تجار قسمت‌های دیگر کشور متفاوت است به عنوان مثال تعهدات ارزی اعمال شد در حالی که تجار استان ما با کشور افغانستان ریالی معامله می‌کنند لذا در این زمینه باید نگاه بومی باشد که نماینده می‌تواند با پتانسیل مشارکت مردمی این کار را به نحو احسن انجام دهد.

پرسش مردمی: برای افزایش مشارکت مردم در توسعه و اجرای پروژه‌ها راهکار پیشنهادی شما چیست؟

مولوی حقیقی: از آنجایی که عقل بر اساس حکومت بر مبنای مردم سالاری و مردم محوری شکل گرفته و هم در نهضت و انقلاب امام و هم در اداره کشور در دوران حضرت امام (ره) و هم امروز نگاه رهبری و حاکمیت بر این است مردم در حوزه‌های مختلف باید مشارکت داشته باشند. رمز موفقیت حاکمیت هم در پشتوانه مردمی این نظام است پس مردم باید در اقتصاد، امنیت، فرهنگ، علوم و پژوهش سهم داشته باشند.

در برخی حوزه‌ها از جمله دفاعی و نسبتا فرهنگی بعضا خوب پیش رفته‌ایم اما در برخی حوزه‌ها همچنان با مشکل مواجه هستیم همه دم از مشکل اقتصادی، معیشت و سایر موارد می‌زنند اما باید یک حرکت عمومی برای رفاه عمومی ایجاد شود.

رفاه عمومی به میزان مشارکت مردم در این حوزه بستگی دارد، قانون وضع می‌شود اما مجری این قانون را بیشتر به نفع دولت می‌بیند در حالی که همیشه نماینده ملت در مجلس از طرف ملت به مجلس رفته تا قانونی وضع کند که مشکل ملت حل شود.

بنابراین ابتدا باید قانون به نفع ملت تفسیر شود، در قانون‌گذاری میزان مشارکت مردم در بخش‌های مختلف تعریف شود تا مردم هم در کار و هم در تولید و هم بازار مصرف سهیم باشند و هم سود حاصل از مشارکت به جیب آنها برود، امروز در این زمینه واقعا مشکل داریم که ۲ دلیل عمده دارد؛ اینکه هنوز در حوزه درآمد سنتی فکر می‌کنیم و اینکه در حوزه اقتصاد پویا به فکر جوان موثر کارآمدی که می‌تواند به فناوری جدید و کارخانه‌های جدید فناوری کار کند کمتر بها داده‌ایم.

دانشمند، فرهیخته و افراد صاحبنظر در این حوزه خوب می‌توانند فرمول ارائه دهند که از این وضعیت کنونی بیرون بیاییم و مردم پایه و اساس باشند. در این قانون‌گذاری باید شوراها ایفای نقش کنند، چرا شوراهای ما اختیارات لازم را ندارد؟

پرسش مردمی: ظرفیت‌های مغفول مانده بازارچه‌های مرزی استان چیست و برای بالفعل کردن آن از چه لوایح و قوانینی حمایت خواهید کرد؟

هاشمی: پتانسیل بازارچه‌های مرزی کم نظیر است که در استان متروک باقی مانده، به جای اینکه بیاییم با یکسری اقداماتی که مبتنی بر واقعیت‌ها نیست بخواهیم به صورت دستوری این مسائل را حل کنیم این امکان‌پذیر نخواهد بود.

در تکمیل جواب سوال نامزد دیگر، قانون‌گذار باید منفعت خود و مردم هر دو را ببیند، یکی از نقص‌های مجلس شورای اسلامی این دوره این بود که بیشتر به حل مشکلات خود توجه کرد، در بخش قانون مالیات بر خانه‌های خالی بیشتر هدف حل مشکل دولت بود نه مردم بنابراین اینجا هم باید مشکلات مردم دیده شود.

وقتی سالیان سال است در محدوده‌ای، بازارچه مرزی را ۷۰ سال داشته‌ایم و نتوانستیم آن را به گمرک یا منطقه آزاد تبدیل کنیم نباید انتظار توسعه سرمایه‌گذاری در استان داشت.

مرز، بازارچه‌های مرزی، محصولات استراتژیک، معدن و موقعیت استراتژیک استان از حیث کریدورهای شرق و جنوب کشور که از این منطقه عبور می‌کند کم‌نظیر است بنابراین می‌توان در کنار منطقه ویژه به کمک استان آمده و پتانسیل بسیار خوبی ایجاد کند.

فکر می‌کنم همه این پتانسیل مغفول مانده است طبیعتا باید زیرساخت لازم ایجاد شود و بازارچه مرزی به شکل موجود در واقع کارایی بین‌المللی ندارد. باید زیرساخت جاده‌ای، مکانی و موقعیت لازم در آنجا ایجاد شود و از ظرفیت مردمی استفاده کنیم در این صورت بحث جرم و جنایت که در مناطق مرزی بیداد می‌کند از بین خواهد رفت.

ظرفیت بازارچه‌های مرزی می‌تواند در برخی شهرستان‌های ما یک انقلاب اقتصادی ایجاد کند که از آن مغفول بوده‌ایم؛ چون فرار سرمایه داریم باید به این توجه بیشتری لحاظ شود اما نیازمند مشوق‌ها و معافیت‌های متعدد و حمایت هستیم.

در کنار این باید به تجار اعتماد کرده و بتوانیم ظرفیت لازم را در مرز فراهم کنیم لذا معتقدم بازارچه‌های مرزی ما که در آینده باید تبدیل به مناطق آزاد شوند می‌توانند در استان جایگاه خیلی قوی در حوزه تجارت و اقتصاد ایجاد کنند و علیرغم اینکه ظرفیت و قوانین آن در استان وجود دارد حتی از آن استفاده نکرده‌ایم.

پرسش مردمی: برای حل معضل قاچاق سوخت مهمترین چالش چیست و مجلس چگونه می‌تواند برای حل آن کمک کند؟

مولوی حقیقی: یکی از پایه‌های درآمد و اداره کشور که در برنامه‌های دولت مدنظر قرار گرفته سوخت و انرژی است در حالی که در برخی شهرها، حاشیه مرزها و استان‌های مرزنشین با مشکل قاچاق سوخت مواجه‌ایم. معتقدم چون نفت و بنزین یک ثروت ملی است باید به همه افراد به میزان مساوی تعلق بگیرد، کسی که پنج خودرو از این ثروت استفاده می‌کند اما فردی که هیچ خودرویی ندارد از این ثروت بهره‌ای نمی‌برد.

بخشی از سوخت در کشور قاچاق می‌شود که یک بخش آن دولتی و بخشی افرادی هستند که زندگی خود را از این طریق اداره می‌کنند، در خراسان جنوبی باید سوخت ویژه برای مرزنشینان دیده شود آنچه در گذشته انجام شده، کم بوده است.

نرخ سوخت و انرژی در کشور متناسب با وضعیت زندگی جامعه نیست بلکه بخش عمده‌ای از جامعه از آن استفاده می‌کنند و بخش متوسط و مرزنشینان از این ظرفیت استفاده نمی‌کنند، سازماندهی و ساماندهی سوخت در استان‌های مرزی امر مهمی است.

اگر در حاشیه مرز به میزانی که کشور طرف مقابل می‌خواهد با ما وارد معاملات مرزی شود در زمینه سوخت ورود کنیم باید افرادی که می‌خواهند از سوخت کسب درآمد کنند را مشخص کرده، برای آنها کارت صادر کنیم و میزان مشخصی سوخت در جایگاه‌هایی معلوم، تعیین شود تا سوخت را تامین و در بازارچه‌های مرزی تحویل دهند.

اکنون کاروانی از قاچاقچیان حرفه‌ای سوخت در مرز و جاده‌های بین شهری شکل پیدا کرده است که حوادث بسیار وحشتناکی هم اتفاق می‌افتد بنابراین باید این مساله مهم ساماندهی شود، باید بخشی از زندگی و معیشت مرزنشینان از محل سوخت تامین شود.

در بخش نهایی به هر کدام از نامزدها سه دقیقه فرصت داده شد تا به تحلیل و نقد نظرهای یکدیگر بپردازند:

هاشمی: تاکید من بر این است در مجلس باید قانون‌گذاری با لایحه و تخصص انجام شود اینکه نامزد دیگر اعلام کرد چرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا نشد، معتقدم این چون این قانون، قانون درستی نبود. مردم باید مقداری از درآمد خود را پس انداز کنند در حالی که با تورم نمی‌توانند پول در بانک بگذارند.

باید روش مولد برای سرمایه‌گذاری باشد. دولت در این زمینه به وظایف خود درست عمل نکرده و راه آن را ایجاد نکرده است، از طرفی اشکال قانون و مجلس در این دوره این بود که بیشتر دولت‌محور تا مردم محور بود.

با قانون مالیات بر خانه‌های خالی آمدند مشکل دولت را حل کنند اما راه برای سرمایه‌گذاری مردم ایجاد نکرد لذا خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه افزایش یافت پس قانون نادرست بود و باعث خروج از سرمایه از کشور هم شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگر تخصص کافی داشته باشند در این زمینه باید راهکار جایگزین ارائه دهند نباید قانونی وضع کنند که قانون معطلی باشد، یقین دارم این قانون فعلی یک قانون متروک و معطل بوده و برای اجرا باید تبصره‌ها و مواد متعددی به آن الحاق یا تفسیر شود پس امر تخصص در مجلس حائز اهمیت فراوان است.

در بحث ظرفیت‌های مغفول مانده مرزی نکات بسیار ارزشمند و مهمی وجود دارد و تاکید دارم مجلس باید در این خصوص دخالت کند؛ چرا اکنون طرح رزاق در استان سیستان و بلوچستان به بهترین نحو اجرا می‌شود اما مرزنشین ما از آن محروم است، چرا باید این دوگانگی وجود داشته باشد؟

مردم و مرزنشینان ما از این ناراضی هستند، قانون باید این را تعیین کند اینجاست که نماینده مجلس باید با اشراف نسبت به قاچاق سوخت و آثار و تبعات و راهکار آن دارد متحدالشکل رفتار کند.

اگر قائل به این باشیم در مناطق مرزی باید نسبت به این مساله قانون ایجاد شود بدون شک باید وحدت رویه ایجاد شود بنابراین معظل قاچاق سوخت باید با دخالت دولت حل شود اینکه قبول دارم یا ندارم مشکل حل نمی‌شود لذا در مجلس شورای اسلامی باید به این مساله توجه شود.

مولوی حقیقی: با همه احترامی که قائل هستم، نامزد دیگر باید به یک نکته توجه کند اینکه مصوبات مجلس یک مشروعیتی از ناحیه شورای نگهبان دارد، اگر در همه مصوبات ایراد بگیریم یعنی مشروعیت و جایگاه شورای نگهبان را هم به شکلی زیر سوال برده‌ایم.

معتقد به این نیستم که بین مجلس و دولت تبانی ایجاد شده تا قانون مالیات بر خانه‌های خالی به نفع دولت وضع شود و بعد بگوییم اجرا نشد چون منافع دولت بود، اگر این بوده واقعا جفا شده است.

مجلس و دولت برای مردم و مردم برای این کشور هستند چطور شورای نگهبان این مشکل را به شکلی در درون خودشان حل کند؟ باید توجه کنیم دشمنی دشمنان انقلاب نسبت به موضوعات داخلی کشور به خصوص اقتصاد و رفاه مردم بیش از گذشته شده چون امروز راهکار مقابله با انقلاب از این شیوه اقتصاد است و می خواهند سفره‌های مردم را کوچک کنند؛ برای همین مصوبه شما در درون این برنامه قرار داشتید که چنین موضعی می‌گیرید و می‌گویید این قانون برای مردم نبوده بلکه برای دولت بوده است؟

آیا بالاخره باید برای افزایش درآمد مردم الزاما روی مسکن سرمایه‌گذاری شود؟ در این نوع سرمایه‌گذاری ‌چه کسانی ضرر می‌کنند بدون شک طیف روستانشین، کارگر، کشاورز، افراد مجرد، کسانی که تازه تشکل زندگی داده‌اند. اگر چنین بافت‌های فکری بین مجلس و دولت وجود داشته باشد که دولت به مجلس و برعکس مانند ۲ دروازه بین هم کار کنند که مردم ضایع شده‌اند.

ما و شما اکنون کاره‌ای نیستم و نامزد انتخابات مجلس هستیم اما سوابق و تجربه ما نشان می‌دهد چقدر خواهیم توانست حافظ منافع مردم باشیم، چقدر به نفع مردم کار کنیم و چقدر در مقابل مصوباتی که به نفع مردم نیست بایستیم و بعد شورای نگهبان را شریک مصوبات غیر تخصصی قرار ندهیم مانند برخی مصوباتی که شما به آن اشاره کردید و من هم به آن اعتقاد دارم لذا نقش دشمن را در این مبارزه ببینیم و فراموش نکنیم.

هاشمی: نظارت شورای نگهبان راجع به قانون اساسی و شرع است نه محتوا.

مولوی حقیقی: نظارت را از ناحیه شورای نگهبان هم محتوایی و هم شرعی می‌بینم چون موضوع حکومت ما جمهوری اسلامی است.

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه ۲۱ اردیبهشت برای ۴۵ کرسی باقیمانده از مجموع ۲۹۰ نماینده مردم، در ۲۲ حوزه انتخابیه ۱۵ استان کشور از جمله حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف برگزار می‌شود.

خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه اصلی است که هر کدام از این چهار حوزه انتخابیه یک کرسی نمایندگی دارد. با اعلام نتایج رسمی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، منتخبان حوزه‌های انتخابیه “قاینات و زیرکوه”، “نهبندان و سربیشه” و “فردوس، طبس، سرایان و

 

 

۳۰ درصد از اعتبارات هر هیئت ورزشی به بانوان اختصاص یابد

 

30 درصد از اعتبارات هر هیئت ورزشی به بانوان اختصاص یابد

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در مراسم تجلیل از قهرمانان، مدال‌آوران و فعالان هیئت اسکیت استان گفت: ۳۰ درصد از اعتبارات هر هیئت ورزشی استان باید به حوزه بانوان اختصاص یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدعلی ربیعی امروز در مراسم تجلیل از قهرمانان، مدال‌آوران و فعالین هیئت اسکیت خراسان جنوبی با بیان این که  مفرح بودن و شادی بخشی رشته اسکیت سبب شده که افراد بسیاری جذب این رشته شوند، اظهار داشت: برای رشته اسکیت فضاهای مختلف دارای قابلیت استفاده را دارند اما نیاز به نگاه جدی در زمینه ایجاد فضاهای استاندارد برای این رشته ورزشی است.

وی خاطرنشان کرد: با تغییر سبک زندگی باید به جوانان اجازه داده شود که در فضاهای عمومی و خاص خود فعالیت کنند.

به گفته وی هر چند حمایت‌هایی از این رشته ورزشی در استان شده اما از آنجا که این رشته حرف بسیاری برای گفتن در کشور دارد باید حمایت‌ها از این رشته ورزشی افزایش یابد.

ربیعی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های این رشته، کار انفرادی در آن است و با سرمایه‌گذاری مناسب می‌توانیم شاهد بهره‌برداری خوبی در این زمینه در سال‌های آینده باشیم.

اعتبارات اختصاص یافته به ورزش استان در دولت سیزدهم بی سابقه است

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتبارات اختصاص یافته به ورزش استان در دولت سیزدهم بی سابقه است افزود: اعتبارات مورد نظر به روش‌های مختلفی توزیع می‌شود و به هیئت‌های استانی اعتبار بیشتری اختصاص یافته تا از این طریق کار اعزام ورزشکاران به مسابقات کشوری را انجام دهند.

وی تصریح کرد: فعالین این رشته ورزشی از محل اعتبارات تبصره ۱۸ با ارائه طرح توجیهی مناسب برای ایجاد باشگاه ورزشی می‌توانند استفاده کنند.

اختصاص شش تا هشت میلیارد تومان برای توسعه ورزش بانوان

ربیعی با بیان اینکه استفاده از تسهیلات تبصره ۱۶ محدودیت‌هایی دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر چه بانوان بیشتر در فعالیت‌های ورزشی شرکت کنند، از همه لحاط ایمن‌تر خواهیم بود در توزیع اعتبارات حدود شش تا هشت میلیارد تومان برای توسعه ورزش بانوان اختصاص داده‌ایم و در تفاهم نامه‌هایی که با هیئت‌های ورزشی منعقد کرده‌ایم، خواستار اختصاص ۳۰ درصد از اعتبارات هر هیئت به ورزش بانوان شده‌ایم.

به گفته مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، مدیریت مجموعه‌ای مانند ورزش کار بسیار سختی است و به دلایلی تلاش می‌کنیم تا ۳۰ درصد از سالن‌های ورزشی را از دست هیئت‌ها خارج کنیم.

به گفته وی در هر شهرستان باید برای استفاده مناسب از سالن‌های ورزشی توسط هیئت‌های فعال اقدامات لازم انجام شود.

ورزشکاران، الگوهای مناسبی برای دیگر گروه‌های جامعه باشند

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه خواستار همکاری و تعامل برای توسعه و پیشرفت حوزه‌های مختلف از جمله ورزش شد.

حسین‌رضا نخعی با بیان این برای موفقیت در هر کاری باید به کار تیمی توجه کنیم افزود: قهرمانان و مدال آوران رشته اسکیت با تلاش‌های خود سبب افتخار برای خراسان جنوبی شده‌اند.

وی تاکید کرد: هر کسی در خراسان جنوبی در هر زمینه‌ای تلاش کند، سبب مباهات ما می‌‌شود و ورزشکاران باید الگوهای مناسبی برای دیگر گروه‌های جامعه باشند.

زیرساخت‌های استاندارد رشته ورزشی اسکیت در خراسان جنوبی فراهم نیست

رئیس هیئت اسکیت خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: اسکیت رشته‌ای مهیج و پویا است که نقش مهمی در  جذب جوانان به ورزش و به ویژه رشته اسکیت داشته است.

بهروز آدینانی با بیان اینکه رشته ورزشی اسکیت با سابقه ۱۵ ساله در خراسان جنوبی از نظر زیرساخت‌های استاندارد با مشکل مواجه است افزود: سالن ورزشی رزمندگان بیرجند به شکل اجاره در اختیار این رشته ورزشی است.

به گفته وی پیست ۲۰۰ متر اسکیت سرعت را به همت شهرداری فردوس به بهره‌برداری رسانده‌ایم و چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع هم با همکاری شهرداری بیرجند به این رشته اسکیت اختصاص یافته که با همکاری استانداری فنس‌کشی شده، اما این زمین استاندارد نیست و در رشته‌های فری‌استایل و سرعت از نظر زیرساخت مشکل داریم.

ورزشکاران رشته اسکیت، نیازمند حمایت مسئولان

رئیس هیئت اسکیت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: زمین ورزشی بند دره  هم در اختیار این هیئت قرار گرفته که با همکاری بسیج سازندگی استان آسفالت خواهد شد.

آدینانی ادامه داد: ورزشکاران رشته فری استایل در بالکن باشگاه خصوصی فعالیت می‌کنند.

به گفته وی زمین مجاور مجموعه ورزشی ۱۵ هزار نفری بیرجند هم در اختیار این هیئت قرار گرفته که برای رشته سرعت آماده سازی خواهد شد.

رئیس هیئت اسکیت خراسان جنوبی، کمترین خواسته ورزشکاران رشته اسکیت را حمایت از ورزشکاران این رشته ورزشی برای حضور در مسابقات کشوری دانست.

آدینانی با اشاره به افتخارآفرینی ورزشکاران تیم فری استایل با کسب مدال و قهرمانی کشوری، گفت: برای ایجاد زیرساخت‌های لازم به حمایت مسئولان استان نیاز داریم.

سرمایه‌گذاری ۹۷۹ میلیارد تومانی‌ در صنعت برق خراسان جنوبی

 

 

سرمایه‌گذاری 979 میلیارد تومانی‌ در صنعت برق خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در ۲.۵ سال خدمتگزاری دولت سیزدهم، ۹۷۹ میلیارد تومان پروژه در صنعت برق این استان سرمایه‌گذاری شده است.

مهدی دادگر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند با تشریح اقدامات ماندگار توسعه‌ای در صنعت برق استان اظهار داشت: در ۲.۵ سال اخیر به منظور تأمین و پایدارسازی شبکه برق استان، مجموعاً ۶۷۱ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف و ۴۰۵ دستگاه پست توزیع، احداث و اصلاح شده است که براین اساس به طور میانگین روزانه ۲ کیلومتر شبکه، توسعه و بهینه‌سازی شده است.

وی به اقدامات صورت گرفته در حوزه تأمین برق متقاضیان اشاره کرد و گفت: در طول این مدت، برای ۲۹ هزار مشترک جدید شهری و روستایی تأمین برق انجام شده است، همچنین عملیات انجام شده در این حوزه، شامل احداث ۱۱۵ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۲۴۳ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و نصب ۲۷۵ دستگاه ترانس با اعتبار ۳۵۷ میلیارد تومان بوده است.

اجرای طرح بهارستان در۵۳۸ روستا

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه بهینه‌سازی و اصلاح شبکه‌های برق روستایی کشور در قالب طرح بهارستان به صورت روستامحور در دولت سیزدهم در حال اجراست، تصریح کرد: در ۲.۵ سال خدمت دولت، در قالب این طرح و طرح بهسازی روشنایی معابر، در ۵۳۸ روستا با اعتباری بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان، عملیات ترمیم و اصلاح شبکه شامل تعویض پایه‌های فرسوده، رفع حریم و جابه‌جایی شبکه‌های واقع در معابر، رفع افت ولتاژ و اصلاح روشنایی معابر انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این دوره به ۱۸ روستای بدون برق با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان برق‌رسانی شد، به علاوه پروژه شاخص برق‌رسانی به روستای نایبند طبس به طول ۸۱ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۶۱ میلیارد تومان با پشیرفت ۷۴ درصد در حال اجراست که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

دادگر با قدردانی از تلاش‌های ارزشمند همکاران در صنعت برق استان اظهار داشت: در حال حاضر ۹۹.۹ درصد از جمعیت روستایی استان برخوردار از برق هستند که این شاخص از وضعیت کشوری بالاتر است.

رتبه نخست در سطح کشور

وی از کسب رتبه نخست این شرکت در بین ۳۹ شرکت توزیع نیروی برق کشور در ارزیابی اخیر معاونت هماهنگی توزیع شرکت توانیر در جمیع شاخص‌های مورد ارزیابی خبرداد و گفت: این موفقیت شایسته که با تلاش و همت همه همکاران در صنعت برق استان محقق شده، دستاوردی ماندگار در کارنامه افتخارات به ثبت رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی مدت زمان خاموشی هر مشترک، تعداد خاموشی به ازاری هرفیدر، بهبود ولتاژ، اصلاح ضریب توان شبکه، نرخ صرفه جویی خرید از بازار برق، وصول مطالبات، سرانه مصرف خانگی، رویت‌پذیری شبکه،کنترل‌پذیری مشترکین را از جمله معیارهای نتایج مقایسه‌ای صورت گرفته در ارزیابی شرکت توانیر اعلام کرد.

گذر از دوره اوج بار با کمترین اعمال خاموشی

دادگر به دستاوردهای برجسته در صنعت برق استان اشاره کرد و افزود: در پی خاموشی‌های گسترده ناشی از ناترازی تولید ومصرف برق در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ (قبل از دولت سیزدهم) با تعریف ۱۰۰ اقدام برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰ اقدام برای ۱۴۰۲ در حوزه تولید، انتقال و مصرف و جلب مشارکت مردمی، گذر از دوره اوج بار در تابستان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با کمترین اعمال خاموشی و کمترین نارضایتی برای مشترکین انجام شد، در کنار اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، مدیریت موفق شرکت برق، وزارت نیرو و توانیر در دولت سیزدهم دستاوردهای ارزشمندی حاصل شد وامید است با اجرای ۱۸۰ برنامه تعریف شده برای سال جاری و با همکاری مشترکین برق استان و کشور، گذر موفق از دوره اوج بار ۱۴۰۳ محقق شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: در ۲.۵ سال اخیر، کاهش خاموشی‌ها به رغم افزایش انرژی تولیدی تحویلی به مشترکین بوده است به طوری که در تمام صنایع، انرژی مصرفی افزایش یافته است و در این دوره رکوردهای جهانی در تولید محصولاتی نظیر فولاد به دست آمده است که این نتیجه بیانگر تلاش دولت خدمتگزار است.

   کاهش خاموشی مشترکین به ۸۰ دقیقه در سال

دادگر با ارائه شاخص‌های مقایسه‌ای یادآور شد میزان متوسط خاموشی مشترکین در استان خراسان جنوبی به ۸۰ دقیقه در سال کاهش یافت در این روند استان خراسان جنوبی در مقایسه با میانگین کشوری در رتبه سوم قرار دارد.

وی بیان کرد: با اجرای پروژه‌ها در طول ۲.۵ سال اخیر، در حوزه کاهش تلفات، میزان تلفات انرژی در شبکه‌های برق استان به ۷ درصد کاهش یافت که علیرغم پراکندگی بسیار بالای شبکه و مشترکین در استان، رتبه مناسبی در کشور را داریم.

رتبه برتر در تولید برق پاک

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه کل ظرفیت نیروگاه های خورشیدی نصب شده در استان نسبت به پیک بار سال جاری ۱۰.۶ درصد است، اظهار کرد: در مقایسه با شاخص کشوری استان خراسان جنوبی حائز رتبه برتر در تولید برق پاک به نسبت میزان مصرف استان است.

وی در پایان به ظرفیت‌سازی‌های مناسب انجام شده در حوزه انتقال و فوق توزیع نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده و حمایت‌های شرکت برق منطقه‌ای خراسان، اقدامات زیرساختی متنوعی در حوزه شبکه‌های انتقال و فوق توزیع در دست انجام است که با بهره‌برداری از پروژه‌های این بخش، شاهد تحول عظیمی در زمینه اقتصادی در تمام ابعاد، به ویژه بخش صنعت و معدن استان خواهیم بود.

دادگر تصریح کرد: با توجه به این‌که گزارش این اقدامات در حوزه مسئولیت شرکت برق منطقه ای خراسان است، در این مباحث فوق به جزئیات عملکرد بخش فوق توزیع اشاره نشده است.

انتهای پیام/۲۵۰

طرح محلات ارتقادهنده سلامت در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

 

طرح محلات ارتقادهنده سلامت در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طرح محلات ارتقادهنده سلامت با همکاری استانداری به عنوان ناظر اصلی و ۱۶ ارگان دولتی در ۷ محله در شهرهای بیرجند و قائنات که از سوی وزارت کشور اسامی آنها اعلام شده، اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مجید شایسته با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قرار است این طرح در مناطق حاشیه‌نشین شهر و به صورت پایلوت انجام شود.

وی گفت: این مناطق در  بیرجند شامل حاجی‌آباد، موسی‌ابن جعفر، کاظمیه، جوادیه و کارگران  و در  شهر قاین شامل محلات خونیکی‌ها و قدی است. به دلیل ارتقای شاخصه‌های بهداشتی و سلامت محور در محلات حاشیه شهر که از این نظر ضعیف‌تر هستند، برنامه‌های سلامت محور برای جلب مشارکت مردم و رفع مشکلات بهداشتی مردم برگزار می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: قرار است در این طرح، کانون سلامت در محلات تشکیل شود. عوامل اجرایی این کانون شامل- هیئت امنا محله در مرکز خدمات جامع سلامت، کانون فرهنگی اجتماعی سلامت محله در پایگاه سلامت وخانه بهداشت ، شورای ارتقای سلامت محله، شبکه نخبگان محله و گروه‌های مردمی سلامت است.

توزیع بیش از ۶۰۰ مورد تجهیزات بیمارستانی

سیدمحمد موسوی میرزایی نیز از تجهیز بیمارستان‌های خراسان جنوبی در دو سال گذشته تاکنون به بیش از ۶۰۰ مورد تجهیزات جدید خبر داد و گفت: در این مدت ۷۰ تخت ویژه آی سی یو با تجهیزات کامل، ۲۲ دستگاه آزمایشگاهی پیشرفته، ۳۱ دستگاه شاخص تشخیصی از جمله سه دستگاه ام ار آی برای قاین، فردوس و طبس، ۵۶۴ تخت بیمارستانی، دستگاه سی تی اسکن آنژیو برای مرکز فوق تخصص قلب بیرجند و یک دستگاه سی تی اسکن دیگر برای بیماران سرطانی و قلب و عروق با کمک دولت تأمین شده است. در دولت سیزدهم ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی تکمیل شده و علاوه بر طرح‌های توسعه بیمارستان‌های بشرویه، درمیان و سرایان، برای قاین، نهبندان، زیرکوه و طبس هم پروژه فعال است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲۱ نفر دستیار تخصصی پزشک در هشت رشته دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مشغول به تحصیل هستند، افزود: هم اکنون ۶۵ کد رشته در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند فعال است و علاوه بر آن ۲۱۱ دانشجوی تحصیلات تکمیلی هم در رشته‌های مختلف از جمله مغز و اعصاب، جراحی اعصاب، بیماری‌های داخلی، قلب، رادیولوژی، جراحی عمومی و … در حال تحصیلند تا به جمع جامعه‌ پزشکی بپیوندند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: ۴۳ مرکز سلامت شهری، ۶۱ مرکز سلامت روستایی، ۷۱ پایگاه بهداشتی، ۳۲۶ خانه بهداشت، ۸۵ پایگاه اورژانس جاده‌ای و ۲ پایگاه امداد هوایی در خراسان جنوبی خدمات بهداشتی ارائه می‌کنند. افزایش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در بخش خصوصی و دولتی مهمترین هدفگذاری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است که هم اکنون حدود ۹ هزار پرسنل دانشگاه، برای تحقق این هدف تلاش می‌کنند.

 

 

تجلیل از ۵۱ مامای نمونه خراسان جنوبی

 

    • تجلیل از 51 مامای نمونه خراسان جنوبی

 

مراسم گرامیداشت روز ماما و تجلیل از منتخبین مامایی استانی و کشوری امروز در مرکز همایش‌های استاد فروزانفر برگزار شد و ۴۷ مامای نمونه استانی و ۴ مامای نمونه کشوری از خراسان جنوبی قدردانی شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حجت الاسلام موسی آذرنیوند امروز در مراسم گرامیداشت روز ماما در خراسان جنوبی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم، حضرت محمد (ص) درباره دو نعمت امنیت و سلامتی و اهمیت تجلیل از پاسداران این دو مقوله اظهار داشت: به فرموده مقام معظم رهبری تمام مردان و زنان مرهون منت ماماها هستند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه جامعه نیز شخصیت دارد، به رشد یافتگی شخصیت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در برگزاری آیین‌های تکریم و تجلیل مشاغل سلامتی اشاره کرد و افزود: ماماها با دانش و تخصص خود و به پشتوانه اعتماد مردم نقش موثری در رشد جمعیتی کشور دارند.

وجود ۲۵۰ ماما در سطح پایگاه‌ها و مراکز بهداشت استان

مجید شایسته نیز در این مراسم با اشاره به شعار «هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت» گفت: ۲۵۰ ماما در سطح پایگاه‌ها و مراکز بهداشت استان به مادران باردار و بانوان خدمات ارائه می‌کنند.

وی، تولد نوزاد سالم را از مهمترین اهداف در اجرای برنامه‌های آموزشی ویژه ماماها برشمرد و ادامه داد: از آنجایی که ماماها با ۲ نفر سر و کار دارند، استرس زیادی برای تامین سلامت ۲ انسان به آنها وارد می‌شود زیرا مراقبت‌های مادر و جنین پیش از بارداری‌، دوران حاملگی و بعد از تولد ادامه دارد.

آمادگی زایمان در خراسان جنوبی دو برابر شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به برگزاری وبینارهای آموزشی متعدد با موضوع سقط جنین و عوارض آن در بهداشت روان گفت: همکاری با سامانه ۴۰۳۰ یکی از اقدامات حوزه مامایی بوده که در حال حاضر سه کارشناس مامایی پاسخگوی این سامانه کشوری در استان هستند.

شایسته با بیان اینکه کلاس‌های آمادگی زایمان در استان ۲ برابر شده است اضافه کرد: ماماها از دورترین نقاط استان تا مراکز بهداشتی و درمانی شهری مشغول خدمت به مادران بارادار هستند و از سفیدابه نهبندان تا تپه طاق طبس را پوشش می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه کاهش مرگ و میر مادران باردار از مهمترین رویکردهای حوزه مامایی است یادآور شد: سال گذشته یک مورد مرگ داشتیم که مربوط به بیماری مادر و جنینی نبوده است.

دانشگاه علوم زشکی بیرجند، جزو ۱۰ دانشگاه برتر اجرای قانون جوانی جمعیت است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی جزو ۱۰ استانی است که بعد از اجرای قانون جوانی جمعیت موالید آن افزایشی بوده که تاکنون این آمار به ۳۹۵ مورد تولد رسیده است.

شایسته افزود: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در بین ۶۳ دانشگاه کشور رتبه سوم از لحاظ شاخص مراقبت بارداری، رتبه ۱۲ در شاخص مراقبت پیش از بارداری و جزو ۱۰ دانشگاه برتر اجرای قانون جوانی جمعیت است.

ثبت ۱۵ هزار و ۵۴۷ موالید زنده در بیمارستان‌های استان

مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی درمانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این مراسم گفت: ارتقاء جایگاه وهویت مامایی در سطح جهان، مشارکت صادقانه ماماها در توسعه و اجرای سیاست‌های ارتقای سلامت مادران و خانواده‌ها، ارائه خدمات سلامت مادر و نوزاد، دستیابی به کاهش میزان مرگ و میر مادر و نوزاد، کاهش عوارض جسمی، روانی مادر و نوزاد و دستیابی به برنامه‌های قانون جوانی جمعیت از اهداف گروه مامایی است.

محمدصادق محمدنیا افزود: جزو محدود استان‌هایی هستیم که افزایش تعداد موالید در بیمارستان‌های سطح استان را بعد از اجرای قانون جوانی جمعیت داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ثبت ۱۵ هزار و ۵۴۷ موالید زنده در بیمارستان‌های استان، انجام بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ زایمان طبیعی رایگان، اقدامات جهت آموزش و فرهنگ سازی زایمان طبیعی با شرکت بیش ۷ هزار و ۳۰۰ مادر در کلاس های رایگان، فراهم نمودن امکان حضور همراه در ۸۵ درصد زایمان‌های انجام شده، افزایش رضایتمندی مادران از خدمات بخش زایمان از ۸۵ درصد سال ۱۴۰۱ به ۹۱ درصد در سال ۱۴۰۲، برگزاری ۲۳ دوره آموزشی جهت توانمندسازی ارائه دهندگان خدمات زایمان حوزه درمان، ۲۶ دوره آموزش جوانی و رشد جمعیت، افزایش شاخص‌های بی دردی زایمان و… بخشی از دستاوردهای حوزه درمان است.

بیش از ۱۰۰ مورد موالید در مراکز درمان ناباوری استان

مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی درمانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، به افتتاح و بهره‌برداری از مراکز سطح ۲ درمان ناباروری در فردوس و طبس و فعالیت مرکز سطح ۳ درمان ناباوری در بیرجند، اخذ موافقت اصولی مراکز سطح ۲ در قاین و نهبندان اشاره کرد و گفت: ۶ هزار و ۹۵۰ نفر مراجعه کننده به مرکز بیرجند، یک هزار و ۱۵۰ نفر مراجعه کننده به مراکز سطح دو داشتیم که میزان موفقیت روش‌های کمک باروری ۱۲.۶ درصد و میزان موفقیت به روش ای یو ای ۱۷ درصد بوده است.

محمدنیا از ۷۰ مورد موالید در مراکز درمان ناباوری سطح ۳ و ۳۶ مورد در مراکز سطح دو خبر داد.

ماماها در اصلاح الگوی جمعیتی نقش مهمی دارند

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: ماما همیشه یادآور زیباترین حس‌ها، اشک‌ها و ماندگارترین لبخندها هستند که در خط مقدم جبهه جوانی جمعیت قرار دارند.

فهمیمه زنگویی اظهار داشت: ماماها در طول تاریخ به خاطر مسئولیتی که بر عهده داشتند برای آرامش جان مادر و فرزند تلاش کرده‌اند و امروز یک مسوولیت عقیدتی و ایدئولوژیک هم به عهده آنها قرار گرفته است.

وی افزود: امروز تلاش برای جوانی جمعیت بیش از هر برهه ای جزو فرائض و وظایف واجب مسئولان و انسان‌های تاثیرگذار است و هیچ کس جز ماما بر زنان برای فرزندار شدن تاثیر گذار نیست.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: ماماها به عنوان افسران خط مقدم در این جبهه باید حضور داشته باشند و با گفتار علمی به بانوان کمک کرده تا فرزندآوری سالم و به موقع را تجربه کنند.

وی بر تبیین درست فلسفه فرزندآوری از سوی ماماها تاکید کرد و گفت: ماماها با توجه به عرف ایرانی و علایق خانوادگی در فرزندآوری می‌توانند مشارکت داشته باشند و این رسالت مبارک و وظیفه بزرگ بر عهده آنها بود که با چشمان بیدار مراقب سلامتی، جوان ماندن و کیفیت فرزندآوری در جامعه باشند.

زنگویی یادآور شد: ماماها در اصلاح الگوی جمعیتی در ایران نقش مهمی دارند و باید جامعه را از خطراتی پیری جمعیت آگاه کنند.

در پایان این مراسم از ۴۷ مامای نمونه استانی و ۴ مامای نمونه کشوری از خراسان جنوبی قدردانی شد.

 

 

 

جذابیت‌های منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی برای چینی‌ه

جذابیت‌های منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی برای چینی‌ها

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی با اشاره به حضور استان و منطقه ویژه اقتصادی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گفت: امروز شاهد حضور سرمایه‌گذار چینی در منطقه ویژه اقتصادی استان هستیم که ظرفیت‌های این منطقه مورد نظر سرمایه گذار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، افسانه ابراهیمی امروز در حاشیه بازدید سرمایه‌گذار چینی از سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به حضور خراسان جنوبی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو) اظهار داشت: هفته گذشته در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی حضور یافتیم  که در غرفه خراسان جنوبی بیشتر  سازمان‌ها و ارگان‌های فعال در حوزه اقتصادی، تجاری و صادراتی استان حضور داشته و دست به دست هم دادیم تا بتوانیم اتفاقات خوبی برای استان رقم بزنیم.

وی گفت: در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی تلاشمان براین بود تا به توسعه اقتصادی بیشتر استان کمک کنیم و  با هم افزایی و هم فکری همه شرکت کنندگان استان در این نمایشگاه کارهای حرفه‌ای انجام شد و توانستیم چند سرمایه گذار خارجی را علاقه‌مند کنیم تا وارد استان شوند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی افزود: کنسولگری ما در گوانگ‌ژو، سرمایه‌گذار چینی را به ما معرفی کرد. با ارتباط خوبی که بین نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند  با سایر کنسولگری‌های ایران در سایر کشورها وجود دارد یکی از سرمایه‌گذاران چینی را جذب پاویون استان کردیم و توضیحات لازم به او داده شد. کاتالوگ‌ها و بروشورها به زبان انگلیسی به او داده شد و مذاکرات لازم انجام شد. وی علاقه‌مند به سفر به استان و دیدن توانمندی‌های و ظرفیت‌های خراسان جنوبی از نزدیک شد.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذار چینی امروز وارد بیرجند شد و از بخشی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری  در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بازدید کرد و  ابراز علاقه‌مندی کرد تا در چند حوزه بررسی لازم را انجام و سرمایه‌گذاری کند. بعد از نمایشگاه اکسپو همچنان نماینده وزارت امور خارجه در استان، منطقه ویژه اقتصادی و استانداری پیگیر هستیم تا سرمایه گذاری‌ها را به سرانجام برسانیم تا  نتیجه آنها توسعه استان باشد. نماینده وزارت امور خارجه در استان از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند و به همه  فعالان تجاری استان کمک می‌کند تا اتفاقات خوبی برای استان رقم خورد.

ابراهیمی افزود: سرمایه گذار چینی قرار است تجریبات خود را در پیوستن حوزه سرمایه گذاری و حوزه تجارت با ما به اشتراک بگذارد تا ما از تجربیات چین استاده کنیم که چطور موضوع سرمایه گذاری با تجارت را در کشورهای مختلف پیوند دادند چرا که این پیوند باعث می‌شود خیلی از محدودهای تجاری صادراتی برداشته شود و اگر تاجری بخواهد محصولی را از کشوری بگیرد در همان کشور سرمایه گذاری می‌کند و از همان جا محصول  تولیدی خود را دریافت می‌کند. برای سرمایه گذار چینی که پروژه‌های مختلفی را در کشور سرمایه‌گذاری کرده است نشست‌های تخصصی علمی گذاشتیم تا بتوانیم نهایت انتقال تجربه را داشته و بهره‌وری حداکثری داشته باشیم.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی ضمن تقدیر از مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: از منطقه ویژه اقتصادی استان تشکر می‌کنم  چرا که وقتی نمایندگی وزارت امور خارجه با تخصص خود جذب سرمایه گذار دارد، آنها با تخصص و طرح‌های کاری که دارند، کارهایی که شروع می‌شود دیپلماسی‌ها را به نتیجه نهایی می‌رسانند و ما را به حوزه تخصصی کاری خود امیدوار می‌کنند و باید بخش خصوصی و دولتی دست به دست هم دهیم تا به توسعه بیشتر استان کمک کنیم.

انتهای پیام/۲۵۴

فعالیت ۱۰ شرکت فناورانه معدنی در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – معاون پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: اکنون ۱۰ شرکت فناورانه معدنی از جمله در حوزه بنتونیت، بریکت زغال سنگ، مهندسی برق و الکترونیک، اتوماسیون، ابزار دقیق و هوشمندسازی معادن در پارک استان فعال هستند.

سعید خراشادی‌زاده روز دوشنبه در حاشیه نخستین نشست کارگروه صنایع معدنی زیست بوم نوآوری شرق ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از مواد معدنی خراسان جنوبی به صورت خام و بدون هیچ ارزش افزوده‌ای از استان خارج می‌شود که زیست بوم نوآوری صنایع معدنی شرق کشور برای ایجاد ارزش افزوده تلاش می‌کند.

وی گفت: در صورتیکه فناوری به کمک معادن بیاید علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالای مواد معدنی، سبب تقویت ارتباط بین دانشگاه، صنعت و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک می‌شود و برای همه مردم استان سودآوری خواهد داشت.

معاون پارک علم و فناوری خراسان جنوبی اظهار کرد: زیست بوم نوآوری صنایع معدنی شرق کشور پویا و زنده است و سعی داریم فعالیت‌ها را تقویت کرده و برای ارتقای فناوری در معادن این منطقه گام مثبتی برداریم.

وی با بیان اینکه در پردیس فناوری معادن سنگان ۲۶ شرکت معدنی دانش بنیان فعال است افزود: یک شرکت فناورانه از استان در پارک علم و فناوری خراسان رضوی مستقر بوده و در معدن سنگان خواف پروژه دارد.

خراشادی‌زاده گفت: مهر سال ۱۴۰۲ تفاهم‌نامه همکاری بین چهار پارک علم و فناوری استان‌های شرق کشور از جمله خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شد.

وی افزود: هدف از این تفاهم‌نامه که به عنوان زیست بوم نوآوری شرق ایران نامگذاری شد شبکه‌سازی و تعامل هم افزای شرکت‌های دانش بنیان و فناور مستقر در پارک‌های این استان‌ها و انتقال دانش و تجربه بین کارکنان پارک‌ها و مراکز رشد، برگزاری نشست‌ها و رویدادها، کنفرانس‌ها و همایش‌های مشترک است تا بتوانیم از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های همدیگر در حوزه معادن استفاده کنیم.

معاون پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ادامه داد: ذیل این تفاهم‌نامه سه کارگروه صنایع معدنی با دبیری خراسان جنوبی، صنایع غذایی و کشاورزی به دبیری خراسان رضوی و اقتصاد دیجیتال با دبیری و میزبانی استان سیستان و بلوچستان تشکیل شد.

وی بیان کرد: امروز نخستین نشست کارگروه صنایع معدنی زیست بوم شرق ایران به میزبانی خراسان جنوبی و با هدف شناسایی نیازهای فناورانه معادن فعال این زیست بوم و اعلام آن به شرکت‌های منطقه برای بررسی و اعلام آمادگی شرکت‌های مستعد و توانمند برای رفع این نیازها برگزار شد.

خراشادی‌زاده تاکید کرد: سعی داریم شرکت‌های دانش بنیان و معادن فعال که نیازهای فناورانه دارند را به یکدیگر معرفی و زمینه ارتباط بین آنها را فراهم کنیم.

وی افزود: اگر برای رفع نیازهای فناورانه معادن قرارداد منعقد شد در ماه‌های آینده رویدادی به میزبانی خراسان جنوبی و با حضور مسئولان کشوری برگزار و از این قرادادها رونمایی خواهیم کرد.

اعلام نیازهای فناورانه شرکت آلومینای جاجرم و مجتمع صنعتی اسفراین، معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های معادن استان سیستان و بلوچستان، معرفی شرکت‌های پذیرش شده در پردیس فناوری صنایع معدنی سنگان، اعلام نیازهای فناورانه زغال سنگ پروده طبس و معادن شهرستان فردوس، معرفی ظرفیت‌های معادن شهرستان سبزوار از جمله محورهای این نشست بود که به صورت برخط ارائه شد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*