اعتراض برخی از اعضای شورای شهر بیرجند به مبلغ نقدی کرایه اتوبوس

با مصوبه شورای شهر بیرجند از ابتدای سال جاری شاهد افزایش حدود۱۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس های درون شهری بوده ایم که بر این اساس نرخ بلیت مسیرهای شهری از ۳۵۰ به ۴۰۰ تومان و مسیرهای حومه ای از ۵۰۰ به ۵۵۰ تومان افزایش پیدا کرده است . هم چنین بر اساس این مصوبه اگر شهروندی بصورت نقدی کرایه را پرداخت کند باید مبلغ هزار تومان بپردازد مصوبه ای که مورد اعتراض برخی از اعضای شورا قرار گرفت و خواستار اصلاح آن شدند .
یزدان شناس یکی از اعضای شورای شهر بیرجند در این زمینه گفت: نسبت به مبلغ نقدی کرایه اتوبوس اعتراضاتی وجود دارد چرا که از یک طرف این مبلغ زیاد است و از طرف دیگر برخی از رانندگان تمایل دارند کرایه را نقدی دریافت کنند.
کرایه نقدی ممنوع شود
طاهری از دیگر اعضای شورا نیز خواستار ممنوع شدن دریافت نقدی کرایه اتوبوس شد و گفت: بهتر است کارت شارژی در اختیار نیروهای بهزیستی قرار داده شود تا مردم با شارژ کارت بتوانند از خدمات بلیط الکترونیک در صورت نداشتن کارت استفاده کنند .
گازوئیل نامرغوب عامل دودزایی اتوبوس ها
دکتر حسنی صفت دیگر عضو شورا نیز نسبت به دودزا بودن اتوبوس های درون شهری اعتراض کرد و گفت: یک پایه قوی سازمان حمل و نقل بار و مسافر، دولت است چرا که باید گازوئیل خوب در اختیار این مجموعه قرار دهد.وی ادامه داد: باید پرسید که آیا دولت سهم یک سوم خود را به این سازمان پرداخت کرده و یا اینکه می توان برای گازوئیل فعلی استاندارد یورو را تعریف کرد و یا اینکه ناوگان جدید خواهد توانست بعد ۶ ماه با این نحوه سوخت سرپا بماند و به سرنوشت بقیه اتوبوس ها دچار نشود .وی مصوبه شورا را در این زمینه خوب ارزیابی کرد و افزود: با اجرای این مصوبه میزان استفاده از کارت بلیط افزایش چشمگیری داشته است .شهردار بیرجند نیز در این زمینه گفت: در یک بازه زمانی یکی دو ماهه این مصوبه اجرایی می شود و برآورد کار نیز ارزیابی خواهد شد تا در آینده برای آن تصمیم گیری شود.
افزایش حدود ۴۰ درصدی استفاده از کارت بلیط بعد اجرای طرح
هر چند افزایش نرخ کرایه اتوبوس ها بویژه مبلغ نقدی آن مورد اعتراض شهروندان و حتی برخی از اعضای شورای شهر است مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند اجرای این مصوبه را عامل بازدارنده ای در پرداخت نقدی کرایه و افزایش میزان استفاده از کارت بلیط می داند.
غلام پور با اشاره به اینکه جمعی از جامعه معلولان در باجه های فروش و شارژ کارت بلیط مشغول بکارند و میزان حقوقشان بستگی به میزان شارژ و فروش این کارت دارد، به خبرنگار ما گفت: بیرجند اولین شهری بوده که در سال ۸۷ سیستم بلیط الکترونیک را راه اندازی کرده که در اوایل اجرای طرح حدود ۹۸ درصد مردم از کارت استفاده می کردند.وی با بیان اینکه ابتدای اجرای طرح با ۱۰ باجه و توزیع ۱۸۰ هزار قطعه کارت بوده، افزود: در حال حاضر این تعداد به ۲۵ باجه افزایش یافته ولی میزان استفاده از کارت بلیط در داخل شهر به ۶۰ و در حومه به ۵۰ درصد کاهش یافته است.وی ادامه داد: اگر از ابتدا نرخ کرایه نقدی بازدارنده می بود میزان استفاده از کارت کاهش نمی یافت چرا که با اجرای مصوبه شورا در سال جاری شاهد استفاده ۹۰ درصدی شهروندان از کارت بلیط بوده ایم .
سیستم بلیط الکترونیک مبنای دولت
در پرداخت کمک به سازمان
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با تاکید بر اینکه مبنای پرداخت کمک های دولت در حوزه حمل و نقل بار و مسافر همین سیستم بلیط الکترونیک است، بیان کرد: بر عملکرد رانندگان نظارت می شود تا احیانا اخذ مبلغ نقدی کرایه مورد توجه قرار نگیرد.وی در ادامه از مناسب سازی ۴۰ ایستگاه اتوبوس ویژه معلولان و سالمندان طی ۴ ماه گذشته خبر داد و بیان کرد: خرید ۶ دستگاه مینی بوس با اعتبار ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در دستور کار قرار دارد که تا ۶ ماهه نخست سال جاری به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*