سرمقاله/رونمایی از خراسان جنوبی ۹۷…!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
دیگر حساب خشکسالی و خساست آسمان در این دیار از دست مان دررفته، انگار که آسمان با همه ما قهر کرده و فقط یاد گرفته آفتابش را به رخ مان بکشد و گرمای روزهایش را بر ما دیکته کند، یادمان رفته که چگونه باید ناز طبیعت را بکشیم که دوباره با ما آشتی کند و بر حال نزار دشت ها و بیابان های لب تشنه مان دلش بسوزد و گریه کند، آنقدر بگرید تا ما را نیز از شعف گریه اش به گریه اندازد!
استان مان باید با این خشم تمام ناشدنی طبیعت بیشتر عادت کند و بیاموزد که چگونه با او راه بیاید.
استان خراسان جنوبی را بیمار و رنجور می بینیم، دائم دلش می خواهد که گوشه ای بیارامد و چرت بزند و خستگی کارهای ناکرده اش را در کند! به صنعت اش که نگاه می کنیم دلمان به درد می آید درست مثل بیمار ی است که دارد جان می کند، کشاورزی اش که به دلیل زمین های خرده مالکی همچنان بر محور سنت می چرخد و بیشتر تن به دیمه کاری می دهد، معادن بکر اش تقریبا دست نخورده اند کمترین تحقیق و تفحص علمی درباره داشته هایش انجام شده است! گردشگری اش در مدار صفر درجه دل خوش به حداقل هایی است که به آن عادت کرده، عادت به گنجشک روزی بودن از خصلت های این استان پهناور است و قناعت به وضع موجود از راهکارهایش!!
منابع نیروی انسانی اش را که معدنی است غنی اما بکر، همچنان بر روند فراموشی در زیر لایه ای ضخیم از کم تجربگی مدیران اش خاک می خورد! استان توسعه نیافته ای است که همه ساله بیشترین مالیات را از مردم و صنعتگرش می ستاند و باد برغبغب می اندازد که دراین راستا در بین سایر استان ها بالاترین رتبه را دارد! بانک هایش همچون بانک های سایر نقاط برخوردار کشور بهره وسود دیرکردی از وام گیرندگان می ستانند که کمر صنعت، کشاورزی، خدمات و معدن استان اش را شکسته و آبرو را به وثیقه گرفته است و گردن بر می افرازد که دارد قانونی موی از ماست می کشد!! اگر قرار است از تولید ملی حمایت شود، با این سودهای ربوی وحشتناک بانک ها بیشتر یک شوخی تلخ است تا واقعیتی شیرین، مگر می شود تولید با استاندارد بالا تولید کرد بدون به روز شدن سیستم های تولید؟ مگر می شود از تولید ملی حمایت کرد اما تولیدات داخلی استان در انبارها خاک بخورد؟ مگر می شود بدون حضور پررنگ بخش خصوصی تولید داخلی را به سامان استاندارد و مطلوب رساند؟ مگر می شود در انحصار گرایی شاهرگ های تولید که در پنجه قدرت های سیاسی و اقتصادی فشرده می شوند بخش خصوصی عرض اندام کند؟!!
استان خراسان جنوبی دچار ضعف های شدید ساختاری است و همچنان نیز بر این دایره می چرخد، مدیران اش می آیند و می روند و مردمان اش نمی دانند که کارنامه این مدیران چه نمراتی را کسب کرده و اصولا چه کرده اند، هیچکس نه پاسخگوست و نه طاقت نقد دارد، انگار که مدیران با شاخصه طلبکاربودن از مردم به این استان می آیند!!
استان خراسان جنوبی سال ۹۷ را باید در جمع تمامی مدیران خرد و کلان اش رونمایی کرد و از آنان خواست که در پای میز افکار عمومی بایستند و خالصانه به مردم بگویند که قرار است امسال را با این بیمار خشکسالی زده چه کنند و مردم چه باید بکنند!
هنوز بر ما روشن نشده است که چرا مدیران السابقون والسابقون و مدیران معاصر چرا از حرف زدن و گزارش دادن و مصاحبه های چالشی خوف دارند و می هراسند !!
امیدواریم که استاندار محترم خراسان جنوبی به نمایندگی از طیف وسیع مدیران اش از مدل ۹۷ این استان رونمایی کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*