محور بیرجند- کال شور اولویت سرمایه گذار چینی

بعد از اعلام موافقت اولیه سرمایه گذارچینی برای سرمایه گذاری در پروژه راه آهن خراسان جنوبی معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از برگزاری جلسه ای طی هفته آینده در دفتر سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی خبر داد .
رضا رجبی در گفت وگو با خبرنگار ما در این زمینه گفت: در این جلسه که با حضور سرمایه گذار چینی برگزار می شود روش های سرمایه گذاری بررسی و نتیجه نهایی در مورد نحوه ورود سرمایه گذار به پروژه اعلام خواهدشد. وی با اشاره به به بالا بودن اعتبار اجرای پروژه راه آهن زاهدان- بیرجند و اتصال آن به شبکه ریلی مشهد-بافق افزود: اعتبار اجرای این پروژه بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که این سرمایه گذار احتمال دارد چنین سرمایه ای برای اجرای کل پروژه نداشته باشد. وی ادامه داد: بر همین اساس اولویت ما برای سرمایه گذاری در این پروژه محور بیرجند- کال شور به طول ۲۵۰ کیلومتر است که به اعتبار حدود ۷۵۰ میلیارد تومانی نیاز دارد.
وی با بیان اینکه بطورمتوسط اجرای هر کیلومتر شبکه ریلی به ۲ تا ۶ میلیارد تومان و بطور متوسط به ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اذعان داشت: طول راه آهن چابهار- کال شور ۱۵۰۰ کیلومتر و محور چابهار- زاهدان ۷۰۰ کیلومتراست که در این محور پروژه به سرمایه گذار واگذار و بودجه سنواتی نیز تعریف شده است.
وی بیان کرد: محور زاهدان- کال شور نیز ۷۳۲ کیلومتر است که اولویت وزارت راه برای این سرمایه گذار محوربیرجند- کال شور است تا مرکز استان به شبکه ریلی متصل شود.
معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به برگزاری جلسه ای پیرامون سرمایه گذاری در پروژه راه آهن طی یک ماه گذشته در وزارت راه اشاره کرد و ادامه داد: دراین مدت کمیسیون های زیادی نیز برگزار شده و مجوزهای سرمایه گذاری از وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی نیز در سال گذشته اخذ شده است .
رجبی با بیان اینکه رئیس جمهور در سفر استانی به خراسان جنوبی قول بهره مندی پروژه راه آهن را از صندوق توسعه ملی نیز داده اند، گفت: در هرصورت چه سرمایه گذار چینی اعلام موافقت نهایی بکند یا مخالفت داشته باشد پروژه راه آهن با توجه به مصمم بودن دولت اجرایی خواهد شد و  فقط در صورت استفاده از منابع داخلی در اجرای پروژه شاهد زمان بری بیشتری خواهیم بود.
وی افزود: سه شرکت سرمایه گذار از داخل کشور در قالب کنسرسیوم متقاضی سرمایه گذاری در محور بیرجند- قاین بصورت EPC هستند که این پیشنهاد نیز در وزارت راه در دست بررسی قرار دارد. وی تاکید کرد : طی سال جاری امید می رود شاهد عملیاتی شدن پروژه راه آهن در استان باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*