ترسیب کربن سربیشه جزو ۱۰ پروژه برتر سازمان ملل شد

سند رسمی که شامل کشورهای موفق در اجرای طرح ترسیب کربن بودند روز گذشته رونمایی شد که در متن آن پروژه ترسیب کربن سربیشه جزو ۱۰ پروژه برتر جهان اعلام شده است.
فاز نخست پروژه ترسیب کربن از نیمه سال ۲۰۰۳ با مشارکت دولت جمهوری اسلامی ایران، برنامه عمران ملل متحد و تسهیلات جهانی زیست محیطی با هدف احیای مناطق بیابانی در دشت حسین آباد غیناب سربیشه آغاز شد.
با به پایان رسیدن فاز نخست در سال ۲۰۰۹، فاز دوم آن از ابتدای سال ۲۰۱۰ میلادی به مدت ۵ سال با مشارکت جمهوری اسلامی ایران و برنامه عمران ملل متحد در سطح ۴۰ روستا در مساحت بالغ بر ۲۰۰ هزار هکتار به تصویب رسید. این پروژه  بین المللی توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور (دفتر امور بیابان) و دفتر عمران ملل متحد در ایران (UNDP) و با مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی به مرحله اجرا درآمده است. سابقه اجرای پروژه آهنگران در منطقه، کنترل وزش بادهای ۱۲۰ روزه، سابقه مشارکت فعال مردم منطقه، احیای مراتع تخریب یافته توسط افاغنه، محرومیت زدایی از منطقه و کاهش اثرات خشکسالی از دلایل اجرای این طرح در منطقه یاد شده بود، دلایلی که هر کدامشان می توانست تبدیل به یک معضل در منطقه باشد حالا با همکاری مردم منطقه در اجرای یک طرح ریشه ای به نام ترسیب کربن شرایطی را به وجود آورده است که این شهرستان را در دنیا نمونه کرده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با ابراز خرسندی از این خبر به امروز خراسان جنوبی گفت: سند رسمی که در این زمینه چاپ شده است نام ۱۰ کشور جهان را شامل می شود که پروژه ترسیب کربن شهرستان سربیشه از ایران یکی از این پروژه های برتر است.
به گفته نصرآبادی به جز این پروژه پروژه دیگری از ایران در این سند نامبرده نشده است که این موضوع باعث افتخار خراسان جنوبی است و می توان امیدوار بود در راستای اجرای پروژه ترسیب کربن نهبندان هم بهترین کمک ها را از سازمان UNDP داشته باشیم. وی درباره دستاوردهای این پروژه ادامه داد : راه اندازی و ارائه مدل ترسیب کربن برای جوامع محلی و مدیریت منابع طبیعی بسیار موفق بوده و مکانیسم بسیج جوامع محلی شامل صندوق‌های خرد اعتباری و گروه‌های توسعه روستائی و احیای مشارکتی مراتع از جمله این دستاوردها است.  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: دستاوردهای دیگر پروژه در فاز دوم به دنبال پایداری و توانمندسازی گروه‌های توسعه روستایی و حل مشکل بازاریابی محصولات تولیدی و نهادینه کردن الگوی مشارکتی توسعه روستایی بوده است. مهندس نصر آبادی گفت: پروژه ترسیب کربن علاوه بر اینکه به معیشت مردم کمک می‌کند بهترین راه‌حل برای جلوگیری از گسترش بیابان‌زایی نیز است، در این پروژه‌ها انسان، اقتصاد و محیط با یکدیگر گره خورده و به معیشت مردم همراه با حفظ طبیعت کمک می‌شود.
وی توضیح داد: در پروژه‌های ترسیب کربن به گونه‌ای عمل می‌شود که از نزولات آسمانی به خوبی استفاده شود و در این پروژه از تخریب سرزمین جلوگیری و عملیات آبخیزداری انجام می‌شود تا چاه‌های آب به آبدهی برسد. طرح ترسیب کربن طرحی زیست محیطی است که با هدف فعال کردن نقش و مشارکت مردم و جوامع محلی برای بازسازی مراتع تخریب شده و تشکیل تعاونی‌های روستائیان انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه این طرح در استان های دیگری نیز اجرا شده است افزود: در حال حاضر در ۲۰ استان این طرح در مساحت ۱٫۵ میلیون هکتار تحت پوشش قرار گرفته که مهم‌ترین نکته آن این است که اشتغال مردم را در روستا فراهم کرده است. به گفته مهندس نصرآبادی، معاون دبیرکل و مدیر آسیا و اقیانوسیه برنامه عمران سازمان ملل متحد درباره این پروژه چنین اظهار نظر کرده است که  دستاوردهای اجرای پروژه‌های پایلوت بین المللی در خراسان جنوبی می‌تواند به کشورهای جهان نیز صادر شود و این پروژه بومی ایران است و قابلیت انتقال به سایر کشورها را دارد.
آجای چیبر یادآور شده است: از تجربیات ایران در طرح ملی ترسیب کربن استفاده خواهیم کرد. وی گفته است: اهمیت این طرح بدان خاطر است که فعالیت‌های مردم با مسایل زیست‌محیطی مثل گرمایش زمین گره خورده و نتایج آن نیز، هم برای بومیان محلی و هم بر منابع طبیعی تأثیرگذار است.
وی همچنین به این موضوع اشاره کرده است که پروژه ترسیب کربن طرحی با اهداف جهانی به منظور جذب کربن اتمسفری از طریق احیای مراتع بیابانی و ارائه مدلی برای افزایش بهره‌وری زمین‌های مناطق خشک و نیمه‌خشک و مقابله با بیابان‌زایی از طریق احیای مراتع تخریب شده با مشارکت مردم در سطح کشور و منطقه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*