از ابتدای امسال مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون مورد مشکوک و محتمل به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان مشاهده نشده، گفت: با توجه به فصل تکثیر کنه ها که معمولا در بهار و تابستان می باشد، احتمال بروز موارد بیماری دور از انتظار نخواهد بود .
دکتر مهدیزاده در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در سال قبل ۱۰ مورد بیمار مشکوک و محتمل به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان مورد بررسی قرار گرفتند که پس از ارسال نمونه آزمایشگاهی کلیه موارد از نظر ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو منفی بود.
وی با بیان اینکه این بیماری در سالیان اخیر در استان های مختلف کشور و همچنین در استان خراسان جنوبی نیز مشاهده شده و البته بیشترین موارد مربوط به سیستان و بلوچستان می باشد، ادامه داد : تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری حاد و ویروسی خونریزی دهنده قابل انتقال از حیوان به انسان می باشد، که به صورت ناگهانی شروع شده و در صورت عدم تشخیص و عدم درمان موجب مرگ حدود ۱۰ تا۴۰ درصد از بیماران می شود.
راه های انتقال بیماری کریمه کنگو
وی با بیان  اینکه بیماری کریمه کنگوی دام ها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام می ماند، اضافه کرد: راههای انتقال بیماری شامل تماس با دام های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه و دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونه های بافتی بیمار آلوده می باشد .
رئیس مرکز بهداشت استان به مراحل این بیماری بعد از انتقال اشاره کرد و گفت: این بیماری ۴ مرحله دارد که به شرح زیر است:
دوره کمون : بیماری پس از گزش کنه از ۱ تا ۳  روز حداکثر ۹ روز می باشد . پس از تماس با خون و ترشحات و بافت حیوان و انسان مبتلا ۵-۷ روز و حداکثر ۲ هفته است .
مرحله قبل از خونریزی : بیمار بطور ناگهانی دچار تب ، سردرد و درد عضلانی می شود و  ممکن است درد پشت چشم ، دل درد، اسهال و استفراغ نیز ایجاد شود .
مرحله خونریزی : معمولاً پس از ۴ روز بیمار دچار پتشی، پور پورا ( خونریزی های زیر پوستی ) در بدن و مخاط می شود و علاوه بر این ممکن است استفراغ خونی و ملنا (مدفوع سیاه) که نشان دهنده خونریزی گوارشی است و خلط خونی، خونریزی از لثه، خون در ادرار و خونریزی گوارشی رخ دهد.
دوره نقاهت:  چنانچه بیمار فوت نکند معمولا پس از ۱۰ روز بتدریج با کمرنگ شدن ضایعات پوستی علائم بیماری برطرف شده و بیمار بهبود می یابد.
روش های پیشگیری از ابتلا به کریمه کنگو
دکتر مهدی زاده ذبح دام در کشتارگاه های مجاز ، استفاده از وسایل ایمنی شامل کلاه، عینک، ماسک، روپوش، پیش بند پلاستیکی، دستکش و چکمه در هنگام ذبح دام، حفاظت فردی جهت جلوگیری از گزش کنه، تعویض لباس، چکمه و دستکش پس از تماس با دام و شستشوی آنها، استفاده از وسایل ایمنی در هنگام تماس با موارد مشکوک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بخصوص اگر بیمار دچار خونریزی شده باشد را از روشهای پیشگیری از ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اعلام کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*