هیچ کجای بیرجند ایمن نیست!!

با توجه به حادثه تلخی که روز پنج شنبه گذشته در ساختمان پلاسکو به وقوع پیوست رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند مهمان اعضای شورای شهر بود تا گزارش بررسی های آسیب شناسی این مجموعه را از مجتمع های تجاری و مسکونی ، ادارات دولتی ، اصناف و بازاریان و … را به اعضای شورا ارائه دهد گزارشی که از۵۳۶۲۴۵ عدم رعایت نکات ایمنی و عدم تجهیز اماکن مختلف به سیستم های اطفای حریق و عدم ضمانت اجرایی قوانین برای اجرای آن خبر می داد. مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند در این جلسه در حالیکه سند چشم انداز ۵ ساله سازمان آتش نشانی را در دست داشت با تسلیت شهادت تعدادی از آتش نشانان بر اثر حادثه ساختمان پلاسکو در تهران از آسیب شناسی تمامی اماکن و ساختمان ها در شهر بیرجند از واحدهای بلند مرتبه گرفته تا واحدهای معمولی طی سه سال گذشته خبر داد و گفت: متاسفانه از سال ۸۸ تا کنون از بین ۵۲۰ مجتمع که برای اخذ پروانه به شهرداری مراجعه کرده اند فقط ۱۲۰ مجتمع پایان کار دریافت کرده اند بنابراین نظارتی بر رعایت نکات ایمنی در این مجموعه نبوده است.
ضعف قوانین در اجرای نکات ایمنی
موسی میرزایی از فقر قانون در این زمینه انتقاد کرد و افزود: اگر اتفاقی بیفتد پیمانکاران صدمه نخواهند دید بلکه این مردم هستند که دچار آسیب خواهند شد . وی با بیان اینکه ما در دفعات مختلف اخطارهایی به صاحبان این مجتمع ها داده ایم و در طرح جدید دیگری تلاش داریم بار دیگر تمام مجتمع ها را مورد بازدید قرار دهیم، ادامه داد: با وجود این اخطارها خلاء قانونی باعث شده ضمانت اجرایی وجود نداشته باشد.
عدم همکاری اصناف در رعایت نکات ایمنی
وی با بکار بردن این عبارت که حتما باید بچه های آتش نشان به شهادت برسند که کسی به فکر بیفتد با انتقاد از عدم توجه اصناف و بازاریان به رعایت نکات ایمنی اذعان داشت: ما با اصناف بر سر این موضوع دعوای حقوقی داریم و تاکنون سه بار هم  تذکر داده ایم ولی توجهی نشده است. وی با اشاره به ماده ۱۷ قانون اصناف در اخذ تاییدیه ایمنی و اینکه در شورای عالی نظارت تصویب شده نیازی به اخذ این تاییدیه در زمان صدور پروانه کسب نیست ، ادامه داد: طبق استعلاماتی که از شورای عالی نظارت داشته ایم اخذ این تاییدیه در همه جای کشور به جز بیرجند اجرایی می شود و باید توجه داشت که بازار بیرجند نزدیک بافت مسکونی قرار گرفته و پشت آن انبارهای زیادی وجود دارد و از طرف دیگر مسیر دسترسی ماشین های آتش نشانی نیز به بازار دشوار است. مدیر عامل سازمان  آتش نشانی شهرداری بیرجند با بیان اینکه تاکنون ۴ شیر هیدراته در بازار بیرجند نصب شده و اینکه این میزان در صورت وقوع حادثه کفاف نخواهد داد ، گفت: علاوه بر این واحدهای خطر سازی در خیابان هایی مانند عدل  داریم که باید نکات ایمنی را رعایت کنند.
عدم رعایت نکات ایمنی در داروخانه ها، بیمارستان ها ، اماکن اقامتی ، شهرک صنعتی ، جایگاه پمپ بنزین و ….
میرزایی به عدم رعایت نکات ایمنی در داروخانه ها ، بیمارستان ها و اماکن اقامتی اشاره کرد و افزود: اماکن اقامتی در خیابان هایی مانند میدان امام(ره )  در معابر کم عرض ساخته شده که امکان دسترسی دشوار است. وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی بیرجند نیز تاییدیه ایمنی را نمی گیرند ، ادامه داد: جایگاه های پمپ بنزین باید مجهز به سیستم اطفای حریق باشند و ما چندین بار مکاتبه کرده ایم ولی نتیجه ای نگرفته ایم.
 به استانداری هم تذکر داده ایم
وی هم چنین از عدم رعایت نکات ایمنی در اماکن مذهبی و مساجد شهر بیرجند انتقاد کرد و اذعان داشت: تاکنون مکاتباتی با سازمان تبلیغات و ارشاد اسلامی داشته ایم ولی نتیجه بخش نبوده است. وی در ادامه با تاکید بر اینکه ادارات شهر بیرجند اصلا ایمن نیستند ، اذعان داشت: تاکنون با  فرمانداری و ادارات مکاتبات زیادی داشته ایم و اخطارهای لازم را داده ایم اما نتیجه ای حاصل نشده است هم چنین سیستم اطفای حریق استانداری آماده بکار است اما هنوز آماده نیست و ما تذکراتی هم داده ایم.  مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند هم چنین در این جلسه  به اعداد و ارقامی اشاره کرد که نگران کننده به نظر می رسید چرا که در بررسی های صورت گرفته مشخص شده ۸۴ درصد نگهبانان ادارات دولتی آموزش های لازم را برای مقابله با اتفاقات احتمالی ندیده اند و ۷۶ درصد نمای ادارات شیشه ای است که خود شرایط دشواری را در موقع رخداد حادثه بوجود خواهد آورد و از طرف دیگر ۹۲ درصد ادارات دارای موتور خانه مرکزی هستند که فقط ۱۵ درصد آنها دارای یک کپسول اطفای حریق هستند و ۷۹ درصد بایگانی های ادارات فاقد تجهیزات اطفای حریق است و ۸۲ درصد کارکنان بایگانی نیز آموزش های لازم را ندیده اند.
مسیل های ناامن در شهر بیرجند
میرزایی  در ادامه به وضعیت مسیل های ناامن شهر بیرجند اشاره کرد و گفت: از این مسیل ها دو نقطه در حوزه کاری شهرداری بیرجند است و ما ۱۹ نقطه را شناسایی و به مسئولان و فرمانداری اعلام کرده ایم. وی در ادامه در پاسخ به مسائل و موارد مطرح شده توسط اعضای شورا با بیان اینکه ما بدنبال کسب درآمد نیستیم ، افزود: باید تجهیزات مورد نیاز آتش نشانی در  اصناف ، مجتمع ها و ادارات مستقر و آموزش های مورد نیاز داده شود.
سیستم اعلام حریق ۹۹ درصد ساختمان های بیرجند قفل است
اسدا… سلیم از اعضای شورا در ادامه جلسه با تاکید بر اینکه رعایت نکات ایمنی نیاز به فرهنگ سازی دارد و نمی توان با فشار برمردم آنها را اجرایی ساخت ، گفت: این فرهنگ سازی باید از ادارات شروع شود و در واقع بسیاری از قوانین مربوط به ایمنی رعایت نمی شود.
وی افزود:متاسفانه ۹۹ درصد سیستم اعلام حریق ساختمان ها در شهر بیرجند قفل است و یا اینکه اصلا استاندارد نیست و یا اینکه پمپشان خاموش است بنابراین انتظار می رود آتش نشانی این موارد را بررسی و اعلام کند.
انبارهای شرکت نفت خطری در کمین شهر بیرجند
نیک دیگر عضو شورا نیز خواستار ورود اداراتی مانند آب منطقه ای برای سروسامان دادن به مسیل های شهر بیرجند شد و گفت: وجود انبارهای شرکت نفت در مرکز شهر و با توجه به اینکه در نزدیک بازار قرار دارد خطری به شمار می روند که باید دید چه برنامه ای برای انتقال آن وجود دارد. میرزایی در این مورد توضیح داد که :در مورد وضعیت انبار شرکت نفت گزارشاتی را به استانداری ، دادستان و فرمانداری ارائه کرده ایم و اعلام شده که ایمن نیست ولی همان عدم ضمانت اجرایی قوانین ایمنی مانعی بر سر راه است. نیک هم چنین در ادامه با انتقاد از اخذ هزینه توسط شرکت آب و فاضلاب شهری برای برداشت آب توسط آتش نشانی ، افزود: هزینه آب آتش نشانی در همه جای کشور رایگان است اما در بیرجند هزینه اخذ می شود.
رایگان بودن بهای خدمات آموزشی برای اصناف
شهردار بیرجند نیز در این جلسه به کاهش بهای خدمات آموزشی آتش نشانی اشاره کرد و گفت: از امروز بهای خدمات آموزشی برای اصناف رایگان خواهد بود .
مدیح با اشاره به پیشنهادی در بودجه ۹۶ شهرداری افزود: پیشنهاد داده ایم ۳۵ درصد درآمد ماهانه بهشت متقین و سازمان میادین میوه و تره بار به حساب  سازمان آتش نشانی و سازمان پارک ها و فضای سبز چون درآمد زا نیستند  برای خرید تجهیزات واریز شود. میرزایی هم در ادامه با تاکید بر اینکه اگر احساس شود همکاری با ما صورت نمی گیرد متوسل به دادستان خواهیم شد، ادامه داد:  اصناف و بازاریان از کلاس های آموزشی ایمنی استقبال نمی کنند. قالیبافان دیگر عضو شورا نیز خواستار ارائه آموزش های ایمنی در سطح مدارس شد و گفت: نیاز است که سازمان آتش نشانی به سالنهای ورزشی هم ورود پیدا کند.

میرزایی در ادامه با انتقاد از وضعیت ناایمن نمایشگاه بین المللی بیرجند گفت: اخطارهایی به مسئولان این مجموعه داده شده ولی تاکنون نتیجه بخش نبوده است. میرزایی هم چنین اذعان داشت : با اجرای سند چشم انداز آتش نشانی در سال ۹۹ پیش بینی می شود ۷۰ درصد شهر بیرجند ایمن سازی شود.
مرتضی یزدان شناس دیگر عضو شورا نیز در ادامه اینگونه عنوان کرد که برای تسهیل در امور کسب و کار مولفه های  صدور مجوز اقتصادی بر اساس مصوبات کشوری کاهش یافته ولی این به معنای حذف و یا عدم رعایت این مولفه ها نیست. وی ادامه داد : کارهای فرهنگی در دراز مدت جواب می دهد  و نباید با بیان این مطالب مردم را نگران کرد بلکه باید با سعه صدر کارها را پیش گرفت.
وی اذعان داشت : حکم قضایی و برخورد از این طریق با مردم و اصناف کارساز نخواهد بود و باید نگاه ها را عوض کنیم. وی ادامه داد  : سازمان آتش نشانی تاکنون نکات ایمنی را به ما اعلام نکرده و درخواست می کنیم این اتفاق بیفتد تا پیگیر امور باشیم. مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند در پاسخ به این اظهارات اینگونه عنوان کرد که : سازمان آتش نشانی یک ارگان شبه نظامی است  و من تنها مدیری هستم که شماره همراه  خودم را درب اتاق نصب کرده ام تا اگر در.دسترس نباشم مردم بتوانند با من ارتباط داشته باشند. در این جلسه تعدادی از مصوبات کمیسیون فرهنگی اجتماعی و هنری مورد بررسی قرار گرفت که از جمله  این مصوبات ، موافقت شورا با نامگذاری سه کوچه به نام سه شهید بنا به درخواست بنیاد شهید بود که شورا با این مصوبه در صورت وجود کوچه ای که نامگذاری نشده باشد موافقت کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*