صادرکنندگان در برهوت

خام فروشی وسهم صفر ارزش افزوده استان در این حوزه ها، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی ، چند نرخی بودن ارز، نبود برخی زیرساخت ها در مرز، اکتفا به بازار افغانستان و وارد نشدن به سایر بازارها ، حذف  مشوق های صادراتی در چندساله اخیر، نبود حمایت صادرکنندگان برای حضور در نمایشگاه های بین المللی ، اخذ هزینه خدمات در بازارچه ماهیرود از صادرکنندگان و ظرفیت بالای استان برای  کسب رتبه های برتر صادراتی در کشور در صورت حمایت از جمله دغدغه ها ، مشکلات وموانعی هستند که جمعی از صادرکنندگان استان درحاشیه مراسم تجلیل از فعالان این حوزه در گفت و گوبا خبرنگار ما عنوان کردند. ولی با وجود تمام این مشکلات ، استان ما توانسته در سال جاری رشد خوبی را درحوزه صادرات شاهد باشد، بخشی که می تواند با اندکی توجه و برنامه ریزی ارزش افزوده زیادی را عائد استان کند و بنا به گفته صادرکنندگان این ظرفیت می تواند به دو یا سه برابر موجود نیز افزایش یابد، ظرفیتی  که هم مرزی با کشور افغانستان آن را از اهمیت بیشتری برخوردار می کند .

خام فروشی از مهمترین معضلات فراروی صادرات استان

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند که خود از صادر کنندگان نمونه در استان است در گفت وگو با خبرنگار ما از صادرات بعنوان موتور محرکه هر کشوری یاد کرد و گفت: تولید صادرات محور خواهد توانست یک کشور را به توسعه و پیشرفت برساند .

احتشام ازخام فروشی بعنوان یکی از مهم ترین معضلات فراروی صادرات در استان یاد کرد و افزود: در خراسان جنوبی محصولات کشاورزی  وجود دارند که از آنها بعنوان داروخانه یاد می شود و از طرف دیگر استان ما منبع سنگی است که اگر فرآوری شود ارزش افزوه زیادی عائد ما خواهد شد اما الان سهم ما در این زمینه صفر است و همیشه ما کاشتیم و بقیه ارزش افزوده را برده اند. وی با بیان اینکه ظرفیت های موجود در استان تا حدی است که اگر روی آن برنامه ریزی شود میزان صادرات فعلی به دو یا سه برابر افزایش خواهد یافت، اذعان داشت: هر چند در استان کارهای زیادی در حوزه صادرات و جلوگیری از خام فروشی صورت گرفته اما به نظرمن این کارها کوچکند و اندک هستند.

 صادرکنندگان به فکربازارهای جدید  و بزرگ باشند

 وی با بیان اینکه صادرکنندگان ما باید به فکر بازارهای جدید و بزرگ دنیا باشند، افزود: صادر کنندگان استان بیشتر روی بازار افغانستان تمرکز کرده اند که باید به فکر بازارهای جدید باشند اگر می خواهند دراین حوزه باقی بمانند.

احتشام با بیان این مطلب که صادرکنندگان با ایثار در شرایط خشکسالی و رکود اقتصادی کشور حضورشان را در بازار حفظ کردند بنابراین باید پرسید چه حمایت هایی از آنها صورت گرفته ، به خبرنگار ما گفت: پرداخت تسهیلات با سود بالا و عدم بهره مندی تولیدکنندگان از معافیت مالیاتی چیزی بوده که نصیب استان ما شده است. وی بیان کرد: فضای کسب وکار در استان ما با سایر مناطق یکسان است و باید تولید کننده و صادرکننده در شرایط نابرابر رقابت کند. وی اذعان داشت: چند نرخی بودن ارز ، عدم بهره مندی از مشوق های صادراتی و نبود برخی زیرساخت ها در مرز ماهیرود از دیگر مشکلات فراروی صادرکنندگان در خراسان جنوبی است .

اخذ هزینه خدمات توسط سازمان بازارچه های استان و اعتراض صادرکنندگان

 نرگس خاتمی یکی دیگر از صادرکنندگان نمونه در خراسان جنوبی که از سال ۸۹ وارد عرصه تولید و ازسال ۹۱ وارد عرصه صادرات شده است ، به یکی ازعمده مشکلاتی که اکثر صادرکنندگان استان با آن مواجهند اشاره کرد و گفت: به موجب مصوبه شورای سازماندهی مبادلات مرزی درتاریخ ۳/ ۸/۹۳ محصولات واحدهای تولیدی استان که از طریق بازارچه های مرزی صادر می شوند از پرداخت هزینه خدمات معافند اما اخیرا این مبلغ توسط سازمان بازارچه ها دریافت می گردد که در قیمت تمام شده تاثیرگذار بوده و  رغبت به خرید را کاهش می دهد. وی خواستار اعمال این مصوبه همانند گذشته شد و ادامه داد: ایجاد اتاق فکر مشترک بین نمایندگان صنایع و ادارات ، ایجاد پل ارتباطی بین صنعت ودانشگاه ،استفاده از پتانسیل مراکز تحقیقاتی وعملیاتی مانند پارک علم وفناوری از جمله پیشنهاداتی است که برای رونق تولید و صادرات  مثمر ثمر خواهد بود.

 تجار و بازرگانان نقش بسزایی در میزان صادرات استان ایفا کرده اند

 یکی دیگر از صادرکنندگان نمونه در استان به خبرنگار ما گفت: ما استان صنعتی نیستیم اما همین تعداد واحدهای موجود توانسته اند عملکرد خوبی داشته باشند و ما در حد خود در حوزه صادرات عملکرد خوبی داشته ایم. نوربخش با بیان اینکه تجار و بازرگانان نیز در استان نقش بسزایی در میزان صادرات داشته اند ، افزود: هرچند صادرکنندگان از پرداخت مالیات معافند اما در چند مدت اخیر سازمان بازارچه ها اقدام به اخذ هزینه های خدمات در بازارچه ماهیرود کرده که از این طریق نرخ تمام شده محصول افزایش مییابد که تقاضا داریم مسئولان  استان رسیدگی کنند. وی خواستار افزایش زیر ساخت ها در مرز ماهیرود شد و ادامه داد: هنوز زیرساخت ها در ماهیرود تکمیل نیست که درصورت تحقق گرایش به صادرات افزایش خواهد یافت .

 مشاور وزیر : درخواست اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی برای رونق صادرات

مشاور وزیر ورئیس سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان در پاسخ به سوال خبرنگار ما که چرا دولت مشوق های صادراتی را همانند گذشته برای تشویق صادرکنندگان اعمال نمی کند، گفت: در خواست ما ازصندوق توسعه ملی وسازمان برنامه و بودجه اعطای اعتبار برای بخش صادرات و مشوق های صادراتی بوده است که از صندوق توسعه ملی درخواست اعتبار ۲  هزارمیلیارد تومانی را داشته ایم اما  متاسفانه هنور تامین اعتبار نشده است . مودودی افزود: از این رقم ۳۰۰  میلیارد تومان در قالب تفاهم نامه هم به امضا رسیده اما تاکنون مبلغی به بخش خصوصی پرداخت نشده است. وی به یکی از حمایت های دولت به صادرکنندگان اشاره کرد و ادامه داد: هدیه رئیس جمهوری به صادرکنندگان تسهیلات با سود ۱۱ درصد و در مناطق محروم با سود ۷ درصد بوده است .

وی تصریح کرد: علاوه بر این ما درخواست پرداخت اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی را برای اعمال ابزارهای تشویقی توسعه وترویج صادرات اعم از جوایز صادراتی، تسهیلات بانکی، توسعه زیرساخت های نرم افزاری وسخت افزاری مانند حضور در نمایشگاه ها، برند سازی محصولات و…. داشته ایم که تاکنون این رقم نیز محقق نشده است .

مشوق های صادراتی باید جزو بودجه سازمان توسعه تجارت قرار گیرند

 وی با تاکید بر اینکه ما می خواهیم مشوق ها بخشی از بودجه سازمان توسعه تجارت باشند، گفت: اگر این امر محقق شود ما می توانیم  برآن اساس برنامه ریزی کنیم تا صادرکنندگان از امتیازهایی بهره مند شوند ولی اینکه بگویم این هدف   امسال یا سال بعد محقق خواهد شد منتفی است و اعتبار سالانه جواب نمی دهد .

 نگرانی دولت در عدم پرداخت مشوق ها ؛عدم تحقق پایداری در توسعه صادرات

  مودودی با بیان اینکه مشوق ها باید منجر به پایداری توسعه صادرات شوند، افزود:  درسالهای  ۸۸، ۸۹ و۹۰ که مشوق های صادراتی اعمال شد هر چند آمار بهبود پیدا کرد اما منجر به ثبات در صادرات غیر نفتی نشد و این  ایراد است و ما نمی خواهیم آمار سازی کنیم، اگر قرار است مشوقی پرداخت شود باید  در مسیری باشد که بعد یکسال مشخص شود ما دیگر نیاز به مشوق نداریم و بخش خصوصی خودش رقابت پذیر شده و همین دلواپسی است که باعث شده دولت رغبت نداشته باشد مشوق ها را اعمال کند چرا که مطمئن نیست مشوق ها هدف سازی و آگاه سازی شده است .

اخذ هرگونه هزینه در بازارچه ها از صادرکنندگان ممنوع است

وی در مراسم تجلیل ازصادرکنندگان نمونه استان بعد از شنیدن مشکلات این حوزه گفت: اخذ هرگونه هزینه در بازارچه های استان  از صادرکنندگان ممنوع است واگر مشکلی وجود دارد انعکاس داده خواهد شد .

 رشد ۴۱ درصدی صادرات در ۷ ماهه سال جاری بلحاظ ارزشی

 رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه بیشتر صادرات استان از طریق افراد حقیقی صورت می پذیرد ، گفت: در ۷ ماهه سال جاری میزان صادرات بلحاظ ارزشی ۱۱ درصد و بلحاظ وزنی ۳۰ درصد رشد را نشان می دهد که این میزان از محل ماده ۱۱۶ بلحاظ ارزشی ۵۱ درصد وبلحاظ وزنی ۱۷۶ درصد رشد داشته است. زهرا رئوفی فرد میزان افزایش صادرات را در مجموع بلحاظ ارزشی در این مدت ۴۱ درصد و بلحاظ وزنی ۱۲۱ درصد عنوان کرد و افزود: سهم گمرکات از صادرات در این مدت ۲۹ و سهم بازارچه ۷۱ درصد بوده است .

 تلاش مجموعه اقتصادی استان برای رفع موانع ومشکلات صادرکنندگان

 وی منکر وجود مشکلات وموانعی که پیش روی صادرکنندگان وجود دارد ، نشد و در ادامه این گفت وگو اذعان داشت: مجموعه اقتصادی استان تلاش دارد این موانع را در حد توان رفع و پیگیری کند که تشکیل جلسات کارگروه رفع موانع تولید یکی ازاین اقدامات است که مشکلات حوزه تولید و صنعت در این کارگروه تخصصی مطرح و برای آن چاره اندیشی می شود. وی بیشتر مشکلات فراروی صادرکنندگان استان را مربوط به  شرایط خاص  افغانستان و تعطیلی سه بازارچه مرزی و مشکلات ناشی از شرایط امنیتی این کشور دانست و ادامه داد: در سطح کشور مشوق های صادراتی به صادرکنندگان نمونه ملی و ممتاز اعطا می شود و در سطح استان نیز از صادرکنندگان نمونه بر اساس آیتم هایی که در سامانه تعریف شده بود و تولید کنندگان در آن ثبت نام کردند  ۱۰ واحد نمونه به مناسبت روز صادرات تجلیل شدند .

استان در حوزه صادرات خوب عمل کرده است

وی  با بیان این عبارت که استان در حوزه صادرات عملکرد خوبی داشته است، گفت: بیشتر بازار هدف صادرکنندگان استان، کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان وترکمنستان می باشند که با توجه به ظرفیتی که در منطقه وجود دارد این بازار هدف باید گسترش یابد. رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی از صادرات خام محصولات استان بعنوان یکی ازچالش های موجود دراین حوزه یاد کرد و افزود: در این راستا تلاش شده برای جلوگیری از خام فروشی کلاس های آموزشی برگزار شود و نیاز است که صادرکننده وتولید کننده ما در فرآوری محصولات نیز ورود پیدا کند مانند سنگ استان که ظرفیت صادراتی زیادی دارد .

img09111907

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*