۳۷ حادثه در سه ماهه نخست امسال در آسانسورهای بیرجند

نبود شرکت نصاب و سرویس دهنده معتبر و مجاز و عدم دریافت گواهینامه بازرسی علل حوادث آسانسور ها

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند از مشکلات و حوادث آسانسور ها در مجتمع های مسکونی بیرجند انتقاد کرد و گفت: با توجه به اینکه مجتمع های مسکونی تحویل موقت انجام می شود آسانسورها از ایمنی و استاندارد لازم برخوردار نیستند.

میرزایی در گفتگو با امروز خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی از شرکت هایی که در حوزه ساخت و نصب آسانسور فعالیت دارند از استاندارد و تأیید یه لازم برخوردار نیستند، افزود: در بسیاری از موارد نیز مردم بیش از ظرفیت مشخص از آسانسورها استفاده می کنند که موجب حادثه می شود.

میرزائی با اعلام اینکه در سه ماهه نخست سال جاری بیشترین اعزام آتش نشانی در حوزه آسانسورها بوده عنوان کرد: در این مدت ۳۷ مورد حادثه در آسانسورهای شهر بیرجند رخ داده که ماموران آتش نشانی در محل حوادث حضور پیدا کردند. رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند اظهار کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که شاهد هیچ گونه حادثه نباشیم و این امر بدون همراهی و همکاری مردم امکان پذیر نیست. وی با اشاره به موضوع آموزش و پیشگیری گفت: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند آماده هرگونه آموزش و مشاوره رایگان در حوزه آسانسور و خدمات ایمنی به همشهریان می باشد.

میرزائی در ادامه با انتقاد از سیستم اطفای حریق در مجتمع های مسکونی بیان کرد: مجتمع های مسکونی بیرجند بخاطر عدم بررسی در پایان کارها از سیستم استاندارد و لازم اطفای حریق برخوردار نیستند که نیاز است در این مورد توجه ویژه شود.

وی با اشاره به ماموریت های انجام شده سازمان آتشس نشانی بیرجند گفت: در هر ماموریتی که تیم آتش نشانی به محل حادثه اعزام می شوند میانگین ۳۰۰ هزار تومان برای سازمان هزینه دارد که بایستی به سمت ایمنی، آموزش و پیشگیری حرکت کنیم.

اکثر مشکلات آسانسورها در زمان تحویل موقت صورت می گیرد

رئیس اداره اندازه شناسی ، اوزان و مقیاس های اداره کل استاندارد خراسان جنوبی نیز با اشاره به اهمیت ایمنی آسانسور ها در مجتمع های مسکونی گفت: اداره کل استاندارد تمام تلاش خود را برای استاندارد سازی آسانسور ها بکار می گیرد.

بذری با بیان اینکه اکثرمشکلات آسانسور ها در زمان تحویل موقت صورت می گیرد، گفت: اداره استاندارد زمانی متوجه نصب آسانسور در ساختمان ها می شود که شهرداری از استاندارد برای پایان کار درخواست گواهینامه بازرسی بدهد.

به گفته رئیس اداره اندازه شناسی، اوزان و مقیاس های اداره کل استاندارد استان راه اندازی آسانسورها قبل از اخذ گواهینامه بازرسی ممنوع بوده و مسئولیت و عواقب جانی و مالی هرگونه حادثه برای مالکین و شرکت نصاب است.

به کفته وی یکی از مشکلات اساسی در این بخش، نبود امکان بازرسی از آسانسورهای واحدهای مسکونی است و کارشناسان سازمان نمی توانند وارد حریم خصوصی افراد شوند و باید فقط به درخواست مالکین صورت گیرد که در راستای تامین سلامت استفاده کنندگان از این وسیله، مردم خود باید برای نظارت استاندارد بر آسانسورهای واحدهای مسکونی اقدام کنند.بذری با درخواست از شهرداری و یا مالک ساختمان مبنی بر اینکه در زمان تحویل موقت از اداره استاندارد درخواست اخذ گواهینامه بازرسی بدهد، افزود: با توجه به طولانی بودن زمان تحویل موقت ساختمان اقداماتی برای اخذ گواهینامه بازرسی انجام شود.وی علل بیشتر حوادث در آسانسور ها را نداشتن شرکت معتبر نصاب ، عدم دریافت گواهینامه بازرسی توسط نصاب و مالکین قبل از تحویل دائم و بکار گیری شرکت های سرویس دهنده و نگهداری غیر مجاز عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات ما نیز فعالیت نصابان و شرکت های سرویس و نگهداری غیر مجاز می باشد که زیر مجموعه سازمان صنعت ،معدن و تجارت هستند.

بازرسی سالیانه از آسانسورها ملزم به درخواست مالکین ساختمان ها

بذری با بیان اینکه بازرسی سالیانه از آسانسورها ملزم به درخواست مالکین ساختمان ها است از مالکین خواست تا قبل از تحویل موقت با همکاری شرکت های ساختمانی و شهرداری اقدام به دریافت گواهینامه بازرسی نمایند.

وی با بیان اینکه انجام بازرسی های آسانسور تنها به وسیله شرکت های بازرسی کننده تایید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد صورت می گیرد، گفت: در این خصوص تعداد چهار شرکت بازرسی در زمینه بازرسی عملکرد آسانسورهای نصب شده در سطح استان فعالیت می کنند.

اداره کل استاندارد نسبت به پلمب شرکت های غیرمجاز مونتاژ آسانسور اقدام کند

گفتنی است یک منبع آگاه در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به خبرنگار ما گفت: در استان چند شرکت مونتاژ آسانسور فعالیت دارند و بسیاری از شرکت ها نیز بدون مجوز فعالیت می کنند که نیاز است اداره کل استاندارد اقدام به پلمب شرکت های غیر مجاز کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*