امضای پیش نویس پنج یادداشت تفاهم و بیانیه مشترک نشست استانداران مرزی ایران و افغانستان

مشهد- ایرنا- پیش نویس پنج یادداشت تفاهم و بیانیه مشترک نخستین نشست استانداران مناطق مرزی ایران و افغانستان روز سه شنبه با حضور وزیر کشور در مشهد به امضا رسید.

براساس بیانیه مزبور که در ۱۵ بند تنظیم شده است، طرفین در زمینه همکاری های مشترک با توجه به اصول روابط برادرانه، حسن همجواری، همزیستی مسالمت آمیز و اصل عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و اعتماد متقابل به تفاهم رسیدند.
در این بیانیه طرفین از همکاری های متقابل و تعهدات دوجانبه پایدار که دستاوردهای توسعه ای را ممکن ساخته است، قدردانی نموده و اظهار داشتند که این همکاری ها برای طرفین و در مجموع در سطح منطقه مثبت و تاثیرگذار بوده است.
آنان مرزهای مشترک دو کشور را، مرزهای صلح، دوستی و برادری دانسته و برنقش مهم و برجسته مقامات استانی و ولایت های مرزی دو کشور و ساکنین آنها در ارتقای امنیت مرزهای مشترک و توسعه پایدار و همه جانبه اقتصادی و اجتماعی این مناطق تأکید نموده و تعهد خود را برای افزایش همکاری ها و مشارکت در این راستا اعلام نمودند.
در بند دیگری از این بیانیه آمده است: با توجه به اراده جدی و محکم مقامات عالی دو کشور در زمینه توسعه همه جانبه روابط، طرفین آمادگی خود را برای مشارکت در اجرای کامل توافق های انجام شده در بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان که ۱۵ دی ماه ۱۳۹۴ در پایان مذاکرات معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی جمهوری اسلامی افغانستان در تهران منتشر شد، اعلام می نمایند.
طرف های شرکت کننده در نشست مزبور همچنین موافقتنامه ترانزیتی چابهار در سوم خرداد امسال را به عنوان عامل موثر در توسعه استان ها و ولایت های مرزی دو کشور دانسته و بر تقویت جاده های ترانزیتی و تسهیل تبادل تجاری در استان ها و ولایت های مرزی تاکید کردند.
طرف افغانستانی نیز ضمن قدردانی از مهمان نوازی و حمایت همه جانبه ایرانیان طی بیش از سه دهه میزبانی از مهاجران و اتباع افغانستان بر آمادگی کشورش برای بازگشت داوطلبانه اتباع افغانستان به منظور مشارکت در بازسازی سرزمین خود و بهره گیری از زمینه های پیش بینی شده در این زمینه توسط دولت افغانستان تاکید کرد.
طرفین همچنین بر پیگیری و اجرای توافقات دومین اجلاس کارگروه مشترک امنیتی بین دو کشور که ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۲ در شهر کابل به امضا رسید، در اجرای موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در عرصه مبارزه با مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و تروریسم تاکید کردند.
بر اساس این بیانیه مشترک دو طرف ضمن تامین امنیت فیزیکی و روانی رانندگان ترانزیت و ناوگان هر دو کشور در قلمرو یکدیگر، مبارزه همه جانبه شامل پیگرد قانونی، محاکمه و به مجازات رساندن مجرمین را در برنامه های کاری خود قرار خواهند داد.
استانداران و والیان مرزی دو طرف ضمن تاکید بر ضرورت تقویت کنترل های مرزی و جلوگیری از ترددهای غیرمجاز در مرزهای دو کشور، مقابله و جلوگیری از تردد افراد مسلح ناشناس و قاچاقچیان مواد مخدر در مرزها را نیز مورد تاکید قرار دادند.
ضرورت حفظ و حراست از محیط زیست طبیعی و پیشگیری اصولی از آثار زیانبار تخریب محیط زیست هم از دیگر موارد مورد توافق در این نشست بود.
ضرورت تقویت نیروهای مرزبانی برای نظارت و کنترل لازم بر مرزهای مشترک، فراهم نمودن سازوکارهای لازم قانونی، زیرساختی و تجهیزاتی برای انجام هرگونه سفر و تردد اتباع دو کشور از طریق اخذ گذرنامه و ویزای قانونی هم از دیگر بندهای بیانیه مشترک مزبور است.
بازگشایی مجدد بازارچه های مرزی مشترک تقاضای طرف ایرانی بود که طرف افغانستانی موضوع را به پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور ارجاع نمود.
براساس بیانیه یاد شده طرفین بر برگزاری گشت های همزمان مرزی بطور منظم در دو سوی مرز، ملاقاتهای مرزبانان درجه یک هر سه ماه یک بار و مرزبانان درجه دو به صورت ماهیانه و همچنین انجام ملاقات فوری مرزبانان در زمان وقوع حوادث و هنگام تقاضای ملاقات اضطراری و امضای صورت جلسات مشترک در ملاقات های مرزی، تبادل اطلاعات حسب نیاز بین مرزبانان دو کشور در زمینه باندهای سازمان یافته مواد مخدر و قاچاقچیان اسلحه و مهمات و قاچاق انسان تأکید نمودند.
آنان همچنین با استمرار و تداوم اینگونه نشست ها با حضور استانداران و والیان دو کشور به صورت سالیانه و دوره ای در یکی از استان ها و ولایت های مرزی یکدیگر و فعال نمودن کمیته های اجرایی کاری در حوزه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی، گردشگری و دانشگاهی موافقت کردند.
استاندار خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: برگزاری اولین نشست استانداران مناطق مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و والیان جمهوری اسلامی افغانستان نقطه عطف در همکاری های دو کشور و زمینه خوبی برای ارزیابی روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور است که منجر به بسط تفاهم دوجانبه و توسعه امنیت پایدار در مرزهای مشترک دو کشور می گردد.
علیرضا رشیدیان افزود: در این نشست استانداران و والیان هر دو کشور به حفظ و تقویت ارزش ها، منافع و اشتراکات فرهنگی و تاریخی و انجام تعهدات دوجانبه براساس اسناد همکاری ایران و افغانستان تاکید کردند.
نشست دو روزه استانداران مناطق مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد امروز به کار خود پایان داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*