پاس کاری مسئولان تهران و استان در استادیوم نیمه کاره /غول ورزش استان زیرتیغ

استادیوم ۱۵ هزار نفری بیرجند با همین شرایط قابل استفاده است،درست است که به طور کامل به بهره برداری نرسیده اما با توجه به چمن و پیست دو و میدانی که تکمیل شده میتوان از آن استفاده کرد،کافی است از استان هماهنگ شود اما مشکل اینجاست که در خراسان جنوبی هیچ تمایلی برای تحویل گرفتن این استادیوم وجود ندارد، این را از نبود همکاری برخی مسئولان خراسان جنوبی به روشنی میتوان دریافت. برخی مسئولان در وزارت ورزش و جوانان با این جملات صریح درباره علت تأخیر طولانی افتتاح غول ورزش خراسان جنوبی توضیح می دهند، پروژه ای که از سال ۸۵ آغاز شد و پرونده ای پر برگ دارد، حتی اگر از کنار سؤالات بسیاری عبور کنیم، پرسش هایی نظیر این که چرا دقیقاً در مسیر سیلاب رودخانه یا چرا در زمینی که بعد اوقاف دست روی آن گذاشت؟ و از همه مهمتر چرا در این وسعت یعنی ما این قدر تماشاچی داریم؟

پاسخ به تک تک این سؤالها خود پرونده ای دیگر است اما ۲۲ میلیارد اعتبار هزینه شده دیگر مجال طرح این سؤالات را می گیرد.

حالا سؤال اینجاست بالاخره چه زمانی استادیوم به بهره برداری خواهد رسید.۴ آبان ماه سال ۹۰ معاون اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای احداث ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بیرجند به خبرگزاری دانشجو گفت: مشکلات تا حد زیادی برطرف شده و به زودی این ورزشگاه افتتاح میشود.

پرونده پی گیری ها

حامد کمیلی علت عقب افتادن این ورزشگاه را کمبود بودجه و اعتبار پروژه به مدت یکسال و همچنین کشمکش بین شهرداری و وزارت بر سر زمین در حدود سه ماه و به خاطر کمبود سیمان عنوان کرده بود .

وی در ادامه عنوان کرده بود اکنون این پروژه و دیگر پروژه های بخش ورزش استان با سرعت بیشتری در حال اجراست و به زودی شاهد افتتاح تنها ورزشگاه ۱۵ هزار نفری استان خواهیم بود.

هر چند معاون اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در این خبر گفته بود وزارت ورزش و جوانان نقش بهره بردار را ایفا نمیکند بلکه این پروژه یک پروژه ملی است اما مشکلاتی که باید برای افتتاح این پروژه بر طرف شود استانی بود.

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ نیز مشاور عالی وزارت ورزش و جوانان از پیگیری برای حل مشکلات ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بیرجند خبر داد و گفت: امید داریم این پروژه تیرماه امسال به بهره برداری برسد.

عبدالحمید احمدی در گفت و گو با مهر گفته بود این ورزشگاه ۹۸ درصد در یک بخش و ۸۹ درصد در بخش های دیگر پیشرفت فیزیکی داشته است که این مقدار پیشرفت نشان دهنده افتتاح این پروژه در سال ۹۵ است.

وی با اشاره به اینکه جلسه ای در مرکز با حضور مدیران استان و شرکت توسعه برگزار خواهد شد، گفته در این جلسه تمام مسایل و مشکلات پروژه های نیمه تمام بررسی و تاریخ نهایی افتتاح ورزشگاه غدیر مشخص خواهد شد.

هیچ خبری نیست

«هیچ خبری نیست» این را رئیس اداره ورزش و جوانان بیرجند میگوید البته وی این پاسخ را باتوجه به شواهد و مدارکی که در دست دارد اعلام می کند.

اصغری با اشاره به جلساتی که با نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی و معاون عمرانی استاندار داشته است می افزاید: با اینکه دستورات و پیگیریهایی در این باره توسط این مسئولان انجام شد اما تاکنون نتوانستیم به نتیجه ای برسیم.

به نظر وی اگر به جای هزینه ای که خرج این پروژه شد نصف آن خرج استادیوم آزادی می شد الان اوضاع طور دیگری بود.

هرچند از نظر وی ساخت استادیومی با این ظرفیت نیاز منطقه نبود چون حتی ممکن است تا ۵هزار نفر ظرفیت آن هم پر نشود اما تاکید می کند حال که این هزینه انجام شده بهتر است پیگیری های لازم به عمل آید تا پروژه به بهره برداری برسد.

تماس های خبرنگار بیرجند امروز با مدیر فنی و مهندسی،مسئول ذی حسابی،معاون توسعه و تعدادی دیگر از مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان یک پاسخ مشخص داشت «این پروژه توسط شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان احداث می شود و استان برای آن هزینه ای نداده است»

 DSC_5353_resize

وعده ها محقق نشد

بعد از چند تماس با وزارت ورزش و جوانان تماس با مسئولی که می تواند در این زمینه پاسخ گو باشد فراهم می شود خیلی سریع تر از زمانی که می خواهی با یک مسئول در استان تماس بگیری پاسخ میدهند.

«وعده های اعتباری محقق نشد، نه اینکه فقط برای وزارت ورزش و جوانان، همه وزارتخانه ها همین شرایط را دارند، هیچ پولی از آذر سال گذشته تاکنون برای شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان پرداخت نشده است بنابراین به نظر نمی رسد امسال هم بتوانیم این پروژه را افتتاح کنیم» پاسخ این مقام آگاه که می خواهد نامش درج نشود همه امیدهایی که معاون وزیر در سفرش اعلام کرده بود را تاریک کرد.

البته وی با بیان اینکه از نظر ما این پروژه بسته شده است در پاسخ به سوالات خبرنگار ما از در دیگری وارد می شود این که با ۳ میلیارد تومان دیگر این پروژه جمع میشود و گیر کار در استان است.

در حالی که اکنون این مسئول از نیاز ۳ میلیاردی سخن می گوید. مدیرکل اسبق ورزش و جوانان خراسان جنوبی ۲۳ فروردین ۹۵ در خبری اعلام کرده بود: فاز نخست استادیوم که شامل جایگاه تماشاچی، زمین چمن و پیست تارتان است قابل افتتاح است اما به دلیل کاشت چمن باید صبر کنیم تا چمن رشد کند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت استادیوم ۱۵ هزار نفری بیرجند گفته بود : این پروژه یکی از پروژههایی است که تاکنون مراحل آن طولانی شده و برای آن ۱۷ میلیارد تومان هزینه کردیم اما برای تکمیل و افتتاح آن باز هم نیازمند ۱۷ میلیارد تومان اعتبار دیگر هستیم.

حال این مقام آگاه با گذشت حدود ۴ ماه از آن تاریخ می گوید با ۳ میلیارد آنچه باقی مانده است را می توانیم جمع کنیم.

البته این مقام آگاه با اطمینان دو موضوع را مطرح میکند که با انجام آن می توان پروژه را تحویل داد؛ اول اینکه بحث ورودی استادیوم باید توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تکمیل شود که تا به حال با پیگیری هایی که انجام شده است هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم.

دوم اینکه مسیر رودخانه در مسیر سیلاب است و چون خاک آن منطقه رسی است باید برای رفع مشکلات احتمالی اداره آب و فاضلاب اقدام کند البته این اداره برای رفع این مشکل قول مساعد دارد.می پرسم مگر قبل از این که پروژه شروع شود در مطالعات آن این موارد دیده نمیشود که پاسخ این مسئول وزارتخانه ای همه چیز را دوباره به مسئولان استان ارتباط می دهد.

وی می گوید: در اساسنامه شرکت اداره ورزش و جوانان هر استان باید زمین را به این شرکت تحویل دهد ،از آنجایی که این شرکت زمینی در استان ها ندارد درباره زمینی که تحویل می شود چنین اطلاعاتی گرفته نمی شود چون از نظر ما زمین مورد تایید مسئولان استانی بوده است.

وی به این نکته نیز اشاره می کند که در تفاهمنامه ای که با اداره کل ورزش و جوانان استان امضا می کنیم عواقب این موارد مانند داشتن عوارض یا هرچیز دیگری به عهده اداره کل است .

پای ترکیه درمیان است

وی همچنین درباره مشکلی که برای صندلی های این استادیوم پیش آمده است، می گوید: آن زمان که ما مناقصه صندلی ها را برگزار کردیم اجازه خرید صندلی خارجی را نداشتیم و باید از تولیدات داخلی استفاده می کردیم که این موضوع همزمان با تحریم هایی شد که اواخر دولت قبل به همه کالاها تعلق گرفت.

این مقام آگاه می افزاید: در آن دوران متاسفانه از ترکیه یک سری مواد اولیه تقلبی وارد و در پی آن صندلی هایی با آن کیفیت تحویل شد.

البته وی به این نکته اشاره می کند که در این بحث پولی به پیمانکار پرداخت نشده است و باید تمام صندلی ها دوباره با کیفیت بهتر در این مکان نصب شود.

وی هیچ پیش بینی از زمان بهره برداری این پروژه اعلام نمی کند و این نکته را مورد توجه قرار می دهد که در این پروژه ۲ تا ۳ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاریم.

این مقام آگاه می خواهد مسئولان استان به این نکته توجه داشته باشند که پروژه ۱۵ هزار نفری غدیر خیلی با ارزش است چرا که با توجه به ۲۲ میلیاردی که تاکنون در این پروژه هزینه شده است در زمان بهره برداری اگر به قیمت امروز برآورد شود یک پروژه ۶۰ میلیاری در استان افتتاح می شود .

وی به این نکته نیز تأکید می کند که هم اکنون نیز اگر مسئولان ورزشی بخواهند می توانند از زمین چمن و پیست دو و میدانی پروژه استفاده کنند اما انگار هیچ تمایلی در استان برای تحویل آن نیست.یعنی خود استان خیلی راغب بهره برداری از این پروژه نیست، که خود بهره برداری را کند می کند.

ابلاغی برای آسفالت نداشتیم

مدیر کل راه و شهر سازی خراسان جنوبی نیز با اشاره به این که راه دسترسی به این ورزشگاه ۲ کیلومتر در جاده قدیم بیرجند- زاهدان مشخص شده است می گوید: تاکنون از استانداری یا فرمانداری درباره این پروژه ابلاغی نداشته ایم.

جعفری تأکید می کند: اداره کل راه و شهرسازی اعتبارات مشخص برای پروژه های مشخص دارد اما درباره این پروژه هیچ اعتباری در اختیارمان نیست و تا زمانی که ابلاغی نداشته باشیم نمی توانیم اقدامی انجام دهیم.

البته وی می افزاید: اگر اعتبار تأمین شود در اسرع وقت راه دسترسی آسفالت خواهد شد.

دردی که امروز به جان همه پروژه هایمان افتاده است و پاسخ یکسانی دارد تا پول نباشد کاری نمی توان کرد. اما با این پاسخ به راه حل نمی رسیم. هزینه های غول ورزش بیرجند روز به روز بالا می رود و زمان افتتاح همچنان باز است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*