شهردار: دیگر به« هلال» امتیاز نمی دهیم/پیمانکار : « هلال» را به مدعیان واگذار می کنم

حدود سه ماه تا پایان مهلت مصوب شده در شورای شهر برای تکمیل پروژه بزرگ مجتع تجاری-اداری هلال احمر و تامین پارکینگ آن باقی مانده است. ماجرای تصویب تمدید پروانه و امتیازاتی چون بخشودگی عوارض در شورای شهر موجی از انتقادها را سوی شورا و مسئولان این پرو‍ه بزرگ روانه کرد، پروژه ای که براساس مصوبه سال ۹۰ شورای شهر قرار بود ۳۰ماهه تمام شود چون در یکی از شلوغ و کم عرض ترین خیابان های بیرجند واقع است. فشارها به سرمایه گذاران «هلال» به حدی است که پیمانکار شرکت سرمایه گذاری هلال احمر ایران؛ سرمایه گذار اصلی این پروژه برای دفاع از آنچه تاکنون و به قول خود در شرایطی سخت انجام داده، بگوید:« تعهد محضری می دهم پروژ را با همین شرایطی که قرارداد بسته ایم به مدعیان تحویل دهم. نه به این معنی که توان اجرا نداریم که خوب هم داریم، منظور این است؛ افرادی که اظهار نظرهای غیر واقعی دارند بدانند هدف این پروژه خدمت به مردم استان و سرمایه گذاری برای ساخت مجتمعی تجاری است که تاکنون در بیرجند ساخته نشده و ما صرف سود آوری برای اجرای این پرو‍ژه وارد کار نشده ایم، نیت ما کمک به رشد منطقه است. به علاوه سودی که در تصور آن هاست نصیب ما نمی شود که می گویند بنده برادرنماینده سابق هستم و با رانت و رابطه فرصت پیمانکاری این پروژه را به دست آورده ام، آنها که امروز مدعی شده اند وجلوی اجرای پرو‍ژه بزرگ هلال سد می گذارند، زمانی که سه بار مناقصه برگزارشد کجا بودند؟ در جریانم که دو شرکت ثبت نام کردند و ضمانت گذاشتند اما در مناقصه وارد نشدند و پا پس کشیدند، حالا که در این شرایط سخت اقتصادی پروژه به اینجا رسیده و ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد، حرف و حدیث درست می کنند و انگیزه را از ما می گیرند.

پیمانکار رانتی «هلال» نیستم

قربانی می گوید : همان زمان برگزاری مناقصه برخی دوستان، منظورم همکاران شاخص درکار خودمان، به ما پیشنهاد ورود به این پروژه را دادند چون سابقه اجرای پروژه های بزرگ را داشته ایم ما هم وارد شدیم بدون اینکه رابطه ای باشد و اینکه گفته شده ارتباط با مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری هلال ایران باعث ورود ما به این پرو‍ژه شده دروغ است، حتی من قائم موهبتی را بعد از پذیرش در مناقصه و پس از مدتی دیدم که در همان جا گفت : نمی دانسته رئیس هیات مدیره شرکت پیمانکارش در این پروژه هستم، چون با بیشتر با مدیرعامل شرکت در تماس بود.

او از عملکرد خوب شرکت سرمایه گذاری هلال در مناطق مختلف کشور می گوید و باز تاکید می کند که این پروژه سود چندانی برای مجریان آن ندارد و نگاه از ابتدای تصمیم گیری برای اجرای این پروژه حمایتی بود. از نظر او با این اقدام شرکت سرمایه گذاری هلال، ملک جمعیت هلال احمراستان زنده شده است. هرچند این سوال را که جمعیت هلال احمر استان به ازای زمین با ارزشی که به شرکت سرمایه گذاری هلال داده است چقدرسود می کند، باید مسئولان مربوط پاسخ دهند اما نظر پیمانکار این است که جمعیت، بهترین ملک را تحویل خواهد گرفت و به سودی که باید رسیده است.

اما« قربانی» باید به سوالات دیگری هم پاسخ دهد،آیا نمای پروژه تغییرکرده و با این تغییر در حق برخی صاحبان واحدها به دلیل تغییر فضای دید ملک اجحاف شده است ؟ آیا این افراد که ملک را پیش خرید کرده اند از این تغییرات خبر دارند ؟ چه پاسخی برای تاخیر در تحویل واحدها به خریداران وجود دارد ؟ مصالح به کار رفته در پروژه از کجا تامین می شود؟ اینکه برخی عنوان کرده اند برای استفاده ازتولیدات بومی دراین پروژه، رغبتی وجود ندارد صحت دارد؟ چرا تصمیم گرفته شد فضای در نظر گرفته شده برای پارکینگ به مجتمع آب درمانی اختصاص یابد؟

 DSC_3534_resize

نما تغییر نکرده است

پیمانکار پروژه «هلال» در پاسخ به اولین سوال می گوید: نمای پروژه تغییر کرد. قراربود پی وی سی باشد اما بعد تصمیم گرفتند سنگ کار شود اما شکل نما با آنچه به متقاضیان فروخته شده تفاوتی نکرده و در حق خریداران اجحاف نشده است، ویترین و پنجره هیچ واحدی حذف نشده و فضا تغییری نکرده است.

به گفته «قربانی» شرکت او به عنوان پیمانکار در تحویل واحدهایی که در دست آن هاست تاخیری نخواهد داشت و طبق قرارداد، ملک به خریداران تحویل می شود . زمانی که اعلام می کند، پایان امسال است.

برای استفاده از تولیدات بومی در احداث ساختمان مجتمع هم این طورکه او می گوید، مانعی وجود ندارد. حتی می گوید: هرکس از بیرجند برای تامین سنگ نما اعلام آمادگی کند با او همکاری می کنیم. اما سنگ باید براساس آنچه در طراحی پروژه مشخص شده تامین شود، اینکه می گویند از مصالح بومی استفاده کنیم مشکلی نداریم، نظر خود من این است که مصالح از منطقه تامین شود،مثلا هبلکس موردنیازکار را با استان قرارداد داریم.

او در پاسخ به علت تغییر فضای پارکینگ به گفتن این جمله اکتفا می کند که احداث مجتمع آب درمانی برای کمک به منطقه بوده و بسیار پرهزینه تر ازساخت پارکینگ است، تلاش شده با این که حجم کار با اضافه شدن طبقات بیشتر شد، پرو‍ژه به خوبی اجرا شود و در حال حاضر هم با توجه به بزرگی پروژه،کار خوب پیش می رود.

تاخیر به نفع مردم نیست

دفاع پیمانکار پروژه هلال از پیشرفت و صحت اجرای کار در کفه ای از ترازو قرار می گیرد اما ازسویی این نکته مهم وجود دارد که باید هزینه های شهری این پروژه بزرگ، هرچند با نگاه حمایت از سرمایه گذاری دیده شود پرداخت شود و اگر این پرو‍ژه به نفع مردم است مبلغی که بابت بخشودگی عوارض و دیگر امتیازات حذف شده نیز حق مردم است.

شهردار بیرجند می گوید: در مورد بخشودگی عوارض، مصوبه شورای شهر اجرا شده و روند کاملا قانونی بوده است.

دکتر مدیح ، برای حمایت از سرمایه گذاری با دادن این امتیازها به شرکت سرمایه گذاری هلال احمر موافق است چون از به گفته او این شرکت مجتمعی را در بیرجند می سازد که نظیر آن را نداشته ایم و نیاز مردم است. اما میگوید: پس تمدید پروانه ۶ ماه دیگر به مسئولان پروژه مهلت داده شد و امتیازات تا پایان این مهلت اعمال می شود چون طولانی شدن کار به نفع مردم نیست و به عنوان شهردار نظم خیابان طالقانی با توجه به شلوغی و شرایط آن بسیار اهمیت دارد بنابراین با پایان سه ماه باقی مانده بدون تعارف وارد می شویم و دیگر امتیازات گذشته را برای اجرای این پروژه نخواهیم داد.

او گمان نمی کند اعضای شورای شهر دوباره برای تمدید مهلت«هـــلال»، مصوبه بدهند و بعید می دانـــد که مسئولان پروژه بتوانند در مدت کم باقی مانده به تعهدات عمل کنند بااین حال امیدوارســـت که هرچه سریعتر مشکلات پروژه رفع شود و به بهره برداری برسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*