برکت رمضان برای زندانیان جرائم غیر عمد کمک ۳۱۴ میلیون تومانی خیرین در جشن گلریزان برای آزادی زندانیان

جشن گلریزان امسال را در حالی پشت سر ‌گذاشتیم که خیرین و نیکوکاران استانمان برای حمایت از زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد ۳۱۴ میلیون تومان کمک کردند. در حال حاضر تعداد ۹۸ زندانی در استان به دلیل عدم توانایی پرداخت دیات ناشی از جرایم غیرعمد ، محکومیت‌های مالی، مهریه و نفقه در حبس به سر می‌برند و این در حالی است که آنان سرپرست و تأمین‌کننده معاش خانواده‌ای بوده‌اند که براثر ارتکاب جرایم غیرعمد و از جمله تصادفات رانندگی منجر به صدمه یا فوت، محکوم به پرداخت دیه شده و به دلیل عجز از پرداخت آن، روانه زندان و تحمل حبس شده‌اند. در واقع می توان گفت حبس شدن سرپرستان خانواده‌ها به دلیل پرداخت نکردن بدهکاری‌های مالی در زندان، سرنوشتی نامعلوم را برای خانواده‌های آنان رقم می‌زند و حتی ممکن است موجب فروپاشی این خانواده‌ها بشود، حال آن‌که برگشت زندانیان به آغوش خانواده‌هایشان باعث می‌شود که جامعه از وقوع جرائم مجدد، در امان باشد.
استقبال خیرین، مردم و مسئولان استان از جشن گلریزان
جشن گلریزان امسال نیز با استقبال چشمگیر خیرین و مردم ولایت مدار استانمان و البته با حضور جمعی از نمایندگان مردم در مجلس ومسئولان دستگاه های اجرایی و همچنین با حضور جمعی از زندانیان جرائم غیر عمد و خانواده هایشان برگزار شد تا با کمک های خدا پسندانه این افراد امسال نیز شاهد آزادی کسانی باشیم که شاید ناخواسته و از روی عدم آگاهی روانه زندان شده اند و این است درس پس دادن مردم و خیرین در  ماه مبارک رمضان.
تاریخچه جشن گلریزان در کشور اززبان نماینده مردم
نماینده مردم فردوس ٰ،طبس،سرایان و بشرویه به عنوان سخنران ویژه این مراسم در ابتدا به بیان تاریخچه جشن های گلریزان در کشور پرداخت و گفت: در سال ۶۹  رئیس وقت سازمان زندان‌های کشور ، شهید حاج سید اسدا… لاجوردی، پس از بررسی آمار زندانیان، متوجه شد که اسامی تعدادی از این مددجویان به صورت دائم و هر ماهه در فهرست آمار تکرار می‌شود که وی پس از مطالعه پیرامون موضوع با این واقعیت روبرو شد که این افراد، بدهکاران جرائم غیرعمد، مانند جرح و یا قتل‌های غیرعمد ناشی از تصادفات رانندگی و یا بدهکاری‌های مالی غیر کلاهبرداری و یا بدهی بابت مهریه و نفقه هستند که حق‌الناس بر عهده‌شان است و تا این دین پرداخت نشود، در زندان بسر خواهند برد. امیر حسنخانی افزود: از این‌رو در ماه مبارک رمضان سال ۶۹ اولین جشن گلریزان برای آزادسازی این زندانیان برپا شد و پایه‌های این نهاد خیریه با عنوان ستاد دیه سازمان زندان‌ها، شکل گرفت. وی با بیان اینکه تا ده سال گذشته هیچگونه حمایتی توسط دولت نه در قالب اعتبار بودجه ای و نه تسهیلاتی از این زندانیان صورت نمی گرفته ،اذعان داشت:در سال ۸۸ با راه اندازی صندوق تأمین خسارات بدنی پرداخت خسارات در قانون قطعی شد.
وجود زندانیان جرائم غیر عمد در زندان
برازنده کشور اسلامی نیست
وی با اشاره به وجود ۱۴ هزار زندانی جرائم غیر عمد در کشور در ابتدای شروع بکار ستاد دیه اظهار داشت: در حال حاضر این رقم کاهش یافته اما همین تعداد موجود نیز برازنده نیست و باید کاری بکنیم که کسی بخاطر این جرائم در زندان نباشد. وی به پیگیری های نمایندگان در مجلس برای تصویب قانونی در حمایت از زندانیان جرائم غیر عمد و خانواده های زندانیان اشاره کرد و افزود: دانش آموزی که پدرش در زندان است باید حمایت شود و نباید بخاطر این مسأله سرنوشتش تغییر کند و از طرف دیگر باید نگرش مردم در جامعه نسبت به خانواده زندانی نیز تغییر کند.
آزادی ۶۹ هزار زندانی جرائم غیر عمد ازابتدا در کشور
این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه از ابتدای راه اندازی ستاد دیه تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۵ ، ۶۹ هزار زندانی جرائم غیر عمد در کشور آزاد شده اند ،گفت: ازاین تعداد ۴۵ هزار نفر بدهکار دیه و بقیه بدهکار مالی بوده اند .
کم رنگ شدن کمک به هم نوع در جامعه
حسنخانی با انتقاد از کمرنگ شدن کمک به هم نوع در جامعه تصریح کرد: در گذشته اگر بطور مثال کسی در بازار با مشکلی مواجه می شد بزرگان بازاری دسشتش را می گرفتند تا زمین نخورد اما متأسفانه الان در جامعه این مسائل کم رنگ شده است و اگر کسی چک مدت دار هم داشته باشد به اجرا می گذارد و کسی پای درد دل این افراد نمی نشیند. وی ازمردم استان به عنوان مردمی با اخلاق و ارزشی یاد کرد که به رغم مشکلات موجود و درگیری های ۱۸ ساله با خشکسالی در همه زمینه ها پیشقدم هستند و در ادامه اذعان داشت: در سه ماهه سال جاری نیز بیش از دو هزار زندانی در کشور آزاد شده اند که حدود۵۰ نفر زن و بقیه مرد هستند و بدهی آنها ۱۸۰ میلیارد تومان بوده و ستاد دیه توانسته ۷۰ میلیارد تومان ازاین مبلغ را ازشاکیان تخفیف بگیرد. وی ازمسئولان ستاد دیه و سازمان زندان های استان خواست در آستانه شروع مدارس دانش آموزان زندانیان را شناسایی و آنها را حمایت کنند و عنوان کرد: ما درتهران نیز تلاش می کنیم ازتشکیلات مختلف کمک جمع آوری کنیم.
بدنبال منبع پایداری در قانون برای
کمک به زندانیان هستیم
وی با بیان اینکه برخی ازقوانین ما دچار مشکل است، افزود: در مجلس هفتم مقداری از این روند اصلاح شد و تلاش داریم در مجلس دهم این موارد را دنبال کنیم و ما در این زمینه بدنبال حبس زدایی هستیم و اینکه در قانون منبع پایداری برای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد تعریف کنیم .
خراسان جنوبی محروم ترین استان کشور حتی جلوتر ازسیستان
حسنخانی ازخراسان جنوبی به عنوان محروم ترین استان کشور یاد کرد و گفت: شک نکنید که اینگونه است و ما حتی از سیستان وبلوچستان هم محروم تریم هر چند آوازه محرومیت آنجا ازما بیشتر باشد چرا که مردم کشاورز و دامپروری خود را از دست داده اند ومراکز صنعتی ما دچار مشکل شده اند .
آزادی ۱۲۷ زندانی جرائم غیر عمد در
سال گذشته در استان
قائم مقام ستاد دیه استان نیز درادامه با اشاره به آزادی ۱۲۷ زندانی جرائم غیر عمد در سال گذشته در خراسان جنوبی اظهار داشت: مجموع جرائم مادی این افراد ۵ میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان بوده که بیش از سه میلیارد این رقم گذشت شاکیان بوده است.علی هاشمی افزود: امسال نیز ۹۸ زندانی داریم که به کمک ۱۱ میلیاردی مردم و خیرین نیازدارند، که شامل ۳ دیه ،۶۷ بدهی مالی و۲۴ مهریه است که البته کمک ستاد دیه به زندانیان مهریه و نفقه فقط در قالب تسهیلات است. وی ادامه داد: ۱۳ زندانی در استان داریم که ازسال ۹۴ بخاطر رقمی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان در زندان بسر می برند که به کمک یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون ریالی نیاز می باشد.
موسسه کاسپین به کمک زندانیان می آید
وی افزود: موسسه کاسپین تقبل کرده تسهیلات قرض الحسنه در اختیار این زندانیان قرار بدهد و افراد دارای بدهی مالی را بدون ضامن و افراد دارای بدهی مهریه را فقط با یک ضامن کمک خواهد کرد تا وام دریافت کنند. رئیس فرهنگی تربیتی اداره زندان‌های خراسان جنوبی نیز در این مراسم اظهارداشت: ماه رمضان بهترین زمان برای برگزاری جشن گلریزان برای کمک کردن به افراد نیازمند و آوردن خنده بر روی لب‌های کودکان و نوجوانان است. حجت الاسلام والمسلمین سنجری با بیان اینکه چشم انسان‌های نیازمند، زندانیان جرایم غیرعمد و خانواده‌های آن‌ها به کمک خیران دوخته شده است، گفت: در ماه‌های اخیر ۲۴ زندانی از زندان‌های استان آزاد شدند که ۱۲ نفر از این تعداد در محفل قرآن در ماه مبارک رمضان سال جاری و ۱۲ نفر دیگر نیز به کمک ستاد دیه آزاد شدند. لازم به ذکر است در این مراسم مبلغ ۳۱۴ میلیون تومان کمک نقدی و تعهدی توسط خیرین ، مردم و مسئولان برخی ازدستگاه های اجرایی برای کمک به آزاد سازی زندانیان جرائم غیر عمد جمع آوری شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*