دولت در انتخاب استاندار تدبیر کند نامه اعتراض نمایندگان به وزیر کشور

تغییر مدیریت در بخش های مختلف امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است که معمولا در راستای بهبود وضع موجود و سرعت بخشیدن به امور با تزریق نیروی های تازه نفس انجام می شود. این روزها خبر تغییر برخی استانداران و از  جمله استاندار خراسان جنوبی در حالی به گوش می رسد که در مدت ۱۲ سالی که از تاسیس این استان می گذرد چهار مدیر غیر بومی سکان مدیریت آن را در دست گرفته اند. اولین استاندار خراسان جنوبی رضایی بابادی اهل استان چهارمحال و بختیاری بود. مرتضوی دومین استاندار ما هم از چهار محال و بختیاری به خراسان جنوبی آمد و عمر مدیریت وی در استان بیش از دیگر استانداران است. در ادامه نیز قهرمان رشید از خراسان رضوی و خدمتگزار استاندار فعلی استان از خراسان شمالی به عنوان نمایندگان عالی دولت در خراسان جنوبی حضور یافتند. اینکه هر کدام از استانداران قبلی تا چه میزان در توسعه استان و کاهش فاصله و شکاف به وجود آمده بین خراسان جنوبی و استان های دیگر موفق بوده اند در جای خود قابل بحث می باشد اما آنچه مسلم است خراسان جنوبی به داشتن نیروی انسانی تحصیلکرده و توانمند و پاکدست در سطح کشور شهره است و پرورش علما و بزرگانی چون دکتر گنجی، دکتر معتمدنژاد، دکتر شکوهی، دکتر بلالی مود و … که هریک در علومی خاص در کشور سرآمد و در جهان صاحب نام و شناخته شده هستند گواهی بر این ادعاست. در حال حاضر هم بسیاری از مدیران بومی استان تصدی پست های کلیدی در استان های دیگر و حتی در بدنه وزارتخانه ها تا رده معاونت وزیر را عهده دار هستند و به عنوان نیروهایی موثر،مطمئن و قابل اتکا عملکرد خوب و قابل دفاعی نیز داشته و دارند. خراسان جنوبی در بعد توسعه و برخورداری در بین استان های کشور به هیچ وجه جایگاه مناسبی ندارد و فاصله ما با استان های برخوردار و حتی متوسط به حدی است که جز با نگاهی ویژه و حمایتی و تخصیص اعتبارات مضاعف و مکفی در کلان کشور و توانمندی، تلاش و پیگیر های مستمر مسئولین و مدیران استانی قابل جبران نخواهد بود. در حقیقت خراسان جنوبی برای رسیدن به سایر استان ها نیازمند حرکتی پر شتاب و جهشی است و یکی از ابزارهای لازم برای تحقق این امر حضور مدیری توانمند، با تجربه، دلسوز و آشنا به ظرفیت ها و کمبودهای منطقه در رأس مدیریت عالی استان است و بحث بومی و غیر بومی بودن چندان اهمیتی ندارد هر چند که حداقل در شرایط برابر به لحاظ توان مدیریتی باید اولویت را به نیروی بومی داد زیرا زمانی را برای آشنایی با وضعیت استان از دست نمی دهد. با توجه به اهمیت بحث انتخاب استاندار برآن شدیم تا نظر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را در این باره جویا شویم. با ذکر این نکته که با وجود تماس های مکرر موفق به اخذ نظر امیرحسنخانی نماینده مردم شهرستان های طبس، فردوس، سرایان و بشرویه نشدیم. صحبت های سه نماینده دیگر استان در مجلس شورای اسلامی را به اتفاق می خوانیم:
استاندار متعهد، کارآمد و بومی
نماینده مردم شهرستان های بیرجند ،خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی در گفت گوی اختصاصی با خبرنگار ما در این زمینه اظهار داشت: ما خواستار انتخاب یک استاندار متعهد ،کارآمد و بومی که دقیقا ایده آل برای استان باشد  و اجمالا مورد قبول همه مناطق استان باشد، هستیم.
بر اساس قانون انتخاب استانداران بر عهده دولت است
حجت الاسلام والمسلمین عبادی با بیان اینکه انتخاب استاندار بومی ومتعهد بهترین حالت ممکن برای سکانداری استان خواهد بود ، افزود: هر چند برابر قانون انتخاب استانداران برعهده دولت گذاشته شده اما شایسته است که از نمایندگان مردم در مجلس نیز کمک گرفته شود و متاسفانه برخی ازروزنامه های محلی  بدون اطلاع ازاین قضیه نوشته اند انتخاب استاندار آزمونی بزرگ برای نمایندگان.
عدم نظر خواهی دولت ازنمایندگان در انتخاب استاندار
وی با بیان اینکه اینگونه اطلاع رسانی ها براساس غرض خاص سیاسی صورت می گیرد ، ادامه داد: متاسفانه دولت در انتخاب استاندار جدید ازنمایندگان نظرخواهی نکرده است و این انتظار وجود دارد که دولت به نظرات نمایندگان در انتخاب استاندار ترتیب اثر بدهد.
دولت ازنظر خواهی نمایندگان ضرر نخواهد کرد
وی با اشاره به اینکه خواسته ونظر مردم هر استانی از زبان نمایندگانشان درمجلس بیان می شود، اذعان داشت: اگر دولت ازنمایندگان در انتخاب استاندار نظر خواهی کند ضرر نخواهد کرد و مطمئنا در آینده از این امتحان سربلند بیرون خواهد آمد. نماینده مردم شهرستان های بیرجند ،خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : اگر استاندار بومی ومتعهد برای استان انتخاب شود دولت به خواسته اش خواهد رسید در غیر این صورت اگر فردی که انتخاب می شود متعهد نباشد خود دولت زیر سوال خواهد رفت.
دولت به انتخاب نمایندگان در دوره های گذشته
هم ترتیب اثر نداده است
عبادی اظهار داشت: در دوره های گذشته نیز در بین نمایندگان استان توافقاتی برای انتخاب استاندار بومی صورت گرفته ولی متاسفانه دولت به این انتخاب ترتیب اثر نداده است و تجربه نشان می دهد که دولت خیلی به این انتخاب ها گوش فرا نمی دهد.
چرا باید نمایندگان استان خبر تغییر استاندار
را از رسانه ها دریافت کنند
نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه متاسفانه تعامل این دولت در این زمینه نه تنها با نمایندگان استان که با تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پایین است، گفت: بی شک این امر آنهم در آخرین سال خدمت دولت نه به صلاح دولت است و نه به صلاح مردم به ویِژه اینکه قرار است نمایندگان مجلس بر روی برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۵ کارکرده و تصمیم گیری نمایند و لذا تعامل بین دولت و مجلس به نفع دولت تمام خواهد شد.
فرهاد فلاحتی تصریح کرد: البته در امر انتصابات، اختیار با دولت است و ما هم به عنوان نمایندگان مردم تا این لحظه حتی به بحث تغییر استاندار هم فکر نکرده ایم تا چه رسد به اینکه در خصوص گزینه ها فکر یا اظهار نظری داشته باشیم اما اینکه خبر تغییر استاندار فعلی و حتی انتخاب جایگزین را از طریق رسانه ها دریافت کنیم قابل تامل است و وجهه خوبی ندارد هرچند همانطور که اشاره کردم ما به عنوان نمایندگان مردم با توجه به شناختی که از استان داریم تنها می توانیم مشاوره بدهیم و در نهایت خود دولت است که باید فرد جایگزین را معرفی کند.
استفاده از ابزارهای قانونی در اختیار نمایندگان
را حق خود می دانیم
به گفته فلاحتی خراسان جنوبی با چالش های زیادی روبروست. سرانه درآمدی و معیشتی مردم استان پایین ترین سرانه است و خشکسالی های طولانی مدت نیز به مشکلات استان دامن می زند. بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی استان به تعطیلی کشیده شده و معادن غنی استان هم وضعیت خوبی ندارند. این استان باید به طور ویژه ای تقویت و حمایت شود و حال در چنین وضعیتی دولتمردان ما نباید به جای پیگیری برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی خود را درگیر مباحث و مسایل دیگر بکنند. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مشورت دادن، وظیفه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است، گفت: چنانچه بدون توجه به درخواست های ما نمایندگان که به صورت مکتوب ، با واسطه و از طریق رسانه ها مطرح می شود، اقدامی صورت گیرد که به صلاح استان و مردم شریفش نباشد، ما نیز از حق خود مبنی بر استفاده از ابزارهای قانونی در اختیار نمایندگان استفاده خواهیم کرد.
در خصوص روال پیگیری تغییرات توسط دولت بحث داریم
وی با بیان اینکه بحث تغییر استاندار را مطرح نکرده اند و خود دولتمردان این موضوع را کلید زده اند، اظهار کرد: ما مصالح مردم را بر هر چیزی مقدم می دانیم و حتی اگر گزینه مطرح شده دولت فردی بومی هم بود و بدون توجه به نظر نمایندگان که برگرفته از نظرات مردم است این بحث مطرح می شد باز هم ما حرف داشتیم. البته بحث ما بومی بودن یا غیر بومی بودن استاندار نیست و اگر فردی نگاه و هدفش توسعه و پیشرفت استان باشد اهل هرکجای کشور که باشد از وی حمایت می کنیم.
فلاحتی در پایان یادآور شد: البته هیچ کسی نمی تواند منکر کارآمدی و توان مدیریتی نیروهای بومی استان باشد و بسیاری از نیروهای بومی استان در پست های بالای کشوری مشغول به خدمت هستند و این انتظار که در شرایط برابر اولویت با نیروی بومی است انتظار غیر منطقی و زیادی نیست اما به هر حال ما نمایندگان استان تا این لحظه بر روی تغییر استاندار و انتخاب جایگزین هیچ تفکر یا اظهار نظری نداشته ایم و رویه ای که دولت در این باره در کل کشور و از جمله در خراسان جنوبی در پیش گرفته را نمی پسندیم.
علی اکبر پرویزی گزینه روی میز برای سکانداری استان
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ما گفت: در فضای مجازی و براساس شنیده ها اینگونه استنباط می شود که قرار است استاندار خراسان شمالی علی اکبر پرویزی به عنوان استاندار خراسان جنوبی معرفی شود.
نامه اعتراضی نمایندگان به وزیر کشور
نظر افضلی افزود: نمایندگان استان بعد از مطلع شدن ازاین موضوع در روزسه شنبه هفته گذشته بلافاصله اقداماتی دراعتراض به این موضوع انجام دادند و نامه کتبی به وزیر کشور نوشتند و خواستند که از اینگونه اقدامات مهم و سرنوشت ساز استان بیشتر مطلع باشند. وی ادامه داد: ما نمایندگان مردم هستیم مگر می شود استانداری بیاید و ازما نظر خواهی نشود و اینگونه رفتارها از همین الان بذر دوگانگی را در رابطه بین استاندار ونمایندگان  بوجود می آورد.
خراسان جنوبی استانداری کاربلد می خواهد
وی تاکید کرد: انتظار می رود دولت گزینه خود را معرفی کند و ما نمایندگان نیزگزینه خود را معرفی کنیم تا درنهایت کسی به عنوان استاندار انتخاب شود که کاری باشد چرا که خراسان جنوبی به کار زیاد ودوندگی مادام نیاز دارد که ترجیحا استاندارش بومی ومتعهد باشد. وی با بیان اینکه ما استانی فرهنگی ودارای مفاخرزیادی هستیم که نباید برای انتخاب استانداربومی ومتعهد غصه بخوریم ، گفت: به نظر من اگر وحدت رویه وهماهنگی نباشد اشتباه است چرا که استاندار می خواهد ازپتانسیل نمایندگان برای استان استفاده کند.
استاندار غیربومی تا با پتانسیل های استان آشنا شود از استان خواهد رفت
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با قدردانی ازتلاش های استاندار خراسان جنوبی افزود: در خراسان جنوبی استاندار بومی بهتر می تواند عمل کند چرا که منطقه را خوب می شناسد و استاندار غیربومی تا با این پتانسیل ها آشنا شود از استان خواهد رفت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*