اخبار علمی/ویتامینی که در پاییز و زمستان نباید فراموش شود/بهترین میان‌وعده‌های غذایی برای دانش‌آموزان/ تنظیم ساعت خواب، مؤثر در تنظیم هورمون رشد/افزایش احتمال ابتلا به آسم با مصرف سیگار الکترونیکی/دارویی آشنا که خطر زوال عقل را ۱۳ درصد کاهش می‌دهد

ویتامینی که در پاییز و زمستان نباید فراموش شود

 

با رسیدن پاییز و زمستان، کوتاه‌تر شدن روزها و کاهش ساعاتی که خورشید در آسمان می‌تابد و در عین حال کاهش تمایل اغلب افراد به ماندن در فضاهای باز در روزهای سرد، مدت زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب در طول روز نیز کمتر می‌شود و این شرایط می‌تواند بدن را با کمبود ویتامین D مواجه کند.

به گزارش ایسنا، ویتامین D اغلب به عنوان «ویتامین آفتاب» هم شناخته می‌شود و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اولین گزینه‌ برای جذب مقدار کافیِ این ویتامین در بدن است.

کمبود ویتامین D پدیده‌ای رایج است و بسیاری از افراد حتی از کمبود آن در بدن‌ خود مطلع نیستند.

برای بررسی میزان ویتامین D در بدن، باید سالی یک‌ بار به پزشک مراجعه کرد. بدین ترتیب است که می‌شود فهمید که آیا کمبود ویتامین D داریم یا خیر.

از آنجا که کمبود این ویتامین بر سلامت استخوان‌ها نیز اثرگذار است و مشکلاتی نظیر درد استخوان، کاهش تراکم استخوان، و نرم شدن استخوان‌ها را به دنبال دارد، نخستین نشانه‌های کمبود استخوان با تشدید استخوان‌درد ظاهر می‌شود.

دارویی آشنا که خطر زوال عقل را ۱۳ درصد کاهش می‌دهد

 

 

 

 محققان دریافتند که درمان بیماری فشار خون در اواسط یا اواخر زندگی می‌تواند زوال عقل را متوقف کند.

به نقل از سایکولوژی، قوی‌ترین شواهدی که تاکنون نشان داده است، داروی کاهش فشار خون، خطر زوال عقل را حدود ۱۳ درصد کاهش می‌دهد توسط محققان ارائه شد.

در حال حاضر، درمان‌های بسیار کمی برای زوال عقل وجود دارد، بنابراین دریافت اینکه داروی کاهش فشار خون می‌تواند به‌طور قابل توجهی بیماری را کاهش دهد یا پیشرفت آن را متوقف کند، سود عملی دارد.

دکتر روث پیترز، محقق ارشد این تحقیق گفت: با توجه به پیری جمعیت و هزینه‌های قابل توجه مراقبت از افراد مبتلا به زوال عقل، حتی یک کاهش کوچک می‌تواند تاثیرات جهانی قابل توجهی داشته باشد.

وی افزود: نتایج تحقیق ما نشان می‌دهد که در حال حاضر استفاده از درمان‌های در دسترس برای کاهش فشار خون یکی از بهترین گزینه‌های ما برای مقابله با این بیماری موذی است.

افزایش احتمال ابتلا به آسم با مصرف سیگار الکترونیکی

سیگار‌های الکترونیکی سموم کمتری نسبت به سیگار‌های معمولی دارند، اما همچنان حاوی ترکیبی از مواد شیمیایی مضر هستند.

 

به گفته محققان، اگرچه سیگارهای الکترونیکی سموم کمتری نسبت به سیگارهای معمولی دارند، اما همچنان حاوی ترکیبی از مواد شیمیایی مضر هستند و خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهند.

تاهیون روه، سرپرست تیم تحقیق  گفت: افزایش دانش در مورد اثرات مضر استفاده از سیگار الکترونیکی، اجرای مقررات سختگیرانه‌تر و ترویج مکانیسم‌های مقابله‌ای جایگزین برای سلامت روان، مداخلات بالقوه ای برای کاهش مصرف سیگار الکترونیکی است.

آسم باعث خس خس سینه، تنگی نفس، سفتی قفسه سینه و سرفه می‌شود که می‌توان با مصرف دارو و اجتناب از محرک‌هایی که می‌تواند باعث حمله شود، آن را کنترل کرد.

این مطالعه جدید از داده‌های سیستم نظارت بر رفتار ریسک جوانان استفاده کرد. حدود ۳۰۰۰ نوجوان ۱۳ تا ۱۷ ساله در تکزاس بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ مورد پرسش قرار گرفتند. محققان نتایج را با پاسخ‌های بیش از ۳۲۰۰۰ نوجوان در ایالات متحده مقایسه کردند.

از پاسخ دهندگان پرسیده شد که آیا تا به حال از سیگار الکترونیکی استفاده کرده اند، چند بار استعمال می‌کنند و آیا تا به حال به آنها گفته شده که آسم دارند یا خیر.

محققان گفتند که ارتباط بین مصرف سیگار الکترونیکی و آسم در میان افرادی که هرگز محصولات تنباکوی معمولی مصرف نکرده‌اند، نشان می‌دهد که سیگار الکترونیکی مستقل از سایر دخانیات، خطر ابتلاء به آسم را افزایش می‌دهد.

این مطالعه نشان داد که نوجوانان در صورت ابتلاء به افسردگی یا استفاده از سیگارهای معمولی، الکل و سایر مواد، احتمال بیشتری دارد که الکل یا سایر مواد را مصرف کنند.

متخصص تغذیه تشریح کرد

بهترین میان‌وعده‌های غذایی برای دانش‌آموزان/ تنظیم ساعت خواب، مؤثر در تنظیم هورمون رشد

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به کودکان خود قبل از ورود به مدرسه درباره انتخاب‌های غذایی سالم و مناسب آموزش دهید.

به گزارش ایسنا، دکتر غزاله اسلامیان با اشاره به اینکه با شروع سال تحصیلی جدید، تغذیه دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های والدین است، اظهار کرد: اینکه کودکان در منزل و مدرسه از چه الگوی غذایی پیروی کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی با اشاره به این‌که به طور کلی پیروی از سبک زندگی سالم به بهبود روند یادگیری، رشد و تقویت سیستم ایمنی کودک کمک می‌کند، افزود: تنظیم ساعت خواب و بیداری به تنظیم هورمون رشد کمک بسیار زیادی می‌کند، ضمن اینکه خواب منظم و عمیق خستگی روزانه دانش‌آموزان را نیز از بین خواهد برد.

وی بهترین و مناسب‌ترین ساعت خواب دانش‌آموزان را بین ساعت ۱۰ شب تا ۴ صبح عنوان کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه وعده صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی غذایی است، گفت: کودک با دریافت درست این وعده غذایی، انرژی کافی برای ادامه روز، یادگیری و تمرکز را به دست می‌آورد.

 

اسلامیان توصیه کرد: بهتر است میان وعده‌های سالم غذایی را والدین و بزرگترها در اختیار کودکان قرار دهند، مغز دانه‌ها مثل بادام، گردو یا فندق می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

وی با اشاره به اینکه شیر به عنوان منبع غذایی غنی پروتئین و کلسیم نیز گزینه مناسبی به عنوان میان وعده است، ادامه داد: برای کودکانی که تحمل لاکتوز را ندارند توصیه می‌شود از شیرهای بدون لاکتوز استفاده شود.

 

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی در پایان تاکید کرد: نان و پنیر و خرما، نان و پنیر و گردو و انواع املت‌ها و یا تخم مرغ می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای مصرف باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*