اخبار علمی/مزیت ۲ دقیقه پیاده‌روی بعد از غذا

مزیت ۲ دقیقه پیاده‌روی بعد از غذا

پیاده‌روی بخشی از سبک زندگی مردم در منطقه مدیترانه است و در یک برنامه تغذیه‌ایِ سالم، جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، بسیاری از مطالعات کارشناسی نشان داده است که پیاده‌روی خطر ابتلا به دیابت، کلسترول بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و در عین حال استخوان‌ها را تقویت می‌کند، سلامت مغز را بهبود می‌بخشد، از زوال عقل و افسردگی جلوگیری می‌کند و همچنین موجب کاهش وزن می‌شود.

یکی از مزیت‌های پیاده‌روی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، تاثیرش بر کاهش قند خون است. البته نیازی نیست برای آن زمان خیلی زیادی صرف کنیم. طبق نتایج منتشرشده یک مطالعه در مجله «اسپرتس مدیسین» در سال ۲۰۲۲، دو تا پنج دقیقه پیاده‌روی بعد از صرف غذا برای کاهش میزان قند خون کافی است.

آیدان بافی، یکی از نویسندگان پژوهش و دانشجوی دکترا در گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاه «لیمریک» در ایرلند، می‌گوید: ایستادن بعد از غذا نیز می‌تواند کمک کند اما نه به اندازه پیاده‌روی.

بافی گفت: ایستادن‌های متناوب بعد از صرف غذا در مقایسه با نشستن طولانی به میزان ۹.۵۱ درصد قند خون را کاهش می‌دهد. با این حال پیاده‌روی متناوب و آهسته در طول روز در مقایسه با نشستن طولانی‌مدت به طور متوسط ۱۷.۰۱ درصد کاهش بیشتر قند خون را به دنبال دارد.

به گفته متخصصان، جلوگیری از افزایش قند خون برای بدن مفید است زیرا افزایش شدید و افت سریع سطح قند خون خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که میزان قند خون در عرض ۶۰ تا ۹۰ دقیقه پس از غذا خوردن افزایش می‌یابد؛ بنابراین بهتر است بلافاصله پس از تمام شدن غذا حرکت کنید.

بهبود حساسیت به انسولین با کمک رژیم غذایی کتوژنیک

محققان معتقدند که رژیم غذایی کتوژنیک موجب بهبود قدرت باروری زنان می شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که رژیم کتوژنیک ممکن است سطح تستوسترون را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کاهش دهد که می‌تواند نتایج باروری را بهبود بخشد.

ارتباط ثابتی بین سندرم تخمدان پلی کیستیک و مقاومت به انسولین وجود دارد که به توضیح اینکه چرا این بیماری ممکن است منجر به چاقی و دیابت نوع ۲ شود کمک می‌کند.

محققان معتقدند که علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را می‌توان با پیروی از رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم قند، حفظ وزن مناسب و ورزش منظم کنترل کرد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از علل اصلی ناباروری زنان است.

مطالعه جدید، ارتباط بالقوه بین رژیم غذایی کتوژنیک و باروری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را نشان می‌دهد. یافته‌ها نشان می‌دهد که رژیم کتو ممکن است سطح تستوسترون را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کاهش دهد.

پروتکل رژیم کتوژنیک بر غذاهای کم کربوهیدرات و پرچرب تاکید دارد. کاهش قابل توجه مصرف کربوهیدرات بدن را در یک وضعیت متابولیک به نام کتوز قرار می‌دهد.

تحقیقات قبلی نشان داده که رژیم‌های کتوژنیک می‌توانند به کاهش سطح قند خون و انسولین کمک کنند.

رژیم غذایی کتوژنیک می‌تواند منجر به کاهش وزن و بهبود حساسیت به انسولین شود.

خالد توضیح داد: رژیم کتوژنیک ممکن است به تنظیم این عدم تعادل هورمونی کمک کند و به طور بالقوه منجر به چرخه‌های قاعدگی منظم تر و کاهش علائم مانند هیرسوتیسم (رشد موهای زائد) و آکنه شود.

رژیم کتو ممکن است سطح تستوسترون را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کاهش دهد.

بین سندرم تخمدان پلی کیستیک و مقاومت به انسولین ارتباط وجود دارد. سطوح بالاتر انسولین منجر به افزایش تولید تستوسترونمی‌شود که یک عامل دخیل در سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را می‌توان با پیروی از رژیم غذایی کم کربوهیدرات و قند کم، حفظ وزن کافی و ورزش منظم کنترل کرد.

با این روش کاهش وزن را ۲ برابر کنید

با این روش کاهش وزن را ۲ برابر کنید

ایسنا/خراسان رضوی این تکنیک، کاهش وزن بدون رژیم را دو برابر می‌کند و هیچ ورزش یا تغییر عمده‌ای در رژیم غذایی در این روش ساده کاهش وزن وجود ندارد.

به نقل از هلث، نتایج تحقیق نشان داد، آهسته غذا خوردن به افراد کمک می‌کند تا دو برابر بیشتر وزن کم کنند.

جویدن هر لقمه غذا به مدت ۳۰ ثانیه منجر به کاهش وزن پنج پوندی شرکت‌کنندگان در این مطالعه در یک دوره ۶ ماهه شد. در مقابل، در گروه کنترل که با سرعت عادی غذا می‌خوردند شاهد کاهش حدود هشت پوند وزن بودیم.

هیچ ورزش یا تغییر عمده‌ای در رژیم غذایی وجود نداشت. رویکرد آهسته غذا خوردن به این دلیل کارایی دارد که زمان بیشتری را برای انتقال احساس سیری از معده به مغز فراهم می‌کند.

محقق این تحقیق گفت: شما می‌توانید این روش آهسته غذا خوردن را برای خود اتخاذ و تا آخر عمر آن را حفظ کنید. شما می‌توانید این رویکرد را به فرزندان خود بیاموزید و آنان نیز به نوبه خود آن را به فرزندان خود آموزش دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*