اخبار خراسان جنوبی

 

 

یکی از سران طوایف خراسان جنوبی عنوان کرد:

بیانات رهبر معظم انقلاب باید عملیاتی شود

بیانات رهبر معظم انقلاب باید عملیاتی شود

بیرجند- ایرنا- یکی از سران طوایف خراسان جنوبی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بر وحدت و امنیت ملی تاکید داشتند که باید همه افراد جامعه به ویژه ما سران طوایف بیش از گذشته در راستای تقویت وحدت و امنیت در جامعه تلاش کنیم تا این امر عملیاتی شود.

محمدحسین دلاکه سه‌شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهارکرد: همچنین رهبر معظم انقلاب در این دیدار تاکید داشتند که نگذارید دشمن وحدت ملی را به هم بزند که باید همه ما هوشیار و با بصیرت در این مسیر حرکت کنیم.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تضعیف قدرت‌های استعماری و برآمدن قدرت‌های جدید منطقه‌ای و جهانی، بیان کرد: بیانات رهبری دلگرم کننده و امید آفرین است که امیدواریم با تحقق آن نظام به قله‌های پیشرفت و تعالی برسد.

رئیس طایفه دلاکه شهرستان زیرکوه عنوان کرد: ایشان در این دیدار بر ایجاد خط آهن شمال به جنوب برای اتصال استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به شبکه ریلی تاکید کردند، این خواسته چندین ساله مردم منطقه بود که محقق نشده اما به همت دولت سیزدهم در دستورکار قرار گرفته که امیدواریم هرچه سریعتر رقم بخورد.

وی با ابراز خرسندی از دیدار با رهبر معظم انقلاب به عنوان خواسته قلبی چندین ساله‌اش، بیان کرد: این دیدار توفیقی بود که نصیب ما شد و حتما فرمایش مقام معظم رهبری را که با گوش و جان شنیده‌ایم در راستای تحقق آن با توجه به زندگی در منطقه تقریبی، تلاش خواهیم کرد.

دلاکه ادامه داد: دیدار با رهبر معظم انقلاب توفیقی بود که نصیب من شد و سالها آرزوی دیدار با معظم له را در سینه داشته‌ام که خوشبختانه به آرزوی قلبی‌ام رسیدم.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

هوشیاری و شناخت به موقع توطئه‌ها از توصیه‌های رهبری است

هوشیاری و شناخت به موقع توطئه‌ها از توصیه‌های رهبری است

بیرجند – ایرنا – قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: یکی از برنامه‌های دشمن برای کشورهای منطقه، جنگ ترکیبی و بحران سازی است لذا رهبر معظم انقلاب نسبت به هوشیاری آحاد جامعه و شناخت به موقع توطئه‌ها توصیه موکد دارند.

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به محورهای سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع مردم خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان افزود: ایشان در این دیدار به شروع مبارزات آشکار سیاسی خود علیه رژیم طاغوت در شهر بیرجند اشاره داشتند که همراهی مردم با هدایت آیت الله تهامی نیز در این زمینه سند افتخاری برای استان خراسان جنوبی است.

وی گفت: مقام معظم رهبری خاطراتی از حضور خود در سیستان و بلوچستان نیز بازگو کردند که همراهی علمای شیعه و سنی در دوران مبارزات ایشان از نکات قابل تامل بود.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: تاکید بر انسجام و اتحاد بین شیعه و سنی از محورهای مهم بیانات مقام معظم رهبری بود که در تاریخ انقلاب شهدای وحدت و امنیت استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان افتخارآفرین بوده‌اند.

وی اظهار داشت: براساس فرمایشات معظم له، دشمن وحدت و انسجام را در امت اسلامی هدف قرار داده لذا باید در زمینه وحدت و امنیت ملی هوشیار باشیم و غفلت نکنیم.

حجت‌الاسلام نوفرستی عنوان کرد: همچنین ایشان به تحولات جهانی اشاره کردند که شروع شده یا در حال انجام است و گاهی در این تحولات چون مسئولان کشورها غفلت داشتند سلطه بیگانگان بر کشورهای منطقه رقم خورده است.

وی گفت: از همین رو با توجه به تحولات پیش رو باید آحاد مردم و مسئولان هوشیار باشند که به واسطه غفلت، دشمنان سوء استفاده نکنند.

امام جمعه موقت بیرجند به استناد سخنان رهبری، ضعف آمریکا و دولت‌های اروپایی را یادآور شد و افزود: توان اقتصادی بیانگر قدرت یک کشور است که آمریکا به شدت در این زمینه آسیب دیده و از لحاظ سلطه بر کشورها نیز زمانی دخالت داشتند و حاکم کشوری را به راحتی جا به جا کنند که کودتای ۲۸ مرداد یکی از این موارد بود اما اکنون شرایط متفاوت شده و چنین قدرتی ندارند.

وی گفت: از نظر تاثیرگذاری بر کشورها و منطقه نیز ضعف آمریکایی‌ها کاملا مشهود است اما قطعا اینها توطئه دارند و برای کشورهای مختلف منطقه از جمله سوریه، لبنان و حتی ایران برنامه ریزی می‌کنند.

حجت‌الاسلام نوفرستی با بیان اینکه پیشینه پشتیبانی و همراهی استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با انقلاب و ولایت به ۶۰ سال قبل بر می‌گردد افزود: مقام معظم رهبری همچنان به ملت و آینده امیدوار هستند و قطعا با حفظ وحدت حول محور ولایت در مقابله با توطئه‌های دشمنان سربلند خواهیم بود.

تعطیلی موزه‌های خراسان جنوبی

موزه‌های خراسان جنوبی از فردا چهارشنبه ۲۲ شهریور تعطیل خواهند بود.

حمزه  مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با توجه به ایام پایانی صفر موزه‌های استان از فردا ساعت ۱۸ تا پایان وقت روز شنبه ۲۵ شهریور تعطیل خواهند بود.

وی تعداد موزه‌های خصوصی و دولتی استان را ۱۹ موزه ذکر کرد و افزود: ساعات بازدید موزه‌های زیرپوشش میراث فرهنگی صبح‌ها از ساعت ۸ تا ۱۲ و عصر‌های از ساعت ۱۶ تا ۱۹ است.

 

 

قاچاق سوخت زیر بار بطری‌های خالی پلاستیکی/۷

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از محکومیت ۳.۵ میلیارد ریالی متهم قاچاق سوخت در فردوس خبر داد.

 محدثی نژاد گفت: ماموران کلانتری ۱۵ اسلامیه فردوس هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه خودروی کامیونت مشکوک شده و پس از توقف خودرو بازرسی لازم از آن انجام شد.

وی افزود: در بازرسی از خودرو مشخص می‌شود که مقدار چهار هزار لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوییل در ۲ تانکر دو هزار لیتری زیر بار بطری‌های خالی پلاستیکی مخفی و جاساز شده است.

محدثی نژاد گفت: متهمان به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز شهرستان فردوس معرفی شدند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی افزود: این شعبه پس از بررسی اسناد و مدارک موجود، تخلف انتسابی به متهمان را محرز تشخیص داده و آن‌ها را علاوه بر ضبط سوخت مکشوفه و وسایل ارتکاب تخلف به پرداخت سه میلیارد و ۵۸۸ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

به گفته وی پس از ابلاغ رای و پیگیری‌های اجرای احکام، دادنامه صادره با رعایت تشریفات قانونی اجرا و تمام جریمه وصول شد

مهاجم سوئدی – مغربی به پرسپولیس پیوست/۷

نبیل باهویی با قراردادی رسمی به تیم فوتبال پرسولیس پیوست.

به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما، نبیل باهویی، مهاجم سوئدی – مغربی سابق تیم فوتبال هامبورگ به باشگاه پرسپولیس پیوست. سرخپوشان با انتشار پوستر رسمی از پیوستن این بازیکن به جمع شاگردان گل‌محمدی خبر داد.
باهویی به عنوان آخرین سهمیه بزرگسال پرسپولیس به جمع سرخپوشان پیوست.
باهویی در تیم‌هایی، چون الاهلی عربستان، هامبورگ آلمان، گراسهاپرز سوئیس، خرافشاپ هلند، آاک سوئد و القطر قطر حضور داشته است. بهترین آمار او مربوط به دو دوره حضور در تیم آاک سوئد است که در دوره اول در ۶۴ بازی توانسته ۲۶ گل به ثمر برساند و در دوره دوم بین سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۲ در ۷۵ بازی ۲۲ گل را وارد دروازه رقبا کرده است.
او همچنین در ۸ بازی برای تیم ملی سوئد به میدان رفته، اما هیچ گلی را برای تیم ملی کشورش به ثمر نرسانده است.
این مهاجم ۱۸۸ سانتی متری و ۳۲ ساله است و فصل قبل در دو تیم آاک سوئد و القطر قطر حضور داشت.

 

اعلام آمادگی ایران برای میزبانی والیبال قهرمانی مردان جهان/۷

فدراسیون والیبال ایران برای دو رقابت جهانی و سه تورنمنت آسیایی در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ درخواست میزبانی داد.

به گزارش  فدراسیون والیبال، فدراسیون والیبال ایران درخواست رسمی خود برای میزبانی لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ و رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان جهان ۲۰۲۵ را به فدراسیون جهانی والیبال ارسال کرد و این اعلام آمادگی را در سیستم والیبال جهانی به ثبت رساند. همچنین طی نامه‌ای به کنفدراسیون والیبال آسیا آمادگی خود برای میزبانی در رقابت‌های والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا ۲۰۲۴، قهرمانی جوانان پسر آسیا ۲۰۲۴ و قهرمانی مردان آسیا ۲۰۲۵ را به طور رسمی اعلام کرد.
لیگ ملت‌های والیبال در سال ۲۰۲۴ از روز سه‌شنبه یکم خرداد ۱۴۰۳ آغاز می‌شود و تا یکشنبه سوم تیر سال آینده ادامه دارد و فدراسیون والیبال ایران با اولویت هفته دوم، برای میزبانی هر سه هفته این رقابت‌ها اعلام آمادگی کرده است. این درحالیست که بر اساس سیاست‌های جدید فدراسیون جهانی میزبانی‌های مسابقات جهانی و لیگ ملت‌ها بر اساس نظر شریک تجاری FIVB، «والیبال جهانی» اعطا می‌شود که یکی از معیار‌های مهم اعطای این میزبانی درآمد آنلاین از مخاطبان و حق پخش از مسابقات است. گفتنی است رقابت‌های VNL ۲۰۲۳ به میزبانی کشور‌های ژاپن، هلند، فیلیپین، کانادا، فرانسه و آمریکا پیگیری شده بود.
همچنین قهرمانی مردان جهان ۲۰۲۵ دیگر درخواست میزبانی ایران به فدراسیون جهانی است که پیش از این هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شد و براساس مصوبه هیات رئیسه از سال ۲۰۲۵ این رقابت‌ها به صورت دو سال یکبار برگزار خواهد شد. این رقابت‌ها سال گذشته به میزبانی لهستان و اسلوونی پیگیری شد.

اعتماد عمومی، را خدشه دار نکنیم!

امروز خراسان جنوبی-سید حسین حسینی

چند روز قبل وزیر اطلاعات از کشف و خنثی سازی ۴۰۰ بمب که ۴۰ مورد آن طی برای ایام محرم طراحی شده بود خبر داد. مطلبی که نشان از اشراف نیروهای اطلاعاتی کشور بر فعالیت ها دشمنان این مرز و بوم دارد که با تلاش شبانه روزی فرزندان این مرز و بوم صورت گرفته  و نشانه قدرت کشور ما دراین بخش است. اشرافی که  بارها خطرات مختلف را از سر کشور ما و حتی همسایگان( مانند ترکیه) بر طرف کرده است.  اما  قبل از این باید اذعان کنیم که سرمایه اصلی حکومت ما از ابتدای انقلاب بر اعتماد مردمی و همراهی ملت استوار بوده که  با وجود کمبود ها و دشمنی های مختلف از همه چیز خود حتی جان عزیزانشان مایه گذاشتند  تا گردنه های سختی مانند جنگ تحمیلی، تحریم های ظالمانه و … را  به سلامت بگذارنیم.  و تا وقتی که این اعتماد عمومی پا بر جا باشد، این سرزمین در برابر توطئه ها و دشمنی های مختلف آسیب ناپذیر خواهد بود.اما اگر خدای ناکرده این  اعتماد عمومی آسیب ببینده می تواند  از تمامی  آن بمب ها، خطرناک تر باشد. آن چنان که رهبر انقلاب هم بارها در این مورد اشاراتی داشتند از جمله: «: اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت است که متاسفانه تا حدی آسیب دیده است و راه ترمیم آن، «یکی شدن حرف و عمل مسئولان» است.باید در صحبت‌ها بسیار مراقب بود و اگر وعده‌ای داده شد، حتماً به آن عمل شود زیرا دادن وعده و عمل نکردن به آن موجب سلب اعتماد مردم خواهد شد»( شهریور ۴۰۰)یک مسئول بی لیافت، کسی که بدون شایستگی و بر اساس روابط و لابی گری ها و فشار های مختلف مختلف بر بخشی از سرنوشت این ملت مسلط شده است، مسئولی که از مردم فاصله گرفته و به نوعی تفرعن گرفتار شده، فرد، سازمان یا نهادی که باعث سرگردانی مردم می شود، و گاه شاهد تبعیض هایی در نوع عملکر آن ها هستیم،و، و …هر کدام مانند یک بمب ویرانگر است که پایه های اعتماد مردم را نشانه می گیرد. بروکراسی های فرسایشی و آزار دهنده در خیلی از ادارات، این که در بسیاری از امور برای حل یک مشکل ساده باید دنبال یک آشنا بگردی، و…چه قدر بی اعتمادی و دلسردی ایجاد می کند؟ اگر در همین خراسان جنوبی، به عنوان یک ارباب رجوع ساده  برای کاری به برخی ادارات مراجعه داشته باشید متوجه خیلی از امور مانند تبعیض، عدم پاسخگویی درست، سرگردانی و…که می تواند نارضایتی و در نتیجه بی اعتمادی مردم را به دنبال داشته باشد خواهید شد. زندگی اشرافی برخی مسئولان، رفتار های تند جناحی، حقوق های نجومی، جابجایی های اتوبوسی،قوم و قبیله گرایی و…هر کدام می توانند مانند یک بمب ویرانگر در تخریب اعتماد مردمی عمل کنند.یا زمانی که  نظام آموزشی ما به گونه ای است که بسیاری از مردم برای ثبت نام فرزند خود در یک مدرسه عادی،  دچار مشکلات عمده هستند  ولی در مقابل بسیاری مسئولان و طبقات مرفه به خاطر حاشیه امن مالی که دارند برای فرزندان خود در بهترین مدارس شرایط تحصیل را فراهم می کنند، و یک مسئول مانند وزیر آموزش و پرورش  در توجیه افزایش شدید شهریه مدارس عنوان می کند:« هزینه‌های بالای مدارس غیرانتفاعی عادی است، شما اگر بخواهید یک ماشین مدل بالا هم سوار شوید باید پول بیشتری بدهید!» به راستی این سخن که به جز توجیه، هیچ عذر خواهی را هم به  دنبال نداشت به چه میزان به اعتماد عمومی به خصوص کسانی که توان تامین لوازم و التحریر کافی برای فرزندان خود ندارند تا چه رسد به ثبت نام مدرسه خوب،  ضربه می زند؟!حضرت علی(ع) با اشراف بر تاثیر منفی چنین رفتارهای بر اعتماد عمومی، کسانی را به عنوان بازرس و مامور ویژه به نقاط مختلف می فرستادند تا در مورد عملکرد و رفتار کارگزاران تحقیق و تفحس کنند.حضرت در  جایی خطاب به یکی از کارگزارانش می فرماید: «….و من سوگند می‏خورم به خداوند عز و جل، سوگند راستین، که اگر به من خبر رسد که در ثروت مسلمانان خیانت کرده ‏ای، کم یا زیاد، چنان بر تو سخت بگیرم که اندک مال شوی و بارِ هزینه عیال بر دوشت سنگینی کند و خوار و پریشان حال شوی.  والسلام» (أنساب الأشراف ج۲ص۳۹۰)

۱۳ واحد گردشگری فردوس در چرخه استاندارد سازی/۳

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردوس گفت: از ۳۰ واحد گردشگری( اقامتی و پذیرایی) این شهرستان تاکنون ۱۷ واحد استاندارد سازی شده و ۱۳ واحد نیز در چرخه استاندارد سازی قرار گرفته است.

13 واحد گردشگری فردوس در چرخه استاندارد سازی

به گزارش امروز خراسان جنوبی، کاظم شبنم زاده، از بازدیدکارشناس نظارت و ارزیابی و درجه بندی  خدمات گردشگری خراسان‌جنوبی از واحدهای گردشگری طرح تطبیق استاندارد سازی این شهرستان خبر‌ داد و اظهارداشت: با توجه به دستورالعمل های ابلاغی مبنی بر لزوم استاندارد سازی تاسیسات گردشگری و حضور کارشناسان ارزیاب عامل تطبیق در شهرستان طی دو مرحله بررسی و پایش و رفع مغایرت های واحدهای گردشگری در این شهرستان انجام شد.

وی افزود: این ازریابی‌ها به منظور ادامه فرایند استاندارد سازی (درجه بندی و صدور گواهینامه کیفیت خدمات) و بررسی نواقص اعلامی و مغایرت ها، از  ۵ واحدهای گردشگری این شهرستان که در چرخه استاندارد سازی قرار گرفته اند انجام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردوس با بیان اینکه  تاسیسات گردشگری براساس آیتم‌های مربوط به تاسیسات تجهیزات و نیروی انسانی با شاخص‌های موردنظر، ارزیابی می‌شوند، افزود: در مجموع می‌توان گفت وضعیت استانداردسازی تاسیسات گردشگری این شهرستان مطلوب است که البته افزایش تاسیسات موجبات افزایش کیفیت در حوزه خدمات به گردشگران را به دنبال خواهد داشت.

شبنم زاده  ادامه داد: از ۳۰ واحد گردشگری( اقامتی و پذیرایی) تاکنون ۱۷ واحد استاندارد سازی شده و ۱۳ واحد نیز در چرخه استاندارد سازی قرار گرفته اند که امیدواریم با همکاری بخش خصوصی هر چه سریع‌تر فرایند استاندارد سازی آن ها تکمیل و گواهینامه کیفیت خدمات برای آن ها نیز صادر شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردوس اضافه کرد: انتظار می‌رود مدیران اماکن اقامتی و تأسیسات گردشگری به منظور جلب رضایت متقاضیان با بهینه سازی مراکز خود به بالا بردن استاندارهای لازم اقدام کنند، تا بتوانند بهترین خدمات را به زائران و گردشگران ارائه کنند.

شبنم زاده در پایان نیز اظهارداشت: همچنین با عنایت به درخواست متقاضیان صدور مجوز خانه مسافر و تکمیل و بارگذاری مدارک مربوط از طریق سامانه جانا، کارشناس گردشگری استان نیز برای تعیین درجه، از واحدهای مربوط بازدید به عمل آورد.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی خبر داد:
آمادگی استان برای انعقاد تفاهم‌نامه برای اجرای طرح استان بدون بیکار/۳

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از آمادگی استان برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در راستای اجرای طرح بسیار مهم «استان بدون بیکار» خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علیرضا عباس‌زاده در آیین افتتاح خوابگاه دانشجویی دخترانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در قاین اظهار کرد: دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از مردم خراسان جنوبی فرمودند : «اولین مبارزه آشکار بنده با رژیم طاغوت در محرم ۱۳۴۲ در بیرجند انجام و با همراهی محبت‌آمیز علما و مردم روبرو شد.»
معاون استاندار با اشاره به سابقه مبارزاتی و همراهی مردم این استان با جریان نهضت و انقلاب اسلامی از سال ۱۳۴۲، افزود: امروز نعمت جمهوری اسلامی میراث بزرگ امام و شهدای عظم الشأن است و این برای ما و ستاد اجرایی فرمان امام که به صوت اختصاصی به نام حضرت امام (ره) منتصب هستند مایه امید و نویدبخش و مسئولیت‌آور است.
وی در ادامه گفت: امروز دوازدهمین خوابگاه دانشجویی دخترانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به همت بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در دانشکده علوم پزشکی قاین افتتاح شد.
عباس‌زاده عنوان کرد: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تاکنون حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های اقتصادی، کارآفرینی، تامین زیرساخت‌ها، ساخت مسجد، مدارس استان هزینه کرده است.
معاون استاندار از ساخت ۲۶۵ کلاس درس با مشارکت بنیاد برکت در استان خبر داد و گفت: اکنون هم طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان در دست اجرا دارد که امیدواریم با سفر معاون ستاد اجرایی فرمان امام فصل جدیدی از طرح‌های این ستاد در خراسان جنوبی برنامه‌ریزی و آغاز شود.
وی در ادامه از مشارکت بالای مردم استان در انتخابات و حضور آنان در صحنه‌های مختلف برای دفاع از نظام اسلامی گفت و ادامه داد: این استان ظرفیت بسیار خوبی برای موضوع خانواده و جوانی جمعیت دارد و ما به دلیل اینکه استانی مرزی هستیم باید به نگه‌داشت جمعیت در روستاها و مناطق مرزی توجه ویژه داشته باشیم.
عباس‌زاده بیان کرد: تعیین خراسان جنوبی به عنوان یکی از کانون‌های جدی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای محرومیت‌ زدایی باید همچنان مورد توجه باشد و درخواست داریم این روند تا رفع همه نیازمندهای اساسی در سطح استان ادامه یابد.
معاون استاندار خواستار ورود مجموعه‌ های سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حوزه معادن و محصولات کشاورزی استان شد.
وی با بیان اینکه طرح‌های پیشنهادی خراسان جنوبی برای سرمایه‌گذاری را به ستاد ارسال کردیم گفت: آمادگی داریم با تصویب نهایی این طرح‌ها، تفاهم‌نامه همکاری ویژه بین خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای اجرای طرح بسیار مهم «استان بدون بیکار» را منعقد کنیم

واگذاری سرویس اینترنت پرسرعت FTTH در شهر بیرجند/۷

عملیات واگذاری سرویس اینترنت پرسرعت FTTH به منازل در شهر بیرجند انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، با ایجاد زیرساخت‌های لازم و اتمام اجرای طرح توسعه فیبر نوری در محدوده‌هایی از شهر بیرجند، واگذاری سرویس اینترنت پرسرعت FTTH به متقاضیان انجام میشود.

این محدوده‌ها شامل خیابان‌های مدرس از میدان ابوذر تا فلکه سوم، مدرس ۲۷ تا چهارراه سیلو، عدالت و رسالت، میدان ابوذر تا میدان شهدا، حکیم نزاری، منتظری، طالقانی، سه راه معلم تا چهارراه آموزش و پرورش، میدان مادر تا محلاتی و در خیابان‌های غفاری: حاشیه ابوریحان بیرونی، بازارچه شهرک گلها، خیابان فرهنگ و نجات، ۱۵ خرداد، میدان توحید تا امام موسی صدر، شهرک فرهیختگان، شهرک فاز ۲ ارتش، مجتمع استانداری واقع در سپیده، مجتمع یاس واقع در سپیده، مجتمع نیروی انتظامی واقع در جماران، اراضی موسوی و بلوار صیاد شیرازی است.

سرعت و کیفیت بالا از ویژگی‌های سرویس FTTH است که هم اکنون امکان واگذاری سرویس فوق با شرایط کابل کشی و مودم رایگان به متقاضیان وجود دارد.

 

 

 

 

 

زامیاد حامل بار تریاک در”نهبندان” توقیف شد/۴

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی از کشف ۱۱۵ کیلو و ۸۷۰ گرم تریاک در شهرستان”نهبندان” خبر داد و گفت: در این رابطه یک قاچاقچی مواد مخدر نیز دستگیر شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: ماموران ایست و بازرسی”سهل آباد” شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک دستگاه وانت زامیاد حامل بار روغن سوخته مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو، ۱۱۵ کیلو و ۸۷۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای جاساز شده بود را کشف کردند.
فرمانده انتظامی استان خرسان جنوبی بیان داشت: مأموران در این خصوص یک خودرو توقیف و یک متهم را دستگیر که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی کردند.

چوب قاچاق به مقصد نرسید/۴

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان”فردوس” از توقیف ۲ دستگاه وانت نیسان و کشف ۶ تن چوب قاچاق در این شهرستان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد بلوکیان” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان فردوس هنگام کنترل خودروهای عبوری به ۲ دستگاه نیسان وانت حامل چوب مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودروها را متوقف کردند.
وی افزود: مأموران در بازرسی از داخل خودروها، ۶ تن انواع چوب جنگلی قاچاق و فاقد هرگونه مجوز کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۱۶۰ میلیون ریال براورد شد.
جانشین فرمانده انتظامی شهرستان فردوس بیان داشت: مأموران در این خصوص ۲ خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

اجرای طرح برخورد با موتورسواران متخلف در”سرایان”/۴

جانشین انتظامی”سرایان”از اجرای طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف و مزاحم در این شهرستان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ”عباس حسنی” در تشریح این خبر اظهار داشت: این طرح با حضور فعال یگان های پلیس راهور و انتظامی بخش”سه قلعه” شهرستان سرایان با استفاده از حداکثر توان عملیاتی برگزار شد.
وی افزود: در این طرح پلیس با تحت پوشش قرار دادن اماکن تفریحی و معابر عمومی شهر با موتور سواران متخلف و مزاحم برخورد های لازم را صورت داد.
جانشین انتظامی شهرستان سرایان بیان داشت: مأموران در این طرح ۱۳ دستگاه موتور سیکلت متخلف توقیف و به پارکینگ منتقل و تعدادی نیز توسط عوامل پلیس راهور شهرستان اعمال قانون شدند.

 

 

 

 

انتقاد از عملکرد برخی ادارات خراسان جنوبی در پنجره واحد مدیریت زمین/۷

انتقاد از عملکرد برخی ادارات خراسان جنوبی در پنجره واحد مدیریت زمین

 سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: برخی دستگاه‌های اجرایی استان به وظایف خود در منشور پروژه “پنجره واحد مدیریت زمین” واقف نیستند و لازم است در این زمینه اقدامات موثرتری انجام شود.

به گزارش  امروز خراسان جنوبی، علیرضا حیرانی در سومین جلسه بررسی وضعیت سامانه الکترونیکی پنجره واحد مدیریت زمین اظهار کرد: سامانه الکترونیکی پنجره واحد مدیریت زمین با هدف پیشگیری از مفاسد زمین خواری و ساماندهی نحوه ارائه خدمات حوزه زمین و ساختمان راه اندازی شده است.

وی ۲ موضوع اصلی در این سامانه را درگاه متقاضیان و زیر سامانه پایش عنوان کرد و افزود: مردم می‌توانند با ورود به سامانه، نقشه اراضی خود را بارگذاری کنند که در صورت تکمیل و بارگذاری نقشه‌های اراضی از سوی دستگاه‌های متولی توفیقاتی در پیشگیری از جرایم حوزه زمین خواهیم داشت.

این مقام قضایی با گلایه از آنچه ضعف هماهنگی بین دستگاهی در استان دانست، گفت: لازم است استانداری به عنوان مسئول هماهنگی و راهبری دستگاه‌های اجرایی استان نسبت به آموزش و بهره‌برداری از این ظرفیت در راستای راه اندازی هرچه سریعتر سامانه در استان اقدامات موثرتری انجام دهد.

وی با بیان اینکه تعلل و کوتاهی مدیران در اجرای وظایف مندرج در منشور پنجره واحد مدیریت زمین قابل قبول نیست افزود: ادارات اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گزارش وضعیت عملکرد دستگاه‌ها در سامانه را اعلام کنند تا تذکرات لازم از سوی دستگاه قضایی ابلاغ شود.

کارشناس اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی هم با اشاره به آخرین وضعیت این سامانه در استان گفت: از زمستان سال گذشته تاکنون پیگیری‌های لازم برای گردآوری اطلاعات اراضی و بارگذاری آن در سامانه آغاز شده است.

مسعود قلی‌زاده بیان کرد: تاکنون ۱۷ دستگاه اجرایی و شهرداری‌ها اقدام کردند و هشت شهرداری نیز به دلایلی موفق به جمع‌آوری و ارسال نقشه‌های اراضی نشده‌اند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز گفت: در پنج ماه اول سال جاری هزار و ۴۷۹ پرونده در سامانه صبا ثبت شده که هزار و ۴۰۶ مورد پاسخ داده شده است.

حمید باقرپور تعداد پرونده‌های ثبت شده در پنجره واحد مدیریت زمین استان را از پایان مرداد تاکنون ۱۱۷ مورد عنوان کرد و افزود: با توجه به بی‌سوادی و کم‌سوادی برخی از روستائیان امکان بارگذاری نقشه‌های اراضی توسط آنها وجود ندارد.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود دستگاه‌های اجرایی که استعلام اراضی از منابع طبیعی را انجام می‌دهند نسبت به بارگذاری نقشه‌ها در سامانه اقدام کنند تا ضمن تسریع در فرآیند، زمینه سوءاستفاده سودجویانی که برای ثبت این نقشه‌ها ارقام غیرمنصفانه‌ای دریافت می‌کنند از بین برود.

نماینده اطلاعات استان نیز ضمن ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های متولی در راستای اجرای سامانه پنجره واحد مدیریت زمین گفت: زیر سامانه پایش به دلیل نبود تکمیل نقشه‌های اراضی منابع طبیعی و راه و شهرسازی استان تاکنون راه اندازی نشده است.

مهدوی تعداد درخواست‌های ثبت شده در سامانه استان را ۶۴۹ مورد اعلام کرد که ۳۷۶ درخواست مربوط به تعیین حدود روستا، ۱۳۹ درخواست تعیین نوع ماهیت اراضی، ۱۳۰ درخواست اراضی طبیعی و ۱۱ مورد مربوط به اراضی کشاورزی بوده است.

در ادامه این نشست نمایندگان دستگاه‌های متولی نقاط ضعف و پیشنهادات خود برای بهبود وضعیت سامانه در استان را ارائه کردند.

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان یکی از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک، قابلیت شناسایی تخلفات زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی حساس کشور را دارد که ساز و کارهای مناسبی برای پیشگیری از بروز مفاسد و مشکلات حوزه زمین و ساختمان را فراهم می‌کند.

 

 

 

اختصاص ۲۰۰۰ میلیارد برای درمان بیماران سرطانی از سوی بنیاد ۱۵ خرداد/۲-۳

بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) امسال ۲۰۰ میلیارد تومان برای درمان بیماران سرطانی اختصاص می‌دهد.

معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در جلسه افتتاح خوابگاه شهید سلیمانی قاین گفت: این هزینه برای درمان بیماران سرطانی دهک‌های یک تا پنج پرداخت می‌شود.

سیدهاشمی افزود: از این میزان ، پنج میلیارد تومان سهم بیماران خراسان جنوبی خواهد بود تا بیماران در بهترین مراکز درمانی تهران تحت درمان قرار گیرند.

وی با بیان اینکه این ستاد تاکنون ۱۲ خوابگاه دانشجویان در کشور ساخته است گفت: ۴ خوابگاه دانشجویی دیگر تا پایان سال در استان‌های آذربایجان غربی، همدان و هرمزگان به بهره برداری خواهد رسید.

 

 

 

 

 

مشارکت ۱۵۶۸فرهنگی خراسان جنوبی،دردوره توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی،ازمشارکت ۱۵۶۸نفر از معلمین، دبیران، معاونین پرورشی، اجرایی،موسسان و مدیران مدارس غیردولتی در دوره ضمن خدمت توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی استان خبر داد.

سید علیرضا موسوی نژاد گفت: پودمان اول به مدت ۶۰ساعت به صورت ۳۶ساعت حضوری و ۲۴ساعت پروژه محور به مدت ۵روز برگزار می شود.

وی با بیان این که از مجموع شش پودمان، هر سال ۲پودمان به مدت ۳ سال برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در این ۶ پودمان مجموعا ۳۶۰ساعت آموزش برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است که پس از کسب موفقیت در این دوره ها برای شرکت کنندگان، گواهینامه صلاحیت معلمی صادر خواهد شد.

 

لحظاتی ناب از دیدار  مردم خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با رهبر انقلاب

در دیدار روز گذشته مردم خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با رهبر انقلاب تصاویر زیبایی ثبت شد.

 

پس از گذشت سال‌ها آرزوی دیرینه مردم خراسان جنوبی در حسینیه امام خمینی (ره) رنگ واقعیت گرفت و با  رهبر انقلاب دیدار کردند.

بیش از سه هزار نفر از مردم استان‌های خراسان‌ جنوبی و سیستان و بلوچستان به نمایندگی از هم استانی‌های خود – دوشنبه بیستم شهریور – با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

حضور جوانان در این دیدار چشمگیر بود و بسیاری از آنها با نوشتن جملاتی کف دست مانند جانم فدایت، جانم فدای رهبر، سلام فرمانده، فدائیان رهبریم، فقط سید علی، با ولایت تا شهادت، ایستاده‌ایم و … ابراز علاقه و ارادت کردند.

لحظاتی ناب از دیدار روز گذشته مردم خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با رهبر انقلاب

لحظاتی ناب از دیدار روز گذشته مردم خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با رهبر انقلاب

لحظاتی ناب از دیدار روز گذشته مردم خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با رهبر انقلاب

لحظاتی ناب از دیدار روز گذشته مردم خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با رهبر انقلاب

لحظاتی ناب از دیدار روز گذشته مردم خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با رهبر انقلاب

شناسایی و تعطیلی واحد دندان‌سازی غیر مجاز در نهبندان/۴

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از شناسایی و تعطیلی یک واحد دندان‌سازی غیرمجاز در شهرستان نهبندان طی هفته گذشته خبر داد.

سعید شوکتی فرد، مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهارداشت: یک واحد ارائه خدمات دندان‌سازی غیر مجاز توسط کارشناسان نظارت بر درمان شبکه بهداشت نهبندان و پلیس نظارت بر اماکن عمومی شناسایی و تعطیل شد.

وی افزود: فرد فاقد صلاحیت و بدون هیچگونه مجوزی از دانشگاه علوم پزشکی اقدام به انجام خدمات دندان‌سازی کرده بود؛ که با پیگیری‌های انجام شده، این واحد غیر مجاز شناسایی شد.

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: همشهریان برای انجام خدمات دندانپزشکی و دندانسازی در موسسات و مراکز پزشکی داری مجوز از دانشگاه علوم پزشکی اقدام به دریافت خدمات کنند و در صورت مشاهده هرگونه فعالیت مراکز غیر مجاز، موضوع را از طریق سامانه مرکز ملی پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت ۱۹۰ بصورت شبانه روزی و یا با شماره‌های ۳۲۳۸۱۳۱۱- ۳۲۳۸۱۳۱۸- ۳۲۳۸۱۳۳۹ – ۰۵۶ گزارش دهند.

 

 

 

 

افتتاح خوابگاه سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی در قاین/۲

خوابگاه دخترانه سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی دانشکده علوم پزشکی شهرستان قاینات به بهره برداری رسید.

خوابگاه دخترانه سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی دوازدهمین خوابگاهی است که بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در کشور احداث کرده است که امروز با حضور مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد کشور، معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت افتتاح شد.

مدیر امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: عملیات اجرایی خوابگاه شهید حاج قاسم سلیمانی با ۳۶۰۰مترمربع زیربنا، از سال ۹۶ آغاز شد.

صالحی نیا، ظرفیت این خوابگاه را ۲۵۰ نفر اعلام کرد و افزود: این خوابگاه در سه طبقه با بروزترین و مدرن‌ترین امکانات روز شامل باشگاہ بدنسازی، سالن مطالعه رختشوخانه، سایت کامپیوتر و سیستم ھای اعلام و اطفا حریق مجهز شده است.

وی گفت: بنیاد ۱۵ خرداد برای احداث ساختمان این خوابگاه دانشجویی ۵۶ میلیارد تومان هزینه کرده و وزارت بهداشت و درمان هم آن را تجهیز کرده است.

 

 

 

به بهانه روز ملی سینما

روزهای تاریک‌ و روشن سینمای خراسان جنوبی

روزهای تاریک‌ و روشن سینمای خراسان جنوبی 

 چراغ سینماهای اندک خراسان جنوبی در حال برافروختن است حال آنکه مشکلات بسیاری وجود دارد تا با توجه به پیشینه فرهنگی اسنان به سطح مناسبی از اکران فیلم‌ها برسیم.

به گزارش ایسنا ورود نخستین دوربین فیلم‌برداری یا دستگاه سینماتوگراف در زمان مظفرالدین‌شاه، به سال ۱۲۷۹ خورشیدی، آغازگر تاریخ سینمای ایران است. پس از انقلاب نیز سینما جایگاه اصیل خود را برای نشان دادن ارزش‌های اسلامی و آنچه در دفاع مقدس گذشته از دست نداد. صنعت فیلم‌سازی ایران با جشنواره‌های فیلم ایرانی همچون جشنواره فیلم فجر که هر ساله به شکل جهانی برگزار می‌شوند، به یکی از بهترین‌های نوع خود، در جهان تبدیل شد.

اکنون سینما بخش مهمی از فعالیت‌های فرهنگی کشور را تشکیل می‌دهد اما باید دید آن چنان که باید از این ظرفیت استفاده شده و یا می‌شود. خراسان جنوبی نیز که در زمینه فرهنگی با پیشنه‌ای طولانی مواجه است در امر سینما نیز سابقه طولانی دارد. کمبود مخاطب، نیاز به بازسازی سینماها، توجه مسئولین، به روز بودن فیلم‌های اکران شده در سینما و مشکلات مالی از مهم ترین چالش های پیش روی سینماهای خراسان جنوبی است.

مریم یداللهی، یک شهروند بیرجندی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سینما یک رسانه فرهنگی و آموزشی و جزء لاینفک آموزش است که باید در تربیت مدارس نیز جریان داشته باشد.

وی با بیان اینکه کودکانم را هر از چند گاهی به سینما می‌آورم، افزود: هدف از شکل گیری ارتباط بین کودکان و سینما، ترویج فرهنگ دوستی و کنار هم بودن است تا مفاهیم علمی و اجتماعی از طریق فیلم‌های آموزشی به کودکان منتقل شود.

یداللهی یادآور شد: سینما، به عنوان رسانه‌ای تأثیرگذار و پرمخاطب، جایگاه والایی در ساختمان مهندسی فرهنگی یک کشور داراست که این امر در کشور ایران نیز یکی از پایه‌های فرهنگی محسوب می‌شود. این هنر به مرور زمان، می‌تواند الگوساز شود و این امر را نباید از یاد برد.

پایان بندی قوی را از یاد نبریم 

اکبری، یکی دیگر از افرادی که به سینما آمده بود در گفت‌وگو با ایسنا گفت: فیلم و سینما به عنوان یکی از مهم ترین وسایل ارتباط جمعی در زندگی روزمره افراد، داد و ستدهای اجتماعی، ساختار زندگی انسان ها، چگونگی برقراری ارتباطات درون گروهی و برون گروهی و حتی اندیشه هر فرد برای چگونه زیستن است.

وی با بیان اینکه مردم حال حاضر ایران نسبت به مردم دهه‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ بسیار آگاه‌تر شده‌اند، افزود: به نظر می‌رسد مشکل فیلم‌های اخیر سینمای ایران یک پایان بندی قوی است که گاهی به دلیل ندیدن این موضوع در لیست فیلم‌ها، مردم از سینما فاصله می‌گیرند؛ لازم است فیلم‌ها با یک نظارت دقیق اکران شوند تا مخاطب آگاه از سینما دور نشود. 

اکبری ادامه داد: حضور افراد کم‌تجربه و در عین حال جویای نام، نوعی بی‌ثباتی ناشی از عدم شناخت کافی از موقعیت موجود را به‌وجود می‌آورد؛ چرا که جوانان حاضر در این عرصه، خود به الگوهای مطرح در جامعه و در میان مردم بدل می‌شوند و عدم شناخت مناسب و کافی از وضعیت موجود و به‌علاوه، کم‌تجربگی و به تعبیری ناپختگی، می‌تواند حاشیه‌های شهرت، بی‌ثباتی اخلاقی و عدم احترام به هنجارهای دینی و اجتماعی را بر اصل حضور پررنگ‌تر کند.

نبود حمایت تبلیغاتی

مجتبی تخم کار، مسئول سینمافردوسی بیرجند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این سینما درست است که در سال‌های اخیر بازسازی شده، اما کماکان از عدم حمایت از سوی مسئولان استانی رنج می‌برد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین حمایت‌ها بحث تبلیغات است، افزود: شهرداری هنوز سر ناسازگاری داشته و تبلیغات فیلم‌ها را در فضای شهر انجام نمی‌دهد و تنها مشکلی که داریم عدم تبلیغ فیلم‌های سینمایی در سطح شهر است که ضربه بزرگی می‌زند.

تخم کار ادامه داد: سینمافردوسی در بهمن ۹۸ تعطیل و به مدت ۸ ماه بازسازی آن طول کشید و سپس در سال ۹۹ افتتاح شد که به دلیل شیوع کرونا یک سال سینماها تعطیل بود و متاسفانه حمایت چندانی نیز صورت نگرفت. 

وی با بیان اینکه نامه نگاری‌های بسیاری داشتیم و هیچ جوابی دریافت نکردیم، بیان کرد: امیدواریم عزم راسخی در مورد سینماها وجود داشته باشد تا چراغ این اماکن فرهنگی پیش از رفتن به سمت افول کماکان روشن باشد.

این مدیر سینما با بیان اینکه اکنون در صورت وجود فیلم فاخر و به ویژه طنز استقبال خوبی از سوی مردم وجود دارد، یادآور شد: حمایت مسئولان از سینماگران اندک است و گاهی حتی قول‌هایی از جمله تامین مسکن که به سینماگران داده می‌شود اجرایی نمی‌شود.

روزهای تاریک‌ و روشن سینمای خراسان جنوبی 

زیرساخت‌های سینمایی رعایت نمی‌شود 

حسین واحدی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان جنوبی و مدیر سینما بهمن بیرجند نیز به ایسنا گفت: در جشنواره‌ها سعی کرده‌ایم تمهیداتی صورت گیرد که تماشاگران به صورت آنلاین بلیط را دریافت کنند.

وی افزود: در طی ۱۰ سال اخیر تمام جشنواره‌ها در این سینما برگزار شده و اکنون نیز میزبان جشنواره فیلم فجر به عنوان رویداد مهم فرهنگی در کشور هستیم و به دلیل میزبانی از این جشنواره‌ها نیازمند توجه و نگاه ویژه هستیم.

واحدی ادامه داد: فیلم‌های جشنواره به صورت اختصاصی از طرف وزارت ارشاد به اداره کل ارشاد محول می‌شود و در خراسان جنوبی زیرساخت‌هایی که یک سینما باید داشته باشد گاهاً رعایت نمی‌شود.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر این زیرساخت‌ها رعایت شود مخاطبان از آن فاصله نمی‌گیرند، افزود: قبل از کرونا استقبال مردم از سینما خوب بوده و رغبت مردم بسیار بهتر بود؛ با شیوع کرونا مخاطب فاصله گرفت، اما با شکل گیری دوباره اکران فیلم‌ها امیدواریم این شور و شوق به این مکان فرهنگی برگردد.

وی با بیان اینکه باتوجه به جمعیت استان باید استقبال بهتر از این شود و بلیط سینما در سبد خانوار قرار گیرد، یادآور شد: امیدواریم باتوجه متولیان و مدیران فرهنگی اتفاقاتی رقم بخورد که بلیط سینما در سبد خانوار قرار گیرد چراکه اگر استقبال مردم بهتر شود و رونق باشد امکانات سینما بهتر خواهد شد.

روزهای تاریک‌ و روشن سینمای خراسان جنوبی 

از تاریخچه سینمایی تا ضرورت‌های ورود به صنعت سینما

کاظم ایمان طلب، مدرس و منتقد سینما نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سینما یک هنر صنعت است، اظهار کرد: در استان خراسان جنوبی عمر سینماداری از سال ۴۷ در شهرستان فردوس و بیرجند بوده و عمر تولید فیلم به اواخر دهه ۵۰ برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در حوزه مستندسازی باز هم به صورت تجربی در حوزه فیلم سازی با موضوع اعزام نیروهای بسیجی و مراسم تدفین شهدا افراد علاقمندی مانند آقای هوشنگ نژاد و افراد و نیروهای فرهنگی آموزش و پرورش و سپاه در مقطعی به صورت تجربی و آموزش‌های فنی سینمایی تولیداتی داشته‌اند.

ایمان طلب ییان کرد: از دهه ۷۰ با شکل گیری انجمن سینماگران بیرجند، قاین و فردوس فعالیت‌های فیلم سازی با شرکت در تشکیلات مسابقات انجمن‌های آن زمان و برگزاری دوره‌ها و ورک شاپ‌ها فنی‌تر و علمی‌تر شد.

وی با بیان اینکه سینما در استان عمر نوپایی دارد، افزود: تاسیس انجمن سینمای جوان به سال ۸۴ برمی‌گردد و در مورد ظرفیت‌های دانشگاهی سینما باید گفت رشته سینما به صورت دانشگاهی در بیرجند وجود ندارد و تنها دانشگاه علمی کاربردی به صورت تک واحد فیلم نامه نویسی و بازیگری را به صورت برون سپاری آموزشی برگزار می‌کند.

این مدرس سینما با بیان اینکه رشته کاردانی و کارشناسی سینما، رادیو و تلویزیون و هم راستا با سینما در استان وجود ندارد، ادامه داد: از نظر بازاریابی و اشتغالزایی و نوع نگاه آموزشی و وجود نیروی آموزش دهنده یکی از دغدغه‌های ماست. 

ایمان طلب با بیان اینکه اگر حتی نیروی انسانی را تامین کنیم آیا امکانات و ابزار آن فراهم‌ خواهد بود و آیا بازار کار آن اندازه خواهد بود که پاسخگوی تولیدات باشد، افزود: اکنون چهار آموزشگاه فعال در استان در حوزه سینما داریم.

وی با بیان اینکه در آموزشگاه‌های استان به تناسب ماه‌های برگزاری، رشته‌های مختلف سینمایی تدریس می‌شود و وضعیت آموزشگاهی مطلوب بوده و نیروهای توانمندی در استان مشغول تدریس هستند، اظهار کرد: تجربه و آموزش در سینما باید کنار یکدیگر قرارگیرد و فنون و علوم سینما بدون تجربه فایده ندارد و اینکه یک نفر بدون تحصیلات آکادمیک وارد این حرفه شود موفق نخواهد بود و سواد فنی، تئوری و عملی نیاز است.

ایمان طلب با بیان اینکه از نظر زیرساخت در استان ضعیف هستیم، بیان کرد: زیرساخت در حوزه سینماداری و اکران فیلم‌های حرفه‌ای یک بحث است و زیرساخت تولیدات تلویزیونی و فیلم کوتاه و مستند بحثی دیگر است.

وی با گلایه از ضعف زیرساختی در حوزه تعداد صندلی، و زیرساخت سینمایی، افزود: از نظر امکانات فنی در سطح مطلوب نیستیم و حمایت مالی و دولت‌ها و بخش خصوصی یا سمن‌ها از سینمای کوتاه، سینمای مستند و انیمیشن باید صورت گیرد.

ایمان طلب به هنرجویان رشته سینما توصیه کرد: بلندپروازی را در کنار منطق را ببینند و پس از شرکت در دوره‌ای کوتاه مدت انتظار انتخاب شدن نداشته باشند چراکه فضای سینمای حرفه‌ای و پیچیده است و بهترین و کوتاه ترین مسیر تحصیلات مرتبط دانشگاهی و حضور در شهرهای بزرگ است.

روزهای تاریک‌ و روشن سینمای خراسان جنوبی 

حمایت از بخش خصوصی برای احداث سینما

سید علی زمزم، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: اکنون سه سینما در استان به صورت فعال داریم که شامل سینما فردوسی و بهمن بیرجند و پارک قاین است‌

وی با بیان اینکه سالن‌های نمایش تجهیز شده مانند سالن سینما فرهنگ طبس و نهبندان و سرایان، افزود: برخی از شهرستان‌ها باتوجه به ظرفیت و جمعیت نیاز مبرم به سالن سینما دارند، مانند شهرستان فردوس که سینما داشتیم و باتوجه به مشکلات، سینمای آن تعطیل شد نیاز است بخش خصوصی ورود پیدا کند تا سالن جدیدی را به بهره برداری برسانیم.

زمزم با بیان اینکه در شهرستان‌های دیگر در بحث سینما سیار از طریق دو دستگاه سینما سیار ورود پیدا کرده‌ایم، ادامه داد: اگر بخش خصوصی زمین و فضای آماده داشته باشند در خصوص تجهیز سیستم سینما از طریق وزارت ارشاد ورود پیدا می‌کنیم و پیشنهاد ما این است که سالن‌های کوچک با ظرفیت کمتر نهایتاً ۱۰۰ نفر که توجیه اقتصادی داشته باشد، تأسیس کنند که از کمک بلاعوض ۳۰۰ میلیون تومانی برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۹۶۰ صندلی سینما داریم که باتوجه به جمعیت استان و پراکندگی شهرها حقیقتاً جوابگو نیست، تصریح کرد: بسیاری از شهرستان‌ها علاقمند به اکران فیلم‌ها هستند.

زمزم با بیان اینکه اعتبار سالانه برای مرمت و بازسازی وجود ندارد ولی فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت می‌کند، اظهار کرد: این امر در قالب انعقاد تفاهم نامه با سازمان سینمایی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با همین تفاهم نامه و از طریق بازسازی، سینما بهمن بیرجند چندین سال پیش از حالت سینمای درجه یک به ممتاز تبدیل شده است، ادامه داد: وضعیت فروش و اکران فیلم در استان مطلوب و رضایت بخش است.

زمزم افزود: انتظاری که داریم این است که دستگاه‌ها از محل اعتبارات داخلی و فرهنگی از ظرفیت بسیار خوب سینما بهره ببرند تا به صورت نیم بها در اختیارشان قرار گیرد و بدین ترتیب سینما در سبد فرهنگی خانوار دیده شود.

وی با بیان اینکه سینما یکی از فضاهای فرهنگی است که می‌تواند بخشی از اوقات فراغت خانواده‌ها را تامین کند، تصریح کرد: طی دو سال گذشته برنامه ریزی خوبی از سوی سازمان سینمایی در عرصه تجلیل از سینماگران و فعالان عرصه سینمایی دیده شده و برنامه خاصی به نام مهر سینمای ایران ترتیب داده شده که سال گذشته از استان‌های پیشرو بودیم و از ۴۶ نفر از فعالان عرصه سینما تجلیل کردیم و امسال در دومین سال قرار است این برنامه طی  ۹ مهرماه برگزار شود تا حمایتی از سینماگران باشد.

 

 

حذف نیم تُن گوشت شتر در کشتارگاه دام شهرستان قاینات/۴

لاشه یک نفر شتر به وزن ۴۵۰ کیلوگرم در راستای نظارت بهداشتی بر کشتار دام و جلوگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام در کشتارگاه دام قاینات از چرخه مصرفه انسانی خارج شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی قاینات گفت: در راستای نظارت‌های شرعی و بهداشتی بر کشتار دام و جلوگیری از انتشار بیماری‌های قابل انتقال وبه خصوص حلیت گوشت استحصالی کارشناسان واحد نظارت شبکه که در کشتارگاه دام استقرار دارند به طور دقیق بر لاشه‌های دام کشتاری نظارت می کنند که در این رابطه یک نفر شتر به وزن تقریبی ۴۵۰ کیلوگرم که برای ذبح به کشتارگاه دام توسط قصاب انتقال داده شده بود از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

مجید بلوکی مقدم افزود: این مقدار گوشت با توجه به تشخیص کارشناس به دلیل تب دار بودن و شرایط ارگانولپتیکی از چرخه مصرف حذف و معدوم شد.

 

 

 

امام جمعه اهل سنت اسدیه: وحدت در جامعه باعث امنیت پایدار می‌شود/۲

امام جمعه اهل سنت اسدیه: وحدت در جامعه باعث امنیت پایدار می‌شود

 امام جمعه اهل سنت شهرستان درمیان گفت: هرچه وحدت در جامعه نهادینه شود به همان اندازه امنیت ما هم پایدار خواهد بود.

مولوی سید احمد عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره تاکید امروز رهبر معظم انقلاب بر توجه به دو مقوله وحدت ملی و امنیت ملی که دشمن آن را نشانه گرفته است، افزود: دشمنان اسلام به دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان هستند که در چنین شرایطی باید در برابر این تلاش دشمنان وحدت خود را تقویت و مستحکم کنیم.

وی با اشاره به اینکه امنیت ملی موضوعی است که آحاد جامعه به آن نیاز دارند گفت: در صورت نداشتن امنیت ملی در هیچ کاری نه در امور دین و نه در امور دنیا موفق نخواهیم بود.

امام جمعه اهل سنت شهر اسدیه تصریح کرد: وحدت عملی بین مسلمانان و امنیت ملی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و این موضوعات امروز مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت و تحقق آن در سطح جامعه ضروری است.

وی افزود: باید تمامی افراد جامعه در راستای تحقق این دو مقوله مهم سعی و تلاش کنند.

مولوی عبداللهی با اشاره به دیدار امروز جمعی از مردم استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با مقام معظم رهبری اظهار داشت: انتظار از رهبر نظام همین است که افراد جامعه را از هر قشر و مذهبی و حتی سلیقه سیاسی که داشته باشند مورد تفقد و عنایت قرار دهند چرا که این دیدارها در تقویت اتحاد و انسجام ملت تاثیرگذار است.

وی گفت: این دیدارها بسیار خوب و ارزشمند است که امیدواریم در راستای حل مشکلات مردم هم موثر باشد و از طرف معظم له به مسئولان یادآوری شود تا در مسیر خدمت خوب به مردم هیچ گونه تساهلی صورت نگیرد.

 

 

 

 

همه خواص فرمایشات رهبری را در خصوص خراسان جنوبی چراغ راه قرار دهند

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: همه خواص باید فرمایشات مقام معظم رهبری را در خصوص خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان چراغ راه خود قرار داده و از تزلزل وحدت و امنیت از پشت تریبون‌ها پرهیز کنند.

همه خواص فرمایشات رهبری را در خصوص خراسان جنوبی چراغ راه قرار دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سلمان اسحاقی، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات اخیر رهبری اظهارداشت: بنده به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی هشدار می‌دهم به تمام خواص که از تریبون‌ها و جایگاه‌های خود وحدت و امنیت را متزلزل نکنند که اگر این کار را انجام دهند به طور قطع ملت به آنها پاسخ می‌دهند، با آنها برخورد می‌کنند و در آتشی که خود برافروخته اند، خواهند سوخت.

وی افزود: همه خواص باید فرمایشات مقام معظم رهبری را در خصوص خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان چراغ راه خود قرار داده و از تزلزل وحدت و امنیت از پشت تریبون‌ها پرهیز کنند.

به گفته رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی بار دیگر با وجود نازنین مقام معظم رهبری خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان جانی دوباره گرفت.

اسحاقی تصریح کرد: مقام معظم رهبری توصیه‌هایی داشتند که یکی از این توصیه‌ها این بود؛ دشمن امروز وحدت و امنیت را هدف قرار گرفته است و ما باید هوشیار باشیم.

 

 

 

 

 

مادر شهید علی افتاده آسمانی شد/۲

مادر شهید علی افتاده از روستای نوغاب پسکوه قائنات به فرزند شهیدش پیوست.

مرحومه حاجیه خانم رحیمه شاهمرادی مادر شهید علی افتاده به دلیل کهولت سن دارفانی را وداع گفت.

شهید علی افتاده، سال ۶۵ در پاسگاه زید شلمچه به شهادت رسید.

 

 

 

 

یک روحانی اهل سنت خراسان جنوبی:

حضور اهل تسنن و تشیع در دیدار رهبری دل‌ها را به هم نزدیک‌تر کرد

حضور اهل تسنن و تشیع در دیدار رهبری دل‌ها را به هم نزدیک‌تر کرد

بیرجند – ایرنا – یکی از روحانیون اهل سنت خراسان جنوبی گفت: حضور اهل سنت و شیعه در دیدار امروز با مقام معظم رهبری، دل‌ها را به هم نزدیک‌تر و آنها را با هم صمیمی‌تر کرد.

مولوی احمد الله احراری شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر اینکه نیت این دیدار از قبل همه را به هم نزدیک کرده بود، سخنان ارزنده رهبر معظم انقلاب در این دیدار راهگشاست و همه از آن بهره بردیم.

وی که در این سفر و دیدار حضور داشته است، گفت: همه برادران اهل سنت و شیعه خراسان جنوبی از دیدار امروز با رهبر معظم انقلاب بسیار خرسند و خوشحال بودند و چه بسا افرادی سال‌هاست که در انتظار چنین دیداری هستند اما موفق نمی‌شوند و ما این توفیق را یافتیم که محضر ایشان برسیم.

امام جمعه موقت اهل سنت شهر اسدیه ادامه داد: آنچه دشمن نمی‌خواهد ما داشته باشیم امنیت و وحدت است که رهبری هم بر آن تاکید کردند اما این شاخص‌ها در کشور ما نمونه است در حالی که هر مسلمانی می‌بیند در کشورهای دیگر این نعمت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امنیت در کشور ما حرف اول را می‌زند گفت: مسوولان از فرماندار تا استاندار حتی رئیس جمهور به راحتی در جمع مردم حضور می‌یابند که نشان می‌دهد امنیت و وحدت به معنای واقعی کلمه وجود دارد و نمونه آن را در سفر اخیر رئیس جمهور به شهرستان دارالتقریب درمیان مشاهده کردیم.

مولوی احراری اظهار داشت: امیدواریم این دیدار نقطه عطفی باشد که اهل سنت و شیعه را بیشتر به هم نزدیک کند تا توطئه‌های دشمن که می‌خواست بین آنها تفرقه بیندازد نقش بر آب شود.

 

 

 

 

امام جمعه اهل سنت بیرجند:

دیدار اقشار مختلف با رهبر انقلاب نمونه‌ای از وحدت و همدلی است/۲-۳

دیدار اقشار مختلف با رهبر انقلاب نمونه‌ای از وحدت و همدلی است

امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: دیدار امروز رهبر معظم انقلاب با اهل سنت و شیعه استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نمونه‌ای از وحدت و همدلی است.

مولوی غلام‌حیدر فاروقی شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انجام این دیدار خود به خود موجب ایجاد محبت می‌شود و نقشه‌های دشمنان که تبلیغات سوء نسبت به انقلاب و نظام دارند را نقش بر آب می‌کند.

وی اظهار کرد: برای ایجاد وحدت در جامعه همه مسوولان باید گوش به فرمان رهبر انقلاب باشند تا وحدت به معنای واقعی در جامعه محقق شود.

امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: اگر همه مسوولان به حرف رهبر معظم انقلاب گوش دهند، همه مشکلات حل می‌شود.

دیدار اقشار مختلف با رهبر انقلاب نمونه‌ای از وحدت و همدلی است

وی افزود: رهبری در بسیاری از موارد و مشکلات جامعه دغدغه دارند اما مسوولان رده پایین تر گاهی توصیه‌های ایشان را به درستی عملی نمی‌کنند که موجب می‌شود مشکلات جامعه رفع نشود.

مولوی فاروقی خواستار توجه همه مسوولان به توصیه‌های رهبر انقلاب شد و گفت: تفرقه بین شیعه و سنی و تحریک عده‌ای افراد ناآگاه از اهداف دشمنان انقلاب است اما اکنون نتوانسته‌اند موفق شوند و ناکام مانده‌اند.

 

 

 

مدیرکل حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی خبر داد؛

آغاز پیش فروش بلیت اینترنتی برای مسافرین مشهد در خراسان جنوبی/۳

آغاز پیش فروش بلیت اینترنتی برای مسافرین مشهد در خراسان جنوبی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از آغاز پیش فروش بلیت اینترنتی در استان برای مسافرین مشهد مقدس خبرداد.

اسداله جلال زاده اظهار کرد: با توجه به ایام پایانی ماه صفر؛ مقارن با رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام رضا (ع) پیش فروش بلیت اینترنتی برای زائرین متقاضی سفر به مشهد مقدس از ۱۶ شهریور ماه آغاز شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی افزود: در این ایام در مسیر زیارتی مشهد مقدس با افزایش تقاضای سفر مواجه هستیم که ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر استان برای استفاده اقشار مختلف جامعه آماده خدمت‌رسانی هستند.

جلال زاده با اشاره به اینکه طرح جابجایی زائرین مشهد مقدس از ۲۰ شهریور آغاز و تا ۳۱ شهریور ماه به مدت ۱۲ روز اجرا می شود، تصریح کرد: امسال نیز مشابه هر ساله ناوگان حمل ونقل جاده ای استان آمادگی کامل برای اعزام زائران به خراسان رضوی را دارد که در این راستا ۷۸۳ ناوگان با ۱۵۰۰ راننده آماده خدمت رسانی هستند.

وی گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با همکاری انجمن های صنفی شرکت ها و رانندگان مسافر، مالکین و رانندگان سخت کوش استان از تمام ظرفیت‌های موجود برای خدمات رسانی بهتر و مطلوبتر به زائرین حرم رضوی استفاده خواهند کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی یادآور شد: مسافرین محترم می توانند برای دریافت بلیت اینترنتی با ناوگان اتوبوسی از طریق وب سایت‌های شرکت‌های حمل و نقل مسافر به نشانی www.payaneha.com و www.payaneha.ir اقدام کنند.

جلال زاده همچنین به سامانه لیست انتظار مسافرین بر روی وب سایت های شرکت های حمل و نقل مسافر به منظور تسهیل در رزرو و اخذ بلیت از شرکت های حمل و نقل مسافری اتوبوسی استان در ایام دارای ازدحام مسافر اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

 

اعضای هیئت نظارت بر انتخابات مجلس در خراسان جنوبی منصوب شدند/۳-۲

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: اعضای هیات استانی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان منصوب شدند.

حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی افزود: با تصویب هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی به عنوان رئیس و حجت‌الاسلام علی محمدی، محمد ولی عبداللهی، سید محسن محمدپور و علیرضا مقیمی به عنوان اعضای این هیات تعیین شدند.

براساس قانون وظیفه صیانت از آراء مردم و نظارت بر روند انتخابات، برعهده هیئت‌های نظارت بر انتخابات شورای نگهبان است.

استان خراسان جنوبی با جمعیت ۸۰۰ هزار نفر چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

قطار آبادانی شهرستان مرزی درمیان رو به جلو

فرماندار درمیان گفت: این شهرستان نیز به لحاظ بهره‌مندی از زیرساخت‌ها روی ریل افتاده و قطار توسعه و آبادانی شهرستان همزمان با کشور رو به پیشرفت است.

قطار آبادانی شهرستان مرزی درمیان رو به جلو

شهرستان مرزی درمیان با قابلیت‌های فراوان از‌جمله فرصت‌هایی در حوزه مرز با گذرگاه تجاری گلورده یا همان میل ٧٣، روستاهای با قابلیت‌های فراوان گردشگری از‌جمله روستای هدف گردشگری فورگ، معادن غنی بسیار، محصولات خاص و استراتژیک چون زرشک و هزاران توانمندی دیگر از‌جمله انرژی‌ها پاک چون خورشید و باد می‌تواند به قطب سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی مبدل شود.

لازم به یادآوری ست که این شهرستان به‌واسطه دارا بودن دو فرقه مسلمان اهل سنت و تشیع به‌عنوان دارالتقریب خراسان جنوبی معروف است و از درمیان به‌واسطه قلاع تاریخ بسیاری که دارد به دیار قلاع تاریخی این استان نیز یاد می‌شود.

به گزارش فارس با این پیش‌فرض باب گفت وگو با با مهدی فرجامی، فرماندار شهرستان مرزی درمیان می‌گشاییم و پای صحبت مقام عالی دولت در این شهرستان می‌نشینیم تا ببینم چه اقداماتی در راستای آن چه دولت سیزدهم دنبال می کند در این نقطه مرزی خراسان جنوبی انجام شده و یا در حال انجام است.

حضور در بین مردم به هر مناسبتی

فارس: ابتدا بفرمایید در این مدت که سکانداری شهرستان مرزی درمیان به شما سپرده شده است چه اقداماتی در راستای ارتباط بیشتر با مردم این شهرستان انجام داده‌اید؟

فرجامی فرد: بیش از یک سال است که مسئولیت فرمانداری شهرستان مرزی درمیان را برعهده دارم و طی این مدت نیز سعی کرده‌ام در همه برنامه‌های مردمی از‌جمله پیاده‌روی‌ها، یادواره‌های شهدا، نماز جمه‌ها و نماز جماعت مغرب و عشاء، برپایی میزهای خدمت و… با مردم در ارتباط باشم. این حضور در بین مردم علاوه بر ملاقات حضوری ست که هر پنج شنبه با مردم این شهرستان دارم.

به هر مناسبتی که بین مردم حضور می‌یابم سعی می‌کنم خدمات دولت و نظام را بازگو کنم. مردم این شهرستان با این دارای دو فرقه مسلمان اهل سنت و تشیع هستند اما همه آن‌ها ولایت‌مدار بوده و اهل سنت این شهرستان نیز محب اهل‌بیت (ع) هستند. جالب این جاست که هر‌گونه خدمات‌رسانی نیز به آن‌ها می‌شود همیشه قدردان بوده و هستند.

بهره مندی روستاییان از آب پایدار در دستور کار

فارس: لطفاً وضعیت شهرستان درمیان را در زمینه بهره‌مندی از زیرساخت‌ها تشریح بفرمایید؟

فرجامی فرد: بهره‌مندی همه نقاط این شهرستان از نعمت برق و گاز ١٠٠ درصدی ست و روستاهای بالای ٢٠ خانوار این شهرستان نیز تا پایان سال مالی ١۴٠٢ با برنامه آبرسانی که قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای خراسان جنوبی و قرارگاه شهید ناصری در شهرستان درمیان دارند از آب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

هرچند همه تلاش‌ها براین بود تا پروژه‌های آبرسانی روستایی شهرستان به هفته دولت برسد اما به‌واسطه مشکلاتی که در زمینه خرید لوله و مباحث فنی ایجاد شد این طرح‌ها به این هفته برای بهره‌برداری نرسید.

براساس برنامه‌ای که قرارگاه شهید ناصری در زمینه آبرسانی پایدار به روستاهای این شهرستان دارد ١٣ روستای درمیان از نعمت آب پایدار بهره خواهند شد.

رهاورد سفر وزیر نیرو برای شهرستان درمیان

همچنین رهاورد سفر وزیر نیرو به خراسان جنوبی مصوبات خوبی برای این حوزه داشت که از‌جمله آن می‌توان به ایجاد سد تغذیه مصنوعی گزیک، پل گزیک و اصلاح شبکه آبیاری و شبکه‌های آب شرب که بیشتر آن‌ها فرسوده است اشاره کرد.

علاوه براین این شهرستان در زمینه بهسازی راه‌های روستایی و آسفالت آن با مشکلاتی مواجه است که با پیگیری‌های نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای کارهای خوبی در این زمینه انجام شده و در حال انجام است.

در این دولت با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی١۴۴ هزار متر‌مربع از معابر و کوچه‌های ٣٠ روستای درمیان آسفالت و سنگ‌فرش معابر انجام شد.

دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان

در حوزه بهداشت و درمان نیز در سفری که معاون وزیر بهداشت و درمان به استان داشت دستگاه سی‌تی‌اسکن به این شهرستان اختصاص یافت. همچنین دستگاه سونوگرافی در این شهرستان وجود داشت اما پزشک نبود که اکنون متخصص سونوگرافی هم به شهرستان درمیان آمده است.

بعلاوه این شهرستان پزشک متخصص کم داشت که اکنون ٨ تا پزشک متخصص در این شهرستان مستقر شدند و حدود ٧ تا ٨ میلیارد تومان تجهیزات در حوزه بهداشت و درمان به این شهرستان اختصاص یافته است.

علاوه براین در سفر معاون وزیر بهداشت و درمان درخواست رادیولوژی دیجیتال را کردیم که انشالله به زودی محقق می‌شود.

سلسله برنامه های جهاد تبیین

فارس: لطفاً برنامه‌هایی را برای تحقق جهاد تبیین دنبال کرده‌اید را نیز بیان بفرمایید؟

فرجامی فرد: در حوزه جهاد تبیین نیز با طراحی و تدوین سلسله برنامه‌هایی برای جوانان نیز این برنامه را در دستور کار قرار داده‌ایم چرا که در جنگ ترکیبی دشمن دانش‌آموزان در نوک پیکان هدف قرار دارند.

به همین واسطه جلساتی با حضور دانش‌آموزان و قشر نوجوان با حضور من، فرمانده سپاه، امامان جمعه و جماعت و روحانیون در مدارس شهرستان درمیان برگزار شد و قبل از حضور مسوولان و روحانیون دانش‌آموزان سئوالات خویش را نوشته و در صندوق انداخته‌اند تا پاسخ‌گوی آن‌ها باشند و گره‌های ذهن‌یشان را باز کنند چرا که دشمن به‌دنبال تهی کردن نوجوانان از درونشان است.

۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومان 

فارس: برنامه اجرا شده در حوزه مسکن این شهرستان را نیز تشریح نمایید؟

فرجامی فرد: در حوزه مسکن محرومان نیز با حضور پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اتفاقات خوبی در این شهرستان در حال رقم خوردن است به طوری که هزار و ۵٠٠ واحد مسکونی برای محرومان شهرستان در حال ساخت است و ۶٠٠ قطعه زمین نیز تحویل مردم شده است.

 ١۴١ هکتار زمین به شهر اسدیه الحاق شده که کار بزرگی ست و اکنون شهرستان درمیان به کارگاه اشتغال‌زایی مبدل شده به طوری که با کمبود کارگر مواجهیم. به‌عنوان مثال کارگاه بتن آماده این شهرستان پاسخ‌گوی درخواست‌های مشتریانش نیست.

۴٢٠ واحد مسکونی نیز در قالب نهضت ملی مسکن در این شهرستان در حال ساخت است.

گرانی مسکن کم کارهای گذشته برمی گردد

جالب اینجاست که گرانی مسکن را گردن این دولت می‌اندازند این در حالی ست که باید در دولت قبل این کم‌کاری جبران می شد در دولت قبل به جزء واحدهای مسکونی که نهادهای انقلابی چون بنیاد مسکن و کمیته امداد امام خمینی (ره) ساخته‌اند تولید مسکن دیگری در استان و شهرستان نداشته‌ایم.

در دولت قبل باید ۶ میلیون ۴٠٠ هزار مسکن باید احداث می‌شد که نشد و  جوانی که در گذشته ١٨ سال سن داشته اکنون ٢۶‌ساله است و نیاز به مسکن دارد چون می‌خواهد ازدواج کند به همین واسطه تقاضا برای مسکن زیاد است و عرضه کم به همین دلیل قیمت‌ها بالا رفته است اما با شروع نهضت ملی مسکن شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.

برای ساخت هزار و ٨٠ واحد نهضت ملی مسکن در شهرستان درمیان زمین واگذار و به‌تنهایی در شهر اسدیه ١٣٢ هکتار به این شهر الحاق شده است که پیشرفت فیزیکی خیلی خوبی دارد.

شهرستان درمیان بر روی ریل توسعه

فارس: آیا شهرستان درمیان نیز همانند دیگر نقاط استان و کشور بر روی ریل توسعه قرار دارد؟

فرجامی فرد: شهرستان درمیان نیز به لحاظ بهره‌مندی از زیرساخت‌ها روی ریل افتاده و قطار توسعه و آبادانی شهرستان همزمان با کشور رو به پیشرفت است.

همچنین درسفرهایی که استاندار خراسان جنوبی و مسوولان و مقامات ملی و استانی رفع و رجوع مشکلات این شهرستان در حال پیگیری است.

بعلاوه قرار نیست مشکلات چهل و چند سال کشور یک‌ساله حل شود این‌ها را اولویت بندی کرده و براساس اولویت آن را حل می‌کنیم.

فرصت مرز در شهرستان درمیان

فارس: برای بهره‌مندی بیشتر از فرصت مرز در این شهرستان چه کرده‌اید؟

فرجامی فرد: شهرستان مرزی درمیان دارای قابلیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف است که از‌جمله آن می‌توان به‌پایانه مرزی میل ٧٣ اشاره کرد. این گذرگاه تجاری مرزی بهره‌مند از همه زیرساخت هاست اما لازم است که طرف افغانستانی تمایل به صادرات و واردات از این نقطه تجاری را داشته باشد.

در سفری که سرپرست وزارت صنعت و تجارت دولت طالبات از این معبر تجاری مرزی خراسان جنوبی داشت به وی یادآور شدم که کارخانه سیمان باقران محصولاتش را از فاصله ١٧۵ کیلومتر و مرز ماهیرود به این کشور صادر می‌کند یعنی در سال بیش از ١٠٠ میلیارد تومان هزینه حمل‌و‌نقل می‌پردازد که این هزینه به مصرف‌کننده تحمیل می‌شود اما اگر گذرگاه تجاری گلورده بازگشایی شود این محصول از فاصله ۴٠ کیلومتری به این کشور حمل خواهد شد و هزینه‌ها به‌شدت پایین خواهد آمد.

در این بازدید نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان از این معبر تجاری مرزی به‌عنوان پایانه صادراتی مصالح ساختمانی یاد کرد و امید واریم هر چه زودتر  دولت طالبان اقدام به بازگشایی معبرهای مرزی تجاری مسدود شده خراسان جنوبی کند.

اگر دولت طالبان پا پیش بگذارد و معبر تجاری گلورده بازگشایی شود به طور حتم اشتغال عظیمی در این نقطه مرزی ایجاد خواهد شد.

دستور رئیس جمهوری برای قند قهستان

فارس: چه اقداماتی برای راه اندازی و احیا مجدد کارخانه قند قهستان انجام شده است؟

فرجامی فرد: کارخانه قند قهستان نیز به‌عنوان پیرترین صنعت خراسان جنوبی در حال احیا و بازگشت به تولید است چرا که همه مجوزها و زیرساخت‌های مورد نیاز آن تامین شده و من به‌عنوان فرماندار بیشتر از مدیرعامل به این کارخانه سر‌زده‌ام.

تنها مشکل آن هم تامین شکر است که این موضوع به‌ویژه بعد از دستور رئیس‌جمهوری در سفر به این شهرستان  در حال پیگیریست

فارس: لطفاً اقدامات انجام شده در شهر اسدیه به‌عنوان مرکز شهرستان را بیان بفرمایید؟

فرجامی فرد: در شهر اسدیه نیز به‌عنوان مرکز شهرستان درمیان کارهای بزرگی انجام شده که از‌جمله آن می‌توان به واگذاری زمین مصلی اهل سنت درمیان به خود آن‌ها بعد از ٣٠ سال، واگذاری ٣٧٣ قطعه زمین در مرکز شهرستان که از سال ٧۵ مردم پیگیر این موضوع هستند اشاره کرد.

عمل به وعده ها

فارس: چقدر به قول‌هایی که به مردم داده‌اید عمل می‌کنید؟

فرجامی فرد: امکان ندارد به روستایی رفته قولی به مردم داده باشیم که عملیاتی نشده باشد اگر مردم خواسته ای دارند که عملی باشد به طور حتم این کار می‌کنیم اما اگر عملی نبود به آن‌ها قول پیگیری می‌دهیم چرا که به هر حال امکانات محدود و نیازها نامحدود است.

فارس: لطفاً دیگر اقدامات انجام شده در شهرستان را نیز تشریح کنید؟

فرجامی فرد: در حوزه گلخانه‌ای شرایط شهرستان درمیان خوب است در زمینه شهرک صنعتی نیز همه زیرساخت‌های برای سرمایه‌گذاران آماده است و از آن‌ها می‌خواهیم با توجه به قابلیت‌ها فراوان این شهرستان در زمینه‌های معدنی و گردشگری برای سرمایه‌گذاری ورود کنند.

روستای هدف گردشگری فورگ یکی از نقاطی ست که می‌توان با ایجاد زیرساخت‌ها در این روستا و دیگر نقاط گردشگری این شهرستان زمینه جذب گردشگران را فراهم کرد که در اشتغال‌زایی نیز بسیار تاثیرگذار است.

احیای ۸۰ رشته قنات با کمک بنیاد علوی

در حوزه قنات‌های نیز با همیاری و کمک مردم این شهرستان و کمک بنیاد علوی سال گذشته ٨٠ رشته قنات در روستاهای درمیان احیا و بازسازی شد.

همچنین در حوزه ورزشی نیز با کمک بنیاد علوی ٢٣ زمین ورزشی در این شهرستان ایجاد شده و ٨ زمین هم اضافه می‌شود که عدد آن به ٣١ می‌رسد. درکدام یک از شهرستان‌های این تعداد زمین ورزشی ایجاد شده است.

لازم به یاد‌آوری که تعدادی از این زمین‌ها ورزشی مربوط به روستاهای اهل سنت شهرستان نیز است.

در پیگیری برخی از مطالبه و خواسته‌ها نیاز به کمک رسانه‌ها داریم. دیگر این که نقد را می‌پذیریم اما تخریب را به‌هیچ‌عنوان نمی‌پذیریم و به هر حال نقد بسیار است وقتی کار زیاد باشد، چرا که دیگه ننوشته غلطی ندارد.

فارس: با توجه به این که دولت همت را بر اتمام پروژه ناتمام گذاشته است وضعیت شهرستان درمیان در این زمینه چگونه است؟

فرجامی فرد: همه همت دولت بر اتمام پروژه‌های ناتمام است و در شهرستان درمیان نیز همین رویه را در پیش داریم به طوری که هیچ پروژه جدیدی تعریف نمی‌شود و تمرکز بر اتمام طرح‌های ناتمام است.

 

پیگیری برای استقرار ادارات

فارس: آیا در شهرستان درمیان همه ادارات مستقر شدند و چه پیگیری‌هایی برای استقرار اداراتی که نیاز است انجام شده است؟

فرجامی فرد: این شهرستان دارای اداره و نمایندگی ثبت اسناد و املاک و اوقاف و امور خیریه نیست که برای اداره ثبت اسناد و املاک از سال ٩۴ مجوز اداره با ٩ پست سازمانی گرفته شده است.

برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز این اداره زمین واگذار شده و حدود ۵٠٠ تا ۶٠٠ میلیون تومان هم اعتبار به این اداره اختصاص یافته است که امیدواریم هر چه زودتر این اداره تا زمان احداث ساختمان آن در اسدیه مستقر شود.

برای ایجاد اداره اوقاف و امور خیریه که نیز با شهرستان بیرجند مشترک است نیز پیگیری‌ها در حال انجام است چرا که شهرستان درمیان نیز موقوفات بسیاری دارد و نیاز است این اداره در اسدیه مرکز این شهرستان راه اندازی شود.

بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در شهرستان درمیان راه اندازی شده است.

پست‌های سازمانی ادارات درمیان نیز کامل نیست و آمار دقیقی هم در این زمینه احصا نشده است اما لازم است دولت نگاه ویژه‌ای به نقاط مرزی چون شهرستان درمیان داشته باشد تا بتوان نیزوهای بیشتری را جذب کرد چون وقتی که حقوق و مزایا نیروها در این شهرستان با مرکز استان برابر باشد هیچ نیروها حتی بومی‌ها حاضر به‌کار در این شهرستان نخواهند بود.

به طور حتم باید تفاوتی بین نیروهای ادارات شهرستان‌های مرزی با دیگر نقاط باشد تا انگیزه و رغبت بیشتری برای کار کردن و ماندن در این شهرستان داشته باشند.

دعوت از سرمایه گذار برای انرژی های نو

فارس: برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های نو هم در این شهرستان دارید؟

فرجامی فرد: قابلیت‌های انرژی‌های پاک نیز در این شهرستان بسیار است به طوری که در شهر طبس مسینا آسبادهای بسیاری داریم و می‌توان در زمینه انرژی‌های باد و خورشید در این نقطه از خراسان جنوبی نیز سرمایه‌گذاری کرد.

البته به‌تازگی سرمایه‌گذاری از سد رزه این شهرستان دیدن کرده و قرار شده برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌ باد و خورشید در این نقطه شرکت تعاونی تشکیل شود و سرمایه‌گذاری دو منظوره‌ای نیز صورت گیرد.

در ضمن ایجاد پروژه‌های کوچک مقیاس انرژی خورشیدی نیز در این شهرستان در حال اجراست و پیگیری‌ها برای طرح کلان و بزرگ مقیاس در حال انجام است.

در حال راه اندازی صنعت برای بخش قهستان

فارس: بخش‌های مرکزی و گزیک این شهرستان هرکدام دارای صنعتی است اما بخش قهستان درمیان در این زمینه مغفول مانده است چه برنامه‌ای برای ایجاد صنعت در این بخش دارید؟

فرجامی فرد: در حوزه فرآوری معادن از‌جمله ایجاد کارخانه کاشی و سرامیک در جوار معدن نگینان در دستور کار است چرا که اکنون مواد خام این معدن در حال انتقال به یزد است و با پیگیری‌های انجام شده قرار است سرمایه‌گذار آن برای کارخانه کاشی و سرامیک ورود کند.

همچنین در حوزه فرآوری زرشک نیز قرار است کارخانه‌های ایجاد شود که پیگیری‌ها در این زمینه نیز ادامه دارد.

دو کارخانه نیمه‌فعال فراوری زرشک نیز در بخش قهستان شهرستان درمیان وجود دارد که با کمک دولت راه اندازی شده است و باید سرمایه‌گذاران در این حوزه یک قدم بردارند تا دولت ١٠ قدم به سوی آن‌ها بردارد.

 

وظایف رسانه ها  و مسوولان در تحقق جهاد تبیین

فارس: لطفا بفرمایید وظیفه رسانه‌ها در زمینه جهاد تبیین چیست؟

فرجامی فرد: همان‌طوری رهبری نظام فرمودند جهاد تبیین یک فریضه است و به همین واسطه نقش رسانه‌ها در این زمینه بسیار تاثیرگذار است و این نقش در سالی که منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی ست بیش‌از‌پیش احساس می‌شود.

ضرورت دارد با توجه به اقدامات جهادی و فعالیت‌های بسیاری که در حوزه‌های عمرانی دولت سیزدهم انجام داده است این اقدامات و فعالیت‌های امید‌آفرین منعکس تا امید در مردم بیش‌از‌پیش زنده شود.

 از‌جمله اقدامات شاخص دولت سیزدهم هدف‌مندی یارانه هاست به همین واسطه باید مسوولان این دولت در بین مردم حضور یافته و اقدامات شاخص و زیربنایی دولت را برای مردم بیان کنند.

همان‌طور که ایام تاسوعا و عاشورا که روستاها بیشترین جمعیت را دارد و اهالی آن در هر نقطه‌ای از ایران ساکن باشند به طور حتم برای مراسم عاشورا و تاسوعا به وطن خویش می‌آیند که این روزها موقعیت بسیار خوبی برای حضور مسوولان در بین آن‌ها و بازگو کردن خدمات دولت و خبرها امیدآفرین است.

در این روزهای خاص من هم به‌عنوان فرماندار به بیش از ١١ روستای شهرستان مرزی درمیان رفته و بین عزاداران سینه زدم و قربان امام حسین (ع) که حتی عزاداریش هم صله رحم است و دیدار اقوام و آشناییان چرا که وقتی در این روزها به روستاها سر می‌زنی می‌بینی اقوام و خویشان یک خانواده از نقاط مختلف کشور به روستا آمده‌اند.

در یکی از این روستاها شهرستان درمیان که در روز تاسوعا حاضر شده بودم افرادی که از دیگر نقاط کشور و بومی این روستا بودند وقتی دیدند فرماندار شهرستان در بین هیات عزاداری آن‌ها حضور یافته و سینه می‌زند تعجب کرده بودند و همین حضور در بین مردم ایجاد امید می‌کند.

بعلاوه در این حضور موضوع به جایگاه بنده برمی گردد نه شخص من و وقتی می‌گوییم دولت انقلاب و مردمی یعنی درمیان مردم.

سر زدن به همه روستاهای شهرستان

به همین واسطه طی این مدتی که مسئولیت فرمانداری درمیان را به عهده‌دارم به همه روستاهای شهرستان رفته‌ام و حتی در برخی از روستاها چندین بار حضور یافته‌ام. شاید تعداد روستاهایی که نرفته‌ام انگشت‌شمار باشد که این بازدید از این روستاها نیز در دستور کار است.

اهمیت ایجاد امید و ایمان به حدی است که حضرت آقا در سخنران‌یشان در ١۴ خرداد فرمودند وظیفه ماست که امید را در مردم زنده کنیم چرا که دشمن به‌دنبال یاس و نومیدی در بین مردم است.

برای زنده کردن امید در بین مردم نیز باید خبرهای امید بخش را به آن‌ها داد و خدمات نظام و دولت را برای آن‌ها بازگو کرد.

این دولت گوش‌به‌فرمان رهبری ست و دولتی ست که مورد موثق رهبری است. آیت‌الله رئیسی نیز طی یک سال گذشته به همه استان‌های کشور رفته و به برخی از استان‌ها ٧ مرتبه سفر رفته است.

تبدیل شدن خراسان جنوبی به کارگاه سازندگی

فارس: در پایان لطفاً اقدامات شاخصی که دولت سیزدهم در خراسان جنوبی عملیاتی شده و نیاز به پررنگ شدن از سوی رسانه‌ها دارد را بیان بفرمایید؟

فرجامی فرد: اکنون خراسان جنوبی به کارگاه سازندگی مبدل شده آن هم به‌واسطه احداث نهضت ملی مسکن چرا که با رونق گرفتن ساخت‌و‌ساز مسکن بیش از ١٠٠ صنعت وابسته به آن نیز برای آن اشتغال ایجاد می‌شود. با این اقدام قیمت‌های واحدهای مسکونی در حال پایین آمدن است و اگر به بنگاه‌های معاملاتی مسکن مراجعه کنید می‌بیند اغلب مردم فروشنده‌اند تا خریدار.

سیاست‌های دولت کم‌کم در حال جواب دادن است حالا دست است که برخی می‌گویند در سفره مردم چیزی دیده نمی‌شود. بله گرانی و مشکلات زیاد است اما اگر این دولت موفق شود یک نظام موفق می‌شود.

به همین واسطه دشمنان و بدخواهان نظام نمی‌خواهند موفقیت دولت و نظام را مردم ببیند به همین سبب وظیفه رسانه‌ها و مسوولان که این خدمات را بیان و منتشر کنند.در همین خراسان جنوبی بعد از روی کار آمدن دولت چه اتفاقی افتاده است؟

مگر زمانی بهره‌مندی از خط ریلی آرزوی مردم خراسان جنوبی نبود و چقدر رسانه‌ها در این زمینه نوشتند و مطالبه کردند اما این خواسته و مطالبه مردمی در این دولت محقق شد چرا؟ چون آیت‌الله رئیسی به‌عنوان نماینده خبرگان رهبری جزو مطالبه‌گران بود و اکنون در دولت در جرسان کار قرار‌گرفته است پس ما درست رای دادیم و توانسته ١٨ هزار میلیارد تومان به اذن رهبری برای این ابر پروژه زیرساختی اعتبار بگیرد.

همه می‌دانیم که اگر خراسان جنوبی از خط ریلی بهره‌مند شود نه‌تنها اقتصاد این استان بلکه کشور نیز متحول می‌شود.

دیگر این که مگر همه خواستار انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی نبود و همه می‌گفتند این شعار است و محقق نمی‌شود اما اکنون محقق شده و در استانی که ٢٢ سال است با خشکسالی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند خدمتی از این بالاتر می‌شود انجام داد.

اتصال خراسان جنوبی به خطوط پایدار سوخت

دیگر خدمت اساسی که در این دولت در حال انجام است اتصال خراسان جنوبی به خطوط پایدار سوخت است که اگر این اتفاق بیفتد دیگر به‌واسطه این که خراسان جنوبی در انتهای خطوط گاز‌رسانی قرار دارد در زمستان و مواقع بحران با مشکل مواجه نمی‌شود و دیگر استان با خطرات و تلفاتی که خودروهای و سوخت کش دارند مواجه نیست.

همچنین اتصال مخازن نفت بیرجند، به مخازن نفت استراتژیکی رفسنجان نیز از دیگر خدمات دولت سیزدهم به‌حساب می‌آید و لازم است رسانه‌ها حداقل این چهار خدمت را برای مردم پر رنگ کنند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*