اخبار خراسان جنوبی

زرشک…!!!
امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد
mohammad.raeifard99@gmail.com
شنیده ها حاکی ازآن است که قرار بر مدار جشنواره ملی زرشک استوار شده است ، وقتی ازجشنواره ملی صحبت به میان می آید یعنی قراراست اتفاق مهمی در سیطره استان حادث شود ، حتما کارگروه های مختلف ، متخصصین امر ، روابط عمومی قوی ، اطلاع رسانی سریع وبه موقع وریز اتفاقاتی که قراراست دراین جشنواره اتفاق بیفتد …اگرقراراست این جشنواره هم چون جشنواره های ملی زعفران شکل گیرد همان بهترکه سرمایه و هزینه بی خودی صرف نشود ووقت مردم نیز گرفته نشود…اگراستان خراسان جنوبی دربحث صنعت وکشاورزی ومعدن در نمودارتعاریف علمی آن جایگاه قابل اعتنایی ندارد اما سده ها ودهه هاست که سه محصول زرشک وزعفران وعناب آن در سطوح بالا وقابل قبولی حضور ملی و منطقه ای داشته ودارد اما ازاین سه محصولی که اگر در کشور توسعه یافته ای می بود چون معدن طلا ازآن سودهای کلان برده و ثروت افزایی می کردند ، به روش های منسوخ و هزینه زای سنتی همچنان ادامه مسیر می دهد…صنعت فرآوری و مبدل ویاهمان صنایع تبدیلی چه در بخش کشاورزی ویا معدن تنها چیزی است که دردستور کار ادارات وسازمان های مربوطه وکارشناسان آن قرار ندارد ، چرا که صنایع تبدیلی خود صنعتی است بزرگ وپرهزینه اما سود آور ، صنعتی که میتواند ارزش افزوده این محصولات را به شدت بالا برده وثروت بزرگی را دراقتصاد کم بنیه وبسیارضعیف استان تزریق کند وبستری باشد برای توسعه آن ، سالها تجربه جشنواره زعفران را داشته ایم جز اینکه رئیس جمهور وقت چند گل زعفران را باز کرد تا کلاله آن را بردارد و درآن زمان (دولت نهم) دهها وشاید صدها میلیون تومان خرج روی دست بیت المال گذاشت چه اتفاق بزرگ و عجیب وغریبی در موضوع بهترین زعفران کشور به لحاظ کیفیت افتاده است ، کار خرید های تضمینی زعفران به کجا کشید ؟ هنوز همان دلالها و زالوها قیمت زعفران را تعیین میکنند ، زعفرانی که بیش از ۹۰درصد تولید آن در ایران است با برند اسپانیا شناخته می شود…درمورد زرشک نیز داستان همان غصه قدیمی خرید تضمینی است که کشاورزان روی خوشی به دلیل پایین بودن قیمت به آن نشان ندادند ، عناب نیز داستانش تکرار دومحصول دیگراستان است…درکیسه گونی به فروش می رود ویا در بالاترین وجهش پودر پرس شده اش را بعنوان فرآوری شده به مردم می فروشند ، همین…!!!نه روش های کاشت وداشت وبرداشت علمی ونه خرید تضمینی ونه صنایع تبدیلی ، همان روشهای عهد عتیق همچنان بر چنین محصولات ارزشمندی حاکم است…گویا برخی مدیران ما درامر کشاورزی وصنعت ومعدن اهل ریسک نیستند ، اهل جذب سرمایه از سرمایه داران استان وخارج ازآن نیستند ، چون توان چنین رایزنی ها را ندارند ، چون حاضر به یک کار شناسنامه دار ونقشه راه و ماندگارنیستند ، لذا سالیان درازی است که می آیند ومی روند تا حداکثر بتوانند دوره چهارساله شان را با آماربندی وآمارسازی بگذرانند….باور کنید وباورکنیم که برخی ازمدیران نخبه در سایراستان ها کارهایی کرده اند که شاید قابل باورنباشد ، اما همان اعمال و برنامه ریزی ها استان شان را به لحاظ توسعه یافتگی دررتبه های بالا قرار داده است..
بسیاری از جشنواره ها فقط نامی دارند و بیا وبرویی اما خروجی آنها دراستان خراسان جنوبی تقریبا صفربوده است…!!!

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی مطرح کرد:
اقتصاد در دستان دولتی ها/ عدم تحقق اهداف برنامه ششم در بخش تعاون
حسینی با بیان اینکه متاسفانه برخی از دولتی ها دوست دارند که اقتصاد را خودشان بچرخانند، گفت: متاسفانه سند چشم انداز بخش تعاون در حال خاک خوردن است و تعاون در توسعه ششم به اهدافش نرسید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، غلامرضا حسینی ظهر امروز (۳۰ شهریور) در اولین همایش تعاون و رسانه در خراسان جنوبی اظهار داشت: مطالبه گری کار سخت و شیرینی است.

 

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی با بیان اینکه خبرنگاری جز مشاغل سخت است، افزود: اما متاسفانه در جایگاه این مشاغل قرار نگرفته است.

 

وی با اشاره به ظرفیت های بخش تعاون گفت: شاهد یک مظلومیت و عدم تحقق اهداف در برنامه توسعه ششم در بخش تعاون طی چند سال اخیر بودیم و اهداف مورد نظر محقق نشد.

 

حسینی در خصوص سند چشم انداز بخش تعاون عنوان کرد: با اینکه دولت سیزدهم توجه خوبی به بخش تعاون و کارگری داشته است اما این سند هنور در حال خاک خوردن است و دولت سیزدهم در این زمینه ابلاغاتی داشته است.

 

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی ادامه داد: متاسفانه برخی از دولتی ها دوست دارند که اقتصاد را خودشان بچرخانند و تمایلی به بخش خصوصی ندارند در حالی که گرایش اجتماعی جهت اجرای برنامه های بخش تعاون وجود دارد.

حسینی با تاکید بر همکاری رسانه ها در خصوص توسعه تعاون و جذب سرمایه گذاران عنوان کرد: کوتاهی برخی افراد نمی تواند دلیلی برای حمله به بخش تعاون باشد و رسانه ها کمک کنند تا بتوانیم تعاون را تبیین کنیم.

 

رئیس اتاق تعاون در پایان گفت: دولت سیزدهم به بخش تعاون اعتقاد دارد و امیدواریم از شرایط فعلی برای توسعه بخش تعاون بهترین استفاده را ببریم.

 

 

 

 

هویت ۷۰۴ دانش آموز بازمانده از تحصیل در خراسان جنوبی شناسایی شد

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: از مجموع یک هزار و ۲۰۶ دانش آموز بازمانده از تحصیل اعلام شده توسط وزارت آموزش و پرورش، هویت ۷۰۴ نفر از آنها شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، موسوی نژادمدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در نشست کارگروه هویت ۷۰۴ دانش آموز بازمانده از تحصیل در خراسان جنوبی شناسایی شدآسیب شناسی کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل استان گفت: از مجموع افرادی که هویت آن‌ها شناسایی  شده است تعداد بسیاری کودکان استثنایی آموزش ناپذیر هستند، برخی نیز در سایر موسسات، مانند حوزه‌های علمیه ادامه تحصیل می‌دهند، گروهی فوت شده و تعدادی نیز بازمانده از تحصیل هستند.

وی با بیان این مطلب که دانش آموزان بازمانده از تحصیلی که هویتشان شناسایی شده، جذب کلاس‌های درس می‌شوند، افزود: در این میان هویت ۵۰۲ دانش آموز اعلام شده توسط هیچ یک از دستگاه‌های مرتبط با کارگروه شناسایی نشده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، پایین آمدن نرم دانش آموزان مدارس روستایی به دلیل خشک سالی‌های متمادی، فقر اقتصادی و مهاجرت روستائیان به دلیل نبود صنایع و کشاورزی، را از جمله آسیب‌هایی برشمرد که سلامت جسم و روان دانش آموزان روستا نشین را تهدید می‌کنند.

موسوی نژاد با بیان این که همه در برابر تعلیم و تربیت، تهدیدات و آسیب‌ها یی که سلامت فکر و اندیشه کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند، مسئولیم؛ گفت: رئیس آموزش و پرورش منطقه دستگردان در نشست شورای آموزش و پرورش اعلام کرده بود، ۶۷ دانش آموز روستای طپه طاق قبل از شیوع کرونا در معرض آسیب ترک تحصیل به خاطر نبود سرویس مدرسه قرار داشتند.

وی افزود:و ممکن است این تهدید در سال تحصیلی با توجه به حضوری شدن کلاس‌های درس عملی شودو خواستار تعدیل قانون برای استفاده از مینی بوس‌های اداری برای حل مشکلات این دانش آموزان شده بود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این که مجوز تشکیل کلاس برای ۲۵ نفر ایشان در روستا أخذ شده است، افزود: مابقی این دانش آموزان بدون استثناء از سرویس مدارس برای ادامه تحصیل در مدارس شبانه روزی برخوردار می‌شوند.
موسوی نژاد گفت: مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی برای تعدیل حذف محدودیت تردد خودرو‌های عمومی پلاک قرمز آموزش و پرورش و أخذ مجوز تردد در محدوده شهرستانی تا حد زیادی مشکل سرویش دهی به دانش آموزان مدارس روستا مرکزی را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به تحصیل ۲۳ هزاردانش آموز خوابگاهی در مدارس شبانه روزی استان، افزود: بسیاری از مدارس استان به ویژه تعدادی از مدارس مرکز استان عمر بالایی داشته و تخریبی هستند که یا باید با دریافت مجوز ادامه فعالیت آنان خطر ریزش و زیر آوار ماندن دانش آموزان را به جان بخریم و یا باید با تخریب فضا و توزیع دانش آموزان و معلمان آن‌ها در سایر مدارس اقدام زیر بنایی انجام داده و برای ۵۰ سال آینده، از تل خاک و آهن امروز، فضای استاندار بسازیم.

زارع، قائم مقام صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی نیز در این نشست مطالبه گری را مهم‌ترین رسالت صداوسیما استان و راهکاری برای کاهش آسیب‌ها و تهدیدات اجتماعی برشمرد و گفت: نگرش صدا و سمیای مرکز خراسان جنوبی به مطالبات مردمی فرا جناحی بوده و معتقد است لازمه خادمیتی مردم پاسخگویی سریع، صریح و شفاف به به مطالبات ایشان می‌باشد.

روند افزایشی ساخت و سازهای غیر قانونی در نهبندان

ادارات نهبندان در ساخت و ساز‌های شهری و روستایی به صورت غیر قانونی اقدام به ساخت کرده و حاضر به اخذ پروانه ساخت نیستند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بخشدار بخش سرداران نهبندان در جلسه کمیسیون تخلفات ساختمانی با اشاره به اینکه در بخش سرداران تا کنون ۲۰ پرونده تخلف ساختمانی به کمیسیون ماده ۹۹ ارجاع داده شده است گفت: روند بررسی پرنده ها در این کمیسیون خیلی کند بوده و از این رو ساخت و ساز‌های غیر مجاز زیاد شده و نمی‌توان جلوی این گونه ساخت و ساز‌ها را به صورت قانونی و به موقع گرفت.

او افزود: از سوی دیگر در مواردی که حکم تخریب هم صادر شده است با کمبود نیرو و ماشین آلات مواجه هستیم که می‌طلبد تا شهرداری‌ نیز پای کار آمده و کمک کنند.

نیازی به ساخت و ساز‌های غیر قانونی دستگاه‌های دولتی در روستا‌های این بخش اشاره کرد و اظهار کرد: به عنوان مثال کمیته امداد در روستا‌های فراتان، توتسک، تیغدر و … ساختمان‌هایی تحت عنوان مسکن محرومین برای مددجویان خود ساخته و به متقاضیان در همین راستا تسهیلات نیز پرداخت شده است در حالی که هیچ گونه پروانه ساختی ندارند و این کار عملا غیر قانونی است و می‌بایست قبل از شروع به ساخت با بخشداری و یا دهیاری‌ها هماهنگ کنند تا پروانه ساخت برای آن‌ها صادر شود.

بخشدار مرکزی نهبندان هم موضوع ساخت و ساز‌های غیر قانونی دستگاه‌های اجرایی در روستا‌ها را تایید کرد و گفت: ادارات زیادی در روستا‌ها اقدام به ساخت ابنیه‌هایی کرده در حالی که هیچ گونه پروانه‌ای برای ساخت دریافت نکرده اند و این کار غیر قانونی است.
اسدالهی تصریح کرد: ناظرین بر ساخت و ساز‌ها نیز در روستا‌ها به درستی از ساختمان‌های در حال ساخت بازدید نمی‌کنند و در برخی موارد بدون بازدید موارد را مهر و امضا می‌کنند.

بهرام پور بخشدار شوسف هم گفت: ساخت و ساز‌های غیر قانونی در اراضی ملی هم وجود دارد و از سویی اهرم قانونی برای جلوگیری از این ساخت و ساز‌ها وجود ندارد.

موضوع دیگری که توسط شهردار نهبندان مطرح شد موضوع ساخت و ساز‌ها در حدود اراضی شهری با عنوان ساخت و ساز در بخش کشاورزی وجود دارد که در این رابطه گفت: هیچ ضابطه‌ای برای تعیین حدود بین اراضی شهری و روستایی وجود ندارد و بسیاری از ساخت و ساز‌های بخش کشاورزی در حریم اراضی شهری واقع شده و این موضوع باید تعیین تکلیف شود.

صادق بختیاری بیان کرد: یکی از متخلفان مهم ساخت و ساز‌های شهری ادارات دولتی هستند که متاسفانه برای ساخت بنا پروانه ساخت از شهرداری نمی‌گیرند.

فرماندار نهبندان هم افزود: در اولین گام باید برای ساخت و ساز‌ها به صورت هماهنگ عمل کرد و هدف از تشکیل این جلسه نیز احصای موانع و مشکلات پیش رو است و باید تخلفات ساختمانی را به حداقل ممکن رساند.

ایروانی با بیان این که باید با فرهنگ سازی مردم را به سمت قانونمند‌تر شدن سوق داد، ادامه داد: هر نهادی که در زمینه ساخت و ساز‌ها تخلف کند باید برخورد قانونی صورت گیرد.

او با تاکید بر تشکیل این جلسه به صورت ماهیانه گفت: در جهت رفع موانع و مشکلات پیش روی ساخت و ساز‌های غیر قانونی دستگاه‌های عضو این کمیسیون پیشنهادات راهبردی خود را تا یک هفته آینده به فرمانداری ارجاع دهند.

 

 

 

یک فوتی و ۶ مجروح در محور دیهوک – فردوس/۴

برخورد خودرو سواری پژو پارس با کامیون در کیلومتر ۳ محور دیهوک – فردوس یک فوتی و ۶ مجروح برجای گذاشت.

 

ساعت ۰۵:۱۸صبح روز چهار شنبه بر اثر برخورد رخ به رخ یک دستگاه سواری پژو پارس با کامیون یک نفر جان باخت و ۶ نفر مجروح شدند.

علت حادثه در دست بررسی است.

تثبیت و ایمن سازی صحنه و خودرو حادثه دیده، انجام اقدامات پیش بیمارستانی و کمک‌های اولیه و انتقال مصدوم به مرکز درمانی از جمله اقدامات انجام شده توسط هلال احمر بود.

خانوار‌هایی که روزی خود را از آنغوزه می گیرند

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: برداشت آنغوزه سالانه بیش از ۵۰ میلیون تومان برای هر خانوار درآمد زایی دارد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نصرآبادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در استان هزار خانوار بهره بردار آنغوزه داریم که در صورت داشتن بارندگی نرمال سالانه حدود ۶۰ تن آنغوزه از رویشگاه‌ها برداشت می‌کنند.

او افزود: بیش از ۷۰۰ هزار هکتار در خراسان جنوبی رویشگاه گیاهان دارویی داریم که از این میزان ۱۰۰ هزار هکتار که شامل رویشگاه‌های گیاه آنغوزه نیز می‌شود مورد بهره برداری اقتصادی قرار می‌گیرد.

نصرآبادی ادامه داد: گیاه آنغوزه بعد از گذشت ۷ سال به بهره برداری می‌رسد و بعد از آن هر ساله بهره برداران می‌توانند این گیاه را برداشت کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: برداشت آنغوزه سالانه بیش از ۵۰ میلیون تومان برای هر خانوار بهره بردار این گیاه درآمد زایی دارد.

او اظهار کرد: بیشترین سطح کشت آنغوزه در خراسان جنوبی متعلق به شهرستان طبس با ۸۳ هزار هکتار است و ۶۰۰ خانوار در طبس آنغوزه برداشت می‌کنند.

نصرآبادی عنوان کرد: شهرستان‌های طبس، بشرویه، نهبندان، فردوس و قاینات جزء رویشگاه‌های آنغوزه و طرح حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری از محصولات فرعی مرتعی هستند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲ نوع آنغوزه تلخ و شیرین داریم، تصریح کرد: آنغوزه تنها مختص استان ما نیست بلکه در استان‌های همجوار نیز یافت می‌شود، اما بیشترین سطح بهره برداری از آنغوزه شیرین متعلق به استان ماست و از نظر سطح رویشگاه‌ها بعد از استان‌های فارس، یزد و خراسان رضوی در رتبه چهارم کشوری قرار داریم.

 

اعلام برترین های مسابقات فریزبی بانوان دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی/۷

اعلام برترین های مسابقات فریزبی ویژه بانوان شاغل در دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی

برترین های مسابقات فریزبی ویژه بانوان شاغل در دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی معرفی شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان با همکاری هیات همگانی شهرستان بیرجند ، یک دوره مسابقه فریزبی را همراه با ورزش صبحگاهی برگزار کرد و نفرات برتر معرفی شدند .
در پایان معصومه خاتمی از اداره کل ورزش و جوانان استان مقام اول، سمیه مسعود نیا از اداره کل بهزیستی مقام دوم و ناهید کمالی از آموزش و پرورش مقام سوم را از آن خود کردند .

برگزاری جشنواره استعداد یابی ورزشی ویژه نابینایان و کم بینایان در خراسان جنوبی/۷

جشنواره استعداد یابی ورزشی ویژه نابینایان و کم بینایان در خراسان جنوبی برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، هیات ورزش های نابینایان و کم بینایان استان با همکاری اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی ، جشنواره استعدادیابی ورزشی ویژه نابینایان و کم بینایان را در سطح استان برگزار می کند.
این مسابقات در رده سنی آزاد و در رشته های دوومیدانی ، شطرنج ، گلبال و جودو برگزار و مستعدین ورزشی با حمایت ویژه تحت آموزش های لازم قرار می گیرند و منتخبین به جشنواره کشوری استعدادیابی اعزام خواهند شد.
گفتنی است ؛ جشنواره کشوری در اواخر مهرماه به میزبانی استان مازندران شهرستان بابلسر برگزار می شود.

در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی عنوان شد

گازررسانی به ۳ هزار روستا در کشور در دست اجرا است/۳

گازررسانی به بیش از ۳ هزار روستا در کشور در دست اجرا است

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: اکنون ۶ هزار و ۹۰۰ روستای کشور فاقد گاز است که در بیش از سه هزار روستا اقدامات اجرایی گازرسانی در حال اجراست و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

 سیدجلال نورموسوی  در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی اظهار داشت: شعار دولت سیزدهم خدمت به مردم است که توانستیم تحقق این شعار را به‌ویژه در شرکت ملی گاز به صورت عملی اثبات کنیم.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: هدف ارائه خدمات به مردم است و خیلی‌ها انتظار خدمت را در جاهای مختلف دارند که در استان خراسان جنوبی با همت و جهاد مضاعف، خدمت گازرسانی زودتر به مردم رسید و در هفته دولت امسال پروژه‌های بسیار بزرگی داشتیم و در دهه فجر امسال نیز رکوردزنی خواهیم کرد.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه مبادی تولید به تناسب توسعه رشد نکرده است تاکید کرد: در بخش فروش به شیوه‌هایی که در دنیا حاکم است نیاز داریم و امسال نیز ناترازی حل نشده است چون دولت قبل در زمینه تولید به تناسب توسعه گازرسانی خیلی قصور داشت.

نورموسوی بیان کرد: در بخش خانگی رشد زیادی اکنون نداریم اما در بخش صنعت با تلاش همکاران فقط در یک مرحله، چهار هزار و ۱۱۴ صنعت با حضور رئیس جمهور گازدار شد.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های معین گازرسانی به بخشی از استان سیستان و بلوچستان انتخاب شده که به زودی عملیات اجرایی این پروژه آغاز می‌شود.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: شش هزار و ۹۰۰ روستای کشور فاقد گاز است و در بیش از ۳۰۰۰ روستا اقدامات اجرایی گازرسانی در حال اجراست و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان سال جاری نیز ۲ هزار پروژه روستایی به پیمانکار واگذار می‌شود و تا پایان دولت سیزدهم گازرسانی روستایی به پایان می‌رسد.

در پایان این مراسم از زحمات سیدمحمود هاشمی قدردانی و رحمان محمودی به‌عنوان سرپرست شرکت گاز خراسان جنوبی معرفی شد.

 

برخورد پژو با کامیون جان یک نفر را گرفت/۴

 یک دستگاه پژو ۴۰۵ با یک کامیون در محور نهبندان به زاهدان تصادف کرد.

 

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نهبندان گفت: ساعت ۵ صبح روز چهارشنبه یک دستگاه پژو ۴۰۵ حامل سوخت در کیلومتر ۳۲ محور نهبندان به زاهدان با یک کامیون تصادف کرد که متاسفانه راننده پژو در دم جان باخت

جعفری افزود: نیرو‌های پرتلاش راهداری جهت بازگشایی مسیر بلافاصله به محل حادثه اعزام و نسبت به پاکسازی جاده اقدام کرده اند.

گزارش فارس از تجمع اعتراضی

درپی فراخوان ضدانقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای عصر امروز تجمعی در محدوده خیابان حجاب و بلوارکشاورز تهران برگزار شد.

گزارش فارس از تجمع اعتراضی در تهران

به گزارش فارس، درپی فراخوان ضدانقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای از ساعت ۱۷ امروز معترضین در دسته‌های ۲۰ الی ۳۰ نفره در تهران حوالی بلوار کشاورز تجمع کردند.

شعارهای این افراد همچون شب گذشته تند و ساختارشکنانه است.

براساس این گزارش از حدود ساعت ۱۸ تا حدود ساعت ۲۰  جمعیت در خیابان ولیعصر از میدان ولیعصر تا چهارراه تئاتر شهر متراکم‌تر بود.

پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور جمعیت را متفرق کرد و تعدادی از معترضین به خیابا‌ن‌ها و کوچه‌های اطراف رفتند.

حدود ساعت ۲۰:۱۵ در تقاطع جمالزاده بلوار کشاورز، اتوبوسی در وسط خیابان متوقف شد و ترافیک بسیار سنگینی شکل گرفت.

تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی شکسته شده و مسیر بند آمده است.

مجموع معترضین تا این لحظه به تخمین خبرنگاران فارس حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر است.

شعارهایی همچون «بی شرف، نترسید ما همه باهم هستیم، مرگ بر دیکتاتور و …» از معترضین شنیده می‌شود.

تکمیلی: از حدود ساعت  ۲۱ و ۳۰ دقیقه تجمع محدود امروز با مداخله پلیس به پایان رسید. برخی لیدرها توسط پلیس بازداشت شدند.

 

مکتب سردار سلیمانی و صیاد شیرازی‌ ها  باید به همگان شناسانده شود/۳

نماینده ولی فقیه در استان گفت: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، حاج قاسم‌ها و صیاد شیرازی‌های ناشناخته هستند، چون راه یکی است درجات فرق می‌کند.

آیت الله سید علیرضا عبادی در دیدار با فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی مستقر در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مسئله دفاع اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: از جهت حفظ کرامت انسان‌ها، دفاع در فرهنگ دینی مورد تأکید قرار گرفته است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: شهید سردار سلیمانی در نامه‌ای به خانواده خود مطرح کرد که به واسطه مقابله با جانیان و آدم کش‌ها لباس نظامی بر تن کرده است.

عبادی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح در جهوری اسلامی بر اساس مکتب انبیا حرکت می‌کنند، گفت: افرادی چون شهید صیاد شیرازی به واسطه همین موضوع از درس اخلاق آیت الله بها الدینی حاضر می‌شدند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیاری از مردم جهان خواهان رها شدن از حکومت‌های تاریک طاغوتی هستند، بیان کرد: البته در مرحله نهایی امام مهدی (عج) این مهم را محقق خواهد کرد.

عبادی با تأکید بر اینکه نیروهای نظامی و انتظامی باید چون شهدا در مسیر دفاع از حق قدم بردارند، گفت: در شرایط فعلی نیز بسیاری از نیروهای مسلح شهید سلیمانی و شهید صیاد شیرازی‌های ناشناخته هستند.

وی یادآور شد: مطالعه زندگی این الگوها می‌تواند در مسیر زندگی و کار بسیار به ما کمک کند.

 

 

 

محدودیت های ترافیکی ۳۱ شهریور در بیرجند/۴

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی محدودیت های ترافیکی مراسم رژه روز ۳۱ شهریور در شهرستان بیرجند را اعلام کرد.

محدودیت های ترافیکی ۳۱ شهریور در بیرجند رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی استان در نظر دارد به منظور تسهیل در عبور و مرور و جلوگیری از مشکلات ترافیکی برای شهروندان در محل اجرای مراسم رژه ۳۱ شهریور محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی را در شهر بیرجند اجرایی کند.
سرهنگ علیرضا عباسی به رانندگان توصیه کرد در زمان اعمال محدودیت‌های ترافیکی از خیابان‌های مجاور و جایگزین جهت تردد استفاده کنند.
وی گفت: ۳۰ شهریور از ساعت ۲۲ تا پایان مراسم روز ۳۱ شهریور توقف تمام وسایل نقلیه در بلوار شهید صیاد شیرازی حدفاصل تقاطع ارتش تا بلوار امام رضا (ع) و بالعکس ممنوع خواهد بود و حدفاصل تقاطع قرنی تا تقاطع بلوار امام رضا (ع) نیز جهت آماده سازی محل برگزاری مسدود خواهد شد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی افزود: روز ۳۱ شهریور از ساعت ۲ صبح تا پایان مراسم رژه روز ۳۱ شهریور تردد تمام وسایل نقلیه در بلوار شهید صیاد شیرازی (مسیر‌های رفت و برگشت) و خیابان شهید قرنی از میدان شهدا تا بلوار شهید ناصری و بالعکس ممنوع خواهد بود.

حیات دوباره قاتل ۳۲ ساله با رضایت اولیای‌دم در قائنات/۴

یک محکوم به قصاص در شهرستان قائنات با جلب رضایت اولیای‌دم ،پس از ۴ سال انتظار از قصاص رهایی یافت.

وکیل زاده رئیس دادگستری  شهرستان قائنات گفت:قاتل ۳۲ ساله محکوم بهحیات دوباره قاتل ۳۲ ساله با رضایت اولیای‌دم در قائنات قصاص پس از ۴سال انتظار با گذشت خانواده مقتول حیاتی دوباره یافت.

وی  افزود: اواسط سال۹۷ مأموران انتظامی تهران جسد زن جوانی اهل روستای خشک شهرستان قائنات را در یکی از هتل های تهران کشف کردند، که این زن به طرز فجیعی  کشته شده بود .

رئیس دادگستری شهرستان قائنات گفت:از این رو تحقیقات برای شناسایی عامل این قتل آغاز شدو بررسی‌ها حاکی از آن بود که مقتول با شوهرش دچار اختلاف بوده و ممکن است شوهرش وی را به قتل رسانده باشد.

به همین دلیل تنها مظنون پرونده دستگیر شد و تحت بازجویی قرار گرفت.

وکیل زاده افزود:شوهر مقتول در بازجویی‌ها به قتل همسرش اعتراف کرد،به‌دنبال اعترافات متهم او در دادگاه محاکمه و با درخواست اولیای دم به قصاص محکوم شد.  که پس از ۴سال با تلاش‌  دادگستری و شورای حل اختلاف شهرستان قائنات برای جلب رضایت اولیای دم آغاز شد و سرانجام آنها قاتل فرزندشان را با شرایط  بخشیدند.

۳۶ بقعه متبرکه خراسان جنوبی میزبان مراسمات عزاداری ۲۸ صفر/۲-۳

حجت الاسلام رحیمی با بیان اینکه مراسم عزاداری ۲۸ صفر در ۳۶ بقعه متبرکه استان اجرا می شود، گفت: در خراسان جنوبی ۳۶ بقعه متبرکه نیز میزبان عزاداری مراسم شهادت امام رضا (ع) خواهند بود.

حجت الاسلام حسین رحیمی اظهار داشت: بقاع متبرکه خراسان جنوبی میزبان مراسمات سوگواری و عزاداری رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) خواهند بود.

 

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در ۳۶ بقعه متبرکه استان گفت: از این تعداد در ۱۷ بقعه متبرکه مراسم زیارت از بعید قرائت می شود.

 

وی در ادامه بیان کرد: در هشت بقعه متبرکه بحث اطعام از محل موقوفات مرتبط در دستور کار قرار دارد و در ۶ بقعه متبرکه استان نیز به مناسبت رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) بحث پیاده روی اجرا می شود.

 

حجت الاسلام رحیمی درخصوص مراسم شهادت امام رضا(ع) عنوان داشت: در خراسان جنوبی ۳۶ بقعه متبرکه میزبان عزاداران رضوی خواهند بود و در هشت بقعه متبرکه بحث اطعام اجرا خواهد شد.

 

وی در پایان گفت: به مناسبت شهادت امام رضا(ع) بحث پیاده روی عزاداران در چهار بقعه متبرکه استان در دستور کار قرار دارد.

سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی منصوب شد/۲

 

محمدرضا عابدانی با صدور حکمی از سوی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان سرپرست منطقه خراسان جنوبی منصوب شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علی‌اکبر نژادعلی در حکمی محمدرضا عابدانی را به عنوان سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی منصوب کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با ابلاغ این حکم، ضمن آرزوی توفیق برای مدیر جدید از خدمات قربانعلی مرادانی در طول مدت تصدی مسئولیت مذکور، تشکر و قدردانی کرد.

 

 

 

اعطای حدود ۵ میلیارد تومان تسهیلات به معتادان بهبود یافته خراسان جنوبی/۲-۳

معتادان بهبود یافته از اعتیاد خراسان جنوبی از ابتدای سال تاکنون ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان وام خود اشتغالی دریافت کردند .

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما خراساناعطای تسهیلات حدود ۵ میلیارد تومانی به معتادان بهبود یافته خراسان جنوبی جنوبی گفت: ۴۸ نفر از ابتدای سال تاکنون به بانک معرفی شده وتسهیلات دریافت کردند.

شرفی افزود: برای هر فرد بهبود یافته ۱۰۰ میلیون تومان وام با بهره ۴ درصد اعطا می‌شود.

وی گفت: دارا بودن حداقل یک سال پاکی مستند به آزمایش‌های ۶ ماه اخیر، انجام آزمایش‌های عدم اعتیاد به صورت دوره ای، شرکت در جلسات آموزش گروهی، فردوی و آموزش گروه درمانی از جمله شرایطی است که یک بهبود یافته باید داشته باشد تا بتواند تسهیلات دریافت کند.

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینک هم اکنون ۲۳ مرکز ترک اعتیاد زیر نظر بهزیستی در خراسان جنوبی فعال است گفت: یک مرکز اقامتی بلند مدت TC، ۸ مرکز اقامتی کوتاه مدت، ۱۳ مرکز سرپایی، یک مرکز جامع درمان اعتیاد در استان وجود دارد.

شرفی گفت: به افراد بهبود یافته در این مراکز برنامه‌های فردی و اجتماعی شامل خدمات روانپزشکی، روانشناختی، مشاوره، آموزش خانواده، گروه درمانی، تشکیل گروه‌های خودیار خدمات مددکاری و پیگیری ارائه می‌شود.

در راستای اجرای طرح «نذر آب ۵» انجام شد؛

اهدای ۱۷۰ بسته لوازم التحریر به دانش آموزان نیازمند دیهوک/۲

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از اهدای ۱۷۰ بسته لوازم التحریر به دانش آموزان نیازمند بخش دیهوک در شهرستان طبس خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، احمد بخشی در حاشیه توزیع این اقلام، اظهار داشت: طرح نذر آب در راستای اهداف و ماموریت های اجتماعی جمعیت هلال احمر با استفاده از ظرفیت خیرین و مشارکت داوطلبان در روستاهای کم برخوردار اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه در آستانه سال تحصیلی جدید و در راستای اجرای اولین مرحله «نذر آب ۵» تعداد ۱۷۰ بسته لوازم التحریر توسط خیرین تامین شده است، افزود: این بسته ها بین دانش آموزان کم برخوردار بخش دیهوک شهرستان طبس توزیع شده است.

وی ارزش ریالی این بسته ها را حدود ۷۶ میلیون تومان دانست و گفت: جهت تهیه هر بسته لوازم التحریر ۴۵۰ هزار تومان اعتبار هزینه شده است.

برای اولین بار پس از همه گیری کرونا؛

دوره باز آموزی و توانمندسازی نجاتگران خراسان جنوبی برگزار شد/۴

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از برگزاری دوره باز آموزی و توانمندسازی نجاتگران پایگاه های امداد و نجات در خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی کاوسی در حاشیه این مراسم اظهار داشت: برای اولین بار پس از همه گیری کرونا برنامه بازآموزی و توانمندسازی ویژه نجاتگران پایگاه های امداد و نجات به مدت دو روز در ارتفاعات روستای چرمه از توابع شهرستان سرایان برگزار شد.
وی بیان کرد: تعداد ۷۱ نفر از نجاتگران پایگاه های امدادونجات سطح استان و همچنین همکاران حوزه امداد و نجات در این برنامه شرکت کرده اند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ابتدای برنامه مختصات Gps در اختیار نجاتگران قرار گرفت تا بتوانند با استفاده از آن خود را به محل برگزاری دوره برسانند، افزود: برگزاری مستمر دوره های توان افزایی و بازآموزی کمک قابل توجه ای به بالا بردن سطح مهارت و حفظ آمادگی نیروهای امدادی می‌کند.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی و عملی در این دوره ها، گفت: این کارگاه ها با محوریت کمک‌های اولیه، فرود از ارتفاع، نحوه استفاده از Gps در عملیات‌های جستجوی مفقودین حوادث کوهستانی، نحوه تکنیک های جستجو در حوادث کوهستانی و ارزیابی صحنه حادثه و تثبیت صحنه ها برگزار شده است.
به منظور ارائه خدمت به زائران امام رضا(ع)؛

خدمات هلال احمر خراسان جنوبی در ۴۳ نقطه ارائه می‌شود/۲-۳

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای طرح همسفران خورشید در ۴۳ نقطه استان نیروهای امدادی و داوطلب جمعیت هلال احمر به ارائه خدمات امدادی و سلامت محور به زائران امام رضا(ع) می پردازند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی کاوسی اظهار داشت: طرح همسفران خورشید به منظور ارائه خدمات به زائران امام رضا(ع) همزمان با دهه پایانی صفر توسط جمعیت هلال احمر در حال اجراست.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای این طرح خانه های هلال در سه شهرستان فردوس، قاین و طبس با برپایی ایستگاه سلامت با هدف ارائه خدمات امدادی و فرهنگی در مسیر زائران مستقر شده اند، افزود: سه خانه هلال گزشک، کریمنج و خضری دشت بیاض در شهرستان قاین، خانه های هلال تپه طاق و دیهوک در شهرستان طبس و خانه های هلال جوادالائمه(ع)، اسلامیه و انارستانک در شهرستان فردوس خدمات مختلف سلامت محور به زائران امام رضا(ع) ارائه می دهند.

وی با اشاره به برپایی پنج موکب میقات الرضا (ع) در سطح استان، گفت:  تیم های امدادی هلال احمر خراسان جنوبی در این موکب ها نیز آماده ارائه خدمات امدادی هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه سه تیم اسکان از خراسان جنوبی به منظور پشتیبانی تیم های امدادی به مشهد مقدس اعزام شدند، عنوان کرد: همچنین از ابتدای آغاز عملیات اربعین تا پایان طرح همسفران خورشید ۳۰ تیم امدادی در پایگاه های ثابت و موقت سطح استان در حالت آماده باش هستند.

معاون استاندار خراسان جنوبی:

رفع مشکلات ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بیرجند در دستور کار است/۷

رفع مشکلات ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بیرجند در دستور کار است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: رفع مشکلات ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بیرجند در دستور کار قرار دارد و باید با ارائه راهکارهای مناسب به‌صورت موقت مشکل نگهداری از این ورزشگاه در استان حل شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید محمدرضا طالبی در نشست بررسی مشکلات طرح‌های ورزشی استان افزود: پیگیری برای حل اساسی و ریشه‌ای مشکلات این طرح ورزشی در سطح ملی، گام بعدی است که باید با جدیت دنبال شود.

وی تصریح کرد: باید از ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بیرجند به‌ویژه چمن این مکان ورزشی، به‌خوبی نگهداری شود تا بتوانیم از آن در برگزاری مسابقات ورزشی استفاده کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی درخصوص تامین برق فشار قوی برای روشنایی مسیر و پیست موتورسواری مجموعه ورزشگاه غدیر گفت: تامین برق این مجموعه ورزشی نیازمند ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار است که از طریق رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان پیگیری خواهد شد.

وی افزود: اجرای شبکه فیبر نوری برای تامین اینترنت ورزشگاه غدیر بیرجند هم نیازمند ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار است.

طالبی با اشاره به اینکه گاز رسانی به این ورزشگاه مستلزم آسفالت شکافی محور مواصلاتی بیرجند – سربیشه و گرفتن مجوز از دستگاه‌های متولی و مالکان خصوصی است بیان کرد: شرکت گاز با ارائه راهکارهای لازم، موضوع را پیگیری کند تا در آینده نزدیک گاز این مکان ورزشی تامین شود.

وی گفت: درخصوص تامین قیر برای ایجاد زیرساخت‌های اماکن و طرح‌های ورزشی استان هم جلسه‌ای با حضور مسئولان اداره‌ کل راه و شهرسازی، اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بسیج سازندگی برگزار و موضوع به‌صورت موردی پیگیری شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه تردد اتوبوس‌ها برای برگزاری احتمالی مسابقات ورزشی در ورزشگاه غدیر بیرجند هماهنگی لازم با پلیس راهنمایی و رانندگی بیرجند انجام شود تا مشکلات ترافیکی ایجاد نشود.

وی درباره تکمیل خانه جوان بیرجند هم گفت: پیگیری‌ها برای تامین اعتبار این طرح ورزشی در دور دوم سفر رئیس‌ جمهور انجام خواهد شد تا به سرانجام برسد.

 

گازررسانی به بیش از ۳ هزار روستا در کشور در دست اجرا است

گازررسانی به بیش از ۳ هزار روستا در کشور در دست اجرا است

بیرجند – ایرنا – مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: اکنون ۶ هزار و ۹۰۰ روستای کشور فاقد گاز است که در بیش از سه هزار روستا اقدامات اجرایی گازرسانی در حال اجراست و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید جلال نورموسوی روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی افزود: تا پایان سال جاری ۲ هزار پروژه روستایی به پیمانکار واگذار می‌شود و تا پایان دولت سیزدهم گازررسانی روستایی به پایان می‌رسد.

وی بیان کرد: شعار دولت سیزدهم خدمت به مردم است که توانستیم تحقق این شعار را به‌ویژه در شرکت ملی گاز به صورت عملی اثبات کنیم.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه ذات مسأله ارایه خدمات به مردم است، افزود: خیلی‌ها انتظار خدمت را در جاهای مختلف دارند که در استان خراسان جنوبی با همت و جهاد مضاعف، خدمت گازرسانی زودتر به مردم رسید.

وی اظهار داشت: در هفته دولت امسال پروژه‌های بسیار بزرگی داشتیم که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دهه فجر امسال نیز رکوردزنی خواهیم کرد.

نورموسوی با اشاره به برنامه‌های افق ۱۴۰۴ شرکت ملی گاز ایران، گفت: امروز در ماهیت کار تغییر ایجاد شده و به انتهای کارهای اجرایی رسیده‌ایم اما این به معنای اتمام مهندسی نیست.

وی افزود: مهندسی باید وارد فاز جدیدی همراه با مهارت و خلاقیت‌های بیشتر شود تا دوره بهره‌برداری از حالتی که اکنون وجود دارد تغییر کند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: وابستگی کشور به بخش انرژی بگونه‌ای است که اگر استمرار جریان گاز وجود نداشته باشد، معضلات اجتماعی بوجود می‌آید.

وی ادامه داد: این مهم را در حوادثی که اکنون بواسطه خطای انسانی یا غیرانسانی در خطوط ایجاد می‌شود شاهد هستیم که همه نگاه‌ها و صحبت‌ها حوالی عدم استمرار خدمات است لذا در این زمینه همکاران همچنان باید توجه بیشتری داشته باشند.

نورموسوی یادآور شد: باید به سمت کنترل‌های مکانیزه و تکنیک‌هایی برویم تا در صورتیکه اشکالاتی در گلوگاه‌های مسیر خدمت‌رسانی ایجاد شود، راهکار داشته باشیم.

وی گفت: این محقق نمی‌شود مگر اینکه سناریو نوشته و مانورهایی انجام دهیم، باید مقابله با بحران را از قبل آموخته باشیم تا دیدگاه‌های که نسبت به استمرار خدمت وجود دارد را تحقق بخشیم.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: در تغییر رویه‌ای که بوجود آمده ۲۲ خدمت شناسایی شده که به مردم ارایه می‌دهیم، روش‌های ارائه خدمات باید از حالت سنتی خارج شود.

وی اظهار داشت: امروز تکنولوژی می‌تواند کمک کند تا خدمات را بسیار شفاف و به‌روز به مردم ارائه دهیم.

نورموسوی تاکید کرد: باید کاری کنیم که زمینه‌های فساد بوجود نیاید، اگر از تکنولوژی بهره‌برداری نکنیم زمان خدمات طولانی شده و اشکالات خدمات افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در دفاتر پیشخوان این موضوع دنبال می‌شود، تصریح کرد: با استفاده از تکنیک‌های به‌روز در صدد هستیم خدمات شرکت ملی گاز را به‌روز و شفاف کنیم.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه در بخش فروش به شیوه‌هایی که در دنیا حاکم است نیاز داریم، عنوان کرد: امروز ناترازی ما را اذیت می‌کند و سال قبل و امسال شاهد مشکلاتی در این زمینه بودیم.

وی افزود: امسال نیز ناترازی حل نشده است چون دولت قبل در زمینه تولید به تناسب توسعه گازرسانی خیلی قصور داشت.

نورموسوی بیان کرد: در بخش خانگی رشد زیادی اکنون نداریم اما در بخش صنعت با تلاش همکاران فقط در یک مرحله، چهار هزار و ۱۱۴ صنعت با حضور رییس جمهور گازدار شد.

وی با اشاره به اینکه مبادی تولید به تناسب توسعه رشد نکرده است، یادآور شد: امیدواریم با درایتی که در چند سال پیش رو باید داشته باشیم این ناترازی را حل کنیم.

وی با بیان اینکه این موارد تحقق پیدا نمی‌کند مگر با استفاده از ظرفیت سرمایه‌های انسانی، اظهار داشت: ظرفیت و قابلیت‌هایی در شرکت گاز وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: امروزه از علوم و فنون جدید و روز برای بهینه‌سازی استفاده می‌شود، با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی باید استمرار جریان گاز و ارایه خدمات با تکنولوژی روز برای هموطن ایجاد شود.

وی تصریح کرد: نیروی انسانی شاید همه در یک سطح قابلیت نباشند اما با بحث‌های آموزشی نیروی انسانی را آماده‌تر کرده و شایسته سالاری محور انتخاب مدیران و مدیران میانی خواهد بود.

نورموسوی عنوان کرد: خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های معین گازررسانی به بخشی از استان سیستان و بلوچستان انتخاب شده است که به زودی عملیات اجرایی این پروژه آغاز می‌شود.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی در بحث مقاوم‌سازی استان جدیدی است اما برای هوشمندسازی خدمات نیز به احتمال زیاد استان پایلوت کشور معرفی شود لذا این مجموعه باید آمادگی لازم را داشته باشد.

در این مراسم از زحمات پنج ساله سید محمود هاشمی مدیرعامل سابق شرکت گاز خراسان جنوبی قدردانی و رحمان محمودی به‌عنوان سرپرست این شرکت معرفی شد.

 

 

 

تخفیف ۳۰ درصدی شامل پروانه‌های نهضت ملی مسکن در بیرجند می‌شود

تخفیف ۳۰ درصدی شامل پروانه‌های نهضت ملی مسکن در بیرجند می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند گفت: این شهرداری برابر قوانین و مقررات برای طرح نهضت ملی مسکن ۳۰ درصد تخفیف در صدور پروانه‌های ساختمانی را لحاظ می‌کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا توانا در حاشیه بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی و شهردار بیرجند از اراضی زعفرانیه افزود: شهرداری بیرجند علاوه بر اینکه انجام این پرونده‌ها را در اولویت نخست کاری خود دارد با اعمال قوانین تخفیف ۳۰ درصد در هزینه‌های صدور پروانه، نهایت همکاری و مساعدت لازم را در این خصوص انجام می‌دهد.

وی گفت: همه تلاشمان را به کار می‌گیریم که روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن تسریع شود و مدیریت شهری بسترهای لازم برای صدور پروانه‌های مورد نیاز به‌ منظور ساخت این واحدهای مسکونی را فراهم آورده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند عنوان کرد: در سال‌های اخیر شاهد افزایش جمعیت شهر بیرجند هستیم و این مساله ضرورت برنامه‌ریزی مناسب برای تامین مسکن جوانان و ساکنان این شهر را افزایش داده است.

وی افزود: طرح نهضت ملی مسکن واقع در اراضی موسوم به زعفرانیه بیرجند از مهمترین‌های اولویت‌های دولت سیزدهم است و شهرداری منطقه یک در اقدام جهادی برای صدور پروانه ساختمانی اراضی مورد نظر همه نیروهای متخصص شهرسازی در سطح شهرداری بیرجند و سازمان‌های وابسته را به کار گرفته است.

وی افزود: براساس گزارش ارائه شده از سوی شهرداری منطقه ۲ بیرجند، برای اراضی موسوم به سایت اداری در سال ۱۴۰۱ تاکنون تقریبا ۱۵۰ پروانه ساختمانی صادر شده و حدود ۱۰۰ پروانه به دلیل تکمیل پرونده از ناحیه متقاضیان در مرحله اقدام بوده که به محض تکمیل پرونده‌ها، پروانه‌های مورد نظر نیز صادر خواهد شد.

توانا اظهار داشت: اراضی دولتی که در طرح نهضت ملی مسکن قرار دارند از هزینه تغییر کاربری معاف هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ۲۴ شهریور امسال در جلسه شورای مسکن استان گفت: شهرداری‌ها به‌ویژه در مرکز استان باید در زمینه صدور پروانه ساختمانی واحدهای طرح نهضت ملی مسکن با همه توان کمک کنند تا سرعت کار افزایش یابد.

علیرضا عباس‌زاده افزود: در شاخص‌های ارزیابی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سطح ملی، خراسان جنوبی از نظر تامین زمین مورد نیاز در وضعیت خوبی قرار دارد اما در زمینه واگذاری اراضی برای آماده‌سازی و صدور پروانه باید دقت بیشتری شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در آن جلسه گفت: براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باید برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن شهرداری‌ها ۳۰ درصد تخفیف را اعمال کنند.

وحید داعی افزود: براساس قانون و مصوبه مجلس شورای اسلامی تمامی شهرداری‌های کشور از جمله خراسان جنوبی موظف به اعمال تخفیف ۳۰ درصدی در هزینه‌های طرح نهضت ملی مسکن هستند و امیدواریم بعد از این جلسه، موضوع با قدرت دنبال و اجرایی شود.

وی با بیان این درخواست که شهرداری‌ها صدور پروانه را به تکمیل عملیات آماده‌سازی مشروط نکنند گفت: بعد از واگذاری زمین به متقاضیان، شهروند باید قادر به پیگیری صدور پروانه ساختمانی باشد و در این زمینه شهرداری‌ها باید توجه ویژه داشته باشند.

 

 

آغاز به‌کار اولین روز بازار تخصصی صنایع‌دستی استان در شهر مود/۲

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سربیشه از آغاز به کار اولین روز بازار تخصصی صنایع‌دستی استان با عنوان جمعه بازار هنر در شهر مود شهرستان سربیشه خبر داد.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، هادی حق‌پناه گفت: «با برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی نمایندگی میراث‌فرهنگی شهرستان سربیشه، برای ایجاد بازار فروش تولیدات صنایع‌دستی، اولین روز بازار تخصصی صنایع‌دستی در خانه نساجی سنتی شهر مود آغاز به کار خواهد کرد.»
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سربیشه افزود: «در همین رابطه طی جلسه‌ای با حضور هنرمندان و فعالین صنایع‌دستی چگونگی برگزاری این روز بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»
حق‌پناه گفت: «مقرر شد روز بازار با محوریت صنایع‌‌دستی و هنرهای دست بانوان شهر مود در روزهای جمعه برگزار شود.»

 

 

 

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در مسیر زائران امام رضا(ع)/۲

رییس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند گفت:‌ «نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی به مناسبت شهادت امام رضا(ع) در مسیر زائران این امام بزرگوار برگزار خواهد شد.»
به‌گزارش‌ امروز خراسان جنوبی، محمدعلی جنتی‌فر بیان کرد: «در این نمایشگاه‌ محصولات صنایع‌دستی استان و شهرستان در دید زائران امام رئوف قرار می‌گیرد و همچنین با پخت نان سنتی و سوغات محلی از زائران پذیرایی می‌شود»
رییس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند افزود: «این نمایشگاه‌ها با هدف تامین سوغات زائران و آشنایی هرچه بیشتر با هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استان و شهرستان برپا خواهد شد.»
جنتی‌فر ادامه داد: «برپایی سیاه‌چادر به‌منظور انجام فعالیت‌های عشایری مختص استان و پخت نان و غذا‌های محلی از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه‌ها است.»
او گفت: ‌«غرفه‌های صنایع‌دستی و سوغات برای زائرین همزمان با ایام شهادت امام رضا در نظر گرفته شده است. نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات به مدت ۳ روز قبل از شهادت امام رضا، در مسیر زائرین دایر خواهد شد.»

 

 

 

نمایشگاه ملی «میراث عاشورا در قاب عکس» در خراسان جنوبی افتتاح شد/۲-۳

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: «نمایشگاه ملی میراث عاشورا در قاب عکس در خراسان جنوبی با ۴۰ اثر منتخب در باغ و عمارت جهانی اکبریه برپا شد.»
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی بیان کرد: «این نمایشگاه از ۲۹ شهریور تا ۴ مهر ۱۴۰۱ در محل نگارخانه سرو باغ و عمارت جهانی اکبریه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.»
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه عاشورا، آداب و رسوم مختلفی وجود دارد، گفت: «به همین دلیل در سال‌های گذشته مسابقه عکس تحت عنوان میراث عاشورا در سطح ملی برگزار شده و از هنرمندان و علاقه‌مندان حوزه عکاسی درخواست شده به زبان و نگاه خود آداب و رسوم عزاداری محرم را به تصویر بکشانند.»
شاه‌وردی با اشاره به اینکه ۲هزار و ۴۴۹ اثر از ۲۶۶ هنرمند از سراسر کشور به دبیرخانه این مسابقه ارسال شده بود، افزود: «از این تعداد ۴۰ اثر از ۴۰ هنرمند عکاس در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.»

افزایش ۲۰ برابری استخراج کانسنگ طلا در معدن طلای هیرد خراسان جنوبی/۳

از ابتدای سال تاکنون استخراج کانسنگ طلا از معدن طلای هیرد خراسان جنوبی ۲۰ برابر افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما گفت: باافزایش ۲۰ برابری استخراج کانسنگ طلادر معدن طلای هیرد خراسان جنوبی توجه به آغاز تولید آزمایشی در کارخانه فرآوری طلای هیرد و افزایش چشمگیر فعالیت‌های استخراجی در این معدن، از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶۷ هزار تن کانسنگ طلا از این معدن استخراج و وارد چرخه فرآوری شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۰ برابری را نشان می‌دهد.

علیرضا جلالیان با اشاره به اینکه با توجه به وسعت محدوده طلای هیرد و به منظور استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت‌های موجود در این معدن در اکتشافات اولیه ۴ ناحیه اکتشافی شناسایی شده است گفت: در سال‌های گذشته اکتشافات فقط درناحیه ۳ آن تکمیل و منجر به شناسایی ذخیره ۵ میلیون تنی کانسنگ طلا با عیار متوسط ۰.۹۲ پی پی ام شده است.

وی افزود: احداث واحد فرآوری به ظرفیت تولید سالیانه ۲۰۰ کیلوگرم طلا از اردیبهشت ماه سال ۹۸ با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شد و در حال حاضر نیز با پایان یافتن عملیات اجرایی ساخت واحد فرآوری طلای هیرد تولید آزمایشی در این کارخانه در حال انجام است.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی گفت: با بهره برداری از کارخانه طلای هیرد ظرفیت اشتغال ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد می‌شود.

 

 

 

 

۳۰ درصد از مدارس خراسان جنوبی مجهز به تجهیزات آموزش الکترونیکی/۲

از ۷۵۰۰ کلاس درس مدارس دولتی خراسان جنوبی ۲۵۰۰ کلاس به تجهیزات الکترونیکی مجهز هستند.

رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی  دربیش از ۳۰ درصد از مدارس خراسان جنوبی مجهز به تجهیزات آموزش الکترونیکی گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: با افزوده شدن ۵۰ کلاس دیگر امسال تعداد کلاس‌های مجهز به تجهیزات الکترونیکی به  ۲۵۰۰ کلاس درس رسید.

رضایی افزود: تجهیزات الکترونیکی این کلاس‌ها شامل دیتاپروژکتور، لپ تاپ و پرده نمایش است که امسال این تجهیز کلاس‌ها ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی بااشاره به بهره مندی اکثر مدارس استان از اینترنت رایگان در سال تحصیلی گذشته گفت: امسال هم پیگیر هستیم با همکاری وزارت ارتباطات مدارس از اینترنت رایگان بهره‌مند باشند

نشست فرزند پروری در کانون پرورش فکری خراسان جنوبی برگزار شد/۲-۳

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان خراسان جنوبی با هدف آشنایی کارکنان و مربیان مراکز کانون استان خراسان جنوبی«نشست فرزندپروری با نگاهی به دوران نوجوانی» را به صورت مجازی برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ آمالی در جمع کارکنان کانون استان گفت: نوجوان در این دوران زندگی با تغییرات ناگهانی جسمی و روحی مواجه می‌شود که نمی‌تواند با دنیای اطراف و با تغییراتش کنار بیاید، احساس می کند همه نگاه‌ها به سمت اوست و تمام این‌ها در درونش ایجاد اضطراب و استرس می کند لذا والدین نوجوانان باید والدین دیگری شوند، اطلاعات کافی در مورد رویدادهای نوجوانی را داشته باشند تا بتوانند فرزند خود را یاری کنند تا جواب سوالاتش رو از منابع درستی به دست آورد و دنیا را در ذهن خود بسازد.

وی کودکی را پایه رشد و بالندگی هر انسان دانست و افزود: لازم است والدین ویژگی‌ها و خصوصیات نوجوان  خود و شیوه برخورد با آن به خوبی فرا بگیرند و به نوجوان کمک کنند تا نزدیک به دنیای واقعی و با آرمان‌های خود دنیای خود را بسازد، تا فرزندانی جستجوگر و پویا و فعال داشته باشیم.

این روانشناس ادامه داد: در نوجوانی، نوجوان به همه چیز می‌تواند فکر کند، جنبه‌های متفاوت زندگی را می بیند، با تخیل خود دنیا را می بیند و هویت یابی شروع می شود می‌خواهد خود را پیدا کند و جهان اطراف را بشناسد و این والدین هستند که باید با دانش و آگاهی و کسب مهارت‌های لازم به فرزندشان کمک کنند و بهترین راهنمایی را به او بدهند.

وی تصریح کرد: در دوره نوجوانی باید نوجوانان خودپنداره درستی داشته باشند به این معنا که باید خود را به درستی بشناسند و والدین باید از او بخواهید که نتایج رفتارهای خود را مورد بررسی قرار دهند و از خود بپرسد سوال کند که چرا باید این کار را انجام بدهد یا انجام ندهد.

آمالی نقش پدر و مادر را راهنما دانست و ادامه داد: والدین با  ایجاد ارتباط موثر با نوجوان شنونده خوبی برای فرزندانشان باشند و دنیا را از نگاه او ببینند و نوجوان باید این اشراف برسد که پدر و مادر همیشه در کنار و هستند و از بودن در کنار آنها احساس خوشایندی داشته باشد و بتواند بهترین ارتباط را با پدر و مادرش برقرار کند.

وی از تعجیل در تربیت به عنوان یک آفت یاد کرد و گفت: برای تربیت فرزندان باید صبور باشیم نوجوان هرچیزی در زمان خود و پیرو شرایط خاصی که برای او دارای اهمیت باشد را فرا خواهد گرفت.

نمایشگاه آثار هنری دانشجویان دانشکده هنر برپا شد/۲

 نمایشگاه یک‌روزه آثار هنری دانشجویان دانشکده هنر، دانشگاه بیرجند برپا شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه از نمایشگاه آثار هنری دانشجویان دانشکده هنر بازدید کرد

به گزارش امروز خراسان جنوبی، نمایشگاه آثار هنری دانشجویان دانشکده هنر در حوزه‌های جواهرات، چوب، ‏سفال، سرامیک و حجم شامل آثار دانشجویان گروه آموزشی صنایع دستی و هنر اسلامی به مدت یک روز در محل نگارخانه و  دانشکده هنر ‏دانشگاه بیرجند برپا شد.‏
آثار هنری دانشجویان که ‏در کارگاه‌های دانشکده هنر و در قالب واحد درسی تولید گردیده است در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار ‏گرفت.‏

افزایش ۲۰ برابری استخراج کانسنگ طلا در معدن طلای هیرد خراسان جنوبی/۲

از ابتدای سال تاکنون استخراج کانسنگ طلا از معدن طلای هیرد خراسان جنوبی ۲۰ برابر افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی گفت: با توجه به آغاز تولید آزمایشی در کارخانه فرآوری طلای هیرد و افزایش چشمگیر فعالیت‌های استخراجی در این معدن، از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶۷ هزار تن کانسنگ طلا از این معدن استخراج و وارد چرخه فرآوری شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۰ برابری را نشان می‌دهد.

جلالیان گفت: در سال‌های گذشته اکتشافات فقط در ناحیه ۳ آن تکمیل و منجر به شناسایی ذخیره ۵ میلیون تنی کانسنگ طلا با عیار متوسط ۰.۹۲ پی پی ام است.

وی افزود: احداث واحد فرآوری به ظرفیت تولید سالیانه ۲۰۰ کیلوگرم طلا از اردیبهشت ماه سال ۹۸ با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شد و در حال حاضر نیز با پایان یافتن عملیات اجرایی ساخت واحد فرآوری طلای هیرد تولید آزمایشی در این کارخانه در حال انجام است.

با بهره برداری از کارخانه طلای هیرد ظرفیت اشتغال ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد می‌شود.

 

 

 

بال‌های شکسته تولید مرغ در خراسان جنوبی/سیاهه مشکلات تولیدکنندگان

بال‌های شکسته تولید مرغ در خراسان جنوبی/سیاهه مشکلات تولیدکنندگان

خراسان جنوبی قطب تولید مرغ و تخم مرغ کشور این روزها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش مهر، آزاد شدن نرخ ارز، گرانی دان و تفاوت چشمگیر هزینه و قیمت تولید و مصرف بسیاری از مرغ داران را به مرز ورشکستگی کشانده و طبق پیش بینی بسیاری از تولید کنندگان و فعالان این صنعت ادامه این روند سبب کاهش تولید گوشت سفید، مرغ و تخم مرغ در استان می‌شود.

از سوی دیگر آنچه که ما را به تحریر این گزارش وا می‌دارد تفاوت قیمت مرغ در فروشگاه‌های عرضه این محصول پرمصرف خانوارهای استان است و آن طور که گشت و گذار در بازار مرغ مرکز استان حکایت دارد قیمت هر کیلو مرغ تازه با نرخ مصوب گاهی تفاوت دو تا سه هزار تومانی دارد.

در این گزارش ابتدا به سراغ تولید کنندگان این کالای پر مصرف می‌رویم و مشکلات آن‌ها را جویا می‌شویم.

فهرست مشکلات مرغ داران

یک مرغ دار از شهرستان طبس در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: پس از آزاد سازی نرخ ارز هر چند شاهد کمبود دان و نهاده نیستیم اما گرانی و شش تا هفت برابر شدن قیمت نهاده و تنها افزایش دو برابری قیمت هر کیلو گوشت مرغ سبب شده است تا قیمت تمام شده و هزینه‌های تولید با قیمت مصوب شده فروش مرغ به کشتارگاه همخوانی نداشته باشد و از این لحاظ مرغ داران دچار تزلزل شده و ضرر و زیان سنگینی را متحمل شوند.

احمد مسئولی با اشاره به چالش‌های تولید مرغ در استان می‌افزاید: از طریق سامانه بازارگاه هر کیلو سویا و ذرت را با تغییر قیمت هفت برابری پس از آزاد سازی نرخ ارز ترجیحی تهیه می‌کنیم تا قیمت مرغ زنده از ۱۵ هزار تومان به دوبرابر یعنی ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان افزایش یابد. اما این قیمت با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد و مرغ داران متضرر می‌شوند.

به گفته وی قیمت مصوب شده مرغ زنده مقابل مرغ داری ۴۰ هزار تومان است اما تولیدات زیاد و کاهش مصرف پس از گران شدن قیمت مرغ سبب شد تا مازاد تولید داشته باشیم و با آنکه متضرر می‌شدیم مرغ را به کمتر از قیمت مصوب یعنی ۳۳ هزار تومان بفروشیم.

وی می‌افزاید: قیمت تمام شده و هزینه‌های تولید با قیمت مصوب همخوانی ندارد و باید مرغ داران مورد حمایت قرار گیرند. وی از کم کردن جوجه‌ریزی می‌گوید و می‌افزاید: این روال سبب شده است تا تولید مرغ را کاهش دهیم و اصلاح قیمت مصوب مرغ زنده و اجازه صادرات کمک بسیاری به مرغ داران می‌کند.

وی نفع مصرف کننده را نیز مد نظر قرار می‌دهد و می‌گوید: اگر دان قیمتش شش برابر شده نمی‌توان قیمت مرغ را هم شش برابر افزایش داد اما حمایت از تولید کنندگان و تنظیم بازار و تنظیم قیمت مصوب و همخوان کردن آن با هزینه‌های تولید می‌تواند کمک بسیاری به مرغ داران کند.

بال‌های شکسته تولید مرغ در خراسان جنوبی/سیاهه مشکلات تولیدکنندگان

مشکل اساسی، ناهمخوانی هزینه‌های تولید و قیمت مصوب فروش

دیگر مرغ دار هم اساسی‌ترین مشکل را همان ناهمخوانی هزینه‌های تولید پس از آزاد سازی نرخ ارز و گرانی دان با قیمت مصوب فروش مرغ زنده بیان می‌کند و می‌افزاید: حدود سه ماه است که طی نامه نگاری‌ها و دیدار حضوری مشکلات مرغ داران را به گوش مسئولان رسانده‌ایم و خواستار رفع آن شده‌ایم.

عسکری ادامه می‌دهد: قیمت ذرت و سویا از هزار و ۹۰۰ تومان و سه هزار و ۸۰۰ و چهار هزار تومان با افزایش شش برابری به بیش از ۱۱ و ۱۶ هزار تومان رسیده است و این تغییرات قیمت‌های دان در کنار دیگر هزینه‌های تولید از جمله هزینه‌های حمل و نقل، دستمزد و … در حالی است که قیمت مرغ زنده به دوبرابر مصوب شد و همین ناهمخوانی قیمت تولید مرغ زنده و هزینه‌ها بسیاری از مرغ داران را متضرر ساخت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات مرغ داران می‌گوید: مشکل اصلی تولید پس از آزادسازی نرخ ارز و گرانی نهاده و دان بوده است و هزینه تمام شده تولید با قیمت مصوب فروش مرغ زنده هماهنگی ندارد و همین هم سبب ضرر مرغ داران و در نتیجه کاهش تولید و جوجه‌ریزی در دور جدید باشد که نتیجه آن طی ماه‌های آینده مشاهده خواهد شد.

کاهش جوجه‌ریزی

به گفته حسین خیریه جوجه‌ریزی کاهش یافته و ادامه روال و عدم حمایت از مرغ داران کاهش تولید را در پی خواهد داشت.

وی به وعده ارائه تسهیلات به مرغ داران و تولید کندگان این حوزه اشاره می‌کند و می‌افزاید: برای حمایت و افزایش نقدینگی قرار به اعطای تسهیلات بود که وثایق سنگین و همچنین همکاری نکردن بانک‌ها و نبود منابع مالی برای پرداخت تسهیلات و … هم سبب شد تا تولید کنندگان از این حمایت هم باز بمانند.

بال‌های شکسته تولید مرغ در خراسان جنوبی/سیاهه مشکلات تولیدکنندگان

موانع صادراتی

وی دیگر مشکل در این حوزه را آزاد نکردن صادرات بیان می‌کند و می‌افزاید: با سبب مازاد تولید در ماه‌های گذشته شاهد کاهش قیمت مرغ زنده بودیم و اگر چه قیمت مصوب ۴۰ هزار تومان اعلام شد اما مرغ داران مجبور به فروش مرغ خود با وجود ضرر به قیمت ۳۳ هزار تومان شدند.

اما گشتی در بازار و گفتگو با مصرف کنندگان هم حکایتی دارد. راهی بازار مرغ می‌شویم تا قیمت مرغ کشتار روز و تازه، قیمت مرغ منجمد و … را جویا شویم.

گفته‌های فروشندگان و مصرف کنندگان حکایت از گرانی بی حد و حصر این محصول پر مصرف دارد و آن طور که یک خریدار اظهار می‌کند خانوارها توان مالی خرید گوشت سفید را هم دیگر ندارند و اگر در ماه‌های گذشته یک خانوار سه تا چهارنفره در ماه دو مرغ مصرف داشته در حال حاضر آن را به یک مرغ کاهش داده است. «حسینی هر کیلو مرغ را به قیمت ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان از فروشگاه عرضه مستقیم تهیه کرده است.

همچنین گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است که قیمت مرغ کشتار روز در فروشگاه‌های عرضه مستقیم ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام می‌شود اما در برخی فروشگاه‌ها این قیمت رعایت نمی‌شود و فروشنده قیمت هر کیلو مرغ را ۶۰ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام می‌کند. همچنین در یک فروشگاه دیگر قیمت مرغ به ۶۳ هزار تومان رسیده است.

مدیر عامل اتحادیه ماکیان شرق هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حذف ارز ترجیحی و گرانی هفت برابری دان از دو برابر شدن قیمت مرغ زنده گوشتی می‌گوید و می‌افزاید: عدم همخوانی هزینه‌های تولید با قیمت مصوب شده برای فروش مرغ زنده سبب شد تا به شدت جوجه‌ریزی ها از اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تاکنون ریزشی باشد و از سویی گرانی به وجود آمده در بازار برای قیمت گوشت مصرف را تا حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش داد و در نتیجه مرغ داران مجبور به فروش مرغ حتی کمتر از قیمت مصوب داشته باشند.

علی واحدی با بیان اینکه با افزایش هزینه‌های تولید نیاز به افزایش سرمایه در گردش احساس شد و مرغ داران برای تأمین هزینه‌ها نیاز به دریافت تسهیلات ارزان قیمت دارند، می‌افزاید: وعده‌هایی در این باره داده شد که دولت برای افزایش سرمایه در گردش مرغ داران اعطای تسهیلات با نرخ‌های ۱۰ تا ۱۸ درصدی بر اساس ظرفیت سالن‌های مرغ داری را پیشنهاد داد که نرخ‌های بالا و متضرر شدن مرغ داران پس از آزادسازی نرخ ارز ترجیحی و گرانی دان و … توانایی دریافت و بازپرداخت تسهیلات را از مرغ داران می‌گیرد.

بال‌های شکسته تولید مرغ در خراسان جنوبی/سیاهه مشکلات تولیدکنندگان

قیمت مرغ مصوب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در گفتگو با مهر با اشاره به مشکلات، در زمینه میزان جوجه‌ریزی در استان بیان می‌کند که مقایسه آمارها نشان می‌دهد که میزان جوجه‌ریزی در خراسان جنوبی نسبت به گذشته بهتر و به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار قطعه رسیده است.

مهدی جعفری با تأکید بر اینکه در زمینه قیمت گوشت مرغ در خراسان جنوبی برای تثبیت بازار اقدامات بسیاری انجام شده است، می‌افزاید: قیمت گوشت مرغ در برخی نقاط کشور افزایش یافته است و در خراسان جنوبی قیمت مرغ در مراکز عرضه مستقیم از جمله روز بازارها نباید از قیمت مصوب یعنی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان بالاتر برود.

وی با بیان اینکه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری باید رصد شود تا به پایداری خوبی در این زمینه برسیم، همچنین تحلیل وضعیت جوجه‌ریزی و دورنمای ۴۵ روزه مورد توجه باشد، می‌افزاید: اینکه خرده‌فروش ها بعضی مرغ را با قیمت بیشتر از مصوب به فروش می‌رسانند باید توسط اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه رسیدگی و رصد شود.

خراسان جنوبی قطب تولید مرغ کشور همواره با چالش‌های بسیاری در تولید این محصول پر مصرف مواجه بوده و در گذر زمان اقدامات بسیاری برای گذر از مشکلات انجام شده است و آنچه که در حال حاضر با توجه به نیاز استان و مصرف کنندگان باید مورد توجه قرار گیرد حمایت از تولید و رفع موانع تولید است.

حمایت کمیته امداد از هزار و ۹۴ دانشجو در خراسان جنوبی

 حمایت کمیته امداد از هزار و ۹۴ دانشجو در خراسان جنوبی

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: یک هزار و ۹۴ دانشجوی تحت پوشش از خدمات حمایتی کمیته امداد در خراسان جنوبی بهره می گیرند.

محمد عرب افزود: ۲۰ هزار و ۲۰۷ دانش‌آموز در خراسان جنوبی تحت حمایت کمیته امداد هستند که از این تعداد ۶۰۰ نفر از دانش آموزان در پایه دوازدهم مشغول به تحصیل هستند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی ادامه داد: دانش آموزان پایه دوازدهم به واسطه آزمون کنکور تحت پوشش از خدمات آموزشی و آمادگی کنکور با هم افزایی گروه‌های جهادی علمی در قالب معرفی به مؤسسات آموزشی، برگزاری کلاس‌های تقویت بنیه تحصیلی، مشاوره تحصیلی، مشاوره انتخاب رشته استفاده می‌کنند.

عرب با اشاره به اینکه هم اکنون یک هزار و ۹۴ دانشجو تحت پوشش از خدمات حمایتی کمیته امداد بهره می‌گیرند، افزود: دانشجویان دانشگاه‌های دولتی کمک هزینه تحصیلی و دانشجویان دانشگاه‌های غیر دولتی کمک هزینه شهریه دریافت می‌کنند.

وی گفت: همچنین تعداد یک هزار و ۴۰۰ نفر از مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام (ره) از خدمات آموزش‌های فرهنگی، قرآنی، هنری، ورزشی و… و در مجتمع‌های فرهنگی تربیتی (کانون‌های اوقات فراغت) این نهاد در شهرستان‌های بیرجند و طبس به صورت منظم و در طول سال به صورت مستمر استفاده می‌کنند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی اظهار کرد: ۶ مجتمع فرهنگی تربیتی و شبانه روزی (خوابگاه)، سه مجتمع خواهران و سه مجتمع برادران در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، نهبندان و قاین وجود دارد که ۴۱۵ نفر از دانش آموزان مناطق محروم و روستایی از خدمات آن استفاده می‌کنند.

مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: خیرین نیکوکار می‌توانند در تأمین لوازم تحصیل مورد نیاز این دانش آموزان کمیته امداد را یاری رسانند.

محدودیت های ترافیکی ۳۱ شهریور در بیرجند/۴

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی محدودیت های ترافیکی مراسم رژه روز ۳۱ شهریور در شهرستان بیرجند را اعلام کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی استان در نظر دارد به منظور تسهیل در عبور و مرور و جلوگیری از مشکلات ترافیکی برای شهروندان در محل اجرای مراسم رژه ۳۱ شهریور محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی را در شهر بیرجند اجرایی کند.
سرهنگ علیرضا عباسی به رانندگان توصیه کرد در زمان اعمال محدودیت‌های ترافیکی از خیابان‌های مجاور و جایگزین جهت تردد استفاده کنند.
وی گفت: ۳۰ شهریور از ساعت ۲۲ تا پایان مراسم روز ۳۱ شهریور توقف تمام وسایل نقلیه در بلوار شهید صیاد شیرازی حدفاصل تقاطع ارتش تا بلوار امام رضا (ع) و بالعکس ممنوع خواهد بود و حدفاصل تقاطع قرنی تا تقاطع بلوار امام رضا (ع) نیز جهت آماده سازی محل برگزاری مسدود خواهد شد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی افزود: روز ۳۱ شهریور از ساعت ۲ صبح تا پایان مراسم رژه روز ۳۱ شهریور تردد تمام وسایل نقلیه در بلوار شهید صیاد شیرازی (مسیر‌های رفت و برگشت) و خیابان شهید قرنی از میدان شهدا تا بلوار شهید ناصری و بالعکس ممنوع خواهد بود.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*