گروه‌های جهادی/ جهاد مقدس

در آستانه اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس؛

جلوه‌هایی از وحدت و همدلی در رزمایش جهاد مقدس/ استقبال مردم از فعالیت جهادگران به کارها برکت بخشیده است

این روزها در آستانه اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس، استقبال گرم مردم از خدمت بی منت جهادگران و شکوه وحدت و اتحاد در رزمایش جهاد مقدس به کارهای جهادی در روستای مهران کوشک این شهرستان سرعت و برکت بخشیده است.

خراسان جنوبی در آستانه یک رویداد بسیار مهم ملی است رویدادی که می تواند برای استان و شهرستان فردوس که میزبان این رویداد بزرگ که همان اجلاسیه ملی جهادگران است، سرنوشت ساز باشد و در تاریخ استان ثبت شود.

روایتی از اولین جهاد

۱۳ شهریور ماه سالروز زلزله بزرگی در سال ۱۳۴۷ در جنوب خراسان شهر فردوس است زلزله ای بسیار عظیم که علی رغم بزرگی آن دولت وقت و طاغوت نه تنها هیچ کمکی به مردم زلزله زده نکردند بلکه از کمک های مردمی اندکی که به مردم این منطقه هم شد مانع شدند.

در سال ۱۳۴۷ چند روز پس از زلزله فردوس مقام معظم رهبری که در آن سال ۲۹ سال سن داشته و هیچ مسئولیتی در کشور نداشته و فقط یک طلبه بودند به همراه تعدادی طلبه و با حمایت بازاریان مشهد به فردوس که در جنوب خراسان وقت واقع شده آمدند و به مردم زلزله زده کمک و امدادرسانی کردند.

این اقدام در آن سال آغاز حرکت و فعالیت های جهادی و کمک به زلزله زدگان شد اما گسترش و توسعه قابل توجهی نداشت تا دهه ۷۰ و تشکیل بسیج سازندگی به دستور مقام معظم رهبری و پس از آن شکل گیری گروه های جهادی.

در حال حاضر گروه های جهادی در سطح بین المللی و در بسیاری از کشورهای مسلمان جهت کمک به هم نوع حتی گروه های جهادی خراسان جنوبی در بحث بازسازی عتبات عالیات فعالیت دارند و ان شاءالله به زودی شاهد گفتمان جهادی در دنیا خواهیم بود.

برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در شهرستان فردوس که با همکاری و نظارت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری و بسیج سازندگی کشور در دولت مردمی ایران قوی برگزار خواهد شد نشان از توجه به خراسان جنوبی و امیدآفرینی در دل مردم دارد.

جهاد مقدس

در راستای این اجلاسیه، رزمایش جهاد مقدس از سوم شهریور ماه در خراسان جنوبی با محوریت شهرستان فردوس و با حضور گروه های جهادی شهرستانی، استانی و کشوری آغاز شده و تا ۱۳ شهریور روز اجلاسیه ملی جهادگران ادامه دارد.

قرارگاه و گروه های جهادی زیادی در حوزه های مختلف از عمرانی گرفته تا پزشکی، دامپزشکی، فرهنگی، هنری، فنی تخصصی، آبرسانی و … در سطح استان حضور داشته و خدمات رسانی دارند.

استقبال و همکاری مردم روستاهایی که مورد هدف فعالیت جهادگران است با توجه به نیاز سنجی های درستی که انجام شده و فعالیت های جهادی که کاملا مطابق نیاز روستائیان است نیز بسیار خوب بوده و پیشرفت کارها گواه این مسئله است‌.

از دیگر نکات مهمی که در رزمایش جهاد مقدس می توان به آن اشاره کرد نمود شکوه وحدت و اتحاد بین شیعه و سنی در فعالیت های جهادی و جهادگران است.

برای به تصویر کشیدن شکوه وحدت و اتحاد در رزمایش جهاد مقدس با مسئول یکی از گروه های جهادی که تمام جهادگران اهل سنت و از اهالی شهرستان درمیان که مستقر در روستای مهران کوشک شهرستان فردوس هستند، گفت و گو کردیم.

محمد حسن حسنی مسئول گروه جهادی سردار شهید حمزه ای روستای درمیان از شهرستان درمیان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: دو گروه جهادی از شهرستان درمیان در قالب رزمایش جهاد مقدس به شهرستان فردوس اعزام شدند.

وی افزود: گروه جهادی شهید حمزه ای از روستای درمیان و گروه جهادی امام جواد (ع) از روستای نوغاب شهرستان درمیان طی پنج روز در روستای مهران کوشک شهرستان فردوس حضور دارند و خدمات عمرانی، آموزشی و عمومی به مردم این روستا ارائه خواهند داد.

مسئول گروه جهادی شهید حمزه ای روستای درمیان بیان کرد: ۱۷ جهادگر در قالب دو گروه جهادی ذیل رزمایش جهاد مقدس خدمت رسانی دارند.

حسنی عنوان کرد: گروه های جهادی شهید حمزه ای و امام جواد (ع) شهرستان درمیان از جمله گروه های جهادی جغرافیا محور است و جدای از رزمایش جهاد مقدس و اجلاسیه ملی جهادگران، فعالیت های جهادی زیادی در سطح شهرستان درمیان طی تابستان و حتی خارج استان در صورت نیاز داشته و دارد.

وی با بیان اینکه زمینه فعالیت این دو گروه جهادی بیشتر عمرانی است، اظهار کرد: طی دو روزی که در روستای مهران کوشک فردوس بودیم اعضای گروه جهادی تقسیم بندی شده و یک گروه برای دیوارچینی و حصارکشی خانه محروم فعالیت داشتند و گروه دیگر کار دیوارکشی خانه عالم که در محل مسجد روستا پیش بینی شده بود را آغاز کردند که ان شاءالله طی چند روزی که در این روستا حضور داریم تمام خواهد شد.

مسئول گروه جهادی شهید حمزه ای روستای درمیان گفت: تعدادی از جهادگران طی هماهنگی که با شورا و مدیر مدرسه انجام شد نسبت به برگزاری کلاس تقویتی برای دانش آموزان اقدام کردند.

رضایتی که برکت می آورد

حسنی از وجود دو آرایشگر مرد در گروه های جهادی خبر داد و افزود: در کنار فعالیت های عمرانی خدمات آرایشگری برای مردان روستا انجام می شود‌ همچنین جهادگرانی در عرصه تعمیر لوازم خانگی نیز تخصص دارند که لوازم خانگی نیاز به تعمیر اهالی طی این دو روز انجام شده و این اقدامات تا پایان حضور گروه های جهادی ادامه دارد.

وی به استقبال گرم و رضایت مردم از حضور و فعالیت جهادگران اشاره و عنوان کرد: همکاری بسیار خوب مردم را در این دو روز شاهد بودیم که این خود باعث تسریع در روند انجام فعالیت های جهادی شده است.

مسئول گروه جهادی شهید حمزه ای روستای درمیان به دیدار امام جمعه، فرماندار و فرمانده سپاه شهرستان فردوس با جهادگران شهرستان درمیان اشاره و بیان کرد: برنامه حضور گروه های جهادی شهید حمزه ای و امام جواد (ع) در روستای مهران کوشک پنج روزه است اما اگر بسیج سازندگی شهرستان فردوس خواستار حضور بیشتر این دو گروه جهادی در شهرستان فردوس باشد ما آمادگی حضور و خدمت رسانی بیش از پنج روز را داریم.

حسنی گفت: مسئله ای که در خصوص حضور گروه های جهادی شهرستان درمیان در شهرستان فردوس قابل توجه و اهمیت است این بوده که تمام ۱۷ جهادگر از برادران اهل سنت شهرستان درمیان بوده و در روستایی خدمت رسانی دارند که صددرصد جمعیت شیعه هستند و این مسئله باعث افزایش وحدت و اتحاد بین شیعه و سنی در رزمایش جهاد مقدس شده است.

عشق به خدمت شیعه و سنی نمی شناسد

وی اظهار کرد: صفا، صمیمیت، همکاری و دستگیری بسیار خوب بین مردم روستای مهران کوشک و جهادگران اهل سنت طی این دو روز به گونه ای خوب و وصف نشدنی بود که این مسئله باعث پیشرفت فعالیت ها به نحو مطلوبی شده است.

مسئول گروه جهادی شهید حمزه ای روستای درمیان از عشق به خدمت گفت و بیان کرد: کار و فعالیت جهادی برای کمک به مناطق محروم و نیازمند شیعه و سنی نمی شناسد  و حتی اجرای این گونه رزمایش ها و حضور اهل سنت در مناطق شیعه نشین و بلعکس باعث انتقال پیام وحدت و اتحاد می شود.

گروه‌های جهادی آماده خدمت‌رسانی به مردم نیازمند هستند و برایشان فرقی نمی‌کند این جهاد در چه عرصه و زمینه‌ای باشد. خدمات گسترده جهادگران بویژه در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه همچون سیل، زلزله، بیماری‌های همه‌گیر و… برکسی پوشیده نیست؛ آن هم کمک‌رسانی بی‌منت و بی‌ادعا.

این روزها گروه‌های جهادی حاضر در شهرستان فردوس که در راستای اجلاسیه ملی جهادگران به سراغ روستا‌ها و مناطق محروم رفته‌اند، تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا در همه زمینه‌ها گرهی از مشکلات مردم بگشایند و بذر امید را در دل آن‌ها زنده کنند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور درباره یک رویداد تاریخی و آغاز حرکت جهادی:

چرا ۱۳ شهریور مبدأ حرکت‌های جهادی در کشور است؟/ بیش از ۴۰ هزار گروه جهادی و بسیجی در کشور داریم

سال‌هاست جهادگران با حضور در مناطق محروم و کم‌برخوردار به یاری هموطنان نیازمند خود می‌شتابند. حرکتی که از سال ۱۳۷۹ و با تشکیل بسیج سازندگی شکل و شمایل ویژه‌ای به خود گرفت و بر اساس آمار‌ها هم اکنون بیش از ۴۰ هزار گروه جهادی ثبت شده خدمت‌رسان و متخصص در حوزه‌های مختلف در استان‌های ایران مشغول فعالیت هستند.

به گزارش خاورستان، سال‌هاست جهادگران با حضور در مناطق محروم و کم‌برخوردار به یاری هموطنان نیازمند خود می‌شتابند. حرکتی که از سال ۱۳۷۹ و با تشکیل بسیج سازندگی شکل و شمایل ویژه‌ای به خود گرفت و بر اساس آمار‌ها هم اکنون بیش از ۴۰ هزار گروه جهادی ثبت شده خدمت‌رسان و متخصص در حوزه‌های مختلف در استان‌های ایران مشغول فعالیت هستند. اما در این میان شنیدن داستان یافتن اولین گروه جهادی و تاریخ و منطقه خدمت آن‌ها بسیار جذاب است. موضوعی که به گفته رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور بر اثر یک اتفاق متوجه آن شده‌اند و حالا سردار محمد زهرایی و مجموعه بسیج قصد دارند به صورت رسمی این روز را به عنوان مبدأ حرکت‌های جهادی در تاریخ ثبت کنند. به همین بهانه در گفت‌وگویی با ایشان از برنامه و نحوه انجام مراسم آگاه می‌شویم.

فلسفه تشکیل گروه‌های جهادی و علت یافتن تاریخی برای آغاز این حرکت‌ها چه بود؟
سال ۱۳۷۹ که بسیج سازندگی به دستور مقام معظم رهبری تشکیل و راه‌اندازی شد، فلسفه آن به‌کارگیری و سازماندهی حرکت‌های خودجوش گروه‌های جهادی بود که در آن زمان به روایتی ۴۹ گروه فعال در مناطق محروم و کم برخوردار مشغول خدمت بودند و قرار شد همین تعداد گروه جهادی تبدیل به جریانی برای انقلاب شود و استمرار داشته باشد. ضمن اینکه عقبه آن هم در بسیج قرار بگیرد که شجره طیبه انقلاب است. از آن زمان تاکنون این جریان گسترش کمی و کیفی پیدا کرد و هم اکنون به صورت تخصصی و قرارگاهی و شورایی به راه خود ادامه می‌دهد.
نکته حائز اهمیت در بحث گروه‌های جهادی این است که تا همین اواخر ما فکر می‌کردیم مبدأ این حرکت‌های یاری رسان همان سال ۷۹ و زمان نامگذاری بسیج سازندگی از طرف مقام معظم رهبری است. از طرف دیگر عزیزانمان در جهادسازندگی و قدیمی‌تر‌های آن نهاد که بزرگواران و اساتید ما هستند و به سنگرسازان بی‌سنگر شهرت دارند، می‌گفتند این طور نیست و مبدأ حرکت‌های جهادی، زمان تشکیل جهادسازندگی و خود ما هستیم. تا اینکه حدود دو سال قبل بنده برای یک برنامه به شهرستان فردوس در خراسان جنوبی دعوت شدم. وقتی رسیدم گفتند امروز ۱۳ شهریور و روز فردوس است. پرسیدم این چه مناسبتی است که به روز فردوس تبدیل شده؟ و پاسخ بسیار شنیدنی بود. گفتند، در سیزدهم شهریور سال ۱۳۴۷ زلزله‌ای در فردوس به وقوع می‌پیوندد که ۵ هزار نفر از ساکنان این شهرستان جان خود را از دست می‌دهند. با جمعیت آن زمان، رقم بالایی از ساکنان کشته شده بودند و این منطقه وضعیت بسیار بدی داشت. حضرت آقا در آن سال در شهر مقدس مشهد تشریف داشتند و تصمیم گرفتند با کمک طلاب، خیران و مردم، به یاری زلزله زدگان بروند.
بر اساس گزارش‌های موجود، حدود ۱۲ اتوبوس از اقشار مختلف با ایشان همراه می‌شوند و همچنین چندین کامیون از کمک‌های مردمی شامل لوازم گرمایشی و مایحتاج زندگی و پتو و مواد غذایی را با خود می‌برند فردوس و نزدیک به دو ماه هم در منطقه می‌مانند. جالب اینکه آن‌ها تحت عنوان گروه جهادی خدمت‌رسان نبوده‌اند ولی عنوانی که آن گروه در آن زمان به خود گرفت «گروه خدمت‌رسان» بود.

بدین ترتیب مبدأ حرکت‌های جهادی، تشکیل اولین گروه برای اقدامات همنوع دوستانه از طرف مقام معظم رهبری بوده است؟
بله. اگر امروز ایشان درباره گروه‌های جهادی صحبت و خواسته‌هایشان را مطرح می‌کنند، حدود نیم قرن پیش به آن عمل کرده و بنیانگذار این حرکت‌ها بوده‌اند. مطالبی که امروز برای جهادگران به عنوان رویکرد مطرح و هدف اعلام می‌شود و باید اصل کار جهادی در نظر گرفته شوند نیز در فرمایشات حضرت آقا در دو ماهی که در فردوس بوده‌اند مشهود است.

چه مطالبی؟
به عنوان مثال امروز به بچه‌ها می‌گوییم در فرمان ۹ بندی مقام معظم رهبری که در سال ۹۸ اعلام شد، استمرار و ثبات قدم یک شخص انقلابی این است که اگر کار‌های بزرگ می‌کنید بسیار ارزشمند است ولی هرگز از ساختن دیوار و بام خانه آن پیرزن روستایی هم غافل نشوید که به کارهایتان برکت می‌دهد.
بند دیگری وجود دارد که می‌فرمایند به کار‌گیری مردمی که در جغرافیای هدف شما هستند، به ویژه جوانان، یک اصل است.
یعنی اول مشارکت کنید و سپس مابه‌ازا سازی کنید.
به این معنا که وقتی در یک گروه جهادی هستید شاید یک روز از آن خارج شوید، ولی باید مثل خودتان در آنجا ایجاد شود. باید نیرو‌ها و جوانان بومی را تربیت کنید تا توانمند شوند و راه جهادی‌ها را ادامه دهند.
سال ۴۷ هم در ادبیات حضرت آقا این‌ها دیده می‌شود. وقتی مردم را فرا می‌خوانند و می‌گویند خودتان دست روی زانوهایتان بگذارید و وارد میدان شوید.

با این حساب باید گفت ایشان ۵۰ سال پیشقدمی را برداشتند که امروز هزاران نفر همان راه را در پیش گرفته و پیش روند.
فکر نمی‌کنم اینطور باشد، چون هنوز تا رسیدن به اقدامات رهبری خیلی راه داریم. اگر امروز ما ادعا می‌کنیم جهادی پیش می‌رویم، ایشان ۵۰ سال قبل جهادگر بوده‌اند. اگر امروز گروه‌های جهادی حداکثر ۱۰ روز در یک منطقه حضور دارند، ایشان دو ماه در بدترین شرایط که زلزله آمده و همه چیز را تخریب کرده بود با کمترین امکانات در فردوس ماندند.

اگر ما ۲۰ یا ۳۰ نفر هستیم ایشان ۱۲ اتوبوس جهادگر با خودشان همراه کرده بودند.
اگر یک کامیون امکانات با خودمان می‌بریم، ایشان ۱۰ کامیون اقلام و کالا‌های ضروری و مواد غذایی برای هموطنان آسیب دیده بردند.
در آن زمان معظم له فرمایشی دارند که می‌فرمایند شیر خورشید چه چیزی به شما می‌دهد و چرا خودتان را معطل این کرده‌اید؟ برخیزید و از ظرفیت‌های خودتان استفاده کنید. تمام این حرکت همان مشارکت و خدمت‌رسانی است.

آیا در آن زمان اتفاق دیگری هم رخ داده که امروز بتوانیم در سطح کلان‌تر شاهد نتایج آن باشیم؟
بله. نظریه و واژه اقتصاد مقاومتی که بعد از انقلاب و از حدود دهه ۹۰ در سخنان رهبری مطرح شده است، عمل به آن را هم در کردار معظم له و در همان سال ۴۷ می‌بینیم. جایی که حضرت آقا در یکی از سخنرانی‌هایشان به مردم فردوس می‌گویند: «شما فقط مصرف‌کننده نباشید. وقتی مهارت قالیبافی دارید و نخ و رنگ از خودتان است و دار قالی و افراد ماهر و متخصص هم دارید فقط می‌ماند بازار که آن را هم پیدا کنید و کار را به نتیجه برسانید.»
این فرمایشات یعنی تکمیل زنجیره ارزش که امروزه با واژگانی مثل تأمین و تولید و صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و بازار آن را شلوغ و مطرح می‌کنیم.
مطلب بعدی که بسیار جالب است اینکه حضور ایشان در فردوس، حضور شیعه اجتماعی است، یعنی مدل خدمت رسانی و پیوند اجتماعی که بعد از آن علیه حضرت آقا مکاتباتی در ساواک به واسطه حضورشان در فردوس نوشته می‌شود و به خاطر این سخنرانی‌ها ایشان را تحت فشار قرار می‌دهند.
آنالیز صحبت‌های رهبری در فردوس نشان می‌دهد فقط گفتمان درمانی یا سخنرانی نبوده، بلکه یک ترغیب و تشویق برای حضور در میدان بوده است.
با اینکه ایشان برای زلزله رفته‌اند، اما مردم را برای یک کار اجتماعی و مشارکت بزرگ دعوت می‌کنند.

این همه اطلاعات باعث شد شما هم به فکر ثبت روزی به عنوان مبدأ حرکت‌های جهادی بیفتید؟
دقیقاً همین طور است. بعد از این اتفاق و حضور بنده در فردوس بود که تصمیم گرفتیم بیاییم مبدأ حرکت‌های جهادی را روی ۱۳ شهریور سال ۱۳۴۷ قرار بدهیم.
همه کار‌ها پشت سرهم و به برکت حضور آقا هماهنگ می‌شد و وقتی در این شهرستان بودم، بزرگواری آمد و گفت کتاب خاطراتی از حضرت آقا می‌نویسم که مربوط به حضورشان در فردوس است. از این کار هم استقبال کردیم و با آماده شدن آن قرار است کتاب خاطرات رهبر معظم انقلاب در سال ۴۷ با حضور نمایندگان ایشان در شهرستان فردوس در ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ رونمایی شود.

آیا شگفتانه‌ای برای این روز دارید؟
ان‌شاءالله تبرکی از حضرت آقا خواهیم داشت و بزرگواران دفتر ایشان به دنبال پیامی هستند تا از طرف معظم له در مراسم قرائت شود.
بُعد معنوی این مراسم، کتاب خاطرات و هدیه و پیام حضرت آقاست. چون این مراسم نزدیک اربعین برگزار می‌شود، قرار شده است هیئت عزاداری جهادگران هم به اجرای برنامه بپردازند.

میهمانان و حاضران چه کسانی و چند نفر خواهند بود؟
۶۰۰ نفر از نخبگان جهادی را دعوت کرده‌ایم. چون اینجا جهاد تبیین است و نمی‌خواهیم کار عملی یا عمرانی کنیم. به همین دلیل مجامع جهادی استان‌ها که با رأی‌گیری جهادگران، گل سرسبدشان را انتخاب کرده‌اند مجموعاً حدود ۶۰۰ نفر را به این شهرستان اعزام می‌کنند.
هفت نفر هیئت رئیسه، ۱۲ نفر کارگروه‌های تخصصی عمران و اقتصاد مقاومتی و بهداشت و…، یک نفر نماینده ادوار و نهایتاً نماینده قرارگاه جهادی که مجموعاً حدود ۲۰ نفر از هر استان می‌آیند. این‌ها همه انتخاب شده بچه‌های جهادی هستند. در مجموع تعداد استان‌ها ضربدر این تعداد که با ریزش‌ها حدود ۶۰۰ نفر در مراسم حضور خواهند داشت. این افراد می‌آیند تا هم داستان جهاد، تبیین شود و هم از مسجد و نقاطی که حضرت آقا آنجا سخنرانی داشته‌اند، بازدید کنند.
ضمن اینکه چندین گروه جهادی به یاد آن طعم شیرین و حرکت بزرگی که اتفاق افتاده از چند روز پیش در منطقه مستقر شده‌اند و خدماتی در حوزه‌های مختلف از دامپزشکی، پزشکی و دندانپزشکی گرفته تا اصناف و تعمیرات لوازم خانگی، بحث کشاورزی و… را به ساکنان ارائه می‌کنند.
در روز سیزدهم شهریور با حضور سرلشکر سلامی که سخنران مراسم هستند، همه گرد هم می‌آیند تا تاریخ مبدأ و شروع حرکت‌های جهادی به ثبت برسد. ضمن اینکه در آن روز احکام مجمع ملی مرکزی که هیئت رئیسه آن سوم خرداد در شهر خرمشهر با حضور ۱۲۰۰ نفر انتخاب شدند، قرائت و به دستشان داده می‌شود.

 

 

 

شکوه وحدت و همدلی در رزمایش جهاد مقدس/ فردوس در آغوش جهادگران
شکوه وحدت و اتحاد در رزمایش جهاد مقدس در روستای مهران کوشک شهرستان فردوس باعث اجرای مطلوب فعالیت جهادگران برای خدمت رسانی بهتر به مردم شد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان جنوبی؛ این روزهای استان خراسان جنوبی در آستانه رویداد بسیار مهم برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران به میزبانی شهرستان فردوس است که می تواند سرنوشت ساز باشد و در تاریخ استان ثبت شود. ۱۳ شهریور ماه سالروز زلزله بزرگی در سال ۱۳۴۷ در جنوب خراسان شهر فردوس است زلزله ای بسیار عظیم که علی رغم بزرگی آن دولت وقت و طاغوت نه تنها هیچ کمکی به مردم زلزله زده نکردند بلکه از کمک های مردمی اندکی که به مردم این منطقه هم شد مانع شدند.

 

اولین جهاد

در سال ۱۳۴۷ چند روز پس از زلزله فردوس مقام معظم رهبری که در آن سال ۲۹ سال سن داشته و هیچ مسئولیتی در کشور نداشته و فقط یک طلبه بودند به همراه تعدادی طلبه و با حمایت بازاریان مشهد به فردوس که در جنوب خراسان وقت واقع شده آمدند و به مردم زلزله زده کمک و امدادرسانی کردند. این اقدام در آن سال آغاز حرکت و فعالیت های جهادی و کمک به زلزله زدگان شد اما گسترش و توسعه قابل توجهی نداشت تا دهه ۷۰ و تشکیل بسیج سازندگی به دستور مقام معظم رهبری و پس از آن شکل گیری گروه های جهادی.

 

در حال حاضر گروه های جهادی در سطح بین المللی و در بسیاری از کشورهای مسلمان جهت کمک به همنوعان حتی در بحث بازسازی عتبات عالیات فعالیت دارند و ان شاءالله به زودی شاهد گفتمان جهادی در دنیا خواهیم بود. برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در شهرستان فردوس که با همکاری و نظارت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری و بسیج سازندگی کشور در دولت مردمی ایران قوی برگزار خواهد شد نشان از توجه به خراسان جنوبی و امیدآفرینی در دل مردم این خطه کویری دارد.

در راستای این اجلاسیه، رزمایش جهاد مقدس به یاد آن طعم شیرین و حرکت بزرگی که اتفاق افتاده از سوم شهریور ماه در خراسان جنوبی با محوریت شهرستان فردوس و با حضور گروه های جهادی شهرستانی، استانی و کشوری آغاز شده و تا ۱۳ شهریور روز اجلاسیه ملی جهادگران ادامه دارد. قرارگاه و گروه های جهادی زیادی در حوزه های مختلف از عمرانی گرفته تا پزشکی، دامپزشکی، فرهنگی، هنری، فنی تخصصی، آبرسانی و … در سطح استان حضور دارند و در حال خدمات رسانی هستند.

 

استقبال و همکاری مردم روستاهای مورد هدف فعالیت جهادگران با توجه به نیازسنجی های درست و فعالیت های جهادی مطابق با نیاز روستائیان در پیشرفت کارها قابل توجه است. از دیگر نکات مهمی که در رزمایش جهاد مقدس می توان به آن اشاره کرد. نمود شکوه وحدت و اتحاد بین شیعه و سنی در فعالیت های جهادی و جهادگران است.

 

خدمت بی‌ منت

روستائیان حالا دیگر تنها نیستند و همت جهادگران به کمک شان آمده است، جهادگرانی که بساط کسب و کار رایگان خود را بدون منت در این روستاها پهن کرده تا گرد محرومیت از چهره این روستاها بزدایند. برای به تصویر کشیدن شکوه وحدت و اتحاد در رزمایش جهاد مقدس با مسئول یکی از گروه های جهادی اهل سنت شهرستان درمیان که برای خدمت رسانی در روستای مهران کوشک شهرستان فردوس مستقر هستند، گفت و گو کردیم.

 

«محمدحسن حسنی»، مسئول گروه جهادی سردار شهید حمزه ای روستای درمیان از شهرستان مرزی درمیان، اظهار کرد: دو گروه جهادی از شهرستان درمیان در قالب رزمایش جهاد مقدس به شهرستان فردوس اعزام شدند.

 

وی افزود: گروه جهادی شهید حمزه ای از روستای درمیان و گروه جهادی امام جواد(ع) از روستای نوغاب طی پنج روز در روستای مهران کوشک شهرستان فردوس حضور دارند و خدمات عمرانی، آموزشی و عمومی به مردم این روستا ارائه خواهند داد.

مسئول گروه جهادی شهید حمزه ای روستای درمیان بیان کرد: ۱۷ جهادگر در قالب دو گروه جهادی ذیل رزمایش جهاد مقدس خدمت رسانی دارند.

 

حسنی ادامه داد: گروه های جهادی شهید حمزه ای و امام جواد(ع) شهرستان درمیان از جمله گروه های جهادی جغرافیا محور است و غیر از رزمایش جهاد مقدس و اجلاسیه ملی جهادگران، فعالیت های جهادی زیادی در سطح شهرستان درمیان طی تابستان و حتی خارج استان در صورت نیاز داشته و دارد.

 

از ارائه خدمات عمرانی تا کلاس های تقویتی

وی با بیان اینکه زمینه فعالیت این دو گروه جهادی بیشتر عمرانی است، اظهار کرد: طی مدتی که در روستای مهران کوشک فردوس هستیم اعضای گروه جهادی تقسیم بندی شده و یک گروه دیوارچینی و حصارکشی خانه محروم و گروه دیگر کار دیوارکشی خانه عالم را آغاز کردند که آن شاءالله طی چند روزی که در این روستا حضور داریم تمام خواهد شد.

 

مسئول گروه جهادی شهید حمزه ای روستای درمیان گفت: همچنین تعدادی از جهادگران طی هماهنگی که با شورا و مدیر مدرسه انجام شد نسبت به برگزاری کلاس تقویتی برای دانش آموزان اقدام کردند.

 

حسنی از وجود دو آرایشگر مرد در این گروه های جهادی خبر داد و افزود: در کنار فعالیت های عمرانی خدمات آرایشگری برای مردان روستا انجام می شود، همچنین  کار تعمیر لوازم خانگی اهالی روستا توسط جهادگران تخصصی انجام شده و این اقدامات تا پایان حضور گروه های جهادی ادامه دارد.

 

رضایت مردمی

وی به رضایت و استقبال بسیار خوب مردم از حضور و فعالیت جهادگران اشاره و عنوان کرد: همکاری بسیار خوب مردم را در این مدت شاهد بودیم که این خود باعث تسریع در روند انجام فعالیت های جهادی شده است.

 

مسئول گروه جهادی شهید حمزه ای روستای درمیان به دیدار امام جمعه، فرماندار و فرمانده سپاه شهرستان فردوس با جهادگران شهرستان درمیان اشاره و بیان کرد: برنامه حضور گروه های جهادی شهید حمزه ای و امام جواد(ع) در روستای مهران کوشک پنج روزه است اما اگر بسیج سازندگی شهرستان فردوس خواستار حضور بیشتر این دو گروه جهادی در شهرستان باشد همچنان آمادگی حضور و خدمت رسانی داریم.

 

حسنی در ادامه گفت: مسئله ای که در خصوص حضور گروه های جهادی شهرستان درمیان قابل توجه و اهمیت است این بوده که تمام ۱۷ جهادگر از برادران اهل سنت شهرستان درمیان بوده و در روستایی خدمت رسانی دارند که صددرصد جمعیت شیعه هستند و این مسئله باعث افزایش وحدت و اتحاد بین شیعه و سنی در رزمایش جهاد مقدس شده است.

وی اظهار کرد: صفا، صمیمیت و همکاری بسیار خوب بین مردم روستای مهران کوشک و جهادگران اهل سنت وصف نشدنی است که این مسئله باعث پیشرفت فعالیت ها به نحو مطلوبی شده است.

 

مسئول گروه جهادی شهید حمزه ای روستای درمیان بیان کرد: در کار و فعالیت جهادی برای کمک به مناطق محروم و خدمت به مردم شیعه و سنی معنا ندارد و حتی اجرای این گونه رزمایش ها و حضور اهل سنت در مناطق شیعه نشین و بلعکس باعث انتقال پیام وحدت و اتحاد می شود.

 

جهادگران بی ادعا

در زمانه‌ ای که هر کس دنبال آن است که گلیم خودش را از آب بیرون بکشد، هستند مجاهدان و جهادگرانی بی ادعا که علاوه بر مشکلات ریز و درشت خود، به فکر دیگرانند و کمتر به خود توجه دارند. اینان کمر همت بسته‌ اند و تا ته خط خواهند رفت. اما افرادی نیز هستند که دنبال آموختن هستند در دانشگاه عشق و شیرین ‌ترین لحظات خود را در کنار مردم مناطق محروم می‌ گذرانند بدون این‌که خستگی به خود راه بدهند. این مجاهدان تنها گوش شنوا برای شنیدن دردهای محرومان هستند و آمده‌ اند با دلی بزرگ خانه‌ های سبز بسازند و یاری‌ گر هم نوعان شان.

 

آری سال‌هاست جهادگران با حضور در مناطق محروم و کم‌برخوردار به یاری هموطنان نیازمند خود می‌شتابند. بر اساس آمار‌ها هم اکنون بیش از ۴۰ هزار گروه جهادی ثبت شده خدمت‌رسان و متخصص در حوزه‌های مختلف در استان‌های ایران مشغول فعالیت هستند.

 

 

امام جمعه اسلامیه مطرح کرد؛

اجلاسیه ملی جهادگران زمینه ای برای رشد و بالندگی خراسان جنوبی و فردوس

 

حجت الاسلام عرب گفت: حضور جهادگران سراسر کشور در این اجلاسیه برای استان و شهرستان فردوس خیلی غنیمت است چراکه جهادگران با خراسان جنوبی، ظرفیت ها و محرومیت های استان آشنا شده و این اجلاسیه میتواند برای رشد و بالندگی شهرستان فردوس و استان خراسان جنوبی مهم باشد و زمینه را برای تعاملات آینده فراهم کند.

به گزارش خبرنگار….، حجت الاسلام والمسلمین حسین عرب امام جمعه اسلامیه در جمع خبرنگاران به ۱۳ شهریور ماه اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس اشاره و اظهار کرد: به مناسبت حضور مقام معظم رهبری در ۱۳ شهریور سال ۱۳۴۷ در شهر فردوس و منطقه قرار است اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس برگزار شود.

وی افزود: این اجلاسیه نقطه عطف و مبداء حرکت گروه های جهادی انقلابی به حساب می آید که جوانان در سال ۱۳۴۷ با علمداری مقام معظم رهبری یک حرکت جهادی را آغاز کردند.

امام جمعه اسلامیه بیان کرد: مقام معظم رهبری از همان اوایلی که زلزله فردوس پیش آمد نگاهشان این بود که من نسبت به این واقعه وظیفه ای دارم یا ندارم و با این تفکر مقام معظم رهبری وارد عرصه جهاد خدمت میشود.

حجت الاسلام عرب عنوان کرد: مقام معظم رهبری هر جا سخن گفته و درخواستی داشتند خودشان جزو پیشگامان بوده و تنها گوینده نبودند یعنی اگر حرف از جهاد خدمت میرنند خودشان در جوانی آغاز کننده جهاد خدمت بودند کار جهادی عظیمی که در نوع خود بی سابقه است.

وی اظهار کرد: با همین جهاد خدمت مقام معظم رهبری در فردوس در آن سال، نگاه مردم به روحانیتِ انقلابی عوض شده و این اقدام سر منشاء خیلی از حرکتهای انقلابی در منطقه میشود.

امام جمعه اسلامیه گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری رویکرد اولیه رویکرد خدمت بوده و به دنبال جهاد خدمت هستند اما در کنار این اقدام با عمل با سخنرانی هایشان جهاد تبیین هم اتفاق می افتد و منشاء خیرات و برکات زیادی برای منطقه میشود.

حجت الاسلام عرب افزود: نوع نگاه مقام معظم رهبری و کاری که انجام شده غیر از اینکه سر منشاء حرکتهای اسلامی انقلابی است درسهای فراوانی برای جهادگرانی که در حال حاضر در سراسر کشور فعالیت میکنند، دارد.

وی بیان کرد: در کنار اجلاسیه رونمایی از کتاب خاطرات مقام معظم رهبری در دوره خدمت رسانی به فردوس در سال ۴۷ رونمایی خواهد شد؛ خاطراتی که سراسر درس و الگو برای گروه های جهادی است.

امام جمعه اسلامیه بیان کرد: حضور جهادگران سراسر کشور در این اجلاسیه برای استان و شهرستان فردوس خیلی غنیمت است چراکه جهادگران با خراسان جنوبی، ظرفیت ها و محرومیت های استان آشنا شده و این اجلاسیه میتواند برای رشد و بالندگی شهرستان فردوس و استان خراسان جنوبی مهم باشد و زمینه را برای تعاملات آینده فراهم کند.

حجت الاسلام عرب عنوان کرد: حضور گروه های جهادی در فردوس نقطه امیدی برای مردم منطقه است چراکه یادآور خاطرات خدمت رسانی مقام معظم رهبری در این منطقه میباشد.

وی افزود: در این شرایطی که دشمن تمام توانش را برای ناامیدی مردم گذاشته وظیفه ما امیدآفرینی به مردم است؛ مسئولان استانی و کشوری که همراه با گروه های جهادی به منطقه می آیند باعث امیدواری مردم میشود.

امام جمعه اسلامیه خاطرنشان کرد: حضور گروه های جهادی مختلف باعث امید، رشد و شکوفایی مردم منطقه است.

 

 

فرماندار فردوس عنوان کرد:

۱۳ شهریور؛ مبدأ فعالیت‌های گروه‌های جهادی/ موفقیت نظام ولایی تشکیل گروه‌های جهادی است

۱۳ شهریور؛ مبدأ فعالیت‌های گروه‌های جهادی/ موفقیت نظام ولایی تشکیل گروه‌های جهادی است

روشن گفت: در اجلاسیه ملی اردوهای جهادی به دنبال ثبت روز ۱۳ شهریور مبدا فعالیت های گروهای جهادی به نام فردوس هستیم و به طور حتم موفقیت نظام ولایی تشکیل گروه های جهادی است‌.

فرماندار فردوس در رابطه با اهمیت اجلاسیه ملی گروه های جهادی ک اظهار کرد: رویداد بزرگ اجلاسیه ملی گروه های جهادی که قرار است ۱۳ شهریور در فردوس برگزار شود به سال ۱۳۴۷ بر می گردد بعد از زلزله تلخی که در این شهرستان در آن سال اتفاق افتاد.

مهدی روشن ادامه داد: مردم با آن مشکلات و مسایلی که داشتند و زلزله هم تلفات جانی و هم مالی و از بین رفتن محل سکونتشان را تخریب کرده بود مردم نیاز به کمک های درمانی و امدادی و درمان در زلزله داشتند در ابتدای امر خدماتی که دولت وقت باید به مردم ارائه می داد اتفاق نیفتاد و مردم دچار آن بی مهری ها شدند.

به گفته وی بعد از سه روز گروه امدادی تحت عنوان پایگاه امدادی روحانیت حدود ۸۰ نفر از طلاب و روحانیون با محوریت مقام معظم رهبری که آن زمان ۲۹ سال سن داشتند در قالب طلبه جهادی وارد منطقه می شوند و امدادرسانی را آغاز می کنند .

وی تصریح کرد: همان ابتدای امر که زلزله اتفاق می افتد یک تیم تشکیلاتی در مشهد ایجاد می شود و کمک های مردمی جمع آوری می شود و حدود ۱۲ کامیون امدادی در قالب اقلام معیشتی و مورد نیاز مردم همان روز های اول وارد منطقه می شوند و خدمات به مردم ارایه می شود.

فرماندار فردوس گفت: این اتفاق که در روز ۱۳ شهریور رخ می دهد به عنوان مبدا فعالیت گروه های جهادی و اردوهای جهادی در ایران بنا است قرار گیرد و تاریخی برای مبدا فعالیت گروه های جهادی در کشور باشد.

گروه های جهادی در نظام ولایی

روشن در ادامه اهمیت برگزاری این اجلاسیه با به تفاوت دو نظام الهی بر مبنای ولایت فقیه و طاغوت شاهنشاهی اشاره و تاکید کرد: موفقیت نظام ولایی تشکیل گروه های جهادی مردمی است که در یک بحران کوچک بلا فاصله وارد می شوند و کارجهادی و خدمت رسانی را انجام می دهند و مردم مشکلاتشان کمتر می شود.

به گفته وی در آن زمان شاهد این هستیم با وجود این که زلزله اتفاق افتاد و این همه مشکلات و مسائل در آن زمان این خدمات به مردم توسط دولت انجام نمی شود و باز گروه های جهادی به مردم خدمات رسانی می کنند.

وی ادامه داد: در این ایام میزبان جمعی از جهادگران کشور نخبگان جهادی نزدیک به ۶۰۰ نفر و ۵۰ گروه جهادی خواهیم بود تا یک اجلاسیه ملی جهادگران شکل بگیرید این گروه جهادی نزدیک به سه روز در شهرستان فردوس خواهند بود و برنامه های متنوعی برای آن ها پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: اهمیت کار به این است که برای اولین بار این اجلاسیه ملی در شهرستان فردوس استان خراسان جنوبی قرار است برگزار شود و مبنا سیره و الگوی کار جهادی کاری که حضرت آقا در سال ۴۷ انجام دادند و پدر فعالیت های جهادی رهبری می شوند و مبدا فعالیت های جهادی هم ۱۳شهریور سال ۴۷ شهرستان فردوس می شود.

اقدامات اجرایی اجلاسیه

فرماندار فردوس با اشاره به این که نزدیک به سه ماه است که کار اجرایی اجلاسیه را در شهرستان کلید زدیم گفت : ستادی با ۱۲ کمیته تشکیل شده است مجموعه های مختلف کمیته علمی ، مشارکت های مردمی، اردوهای جهادی، امنیتی، تشریفات، برگزاری اجلاسیه ، نمایشگاهی، بانوان و….همه در تلاش هستند که اجلاسیه با یک آمادگی کامل در شهرستان انجام شود .

روشن ادامه داد: جلساتی در سطح استان با حضور استاندار، معاون محترم و در سطح کشور هم با حضور رئیس بسیج سازندگی کشور و مسئول دفتر نشر آثار رهبری در مشهد مقدس داشتیم و برنامه ریزی کامل انجام شده و نیازهای شهرستان در حوزه پشتیبانی برنامه ریزی شده است و شهرستان آماده برگزاری اجلاسیه گروهای جهادی است .

وی با بیان این که از ۳ شهریور رزمایش گروهای جهادی را در شهرستان و استان خواهیم داشت افزود: مقدمه اجلاسیه با حضور گروهای جهادی و ملی در شهرستان و استان رقم می خورد و از ۷ تا ۹ شهریور ماه برنامه های فرهنگی عزاداری ایام ماه صفر را با حضور سخنرانان و مداحان کشوری خواهیم داشت و برگزاری اجلاسیه و دورهای ویژه نخبگان هم برنامه ریزی انجام و آمادگی کامل داریم.

جهاد تبیین

فرماندار فردوس در رابطه با دستاوردهای این اجلاسیه نیز گفت: مهم ترین مسئله ای که به دنبال آن هستیم کار رسانه ای و جهاد تبیین است که فعالیت بزرگ حضرت آقا است که در قالب رونمایی کتاب انجام می شود.

به گفته روشن در قالب حضور نخبگان جهادی هم مسئله مهم دستاورد اجلاسیه برای شهرستان و استان این است که نخبگان جهادی با تجربه کار جهادی به شهرستان و استان می آیند که بنا است از این ظرفیت تجربه نخبگان جهادی در برنامه های جهادی که برای شهرستان و استان پیش بینی شده استفاده کنیم و در قالب تفاهم نامه ها این ظرفیت را به کار گیریم.

وی ادامه داد: نکته بعدی عرصه های کارهای جهادی هم پیش بینی شده که برای گروهای جهادی که زودتر به منطقه می آیند پیش بینی شده است که فعالیت خدمت رسانی را داشته باشند.

وی افزود: نکته بعدی هم یکی سند افتخار روز ملی اردوهای جهادی برای استان خراسان جنوبی و شهرستان فردوس که در تاریخ ثبت خواهد شد.

به گفته وی افزون بر این هم اندیشی و هم افزایی کل جهادگرانی است که در منطقه حاضر می شوند در قالب اجلاسیه ملی این موضوع شکل می گیرد.

وی تصریح کرد: نکته مهم این موضوع که باید به آن توجه شود این گروه جهادی و اردوی جهادی و فعالیت جهادی که امروز به عنوان سند افتخار در سال ۴۷ نام می بریم موفقیت نظام و انقلاب است نظام و انقلابی که برمبنای ولایت فقیه شکل گرفته موفق شده در گوشه و کنار کشور برنامه ای شکل بگیرد و آن جا که نیاز است مردم وارد صحنه شوند و مردم مدیریت کنند.

شکل گیری نگاه جهادی

روشن ادامه داد: نکته بعدی برای حل مسایل و مشکلاتی که امروز در جامعه وجود دارد نیازمند نگاه جهادی و به موقع و بدون تشریفات هستیم که امیدواریم شکل بگیرد این سند افتخار باید به آن پرداخته شود و موضوع رسانه ای آن را تقویت کرد.

به گفته وی در کنار این اجلاسیه یک دستاوردهای عمرانی هم خواهیم داشت ۱۵ پروژه عمرانی در شهرستان و یک پروژه استانی در حوزه محرومیت زدایی دنبال می شود که امیدواریم این موضوع هم عملیاتی و اجرایی شود‌.

 

 

 

 

حضور ۸۰ جهادگر دامپزشک در رزمایش جهاد مقدس فردوس
مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: در قالب رزمایش جهاد مقدس و اجلاسیه ملی جهادگران ۸۰ دامپزشک از سطح کشور وارد خراسان جنوبی می شوند که حضور این تعداد در قالب تیم های ۴ نفره در سراسر استان برنامه ریزی شده است.

مهدی هنری مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در جلسه برنامه ریزی رزمایش جهادگران دامپزشک کشور که در خراسان جنوبی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در راستای اجلاسیه ملی جهادگران که ۱۳ شهریور ماه در فردوس برگزار می شود طی روزهای پایانی این هفته شاهد حضور ۸۰ جهادگر دامپزشک غیر بومی در استان خراسان جنوبی خواهیم بود.

 

وی افزود: در این راستا با همکاری امور عشایری، بسیج عشایری، بسیج سازندگی، سپاه و قرارگاه محرومیت زدایی رزمایش جهادگران دامپزشک از ۱۱ تا ۱۳ شهریور ماه در خراسان جنوبی برگزار می شود.

 

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی بیان کرد: در قالب رزمایش جهاد مقدس و اجلاسیه ملی جهادگران ۸۰ دامپزشک از سطح کشور وارد خراسان جنوبی میشوند که حضور این تعداد در قالب تیم های ۴ نفره در سراسر استان برنامه ریزی شده است.

 

هنری عنوان کرد: همزمان با حضور این جهادگران دامپزشک حجم قابل توجهی از تجهیزات، امکانات، دارو، سموم و … وارد استان خواهد شد که ارزش ریالی این امکانات حدود ۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

 

وی اظهار کرد: در اجلاسیه شاهد حضور روئسای دامپزشکی کشور، امور عشایری کشور، بسیج عشایری و سردار حزنی دبیر قرارگاه محرومیت زدایی خواهیم بود‌.

 

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: پیش بینی شده در این رزمایش برای حل مشکلات دامداران و عشایر استان بررسی های لازم انجام و برنامه ریزی شود.

 

هنری خاطرنشان کرد: همچنین دیدار و نشست با عشایر استان در راستای این رزمایش از دیگر برنامه ریزی های انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه رزمایش جهادگران دامپزشک تمام استان را تحت پوشش قرار خواهد داد، عنوان کرد: ۱۳ شهریور ماه این جهادگران در فردوس حضور خواهند داشت.

 

محمد اصغر زاده مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز در این جلسه، گفت: ۲۰ اکیپ دامپزشک بومی از خراسان جنوبی نیز در رزمایش جهادگران دامپزشک همکاری خواهند داشت.

 

 

 

 

امام جمعه فردوس

مردم فردوس حضور جهادی رهبری در این شهرستان را فراموش نمی‌کنند

حجت الاسلام شاکری گفت: حضور جهادی رهبر معظم انقلاب در شهرستان فردوس در پی زمین لرزه شهریور سال ۱۳۴۷ هیچگاه از خاطر مردم پاک نمی‌شود.

امام جمعه فردوس گفت: خوشحال هستیم سکان انقلاب و کشور ما در دست کسی است که حتی قبل از انقلاب با حضور در شهر فردوس و کمک به مردم حادثه دیده، سختی و تلخی حادثه زلزله را برای مردم کم کرده بود.

او افزود: برخی اوقات خاطراتی که شنیده می‌شود و یا اسنادی که منتشر می‌شود بیانگر این است که رژیم وقت به جای آن که مرهمی بر زخم مردم داغدیده آن زمان باشد، با رفتارش انگار نمک بر زخم آن مردم پاشیده است.

حجت الاسلام شاکری بیان کرد: در چنین شرایطی رهبر معظم انقلاب با آن که هیچ مسئولیتی نداشتند با جمع آوری کمک‌های خیرین از روی باور‌های اسلامی و حس نوع دوستی و توجه به محرومین و ستمدیده‌ها با عده‌ای دیگر از همراهانشان به کمک مردم حادثه دیده فردوس می‌آیند.

امام جمعه فردوس با بیان اینکه مدیریت نظام‌های مختلف، خود در زمان بحران را نشان می‌دهد افزود: در زمینه جهاد تبیین و روحیه جهادی رهبر معظم انقلاب، کافی است نحوه مدیریت نظام جمهوری اسلامی را با حکومت طاغوت در برخورد با حوادث مشابه قبل و بعد از انقلاب مانند سیل و زلزله و سایر بحران‌ها مقایسه کنیم.

او تأکید کرد: تجربه نشان داده است که نگرش فکری رهبر معظم انقلاب به راحتی می‌تواند هر بحران را در سطح جهانی مدیریت کند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*