خراسان جنوبی/

جشن پایان آبرسانی به روستاهای درمیان برگزار می‌شود

فرماندار درمیان از برگزاری جشن پایان آبرسانی به روستاهای درمیان طی یک سال آینده خبر داد.

 مهدی فرجامی فر صبح چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: شهرستان درمیان ظرفیت‌های بی بدیلی در حوزه اقتصادی و گردشگری دارد که مغفول مانده و بازارچه مرزی میل ۷۳، همجواری با افغانستان، رتبه دوم تولید زرشک و تولید گوشت سفید، شهرک گلخانه‌ای فعال، کشتارگاه دام وطیور، ۴۰ معدن با ذخیره ۴۱۰ تن از ظرفیت‌های دارالتقریب شهرستان درمیان می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه در هفته دولت سال جاری ۱۱۰ پروژه عمرانی با اعتبار بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان افتتاح و کلنگ زنی شده است، ادامه داد: در راستای شعار مردمی بودن دولت دیدار با خانواده شهدا، برپایی ۱۷ میز خدمت، ۷۲ ملاقات مردمی و بازید از ۹۶ روستا انجام شده است.

وی از مرمت ۶۸ رشته قنات و اجرای ۴۴۷ هکتار آبیاری کم فشار در یک ساله اخیر در شهرستان درمیان خبر داد و افزود: اجرای طرح هادی در ۱۲ روستا، اجرای ۱۰۰ هزار متر مربع آسفالت معابر در ۲۴ روستا و صدور ۴۲۰ سند روستایی از دیگر اقدامات انجام شده در این شهرستان می‌باشد.

وی از حل مشکل اراضی موسوم به لچکی در حاشیه شهر اسدیه خبر داد و گفت: این اراضی بعد از ۱۷ سال که با مشکل مواجه بود اکنون آماده واگذاری است و زمین مسکن ملی هم در تمام شهرهای شهرستان تأمین شده است.

وی خاطر نشان کرد: طی یک سال گذشته ۲۹ هزار مترمکعب آبرسانی به عشایر، اجرای ۲۳ چمن مصنوعی، اجرای ۳۲ پروژه مخابراتی، تسطیح هزار و ۵۰۰ کیلومتر ایل راه عشایر و ۲۹ کیلومتر آسفالت جاده روستایی انجام شده است.

فرجامی فرد با بیان اینکه ۳۴ روستا در شهرستان درمیان با تانکر آبرسانی می‌شود، عنوان کرد: امسال ۳۸ میلیارد تومان برای آبرسانی به درمیان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه پروژه آبرسانی به چهار روستای این شهرستان به زودی افتتاح خواهد شد، عنوان کرد: جشن پایان آبرسانی به روستاهای درمیان با همکاری قرارگاه شهید ناصری در هفته دولت سال آینده برگزار می‌شود.

به گفته وی در آستانه مهرماه و آغاز سال تحصیلی، ۳۳ کلاس درس با هزینه کرد ۳۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آماده افتتاح است و ۱۶ کلاس درس نیز در حال ساخت است.

وی در مورد جاده بیرجند به درمیان که یکی از دغدغه‌های مردم این شهرستان است، افزود: مجوز کمیسیون ماده ۲۳ برای این جاده اخذ شده و در جدول یک قانون بودجه قرار گرفته است.

فرماندار درمیان بر معرفی ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان تأکید کرد و گفت: همچنین برای بازگشایی بازارچه مرزی میل ۷۳ که از سال ۹۳ به صورت یک‌طرفه از سوی افغانستان تعطیل شد در حال پیگیری هستیم البته نیازمند دیپلماسی قوی و موافقت کشور افغانستان است.

وی خبر از اخذ مجوز تولید شکر برای کارخانه قهستان درمیان را داد و عنوان کرد: دستگاه‌های کارخانه قند قهستان به‌روزرسانی و مجوز تولید شکر نیز صادر شده است و مهرماه امسال مجدد این کارخانه راه اندازی خواهد شد.

توقف سریعترین دونده دنیا در ایستگاه آمار و اعتبار

آماری از تعداد یوزپلنگ ایرانی در بزرگترین پناهگاهش در نایبندان طبس وجود ندارد.

معاون حیات وحش اداره کل محیط زیست استان گفت: مهمترین ابزار ثبت آمار یوزپلنگ در پناهگاهش دوربین تله‌ای است که خراسان جنوبی به دلیل نبود اعتبار تنها ۷ دستگاه دوربین فورکا با ویژگی ارسال تصاویر به پاسگاه‌های محیط بانی دارد و این دوربین‌ها در تمام وسعت محیط زیست استان نصب است.

مودی افزود: از این تعداد دوربین، تنها ۲ دستگاه در پناهگاه یوزپلنگ ایرانی در شهرستان طبس نصب است که با توجه به وسعت یک و نیم میلیون هکتاری این پناهگاه، احتمال مشاهده یوزپلنگ در این دوربین‌ها تقریبا صفر است.

 

نایبندان طبس بزرگترین پناهگاه زیست یوزپلنگ ایرانی است.

وی با بیان اینکه هم اکنون هیچ آماری از یوزپلنگ ایرانی در نایبندان طبس در دست نیست گفت: از ابتدای سال جاری محیط بانان دو مرتبه موفق به ردزنی و تشحیص رد یوز در پناهگاه حیات وحش نایبندان نزدیک رودخانه شند و تنگل حیدری شده اند و در رودخانه شند لاشه یک راس کل وحشی شکار شده توسط یوز نیز در فروردین امسال مشاهده شده است.

آخرین آمار مربوط به یوزپلنگ ایرانی در منطقه نایبند، طبق برآورد کارشناسان و مشاهده رد پاها، ۳ قلاده و هر سه نر است.

محیطبانان و مردم بومی منطقه، نیز پارسال ۶ مرتبه یوزپلنگ‌های پناهگاه نایبندان را مستقیم مشاهده کرده اند که نمی‌توان گفت این مشاهدات مربوط به یک یوزپلنگ است یا چندین یوزپلنگ.

معاون حیات وحش اداره کل محیط زیست استان، مهمترین فاکتور‌های حضور گونه ارزشمندی مثل یوزپلنگ در زیستگاه‌های پناهگاه حیات وحش نایبندان را تامین آب شرب، امنیت و وجود تغذیه مناسب دانست و گفت: زیستگاه نایبندان با داشتن ۱۵۰ چشمه آب شیرین که در تمام فصول سال آب دارند، تعبیه آب انبار‌های بتنی و پلی اتیلنی، وجود جمعیت خوبی از پستانداران بزرگ و کوچک از قبیل کل و بز وحشی، قوچ و میش وحشی، جبیر، خرگوش و شغال برای تغذیه یوزپلنگ، و همچنین دور بودن منطقه از واحد‌های صنعتی، یکی از بکرترین مناطق حفاظت شده کشور برای یوز ایرانی به شمار می‌آید که تأمین دوربین‌های مورد نیاز این منطقه می‌تواند نقش بسزایی در حفظ این گونه ارزشمند وافزایش جمعیت آن‌ها داشته باشد.

مودی افزود: برای پایش گونه ارزشمند یوزپلنگ ایرانی که سریعترین دونده دنیاست، حداقل ۵۰ دوربین باید در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس نصب شود که تأمین اعتبار خرید این دوربین‌ها از توان اعتبارات استانی خارج است و نیاز به اختصاص اعتبارات ملی و بین المللی دارد.

 

 

پرداخت ۶ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی در خراسان جنوبی

پرداخت ۶ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی در خراسان جنوبی

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خراسان جنوبی گفت: در یک سال گذشته ۶ هزار فقره تسهیلات اشتغال‌زایی به ارزش حدود چهار هزار میلیارد ریال در خراسان جنوبی پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا وحید مرادنژاد روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: در یک سال گذشته ۷۳۰ هزار فقره تسهیلات اشتغال‌زایی توسط این بانک به ارزش حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال در کل کشور پرداخت شد.

وی ادامه داد: در این مدت هزار و ۳۶۰ فقره تسهیلات ازدواج جوانان به ارزش هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در خراسان جنوبی پرداخت شده که این رقم در کل کشور ۳۷۲ هزار فقره تسهیلات ازدواج جوانان به ارزش ۷۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خراسان جنوبی با بیان اینکه این بانک در خراسان جنوبی امسال جذب ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع را هدفگذاری کرده است گفت: این در حالی است که منابع بانک در سال گذشته برای استان هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مرادنژاد افزود: میزان مصارف بانک مهر ایران در خراسان جنوبی نیز امسال ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هدف‌گذاری شده و این رقم سال گذشته هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: تعداد کل مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را در استان ۲۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در هشت ماه اخیر و شروع دوره مدیریت جدید منابع بانک در استان از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید که ۷۲.۵ درصد رشد داشته است.

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خراسان جنوبی به رشد ۶۲.۵ درصدی منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران  در کل کشور از هشت ماه گذشته تاکنون اشاره کرد و افزود: این رقم در خراسان جنوبی ۷۲.۵ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه تسهیلات تکلیفی ازدواج نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به  ۱۳۹۹ در کل کشور رشد ۲۵۰ درصدی داشته است گفت: این آمار برای خراسان جنوبی با رشد  ۲۴۵ درصدی روبه رو است.

مرادنژاد از پرداخت بالغ بر ۱۷ هزار فقره وام در پنج ماه گذشته از سال جاری در استان خبر داد و گفت: در کشور نیز یک میلیون  و ۱۰۰ هزار فقره وام پرداخت شده است.

وی یادآور شد: یکی از هدفگذاری‌ها افزایش چهار برابری پرداخت وام در استان تا پایان سال است لذا پیش بینی می‌کنیم تعداد وام‌های پرداخت شده تا پایان سال به ۵۵ هزار فقره برسد، این در حالی است که برای کل کشور نرخ سه برابری پیش‌بینی شده است.

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خراسان جنوبی با بیان اینکه سقف تسهیلات بانک قرض الحسنه مهر ایران از ۵۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است، گفت: اقدام مهم دیگر بعد از شروع دولت سیزدهم پرداخت وام‌های بدون ضامن و توسعه فرآیند اعتبارسنجی (سامانه ضمان) بوده است.

وی یادآور شد: از همین میزان بالغ بر ۴۰ درصد وام های پرداختی بدون ضامن و بر مبنای اعتبارسنجی بوده است.

مرادنژاد با بیان اینکه ایجاد شعب مجازی در همه استان‌های کشور یکی از اقدامات نوین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است، گفت: اکنون تمامی خدماتی که در شعب حضوری به مشتریان ارایه می‌شود به صورت مجازی نیز قابل انجام است.

مرادنژاد حرکت به سمت جذب ۲۰ میلیون مشتری فعال و افزایش شمولیت قرض‌الحسنه در جامعه را یکی از برنامه‌های این بانک برشمرد و افزود: افزایش سرمایه از پنج هزار میلیارد تومان به ۱۰ هزار میلیارد تومان و توسعه برنامه‌های بین‌المللی قرض‌الحسنه در ارتباط با بانک‌های اسلامی سایر کشورها از دیگر برنامه‌هایی است که در سطح کلان کشور دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: هدف‌گذاری برای منابع ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی و قرار گرفتن در جمع ۶ بانک برتر کشور در سال ۱۴۰۱، رونمایی از فرابانک (پلتفرم یکپارچه بانک بر مبنای بانکداری غیر حضوری) در ۲ ماه آینده، کاهش و حذف کارمزد ثابت از چهار به صفر درصد و حرکت به سمت مزد خدمت از جمله برنامه‌ها است.

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خراسان جنوبی ادامه داد: توسعه فرآیند غیر حضوری اعتبار سنجی و اخذ وثایق الکترونیکی (سفته الکترونیک و توثیق سهام)، اصلاح اساسنامه و توسعه بانکداری قرض‌الحسنه، حذف شعب ناکارآمد و کاهش هزینه‌های تمام شده بانک، کاهش تعدد سامانه‌های بانک و حرکت به سمت یک پلتفرم جامع، حرکت به سمت کارت مهر ـ کارت زندگی و انتشار اوراق قرض‌الحسنه در بازار سرمایه از دیگر برنامه‌های پیش رو است.

 

 

 

 

طی ارتباط ویدئوکنفرانسی با معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت؛
۱۴۳ پروژه جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به بهره برداری رسید
همزمان با هفته دولت و با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و در ارتباط ویدئوکنفرانسی با معاون اول رئیس جمهور، تعداد ۱۴۳ پروژه جهاد کشاورزی با اعتبار یک‌هزار و ۷۰ میلیارد ریال در خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

به گزارش شبستان، «مهدی جعفری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عصر امروز (۸ شهریور) در آیین افتتاح قنات روستای عیلکی شهرستان خوسف به نمایندگی از ۱۴۳ پروژه بخش کشاورزی خراسان جنوبی که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: این تعداد پروژه با اعتبار یک هزار و ۷۰ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد که زمینه اشتغال مستقیم ۱۰۱ نفر را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه از محل بهره برداری این تعداد قنات ۶۷ هزار و ۷۱۰ نفر از مزایای آن برخوردار می‌شوند، افزود: احیا و مرمت ۷۰۰ متر از قنات ۹۰۰ متری روستای عیلکی با هزینه‌کرد ۹ میلیارد و ۷۲۵ میلیون ریال به بهره‌برداری رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: دبی این قنات ۱۰ لیتر بر ثانیه بود که بعد از احیا و مرمت به ۱۵ لیتر بر ثانیه رسیده است، همچنین این قنات زندگی و معیشت ۶۰ خانوار را تحت تأثیر قرار می ‌دهد.

جعفری با بیان اینکه اعتبار این پروژه از محل منابع مالی سال ۱۴۰۰ مصوبات سفر رئیس جمهور تأمین شده است، گفت: این طرح با مشارکت هشت میلیارد و ۲۶۵ میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی و یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون از محل خودیاری اهالی روستای عیلکی پایین به اتمام رسیده است.

توسعه گلخانه های خوسف به مساحت ۵۰ هکتار نیازمند اعتبار است
«محمدعلی ایمانی»، سرپرست فرمانداری خوسف هم در این مراسم با بیان اینکه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، اقدامات و خدمات بسیار خوبی در کشور انجام شده است، اظهار کرد: شهرستان خوسف هم از این اقدامات بی بهره نمانده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی در شهرستان خوسف، افزود: شکوفایی محصولات استراتژیک شهرستان از عهده استان خارج است و عنایت ویژه دولت را می طلبد، با اعتبارات ویژه ملی این شهرستان به قطب اقتصادی کشور در عرصه‌های مختلف کشاورزی، دامداری و صنعتی تبدیل خواهد شد.

ایمانی با بیان اینکه شغل بیشتر مردم شهرستان خوسف کشاورزی و دامداری است، گفت: اما این شهرستان از کمبود منابع آبی در رنج است.

وی توسعه مجتمع گلخانه ای محمدیه و تکمیل مجتمع گلخانه ماژان به مساحت ۵۰ هکتار را از جمله مطالبات مردم خوسف عنوان کرد و افزود: همچنین احیا و مرمت ۱۰۰ رشته قنات به طول ۲۰ هزار متر با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان نیازمند اعتبار است.

فرماندار خوسف همچنین تصریح کرد: انتقال آب از طریق لوله به میزان ۴۰ کیلومتر با ۱۳ میلیارد تومان و آبیاری کم فشار به میزان ۳۷۵ هکتار با ۷۸ میلیارد تومان اعتبار باید انجام شود که از جمله درخواست‌های مردم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وجود شرکت‌های سهامی زراعی، تولید ۱۲ هزار تن شیر، هزار و ۹۰۰ هکتار کشت باغات عناب، مجتمع گلخانه محمدیه، کشتارگاه صنعتی دام، دشت‌ های حاصلخیز خوسف، وجود ۷۷ مرغداری، ۶۴ پرواربندی و بزرگترین مجتمع پرواربندی شترمرغ را از جمله مزیت‌های این شهرستان است.

تا پایان سال ۱۴۰۳ انجام می شود؛
آبرسانی به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی
استاندار خراسان جنوبی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۳، آبرسانی به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی انجام می شود.

 «جواد قناعت» در مراسم افتتاح قنات روستای عیلکی خوسف اظهار کرد: امروز ۱۴۳ پروژه بخش کشاورزی خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تلاش های یک‌ساله دولت سیزدهم در کشور، افزود: طی این یک‌سال شاهد اجرای انواع پروژه ها و طرح ها و کارهای جدید و نو و انجام اقدامات بر زمین مانده از گذشته هستیم.

 

وی با بیان اینکه فعالیت های جدید دولت سیزدهم مردمی است، گفت: رئیس دولت سیزدهم از جنس مردم و رنج کشیده است که این باعث شده تا دولت مردم را به خوبی درک کند لذا شهرستان و استانی را نمی‌توانیم پیدا کنیم که ظهور و حضور دولت سیزدهم را در آن ندیده باشیم.

 

قناعت با بیان اینکه در سفر اول رئیس جمهور به استان حدود صد مصوبه داشتیم که بیش از ۳۰ مصوبه اجرا، ۵۰ مصوبه در دست اجرا و بقیه در حال رایزنی برای اجرا است، افزود: یکی از این مصوبات احیای قنوات بود که با توجه به اینکه بیش از هفت هزار قنات در استان داریم ستاد احیای قنوات تشکیل شد و خروجی ۱۲۰ میلیارد تومان برای احیای قنوات بود که تاکنون حدود ۳۸ میلیارد تومان جذب و ۱۵۰ رشته قناعت از این محل،‌ در حال مرمت و بازسازی هستند.

 

وی با بیان اینکه طی یکسال عمر خدمت رسانی دولت در استان و کشور کارهای بزرگی در دستور کار قرار داریم که یکی از آنها موضوع جاده است، گفت: همان ابتدای دولت ۵۸۰ کیلومتر دوبانده کردن جاده در دستور دولت قرار گرفت که ۵۰کیلومتر در شش ماهه دوم سال قبل انجام شد و ۱۰۰ کیلومتر اکنون در دست اجرا است.

 

وی افزود: موضوع بیمارستان خوسف به طور جدی در دستور کار است که امید است بزودی به بهره برداری برسد.

 

مقام عالی دولت در استان افزود: در مورد آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰خانوار استان قرار است تا پایان سال ۱۴۰۳ تمامی روستاهای استان آبرسانی شود.

 

وی همچنین راه‌آهن را یکی دیگر از پروژه های بر زمین مانده از دولت‌های قبل ذکر کرد که به صورت جد در حال پیگیری است و با پیگیری های صورت گرفته سندیکای بانکی شکل گرفته و بزودی شاهد کلنگ زنی احداث راه آهن بیرجند- قاین و یونسی خواهیم بود.

 

استاندار خراسان جنوبی در مورد انتقال آب خلیج فارس هم گفت: این موضوع به جد در حال پیگیری است که بزودی شاهد عملیات اجرایی لوله گذاری در خراسان جنوبی خواهیم بود.

 

قناعت افزود: خط ۴ انتقال اب از دریای عمان به زاهدان است که پیگیری کردیم که از زاهدان به زابل و بعد نهبندان و استان بیایید.

 

 

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:
افزایش ۳ برابری اعتبارات حوزه قنوات در خراسان جنوبی
عباسی گفت: منابع آب خراسان جنوبی به قنوات وابسته است لذا قول دادیم که توجه ویژه ای به این بخش در خراسان جنوبی داشته باشیم و اعتبارات بخش قنوات را دو تا سه برابر افزایش دهیم.

 «فریبز عباسی» در مراسم افتتاح قنات روستای عیلکی خوسف به نمایندگی از ۱۴۳ پروژه بخش کشاورزی استان با بیان اینکه خراسان جنوبی در سال قبل جزو استان‌های برتر کشور در سامانه های نوین آبیاری بود، اظهار کرد: امسال تاکنون جزو استان‌های برتر در بخش توسعه سامانه های نوین آبیاری است که نتیجه پیگیری های مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان است.

 

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۴۱ هزار رشته قنات در کشور داریم که ۳۱ هزار رشته از این قنوات در گذشته مرمت، بازسازی و لایه روبی شدند که برخی از این قنوات،‌الان مجدد نیاز به لایه روبی و مرمت هستند، گفت: خراسان جنوبی در بین ۳۱ استان کشور با هفت هزار رشته بیشترین تعداد قنات را دارد و زندگی بسیاری از مردم به این آب وابسته است.

 

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد منابع آب استان به قنوات وابسته است، افزود: متاسفانه در سیل مردادماه امسال ۱۸ استان، بیشترین خسارت را به قنوات و کانال های آبیاری داشتیم.

 

عباسی با بیان اینکه قنوات نیاز مراقبت و توجه بیشتری نسبت به سایر سازه های آبی دارند، افزود: منابع آب استان به قنوات وابسته است لذا قول دادیم که توجه ویژه ای به این بخش در خراسان جنوبی داشته باشیم و اعتبارات بخش قنوات را دو تا سه برابر کنیم.

 

وی اظهار داشت: امسال طرح از آبخیر تا جالیز را در کشور دنبال می‌کنیم و به صورت یکجا مکانی که دوستان کار آبخیزداری می‌کنند ما هم فعالیت لایه روبی قنوات را خواهیم داشت که این کار موجب پایداری و افزایش آب قنوات می شود.

 

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این طرح ابتدا در خراسان جنوبی اجرا و اکنون برای کل کشور برنامه ریزی شده است، گفت: این طرح موجب افزایش آبدهی قنوات می شود و در خراسان جنوبی از ۲۲۰۰ سازه آبخیزداری ایجاد شده در پایین دست، بیشتر آنها قنات است.

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری مراسم شهادت حضرت رقیه(س) در ۱۷ بقعه متبرکه خراسان جنوبی
حجت الاسلام رحیمی گفت: مراسم شهادت حضرت رقیه(س) در ۱۷ بقعه متبرکه شهرستان های بیرجند، خوسف، زیرکوه، سریان، طبس، نهبندان، قاین، سربیشه، بشرویه و فردوس برگزار می شود.

حجت الاسلام «حسین رحیمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: یکی از برنامه های عزاداری که در بقاع متبرکه خراسان جنوبی پیش بینی شده مراسم اقامه عزای حضرت رقیه (س) در قالب همایش «سه ساله های حسینی» در آستان مقدس امامزادگان شاخص استان با حضور ذاکرین، مادحین و سخنرانان برتر استان است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی حضرت رقیه (س)‌ را نشانی از مظلومیت خاندان اباعبدالله الحسین (ع) و دوران اسارت بسیار سخت اهل بیت (ع) به خصوص برای کودکان دانست و گفت: صبر و بردباری رقیه (س) در قیام عاشورا مثال زدنی بود و سوگواری سالروز شهادت وی، شناخت مردم به فلسفه عاشورا را بیشتر می کند.

وی با بیان اینکه ۱۷ بقعه خراسان جنوبی میزبان برگزاری مراسم شهادت حضرت رقیه(س) خواهند بود، افزود: در این مراسم برنامه هایی از جمله تلاوت قرآن کریم، سخنرانی و مداحی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام رحیمی در ادامه بیان کرد: در شهرستان های بشرویه ۲ بقعه متبرکه، بیرجند یک بقعه متبرکه، خوسف ۲ بقعه متبرکه، زیرکوه یک بقعه متبرکه، سرایان یک بقعه، سربیشه ۲ بقعه متبرکه، طبس سه بقعه متبرکه، فردوس یک بقعه، قاین ۲ بقعه و نهبندان ۲ بقعه متبرکه میزبان برگزاری مراسم شهادت حضرت رقیه(س) در استان هستند.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در مرکز استان خراسان جنوبی این مراسم روز پنجشنبه دهم شهریورماه ساعت ۱۷ با حضور حجت السلام «سیدحمید موسوی» در آستان مقدس امامزادگان باقریه(ع) بیرجند برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق خبر داد:
مجموعه فرهنگی، ورزشی رعد در بیرجند افتتاح می شود
امیر سرتیپ دوم پرویز از افتتاح مجموعه فرهنگی ورزشی رعد پدافند هوایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق پیش از ظهر امروز چهارشنبه (۹ شهریور) در نشست خبری با بیان اینکه امروزه پدافند هوایی از صیانت هوایی به سیادت هوایی رسیده است، از اقدامات در هفته پدافند هوایی به افتتاحیه در سطح منطقه در حوزه تجهیزات، ساخت و طراحی توسط نیروهای جوان منطقه، اجرا و احداث مجموعه فرهنگی ورزشی رعد در پدافند هوایی بیرجند با پیشرفته ترین امکانات برای کارکنان و خانواده آنها، و در حوزه زیرساختی ساخت ساختمان اداری مربوط به پدافند در سطح سایت هاو… اشاره کرد.

امیر سرتیپ دوم «ارسلان پرویز» افزود: با وجود تحریم همه جانبه دشمنان و قطع مبادلات مالی، نیروهای پدافند هوایی قهرمان هیچ وقت، پیشرفت را وابسته با این موضوع نکرده و انواع حساسه ها، سامانه جمع آوری اطلاعات الکترونیک، تجهیزات جنگ الکترونیک و سایبر با بالاترین فناوری روز را به دست متخصصان داخلی تولید کرده و در این زمینه به خودکفایی رسیده ایم.

وی یادآور شد: در حال حاضر نیروهای مسلح به ویژه نیروی مقتدر پدافند هوایی با اتکا به توان داخلی و جوانان دانشمند خود به قدرت برتر پهبادی غرب آسیا تبدیل شده و ما برای تأمین نیاز سامانه های توپخانه ای، موشکی در برد و ارتفاع عملیاتی مختلف به هیچ کشوری وابسته نیستیم و به خود کفایی در طراحی، تولید سامانه های پیشرفته درگیری هیبریدی رسیده ایم.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق افزود: در حال حاضر برای عرصه دفاعی آسمان کشور بیش از چندین نوع سامانه درگیری بومی تولید انبوه شده است و طراحی و تولید ترکیبی، از سیاست های تأمینی تسلیحات پدافند هوایی با هدف ارتقا و پایداری، اثر بخشی و افزایش اطمینان عملیاتی در حال پیگیری است.

امیر سرتیپ دوم پرویز با بیان اینکه پدافند هوایی با وجود عمر کوتاه خود به پیشرفت های مهمی دست یافته است، یادآور شد: سامانه های فرماندهی و کنترل پیشرفته موجود در پدافند هوایی کاملا بومی بوده که طراحی و تولید شده است و به طور مستمر در برابر انواع آسیب ها و تهدیدات نرم، سخت، نیمه سخت در حال به روز رسانی است.

وی تأکید کرد: امروزه پدافند هوایی با بهره گیری از ظرفیت دانشمندان جوان، استفاده از پتانسیل دانشگاهها، شرکت های دانش بنیان در همه عرصه ها به خودکفایی و خودباوری رسیده است.

وی گریزی به نامگذاری امسال زد و گفت: فعالیت های دانش بنیان برای دستیابی به فناوری های نوین مانند نانو، لیزر، کوآنتوم، هوش مصنوعی، پلاسما و فناوری های فضایی و استفاده از آن در سامانه های پدافندی با جدیت پیگیری می شود و در آینده نزدیک اخبار مسرت بخشی به ملت عرضه می شود.

به گفته وی تلاش می شود توان آمادگی رزمی خود را هم تراز با تهدیدات هوا فضای دشمنان تقویت و ارتقا بخشیم هرچند از سایر تهدیدات غافل نیستیم.

وی از اقدامات در هفته پدافند هوایی به افتتاحیه در سطح منطقه در حوزه تجهیزات، ساخت و طراحی توسط نیروهای جوان منطقه، اجرا و احداث مجموعه فرهنگی ورزشی رعد در پدافند هوایی بیرجند با پیشرفته ترین امکانات برای کارکنان و خانواده آنها و در حوزه زیرساختی ساخت ساختمان اداری مربوط به پدافند در سطح سایت ها، تجلیل از پیشکسوتان، اهدای خون،‌ سخنرانی بعد از خطبه های نماز جمعه و…اشاره کرد.

به گفته وی در راستای خوشایندسازی محیط و رفع کهنگی از چهره پادگان ها بنا به تأکید مقام معظم رهبری اقداماتی مانند ایجاد فضای سبز در مجموعه منطقه پدافند هوایی شرق که بزرگترین منطقه پدافند هوایی از نظر گستره مناطق و استان های زیر مجموعه، انجام شده است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق با اشاره به اهمیت پدافند هوایی و جایگاه آن در سخنان مقام معظم رهبری گفت: این مهم مسئولیت همه دست اندرکاران نظام و رزمندگان پدافند هوایی را در قبال دفاع از حریم آسمان کشور چند برابر می کند.

امیر سرتیپ دوم پرویز با بیان اینکه مأموریت پدافند هوایی در پهنه آسمان کشور در چهارحوزه تعریف می شود گفت: مهمترین مأموریت کشف هر شی پرنده در آسمان کشور و صد ها کیلومتر فراتر ار مرزهای هوایی است و پس از کشف، شناسایی در حداکثر زمان دو دقیقه ای، رهگیری (توسط سامانه ها و پروازهای نیروی هوایی الهی) و در صورت لزوم اقدام تاکتیکی در دستور کار قرارمی گیرد.

وی به احداث در خور شأن المان شهید گمنام در سطح ۸۰۰ متر مربع، فضای سبز، نورپردازی و … اشاره کرد و از آسمان کشور به عنوان امن ترین آسمان در غرب آسیا نام برد.

رئیس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوایی شرق هم با بیان اینکه در جنگ نو پدید جزو یگان های برتر در سطح آجا شناخته شده ایم، گفت: با توجه به اهمیت خانواده، نیروی انسانی با وجود محدودیت و محرومیت ها در بین ۹ منطقه و یگان مستقل پدافند سراسر کشور ۷ نفر از خانواده پرسنل در ۵ رشته قرائت، تفسیر، اذان و… حائز رتبه برتر شدند.

حجت الاسلام«علی محمد روشندل بیلندی» افزود: در سطح آجا در کل ارتش کشور هم در رشته مفاهیم یکی از بانوان پرتلاش مقام اول را کسب کرد.

وی از دیگر برنامه ها به دیدار جمعی از فرماندهان با نماینده ولی فقیه، غبارروبی و عطر افشانی مزار شهید گمنام و… اشاره کرد.

 

 

 

فراهم شدن زمینه آزادی ۱۰ زندانی جرائم غیر عمد

 

پنجمین جلسه هیأت امناء ستاد دیه استان در محل دادگستری استان برگزار و تعداد ۱۰ پرونده با میزان بدهی ۵۱ میلیارد و ۹۵۸ میلیون ریال مطرح گردید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی غلامرضا حسین پور اظهار داشت: این افراد شامل ۳ زندانی بدهی مالی ، ۶ نفر مهریه و یک نفر دیه می باشند که طی جلساتی که با شکات این پرونده‌ها داشته ایم مبلغ ۲۳ میلیارد ۴۱۵ میلیون ریال از شکات گذشت رضایتمندانه اخذ گردید.
مدیر نمایندگی ستاددیه استان اظهار داشت: باقیمانده بدهی مددجویان از طریق اعسار، تسهیلات بانکی و کمک‌های مردمی ستاد دیه تامین خواهد شد.
وی ادامه داد: هم اکنون تعداد ۷۱ زندانی جرائم غیر عمد در زندان های استان بسر می برند که در انتظار کمک خیرین می باشند.

 

 

 

 

راه‌اندازی مجدد کارخانه قند درمیان/ جشن پایان آبرسانی با تانکر در این شهرستان

 

راه‌اندازی مجدد کارخانه قند درمیان/ جشن پایان آبرسانی با تاتکر در این شهرستان

فرماندار شهرستان درمیان از راه‌اندازی مجدد کارخانه قند قهستان تا مهرماه امسال خبر داد و گفت: همچنین تا هفته دولت سال ۱۴۰۲ تمامی روستاهای بالای ۲۰خانوار از آب پایدار برخوردار می‌شوند.

 مهدی فرجامی‌فرد در نشست خبری با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان درمیان در حوزه‌های مختلف اظهار داشت: بازارچه مرزی میل ۷۳، همجواری با افغانستان، کارخانه سیمان باقران، رتبه دوم تولید زرشک، رتبه دوم تولید گوشت سفید، شهرک گلخانه‌ای فعال، کشتارگاه دام‌ و‌ طیور، ۴۰ معدن با ذخیره ۴۱۰ تن، فرش قهستان، قلعه‌های تاریخی و‌ روستاهای گردشگری بخشی کوچک از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این شهرستان تاریخی است.

فرماندار شهرستان درمیان راجع به مهمترین اقدامات دولت ایران قوی در این شهرستان گفت: در هفته دولت ۱۱۰ پروژه عمرانی با اعتبار بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان افتتاح و کلنگ‌زنی شده است.

وی با بیان اینکه شعار دولت “ایران قوی بر مبنای مردمی بودن” است ادامه داد: در همین راستا دیدار با خانواده شهدا، برپایی ۱۷ میز خدمت، ۷۲ ملاقات مردمی و بازدید از ۹۶ روستا انجام شده است.

فرجامی‌فرد با اعلام مرمت ۶۸ رشته قنات و اجرای ۴۴۷ هکتار آبیاری کم‌فشار در یک سال اخیر افزود: اجرای طرح هادی در ۱۲ روستا، اجرای ۱۰۰ هزار مترمربع آسفالت معابر در ۲۴ روستا و صدور ۴۲۰ سند روستایی و شهری از دیگر اقدامات صورت‌گرفته است.

فرماندار درمیان از حل مشکل اراضی موسوم به لچکی در حاشیه شهر اسدیه خبر داد و خاطرنشان کرد: این اراضی بعد از ۱۷ سال که با مشکل مواجه بود اکنون آماده واگذاری است.

وی با اشاره به تأمین زمین مسکن ملی در تمام شهرهای درمیان، تصریح کرد: در این مدت ۲۹ هزار مترمکعب آبرسانی به عشایر، اجرای ۲۳ چمن مصنوعی، اجرای ۳۲ پروژه مخابراتی، تسطیح یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر ایل‌راه عشایر و ۲۹ کیلومتر آسفالت جاده روستایی انجام شده است.

فرجامی‌فرد با ابراز اینکه ۳۴ روستا در شهرستان درمیان با تانکر آبرسانی می‌شود، عنوان کرد: امسال ۳۸ میلیارد تومان برای آبرسانی به درمیان اختصاص یافته است.

فرماندار درمیان با اعلام اینکه پروژه آبرسانی به چهار روستای این شهرستان به‌زودی افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: جشن پایان آبرسانی به روستاهای درمیان با همکاری قرارگاه شهید ناصری در هفته دولت سال آینده برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در آستانه مهرماه و‌ آغاز سال تحصیلی، ۳۳ کلاس درس با هزینه‌کرد ۳۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آماده افتتاح است و ۱۶ کلاس درس نیز در حال ساخت است.

فرجامی‌فرد با اشاره به اینکه جاده بیرجند به درمیان یکی از دغدغه‌های مردم این شهرستان است، افزود: مجوز کمیسیون ماده ۲۳ برای این جاده اخذ شده و در جدول یک قانون بودجه قرار گرفته است.

فرماندار درمیان بر معرفی ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان تأکید کرد و گفت: برای بازگشایی بازارچه مرزی میل ۷۳  که از سال ۹۳ به‌صورت یکطرفه از سوی افغانستان تعطیل شد در حال پیگیری هستیم البته نیازمند دیپلماسی قوی و موافقت کشور افغانستان است.

وی عنوان کرد: دستگاه‌های کارخانه قند قهستان به‌روزرسانی و مجوز تولید شکر نیز صادر شده و مهرماه امسال مجدداً این کارخانه راه‌اندازی خواهد شد.

 

 

 

 

کشف تجهیزات پزشکی قاچاق در بشرویه/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”بشرویه” از کشف تجهیزات پزشکی قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”نصر ا… طاهری” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان بشرویه در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک سواری سمند مشکوک شدند و به راننده آن با علائم هشدار دهنده دستور ایست دادند.

وی افزود: راننده خودرو به ایست پلیس توجهی ننموده و به سمت شهرستان”فردوس” متواری شد که مأموران انتظامی شهرستان بشرویه با همکاری مشترک، مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان فردوس خودرو را متوقف و در بازرسی آن انواع تجهیزات پزشکی قاچاق کشف کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

کشف محموله مواد مخدر توسط تکاوران در “دیهوک”/۴

فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۴۶ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک در شهرستان”طبس” خبر داد و گفت: در این زمینه ۲ سوداگر مرگ دستگیر شدند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران یگان تکاوری ۱۰۲″دیهوک” اخباری مبنی بر حمل محموله مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محورهای فرعی شهرستان”طبس” دریافت کردند که تیم های عملیاتی جهت بررسی موضوع بلافاصله اعزام شدند.
وی افزود: مأموران هنگام گشت زنی و کنترل محورهای فرعی شهرستان طبس به یک سواری سمند که با سرعت بالایی در حال حرکت بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده خودرو را متوقف کردند که پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی تکمیلی ۱۴۶ کیلو و ۸۰۰ گرم تریاک کشف شد.
فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی با بیان این که در ادامه این عملیات یک دستگاه موتورسیکلت که محموله مواد مخدر را اسکورت می کرد نیز شناسایی و توقیف شد؛ تصریح کرد: مأموران در این زمینه خودرو و موتورسیکلت را توقیف و ۲ متهم را دستگیر کردند که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

امام جمعه بیرجند: اقدامات بدون پیوست فرهنگی دچار آسیب می‌شود/۳

امام جمعه بیرجند: اقدامات بدون پیوست فرهنگی دچار آسیب می‌شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: در مهندسی فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌ها اگر اقدامات اجرایی بر محور قوانین و با پیوست فرهنگی نباشد در آینده دچار آسیب می‌شود هر چند کار خیر باشد.

حجت الاسلام سیدعلیرضا عبادی در نشست شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر نوع کاری که انجام می‌شود با پیوست فرهنگی و مطابق قانون نباشد خودش آسیب‌زا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هم عمل و اجرا در فکر و فرهنگ و هم فکر و فرهنگ در عمل و اجرا تاثیرگذار است گفت: بسیاری از آسیب‌هایی که بر جامعه وارد می شود القائات بیگانه است یعنی درست موضع مخالف با اسلام و انقلاب و خواست مردم اعم از اینکه از بیرون یا بوسیله افراد داخلی القا شود برای این بخش در طرح  مهندسی انقلابی و پیشگیری از آسیب‌ها باید چاره‌اندیشی کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: در طرح مهندسی انقلابی و پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی باید به این بخش بپردازید که تا چه زمانی می‌توانیم شاهد این همه دشمنی‌های استعمارگران علیه نوع بشریت باشیم و ایران اسلامی آسیب‌های بسیاری از این دشمنی‌ها دیده است.

وی با خطاب به مسوولان که در انجام کارهای خود سست نشوید افزود: از این وقت طلایی در دولت انقلابی استفاده کنید و نقش روانی و تبلیغاتی باید با دولت همراه باشد تا جامعه بتواند در مقابل استکبار روی پای خود بایستد.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه برخی در داخل با همه وجود به دنبال تخریب داخل و مزدوری برای بیگانگان هستند، گفت: ۴۰ سال برای کسب تجربه کافی است و دراین مدت توانستیم دوست و دشمن را بشناسیم و این آزمون و خطاها خودش در روحیه مردم ایجاد تردید می‌کند.

وی عنوان کرد: بعد از تاریخ نوشتن گام دوم انقلاب، امداد الهی که صورت گرفت که با خواب‌های بیگانگان متفاوت است بطوری که ایران اسلامی، امروز شرایط ویژه‌ای در آرمان‌های انقلاب پیدا کرده است.

امام جمعه بیرجند ادامه داد: امروز عوامل مرتبط با استعمارگران به رسوایی کشیده شده‌اند لذا مسوولان ذیربط باید جامعه را از آسیب‌های مختلف حفظ کنند.

وی گفت: اگر قرار است طرحی برای بازسازی فکر اصیل اسلامی در آموزش و پرورش پیاده شود باید معلم تحت یک جمله مشخص به دانش‌آموز چیزی القا کند و قبل از آن باید به خانواده بپردازیم تا آنها کودک را با آموزه های اسلامی تربیت کنند که در این زمینه باید با گفتمان جدید چهره سیاه و نقشه‌های دشمنان را به فرزندان خود نشان دهیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: خلا قانونی در بسیاری از جاها وجود ندارد اگر هست طرحی داده شود تا قانون آن ایجاد شود و این موضوعات شدنی است.

وی بیان کرد: ۴۰ سال است که طرحی برای مراسم مختلف از جمله عروسی و عزا نداریم و طرحی قابل قبول باز زبان هنر جهت کمک به دانش‌آموزان و دانشجویان وجود ندارد که همه اینها از دست دادن فرصت‌ها و سرمایه‌های عظیم مردمی  است.

 

 

هوا در خراسان جنوبی گرمتر می‌شود/۲

هوا در خراسان جنوبی گرمتر می‌شود

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: دمای هوا  تا اوایل هفته آینده افزایش می‌یابد و هوا گرمتر می‌شود.

سمیه لطفی افزود: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی تا پایان هفته جاری پدیده قابل پیش‌بینی در منطقه وزش باد است.

وی گفت: همچنین در برخی نقاط از جمله مرزهای شرقی به‌ویژه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه گاهی وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

 

 

ثبت ۱۷ آئین عزاداری محرم در فهرست میراث معنوی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت ۱۷ آئین عزاداری محرم استان در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

 

شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ۱۷ اثر ثبت شده در فهرست میراث معنوی کشور مربوط به عزاداری سنتی ماه محرم استان است.

او افزود: این آثار معنوی ثبت شده مربوط به آئین و مراسم هفت منبر، نخل گردانی، بیل زنی، مشعل گردانی، سنگ زنی، پخت غلور و دیگر آئین‌ها است.

شاهوردی اظهار کرد: برای آثار معنوی که دارای ارزش‌های شاخص، قدمت و همچنین هرساله به صورت زنده برگزار می‌شود، پرونده و شناسنامه ثبتی تهیه و مستند نگاری انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در خصوص روند ثبت مراسم‌های عزاداری محرم گفت: پس از تهیه عکس و فیلم از مراسم به طوری که فیلم گویای اجرای برنامه باشد، در سطح استان جلسه شورای ثبت با حضور مدیرکل و کارشناسان ثبت برگزار و پس از تأیید به وزارت خانه ارسال می‌شود.

او تصریح کرد: پس از تشکیل شورای ثبت در وزارت خانه، اثر ثبت و حکم آن ارسال می‌شود.

شاهوردی گفت: ثبت آثار ملی با هدف ماندگاری و همچنین انتقال آن به نسل‌های آینده انجام می‌شود.

 

 

 

اختتامیه مسابقات ورزشی گرامیداشت هفته دولت برگزار شد

 

اختتامیه مسابقات ورزشی گرامیداشت هفته دولت برگزار شد

مسابقات گرامیداشت هفته دولت در اداره کل راه‌آهن شرق با شرکت ۶۳ ورزشکار به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، به مناسبت گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت مسابقات ورزشی در رشته‌های تنیس روی میز، فوتبال دستی، دارت و طناب کشی در ایستگاه‌های راه‌آهن طبس و تربت حیدریه برگزار شد که در مجموع ۶۳ ورزشکار در این رقابت‌ها شرکت داشتند.

با اعلام روابط عمومی راه‌آهن شرق در طبس، در رشته فوتبال دستی سید حسن رضوی حسینی و امید سیفی مقام اول، محمود رجبی راد و محمد حمامیان، مقام دوم را کسب کردند.

در رشته دارت هم روح الله غلامی مقدم مقام اول، سید حسن رضوی حسینی مقام دوم را به دست آوردند.

در رشته تنیس روی میز هم نورالدین توکلی به مقام اول رسید و سامان سمیعی دوم شد.

در قسمت بانوان هم در رشته تنیس روی میز خانواده‌های همکاران زینب شریفی، فرزند محمد حسین، مقام اول، نازنین زهرا جزایری محصل، فرزند مرتضی، مقام دوم را کسب کردند.

در رشته تنیس روی میز، همکاران ملیحه اولیایی، مقام اول و سمیه پارسافر مقام دوم را به دست آوردند.

در رشته دارت هم ملیحه اولیایی اول و راحله شجاع سنگچولی دوم شدند.

در رشته فوتبال دستی هم راحله شجاع سنگچولی و مریم مکاریان مقام اول، معصومه یوسفی و معصومه تقی پور مقام دوم را کسب کردند.

در مسابقات برگزار شده در ایستگاه راه آهن تربت حیدریه در رشته طناب کشی، مهدی ظهوریان، غلامرضا محمد زاده، سید علی عربی و محمد محمدی اول و محمد وزیری، علی حدادیان تربتی، عباسعلی یعقوبی و جواد مختاری دوم شدند.

در تنیس روی میز هم نفر اول رضا شادمان و نفر دوم مهدی خوجه علی شدند.

 

 

 

سودای گرانی در سر مرغ/۷-۳

هم اکنون هر کیلوگرم مرغ در بازار شهرستان بیرجند به قیمت ۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

 

به گزارش خراسان جنوبی، نزدیک به یک هفته است که قیمت مرغ در شهرستان بیرجند از قیمت مصوب خود که ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است بالاتر رفته است و شنیده‌ها حاکی از این بود قیمت فروش هرکیلوگرم مرغ تا ۶۷ هزار تومان در برخی از فروشگاه‌ها رسیده بود.

حدود سه روز قبل بود که با ورود جهاد کشاورزی به این موضوع، قیمت هر کیلوگرم مرغ تا حدودی پایین‌تر آمد.

برای پیگیری قیمت روز هر کیلوگرم مرغ و گرانی آن، با رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و مواد پروتئینی بیرجند گفتگو کردیم.

زجاجی گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار بیرجند تا ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود که مجددآ با کاهش دو هزار تومانی مواجه شد.

او افزود هم اکنون هر کیلوگرم مرغ در شهرستان بیرجند با قیمت ۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

زجاجی بیان کرد: علت بالارفتن قیمت مرغ، افزایش قیمت مرغ زنده و عدم صرفه برای تولید کننده بود.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و مواد پروتئینی بیرجند گفت: هم اکنون تولیدکنندگان از قیمت فعلی مرغ راضی نیستند و می‌گویند برایشان صرفه اقتصادی ندارد.

او در ادامه به قیمت گوشت قرمز اشاره و عنوان کرد: هر کیلوگرم گوشت گوساله در بازار امروز به قیمت ۱۷۰ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوسفندی به قیمت ۱۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

او ادامه داد: البته زمزمه‌هایی در مورد احتمال گرانی قیمت گوشت قرمز تا ۲۰ هزار تومان به گوش می‌رسد که هنوز قطعی نیست.

 

 

قیمت خرید توافقی دام، کمتر از قیمت تمام شده برای دامدار است/۷

شرکت پشتیبانی خرید دام اقدام به خرید توافقی دام با قیمت مصوب کرده در حالیکه این قیمت برای دامداران به صرفه نیست.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: امسال به دلیل اعلام نشدن قیمت توسط شورای سیاست گذاری محصولات کشاورزی خرید تضمینی از دامداران صورت نگرفته و تنها پشتیبانی امور دام اقدام به خرید دام کشتار شده (گوساله نر و بره نر) کرده است.

او افزود: در مورد خرید دام مولد اصلی (میش و بز) هفته گذشته تصمیم گرفته شده کشتار در استان شروع شود و در حال حاضر منتظر اعلام قیمت تعیین شده هستیم.

غریبی بیان کرد: قیمت‌هایی که برای خرید دام اعلام شده با قیمت تمام شده برای دامدارن فاصله دارد و متاسفانه این موضوع باعث ضرر و زیان دامداران شده است.

رییس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی ادامه داد: قیمت تمام شده (دام زنده) بره نر ۱۴۰ هزار تومان و گوساله نر نیز ۱۲۳ هزار تومان است در حالی که پشتیبانی امور دام در خرید توافقی تنها ۵ تکه بسته بندی و منجمد شده را با قیمت ۲۱۵ هزار تومان از دامدار می‌خرد.

او گفت: این در حالیست که تمام هزینه‌های حمل، کشتار، بسته بندی و انجماد با دامدار است و هزینه ۵ تکه بسته بندی برای او ۲۸۰ تا ۲۹۰ هزار تومان تمام می‌شود؛ لذا در حال رایزنی هستیم تا قیمت منصفانه تری برای خرید دام زنده در نظر گرفته شود.

غریبی اظهار کرد: بعد از اینکه بحث عادلانه سازی یارانه‌ها مطرح شد قیمت برخی اقلام علوفه‌ای مانند جو و ذرت و در سامانه بازارگاه تقریباً ۶۰۰ درصد افزایش یافته و قیمت تولیدات دامی مانند شیر ۸۰ درصد و در دام زنده نیز ۳۰ درصد افزایش داشته و این موضوع سبب شده تا تراز واحد‌های دامپروری به شدت منفی شود.

ترافیک دام پشت در کشتارگاه

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: بسیاری از واحد‌های دامپروری ما دچار زیان مالی شده اند و مجبورند دام مولدشان را نیز کشتار کنند امیدواریم دولت راه حل مناسبی برای حل این موضوع اندیشیده و سیاست‌های حمایتی بیشتری را اعمال کند تا صنعت دامپروری به عنوان یک صنعت پایه در خراسان جنوبی بیش از این متضرر نشود.

او با اشاره به نحوه خرید شرکت پشتیبانی امور دام افزود: تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام تنها دام زنده یا نهایتا لاشه گرم خرید می‌کرد، اما امسال طبق دستور العمل ابلاغی، خرید ۵ تکه بسته بندی شده را در آن از دامدار انجام می‌دهند.

غریبی بیان کرد: این در حالیست که کار دامدار با پرورش دام تمام است، به نظر من دولت کار خودش را راحت کرده و بحث کشتار و بسته بندی را هم روی دوش دامدار و تشکل‌های دامپروری گذاشته است.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی ادامه داد: ما در استان برای بحث کشتار و بسته بندی مشکلات زیرساختی داریم و تقریبا ۲ مجموعه در این زمینه فعال هستند.

او تصریح کرد: در حال حاضر تعداد دامی که در روز کشتار می‌شود (حدودا ۱۲ گوساله نر و ۱۰۰ بره) آمار چشمگیری نیست که بتواند باری از روی دوش دامدار بردارد یا باعث تنظیم بازار شود.

غریبی عنوان کرد: دام زیادی پشت خط کشتار است و دامدارن نیز در این زمینه متقاضی هستند، زیرا به دلیل گرانی نهاده دیگر توان نگه داری دام هایشان را ندارند لذا انتظار داریم در زمینه خرید دام اقدامات بهتری انجام شود.

 

 

 

۲ فوتی در حادثه رانندگی محور قاین-زیرکوه/۴

حادثه رانندگی محور قاین-زیرکوه ۲ فوتی برجا گذاشت.

 رئیس پلیس راه استان گفت: ساعت ۲:۲۳ دقیقه بامداد امروز یک دستگاه سواری پژو با کشنده بنز در کیلومتر ۹ محور قاین _زیرکوه برخورد کردو آتش گرفت.

سرهنگ رضایی افزود: در این حادثه راننده و سرنشین پژو جان باختند.

وی گفت: علت حادثه در دست بررسی است.

 

خراسان جنوبی رتبه اول کشور در جذب تسهیلات صنایع‌دستی /۲-۳

 

خراسان جنوبی رتبه اول کشور در جذب تسهیلات حوزه صنایع‌دستی را کسب کرد

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از کسب جایگاه اول کشور در جذب تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ توسط حوزه صنایع‌دستی استان خبر داد.

حسنعلی فولادی افزود: پیرو ابلاغ تسهیلات مذکور به استان‌ها که در راستای تفاهم‌نامه منعقده فی‌مابین صندوق کارآفرینی امید و وزارت میراث‌ فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی کشور، از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، تسهیلات اشتغال‌زایی، باهدف ایجاد و توسعه، تولید، کارآفرینی بر مبنای رسته فعالیت‌های حوزه صنایع‌دستی و گردشگری با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان‌ها پرداخت شد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: بر اساس آخرین گزارش طبق اعلام حوزه حمایت از تولید وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور اداره‌کل خراسان جنوبی توانست در بخش جذب تسهیلات حوزه صنایع‌دستی رتبه نخست را بین ادارات کل استان‌ها کسب کند.

فولادی گفت: تعداد ۲۱۳ کارگاه صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی از این اعتبارات بهره‌مند شده‌اند.

وی بیان کرد: کارگاه‌های مذکور در رشته‌های نساجی سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی، بافته‌های داری و زیراندازها، صنایع‌دستی چرمی، چوبی و غیره است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: این تسهیلات دارای کارمزد ۱۰ درصد و دوره تنفس شش ماه تا ۲ سال هستند.

 

ستاره ساز قهرمان رقابت های فوتسال نونهالان بیرجند/۷

تیم ستاره ساز بیرجند قهرمان  مسابقات فوتسال نونهالان باشگاه های شهرستان بیرجندگرامیداشت زنده یاد ابراهیم آرگینی شد.

حبیب زاده رئیس هیئت فوتبال بیرجند گفت : مسابقات فوتسال نونهالان باشگاه های بیرجند با حضور ۷ تیم و با انجام ۱۲ بازی به مدت ۶ روز در سالن شهیدین قاسمی انجام شد.

به گفته وی در فینال مسابقات در دیداری سخت و نفس گیر تیم های ستاره ساز و سرداران عربخانه در وقت قانونی به تساوی پنج بر پنج رضایت دادند و در ضربات پنالتی تیم ستاره ساز توانست برنده این دیدار و قهرمان مسابقات شود.تیم سرداران عربخانه مقام دوم و تیم سرخپوشان مقام سوم مسابقات را کسب کردند.

نهبندان رتبه دوم فوتی‌های در تصادفات جاده‌ای

در ۵ ماهه نخست امسال ۲۸ نفر در جاده‌های نهبندان کشته شدند و این شهرستان رتبه دوم فوتی‌های تصادفات جاده‌ای در سطح خراسان جنوبی را دارا هستند.

به گزارش خاورستان،فرمانده انتظامی خراسان جنوبی در جلسه قرارگاه کاهش تصادفات که در نهبندان برگزار شد، با بیان اینکه جلسات قرارگاه کاهش تصادفات در استان به صورت ماهانه برگزار می‌شود، گفت: برای کاهش تصادفات تمام کلانتری‌ها و پایگاه‌های پلیس را مامور کردیم تا در ساعات پیک تردد جاده‌ها را کنترل کرده و به رانندگان هشدار بدهند.

او با بیان اینکه نهبندان در تعداد تصادفات جاده‌ای رتبه پنجم و در تعداد فوتی‌ها رتبه دوم  در سطح استان را دارد افزود : کمبود‌ها در حوزه ترافیک زیاد است و در حوزه فرهنگ سازی باید دید چه کسانی مسئول بوده و چه نقشی در این امر بر عهده دارند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با تاکید بر این که باید مسئولین مرتبط با شتر‌های سرگردان در نزدیکی محور‌های مواصلاتی مشخص شوند بیان کرد: چرایی بر زمین ماندن مصوبات شورای ترافیک شهرستان باید مشخص شده و سعی کرد به موقع اجرا شود.

آمار چشمگیر تلفات جاده ای در محورهای مواصلاتی نهبندان

سردار فرشید گفت: خراسان جنوبی در کشف مواد مخدر از نظر جمعیتی رتبه اول کشور و از نظر تعداد تلفات جاده‌ای رتبه ۵ کشوری را دارد.

فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی در این جلسه آمار‌هایی از تلفات حوادث جاده‌ای استان و نهبندان ارائه کرد و گفت: در ۵ ماهه ابتدای امسال ۲۸ نفر در محور‌های مواصلاتی نهبندان فوت و ۱۸۱ نفر مجروح شده اند که طبق آمار‌ها در ۵ سال گذشته تا کنون ۲۳۴ نفر فوتی و هزار و ۵۵۰ نفر محروح شده اند.

سرهنگ رضایی تصریح کرد: در استان ۵  محور مواصلاتی  پرحادثه وجود دارد که ۳ مورد از این محور‌ها در نهبندان بوده که شامل محور‌های نهبندان به زاهدان، نهبندان به سربیشه و نهبندان به زابل است.

او با بیان این که هیچ برنامه‌ای برای دوبانده سازی محور نهبندان به زاهدان وجود ندارد ادامه داد: در نهبندان تنها ۲۸ کیلومتر راه یک طرفه وجود داشته و بقیه راه‌ها دوطرفه هستند و این یک عامل برای افزایش تصادفات محسوب می‌شود.

به گفته سرهنگ رضایی ۲۰ درصد از متوفیان محور‌های مواصلاتی استان مربوط به نهبندان است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی نیز در این جلسه نیروی انتظامی را یکی از ستون‌های استوار امنیت در کشور دانست و گفت: برگزاری جلسات قرارگاه کاهش تصادفات باید خروجی مشخصی داشته و مشخص شود که در چه محل‌هایی و چه راه‌های شهرستان نیاز به اقدام جدی است.

نخعی نقش خودروسازان در تلفات جاده‌ای را مهم برشمرد و گفت: کیفیت خودرو‌های داخلی کشور بسیار پایین است و علاوه بر این باید دید نقش خودروها، جاده و رانندگان در تصادفات چقدر است.

او گفت: تا کنون برای دوبانده سازی و آسفالت محور‌های مواصلاتی استان پیگیری‌های زیادی انجام و برای محور بیرجند به نهبندان نیز ۵ پیمانکار تعیین شده و در حال کار هستند.

به گفته نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هرچند تزریق اعتبارات به صورت قطره چکانی است، اما امسال ۱۴۰ میلیارد تومان برای دوبانده سازی محور‌های استان اختصاص یافت و در همین راستا پیگیر هستیم تا با تعامل با بانک ملی ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این امر تزریق شود.

او گفت: ۴۶ درصد از افراد فوت شده در تصادفات نهبندان در بیمارستان فوت شده اند و این بیانگر این موضوع است که باید زیرساخت‌های بیمارستانی و اورژانسی شهرستان را باید ارتقا داد.

نخعی با بیان این که درخواست تجهیزات الکترونیکی برای راهور نهبندان را به مرکز کشور ارائه کرده و به سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها واگذار شد که به زودی محقق می‌شود گفت: نیاز است تا مرکز صدور گواهینامه پایه یکم در نهبندان نیز راه اندازی شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش زیادی از اتفاقات جاده‌ای مربوط به تعقیب و گریز پلیس با قاچاقچیان سوخت است و این موضوع باید به گونه‌ای مدیریت و تدبیر شود که این اتفاقات را کاهش دهد به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان برای رفع این مشکل طرح رزاق در جهت دادن وجهه قانونی به موضوع فروش سوخت اجرا شده است.

رئیس پلیس راهور استان نیز در این جلسه از عدم اجرای مصوبات شورای ترافیک نهبندان انتقاد کرد و گفت: برخی از مصوبات مهم مثل روشنایی و ایمن سازی ورودی‌های شهر نهبندان خط کشی معابر اصلی و نصب تابلو‌های ترافیکی تا کنون اجرا نشده و بر زمینمانده است.

سرهنگ عباسی همچنین گفت: در نهبندان تجهیزات الکترونیکی مثل دوربین‌های مدار بسته و کنترلی وجود ندارد و نیاز است زودتر این تجهیزات تهیه و در اختیار راهور قرار گیرد.

لزوم تهیه نقشه راه ترافیکی در نهبندان

حجت الاسلام والمسلمین خزایی امام جمعه نهبندان هم بر لزوم فرهنگ سازی رانندگی در نهبندان تاکید کرد و گفت: بسیاری از جوان‌ها بدون داشتن گواهینامه خودرو و موتورسیکلت سوار می‌شوند و این یک عامل برای نداشتن فرهنگ رانندگی است.

ایروانی سرپرست فرمانداری نهبندان هم بر تهیه نقشه راه ترافیکی در نهبندان تاکید کرد و گفت: نقشه راهی برای قرارگاه کاهش تصادفات در نهبندان باید تهیه شود تا بتوان از طریق آن تصادفات را کاهش داد.

 

 

 

 

کشف پولشویی ۵۰ میلیارد ریالی در خراسان جنوبی/۴

فرمانده انتظامی استان از کشف یک فقره پول شویی به ارزش ۵۰ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: قاچاقچیان مواد مخدر در جهت فرار از چنگال قانون و گم کردن رد پول های حاصل از فروش مواد مخدر از طریق افتتاح چند حساب با نام های مختلف و همچنین خرید اموال اقدام به پولشویی می کنند و به این ترتیب پول مخرب حاصل از این امر را وارد چرخه اقتصادی کشور می نمایند.

وی افزود: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی با دریافت خبری از کمیته شناسایی اموال قاچاقچیان مواد مخدر مبنی بر دستگیری یکی از باندهای مواد مخدر در استان توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر، که موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران با انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی دقیق و بررسی حساب ها و مدارک کشف شده متهم در زمان دستگیری مشخص گردید که کارکرد حساب های نامبرده و وابستگان وی بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال می باشد که با ردیابی دقیق صورت گرفنه از وجوه نقدی حاصل از فروش مواد مخدر، تعداد ۲ منزل مسکونی خریداری کرده است که تمامی اموال با حکم قضائی توقیف شد.

سردار فرشید تصریح کرد: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: مبارزه با جرائم اقتصادی از اولویت های پلیس بوده و با جدیت با مفسدان اقتصادی برابر قانون برخورد می شود و از شهروندان می خواهیم که به منظور مشارکت در این امر هرگونه اخبار و اطلاعاتی از فعالیت ها و تخلفات اقتصادی و قاچاق ، از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۹ شهریور روزی به نام یوز ایرانی؛

تیزپای ایرانی نفس‌های آخر را می‌کشد/

ایران آخرین زیستگاه یوز پلنگ آسیایی است و این گونه جانوری نادر در نایبندان طبس بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور، نفس‌های آخرش را می‌کشد.

نهم شهریور روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، تلنگری است تا هر ساله حفظ این گونه نادر و ارزشمند جانوری یادآوری شود.

پناهگاه حیات وحش نایبندان در شهرستان طبس با وسعت حدود یک و نیم میلیون هکتار، بزرگترین زیستگاه یوز آسیایی در ایران است.

منطقه توران در سمنان و پناهگاه حیات وحش میاندشت در خراسان شمالی نیز از دیگر زیستگاه‌های مهم یوزپلنگ آسیایی هستند که زاد آوری یوز در سال‌های اخیر در این مناطق مشاهده شده است.

۱۰ اردیبهشت ماه امسال سه توله یوز در توران به دنیا آمد و بارقه امیدی در دل دوستداران محیط زیست ایجاد شد، چون یوز گونه‌ای در خطر انقراض است، اما مادر توله‌ها را تحویل نگرفت؛ دو توله تلف شد؛ اکنون پیروز سومین توله ۴ ماهه است و در پردیسان زندگی می‌کند و در این مدت فراز و فرود‌های زیادی داشت.

یوزپلنگ

مشاهده دو قلاده یوزپلنگ نر در پناهگاه حیات وحش نایبندان

پناهگاه حیات وحش نایبندان شهرستان طبس بزرگترین پناهگاه یوز ایرانی است که با توجه به وسعت بیش از یک و نیم میلیون هکتاری آن، پایش کل منطقه و برآورد دقیق جمعیت یوزپلنگ آسیایی مستلزم انجام دوربین گذاری در سطح وسیع است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس می‌گوید: یوزپلنگ‌های پناهگاه حیات وحش نایبندان بین زیستگاه‌های این منطقه و مناطق حفاظت شده استان‌های کرمان و یزد مهاجرت می‌کنند.

تقی زاده با اشاره به نصب ۵۰ دستگاه دوربین تله‌ای در پناهگاه حیات وحش نایبندان از سال ۱۳۹۵ بیان می‌کند: تاکنون چندین تصویر از یوزپلنگ آسیایی به ثبت رسیده است و پس از بررسی تصاویر و خال شناسی آن‌ها مشخص شد که تمامی تصاویر مربوط به ۲ یوزپلنگ با جنسیت نر است.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس در دهه اخیر زادآوری از یوزپلنگ به صورت مستند در منطقه ثبت نشده است و تمامی یوزپلنگ‌های مشاهده شده بالغ بوده‌اند و توله یوزپلنگ دیده نشده است.

تیزپای ایرانی نفس‌های آخر را می‌کشد

وضعیت یوز پلنگ اسیایی در زیستگاه‌ها بحرانی است

پناهگاه حیات وحش نایبندان، بکرترین و کم تعارض‌ترین منطقه حفاظت شده کشور است و دام‌های اهلی در این منطقه وجود ندارد؛ در زمان‌های قدیم که سطح آگاهی مردم کمتر بوده است برخی از دامداران در برخی از مناطق کشور اقدام به شکار یوزپلنگ می‌کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی می‌گوید: دامداران تصور می‌کردند که یوزپلنگ به دام‌هایشان حمله می‌کند در صورتی که یوزپلنگ از دام‌های اهلی تغذیه نمی‌کند و این یک تصور اشتباه بود.

به گفته حاتمی شکار یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش نایبندان انجام نمی‌شود و با توجه به آموزش‌ها و آگاهی رسانی‌های داده شده اهالی ساکن روستا‌های داخل منطقه و یا رانندگان به محض مشاهده یوزپلنگ با اشتیاق و خوشحالی، خبر مشاهده آن را به این اداره کل منعکس می‌کنند.

حاتمی بیان کرد: یوزپلنگ در طبیعت ۱۲ تا ۱۴ سال عمر می‌کند و در شرایط اسارت عمر آن ممکن است به ۱۸ سال برسد. جنگال نام یوزپلنگی بود که با حدود ۱۲ سال سن به عنوان پیرترین یوزپلنگ جهان شناخته شد و در منطقه نایبندان زندگی می‌کرده است.

لاشه این یوزپلنگ در سال ۱۳۹۰ در نزدیکی پاسگاه محیط بانی علی آباد کشف شد که به دلیل سن زیاد و احتمالا ناتوانی در شکار تلف شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: هم اکنون زیستگاه‌های اصلی یوزپلنگ که زادآوری یوزپلنگ در آن ثبت شده، منطقه توران در استان سمنان و منطقه میاندشت در استان خراسان شمالی است.

تیزپای ایرانی نفس‌های آخر را می‌کشد۲ تا ۳ یوز در پناهگاه حیات وحش نایبندان زندگی می‌کنند

با وجود اینکه برآورد دقیقی از جمعیت یوز آسیایی وجود ندارد، اما تخمین زده می‌شود حدود ۱۵ یوزپلنگ آسیایی در کل کشور وجود داشته باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس می‌گوید: مهمترین عامل تهدید یوزپلنگ آسیایی در کشور جاده‌هایی هستند که از زیستگاه یوزپلنگ آسیایی عبور می‌کنند، هم اکنون جاده میامی ـ عباس آباد حد فاصل سبزوار و شاهرود یکی از پرخطرترین جاده‌های کشور است و در ماه گذشته یک توله یوز ماده را یکی از خودرو‌های گذری در این جاده زیر گرفت.

سگ‌های گله و حضور دام در زیستگاه‌ها، شکار غیر مجاز، احداث معادن، تخریب زیستگاه‌های یوزپلنگ و کاهش طعمه‌های یوزپلنگ از دیگر تهدیدات نسل یوزپلنگ آسیایی در کشور هستند.

حاتمی بیان می‌کند: برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه جوامع محلی در خصوص اهمیت یوزپلنگ آسیایی، گشت و کنترل مدام مأمورین اجرایی و جلوگیری از شکار غیرمجاز و تجاوز و تخریب منطقه، نصب دوربین‌های پایش تصویری مناطق، حفاظت از طعمه‌های یوزپلنگ در منطقه، احداث آب‌انبار‌ها و آبشخور برای حیات وحش، توزیع علوفه و پیشگیری از وقوع بیماری‌ها در حیات‌وحش از جمله اقدامات انجام شده برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است.

به گفته این مسئول، در اطراف روستا‌های نایبند و زردگاه که داخل پناهگاه حیات وحش نایبندان هستند تاکنون چند مرحله یوزپلنگ توسط اهالی این روستا‌ها مشاهده شده است.

یوزپلنگ در تمامی فصول سال قادر به زادآوری بوده، ولی اوج جفتگیری آن اواسط زمستان است. پس از ۹۰ تا ۹۸ روز بارداری، یک تا ۴ توله به دنیا می‌آورد. توله‌ها تا سن ۱۷ تا ۱۸ ماهگی از مادر مستقل شده و در سن ۲ تا ۳ سالگی قادر به زادآوری هستند.

وحش نایبندان زندگی می‌کنند

نایبندان کم تعارض‌ترین زیستگاه حیات وحش

پارسال یوزپلنگ ۴ مرتبه در شهرستان طبس مشاهده شد که آخرین بار آن در ۱۰ دی ماه ۱۴۰۰ بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس با بین اینکه تخلفات شکار غیرمجاز در شهرستان طبس بیشتر در مناطق آزاد انجام می‌شود گفت: در اغلب زیستگاه‌های کشور جمعیت یوزپلنگ در سال‌های گذشته کاهش یافته است.

تقی زاده می‌گوید: در پناهگاه حیات وحش نایبندان، آمار تخلفات نسبت به زیستگاه‌های دیگر کمتر است؛ پارسال ۳۰ پرونده در رابطه با شکار غیر مجاز تشکیل شد و ۴۶ متخلف شکار غیر مجاز به مقامات قضایی معرفی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس ادامه داد: در صورتی که متهمی به شکار غیر مجاز محکوم شود بسته به نوع گونه‌ای که شکار کرده، منطقه‌ای که در آن شکار غیر مجاز انجام شده و روشی که شکار کرده به حکم قانون شکار و صید مشمول مجازات‌های حبس و یا جریمه نقدی می‌شوند.

علاوه بر این شکارچی غیر مجاز باید ضرر و زیان و بهای حیوان وحشی که شکار کرده است را به محیط زیست پرداخت کند؛ اگر گونه شکار شده ماده باشد میزان جریمه آن به ۳ برابر افزایش پیدا می‌کند.

تیزپای ایرانی نفس‌های آخر را می‌کشد

یوز ایرانی را دریابید

جمعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران که تا ۸۰ سال پیش تا ۲۰۰ قلاده برآورد می‌شد حالا به کمتر از ۷۰ قلاده رسیده است؛ کارشناسان مهمترین عوامل تهدید کننده یوزپلنگ آسیایی را تصادفات جاده‌ای، کاهش طعمه‌های یوزپلنگ، شکار غیر مجاز، حمله سگ‌های گله به یوزپلنگ و تخریب زیستگاه‌های یوزپلنگ برای توسعه معادن، جاده‌ها و راه آهن می‌دانند.

سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان مسئول حفاظت از گونه‌های وحشی، در تلاش برای حفظ یوز ایرانی است و از سال ۱۳۹۰ برنامه حفاظتی خود را برای نگهداری نسل این‌گونه ارزشمند آغاز کرده است.

به امید روزی که یوز ایرانی دارای بهترین زیستگاه شود و خبر‌های خوبی در حوزه تکثیر این حیوان تکرار نشدنی تاریخ بشونیم.

گزارش از مائده تکخارانی

 

 

 

تقدیر از استاندار خراسان جنوبی در جشنواره شهید رجایی

تقدیر از استاندار خراسان جنوبی در جشنواره شهید رجایی

رئیس جمهور در هفدهمین دوره جشنواره شهید رجایی با اهدای جایزه ویژه به استاندار خراسان جنوبی از کسب رتبه برتر این استان در شاخص تبیین دستاوردهای دولت و اقناع افکار عمومی در سطح استانی، تقدیر کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ به دنبال توفیق خراسان جنوبی در جشنواره شهید رجایی و کسب رتبه برتر این استان در شاخص تبیین دستاوردهای دولت و اقناع افکار عمومی در سطح استانی، جواد قناعت توسط آیت الله رئیسی تجلیل شد.

هفدهمین دوره جشنواره شهید رجایی با حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور و معاونان وی، جمعی از وزرای کابینه و مدیران کشوری و استانداران در سالن اجلاس سران کشور برگزار و از تلاشگران عرصه خدمت به مردم ایران قدردانی شد.

رئیس جمهور در این جشنواره از دستگاه‌های اجرایی برتر کشور در ارزیابی‌های جشنواره شهید رجایی تقدیر کرد.

فلسفه برگزاری این جشنواره الگوگیری از نگاه شهیدان دولت، به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر به موضوع خدمت‌رسانی به ملت است.

 

 

 

خراسان جنوبی قهرمان رقابت های اسکیت رولبال بانوان کشور/۷

خراسان جنوبی قهرمان رقابت های اسکیت رولبال بانوان قهرمانی دستجات آزاد کشور

خراسان جنوبی قهرمان رقابت های اسکیت رولبال بانوان قهرمانی دستجات آزاد کشور شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، تیم اسکیت رولبال بانوان استان در مسابقات قهرمانی دستجات آزاد کشور با درخشش عنوان قهرمانی مجدد خود را تکرار کرد.
این دوره از رقابت ها از تاریخ ششم لغایت هشتم شهریور ماه، به میزبانی شهرستان کاشان با حضور ۹ تیم برگزار و پس از رقابتی جذاب و نفس گیر برترین ها معرفی شدند.
در این مسابقات خراسان جنوبی مقام اول ، قم مقام دوم و تیم قزوین مقام سوم را از آن خود کرد.
تیم رولبال بانوان استان با ترکیب خانم ها؛ناهید زهدی (کاپیتان)،فاطمه ادیبی فر، مهدیه عباسپور، یاسمن بهنژاد، بهاره شبان، فاطمه رمضانی، فاطمه عادل مهربان، فاطمه سادات فاطمی، مهتاب بختیاری، سمیرا سعیدی، حدیث خرمی، پریسا حیدری و پریما عمیدیان به مصاف رقیبان خود رفتند.
شایان ذکر است: تیم رولبال بانوان خراسان جنوبی چندین عنوان قهرمانی لیگ و مسابقات قهرمانی کشور را در کارنامه دارد.

غبار روبی گلزار شهدای توسط اعضای کتاب‌خانه سیار زیرکوه/۲

غبار روبی گلزار شهدای روستای پیشبر توسط اعضای کتاب‌خانه سیار روستایی زیرکوه

کودکان ونوجوانان عضو کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در شهرستان زیرکوه گلزار شهدای روستای خود را غبار روبی و عطر افشانی کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این برنامه که با همکاری پایگاه مقاومت بسیج شهید احمدی روستای پیشبر با هدف ترویج فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی و خدمت به هم نوعان با همکاری پایگاه مقاومت بسیج شهید احمدی روستای پیشبر برگزار شد ، مفهوم دولت، وظایف و خدمات دولت در بخش‌های مختلف بویژه در حوزه فرهنگی و کانون پرورش فکری برای اعضا تبیین گردید.

در ادامه کودکان ونوجوانان حاضر با شخصیت شهیدان رجایی و باهنر آشنا شدند و پس از قرائت فاتحه گلزار شهدای این روستا را غبار روبی کردند و با شهدای روستایشان تجدید پیمان کردند.

 

 

 

پیک امید کانون پرورش فکری مهمان کودکان روستای اکبریه قاین/۲

پیک امید کانون پرورش فکری مهمان کودکان روستای اکبریه قاینات شد

همزمان با گرامی‌داشت هفته دولت کتاب‌خانه سیار روستایی ۲ قاینات با مشارکت مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین  مهمان کودکان و نوجوانان روستای اکبریه شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این برنامه که در هفتمین روز از هفته دولت با هدف معرفی شهدای شاخص هفته دولت ،توجه و اهمیت نماز در مساجد، تقویت روحیه‌ی همکاری با حضور جمعی از کودکان و نوجوانان روستای اکبریه برگزار شد.

گفتنی است؛ معرفی شهیدان رجایی و شهید باهنر، قصه گویی، شعرخوانی ،کاردستی و اجرای بازی‌های خلاق از جمله برنامه‌های فرهنگی هنری اجرایی در پیک امید کانون در روستای اکبریه این شهرستان بود.

 

 

برپایی نمایشگاه عکس اسناد تاریخی در خوسف/۲

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف گفت:‌«نمایشگاه عکس اسناد تاریخی شهرستان به مناسبت هفته دولت برپا شد.»
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، علی صالحی اظهار کرد: «در این نمایشگاه، عکس حدود ۴۰ سند شهرستان خوسف در زمینه‌های وقف، ازدواج، تجارت، خرید و فروش املاک و معامله شرعی با قدمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال به نمایش گذاشته شده است.»
مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف افزود: «این اسناد که با همکاری جمعی از علاقه‌مندان به میراث‌فرهنگی جمع‌آوری شده و یک نسخه چاپی از آن را در اختیار اداره میراث‌فرهنگی قرار گرفته است.»

 

 

 

افتتاح کارگاه چرم‌دوزی در شهر طبس/۲

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از افتتاح یک کارگاه چرم دوزی در شهر طبس خبر داد.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، کاظم نجاتیان گفت: «کارگاه چرم‌دوزی در شهر طبس با اعتبار بالغ بر ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات راه‌اندازی شد.»
نجاتیان ادامه داد: «این کارگاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال که ازمنابع تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ بانک کار آفرین امید تامین اعتبار شده است.»
او گفت: «با راه‌اندازی این کارگاه برای ۵ نفر به‌طور مستقیم و ۸ نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.»

 

 

 

برپایی بازارچه عرضه تولیدات بانوان هنرمند قاین /۲

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاین گفت: «به مناسبت گرامیداشت هفته دولت، نمایشگاه توانمندی و دستاوردهای بانوان هنرمند قاین و هم‌چنین بازارچه عرضه تولیدات برپا شد.»
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید عباس‌زاده اظهار کرد: «هنرمندان صنایع‌دستی قاینات در این نمایشگاه با ۳ غرفه در رشته‌های سفال و تذهیب، دست‌ساخته‌های نمدی و معرق چوب شرکت کرده‌اند.»
عباس‌زاده گفت: «این نمایشگاه در محل بوستان ورزشی، تفریحی بانوان واقع در بوستان جنت برپا شده و آماده بازدید علاقه‌مندان است.»

 

اهدای ۹۳ واحد خون به بیماران نیازمند در بشرویه/۲

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بشرویه از اهدای ۹۳ واحد خون همزمان با هفته دولت توسط داوطلبان هلال احمر و شهروندان در بشرویه خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی علی رمضانیان مقدم در حاشیه این برنامه با بیان اینکه از ابتدای سال جاری این دومین  مرحله اهدای خون در این شهرستان است، اظهار داشت:  در این فراخوان بیش از ۱۲۰ نفر داوطلب اهدای خون به پایگاه سیار انتقال خون مراجعه و از بین ۹۳ نفر موفق به اهدای خون خویش شدند.
وی هدف از اجرای این طرح را ترویج و گسترش فرهنگ نوع‌دوستی و فعالیت‌های بشر دوستانه اعلام کرد و گفت: هلال احمر در کنار ارائه  خدمات امدادی در حوادث و همچنین آموزش‌های عمومی و تخصصی امداد و نجات همواره آماده همکاری هر چه بیشتر با سازمان  انتقال خون و ترویج فرهنگ اهدای خون است.

۲ فوتی در حادثه رانندگی محور قاین-زیرکوه/۴

حادثه رانندگی محور قاین-زیرکوه ۲ فوتی برجا گذاشت.

رئیس پلیس راه استان گفت: ساعت ۲:۲۳ دقیقه بامداد روز چهار شنبه  یک دستگاه سواری پژو با کشنده بنز در کیلومتر ۹ محور قاین _زیرکوه برخورد کردو آتش گرفت.

 

سرهنگ رضایی افزود: در این حادثه راننده و سرنشین پژو جان باختند.

 

وی گفت: علت حادثه در دست بررسی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی:

هنر بهترین زبان پیش برنده در حوزه تحقق اهداف انقلاب است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: هنر بهترین زبان پیش برنده در حوزه تحقق اهداف نظام و انقلاب است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علی فرخنده در نشست صمیمی با فعالان حوزه سینما در استان بیان کرد: باید ظرفیت هنرمندان خراسان جنوبی در حوزه تولید و سینما مطرح و معرفی شود.
وی با اشاره به تولید جشنواره های مختلف در خراسان جنوبی اعم از « زعفران»، اظهار کرد: پیوست رسانه ای، مهم ترین مسئله در جشنواره ها بوده که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.
فرخنده با اشاره به نقش بسزای هنر در جامعه و فرهنگ عموم بیان کرد: هنر بهترین زبان پیش برنده در حوزه تحقق اهداف  نظام و انقلاب است.
وی با بیان اینکه پای سینما و هنر هفتم که کاری از آمریکا و غرب بود، از سفر ناصر الدین شاه به ایران باز شد، اظهار کرد: نگاه پادشاهان قبل از انقلاب، نگاهی ابزاری از هنرمندان برای رسیدن به دنیا و آرزوهای خودشان بوده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به بیانات امام (ره) پیرامون هنر و سینما، بیان کرد: امام (ره) در روزهای نخست انقلاب فرمودند « با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد و فحشا مخالف هستیم».
فرخنده با اشاره به تاثیر هنر و فیلم بر اذهان جامعه، بیان کرد: در حوزه رشادت های جبهه مدافعان حرم تنها گوشه ای جزئی تحت عنوان« به وقت شام» به تصویر کشیده شده اما تاثیر زیادی در افکار عموم داشته است.
وی با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی فعالان هنر و سینما در جلسه بیان کرد: انتظار می رود انجمن ها در جایگاه اصلی خودشان قرار گیرند.
فرخنده ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی حرفه ای، حرکت به سمت تولیدات فاخر و استعداد یابی دانش آموزی و دانشجویی راهکارهایی برای حفظ جایگاه انجمن ها است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خواستار ایجاد پل ارتباطی بین هنرمندان شد و افزود: این امر نقش بسزای در معرفی جایگاه هنر و پر رنگ شدن سینماهای استان دارد.
وی با بیان اینکه موسسات و شرکت های سینمایی برای دریافت تسهیلات مورد نیاز از متولیان پیگیری های لازم را انجام دهند، افزود: برخی از مشکلات موجود در جامعه هنری استان باید از طریق وزارت خانه رفع شود که توسط معاون امور هنری و سینمایی ادره کل فرهنگ و ارشاد استان پیگیری می شود.
فرخنده خواستار راه اندازی « پاتوق فیلم» در استان شد و افزود: برخی از تولیدات فاخر استان می توانند از طریق رسانه های ملی و استانی پخش شود که می طلبد با هم افزایی مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نیاز است تولیدات داخلی استان از طریق اکران و برگزاری نمایشگاه به مردم و مسئولان معرفی شود، اظهار کرد: همچنین معرفی مجموعه تولیدات سینمایی استان به ادارات از طریق مکاتبه این اداره کل با دیگر دستگاه ها پیگیری می شود.
گفتنی است در این جلسه مدیران موسسات تولید فیلم و مدیران سینماهای استان به بیان مشکلات موجود در جامعه هنری پرداختند که مشکلات بیمه ای و مالیاتی، نبود پل ارتباطی قوی بین جامعه هنری و مسئولان و عدم اطلاع مردم و مسئولان از تولیدات سینمایی استان از مهم ترین مشکلات مطرح شده در جلسه بود.

 

 

بهره مندی ۲ هزار و ۴۰۰خانوار از اینترنت پرسرعت همراه در خراسان جنوبی

۲ هزار و ۴۰۰خانوار در هفته دولت از شبکه ملی اطلاعات بهره مند شدند .

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی ، از اتصال ٢٠ روستای دیگربهره مندی ۲ هزار و ۴۰۰خانوار از اینترنت پرسرعت همراه در خراسان جنوبی استان به شبکه ملی اطلاعات طی یک هفته اخیر، خبر داد.

بهی افزود : در ادامه طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات، با تامین تجهیزات مورد نیاز و نصب آنها، طی هفته گذشته عملیات ارتقا ۱۲ سایت تلفن همراه، انجام شد.

وی با اشاره به منابع اعتباری این طرح افزود : اعتبار طرح های توسعه ارتباطات روستایی از محل منابع خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تامین می‌شود و برای این ۱۲ سایت اعتباری بیش از  ۲۴ میلیو تومان  از همین محل هزینه شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت : در ادامه اجرای طرح اتصال روستا‌ها و در برنامه کوتاه مدت، با نصب تجهیزات سایت‌های تامین اعتبار شده، تا سه ماه آینده، ۱۶ سایت جدید تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی احداث می‌شود و ۱۹ سایت تلفن همراه روستایی دیگر نیز برای برقراری پوشش اینترنت پرسرعت همراه، به تکنولوژی‌های بالاتر ارتقا پیدا می‌کند که مجموعا ۶۶ روستا را از سرویس اینترنت پرسرعت همراه بهره مند می‌کنند.

 

 

 

 

نهمین روز متوالی بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت کرونایی در خراسان جنوبی ثبت نشد و تعداد این بیماری در استان همان هزار و ۴۷۸ نفر است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۴۵ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲۸ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۴ مورد از بیرجند، ۱ مورد از درمیان، ۱ مورد از زیرکوه، ۱ مورد از سرایان، ۴ مورد از طبس، ۳ مورد از فردوس، ۳ مورد از قائنات و ۱ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۴۷ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۱ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۹ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۳ نفر نامساعد است.

 

 

 

آزادی ۱۰ زندانی جرائم غیر عمد در خراسان جنوبی

۱۰ پرونده زندانیان جرائم غیر عمد خراسان جنوبی تا اربعین رسیدگی و با تسویه بدهی شان، این افراد آزاد می‌شوند.

آزادی ۱۰ زندانی جرائم غیر عمد در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی در پنجمین جلسه ستاد دیه استان  با اشاره به اینکه شکات بهترین خیران هستند، گفت: مبلغ بدهی ۱۰ پرونده بررسی شده ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده که از این مبلغ حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان (۵۰ درصد) را شاکیان بخشیدند.

حسین پور با بیان اینکه مبلغ ۹۴۰ میلیون تومان نیز برای زندانیان اعسار شد افزود: مانده بدهی این ۱۰ زندانی، حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است که توسط ستاد دیه استان و ستاد دیه کشور تامین اعتبار و از محل خیرین خاص و ستاد دیه استان پرداخت خواهد شد.

وی گفت: امیدواریم که بتوانیم در ایام اربعین زندان‌های استان را از زندانیان مالی خالی کنیم، همانطور که در زندان طبس زندانی بدهی مالی که مشمول شرایط ستاد دیه می‌شود را نداریم.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی گفت: با توجه به پرونده‌هایی که امروز تعیین تکلیف شد، زندان قاین و یک زندان دیگر نیز در شرف خالی شدن از زندانیان بدهی مالی (مشمول شرایط ستاد دیه) است.

حسین پور گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۲ زندانی جرائم غیر عمد در خراسان جنوبی، با بدهی ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به آغوش گرم خانواده هایشان بازگشتند،  که ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از بدهی شان با گذشت شاکیان تأمین شد .

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی تصریح کرد: هم اکنون ۷۱ نفر زندانی جرائم مالی در زندان‌های استان چشم به راه کمک خیرین هستند که ۲۰ نفر بدهکار مالی، ۴۷ نفر زندانی مهریه، ۳ نفر زندانی نفقه و یک نفر زندانی دیه است.

حسین پور گفت: مردم می‌توانند از طریق درگاه‌های ستاد دیه در تمام شعب بانک‌های تجارت، ملی، ملت و صادرات و همچنین شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۰۹۳۹۸ نزد بانک ملی کمک‌های خود را برای آزادی زندانیان واریز کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان‌جنوبی خبر داد:
کمک ۷ میلیارد تومانی مردم خراسان جنوبی به اربعین حسینیجوینده از جمع آوری کمک ۷ میلیارد تومانی نذورات مردمی برای اربعین حسینی خبر داد و گفت: بر اساس برآورد انجام شده برای اربعین حدود ۴۰ تن برنج، ۸۰ تن آرد و حدود ۴۰ تن گوشت مصرف می شود که این اقلام از محل نذورات مردم تأمین می شود.

«موسی جوینده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه در بحث کمک به عتبات عالیات مردم خراسان جنوبی پیشتاز هستند، اظهار داشت: مردم استان از ابتدای امسال تاکنون ۴ میلیارد تومان در بحث عتبات عالیات کمک نقدی و غیرنقدی کرده اند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی افزود: این کمک ها شامل بافت فرش، گلیم، حوله، جاجیم، نقدی و… بوده است.

وی یادآور شد: برای احداث صحن امام محمد باقر(ع) در کاظمین ۶ استان معین انتخاب شده است و دبیرخانه آن هم در خراسان جنوبی مستقر می باشد.

جوینده سهمیه استان بر اساس جمعیت برای این مهم را طی سه سال ۱۳ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با این وجود مردم استان طی یک سال اول بالغ بر ۶ میلیارد تومان کمک کرده اند و اگر روند کمک ها به همین نحو ادامه داشته باشد میزان کمک های مردمی بیشتر از سهمیه اعلامی خواهد بود.

وی با بیان اینکه کمک مردمی شامل اسپند، رنگ، گلاب، آبلیمو، عناب، تخم مرغ،‌ زرشک، پول نقد، کاشی، سرامیک و… در هر توان مالی می باشد، یاداور شد: مردم استان با وجود خشکسالی های چند ساله، کاهش توان مالی تمام قد ایستاده و با تمام توان خود به عتبات عایات کمک می کنند.

جوینده از جمع آوری کمک ۷ میلیارد تومانی نذورات مردمی برای اربعین خبر داد و افزود: بر اساس برآورد انجام شده برای اربعین حدود ۴۰ تن برنج، ۸۰ تن آرد و حدود ۴۰ تن گوشت مصرف می شود که این اقلام از محل نذورات مردم تأمین می شود.

لباس فرم، چالش تکراری بازگشایی مدارس/۳-۴

موضوع لباس فرم مدرسه ، چالشی تکراری است که هرساله به دغدغه‌ای برای والدین تبدیل می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سال گذشته به دلیل نبود آموزش حضوری لباس مدارس تهیه و خریداری نشد، اما امسال دانش آموزان ملزم به حضور با لباس فرم در مدرسه هستند.

موسوی نژاد مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: دانش آموزان پایه اول، هفتم و دهم باید لباس فرم را برابر با ضوابط مدارس تهیه کنند و برای بقیه دانش آموزان، اجباری در تهیه لباس فرم جدید نیست و می‌توانند از لباس سال‌های گذشته استفاده کنند.

او افزود: حتی اگر مدارس مدل لباس فرم را تغییر داده باشند، دانش آموزانی که فرم سال‌های قبل را دارند می‌توانند از همان استفاده کنند و سختگیری وجود نخواهد داشت.

موسوی نژاد گفت:به مدارس توصیه کردیم لباس های فرم جدید ، بر اساس رنگ‌های انتخاب شده سال قبل باشد.

نظر دانش آموزان و والدین را نسبت به لباس مدرسه جویا شدیم.

یکی از والدین گفت: اگر فرزندم بتواند ۲ یا ۳ سال از همان فرم استفاده کند خوب است، چون توانایی مالی برای تهیه یک لباس فرم برای هر سال را ندارم.

دانش آموزی گفت: اگر لباس فرم نداشته باشیم بعضی از دانش آموزان رعایت نمی کنند و با لباس‌های نامناسب به مدرسه می‌آیند.

دانش آموز پایه ششمی هم گفت: فرم مدرسه باعث می‌شود همه دانش آموزان یکسان لباس بپوشند و مدرسه منظم می‌شود.

مادری گفت: یکی‌از مزیت‌های لباس فرم این است که دیگر فرزندم دغدغه ندارد هر روز چه لباسی بپوشد.

در این بین مدارس هم برای کاهش دغدغه والدین دست به کار شده تا لباس دانش آموزان با کمترین هزینه تهیه شود.

یکی از معاونان مدرسه گغت: پارچه لباس فرم دانش آموزان را مستقیم از کارخانه سفارش دادیم و طی قراردادی که خیاط بسته شده ،هزینه دوخت نسبت به جا‌های دیگر قیمت مناسبتری دارد.

او افزود:هر لباس به اندازه تن هر دانش آموز اندازه گیری شده و مخصوص وی دوخته می‌شود.

به گفته برخی از مدیران مدرسه در صورتی که فرد توان پرداخت لباس مدرسه را نداشته باشد از کمک خیران و سایر اولیا و مربیان در راستای تهیه لباس مدرسه استفاده خواهد شد.

انتخاب لباس فرم اجباری نیست و مدارس می‌توانند رنگ انتخابی خود را به والدین معرفی کنند.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*