گزارش/ مذاکرات وین؛ هر آنچه باید بدانید

برآورد دور نخست مذاکرات در دولت سیزدهم؛

مذاکرات وین؛ هر آنچه باید بدانید

حسن شکوهی‌نسب
مذاکرات وین؛ هر آنچه باید بدانید

هیات دیپلماتیک ایران شامل متخصصان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و حقوقی در حالی مذاکرات دور هفتم را در وین کلید زد که طرح‌های ابتکاری و خلاقانه آنها از جدیت و عزم جزم تیم کشورمان نشان داشت اما انفعال طرف غربی بسترساز عبور قطار مذاکرات از ایستگاه هفتم شد.

مذاکرات لغو تحریم‌ها که از روز دوشنبه هشتم آذرماه در وین پایتخت اتریش ازسرگرفته شده‌ بود، دیروز جمعه ۱۲ آذرماه پس از پنج روز گفت وگو پایان یافت؛ مذاکراتی که نخستین دور آن در دولت دکتر «سیدابراهیم رئیسی» به شمار می‌رود.

«علی باقری کنی» رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان دیروز جمعه پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام با بیان اینکه «قرار شد طرف‌های مقابل برای بررسی متون پیشنهادی ایران به پایتخت‌ها بازگردند»، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که طرف‌ها پاسخ مستند، مستدل و منطقی به متون ایران ارائه کنند.

در پیوند با زمان ادامه گفت وگوها، نماینده چین در مذاکرات پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که «هنوز به کار بیشتری نیاز داریم و توافق کردیم که اواسط هفته آینده به وین بازگردیم». همزمان «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن واقع گرا توصیف کردن مذاکرات، اظهار کرد که مذاکرات شاید هفته آینده به نتیجه برسد.

حضور فعال تیم دیپلماتیک ایران با چاشنی طرح‌های ابتکاری

مذاکرات ایران و ۱+۴ که از ۳۰ خردادماه متوقف شده‌بود، در حالی ازسرگرفته شده که برخلاف انتظار غربی‌ها، تیم دیپلماتیک ایران در آن حضور پررنگ و پویایی داشت.

در ابتدا با رسانه‌ای شدن این موضوع که تیم ایرانی ۴۰ نفر همراه دارد، تلاش شد تا از سوی مخالفان داخلی و دشمنان خارجی این «فرصت» به «تهدید» تقلیل یابد. مخالفان دولت بیش از آنکه بر اهمیت ترکیب حقوقی- اقتصادی اعضای تیم توجه نشان دهند به مسائل حاشیه‌ای همچون هزینه اقامت در هتل کوبورگ و موضوعاتی از این دست تمرکز کردند.

مخالفان دولت بیش از آنکه بر اهمیت ترکیب حقوقی- اقتصادی اعضای تیم توجه نشان دهند به مسائل حاشیه‌ای همچون هزینه اقامت در هتل کوبورگ و موضوعاتی از این دست تمرکز کردنداهمیت ترکیب تیم ایرانی و حضور چشمگیر متخصصان در حوزه‌های مختلف را می‌توان در مواضع «میخائیل اولیانوف» سرپرست هیات مذاکره‌کننده روسیه به وضوح مشاهده‌کرد. وی در حساب توئیتر خود، ترکیب هیات جدید ایران را در مذاکرات «بسیار تاثیرگذار» و «گواه نیت جدی در مذاکرات» دانست.

با نگاهی اجمالی به جایگاه افراد حاضر در تیم ایرانی، اهمیت و جدیت دور نخست مذاکرات در دولت رئیسی استنباط می‌شود. به عنوان نمونه دو معاون دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت، مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی از جمله اعضای هیات ایرانی حاضر در نشست وین بودند.

در عمل نیز تیم اعزامی ایران با ارائه طرح‌های مبتکرانه خود که بی‌تردید حاصل ماه‌ها بحث و بررسی در ایران بوده، نقش پررنگ خود را در جریان مذاکرات ایفا کرد.

«علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد کشور در مذاکرات روز پنجشنبه ۱۱ آذر و همزمان با چهارمین روز مذاکرات اعلام کرد که ایران متن پیشنهادی خود را تحویل داده‌است. به گفته وی، ایران دو متن را که حاوی دیدگاه‌ها در مورد «برداشته شدن تحریم‌ها» و «بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای» است برای بررسی به طرف مقابل داده و منتظر پاسخ است.

طرح‌های خلاقانه ایران به همین‌جا ختم نشد و باقری عصر روز پنجشنبه پیش از دیدار با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره مدت راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌ها اظهار کرد: ما سه سند داریم و این مساله در سند سوم هست که هنوز تحویل طرف‌ها نشده‌ است.

از نگاه ناظران، ارائه دو سند رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای به طرف‌های مذاکرات از سوی هیات ایرانی و وعده باقری برای ارائه سند سوم، دلیلی روشن و متقن بر این مساله است که ایران نه تنها با اعزام تیم کارشناسی کامل وارد فرآیند مذاکرات شده بلکه با دست پُر و ارائه ابتکارات راهگشا همه تمهیدات لازم برای پیگیری مذاکراتی سازنده و نتیجه‌محور را پیش‌بینی کرده‌ بود.

یکی از دلایل حضور موفق و فعال ایران در مذاکرات را می‌توان از تاثیر آن بر مقامات رژیم صهیونیستی و هراس «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم دریافت. همزمان با مذاکرات در وین، بنت در گفت وگوی تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، ایران را به باج خواهی اتمی متهم کرد و خواهان توقف فوری مذاکرات هسته‌ای شد.

حضور منفعلانه غرب و جای خالی طرح‌های پیشنهادی تروئیکا

برخلاف بسته‌های ابداعی و حضور مجدانه تیم ایرانی در پایتخت اتریش، طرف غربی با ادعاها و اتهامات قبلی پای میز مذاکره حاضر شده‌بود و دستان دیپلمات‌های آنها خالی از کوچکترین ایده و طرحی در راستای احیای برجام بود.

برخلاف بسته‌های ابداعی و حضور مجدانه تیم ایرانی در پایتخت اتریش، طرف غربی با ادعاها و اتهامات قبلی پای میز مذاکره حاضر شده‌بود و دستان دیپلمات‌های آنها خالی از کوچکترین ایده و طرحی در راستای احیای برجام بود.این در حالی است که از ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ستیزه‌جوی قبلی آمریکا از برجام خارج شد، همواره شاهد ارائه طرح‌هایی چه در زمینه احیای توافق و چه در زمینه دور زدن تحریم‌ها از سوی تروئیکای اروپا بودیم. اگر چه همه این طرح‌ها تنها بر روی کاغذ باقی ماند و هرگز وارد فاز عملیاتی نشد اما از تکاپوی سران بروکسل نشان داشت.

مهرماه ۱۳۹۷ یعنی حدود ۵ ماه پس از خروج ترامپ از برجام، شاهد تلاش اتحادیه اروپا برای نجات «برجام منهای آمریکا» و ارائه یک طرح ابتکاری بودیم؛ مکانیسمی با نام «Special Purpose Vehicle»  که از آن تحت عنوان «سازوکار ویژه» نام برده می‌شد. هدف این ابتکار دور زدن تحریم‌هایی بود که آمریکا در پی خروج از توافق علیه ایران به اجرا گذاشت. این سازوکار بر مبادله تهاتری (کالا در برابر کالا) تکیه و بر ایجاد یک نهاد حقوقی-مالی تاکید داشت.

پس از ناتوانی اروپا در اجرایی کردن سازوکار مذکور،  چند مکانیسم دیگر از جمله «اس پی وی» و «اینستکس» از سوی تروئیکا مطرح ولی هیچ کدام از جانب سه عضور اروپایی برجام عملی نشد. به رغم تاکید بایدن و حتی ترامپ مبنی بر اینکه ایران برای کمک‌های بشردوستانه از جمله دارو و غذا تحریم نیست اما در واقع با موانع و تنگناهای اقتصادی، ایران عملا  قادر به دریافت این اقلام نبوده‌ است.

از جمله طرح‌های ابتکاری اروپا در این بازه زمانی به پیشنهاد «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه برمی‌گردد که از طرح «فریز در برابر فریز» در دولت دوازدهم رونمایی کرد. براساس این طرح، توقف تحریم‌های آمریکا و همزمان توقف تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران، مبنایی برای آغاز مذاکرات مجدد برجام با حضور آمریکا تعیین شده‌ بود.

اگر چه طرح‌های ابتکاری اشاره شده، هیچ کدام در سال‌های اخیر به دلایل مختلف جامه عمل نپوشید اما از تلاش اروپایی‌ها برای احیای توافق نشان داشت؛ موضوعی که متاسفانه در جریان دور هفتم مذاکرات به چشم نمی‌خورد و پس از بی‌نتیجه ماندن گفت وگوها، آنها نوک پیکان اتهام را به سمت تیم ایرانی نشانه رفته و برای خرید زمان راهی پایتخت کشورهای خود شدند.

مسکوت گذاشتن طرح‌های ارائه شده از سوی تیم ایرانی در کنار جای خالی هر گونه بسته پیشنهادی از طرف اروپایی‌ها، همان گونه که مذاکرات دور هفتم را بدون نتیجه به پایان رساند، در آینده نیز روند مذاکرات را کُند می‌کند.حتی اظهارات دیپلمات‌های اروپایی در روز دوم مذاکرات مبنی بر اینکه «تاکنون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پیش‌نویس متن توافق تکمیل شده‌است»، بیش از اینکه به گفت وگوهای جاری ارتباط یابد، متوجه نتیجه مذاکرات ششگانه در دولت روحانی بوده که دو طرف تاکید داشتند پیش‌نویس توافق در حال نگارش و توافق در آستانه نهایی شدن قرار دارد.

طرف اروپایی باید شرایط جدید ایران را در دولت سیزدهم درک کند؛ بی‌تردید آنها با تیم و دولتی مذاکره می‌کنند که اگرچه رفع مشکلات را از میز مذاکره پیگیری می‌کند اما مطالبات و خواسته‌های خاص خود را دارد. بنابراین مسکوت گذاشتن طرح‌های ارائه شده از سوی تیم ایرانی در کنار جای خالی هر گونه بسته پیشنهادی از طرف اروپایی‌ها، همان گونه که مذاکرات دور هفتم را بدون نتیجه به پایان رساند، در آینده نیز روند مذاکرات را کُند می‌کند. به همین دلیل باقری پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار شد طرف‌های مقابل برای بررسی متون پیشنهادی ایران به پایتخت‌ها بازگردند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که طرف‌ها پاسخ مستند، مستدل و منطقی به متون ایران ارائه کنند.

افزون بر آن، استقلال عمل انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام از رویکرد تهاجمی کاخ سفید، ایران را به ادامه مذاکرات امیدوار خواهدکرد؛ موضوعی که متاسفانه تاکنون عکس آن به اثبات رسیده و بسیاری را به این نتیجه رسانده که اروپا و آمریکا در یک تیم در نقش‌های «پلیس خوب و پلیس بد» بازی می‌کنند؛ بازی که در آن اگرچه تاکتیک‌ها متفاوتند اما راهبرد آنها در قبال تهران یکسان است.

 

« «اومیکرون»» را جدی بگیریم؛ واکسیناسیون در کنار رعایت شیوه‌نامه­‌ها

تهران- ایرناپلاس- چند روزی است که رسانه­‌های جهان، بر سویه جدید کرونا متمرکزند و انتشار مداوم اخبار کرونا، نگرانی­‌های جدیدی برای افکار عمومی پدید آورده است. سویه جدید کرونا که «اومیکرون» (OMICRON) نامگذاری شده با یادآوری پیامدهای انتشار سویه­‌های قبلی از جمله «دلتا»، بار دیگر خوش­‌بینی­‌ها از پایان یا کنترل کووید-۱۹ را کمرنگ کرده است.

سویه جهش­‌یافته اومیکرون، نخستین‌بار آبان‌ماه در یک بیمار در آفریقای جنوبی شناسایی شد و چند روز بعد، سازمان جهانی بهداشت آن را در ردیف گونه‌های «نگران‌کننده» قرار داد.
براساس اظهارنظر کارشناسان، تنها مشخصه رفتاری که از سویه جدید به طور قطعی شناسایی شده، سرعت چندبرابری انتقال آن است که می‌تواند بالقوه به معنی واگیردارتر بودن آن باشد، اما این امر هنوز ثابت نشده است.

سویه اومیکرون در چند کشور اروپایی، هنگ‌کنگ، فلسطین اشغالی و استرالیا مشاهده شده و به دلیل شیوع بیشتر در آفریقا، برخی کشورها سفر هوایی را به کشورهای جنوب این قاره متوقف کرده‌اند.

ستاد ملی کرونا هم از چند روز پیش، ممنوعیت ورود از ۶ کشور آفریقای جنوبی را اعلام کرد و از مردم خواست به آنجا سفر نکنند. با شناسایی اومیکرون در کشورهای اروپایی همچون آلمان و بلژیک، موج جدیدی از نگرانی در این قاره افزایش یافته و به دلیل هم‌زمانی موج چهارم در برخی کشورها، تدابیر شدیدتر بهداشتی و محدودیت­‌های کرونایی اتخاذ شده است.

هشدارهای مکرر سازمان جهانی بهداشت درباره افزایش بالای ابتلا در جهان به کرونا با سویه جدید، نگرانی­‌های مردم و مسئولان بهداشتی کشورها را بیشتر کرده است. این سازمان دوشنبه هفته پیش اعلام کرد «ابتلا به این سویه می‌تواند در برخی مناطق پیامدهای بسیار بدی به بار آورد» و از جامعه بین‌المللی خواست به کشورهای فقیرتر برای دسترسی به واکسن کمک کنند.

اما در کشور ما هنوز گونه جدید اومیکرون شناسایی نشده و وزارت بهداشت به مردم اطمینان داده هنوز ویروس جهش‌یافته و جدید کرونا در ایران گزارش نشده است. با این حال یک نکته در بین توصیه­‌های کارشناسان مشترک است و آن ضرورت ادامه واکسیناسیون و حتی شتاب در تزریق دوز سوم و تداوم رعایت شیوه‌نامه­‌های بهداشتی است.

نخستین ساعات روز پنجشنبه (۱۱ آذر) محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خبر شناسایی اومیکرون در یک کشور نزدیک به ایران (امارات) را اعلام و بار دیگر تاکید کرد مشخصات سویه جدید کرونا هنوز در حال بررسی است و بر اساس مستندات کنونی، همه توصیه­‌های قبلی ارائه شده از وزارت بهداشت بار دیگر تاکید می‌شود.

درباره تاثیر واکسن­‌های موجود کرونا در مقابل سویه اومیکرون، اما و اگرهایی وجود دارد؛ در حال حاضر گفته می­‌شود این واکسن‌ها به احتمال زیاد حفاظت لازم را ایجاد خواهند کرد اما هیچ­کس به طور قطع به این موضوع اطمینان ندارد. از آنجا که این سویه در افراد واکسینه‌ شده و واکسینه نشده آفریقای جنوبی شناسایی شده، ویروس‌شناسان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا آنتی‌بادی‌های محافظ در واکسن‌های موجود به اندازه کافی در برابر این سویه مقاوم است یا خیر.
به باور برخی از متخصصان، احتمال دارد که واکسن­‌های موجود نیاز به «اصلاحات» داشته باشند تا ایمنی­‌زایی آنها در برابر سویه جدید افزایش یابد.

به نظر می­‌رسد تا زمان اعلام قطعی میزان تاثیر واکسن‌های موجود بر سویه جدید کرونا باید منتظر ماند اما این به معنای دست روی دست گذاشتن و غفلت از سیاست­‌های کنترلی و ایمنی قبلی نیست؛ به همین دلیل تاکنون رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در چند نوبت توصیه­‌های مشابهی را تکرار کرده است.

مردم برای حفظ جان خود و خانواده، هرچه زودتر واکسن بزنند
دکتر محمدمهدی گویا گفته، تا وقتی که اطمینان حاصل نکردیم که این وضعیت به کدام سمت می­‌رود، باید احتیاط کنیم؛ به‌ویژه اینکه هنوز تکلیف ویروس کاملا مشخص نیست که آیا واکسن­‌های موجود کنونی مانع ابتلای به این ویروس می‌شود یا خیر؛ آیا داروهای موجود کنونی روی این ویروس موثرند یا نه؛ هرچند که اثربخشی داروها نسبی است.

او همچنین از همه مردم خواست «به جای بحث و گفت‌وگو درباره اینکه واکسن چقدر اثربخش است یا نیست، باید هرچه سریع­تر افرادی که تاکنون واکسینه نشده‌اند، اقدام کنند و این موضوع نه فقط برای حفظ جان‌شان، بلکه برای حفظ سلامتی و جان افراد خانواده و جامعه­‌شان، اهمیت زیادی دارد؛ لذا تاکید می‌کنم، افراد واکسینه‌نشده هرچه زودتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسیناسیون­‌ خود را کامل کنند».

بر اساس آمارهای رسمی تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه ۱۱ آذرماه، در مجموع حدود ۵۸ میلیون نفر دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌ و نزدیک به ۴۸ میلیون نفر نیز دُز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند. همچنین یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۴۹۳ نفر دُز سوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند. با احتساب این تعداد، مجموع دُزهای واکسن تزریق شده در کشور به ۱۰۶ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۶۵۰ مورد رسید که هنوز تا واکسناسیون هر دو دُز  ۸۵ درصد جمعیت کشور فاصله داریم.

در کنار لزوم واکسیناسیون دُزهای اول و دوم، برخی کشورها دُز سوم را نیز در دستور کار قرار داده‌اند؛ در ایران که تا چند روز پیش، دُز سوم فقط مشمول کادر درمان، افراد بالای ۶۰ سال و برخی گروه­‌های هدف بود، چهارشنبه (۱۰ آذر) اعلام شد همه افراد بالای ۴۰ سال کشور می­‌توانند برای دُز سوم اقدام کنند.

درباره دُز سوم این نکات قابل توجه است:
_ افرادی که دو دُز واکسن سینوفارم یا برکت دریافت کرده‌اند و حداقل چهارماه از تزریق دُز دوم آنها گذشته باشد، می‌توانند با مراجعه به مراکز تزریق واکسن، دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند.
_ تزریق­‌کنندگان واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتینگ لازم است ۶ ماه از تزریق دوم آنها گذشته باشد تا دُز سوم را دریافت کنند.

_ براساس مصوبه کمیته فنی واکسیناسیون، دریافت­‌کنندگان واکسن «سینوفارم» می‌توانند برای دُز سوم، «سینوفارم» یا «آسترازنکا» یا «پاستو کووک پلاس» تزریق کنند و کسانی که در دُز اول و دوم واکسن «برکت» دریافت کرده‌اند، برای دُز سوم می‌توانند واکسن «برکت» یا «سینوفارم» یا «آسترازنکا» دریافت کنند.

_‌ دریافت­‌کنندگان «اسپوتنیک» در دُز اول و دوم، باید برای دُز سوم واکسن «آسترازنکا» و دریافت‌کنندگان «آسترازنکا» نیز باید برای دُز سوم حتما واکسن «آسترازنکا» تزریق کنند.

اتفاق‌نظر همه کارشناسان مبنی بر رعایت دقیق و گسترده شیوه‌نامه­‌های بهداشتی، قطعی­‌ترین و ایمن­‌ترین اقدام لازم برای کنترل و مقابله با سویه­‌های جدید است؛ موضوعی که متاسفانه در کشور ما کمتر مورد توجه بوده و در هفته­‌های اخیر با گسترش واکسیناسیون، از رعایت محدودیت­‌ها کاسته شده است.
اما اتفاق‌نظر همه کارشناسان مبنی بر رعایت دقیق و گسترده شیوه‌نامه­‌های بهداشتی، قطعی­‌ترین و ایمن­‌ترین اقدام لازم برای کنترل و مقابله با سویه­‌های جدید است؛ موضوعی که متاسفانه در کشور ما کمتر مورد توجه بوده و در هفته­‌های اخیر با گسترش واکسیناسیون، از رعایت محدودیت­‌ها کاسته شده است.
ابراز نگرانی نسبت به سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حدود ۴۵ درصد نیز در همین راستا قابل ارزیابی است؛ دکتر گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به‌تازگی هشدار داده این سطح از رعایت­‌ها در کنار بازگشایی مدارس و دانشگاه­ه‌ا، می‌تواند زمینه‌ساز موج ششم کرونا باشد.
او هشدار داده، موج ششم دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد: «خود فصل سرما حضور در تجمع‌ها را بیشتر می‌کند و همه افراد باید به زدن واکسن کرونا تشویق شوند. هنوز تا پوشش کامل واکسیناسیون جامعه فاصله داریم و دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله، ۷۶ درصد واکسینه شده‌اند بنابراین اگر بازگشایی مدارس بدون حساب و کتاب باشد می‌تواند زمینه ساز موج ششم کرونا هم باشد».

از طرفی اخباری که از بررسی علل فوت­‌های کرونایی اخیر منتشر شده، نشان می­‌دهد بیشتر آنها کسانی بوده‌اند که یا واکسن نزده و یا ناقص زده‌اند؛ اگرچه واکسیناسیون یکی از مهم­ترین عوامل در کاهش مرگ‌ومیر در چند ماه اخیر است اما واکسن تنها عامل کاهش مرگ‌ومیر نیست؛ رعایت نکردن مسائل بهداشتی به‌ویژه در اجتماعات می‌تواند یکی از کانون‌های مهم انتقال بیماری باشد از این رو باید مسائل بهداشتی به شدت در اجتماعات رعایت شود.

به هر ترتیب دانشمندان می‌گویند تا چند هفته دیگر اطلاعات بیشتری درباره اومیکرون منتشر خواهد شد و در این مدت از عموم مردم می‌خواهند که به موارد زیر توجه کنند:

_ واکسن بزنند.
_ ماسک بزنند.
_ فاصله اجتماعی را رعایت کنند.
_ فضاهای داخلی را مرتب تهویه کنند.
_ بهداشت دست­‌ها و سطوح را رعایت کنند.
_ در صورت بروز علائم خود را قرنطینه کنند.

 

 

 

مدیریت «گران» کشور و باری که بر دوش مردم است

تهران- ایرناپلاس- سخنان چندی پیش رئیس قوه قضائیه در نشست با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره اداره «پرهزینه» کشور از سوی همه دستگاه­‌ها، حاوی نکاتی بود که برخی از آنها با وجود اهمیت مبنایی، کمتر بازتاب داشت.

به گزارش ایرناپلاس، حجت­‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در این جلسه با تاکید بر «همفکری و همکاری قوای سه­‌گانه برای دیدن آسیب­‌ها، شناخت مشکلات مردم و رسیدن به درک مشترک از مسائل  و پیدا کردن و اجرای راه‌حل آن‌ها» گریزی زد به اداره «پرهزینه» کشور از سوی همه دستگاه­‌ها.
او با یادآوری به مشکلات اقتصادی کشور که بخشی از آن را ناشی از تحریم‌ها و بخشی دیگر را به دلیل سوء­مدیریت دانست، تصریح کرده بود: «امروز قوه قضائیه، مجلس و دولت برخی امور را پرهزینه اداره می‌کنند که باید این نحوه مدیریت اصلاح شود».

حجت­‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای بر ضرورت اجتناب‌ناپذیر اصلاح روش اداره کشور تاکید کرد و گفت «باید به‌خاطر برخی تنگناها، طرز کار خود را اصلاح کنیم و مدیریت ما نسبت به سال‌های گذشته متفاوت شود؛ در این حوزه‌ها کمیسیون اصل ۹۰ می­‌تواند ورود کند».
او همچنین با ذکر نمونه­‌های روشنی از اداره گران کشور، خواستار اصلاح آن شد؛ از جمله اینکه «اگر مسئولی ۴ سال پیش برای حفاظت، محل سکونت و یا دفتر کار خود هزینه‌های مضاعفی داشت باید این رویکرد تغییر کند و یا اینکه «اگر تا کنون در یک دستگاهی ۱۰ خودرو استفاده می‌شد و امکان آن است که با ۶ خودرو کارها پیگیری شود باید هزینه‌هایی که برای ساختمان‌ها و تشریفات و تشکیلات می‌شود، کاهش یابد».

ضرورت اصلاحات اداری
اگرچه از همان آغاز که دیوان‌سالاری مدرن بر کشور حاکم شد و اداره امور، شکل استاندارد و پرهزینه «دولتی» گرفت، همواره اقتصاددانانی بوده‌اند که درباره استهلاک سرمایه و نیروی کار انتقاد داشته‌اند، اما در شرایط دشوار اقتصادی که یک دهه است کشور درگیر آن است، ضرورت اصلاحات اداری بیشتر و بهتر درک می­‌شود. اداره پرهزینه کشور همچنان که قاضی‌القضات اشاره کرده است مختص دولت نیست و در دیگر قوای کشور نیز جریان دارد و چه بسا در همه نهادهای عمومی و حاکمیتی در سراسر ایران نمود داشته باشد.

برای درک بهتر منظور از «اداره گران کشور» اجازه دهید به چند نمونه مشخص بپردازیم و موضوع را قدری فراتر از مثال­‌های رئیس قوه قضائیه بسط دهیم.
همه ما در دوره‌های مختلفی از فعالیت­‌های روزانه با محیط­‌های اداری اعم از ادارت دولتی یا عمومی مواجه بوده‌ایم؛ شاید بتوان در یک نظرسنجی از ارباب‌رجوع­‌ها، به یک گزاره مشترک درباره حجم زیاد و بیهوده تعداد کارکنان یک اداره دست یافت؛ کارکنانی که در تعریف­‌های عجیبی از سلسله مراتب، تنها کارکرد اتلاف منابع و طولانی‌شدن روند امور را دارند؛ از رئیس یک اداره تا معاون یا معاونان او و دیگر کارمندانی که به‌گونه‌ای شگفت، زیاد و پرتعدادند؛ از جمله مدیران مالی، اداری، آموزشی، منابع انسانی، اجرایی و مدیران رده پایین‌تر مانند کارشناسان مسئول، کارشناسان عادی، نیروهای شرکتی و قراردادی و انواع و اقسام راننده و کارگزین و کارگزار و نیروی خدماتی و… .

در یک واحد کوچکتر، مشابه همین ساختار، در مدارس دولتی دیده می­‌شود که حتی بخش کوچکی از بهره­‌وری مدارس غیردولتی را هم ندارند؛ در یک مدرسه دولتی، مدیر و نه یک معاون، بلکه چند معاون آموزشی، پرورشی، اجرایی (دفترداران سابق)، فناوری، مشاور و انبوهی از چارت­‌های غیرفعال تعریف شده‌اند که علاوه بر پیچیده کردن امور و گسترش امکان فرار از کار و مسئولیت، بار مالی فراوانی بر دوش جامعه می­‌گذارند.

این وضعیت در صداوسیما به عنوان رسانه ملی نیز مشاهده می­‌شود؛ بارها کارشناسان رسانه و حتی کسانی که مسئولیت‌هایی در صداوسیما داشته‌اند به این مساله اذعان کرده‌اند که صداوسیما با نزدیک به ۴۸ هزار کارمند اداره می­‌شود و بدون احتساب درآمدهای آگهی و تبلیغات، هر ساله  نزدیک به ۱۸۰۰ میلیارد تومان از بودجه کشور را به‌خود اختصاص می‌دهد آن هم در حالی که در نمونه‌های خارجی آن از جمله «بی‌بی‌سی» که به چند زبان برنامه تولید می­‌کنند، در مجموع ۲۰ هزار نیرو بیشتر ندارد و یا شمار کارمندان شبکه «سی‌ان‌ان»، به زحمت به ۴ هزار نفر می­‌رسد.

کارشناسان معتقدند عدم کارایی و بهره­‌وری، گرانی اداره امور و پرهزینه بودن قیمت تمام‌شده یک خدمت یا محصول در یک کشور، رابطه مستقیمی با دولتی‌بودن فرآیندها دارد؛ در واقع هرچه بدنه دولت و نهادهای متصل به بودجه عمومی، فربه­‌تر باشد، به همان اندازه، کارآیی پایین می­‌آید و فساد بیشتر می­‌شود و طبیعی است که بار هزینه­‌ای بیشتری را بر مردم تحمیل می­‌کند.

هرچه بدنه دولت و نهادهای متصل به بودجه عمومی، فربه­‌تر باشد، به همان اندازه، کارآیی پایین می­‌آید و فساد بیشتر می­‌شود و طبیعی است که بار هزینه­‌ای بیشتری را بر مردم تحمیل می­‌کند.در ایران مجموع تعداد حقوق­‌بگیران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران دولت اکنون به ۱۲ میلیون نفر رسیده که بدون احتساب بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی، تعداد حقوق‌بگیران دولت به ۵ میلیون نفر افزایش یافته است؛ از این مقدار نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سهم قوه مجریه است و نزدیک به یک میلیون آنها را کارمندان یک وزارتخانه (آموزش‌وپرورش) تشکیل می­‌دهند؛ آن هم در حالی که تعداد کارمندان هر کدام از کشورهای آمریکا و ژاپن با جمعیت‌های بالای ۱۳۰ و ۳۰۰ میلیون نفر، به سختی به ۸۰۰ هزار نفر می­‌رسد.

درس‌آموزی از تجربه کشورهای موفق
هیچ کارشناس منصفی نیست که مدعی باشد روند امور اداره کشور با این حجم میلیونی از کارمند و هزاران میلیارد تومانی که صرف حقوق و مزایای سالانه آنها می­‌شود، تناسب داشته و موجبات رضایت و آسودگی خاطر مردم را فراهم کرده است.
به این ترتیب استفاده از تجربه دیگر کشورهای توسعه یافته برای کوچک کردن دولت و کاهش حجم ادارت دولتی، یک راه موثر در اداره کم‌­هزینه­‌تر کشور است؛ راهی که در راستای سیاست­‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره اصل ۴۴ قانون اساسی می­‌توانست محقق شود که متاسفانه تا کنون مغفول مانده است.

راهکار هوشمندانه دیگر برای کاستن از هزینه­‌های اداره کشور، استفاده از فناوری هوشمند اینترنت و به‌ویژه نسل­‌های جدید ابزارهای ارتباطی است. تجربه اداره کشور در دو سال گذشته که با موج­‌های بزرگی از همه­‌گیری ویروس کرونا مواحه بود، نشان داد می­‌توان فرآیند بسیاری از امور را به «مجازی» واگذارد بی‌آنکه آسیبی به اصل خدمات مورد ارائه به جامعه وارد شود.

اگر از استثنای مدارس «به طور کامل مجازی» یا آسیب به برخی رشته­‌های وابسته به دروس فنی و آزمایشگاهی بگذریم، کسی نمی­‌تواند منکر مزایای بی‌شمار جلسه‌های ویدئو کنفرانسی، تسهیل امور از مجرای فرآیندهای اینترنتی و کاهش هنگفت هزینه­‌های رفت‌وآمد و حضور غیرضروری فیزیکی در اداره‌ها و محل­‌های کاری باشد.

استفاده از تجربه کشورهای توسعه یافته برای کوچک کردن دولت و کاهش حجم ادارت دولتی، یک راه موثر در اداره کم‌­هزینه­‌تر کشور است؛ راهی که در راستای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره اصل ۴۴ قانون اساسی می­‌توانست محقق شود که متاسفانه تا کنون مغفول مانده است.تنها در یک مورد، همه ما متوجه شدیم که میلیون­‌ها کارت بانکی که میلیون­‌ها شهروند امجبور بودند هر سه سال یکبار با مراجعه حضوری به بانک، تعویض­ کنند، نه تنها لازم نبوده بلکه فقط بار هزینه­‌ای اضافی داشته و همچنان می­‌تواند با یک بخشنامه ساده، تا سال­‌ها بعد مصرف شوند؛ کارت­‌های بانکی که شمارشان بیش از ۳۹۰ میلیون عدد است و بخش مهمی از آنها مربوط به بانک­‌های «دولتی» هستند.

در مجموع به نظر می­‌رسد در شرایط کنونی که کشور با انواع مشکلات هزینه­‌ای و اقتصادی درگیر است، فوری­‌ترین و عاقلانه­‌ترین کار، عمل کردن به توصیه رئیس دستگاه قضا برای کاستن از هزینه اداره کشور است؛ هزینه­‌ای که مستقیم بر دوش مردم بوده و کاستن از آن سبب افزایش رضایت عمومی و رشد بهره­‌وری است.

 

 

آنچه در وین گذشت؛ ۲ سند ایرانی و انتظار برای پاسخ اروپایی‌ها

هفته گذشته شهر وین باز هم میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ بود، مذاکراتی با هدف رفع تحریم‌ها علیه ایران و تیم ایرانی نیز ۲ سند شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای را به طرف مقابل ارائه داد و در نهایت به درخواست طرف‌های اروپایی برای مشورت با پایتخت‌های‌شان، مذاکرات متوقف و قرار شد بزودی دور جدید برگزار شود.

آنچه در وین گذشت؛ 2 سند ایرانی و انتظار برای پاسخ اروپایی‌ها

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، هفته‌ای که گذشت شهر وین و پایتخت اتریش باز هم میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و نماینده اتحادیه اروپا بود. البته با این تفاوت که اولین دور مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) با ترکیبی متفاوت از قبل کلید زده شد.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ریاست هیأت ایرانی را برعهده داشت، هیأتی که در ترکیبش این بار دو معاون از وزارت امور خارجه (معاونان دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌المللی) و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی حضور داشتند. براساس اعلام جمهوری اسلامی ایران، هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، با ترکیبی حقوقی و اقتصادی در این نشست شرکت کرد و این ترکیب خود تأییدی بر اراده ایران برای حصول نتیجه است.

*  تیم ایران در هر مرحله‌، دارای برنامه و ابتکارات روشن، ملموس و عملی است

آنچنان که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در گفت‌وگوی تلفنی دیروز ۱۲ آذر ماه با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که هیأت ایرانی با حسن نیت، اختیارات لازم و ابتکارات دست یافتنی و رو به جلو، به شکلی فعال در میز مذاکرات حضور دارد و در هر مذاکره و اقدامی پایان دادن کامل به تحریم‌های ناقض برجام هدف مشارکت ماست.

وی عنوان کرد: ما با حسن نیت در مذاکرات وین حضور داریم. تیم ما در هر مرحله‌، دارای برنامه و ابتکارات روشن، ملموس و عملی است. غرب هم باید ابتکار عمل واقعی خود را در خاتمه دادن به تحریم‌ها ارائه دهد و به تکرار شعارهای قبلی و ناقض حقوق و منافع ملت ایران پایان دهد.

تیم ایرانی به ریاست علی باقری شنبه ششم آذر ماه وارد وین شد و قبل از نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام که روز دوشنبه هشتم آذر ماه با حضور هیأت‌ها برگزار شد، هیأت ایران رایزنی‌هایی را با نماینده اتحادیه اروپا و همچنین نمایندگان روسیه و چین داشت و بعد از نشست هم رایزنی‌هایی با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین نمایندگان سه کشور اروپایی صورت گرفت که این رایزنی‌ها در روزهای بعد هم ادامه یافت.

در جلسه روز دوشنبه مقرر شد که صبح سه‌شنبه جلسه کارگروه رفع تحریم در سطح کارشناسان و با حضور نمایندگان ایران، ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شود.

گفتنی است مهدی صفری هم که در ترکیب تیم ایرانی حضور داشت در مدت حضورش در وین رایزنی‌هایی را با مقامات اقتصادی اتریش و همچنین قائم مقام وزیر خارجه این کشور داشت و درباره گسترش همکاری‌ها به گفت‌وگو پرداخت.

صبح سه‌شنبه نهم آذر ماه نیز جلسه کارگروه رفع تحریم در سطح کارشناسان و با حضور نمایندگان ایران، ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد. در این نشست، مذاکره‌کنندگان ایرانی ضمن تشریح دیدگاه‌‌های جمهوری اسلامی ایران و ارائه پیشنهاداتی جدید در خصوص نحوه پیشبرد گفت‌وگوها، بر لزوم رفع مؤثر تحریم‌ها علیه ملت ایران تأکید کرده و دیگر اعضا را به مشارکت سازنده در گفت‌وگوها تشویق کردند. در این جلسه، نمایندگان سایر کشورها نیز  آمادگی و جدیت خود را برای تعامل در موضوع رفع تحریم‌ها، اعلام کردند.

روز چهارشنبه رایزنی‌های فشرده هیأت ایران با برگزاری کارگروه‌های مختلف و دیدارهای دو و چندجانبه در سطوح مختلف ادامه یافت. صبح چهارشنبه هم در نشست کارگروه هسته‌ای طرفین مواضع و دیدگاه‌های خود را در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها ارائه کردند.

باقری همچنین چهارشنبه با حضور در محل وزارت خارجه اتریش، با «مایکل لینهارت» وزیر خارجه اتریش دیدار کرد و ضمن تشکر از میزبانی اتریش، بر جدیت و اراده جمهوری اسلامی در مذاکرات رفع تحریم‌ها تأکید کرد.

*  ۲ سندی که هیأت ایرانی به طرف‌های مقابل ارائه داد

هیأت ایرانی چهارشنبه شب دهم آذر ماه ۲ سند شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای را به طرف مقابل ارائه داد و باقری هم ارائه این سندها را نشانگر جدیت ایران در مذاکرات خواند و در عین حال یادآور شد سند سومی هم هست که هنوز به طرف‌های مقابل ارائه نشده است. (اینجا بخوانید)

رئیس هیأت مذاکره‌ کننده ایرانی همچنین در مصاحبه با یک شبکه لبنانی گفت که ایران انتظار دارد دیگر طرف‌ها پاسخ حقوقی و ادله منطقی خود را به پیشنهادهای طرف ایرانی ارائه کنند.

روز پنج‌شنبه ۱۱ آذر ماه رایزنی‌های هیأت‌ها در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یافت و متون پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علاوه بر آن باقری با مورا و روسای سه هیأت اروپایی در وین نیز ملاقات‌هایی را داشت. از سوی دیگر کارگروه‌های رفع تحریم و موضوعات هسته‌ای نیز عصر و شب پنجشنبه با حضور هیأت‌های کارشناسی ایران و ۱+۴ تشکیل جلسه داده و باز هم در این جلسات درباره پیشنهادات ایران گفت‌وگو شد.

در طی مذاکرات باز هم صهیونیست‌ها دست از کارشکنی و طرح ادعاهای بی اساس برنداشتند و حتی نفتالی بنت نخست وزیر این رژیم در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خواستار توقف مذاکرات شد که «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران در توئیتی در این باره نوشت: با پیشرفت گفت‌وگوها در وین، رژیم اسرائیل بار دیگر چهره واقعی خود را به نمایش گذاشته و خواستار توقف فوری مذاکرات شده است. تعجبی ندارد. رژیمی که پیدایش آن بر مبنای جنگ، تنش و ترور بوده، همواره از گفت‌وگو بیزار است. هیأت‌ها در وین، از اقامتگاه نخست‌وزیر اسرائیل دستور نخواهند  گرفت.

* دیدار باقری با گروسی

باقری همچنین عصر پنجشنبه در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حضور یافت و برای نخستین بار با «رافائل گروسی» مدیرکل این سازمان دیدار و گفت‌وگو  و ضمن تأکید بر ادامه همکاری فنی جمهوری اسلامی ایران با آژانس، ایفای نقش مثبت و سازنده این نهاد را خواستار شد. وی همچنین در توئیتی گفت‌وگوهایش با گروسی را مثمرثمر خواند.

در نهایت پنجشنبه شب خبری منتشر شد مبنی بر این‌که قرار است نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام روز جمعه و بنا به درخواست اروپایی‌ها برای بازگشت به پایتخت‌هایشان به منظور مشورت درباره پیشنهادهای ایران برگزار شود و در نهایت بعدازظهر جمعه ۱۲ آذر ماه این نشست به ریاست انریکه مورا و علی باقری هتل کوبورگ برگزار شد. در این نشست شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌ آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌ شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند و با توجه به درخواست برخی از هیأت‌ها به منظور بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستور‌العمل‌های جدید، مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد و گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود.

در پایان این نشست نیز «علی باقری» در اظهاراتی عنوان کرد: امروز نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار و در این نشست ارزیابی اجمالی از چند روز گفت‌وگوها در وین توسط طرف‌های مختلف ارائه شد. بر این نکته تأکید شد که پیشنهاد‌های جمهوری‌های اسلامی ایران درباره دو موضوع رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و موضوع هسته‌ای روی میز است و طرف‌های مقابل این احساس نیاز را داشتند که برای ارائه پاسخ‌های مستدل، مستند و منطقی به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان هستند. (بیشتر بخوانید)

نماینده چین در مذاکرات وین هم پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که هنوز به کار بیشتری نیاز داریم.

انریکه مورا نیز پس از این نشست در اظهاراتی بیان کرد: هیأت‌های مذاکره کننده روزهای چهارشنبه یا پنجشنبه برای ادامه مذاکرات به وین باز خواهند گشت.

مورا با بیان این‌که «رایزنی‌های مثمر ثمری را با هیأت مذاکره کننده جدید ایرانی آغاز کردیم،» افزود: «زمان نامحدود نخواهد بود و نیاز به اقدام فوری احساس می‌شود».

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هم پیش از ترک وین در جمع خبرنگاران با بیان این‌که گفت‌‌وگوها در وین در فضای دوستانه برگزار شد، گفت: اینکه طرف‌های اروپایی خیلی در مورد برخی از پیشنهادهای ما رضایت نداشتند، درست است، ولی هیچ کدام عنوان نکرد که پیشنهادهای ایران مبنای حقوقی و قانونی مورد قبول دو طرف را ندارد. (جزییات بیشتر)

به گزارش فارس، پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد، جمهوری اسلامی ایران یک سال صبر راهبردی را پیشه کرد و در این مدت عضو متعهد برجام بود و همچنان نیز هست. یک سال بعد (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸)  بعد از این‌که وعده‌های سه کشور اروپایی عضو برجام (آمریکا، فرانسه و انگلیس) برای ۱۱ تعهدی که به ایران در پی خروج آمریکا از این توافق داده بودند، عملیاتی نشد، جمهوری اسلامی ایران براساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای‌اش کرده و در پنج گام این تصمیم خود را عملیاتی کرد.

بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا و ارسال پیام‌هایی مبنی بر آمادگی این کشور برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، رایزنی‌هایی در نیمه‌های فروردین سال جاری (۱۴۰۰) بین ایران و گروه ۱+۴ به ریاست سید عباس عراقچی، معاون سابق وزیر امور خارجه و همچنین «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در شهر وین کلید زده شد. مذاکراتی که به عنوان مذاکرات برای احیای برجام در ۶ دور انجام شد و به‌رغم پیشرفت‌هایی که در آن زمان صورت گرفت، ولی عملاً به بن‌بست انجامید و با تغییر دولت در ایران این مذاکرات متوقف و قرار شد در دولت جدید (دولت سیزدهم) درباره آن تصمیم‌گیری شود.

 

 

 

دولت سیزدهم، میراث‌دار شاخص‌های کلان منفی

تهران- ایرنا- دولت سیزدهم در شرایطی روی کارآمد که وضعیت شاخص‌های کلان اقتصاد بسیار وخیم بود؛ رشد اقتصادی حدود صفر، تورم ۴۵.۲ درصدی، افزایش ضریب جینی و رشد شکاف طبقاتی از جمله این میراث است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به برخی مطالب منتشر شده در رسانه‌ها، خاطر نشان کرد: دولت قبل تنها در مدت پنج ماه ابتدای سال جاری از همه ظرفیت بودجه به عبارتی بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کرد. ‌با توجه به ضریب انبساط پولی تنها از همین محل بیش از ۶۳۷ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی اضافه شد. در کنار آن نابسامانی اضافه برداشت بانک‌ها موجب شد حجم نقدینگی به مرز چهار هزار هزار میلیارد تومان برسد.

این بی انضباطی مالی و رهاکردن کشور، فشار به معیشت مردم وکوچک شدن سفره‌های آنها را در پی داشت. در چهار سال گذشته، متوسط رشد تشکیل سرمایه ثابت منفی بوده است. این امر به این معنا است که حتی به اندازه استهلاک هم سرمایه‌گذاری نشده است.

به علت معطل گذاشتن فعالیت‌های اقتصادی و بی برنامگی، سرانه تولید ناخالص به قیمت ثابت حتی از سال ۱۳۹۰ هم کمتر شده که نشان دهنده عمق رکود اقتصادی در این سال‌ها است.

اگر کشور ۶ سال رشد اقتصادی هشت درصدی داشته باشد تازه به وضعیت سال ۱۳۹۰ می‌رسیم. اگر به این وضعیت بدهی سنگین ۵۳۵ هزار میلیاردی اوراق مالی و ۵۰ میلیارد دلاری به صندوق توسعه ملی و رشد  بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی را نیز اضافه کنیم مشخص می‌شود استفاده نکردن از پول پرقدرت بانک مرکزی در مدتی که از خدمت دولت سیزدهم می‌گذرد چه ارزشی داشته است.

‌تقطیع سخنان و نشر مطالب جهت دار نمی‌تواند کارنامه دولت قبل را بپوشاند؛ در مطلب «سیدمسعود میرکاظمی»، رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد تورم و عدم استقراض از بانک مرکزی به کاهش تورم نقطه‌ای اشاره شده بود که گویا برخی رسانه ها تفاوت آن با تورم کل را نمی‌داند؛ یا نمی خواهد بداند؛ شاخص کل در آبان ۱۴۰۰ به عدد ۳۷۳.۰ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۵ درصد افزایش داشته است و شاهد تورم ماهانه ۲.۵ درصدی بودیم. این در حالی است که تورم ماهانه مهر ماه ۱۴۰۰ عدد ۳.۷ درصد بود پس در آبان ماه شاهد کاهش ۱.۲ درصدی تورم ماهانه بودیم.

نرخ تورم نقطه‌ای آبان ۱۴۰۰ عدد ۳۵.۷ درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۳۹.۲) کاهش ۳.۵ درصدی داشته است.

نرخ تورم سالانه در آبان ۱۴۰۰ که تغییرات شاخص قیمت در ۱۲ ماه اخیر نسبت به دوره مشابه سال قبل را نشان می‌دهد به ۴۴.۴ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۴۵.۴) کاهش یک درصدی داشته است.

مصاحبه ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص کاهش تورم نقطه‌ای بوده که کاملا منطبق بر اطلاعات مرکز آمار است.

کاهش تورم نقطه‌ای به معنای کاهش قیمت‌ها نیست بلکه نشان‌دهنده کندشدن شتاب افزایش قیمت‌ها و جهت‌گیری درست سیاست‌ها در کنترل حجم نقدینگی و رشد نرخ تورم است. این کاهش تورم مگر با عزم دولت در عدم استفاده از پایه پولی و کنترل اضافه برداشت بانک‌ها تحقق نمی یافت.
در دورانی خطیر فعلی به جای برخوردهای سیاسی و پوشاندن کارنامه دولت‌های قبل خوب است منافع ملی را به مسلخ نبرده و بر حل مشکلات مردم تمرکز کنیم.

تاثیر زیتون در درمان دیابت نوع ۲

زیتون در درمان دیابت نوع ۲ مفید است و در طب سنتی از قدیم استفاده می‌شده است.

تحقیقات اخیر علمی هم اثر بخشی برگ زیتون را در کاهش قندخون اثبات کرده است.

در مطالعه علمی که بر روی انسان و حیوان انجام شده است مصرف عصاره برگ زیتون به صورت قابل توجهی میزان قندخون و هموگلوبین a۱c را کاهش داشته و همچنین غلظت خونی انسولین را پایین آورده است.

برگ زیتون اثرات مفید دیگری نیز دارد که در منابع علمی به آنها شاره شده است. دم کرده برگ زیتون برای کاهش قند خون موثر است معمولاً افراد دیابتی، زمینه پرفشار خونی یا فشار خون بالا هم دارند و خوشبختانه عصاره برگ زیتون باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خونی نیز می شود.

به گزارش پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، فرآورده هایی نظیر کپسول، قرص و دمنوش برگ زیتون در بازار وجود دارد. با این وجود، کسانی که تمایل داشته باشند می توانند مثل تهیه دمکرده‌های دیگر گیاهی، حدود ۸-۷ گرم برگ زیتون خرد شده را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و میل نمایند.

 

 

 

کابوس دختر جوان تکرار نشد

دختری که یک سال پیش در دام سارق متجاوز افتاده بود چند روز پیش باعث دستگیری شکارچی دختران شد.

 کابوس دختر جوان تکرار نشد

به گزارش تابناک به نقل از روزنامه همشهری: سارق حرفه‌ای هر بار گریم می‌کرد و با چهره‌ای تازه سوار پرایدش می‌شد تا زنان و دختران را قربانی نقشه خود کند؛ غافل از این که آخرین طعمه‌اش دختری رزمی‌کار است که یک سال قبل قربانی چنین نقشه‌ای شده بود.

از اوایل پاییز شکایت‌هایی در اختیار پلیس آگاهی تهران قرار گرفت که از سرقت‌های سریالی یک جوان پراید سوار حکایت داشت. بررسی اظهارات شاکیان نشان می‌داد که متهم طعمه‌هایش را از بین دختران و زنان انتخاب و آنها را به‌عنوان مسافر سوار خودروی خود کرده و پس از بیهوش کردن آنها، دست به سرقت اموالشان زده بود. یکی از مالباخته‌ها در توضیح ماجرا گفت: یکی از روزهای مهر امسال بود که از محل کارم در شرق تهران خارج شدم و برای اینکه به خانه‌ام بروم کنار خیابان منتظر تاکسی ایستادم. دقایقی بعد راننده پرایدی بوق زد و وقتی مقصدم را گفتم توقف کرد. سوار ماشین شدم و در بین راه راننده شروع کرد به حرف زدن. او می‌گفت که مهندس و تاجر بوده اما ورشکست شده و حالا برای امرار معاش هرازگاهی مسافرکشی می‌کند. او به قدری خوب صحبت می‌کرد که باعث شد اعتمادم را جلب کند.

وی ادامه داد: راننده جوان در بین راه از داشبورت ماشینش ۲ پاکت آبمیوه بیرون آورد و یکی از آنها را به من داد و درحالی‌که صحبت می‌کرد شروع کرد به نوشیدن آبمیوه. من که سرگرم گوش دادن به حرف‌هایش بودم، نی را داخل آبمیوه گذاشتم و کمی از آن را نوشیدم. اما ناگهان دچار سرگیجه شدم و از راننده خواستم توقف کند اما دیگر چیزی نفهمیدم و از هوش رفتم. وقتی چشمانم را باز کردم در بیمارستان بودم و متوجه شدم که رهگذری مرا در یکی از بوستان‌های خلوت شرق تهران پیدا کرده و به اورژانس زنگ زده و من به بیمارستان منتقل شده‌ام. تازه آنجا بود که متوجه شدم راننده پراید با تعارف آبمیوه مرا بیهوش کرده و طلاها، ساعت، موبایل، پول‌ها و کارت‌های عابربانکم را سرقت کرده است.

 

 

گریم مرد شیشه‌ای برای سرقت
گروه حوادث / راننده شیشه‌ای با جلب اعتماد مسافرانش پس از بی‌هوش کردن آنها با آبمیوه مسموم، نقشه سرقت‌هایش را اجرا می‌کرد.
به‌گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، اوایل پاییز امسال، زن جوانی هراسان به پلیس رفت و از راننده پرایدی شکایت کرد و گفت: پس‌ از پایان کارم به انتظار تاکسی بودم تا به خانه بروم، راننده پرایدی مقابلم توقف کرد. با این احتمال که مسافرکش است سوار ماشین شدم اما پس از چند دقیقه مرد پراید سوار سر صحبت را باز کرد. او مدعی شد در ادارات معتبر آشنا دارد و می‌تواند برای افراد کار مناسبی فراهم کند. او با چرب زبانی کامل اعتمادم را جلب کرد و بعد هم آبمیوه‌ای تعارف کرد، آبمیوه را خوردم اما بی‌هوش شدم. به هوش که آمدم متوجه شدم طلا، پول‌ و گوشی تلفن همراهم به سرقت رفته است.
با شکایت زن جوان، پرونده‌ای در شعبه چهارم دادیاری دادسرای ویژه سرقت تشکیل و تحقیقات برای دستگیری سارق پراید سوار آغاز شد. در نخستین گام مأموران با کمک شاهد به چهره نگاری از سارق پراید سوار پرداخته و تصویر احتمالی او را به‌دست آوردند.
در حالی که تحقیقات در این خصوص ادامه داشت، کارآگاهان با شکایت‌های مشابه مواجه شدند. مرد پراید سوار با ترفند پیدا کردن کار یا خرید خودرو و دلار با قیمت دولتی، به مسافرانش آبمیوه تعارف می‌کرد و آنها پس از خوردن آبمیوه، بی‌هوش می‌شدند.
گرچه شیوه و شگرد سرقت‌ها شبیه هم و در شرق تهران بود، اما شاکی‌ها در چهره نگاری‌ها، چهره‌های متفاوتی از سارق را اعلام می‌کردند و این احتمال از سوی تیم تحقیق مطرح شد که سارق در هر سرقت گریم می‌کند و سعی دارد با تغییر چهره مسیر تحقیقات را تغییر دهد.
دستگیری سر بزنگاه
در حالی که تحقیقات برای شناسایی سارق پراید سوار ادامه داشت، مأموران گشت پلیس در یکی از خیابان‌ها حین گشتزنی متوجه درگیری دختر جوانی با راننده پراید شدند. دختر جوان فریاد می‌زد: «دزد، دزد را بگیرید» و از رهگذران و اهالی محل درخواست کمک می‌کرد.
مأموران بلافاصله وارد عمل شده و راننده پراید را دستگیر کردند، دختر جوان گفت: مدتی قبل به‌عنوان مسافر سوار بر خودرویی شدم و راننده به من آبمیوه تعارف کرد که بلافاصله بی‌هوش شدم و وقتی به هوش آمدم متوجه شدم که گوشی آیفون مدل بالا و گرانقیمتم و پول‌هایم به سرقت رفته است.
او ادامه داد: امروز بعد از پایان کارم وقتی سوار خودروی پراید شدم که به خانه بروم، راننده سعی داشت اعتماد مرا جلب کند. بعد هم آبمیوه‌ای به من داد، چون یکبار خودم به این شیوه مورد سرقت قرار گرفته بودم، به نقشه او پی بردم و با وانمود کردن اینکه بی‌هوش شده‌ام دیدم راننده به سراغ کیف و وسایلم رفت تا آنها را سرقت کند. من رزمی کار هستم و از قدرت بدنی بالایی برخوردارم، راننده پراید را که در حال سرقت دیدم به او حمله کردم و با فنون رزمی مورد ضرب و شتم قرار دادم و از مردم هم کمک خواستم که پلیس سر بزنگاه سر رسید و او را دستگیر کرد. در بازرسی از خودروی پراید متهم وسایل گریم، کلاه گیس و ریش مصنوعی کشف شد. در نهایت متهم به سرقت‌هایش اعتراف کرد و گفت: به خاطر اعتیاد مجبور شدم که دست به سرقت بزنم. به همین دلیل نقشه سرقت را طراحی کردم تا هزینه موادم را تهیه کنم.
با اعتراف متهم جوان به دستور دادیار عبدالسعید مدرس، او در اختیار کارآگاهان اداره آگاهی قرار داده شد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

همدستی زن و شوهر برای خالی کردن حساب مردم

زوج جوان که به بهانه برنده شدن در مسابقات رادیویی از مردم کلاهبرداری می‌کردند دستگیر شدند.

به‌ گزارش ایران، یکی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتا مدعی شد خانمی با وی تماس گرفته و ضمن معرفی خود به‌عنوان مجری رادیو با ایجاد محیطی شبیه به صدای استودیو و اقدامات فریبنده اعلام کرده که شما برنده مسابقه رادیویی شده‌اید.

مجرم با استفاده از ترفندهای زیرکانه مالباخته را متقاعد کرده که برای دریافت جایزه خود باید به نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز مراجعه کند و پس از وارد کردن کارت عابر بانک به دستگاه کدهای مختلفی را که مجرم از پشت تلفن به وی اعلام می‌کرده است وارد کنند، شاکی با یک غفلت ساده در نهایت متوجه سرقت تمامی موجودی کارت بانکی و خالی شدن حساب خود می‌شود.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت در تشریح این خبر اظهار داشت: پس از اقدامات تخصصی و تحقیقات سایبری متهمان که یک زن و شوهر بودند شناسایی و پس از تشریفات قضایی در یکی از مناطق جنوبی تهران بزرگ دستگیر و به پلیس فتا منتقل شدند.

وی در ادامه افزود: ممکن است شیوه‌های کلاهبرداری این افراد متفاوت باشد اما در نهایت به یک شیوه عمل می‌کنند و با اعلام برنده شدن مخاطبان، با ترفندهای ماهرانه تمام اطلاعات حساب بانکی یا کارت عابر بانک افراد را دریافت کرده و با استفاده از آن اقدام به برداشت از حساب افراد می‌کنند.

همان گونه که به دفعات توسط پلیس هشدار داده شده است به هیچ عنوان برای دریافت جایزه نیازی به حضور در پای دستگاه عابربانک یا دادن اطلاعات محرمانه کارت بانکی نیست و تماس گیرنده‌هایی که این موارد را از شهروندان درخواست می‌نمایند قطعاً کلاهبردار هستند، شهروندان همچنین می‌توانند هرگونه موارد مشکوک را از طریق سایت اینترنتی پلیس فتا ناجا به آدرس www.cyberpolice.ir اطلاع‌رسانی نمایند.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*