اخبار خراسان جنوبی/ کشف ۶۴۴ کیلو تریاک از یک دستگاه کامیون در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی:

گمرک تخصصی لازمه صادرات فرش و زعفران خراسان جنوبی است

منافع استان را با هیچ چیز معامله نکنیم/۲-۳

 استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به حجم قابل توجه تولیدات فرش و زعفران و به منظور صادرات محصولات استراتژیک از خراسان جنوبی، راه‌اندازی گمرک تخصصی فرش و زعفران در استان ضرورت دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در نشست ویژه ارایه گزارش حوزه صنعت و معدن استان که به موضوع تامین گاز صنایع اختصاص داشت، افزود: صادرات فرش و زعفران از خراسان جنوبی در گرو ایجاد گمرگ تخصصی این ۲ محصول است.

وی به تعداد معادن طلای فعال خراسان جنوبی و ذخایر آنها اشاره و تصریح کرد: در راستای اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر، شهرک خصوصی طلا در استان ایجاد می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید از خام‌فروشی معدنی جلوگیری کنیم گفت: در این راستا و با هدف بالا بردن ارزش افزوده در کانی‌های معدنی ضروری است که واحدهای صنایع معدنی در استان ایجاد شود و توسعه یابند.

وی با تاکید بر همکاری مستمر و همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه افزود: با توجه به نیاز واحدهای صنعتی به‌ویژه فولاد و سیمان به گاز و با توجه به اینکه در شرایط سردی هوا تولید واحدهای صنعتی به خطر می‌افتد، استانداری برای حل این مساله در کوتاه‌مدت پیگیری‌های لازم را صورت دهد.

قناعت بیان کرد: موضوع اتصال گاز استان به رینگ اصلی سیستان و بلوچستان نیز با جدیت دنبال می‌شود.

۶ شهر خراسان جنوبی جامانده از طرح جهش مسکن

 استاندار خراسان جنوبی همچنین  در حاشیه نشست فرمانداران استان خراسان جنوبی گفت: طرح نهضت ملی مسکن در ۶ شهر خراسان جنوبی به دلیل مشکل زمین هنوز اجرایی نشده است که این موضوع تا اختصاص سهمیه اجرای طرح به تمامی شهرهای استان پیگیری می‌شود.

جواد قناعت  افزود: از ۱۱ شهرستان و ۳۱ شهر استان در ۲۵ شهر زمین مورد نیاز آماده و ثبت‌نام اولیه متقاضیان نیز انجام شده است.

وی گفت: اما در ۶ شهر استان به دلیل مشکل اختصاص زمین ثبت‌نام آغاز نشده که اقدامات لازم برای تامین زمین مناسب و آغاز ثبت‌نام در دست پیگیری است و در اولین فرصت به نتیجه خواهد رسید.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در جلسه امروز با حضور فرمانداران استان به این نکته تاکید شد که برای ۶ شهری که به علت کمبود زمین این طرح وارد فاز اجرا نشده، جلسات فوق‌العاده برگزار و موانع برطرف شود تا بتوانیم سهمیه استان را برای سال اول و در مجموع کل چهار سال به‌طور کامل جذب کنیم.

وی افزود: امیدواریم با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد آنچه برای اجرای طرح جهش تولید مسکن در زمان مشخص مجوز داده شده را بتوانیم در استان فراهم کنیم.

قناعت همچنین گفت: توسعه بازارچه‌های مرزی استان در اولویت قرار گرفته است و در بازدید میدانی که به‌زودی انجام می‌شود مشکلات و موانع برای فعال‌سازی بیشتر مرز بررسی خواهد شد.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مرزهای فعال استان فعال‌تر می‌شوند و مرزهایی که فعال نیستند، اقدامات لازم برای فعال شدن آنها پیگیری خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در اولین اقدام پس از بررسی موضوعات مربوط به مرز، برگزاری جلساتی با والی فراه افغانستان را در دستور کار قرار خواهیم داد تا فضای امن و خوبی را در مرزها و فعال‌تر شدن بازارچه‌ها شاهد باشیم.

 

معاون استاندار: توزیع اعتبارات در خراسان جنوبی با نگاه عادلانه است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بر نگاه عادلانه استان در توزیع اعتبارات و امکانات تاکید کرد و گفت: اعتبارات استان براساس شاخص‌های معین و طبق قانون به‌درستی بین شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

ناصر خوش‌خبر نیز در نشست فرمانداران استان با استاندار خراسان جنوبی، سهم‌خواهی برخی مناطق را رفتار احساسی عنوان کرد و افزود: فرمانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در شهرستان‌ها باید به این موضوع ورود و میدان‌داری کنند تا اقناع‌سازی به‌درستی شکل گیرد.

وی گفت: توسعه‌یافتگی متوازن با استفاده از ظرفیت‌های موجود مهمترین هدف استان است.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: فرمانداران با اعتقاد به جایگاه خدمت به مردم، بر کار و تلاش تاکید دارند که البته با وجود ویژگی‌های شایسته ولایتمداری و همراهی اهالی این استان با نظام می‌طلبد در زمینه ارایه خدمات به مردم از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

وی تاکید کرد: این وظیفه مدیران است که با کوشش و هوشیاری پاسخگوی مطالبات مردم باشند و رضایت‌مندی آنان را سبب شوند.

خوش‌خبر گفت: ارایه پاسخ به برخی مطالبات در زمان کوتاه، نیازمند فرصت است و از ظرفیت استان و حتی در سطح ملی هم خارج است اما باید درخصوص این موارد خاص با مردم صحبت کنیم و به آنها این اطمینان را بدهیم که مطالبات و خواسته‌هایشان برای ما اهمیت دارد و به‌جد پیگیری می‌شود.

وی افزود: مطالبه مشکلات در مرکز اقدام شایسته‌ای است که توسط فرمانداران صورت می‌گیرد اما برای انسجام‌بخشی به مطالبات استان بهتر است با هماهنگی استاندار و مدیران کل انجام شود.

 

برترین های جشنواره فراغت بانوان با ورزش مشخص شدند/۷

اعلام برترین های جشنواره فراغت بانوان با ورزش ویژه شاغلین دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی

برترین های جشنواره فراغت بانوان با ورزش ویژه شاغلین دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی اعلام و معرفی شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، جشنواره فراغت بانوان با ورزش، ویژه شاغلین دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی در دو رشته گلف با حضور ۲۰ نفر و تیراندازی با کمان با حضور ۵۹ شرکت کننده از تمامی دستگاه های اجرایی در زمین چمن استادیوم آزادی بیرجند برگزار که در پایان نفرات برتر معرفی شدند . در رشته گلف ساره کوشافرد از اداره ورزش و جوانان مقام اول ، مرضیه فرسی از اداره راهداری و حمل و نقل مقام دوم و نرگس نوکی از آموزش و پرورش مقام سوم این مسابقات را کسب کردند . در رشته تیراندازی با کمان نیز زهره چهکندی از اداره آموزش و پرورش مقام اول ، فروغ فرشیدنیا از صدا و سیما مقام دوم و فاطمه مرادی زاده از ورزش و جوانان مقام سوم را از آن خود کردند . گفتنی است در رشته تیراندازی با کمان ، فاطمه خلاقی از اداره راه و شهرسازی ، مهری استانستی و بهنوش بنی اسدی از اداره ورزش و جوانان به عنوان نفرات برتر اعلام شدند ‌. در پایان به نفرات برتر لوح و کارت هدیه اهدا شد.

کشف ۶۴۴ کیلو تریاک از یک دستگاه کامیون در خراسان جنوبی/۴

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی استان در محورهای مواصلاتی شهرستان “فردوس”، ۶۶۴ کیلوگرم تریاک در بازرسی از یک کامیون کشف کردند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی استان خراسان جنوبی، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی شهرستان فردوس به یک کامیون مشکوک شدند و آن را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از کامیون، ۶۶۴ کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه ای در خودرو جاساز شده بود؛ کشف و ۲ متهم را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران در ادامه عملیات یک سواری زانتیا که راه پاک کن خودروی حامل محموله مواد مخدر بود را شناسایی و توقیف کردند و راننده آن نیز دستگیر شد.

سردار فرشید تصریح کرد: مأموران در این عملیات مجموعاً یک کامیون و یک سواری زانتیا را توقیف و ۳ متهم دستگیر کردند که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

 

 

 

 

 

 

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی؛
لزوم ورود دستگاه های فرهنگی برای کاهش نرخ معلولیت در خراسان جنوبی
بهاری گفت: دستگاه های فرهنگی خراسان جنوبی جهت کاهش نرخ معلولیت و حفظ حقوق انسانی و اجتماعی معلولان در این استان به میدان بیایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «عباسعلی بهاری» امروز (۱۴ آذر) در رزمایش بزرگ همدلی اظهار داشت: معلول توانمند کسی است که از توانمندی های خود برای امرار معاش استفاده می کند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه باید کاری کنیم که کمک های خیریه به سمت آسیب های اجتماعی برود، افزود: در حدود ۶ آسیب اجتماعی متاسفانه خراسان جنوبی رتبه های یکم تا نهم را در کشور دارد و از همه خیرین و موسسات خیریه درخواست داریم تا در زمینه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در خراسان جنوبی به میدان بیایند.

وی با اشاره به وضعیت معلولان در خراسان جنوبی گفت: دستگاه های فرهنگی در این خصوص باید اقداماتی انجام دهند تا معلولان در خانه ها حبس نشوند و بتوانند مانند دیگران از تمام حقوق انسانی و اجتماعی خود استفاده کنند.

بهاری در ادامه بیان کرد: نباید اجازه دهیم که معلولان از حقوق اجتماعی خود غافل بمانند و نگذاریم که این قشر از جامعه دچار آسیب های جبران ناپذیر شوند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی در پایان با تاکید بر لزوم کاهش معلولیت در استان گفت: امیدواریم با فرهنگ سازی در این استان شاهد کاهش نرخ معلولیت در خراسان جنوبی باشیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی:
آزمایشگاه ژنتیک در خراسان جنوبی راه اندازی شود
عرب نژاد گفت: راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک مطالبه جدی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شود چرا که راه اندازی این آزمایشگاه می تواند به کاهش نرخ معلولیت در خراسان جنوبی بسیار کمک کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علی عرب نژاد» امروز (۱۴ آذر) در رزمایش بزرگ همدلی اظهار داشت: سازمان بهزیستی جامعه عظیمی را در کشور تحت پوشش خود قرار داده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۸ هزار معلول در این استان تحت پوشش این نهاد حمایتی قرار دارند، افزود: این افراد نیازمند خاص هستند از آن نگاه که پای رفتن برای دریافت نیازهای خود از موسسات خیریه را ندارد و نیازمندی های ویژه دارند.

وی با اشاره به اینکه معلولان به بیش از ۲۰۰ قلم کالای توانبخشی و توان پزشکی نیاز دارند، ادامه داد: بیش از یک میلیارد جهت تهیه این اقلام به بهزیستی خراسان جنوبی توسط سازمان بهزیستی کشور سالانه اختصاص می یابد که متاسفانه جوابگوی نیازهای معلولان استان نیست.

عرب نژاد بیان کرد: پوشک، شیر خشک، سمعک، تشک مواج، واکر، دست مصنوعی از مهم ترین نیازهای معلولان این استان است که به تنهایی بهزیستی با توجه به کمبود اعتبارات نمی تواند تهیه کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه امروز ۵۰ ویلچر و ۵۰ بسته غذایی بین معلولان خراسان جنوبی توزیع می شود، افزود: ۲۵۰ ویلچر درخواست از ستاد فرمان اجرایی امام (ره) داشتیم که یکصد ویلچر تاکنون توزیع شده است و ۸۲ عدد ولیچر نیز تا پایان هفته توزیع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شیب کاهش نرخ معلولیت در خراسان جنوبی تُند شده است، ادامه داد: امیدواریم با راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک و مشاوره در استان این شیب تندتر شود و اقدامات لازم از جمله اطلاع رسانی و طرح رصد آسیب ها برای کاهش این نرخ در استان آغاز شده است.

عرب نژاد عنوان کرد: همه مشکلات به دلیل عدم اطلاع رسانی رخ داده است و پیشگیری قدم اولیه برای کاهش نرخ معلولیت در استان است و راه اندازی این آزمایشگاه باید مطالبه جدی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند باشد.

ورزشکار خراسان جنوبی مقام اول مسابقات سنگنوردی ارتش را کسب کرد/۷

کسب مقام اول مربی و ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات سنگنوردی ارتش های کشور

 

علی کمالی مربی و ورزشکار سنگنوردی خراسان جنوبی مقام اول سنگوردی ارتش های کشور را کسب کرد. به گزارش امروز خراسان جنوبی،این دوره از مسابقات با حضور ۵۰ ورزشکار و ۸ تیم از نیروهای تابعه ارتش در سالن سنگنوردی باشگاه عقاب نیروی هوایی برگزار شد. مراسم اختتامیه با حضور رضا زارعی ریس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی و همچنین سرهنگ خلبان شریف عزیزی جانشین تربیت بدنی آجا ، سرهنگ محمد بیاتانی مدیر تربیت بدنی نهاجا و آسیابان مسول کمیته امور استان ها برگزار گردید. در قسمت انفرادی علی کمالی از نیروی زمینی، جواد شیبانی از نیروی هوایی و حسین قاسمی زاده از نیروی زمینی به ترتیب حائز مقام های اول تا سوم شدند.

درخشش دانشجوی دانشکده پیراپزشکی فردوس در جشنواره سیمرغ/۲

دانشجوی دانشکده پیراپزشکی شهرستان فردوس موفق به کسب رتبه نخست یازدهمین جشنواره سیمرغ وزارت بهداشت در رشته کاریکاتور شد.

خانم طلیعه خرسندی دانشجوی پرستاری دانشکده پیراپزشکی فردوس موفق به کسبدرخشش دانشجوی دانشکده پیراپزشکی فردوس در جشنواره سیمرغ رتبه نخست رشته کاریکاتور در یازدهمین دوره جشنواره بین المللی سیمرغ  وزارت بهداشت شد.

بیش از ۳۰۰نفر از منتخبان مراحل نخستین این جشنواره در مراسم اختتامیه که در مشهد برگزار شد حضور داشتند و از برگزیدگان ۶بخش و ۳۰رشته در قسمت آزاد، فیلم، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و ادبی قدردانی شد.

۳۸هزار اثر در قالب‌های مختلف به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

الزامی برای آموزش حضوری دانش آموزان نیست/۲-۳

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: الزامی برای آموزش حضوری در مدارس نیست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، یکه خانی گفت: الزامی برای آموزش حضوری در مدارس نیست و تصمیم گیری در خصوص نحوه آموزش حضوری یا ترکیبی دانش آموزان بر عهده شورای مدارس است.

وی با بیان اینکه کمیته سلامت بر نحوه رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مدارس نظارت دارد، گفت: اولویت ما حفظ سلامت دانش آموزان و فرهنگیان است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رویکرد آموزش و پرورش، آموزش حضوری است، افزود: اگر دانش_آموز یا معلم دچار بیماری زمینه ای یا نقص سیستم ایمنی باشد، با ارائه گواهی پزشک معتمد و تشخیص کمیسیون پزشکی باید از حضور در مدرسه خودداری کند.

 

 

 

 

کشف ۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در”نهبندان”

فرمانده انتظامی استان از کشف ۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده های نفتی در شهرستان”نهبندان” خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: ماموران ایست و بازرسی”سهل آباد” شهرستان نهبندان در اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک کامیون مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون، ۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده های نفتی کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران در این رابطه یک خودروی سنگین توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

کمک‌های مردمی به حوزه معلولیت و آسیب اجتماعی هدایت شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: جمع‌آوری ۴۰۰ میلیارد تومان کمک مومنانه در استان به پشتوانه مردم رقم خورده لذا نیاز است که خیریه‌ها و کمک‌های مردمی به حوزه معلولیت و آسیب‌های اجتماعی هدایت شوند.

عباسعلی بهاری روز یکشنبه در آیین اهدای ویلچر و سبد حمایتی به معلولان تحت حمایت که با مشارکت بنیاد بین‌المللی خیریه آبشار عاطفه‌ها در بیرجند برگزار شد، بر هدفمند شدن کمک‌های موسسات خیریه در حوزه معلولان و آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: خراسان جنوبی در برخی آسیب‌های اجتماعی رتبه‌های اول تا نهم کشوری را دارد لذا درخواست داریم موسسات خیریه در زمینه کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کنند.

وی افزود: در حوزه معلولان برخی داده‌ها نیازمند به‌روزرسانی است تا مشخص شود اکنون چه تعداد معلول در استان وجود دارد یا سالانه چه تعداد به این آمار افزوده می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه آمار معلولان توانمند شده نیز باید به‌روزرسانی شود گفت: اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی پیش برویم در آینده معلولیت‌ها بیشتر قابل کنترل است.

وی پیشگیری از معلولیت را از وظایف بهزیستی عنوان کرد و افزود: در حوزه درمان نیز دانشگاه علوم پزشکی وظیفه دارد اما در زمینه مراقبت و حمایت نیازمند کمک خیران و مردم هستیم زیرا امکانات دولتی برای پوشش همه معلولیت‌ها کفاف نمی‌دهد.

بهاری اظهار داشت: اعتقاد داریم اگر در حوزه پیشگیری نتوان کاری انجام دهیم، در حوزه درمان و حمایت‌ها باید جدی باشیم تا آسیب‌ها به حداقل برسد.

وی با یادآوری توانمندی برخی معلولان در زمینه‌های مختلف از جمله هنری، علمی و مهارتی گفت: اکنون از بین معلولان استان رتبه یک کنکور دکترا را داریم لذا باید در حهت کشف و تقویت توانمندی معلولان گام برداشت.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی افزود: آمار ازدواج فامیلی در خراسان جنوبی نسبتا بالاست که پیامد این موضوع در برخی مواقع معلولیت بوده و نیازمند مراقبت و درمان است.

وی بیان کرد: در حوزه پیشگیری هم برخی تجهیزات برای آزمایش‌های غربالگری در سطح استان وجود ندارد که پیگیری می‌کنیم تا پایان سال تجهیزات مربوطه برای انجام آزمایش‌ها راه‌اندازی شود و مردم مشاوره‌های لازم را دریافت کنند.

بهاری گفت: هرچند باورهای اعتقادی در خراسان جنوبی زیاد است ولی با امکانات فراهم شده می‌توان از تبدیل فرصت به تهدید جلوگیری کرد و با تجهیزات علمی و مشاوره‌های لازم، آسیب‌های احتمالی ناشی از ازدواج‌های فامیلی به حداقل می‌رسد.

وی با اشاره به سبقه مردم خراسان جنوبی در امور خیر افزود: موسسات فرهنگی، هنری، خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد سرمایه‌های اجتماعی هستند و حضور مردم در مشارکت‌های مدنی و سیاسی سرمایه‌ای برای حاکمیت محسوب می‌شود که خوشبختانه مردم استان در این زمینه از مسوولان جلوتر حرکت کرده‌اند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: هرگز نباید معلولان را با دید محدودیت نگاه کرد زیرا معلول کسی است که توانمندی دارد ولی نمی‌تواند مانند افراد عادی کار کند.

وی بر ضرورت ورود دستگاه‌های فرهنگی در حوزه معلولیت‌ها تاکید کرد و گفت: نباید گره ناموجه به معلولیت بزنیم زیرا برخی خانواده‌ها فرصت را از معلولان گرفته‌ و آنان را در خانه حبس کرده‌اند که معلول از همه حقوق انسانی و اجتماعی محروم می‌شود.

بهاری تاکید کرد: باید متخصصان در حوزه معلولان ورود پیدا کنند و اهل فن در این خصوص با مردم و جامعه صحبت داشته باشند تا خانواده‌های دارای معلول ترغیب شوند و این افراد را وارد جامعه کنند.

در این آیین با همکاری بنیاد بین‌المللی خیریه آبشار عاطفه‌ها ۵۰ عدد ویلچر و سبد حمایتی به خانواده‌های دارای عضو معلول اهدا شد.

هشتم تا چهاردهم آذر هفته افراد دارای معلولیت نامگذاری شده است.

 

 

شیرینی سنتی استان خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس ثبت شد/۳-۷

 

شیرینی سنتی استان خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس ثبت شد

 مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی از ثبت شیرینی نان لوله شهر بیرجند در فهرست میراث ناملموس (معنوی) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، سیداحمد برآبادی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نان لوله یکی از شیرینی‌های اصیل مردم بیرجند است که توسط بانوان بیرجندی پخته می‌شود. این شیرینی بسیار لذیذ و خوشمزه از مواد اولیه آرد، تخم‌مرغ، شکر و همچنین برای عطر و مزه آن از گلاب، هل سائیده و زعفران استفاده می‌شود.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی افزود: این شیرینی، قالبی از جنس چدن با دسته‌های بلند دارد. قالب را روی چراغ یا گاز می‌گذارند و از مایع تهیه‌شده داخل قالب می‌ریزند و بعد از پخت آن را درحالی‌که داغ است به شکل لوله می‌پیچند و چون به شکل لوله درست می‌شود نام آن را هم نان لوله می‌گویند.

برآبادی ادامه داد: هم‌اکنون بیشتر بانوان بیرجندی قالب نان لوله را دارند و در خانه‌ها پخت می‌شود و همچنین توسط بانوان در کارگاه‌های شیرینی‌پزی پخته‌شده و در مغازه‌های شیرینی فروشی به فروش می‌رسد.

وی گفت: این شیرینی برای پذیرایی از مهمان و در جشن‌ها و بعضی‌اوقات در عروسی مصرف می‌شود و همچنین به‌عنوان سوغات به شهرهای دیگر هم فرستاده می‌شود. در بیشتر ماه‌های سال تهیه و استفاده می‌شود اما در اواخر اسفند و استفاده این شیرینی برای نوروز بیشتر است

 

 

برگزیدگان مسابقه ادبی کودک و میراث فرهنگی در زیرکوه تقدیر شدند/۲

برگزیدگان مسابقه ادبی کودک و میراث فرهنگی تقدیر شدند

 از برگزیدگان مسابقه کودک و میراث فرهنگی در مدرسه شهیدکاظمی روستای «نوده» شهرستان زیرکوه تقدیر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این مسابقه ادبی در قالب فعالیت‌های خاطره‌نویسی، داستان‌نویسی، تحقیق و پژوهش در مورد آداب و رسوم منطقه، صنایع دستی و همچنین میراث‌های فرهنگی، طبیعی و گردشگری شهرستان و به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با این موضوعات هم‌زمان با هفته ملی کودک و با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کتاب‌خانه سیار کانون پرورش فکری زیرکوه و با مشارکت مدارس روستاهای نوده و چناران برگزار شده بود.

همراه با زباله‌گردها در بیرجند تا یافتن علت و راهکار/۷

همراه با زباله‌گردها در بیرجند تا یافتن علت و راهکار

مردی ۵۱ ساله در شهر بیرجند، لابه‌لای یکی از سطل‌های زباله‌ می‌گردد و حس بد کلنجار با زباله‌ها را به جان می‌خرد تا به گفته خودش مخارج زندگی را تامین کند اما همه ماجرا این نیست.

او زباله‌گردی را هر روز از هفت صبح شروع می‌کند و تا تاریکی هوا و حتی پاسی از شب در کوچه و پس کوچه‌های شهر در به در دنبال مواد قابل بازیافت است.

خبرنگار ایرنا دقایقی را کنار یکی از سطل‌های زباله در خیابان ۱۷ شهریور بیرجند با این مرد سپری کرد تا این بار او از واقعیت‌های زباله‌گردی بگوید.

۵۱ سال سن دارد که ۲۲ سال از جوانی‌اش را به دلیل حمل مواد مخدر در زندان سپری کرده و طی چهار سالی که از زندان آزاد شده به دلیل نداشتن شغل به زباله‌گردی روی آورده است.

کارتنی را روی زمین پهن کرد و ضمن عذرخواهی به دلیل کمر درد روی آن نشست؛ برخلاف تصور برخی افراد جامعه، رفتاری مودبانه داشت و با احترام در پاسخ به اولین سوالم که چرا به دنبال مواد بازیافتی در سطل‌های زباله است؟ گفت: سال ۷۴ به دلیل حمل مواد مخدر به زندان افتادم و سال ۹۶ از زندان آزاد شدم، به دلیل نداشتن شغل مجبورم برای تامین مایحتاج زندگی‌، زباله‌گردی کنم.

وی افزود: وقتی از زندان آزاد شدم به دلیل مشکلات روحی و روانی ناشی از نداشتن شغل و اینکه جامعه، اقوام و خویشاوندان امثال مرا نمی‌پذیرند به اعتیاد روی آوردم اما یک سالی هست که با حمایت خانواده‌، ترک کردم.

این مرد اظهار داشت: اگر زباله‌گردی نکنم باید زن و فرزندانم شب گرسنه بخوابند، الان به عنوان یک مرد و نان‌آور خانواده فقط هزار و ۵۰۰ تومان پول در جیب من است و این مشکل را به کی باید بگویم؟

وی گفت: روزی سه نوبت برای جمع‌آوری مواد بازیافتی از خانه خارج می‌شوم و در هر نوبت ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان درآمد دارم ولی با این درآمد کم نمی‌توانم مخارج خانواده پنج نفری را تامین کنم و هر ماه چهار و پنج روز را در کنار این کار، کارگری می‌کنم.

پرسیدم آیا زیر پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی نیستید؟ که پاسخ داد: وقتی زندان بودم، خانواده و فرزندانم تحت پوشش کمیته امداد بودند اما به محض آزادی‌ از حمایت خارج شدند و خودم برای حمایت دوباره سراغ کمیته امداد نرفتم البته به دلیل گم شدن شناسنامه و کارت ملی‌، کم کاری از خودم بوده است.

این زباله‌گرد گفت: مواد بازیافتی را که جمع‌آوری می‌کنم به ضایعاتی‌های همین خیابان که بیشتر افغانستانی هستند و مجوز حمل از شهرداری دارند، می‌فروشم یعنی به هزار سختی این مواد بازیافتی را از سطل‌های زباله جمع‌آوری می‌کنم اما سودش به جیب سایر افراد و دلالان می‌رود.

وی افزود: زحمت جمع‌آوری مواد بازیافتی با من است و سودش را سایر افراد به جیب می‌زنند چون توان مالی ندارم که مجوز حمل زباله از شهرداری بگیرم.

درباره نحوه برخورد ماموران شهری با زباله‌گردها سوال کردم که گفت: بارها ماموران شهرداری بیرجند به من تذکر دادند، حتی زد و خورد هم داشته‌ام و کلانتری مرا دستگیر کرده و یک شب بازداشتگاه بودم ولی صبح روز بعد آزاد شدم.

وی اظهار داشت: آنقدر با ماموران شهرداری بحث و جدل کردم که اگر در خیابان مرا ببینند، نادیده می‌گیرند.

از سطل‌های زباله تا محل ضایعاتی

وقتی آدرس محلی که مواد بازیافتی‌ را تحویل می‌دهد از او پرسیدم، گفت: به‌صورت ذهنی می‌دانم اما دقیق نمی‌دانم ۱۷ شهریور چندم است؛ امشب کارم تمام است، همراه من بیایید تا به آنجا برویم.

با ترس و دلهره همراه شدم و از وی خواستم که از خیابان اصلی به محل مورد نظر برویم؛ در طول مسیر هم به تعدادی از سطل‌های‌ زباله سرک کشید و مقدار محدودی شاید یک کیلوگرم و کمی بیشتر مواد بازیافتی گیرش آمد.

بالاخره برای فروش مواد بازیافتی‌ با هم وارد خیابان فرعی در ۱۷ شهریور شدیم و در انتهای کوچه به خانه‌ قدیمی‌ رسیدیم که جلوی آن وانت پیکانی پارک شده و روی در آن عنوان «تحت نظارت مدیریت پسماند شهرداری بیرجند» حک شده بود.

چهار نفر زباله‌گرد با گونی‌های چرکین پر از مواد بازیافتی جلوی در نشسته و منتظر بودند که دسترنج چندین ساعته خود را به فروش برسانند، بعد از ۱۰ دقیقه‌ای انتظار خریدار اصلی مواد بازیافتی با ترازوی دستی‌ از همان خانه بیرون آمد.

چند دقیقه‌ای صبر کردم که همه زباله‌گردها مواد بازیافتی خودشان را بفروشند و آن شب آنان بین ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار تومان درآمد داشتند.

فرصت را مغتنم شمردم و در جمع این زباله‌گردها چند دقیقه‌ای را سپری کردم؛ یکی از آنان که چند سالی به دلیل خشکسالی و نبود شغل از یک روستای مرزی شهرستان سربیشه به بیرجند مهاجرت کرده، از ماموران شهری گلایه‌مند است.

او گفت: مدام مواد بازیافتی‌ را از من می‌گیرند و وقتی اعتراض می‌کنم، می‌گویند مجوز بگیر و من هم هزینه دریافت مجوز را ندارم.

دیگری زن سرپرست خانوار است که همسرش را بر اثر تصادف از دست داده و گلایه‌مند است با مستمری اندکی که کمیته امداد پرداخت می‌کند، نمی‌تواند مخارج خانواده پنج نفری‌ را تامین کند پس مجبور به جمع‌آوری مواد بازیافتی است.

مردی ۷۰ ساله‌ که ۵۰ سال در زمینه بافت فرش دستباف فعالیت داشته‌ نیز اینجا حضور دارد و به گفته خودش با توجه به ضعیف شدن چشمانش و کسادی بازار فرش مجبور به زباله‌گردی شده‌ است که با روزی حدود هشت ساعت فعالیت، ۵۰ هزار تومان درآمد دارد.

مواد بازیافتی را تحویل کارخانه می‌دهیم

حالا سراغ خریدار مواد بازیافتی که تبعه افغانستان است، می‌روم و ابتدا حاضر به مصاحبه نشد ولی وقتی قول دادم که نامی از او منتشر نخواهد شد، همکاری کرد.

وی گفت: ضایعاتی را که از زباله‌گردها خریداری می‌کنم تحویل یکی از کارخانه‌های بازیافت زباله در شهرک صنعتی بیرجند می‌دهم و در همین کارخانه کار جداسازی انواع مواد بازیافتی هم انجام می‌شود.

خریدار ضایعات افزود: به خاطر اینکه شهرداری بیرجند مجوز حمل و جمع‌آوری زباله را برای ما صادر کرده هر ۶ ماه، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به شهرداری عوارض پرداخت می‌کنیم ولی در برابر این عوارض هیچ خدمتی به ما ارائه نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه تبعه افغان و مهاجر است گفت: هر کیلوگرم مواد بازیافتی را چهار هزار و ۵۰۰ تومان به‌صورت کلی به کارخانه مواد بازیافتی در شهرک صنعتی می‌فروشم و از زباله‌گردها کیلویی سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنم.

مسئول محل جمع‌آوری ضایعات گفت: ابتدای شیوع کرونا حدود ۶ ماه شهرداری بیرجند مجوز حمل زباله را برای ما صادر نمی‌کرد ولی بیش از یک سال است که مجددا برای حمل و جمع‌آوری زباله مجوز صادر می‌کند.

وی ادامه داد: روزی ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم مواد بازیافتی را از زباله‌گردها خریداری کرده و تحویل کارخانه مواد بازیافتی در شهرک صنعتی بیرجند می‌دهیم.

همراه با زباله‌گردها در بیرجند تا یافتن علت و راهکار

خیابان ۱۷ شهریور یکی از محله‌هایی است که در اغلب ساعات شبانه‌روز، زباله‌گردهایی مشاهده می‌شوند که درون سطل‌های زباله به دنبال مواد بازیافتی هستند یا برای فروش زباله‌هایی که از سایر نقاط شهر جمع‌آوری کردند، به این محل می‌آیند.

شب سرد پاییزی در یکی دیگر از خیابان‌های بیرجند جوانی حدود ۳۰ ساله پلاستیک بزرگی را از سطح زباله بیرون کشیده با پاره کردن آن به دنبال مواد بازیافتی است، چند دقیقه‌ای از پشت سر و فاصله چند متری‌ که متوجه نشود، نظاره‌گر فعالیت‌اش شدم و صبر کردم تا کارش تمام شود.

اسمش عبدالقادر است و ۲ سال پیش از شهرستان مجاور بیرجند به دلیل خشکسالی و کاهش درآمد بدون خانواده به مرکز استان مهاجرت کرده و روزانه هفت تا ۱۰ ساعت را در این شرایط کرونایی بدون ماسک صرف جمع‌آوری مواد بازیافتی می‌کند.

کاغذ و کتاب، ظرف نوشابه و کارتن عمده وسایل داخل کیسه او است و به قول خودش کوچه به کوچه می‌گردد تا نان زن و بچه‌اش را در زباله‌های مردم پیدا کند.

وی در خیابان شهدا بیرجند به خبرنگار ایرنا گفت: جمع‌آوری زباله برایم درآمد زیادی ندارد ولی به دلیل نبود شغل این کار را از روی ناچاری انجام می‌دهم، اگر شغلی با درآمد ماهانه حداقل ۲ تا سه میلیون تومان باشد، واقعا زباله‌گردی را کنار می‌گذارم.

این مرد جوان افزود: حتی حاضرم شماره تماس خودم را در اختیار شما بگذارم و اگر شغلی مناسبی سراغ داشتید با من تماس بگیرید؛ واقعا خودم از زباله‌گردی و این همه کثیفی خسته شده‌ام!

وی در پاسخ به این سوال که مواد بازیافتی را پس از جمع‌آوری کجا و با چه قیمتی می‌فروشد؟ گفت: افرادی که از شهرداری بیرجند مجوز حمل زباله را دارند، هر کیلوگرم مواد بازیافتی را به صورت کلی از من سه هزار تومان می‌خرند.

وی ادامه داد: ماهانه بستگی به حجم مواد بازیافتی که جمع‌آوری می‌کنم، میانگین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان از این محل درآمد دارم، البته این مبلغ با توجه به سختی کار و تعداد ساعتی که مشغولم، مبلغ کمی است و کفاف مخارج زندگی‌ را نمی‌دهد.

با نگاهی گذرا به زباله‌هایی که از سطح شهر جمع‌آوری کرده بود، یک تشک کهنه کودک به چشم خورد، از وی پرسیدم آیا این تشک را هم از شما می‌خرند؟ که پاسخ داد: بله این تشک‌ها را تحویل افراد لحاف و تشک دوز می‌دهم و از پرز داخل آن مجددا استفاده می‌کنند.

شهروندان: زباله‌گردها بیشتر شدند

به گفته شهروندان محله ۱۷ شهریور، حضور این افراد در یک سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، البته در سایر محلات شهر بیرجند هم افرادی هستند که تا کمر داخل سطل‌های زباله خم می‌شوند و باقیمانده غذا و مواد بازیافتی را از درون زباله‌های تر و خشک بیرون می‌کشند؛ کاری که بسیاری از ما حتی حاضر به فکر کردن درباره آن نیستیم!

با گذری در خیابان‌های شهر بیرجند از کودکان ۹ و ۱۰ ساله گرفته تا پیرمردهای هفتاد و هشتاد ساله از پسران جوان تا گروه‌های خانوادگی دو سه نفره و حتی زنان، از صاحبان وانت‌بارها، پیکان و پراید تا موتوردارها، چرخ دستی دارها، نان‌خشکی‌ها و پیاده‌های کیسه به دست را در میان زباله‌گردها مشاهده می‌کنیم.

یکی از اهالی خیابان ۱۷ شهریور گفت: تعداد زباله‌گردها در این محله به دلیل اینکه یکی از محلات آسیب‌پذیر شهر بیرجند است، نسبت به سایر مناطق شهر زیاد است و روزانه ۱۰ تا ۱۵ زباله‌گرد را در این خیابان مشاهد می‌کنیم.

دیانی ادامه داد: فعالیت‌های زباله‌گردها در عصرها و ساعات پایانی شب بیشتر است، البته بسیاری از زباله‌گردها از سایر مناطق شهر برای فروش مواد بازیافتی خود به این خیابان مراجعه می‌کنند.

وی گفت: به نظرم این افراد از روی ناچاری مجبور به زباله‌گردی شده‌اند و گرنه هیچ فردی حاضر نیست پسماند غذایی را که دیگران در کنار سطل زباله می‌گذارند، استفاده کند و من این موارد را بارها دیده‌ام.

این شهروند اظهار داشت: زباله‌گردها مواد بازیافتی و خشک را از زباله‌های دیگر جدا می‌کنند و باقیمانده زباله از داخل کیسه پلاستیکی پاره شده، همه جا پخش و پراکنده می‌شود که علاوه بر ایجاد آلودگی محیط، باعث نازیبایی شهر و گله‌مندی شهروندان شده است.

وی گفت: از مسوولان شهری بپرسید چه برنامه‌ای برای مدیریت زباله‌ها و ساماندهی زباله‌گردها دارند؟ سوالی که در ادامه این گزارش میدانی ما را به مسوولان ذیربط رساند.

مدیریت پسماندها برای جلوگیری از مخاطرات زیست محیطی سال‌ها پیش در کشور مطرح شد و این موضوع شامل همه پسماندها اعم از پزشکی، صنعتی و کشاورزی می‌شود و از همه مهمتر اینکه تنوع زباله‌ها این روزها ضرورت پیگیری این مساله را در شهر بیرجند و حتی استان بیشتر می‌کند.

مهر سال گذشته طرح جامع مدیریت پسماند بیرجند در کارگروه مدیریت پسماند استان مطرح شد و مورد تصویب قرار گرفت ولی هنوز اجرایی نشده است.

همراه با زباله‌گردها در بیرجند تا یافتن علت و راهکار

معاون شهردار: زباله‌گردی را نمی‌توان حذف کرد

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در این باره معتقد است که نمی‌توان پدیده زباله‌گردی را به‌طور کامل حذف کرد بلکه باید زباله‌گردها در سطح شهر ساماندهی شوند و این افراد در طرح‌های تفکیک زباله در مبدا یا طرح تفکیک در مقصد به‌صورت ساماندهی شده فعالیت داشته باشند.

محمد محمدزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح تفکیک زباله در مبدا و مقصد در دستور کار شهرداری بیرجند قرار دارد، در طرح تفکیک زباله در مبدا با مجوزی که قبلا از شورای شهر گرفتیم، شرکت‌هایی ثبت‌نام کردند که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، ۲ مورد از شرکت‌های دارای امتیاز بالا انتخاب می‌شوند و شهر به ۲ منطقه تقسیم و به پیمانکاران انتخاب شده واگذار خواهد شد.

وی گفت: در این طرح، زباله‌گردهایی که با روش‌های مختلف اقدام به جمع‌آوری ضایعات می‌کنند، زیرمجموعه این شرکت‌ها ساماندهی خواهند شد.

معاون شهردار بیرجند اظهار داشت: طرح آزمایشی را برای ساماندهی زباله‌گردها در ۲ بازه زمانی ۶ ماه و یک سال داشته‌ایم که در این مدت به زباله‌گردهایی که گاری دستی دارند، اجازه داده شد تا نسبت به جمع‌آوری و تفکیک اولیه زباله در مبدا اقدام کنند.

وی گفت: بعد از اتمام دوره آزمایشی به این نتیجه رسیدیم که ساماندهی زباله‌گردهای شهر را به شرکت خصوصی واگذار کنیم تا از این افراد استفاده کنند و کار تفکیک در مبدا توسط این شرکت‌ها انجام شود که یکی از الزامات بخش خصوصی برای ادامه‌ کارشان همین ساماندهی زباله‌گردها است.

محمدزاده افزود: شهرداری بیرجند برای مدیریت پسماند در مبدا طرح موفقی را هنوز اجرایی نکرده است اما خط ۱۵۰ تنی تفکیک زباله طی یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که نقش موثری در مدیریت پسماند در مقصد خواهد داشت.

وی اظهار داشت: شهرداری درخصوص تفکیک زباله در مقصد خط صنعتی ۱۵۰ تنی را در سایت پسماند در دست اجرا دارد که تا یک ماه آینده با اعتبار هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری خواهد رسید و در سایت مدیریت پسماند هم زباله‌هایی که توسط خودروهای شهرداری جمع‌آوری می‌شود، بازیافت خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت: اگر مردم زباله‌های‌تر و خشک خود را تفکیک کرده و با مراکزی که شهرداری برای جمع‌آوری زباله‌های خشک مشخص می‌کند، تماس بگیرند دیگر زباله‌گردی نخواهیم داشت.

وی افزود: عملی شدن تفکیک زباله در منازل نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی دارد تا مردم آگاه شوند که بهترین راه برای کم شدن زباله‌گردها همین تفکیک زباله‌هایشان در منزل است.

 

افزایش زباله‌گردی در خراسان جنوبی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: نه تنها در بیرجند بلکه در شهرستان‌های خراسان جنوبی شاهد افزایش پدیده زباله‌گردی هستیم به گونه‌ای که قبلا زباله‌گردی منحصر به مرکز استان بود ولی امروز به دیگر شهرهای استان هم کشیده شده است.

عباسعلی بهاری افزود: در گذشته تعدادی از زباله‌گردهای شناسایی شده در بیرجند، مهاجر شهرستان‌های دیگر بودند.

وی بیان کرد: شهرداری‌های استان به‌ویژه شهرداری بیرجند باید بیش از گذشته بر پدیده زباله‌گردی و ساماندهی زباله‌گردها تمرکز کنند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مدیریت پسماند باید از مبدا مدنظر قرار گیرد گفت: در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش خانواده‌ها و همکاری بین بخشی دستگاه‌ها هستیم از طرفی ساماندهی زباله‌گردها صرفا به معنای شناسایی و اختصاص کد به وسایل نقلیه آنها توسط مدیریت پسماند شهرداری نیست.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه اغلب زباله‌گردها از قشرهای ضعیف جامعه هستند و فقر پنهان دارند، انتظار می‌رود شهرداری‌های استان ضمن شناسایی این افراد با نگاه حمایتی اقدام به خرید زباله‌های جمع‌آوری شده و ساماندهی آنها کنند.

بهاری گفت: حتی می‌توان زباله‌ها را با قیمت بیشتر از قیمتی که آنان به دلالان می‌فروشند، خریداری کرد تا ضمن کوتاه شدن دست واسطه‌ها و سودجویان از این حوزه، شناسایی و ساماندهی زباله‌گردها شتاب بیشتری بگیرد.

وی تصریح کرد: ضایعات ارزشمندی که در سطل‌های زباله‌ ریخته می‌شود، می‌تواند منبع درآمد برای برخی افراد و عامل انگیزشی برای ورود آنان به حرفه بازیافت باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی افزود: بیکاری، گرانی، اعتیاد و فقر پنهان اقتصادی از جمله عواملی است که باعث شده برخی افراد به زباله‌گردی روی بیاورند.

وی اظهار داشت: ساماندهی زباله‌گردها در این شرایط مساله‌ای است که باید مورد توجه متولیان قرار گیرد در غیر این صورت ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که جبران آن سخت باشد ضمن اینکه ساماندهی زباله‌گردها علاوه بر سلامت آنها مانع از انتقال ویروس کرونا هم می‌شود.

بهاری گفت: زباله‌گردی به عنوان پدیده اجتماعی از نظر ریشه‌ها و علل قابل بررسی است و مقابله با آن نیز زمان‌بر و نیازمند اقدامات جامع، ریشه‌ای و کار کارشناسی همراه با هم‌افزایی همه دستگاه‌های مسوول است.

یکی از بهترین راهکارهایی که در جوامع مختلف به کار رفته، «تفکیک زباله در مبدا و جداسازی زباله‌های قابل بازیافت از زباله‌های تَر» است و در جامعه ما نیز باید هرچه زودتر از طریق آگاه‌سازی جامعه و ایجاد زیرساخت‌های لازم به این سمت حرکت کرد.

اکنون در سطل‌های زباله شهر بیرجند نشانه‌ای از تفکیک زباله نیست و یک سطل زباله فلزی برای پسماند شهری در نظر گرفته شده که در کنار تفکیک زباله در مبدا، تعیین محل مناسب برای زباله‌های قابل بازیافت نیز وظیفه‌ای است که شهرداری‌ها برای کاهش زحمت خود و پاکیزگی شهر از زباله باید انجام دهند.

طرح‌ جامع مدیریت پسماند بیرجند مهر سال گذشته تصویب شد و باید این طرح به گونه‌ای اجرایی شود که همه پسماندها به‌صورت تفکیک شده در مبدا جمع‌آوری شود.

همچنین زباله‌گردها را باید به عنوان واقعیت انکارناپذیر امروز جامعه پذیرفت اما شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود که در مسیر ساماندهی و حفظ سلامت آنها و عموم جامعه حرکت کرد.

روزانه ۹۵ تن زباله در شهر بیرجند تولید می‌شود که با توجه به شیوع ویروس کرونا تولید زباله روزانه به ازای هر نفر از نیم کیلوگرم به ۷۵۰ گرم افزایش یافته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

۱۰۰ بیماری مشترک بین انسان و سگ‌ها

سگ های بلاصاحب و وحشتی که دل شهروندان بیرجندی را چنگ می زند/۴

سگ های بلاصاحب و وحشتی که دل شهروندان بیرجندی را چنگ می زند

 افزایش سگ های بلاصاحب در محدوده شهری و مسکونی بیرجند مورد گلایه شهروندان شده و خواستار تدبیر از سوی دستگاه های ذی ربط هستند.

به گزارش مهر مدتی است در بسیاری از محلات شهر بیرجند و برخی دیگر از شهرهای خراسان‌جنوبی سگ‌های بلا صاحب جولان می‌دهند که هم موجب وحشت برخی از شهروندان و به ویژه کودکان شده و از طرف دیگر به واسطه حضور در محیط‌های شهری و خطر تصادف و … جان خودشان نیز در معرض تهدید قرار دارد.

اما به راستی موضوع ساماندهی سگ‌های بلا صاحب بر عهده کیست و چه اقداماتی باید برای کاهش این معضل انجام داد؟ و آیا اقداماتی چون غذا رسانی به این سگ‌ها اقدام پسندیده و منطقی محسوب می‌شود یا خیر؟

حسین هدایتی از شهروندان خراسان‌جنوبی که در منطقه امیرآباد بیرجند زندگی می‌کند در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر تعداد سگ‌های ولگرد در منطقه ما بسیار زیاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در محله ما موردی بوده که حتی سگ پای یک دختر چهار ساله را گاز گرفته است، بیان‌کرد: همه این مسائل امنیت کودکان ما را به خطر انداخته است و موجب نگرانی شده و ما نمی‌توانیم با آرامش خاطر اجازه خروج از منزل را به فرزندانمان بدهیم.

دلسوزی‌هایی که مشکل‌ساز می‌شود

هدایتی گفت: در بسیاری از موارد افرادی که در این منطقه ساکن هستند به واسطه احساس دلسوزی و کمک به سگ‌های گرسنه به آنان غذا می‌دهند و این مسئله موجب شده که سگ‌ها هر روز به مناطق زیست انسان نزدیک‌تر شوند.

این شهروند خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: شاید خیلی‌ها از منظر حمایت از حقوق حیوانات و دلسوزی برای آنان بخواهند به سگ‌های ولگرد غذا دهند ولی به نظر من حق واقعی یک حیوان این است که در طبیعت و محیط زیست واقعی خود زندگی کند نه اینکه وارد محیط انسانی شود و هم به واسطه تصادفات در جاده جان خودش در خطر باشد و هم مردم آسیب ببینند.

هدایتی ادامه‌داد: شاید هم به همین خاطر است که از منظر شرعی و دینی علی‌رغم توصیه به حفظ حقوق حیوانات و عدم آزار رسانی به آنان، از نگهداری حیواناتی چون سگ در محیط زندگی انسان (غیر از مواردی مثل سگ نگهبان) منع شده‌ایم چون در هر حال فضولات آنان نیز مشکلات بهداشتی دارد.

دیگر شهروند بیرجند که در شهرک امام علی بیرجند ساکن است، گفت: تعداد سگ‌های ولگرد در این منطقه زیاد است و ساعات بعدازظهر دیگر جرأت بیرون رفتم از منزل را نداریم.

فاطمه احمدی بیان داشت: مسئول جمع‌آوری این سگ‌ها کیست؟ و نمی‌دانم چرا در این زمینه شاهد اقدامات مثمری نیستیم چرا که حداقل طی چند سال اخیر به جای کاهش سگ‌ها هر روز بر تعداد آنها در محدوده‌ها شهری افزوده می‌شود.

محمدنیا از دیگر شهروندان بیرجندی هم با گلایه از حضور بسیار زیاد سگ‌های ولگرد در منطقه شعبانیه بیان داشت: برخی اذعان می‌کنند مردم به واسطه غذا دادن به این سگ‌ها خودشان باعث حضور آنها در محدوده سکونت خود می‌شوند اما من تاکنون شاهد این مورد در محل زندگی‌ام نبوده‌ام.

وی بیان داشت: زباله گردها با تفکیک زباله‌ها در محلات و ریختن آنها در اطراف سطل ها عامل حضور این سگ‌ها شده‌اند و متاسفانه شهرداری و یا سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برای جمع‌آوری این افراد یا برخورد و نظارت ورود نمی‌کنند.

غذا رسانی به سگ‌های بلا صاحب اشتباه است

حمید الهیاری از فعالان محیط زیست خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امر غذا رسانی به حیوانات وحشی، اهلی و نیمه اهلی که صاحب ندارند مثل سگ‌های ولگرد اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه غذا دادن به حیوانات وحشی به نوعی دخالت در اکوسیستم و حیات وحش است، بیان‌کرد: غذا دادن به این حیوانات باعث وابسته شدن آنان به ما، ورود آنان به محیط زندگی انسانی و عدم توانایی تهیه غذا توسط حیوان در شرایط معمول می‌شود.

الهیاری ادامه‌داد: البته در شرایطی که حیات وحش دارای نقصان شده باشد باید به صورت ضابطه مند و زیر نظر متخصصین به حیات وحش غذا داد.

وی گفت: غذا دادن به سگ‌ها و گربه‌ها نیز موجب افزایش بی رویه تعداد این حیوانات و افزایش زاد و ولد بی‌رویه آنان و ورود آنان به محیط شهری و خیابان‌ها و محلات می‌شود و فضولات آنان نیز از نظر بهداشتی آسیب‌زا است.

جولان سگ‌ها در مناطق شهری و افزایش بیماری‌های مشترک

این فعال محیط زیست خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از طرف دیگر سگ‌ها احتمال حمله کردن به انسان، به حیوانات اهلی دامداران و کشاورزان را نیز دارند که هم موجب آسیب به دامداران و هم انتقال برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌شود.

الهیاری یادآور شد: از این جهت مطرح می‌کنیم که غذا دادن به سگ‌های ولگرد و عدم مدیریت پسماند غذایی توسط شهروندان و عدم مدیریت پسماندها توسط شهرداری‌ها به واسطه سطل‌های زباله رو باز آسیب‌زا است.

وی گفت: توصیه می‌شود که غذا رسانی از طریق پناهگاه نگهداری سگ‌های بلا صاحب صورت گیرد تا آسیب‌ها کاهش یابد.

فاطمه شالچین، مدیر عامل انجمن مهرجویان طبیعت و حیوانات بیرجند و مدیر پناهگاه مهر بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه یکی از مهمترین علت‌های افزایش سگ‌های بدون صاحب در برخی از مناطق شهر به واسطه غذا رسانی‌های بی ضابطه رخ داده است.

تأکید بر عقیم سازی سگ‌های بلا صاحب

وی بیان‌کرد: مسلماً ما تنها شهروندی نیستم که گاه جلوی منزل خود یک سگ گرسنه را می‌بیند و به او غذا می‌دهد بلکه بحث اصلی ما افرادی هستند که در حجم زیاد در فضای مجازی حتی برای این امر تبلیغ کرده و با خرید ضایعات مرغ فروشی‌ها و … برای غذا رسانی به این امر دامن می‌زنند.

شالچین با بیان اینکه یکی از تأکیدات ما بر عقیم‌سازی سگ‌های ماده است که این اقدام در پناهگاه به صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: علاوه بر این موضوع، شهرداری نیز باید در بحث زباله‌های شهری حساسیت داشته باشد و با قراردادن سطل‌های زباله درب‌دار بر کاهش این آسیب کمک کند.

وقتی جان حیوانات در معرض خطر قرار می‌گیرد

فعال محیط زیست در خراسان‌جنوبی گفت: همه این موارد را ما از منظر حفظ حقوق حیوانات نیز مورد تأکید قرار می‌دهیم چرا که در مواردی سگ‌ها به واسط حضور در محیط انسانی در مناطقی چون بلوار شهید صیاد شیرازی تصادف‌های وحشتناکی کرده و جان آنان نیز در معرض خطر قرار گرفته است.

شالچین با تأکید بر اینکه انسان‌ها نباید در چرخه طبیعت و زیست حیوانات تغییر ایجاد کنند، اظهار کرد: شاید اگر انسان‌ها شیوه رفتار با سگ‌ها را بدانند، این حیوانات نیز خطری برای انسان ایجاد نکنند ولی همه انسان‌ها و به ویژه کودکان بر این موضوع واقف نیستند و از این جهت گاه مشکلاتی مانند مورد سگ گزیدگی یک کودک در امیرآباد صورت می‌گیرد.

وی افزود: در نهایت نیز اگر کسانی به غذا دادن به سگ‌های بلا صاحب علاقمند هستند، می‌توانند از طریق پناهگاه اقدام کنند.

مدیر پناهگاه مهر بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر در پناهگاه ۴۰۰ قلاده سگ نگهداری می‌شود، بیان کرد: به طور متوسط نیز روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلو غذا به آنان داده می‌شود که این اقدام با کمک خیران، علاقمندان به حیوانات و برخی کشتارگاه‌ها صورت می‌گیرد.

شالچین یادآور شد: البته باز هم تأکید ما بر این است که اولویت با عدم دخالت در چرخه طبیعت با غذا رسانی‌های بی ضابطه است.

سگ های بلاصاحب و وحشتی که دل شهروندان بیرجندی را چنگ می زند

جلسات ساماندهی سگ‌های بلا صاحب برگزار نمی‌شود

دکتر محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در بحث ساماندهی سگ‌های بلا صاحب قانون متولی را شهرداری‌ها در شهر و دهیاری‌ها در روستا عنوان کرده است و ستاد و جلسه‌ای هم برای این موضوع وجود دارد که دستگاه‌های مرتبط با بحث سگ‌های بلا صاحب در این زمینه تبادل نظر و رایزنی می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه مدتی است این جلسه برگزار نشده است، بیان‌کرد: بهترین راه کنترل و کاهش سگ‌های بلا صاحب در وهله اول زنده‌گیری، جداسازی و عقیم سازی است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهادی در قاین و بیرجند نیز پناهگاه‌هایی برای نگهداری از سگ‌های بلا صاحب دارند که غذا رسانی در آنجا به صورت اصولی انجام می‌شود، ادامه‌داد: ما نیز در حد توان خود در حوزه تأمین واکسن، ضدعفونی و سم زدایی و تأمین غذا از طریق کشتارگاه‌ها به این NGO ها کمک می‌کنیم.

۱۰۰ بیماری مشترک بین انسان و سگ‌ها

اصغرزاده با تأکید بر اینکه غذا دادن غیر اصولی و از روی احساسات به این سگ‌ها موجب ازدیاد آنان و ادامه مشکل فعلی می‌شود، گفت: ما بیماری‌های مشترک زیادی بین انسان و حیوانات داریم (۸۰۰ بیماری) که ۱۰۰ مورد آن بین انسان و سگ مشترک است.

وی گفت: سگ‌های بلا صاحب چون واکسن نزده‌اند از نظر بهداشتی خطراتی برای انسان دارند و افرادی نیز بدون ملاحظه ممکن است حتی اقدام به نوازش آنان بکنند که از نظر سلامتی آسیب زا است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه حضور سگ‌های بلا صاحب در محیط‌های انسانی ممکن است با خود سایر وحوش مثل شغال و گرگ را نیز به داخل شهرها بکشاند، یادآور شد: به نظر من عمل به قوانین تدوین شده در این حوزه تنها راهکار حل مشکل است.

اصغرزاده اظهار کرد: دین اسلام بر حمایت و حفظ حقوق حیوانات، غذا دادن به آنان و عدم آزار رسانی تأکید فراوانی کرده است و ما هم بر این نکته واقف هستیم ولی غذا رسانی را باید در چهارچوب ضابطه مند و از طریق پناهگاه انجام دهیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی پیگیری کرد؛

گلایه اهالی خیابان سعدی مهرشهر از وجود تعمیرگاه های کامیون

ساکنین خیابان سعدی مهرشهر بیرجند از وجود تعداد زیادی از تعمیرگاه های کامیون و خودروهای سنگین در این خیابان گلایه دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، جمعی از ساکنین خیابان سعدی مهرشهر بیرجند در تماس با باشگاه خبرنگاران، از تجمع کامیون‌ها در این خیابان ابراز نارضایتی کردند.

شهروندان از تجمع کامیون‌ها و وجود تعمیرگاه‌های متعدد خودرو‌های سنگین در این منطقه که به نوعی ورودی شهر نیز به حساب می‌آید، گله دارند.

همچنین یکی دیگر از گلایه‌های شهروندان این است که در بخشی از منطقه که قرار بوده فضای سبز ایجاد شود، کار ساخت تعمیرگاه در جریان است.

پیگیر حل مشکلات هستیم

برای پیگیری این مشکل تماس گرفتیم با خانزاد شهردار منطقه یک بیرجند تا از آخرین وضعیت این منطقه و اقدامات انجام شده برای آسایش شهروندان، مطلع شویم.

خانزاد گفت: هیچ تغییر کاربری در خصوص اینکه یک قسمت از خیابان سعدی به عنوان فضای سبز مشخص شود، صورت نگرفته است.

او گفت: برخی از افراد درخواست داشته اند که در قسمت‌های خالی آن منطقه فضای سبز ایجاد شود؛ این در حالی است که نمی‌توان بدون کار کارشناسی و بررسی به این کار دست زد.

خانزاد با اشاره به مشکل وجود تعمیرگاه‌های خودرو‌های سنگین در خیابان سعدی گفت: شهرداری خود نیز پیگیر این موضوع است و مکاتبات مختلفی نیز با پلیس راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی و سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری انجام شده است.

شهردار منطقه یک بیرجند گفت: علی رغم پیگیری‌های انجام شده هنوز موفقیتی در این خصوص حاصل نشده است؛ همچنین باید به این نکته توجه داشت که طبق قانون کامیون‌ها باید در پایانه بار مستقر شوند و در آن جا نیز تعمیرگاه وجود دارد.

او گفت: پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد و برنامه‌هایی نیز از سوی سایر مسئولین برای انتقال صنوف آلاینده به سایر مکان‌ها در جریان است.

 

 

 

افزایش دو برابری ابتلای دانش آموزان به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

تعداد مبتلایان کرونایی زیر بیست سال در خراسان جنوبی بیش از دو برابر شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت : میزان ابتلای دانش آموزان به کرونا در خراسان جنوبی در مقایسه با قبل از بازگشایی مدارس بیش از دو برابر افزایش یافته است.
مهدی زاده افزود : قبل از بازگشایی مدارس درصد مبتلایان کرونایی زیر ۲۰ سال استان ۵ درصد مجموع مبتلایان استان بود که این میزان در هفته اخیر به حدود ۱۳ درصد افزایش یافته است که بخش مهمی از آنان دانش آموزان هستند.

وضعیت بحرانی شیوع کرونا در شهرستان طبس
فروزان فر رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان طبس با اشاره به وضعیت خیلی پرخطر شیوع _ کرونا در این شهرستان گفت : ظرفیت ۷۰ درصد تخت‌های اختصاص یافته به بیماران کرونا در این شهرستان تکمیل شده است.

شناسایی ۵۱بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان نیز گفت: روز گذشته از ۱۶۳ آزمایش تشخیص کرونا که در استان انجام شد ۳۹بیمار و از ۷۷تست سریع ۱۲مورد مثبت جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲۳مورد از بیرجند، ۴مورد از درمیان، ۱مورد از زیرکوه، ۲مورد از سرایان، ۱مورد از سربیشه، ۱۰مورد از طبس، ۱مورد از فردوس، ۱مورد از قاین و ۸مورد از نهبندان، شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۲۰۸بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۱نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۲۲نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۵نفر نامساعد است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: متاسفانه در ۲۴ساعت گذشته ۳مورد جدید از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد که آمار جان باختگان این بیماری به هزار و ۲۴۲نفر افزایش یافت.

 

 

 

پیگیری تخصیص۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه خراسان جنوبی/

اعتبار لازم برای اجرای مصوبات این سفر ۳۵۰ میلیارد تومان خارج از اعتبارات سالیانه بودجه استانی است

پیگیری تخصیص۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی در نشست نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، شهرداران و اعضای شورا‌های اسلامی شهر‌های قاین و حاجی آباد با ییان اینکه رویکرد دولت سیزدهم، کار، تلاش و جنب و جوش است، گفت: ما هم باید این فضا و رویکرد را در استان پیاده و اجرا کنیم.
آقای جواد قناعت گفت: تحریم‌های نظام سلطه، ضعیف بودن برخی مدیران سطح کشور و شیوع کرونا، مشکلاتی را برای کشور به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه در حوزه معیشت مردم، شرایط مساعد نیست، گفت: با وجود مجلس انقلابی و با همت رئیس جمهور و برنامه‌های کارآمد ایشان، بارقه‌های امید در بین مردم هویدا شده است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در همین مدت کوتاه، اقدامات درخور توجهی صورت گرفته، اما برای رسیدن به مقصود، راه سختی درپیش داریم.
آقای قناعت با اشاره به ظرفیت‌های خراسان جنوبی گفت: برای بهره برداری از این ظرفیت‌ها در راستای رفاه، توسعه و تحول باید همه در کنار هم قرار بگیریم، فضای همدلی، تعامل و وفاق شکل بگیرد و کار بدون حاشیه، ادبیات واحد حاکم بر استان شود.
وی با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور به خراسان جنوبی گفت: اعتبار لازم برای اجرای مصوبات این سفر ۳۵۰ میلیارد تومان خارج از اعتبارات سالیانه بودجه استانی است، که این هفته در سفر به تهران نهایی خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به پیشینه و قدمت شهرستان قائنات، خواستار توجه ویژه به این شهرستان شد.
آقای اسحاقی در این دیدار با اشاره به مسائل و مشکلات شهرستان های قائنات و زیرکوه؛ خواستار تخصیص اعتبار برای طرح دوبانده سازی مسیر ورودی شهر قاین به مساحت ۴ کیلومتر، کمک به فعال سازی معادن این شهرستان برای رونق کارخانه فولاد قاین، واگذاری زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تسریع در اجرای ساخت پادگان قاین، اتمام طرح دوبانده سازی جاده قاین – بیرجند، راه اندازی بیمارستان در شهرستان زیرکوه، فعال کردن بازارچه مرزی یزدان و حل مشکل آب آشامیدنی در شهرستان‌های زیرکوه و قائنات شد.
استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر مسایل مطرح شده در جلسه گفت: برای تحقق هر چه سریع‌تر این مطالبات و رفع مشکلات عنوان شده می‌بایست موارد اولویت بندی شوند.
آقای قناعت افزود: نتایج این جلسات در قالب یک گزارش جامع به دفتر استاندار ارائه گردد تا در جلساتی خاص و در بازدید‌های میدانی تصمیم گیری شوند.

 

 

 

 

شناسایی ۶۳ ملک مازاد دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی/۲-۳

۶۳ ملک مازاد مربوط به ۹ دستگاه اجرایی در خراسان جنوبی شناسایی شد.

مدیر کل اقتصاد و دارایی استان با اعلام این خبر گفت : از این املاک مازاد ، تاکنون ۱۱ ملک به ارزش ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسیده است.
جعفری افزود : ۱۷ فقره ملک هم در مرحله مزایده است.
وی گفت : ۱۷ فقره ملک هم در کارگروه استانی صورت جلسه و فروش آن تایید شده است و برای تایید نهایی جهت فروش لیست آن به وزارت اقتصاد ارسال شده و مورد تایید نیز قرار گرفته است.
مدیر کل اقتصاد و دارایی استان همچنین افزود : ۱۸ ملک هم با وجود صدور مجوز فروش از سوی وزیر اقتصاد و دارایی هنوز به فروش نرسیده است.
جعفری افزود : اقتصاد و دارایی ، جهاد کشاورزی ، علوم پزشکی ، بهزیستی ، ورزش و جوانان ، گمرک ، دامپزشکی ، فنی و حرفه ای ، تعاون کار و رفاه اجتماعی اداراتی هستند که بخشی از املاک مازاد خود را معرفی کرده اند.

 

 

 

 

اهدای ۵۰ دستگاه ویلچر به معلولان خراسان جنوبی/۲-۳

۵۰ دستگاه ویلچر از سوی خیران نیک اندیش به معلولان استان اهدا شد.

این ویلچرها به مناسبت ۱۲ آذر ، روز جهانی معلولان در اهدای 50 دستگاه ویلچر به معلولان خراسان جنوبیبرنامه رزمایش همدلی از سوی افراد خیرو نیکوکار اهدا شده است.
ارزش این ویلچرهای اهدایی ۱۱۵ میلیون تومان است .
همچنین علاوه بر این ، بسته غذایی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان نیز به معلولان اهدا شد.
مدیرکل بهزیستی استان نیز گفت : هم اکنون ۲۸ هزار معلول در سامانه بهزیستی استان ثبت هستند که آمار واقعی بیش از این تعداد است.
عرب نژاد نرخ معلولیت در خراسان جنوبی را بالاتر از سایر استانهای کشور اعلام کرد و از خیران و نهادهای مردم نهاد برای کمک به این قشر درخواست همکاری کرد.

 

 

 

 

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی :

جنگ فرهنگی دشمن در اوج قرار گرفته است/ضرورت تبیین حق از باطل/۲-۳

جنگ فرهنگی دشمن در اوج قرار گرفته است/ضرورت تبیین حق از باطل

 نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: جنگ فرهنگی دشمن در اوج قرار گرفته است و از این جهت ضرورت تبیین حق از باطل بیشتر وجود دارد.

 آیت الله سید علیرضا عبادی صبح یکشنبه در نشست استادیاران صالحین و فرماندهان نواحی بسیج سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تبیین صحیح حق را از باطل جدا می‌کند، اظهارکرد: اما این تبیین کم اتفاق می‌افتد و از این نظر باید افرادی که در یک سطح تشخیص هستند این مسئله را به صورت پژوهشی انجام و به بقیه ابلاغ کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: وقتی که حق به معنی واقعی در مقابل باطل قرار گیرد، باطل را می‌کوبد و در صحنه‌های میدانی چه در تاریخ و چه در معاصر این مقابله حق و باطل را به وضوح می‌بینیم.

عبادی با اشاره به اینکه اگر حق و باطل درست جدا سازی شوند، باطل مهلت پیدا نمی‌کند، ادامه‌داد: از نظر مکتب ما حرکت انسان ها باید به سوی توحید، کمال، اخلاص، محبت و سخاوت باشد، اما هدف مکاتب مادی خارج از این تفکر و اندیشه قرار دارند.

وی گفت: اگر تبیین درستی بین حق و باطل صورت گیرد، باطل فرصت ادعا پیدا نمی‌کند و با ریاکاری نمی‌تواند حرف از حقوق زن یا مرد و حقوق بشر بزند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی اگر لذت جویی تنها هدف یک انسان باشد در حد یک حیوان خود را پایین می‌آورد، اظهارکرد: در حالی که در مکتب دینی انسان اشرف مخلوقات است.

عبادی با اشاره به اینکه سران مکتب‌های مادی هر کجا که پا گذاشتند جوامع را فاسد کردند تا بر آنان مسلط شوند، گفت: سران این مکتب‌ها می‌دانند که راه آسان شدن کارشان این است که کتاب‌های علمی و افراد اندیشمند را حذف کنند.

وی بیان‌کرد: به عنوان مثال بر ملتی امثال صدام را حاکم می‌کنند که شهید صدرها را دارند و صدام نیز این اندیشمندان را به شهادت رساند و جنگ هشت ساله را بر ایران تحمیل کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در اوج جنگ فرهنگی هستیم، یادآور شد: مکاتب مادی حرفی برای گفتن ندارند و تنها با حمله به حق کار خود را پیش می برند و از این جهت ما باید کار خود در عرصه تبیین را پیش ببریم.

به منظور عضویت در شبکه ژئوپارک‌های جهانی؛

ژئوپارک طبس به یونسکو رفت/۲-۷

ژئوپارک طبس به یونسکو رفت

مشاور ژئوپارک طبس گفت: پرونده این ژئوپارک به عنوان سومین ژئوپارک ایران برای عضویت در شبکه ژئوپارک‌های جهانی به یونسکو ارسال شد.

علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم و مشاور ژئوپارک طبس به خبرنگار مهر گفت: بعد از چهار سال کار و تلاش و انجام زیرساخت‌ها و آموزش‌های لازم براساس آئین نامه ژئوپارک های یونسکو، پرونده درخواست عضویت ژئوپارک طبس در شبکه ژئوپارک های جهانی یونسکو ارسال شد. این اتفاق بعد از بررسی و تأیید کمیسیون ملی یونسکو افتاد و عملکرد و فعالیت‌های ژئوپارک طبس توسط کمیسیون ملی تأیید شد.

یونسکو پس از اینکه نهادهای بین‌المللی مختلف تاییدیه دادند، در تابستان سال دیگر ارزیابان خود را به ایران می‌فرستدوی با بیان اینکه پیش از این در تیرماه امسال نامه اعلام آمادگی برای ارسال پرونده به یونسکو نوشته شده بود گفت: این پرونده در مرحله اول ارزیابی‌های دفتری و تخصصی خود را در یونسکو و شبکه جهانی و اتحادیه بین المللی علوم زمین و بخش‌های دیگر پشت سر خواهد گذاشت و در صورتی که تاییدیه این مراکز را به دست بیاورد سال دیگر مورد ارزیابی بازرسان یونسکو قرار می‌گیرد. در واقع پس از اینکه نهادهای بین‌المللی مختلف تاییدیه دادند و نقصی در پرونده ندیدند، ارزیابان یونسکو در تابستان سال دیگر به ایران می آیند.

ژئوپارک طبس به یونسکو رفت

امری کاظمی بیان کرد: ژئوپارک طبس با مساحت ۲۲ هزار و ۷۷۱ کیلومتر مربع دارای ۳۹ ژئوسایت است که جذابیت‌های زمین شناختی فرهنگی و طبیعی زیادی را در خود دارد و یکی از مراکز مورد توجه خاص زمین شناسان ایران و جهان است.

وی ادامه داد: آماده سازی زیرساخت‌های ژئوسایتها از جمله تابلوهای تفسیری، بخش‌های خدماتی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای جامعه محلی در سطوح مختلف از جمله مباحث آموزش علوم زمین و دانش آموزی، صنایع دستی و تولید محصولات محلی، مطالعات و پژوهش‌ها، راه اندازی و تشکیل مرکز اطلاع رسانی ژئوپارک اقداماتی بوده که در این چند سال انجام شده است و گزارش آن را در قالب پرونده آماده و ارسال کردیم.

امری کاظمی گفت: پرونده ارس نیز به عنوان دومین ژئوپارک داوطلب ایران دو سال پیش به یونسکو ارسال شد و مورد تأیید قرار گرفت ولی به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا امکان سفر ارزیابان یونسکو به کشور و بررسی‌های میدانی آنها میسر نشد و به تعویق افتاد امیدواریم در آینده نزدیک این ارزیابی انجام شود و ژئوپارک ارس نیز معرفی شود.

پرونده ارس نیز به عنوان دومین ژئوپارک داوطلب ایران دو سال پیش به یونسکو ارسال شداکثر مناطق تحت حفاظت چهارگانه کشور قابلیت تبدیل به ژئوپارک ملی را دارند. قشم نخستین ژئوپارک خاورمیانه در جزیره قشم به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های ملی تحت حمایت یونسکو درآمد. پس از آن ارس به عنوان دومین ژئوپارک داوطلب به یونسکو معرفی شد، سومین ژئوپارک نیز در منطقه طبس قرار دارد.

امری کاظمی در اطلس توانمندی‌های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران، ۳۰ منطقه را در ایران به عنوان مناطق پیشنهادی برای معرفی و ثبت تحت عنوان ژئوپارک به تفصیل معرفی کرده‌است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی خبر داد؛

ثبت نام بیش از ۳۰ هزار نفر از خراسان‌جنوبی در طرح جهش تولید مسکن/۲-۳

ثبت نام بیش از ۳۰ هزار نفر از خراسان‌جنوبی در طرح جهش تولید مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با اشاره به ثبت نام بیش از ۳۰ هزار نفر از خراسان‌جنوبی در طرح جهش تولید مسکن گفت: بیشترین ثبت نام مربوط به شهرستان بیرجند است.

وحید داعی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تعداد ثبت نام کنندگان در طرح جهش تولید در خراسان‌جنوبی به بیش از ۳۰ هزار نفر رسیده است که البته این آمار ثبت نام کنندگان اولیه است و کار بررسی واجد صلاحیت بودن آن نیز صورت خواهد گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر تنها در ۶ شهر خراسان‌جنوبی امکان ثبت‌نام مردم در طرح مهیا نیست و در شهرهای دیگر استان کار تأمین زمین انجام و سایت برای ثبت نام هم استانی‌ها باز است.

داعی با بیان اینکه در شهرهای قاین، آبیز، مود، آیسک، باغستان و ماژان فعلاً امکان ثبت‌نام در طرح جهش مسکن وجود ندارد، یادآور شد: در حال حاضر پیگیر تأمین زمین برای این شهرها هستیم که به زودی انجام می‌شود.

وی در زمینه دغدغه شهروندان این ۶ شهر که کار تأمین زمین انجام نشده در زمینه پایان مهلت ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن یادآور شد: مهلت ثبت‌نام تا پایان آذرماه تمدید شده است و از طرف دیگر برای شهرهایی که تازه سامانه برای ثبت‌نام باز می‌شود، مهلت ادامه خواهد داشت.

مدیرکل مسکن و شهرسازی خراسان‌جنوبی یادآور شد: بیشترین ثبت نام کنندگان در این طرح مربوط به شهرستان بیرجند با ۱۳ هزار ثبت نام کننده است.

 

با تخصیص بیش از ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات انجام شد؛

پایان عملیات اجرایی اولین کشتارگاه تخصصی شتر مرغ در شرق کشور/

عملیات اجرایی اولین کشتارگاه تخصصی شتر مرغ در شرق کشور با تخصیص بیش از ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات پایان یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، نخعی رئیس صندوق کارآفرینی امید شهرستان بیرجند با اشاره به پایان عملیات اجرایی اولین کشتارگاه تخصصی شتر مرغ در شرق کشور با تخصیص بیش از ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات گفت: از ابتدای امسال تعداد ۵۵۱ فقره تسهیلات اشتغال زا به ارزش یک میلیارد و ۱۷ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

او گفت: با پرداخت این تسهیلات برای ۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

نخعی گفت: در بخش صنعت، کشتارگاه شتر مرغ طرح شاخصی است که به عنوان اولین و تنها کشتارگاه تخصصی شتر مرغ در شرق کشور فعال است که عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است.

رئیس صندوق کارآفرینی امید شهرستان بیرجند گفت: برای احداث این کشتارگاه ۵ میلیارد تومان تسهیلات و ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیز تسهیلات متمم به آن اختصاص یافته است.

پرداخت ۴۸۱ فقره وام ضروری به متقاضیان

نخعی رئیس صندوق کارآفرینی امید شهرستان بیرجند گفت: در حوزه صنایع دستی نیز کارگاه شرکت تعاونی سرچاه تازیان با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان احداث و برای ۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

او گفت: حمایت از ۳۰ صندوق خرد محلی با اعتبار ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان از جمله طرح‌های شاخص شهرستان بیرجند است که توانسته برای ۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند.

نخعی گفت: ۴۸۱  فقره وام ضروری نیز به ارزش یک میلیارد و ۶۴ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*