اخبار سیاسی/واکنش داوطلب ۸۰ ساله به مصوبه اخیر شورای نگهبان

 

 

 

 

 

واکنش داوطلب ۸۰ ساله به مصوبه اخیر شورای نگهبان

محمد غرضی می‌گوید به تصمیم شورای نگهبان درباره شرایط ثبت‌نام در انتخابات اعتراضی نمی‌کند.

 واکنش داوطلب ۸۰ ساله به مصوبه اخیر شورای نگهبان

محمد غرضی، فعال سیاسی و یکی از کسانی که برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده بود، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره این تصمیم گفت: من ۸۰ سال سن دارم و آنچه از سوی شورای نگهبان ابلاغ شده، قانون است. اگرچه ممکن است بعضا برخی از قوانین نیز عاری از بی‌عدالتی نباشد.

وی ادامه داد: به این تصمیم اعتراض نمی‌کنم؛ به دلیل این‌که اعتراض باید ازجانب حزب و تشکیلات باشد و کسی که اعتراض می‌کند، باید این موارد را داشته باشد تا پیگیری کند اما من نه به حزب و نه به تشکیلات اعتقاد ندارم فلذا تنها به صورت طرح مطلب مسائل را بیان کرده و پیگیری دیگری نمی‌کنم.

غرضی با بیان این که انتخابات در اختیار شورای نگهبان است و می‌تواند درباره آن تصمیم بگیرد، تاکید کرد: تشخیص شورای نگهبان این است، پیش از این آقای کدخدایی گفته بودند که این مجلس هم به دنبال گرفتن اختیارات شورای نگهبان همچون مجلس دهم است.

وی با بیان این که «شورای نگهبان اجازه نمی‌دهد اختیاراتش گرفته شود»، ادامه داد: البته این تصمیمات بخشی از جامعه را از شرکت در انتخابات محروم می‌کند و طبیعی است که عده ای دلسرد شوند اما مجری قانون خود مسئولیت این کار را دارد.

غرضی همچنین خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در سال ۹۲ ما را تایید کرد و در سال ۹۶ هم تایید نکرد. حالا هم من اعلام کرده بودم که می‌آیم تا تورم را صفر، ارزش پول ملی را تثبیت و فقر را از جامعه ریشه کنم. لازمه همه این موارد ممانعت از رانت خواری دولت و مجلس است.

وی همچنین گفت: انقلاب اسلامی زمانی رخ داد که من بین ۳۰ تا ۴۰ ساله بودم و در آن زمان ۵ مرتبه حضرت امام(ره) بنده را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کردند اما بقیه دستگاه‌ها به خصوص دستگاه‌های ستادی مخالف بودند. جوان که بودم می‌گفتند جوان است و نمی‌شود و حالا هم می‌گویند پیر است و نمی‌شود.

 

۱۳ میلیون نفر تا پایان تیرماه واکسینه خواهند شد

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت گفت: طبق برنامه وزارت بهداشت و درمان تا پایان تیرماه ۱۳ میلیون نفر گروه پرخطر در کشور، واکسینه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دویست و بیست و سومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز یکشنبه به ریاست رئیس جمهور برگزار شد. در ابتدای این جلسه پیرو تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای تأمین منابع لازم و اولویت بخشی در پرداخت‌های ضروری تهیه، تأمین و خرید واکسن، دستگاه‌های مختلف گزارش‌های اقدامات انجام شده در این زمینه را ارائه کردند.

تهیه و تأمین واکسن از صندوق کوواکس و خرید و واردات واکسن مطابق توافقات انجام شده با برخی از کشورها، تسریع در پرداخت منابع تخصیص یافته و هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌ها برای پیشبرد امور، از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه برای تأمین فوری واکسن بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت اجرای سند واکسیناسیون، گفت: اگرچه مسیر تهیه و تأمین واکسن چندان هموار و آسان نیست اما به رغم محدودیت‌هایی که در این خصوص در جهان وجود دارد و همچنین به جهت محدودیت‌های تحریمی در زمینه اختصاص منابع ارزی آن، با عنایت به تلاش‌ها و اقدامات انجام شده می‌توانیم امیدوار باشیم که تأمین و واردات واکسن به یک روال قطعی با سرعت لازم برسد به گونه‌ای که هیچ ناهماهنگی و مانعی در این مسیر وجود نداشته باشد.

روحانی با اشاره به مأموریت و وظایف دستگاه‌های مختلف در این خصوص افزود: همان طور که دولت اعلام کرده است، تهیه، تأمین و ساخت واکسن اصلی‌ترین اولویت کاری سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان بوده که البته در این زمینه وزارت امور خارجه نیز اهتمام ویژه و مؤثری در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اولویت سیاستی دولت، ایجاد توان تولید داخلی در امر واکسن است، ولی از نظر زمانی تا رسیدن به نقطه تکافوی تأمین داخلی، برای حفظ جان مردم نباید زمان را از دست داد و نیاز کشور باید از محل واردات واکسن تأمین شود به همین منظور وزارت بهداشت همزمان با واردات، برای خرید واکسن تولید داخل از تولید کنندگان داخلی، قرارداد منعقد کرده و پرداخت‌های لازم را صورت می‌دهد.

رئیس جمهور با تاکید بر الزام اجرای سند واکسیناسیون، گفت: طبق برنامه وزارت بهداشت و درمان تا پایان تیرماه ۱۳ میلیون نفر گروه پرخطر در کشور، واکسینه خواهند شد و روند اجرای عملیات واکسیناسیون به نحوی انجام خواهد گرفت که تزریق روزانه واکسن در سایت مربوطه ثبت و به طور منظم افزایش یابد.

در این جلسه، حمایت از خانوارها و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در سال ۱۴۰۰ با ارائه بسته‌های حمایتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تاکید شد با توجه به اینکه اصناف در طول یکسال گذشته با همه توان خود به میدان آمدند و با وجود زیان مالی گسترده، به ادامه حیات اقتصادی کشور کمک کردند، لازم است حمایت‌های جامع دولت از اصناف، خانواده‌ها و کسب و کارهای آسیب‬ ‏دیده تا پایان شیوع کرونا ادامه یابد.

روحانی پس از گزارش سازمان برنامه و بودجه از میزان حمایت‌های مختلف از جمله کسب و کارها و خانوارهای آسیب دیده از کرونا در سال گذشته و برنامه‌های حمایتی در سال جاری در این زمینه، گفت: آسیب گسترده پاندمی کووید ۱۹ به اقتصاد، مانند خود این بیماری امری فراگیر و جهانی بوده و هیچ کشوری از خسارت‌های آن مصون نمانده است اما فشار اقتصادی این بیماری به کشور و ملت ما بسیار بیشتر و مضاعف بوده چرا که ایران در شرایط سخت‌ترین و غیر انسانی‌ترین جنگ اقتصادی جهان، با این بیماری و عوارض ناشی از آن مقابله کرده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: در شرایط جنگ اقتصادی با وجود کمترین میزان فروش نفت و دریافت ارز به سبب تحریم‌های سخت دشمن، دولت در سال گذشته با تمهیدات قانونی لازم، به کسب و کارها و خانوارهای آسیب دیده از کرونا و تقویت زیرساخت‌های بهداشت و درمان و تأمین تجهیزات پزشکی و بدهی خود به گروه‌های مختلف از جمله پرستاران به صورت پرداخت مستقیم، تسهیلات بانکی و یا افزایش توان خرید کمک کرده است و تصمیمات لازم را برای تسهیل کار و امهال فرصت‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی را اتخاذ نموده است.

روحانی افزود: برای سال ۱۴۰۰ هم، پیش بینی‌های لازم برای تأمین واکسن و حمایت‌های مالی و بانکی انجام شده و به مرحله اجرا درخواهد آمد.

 

 

 

 

 

اینستاگرام به دلیل عدم انتشار پستها درباره حوادث قدس عذرخواهی کرد

اینستاگرام در توئیتر نسبت به حذف شدن پست های مربوط به حوادث محله شیخ جراح در قدس عذرخواهی و دلیل آن را یک اختلال جهانی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اینستاگرام در چند پست توئیتری به اختلالی اشاره کرد که به دلیل آن پست‌ها و مطالب مربوط به حوادث اخیر محله شیخ جراح در قدس حذف شده بودند.

این شبکه اجتماعی در پستی نوشت: ما اکنون اختلال را برطرف کردیم. به دلیل این اختلال بسیاری از استوری های حاوی پست‌های چند بار به اشتراک گذاشته شده، هایلایت ها و آرشیوها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. ما از تمام این کاربران عذر خواهی می‌کنیم به خصوص افرادی که مشغول افزایش آگاهی درباره رویدادهای مهم در سراسر جهان هستند.

اینستاگرام در توئیتی دیگر اطلاعاتی درباره این اختلال ارائه داد و نوشت: «روز ۵ می ما گزارش‌هایی از کاربران کلمبیایی دریافت کردیم که محتواهای آنان در استوری ها نشان داده نمی‌شود و برخی پست‌های قدیمی تر در هایلایت ها و آرشیو حساب کاربری شأن حذف شده بود. در ابتدا هیچ توضیحی برای این رویداد وجود نداشت. ما به طور خاص دنبال دلایلی بودیم که چرا محتوای مرتبط با اعتراضات صلح آمیز تحت تأثیر قرار گرفته بود. روز بعد (۶ می) گزارش‌های مشابهی از انتشار محتوا دریافت کردیم، اما این بار گزارش‌ها مربوط به کانادا و آمریکا بود. چند ساعت پس از آن، گزارش‌هایی از سوی کاربرانی دریافت کردیم که توجهات را به رویدادهای محله شیخ جراح در قدس جلب می‌کردند.

دراین زمان متوجه شدیم با یک اختلال روبرو هستیم. اما می‌دانستیم این اختلال مربوط به یک کشور یا موضوع خاص نیست. در همین راستا می‌خواستیم تمام افراد از این موضوع آگاه شوند. هرچند هنوز مشغول بررسی اختلال و دلایل آن هستیم.»

 

 

 

۱۵ میلیارد دلار ظرف سه سال از کشور خارج شده‌ است

عباس آخوندی اعلام کرده در کشوری که همه برای به دست آوردن یک دلار تلاش می‌کنند، ۱۵ میلیارد دلار ظرف سه سال از کشور خارج شده است. نتیجه حرکت‌های تند این است که ظرف ۵۰ سال گذشته سه و یک دهم میلیون نفر از ایران بیرون رفته‌اند یعنی ۳.۸ درصد جمعیت ما مهاجرت کرده‌اند. جامعه ما به شدت در حال فقیر شدن است. امروز بیش از شش دهک جامعه وضعیت حداقلی را ندارند، ولی در این جامعه با این تورم بالا عده‌ای به شکل عجیبی پولدار می‌شوند و نابرابری گسترده‌ای در حال شکل‌گیری است. مردم می‌گویند همه این‌ها مثل هم هستند و چه فرقی با هم دارند؟! چون مدتی است که مردم هیچ گفتمان نویی را نشنیده‌اند. لذا، می‌گویند فرق بین الف و ب و ج چیست؟! من می‌گویم فرق بین آن‌ها در گفتمان‌هایی است که مطرح می‌کنند. گاهی فکر می‌کنم اگر بگوییم دولت نهم و دهم نظامی بود این شاید جفا در حق نظامیان باشد. در دولت نهم و دهم نوعی خودشیفتگی بیش از حد و دیگران را حقیر پنداشتن در جریان بود. /برنا

 

 

 

 

 

 

مخالف کاندیداتوری سیدحسن خمینی بودم

سیدعبدالواحد موسوی لاری، عضو برجسته مجمع روحانیون مبارز به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: زمانی اجماع حاصل می‌شود که احساس می‌شود یک کاندیدایی زمینه رأی آوری اش از سایر کاندیدا‌ها بیشتر است. اصلاح طلبانی که کاندیدا می‌شوند یادشان باشد که چرا در سال ۸۴ شکست خوردیم و فردی مانند احمدی نژاد روی کار آمد. اگر سال ۸۴ آقایان هاشمی، کروبی، مهرعلیزاده و معین دور هم می‌نشستند و یکی را به عنوان کاندیدا معرفی می‌کردند، امکان نداشت امثال احمدی نژاد رأی بیاورد. بنده این منطق را قبول ندارم که ریش و قیچی را به دست شورای نگهبان می‌دهیم، چون قیچی در اختیار شورای نگهبان است چه بخواهیم چه نخواهیم نظارت استصوابی شورای نگهبان بر قرار است. وی درباره انصراف سیدحسن خمینی با توصیه رهبری گفت: بنده این مسئله را پیش بینی می‌کردم. خودم چندان موافق نبودم که حاج حسن آقا بیایند و ثبت نام کنند. از ابتدا این نگاه که نباید بیت امام وارد عرصه شود و در معرض نقد و انتقاد‌ها قرار بگیرد وجود داشت و اینکه ممکن است رهبری هم به این نتیجه برسند و توصیه‌هایی را انجام دهد قابل پیش بینی بود. اصلاح طلبان با هر کاندیدایی که گفتگو می‌کنند باید به او بگویند در چینش کابینه و در پیشبرد اهداف باید فلان اقدامات را انجام دهد. اعتراف می‌کنم ما به عنوان شورای عالی سیاستگذاری، با نمایندگان عضو فراکسیون امید جلسات مشترک برگزار نکردیم و سیاست‌ها را با آن‌ها مرور نکردیم.

 

 

حق قانونی شورای نگهبان است که حتی بعد از تایید صلاحیت نامزدها، در صلاحیت آنها تجدیدنظر کند

سیاک ره پیک: قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: اگر شورای نگهبان احراز کرد که حتی بعد از اعلام صلاحیت یک اتفاقی قبل از انتخابات افتاده که این از اسباب رد صلاحیت است، این حق قانونی شورای نگهبان است که در صلاحیت آن فرد تجدیدنظر کند لذا این فرقی هم نمی‌کند و ممکن است کسی در دوره قبل بعد از تائید صلاحیت و آن هم در مناظره و غیر مناظره و همچنین در زمان تبلیغات کار‌هایی را انجام داده که الان در این دوره – وقتی پرونده اش بررسی می‌شود – ببیند آن امور، اموری بوده که فاقد شرایط بوده، چه مربوط به گذشته و یا چه مربوط به این دوره باشد این حق نظارتی شورای نگهبان است که می‌تواند به بررسی مجدد صلاحیت آن فرد ورود کند.

 

 

 

 

قاضی‌زاده هاشمی: انتخاباتی نمونه به دنیا معرفی کنیم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی داوطلب کاندیداتوری در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با ارسال نامه‌ای خطاب به سایر داوطلبان انتخابات نوشت: همه توان و انرژی مان را در خدمت نظام و انقلاب، و حل اساسی و بنیادی مشکلات کشور قرار دهیم. ایران عزیز ظرفیت ها و فرصت های بی شماری دارد که در صورت وجود برنامه دقیق و حساب شده که پشتوانه فکری و عملی جریان نخبگانی کشور را داشته باشد، عبور از هر مشکلی را میسر می سازد. بنابراین از عوام فریبی پرهیز کنیم و به واقع خادم انقلاب، نظام و مردم باشیم. از تخریب و توهین و سیاه نمایی و بد اخلاقی های رایج در انتخابات های دنیا پرهیز و با تمسک به ارزشهای والای اسلامی و ایرانی، با رعایت اصول اخلاقی، انتخاباتی نمونه به دنیا معرفی کنیم. به هم قول دهیم از آرمان گرایی های دست نیافتنی و قطبی سازی انتخابات و شرطی سازی امورجامعه به عنوان یک سم مهلک برای کشور و نظام، پرهیز و بر برنامه محوری برای حل مشکلات کشور تمرکز کرده و آنها را در معرض قضاوت عمومی قرار دهیم. یقینا همه ما دغدغه حل مشکلات کشور را داریم و با اقدامات کارشناسانه به راحل هایی رسیده ایم، پس همه را به دیدن و شنیدن برنامه هایمان دعوت و برای حل مشکلات مردم و کشور حتی پس از برگزاری انتخابات، به عنوان اعضای خانواده بزرگ ایران، با همراهی و تشریک مساعی و کمک کارشناسانه به دولت برآمده از رای و نظر مردم، تلاش نماییم.

 

 

 

تحقیق و تفحص از اسپانسرهای انتخاباتی روحانی در مجلس کلید خورد

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: تحقیق و تفحص از اسپانسرهای انتخاباتی رئیس جمهور و اینکه این حامیان مالی چه کسانی بوده‌اند و چه مقدار برای این کار هزینه کرده‌اند در مجلس کلید خورد.حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی گفت: تحقیق و تفحص از اسپانسرهای انتخاباتی رئیس جمهور در مجلس کلید خورد.وی افزود: درخواست کنندگان این تحقیق و تفحص به دنبال این هستند که این حامیان مالی چه کسانی بوده‌اند و چه مقدار پول برای این کار هزینه کرده‌اند و این که آیا در دولت سمتی دارند یا خیر و اگر در دولت سمت گرفته‌اند و اگر این گونه بوده است، کدام یک از این افراد بوده‌اند.عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: همچنین تحقیق و تفحص از منبع مالی سکه‌هایی که به تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ماجرای برجام داده شده نیز در مجلس کلید خورد.سلیمی خاطرنشان کرد: در این تحقیق و تفحص نمایندگان به دنبال این هستند که این سکه‌ها از چه منبع مالی تأمین شده و با چه مجوزی این کار انجام شده، چون تهیه این سکه‌ها نه مصوبه مجلس را داشته و نه در بودجه آمده است.

 

 

رئیسی برای قوه قضاییه مفید است نه ریاست جمهوری

عباسی در پاسخ به اینکه چرا به مانند ۲۲۰ نفر از همکارانش در مجلس نامه دعوت از ابراهیم رییسی را برای حضور در انتخابات امضا نکرده است، گفت: به‌نظر من، وجود شخصی مثل آقای رییسی در قوه قضاییه مغتنم است. ما برای رفتن به‌سمت توزیع عدالت در جامعه و ایجاد زمینه‌های تمدن نوین اسلامی لازم است فردی را در قوه قضاییه داشته باشیم که همان جنس باشد. از این‌رو معتقدم آقای رییسی برای سمت ریاست قوه مفید فایده‌تر از ریاست جمهوری است و اگر تیم‌های خوبی را به‌کار بگیرند موفق‌تر هم خواهند شد. مدیریت در این حوزه معمولاً ده ساله است. ایشان وقتی تولیت آستان قدس را کنار گذاشت که رییس قوه قضاییه شود، پس این سمت برایش اولویت پیدا کرد. حال بهتر است ایشان مسیر خود را تا انتها در این سمت دنبال کند تا بتواند کار‌های اساسی را در آن تشکیلات به سرانجام برساند.

 

 

سخنگوی کمیسیون انرژی: چاه وین آب ندارد

سخنگوی کمیسیون انرژی در همایش سیاسی «وین نان نمی‌شود» گفت: چاه وین آب ندارد. شریعتی افزود: امروز نوبت برد ماست نه طرف مقابل. هر چه آن‌ها می‌خواستند از ما گرفتند. محبوبیت امروز رییس جمهور کمتر از ۱۰ درصد است. جریان منتقد دولت به تبلیغات نیاز ندارد. ندانستن، نخواستن و نتوانستن افعالی است که امروز شامل دولت می‌شود. تمام حرف این است؛ به دشمنی که به تعهدات خود عمل نکرده اعتماد نکنید. عدم اجرای برجام تاکنون ۲۲۰ میلیارد دلار به ما ضرر وارد کرده است.

 

 

 

علی مطهری: روحانی نبود جنگ می‌شد

علی مطهری با اشاره به اینکه اگر روحانی در سال ۹۲ انتخاب نمی‌شد، احتمال این که کشور به سمت جنگ پیش برود، وجود داشت، گفت: ایران در ذیل بند هفتم منشور ملل متحد قرار داشت و همین مساله می‌توانست منجر به صدور مجوز سازمان ملل برای حمله به ایران شود. نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، با بیان این که تنها خط قرمز برای برخورد با اعتراضات باید اقدام عملی و ایجاد آشوب باشد، عنوان کرد: اگر ما رفتار‌های مسالمت‌آمیز در مواجهه با اعتراضات را تمرین می‌کردیم، اتفاقاتی مانند آبان ۹۸ در کشورمان کمتر رخ می‌داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*