سدهای نهرین و دره بید طبس سرریز شد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: بر اثر بارندگی‌های رگباری ۲ روز اخیر به ویژه شب گذشته سد نهرین و دره بید شهرستان طبس به ظرفیت ۹ میلیون مترمکعب سرریز شد.

سید سعید پورجعفر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیرهای تخلیه تحتاتی سدها باز است اما میزان ورودی از خروجی بیشتر است.

وی گفت: با توجه به اعلام هواشناسی در خصوص ورود سامانه جدید بارندگی از روز پنجشنبه این هفته، سدهای مذکور در حال تخلیه شدن است تا آمادگی لازم برای مهار روان آب‌ها را داشته باشد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: ورودی سیلاب و روان آب به مابقی سدهای استان در دست انجام است و حداقل ۵۰ درصد ظرفیت این سدها خالی است.

وی در ارتباط با رودخانه‌های اصلی استان نیز گفت: سال قبل مسیرهای اصلی رودخانه‌های استان از جمله شاهرود بیرجند ساماندهی و بازگشایی شد.

پورجعفر با بیان اینکه تاکنون مشکل یا خسارتی در مسیر رودخانه‌های اصلی استان رخ نداده است اضافه کرد: پارسال ۱۰ کیلومتر از مسیر رودخانه شاهرود (بیرجند – خوسف) بازگشایی شد که بیشتر آن مربوط به اراضی کشاورزی بوده است.

وی گفت: در حال حاضر حجم زیادی از روان آب از رودخانه‌های استان در حال عبور است و مشکلی در این خصوص ایجاد نشده است اما با توجه به حجم بالای روان آب شاید برخی رودخانه فرعی با مشکل مواجه شده باشند.

هفت سد مخزنی با ظرفیت ۸۰ میلیون مترمکعب در استان خراسان جنوبی وجود دارد که با وجود بارندگی‌های اخیر هنوز بخش زیادی از این سدها خالی است.

بارش شدید و رگباری باران که از دیروز (دوشنبه) در خراسان جنوبی شدت گرفته، باعث جاری شدن روان آب و آبگرفتگی در اغلب شهرستان‌های این استان شده است.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی این سامانه بارشی تا عصر امروز( سه‌شنبه) فعال است و موج جدید بارشی از روز پنجشنبه وارد استان می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*