نماینده مردم بیرجند ، درمیان و خوسف : هنگام عبور از محور بیرجند – قاین باید وصیتم را بنویسم/ برای نوبخت متأسفم/ تلاش های آقای نماینده؛ متلک، تذکر، استیضاح / ترس مانع مبارزه با مفاسد اقتصادی است

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / نماینده مردم بیرجند ، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه به سوالات آنها در حوزه های مختلف مانند آخرین اخبار از وضعیت راه آهن ، دوبانده کردن محور بیرجند- قاین، بازگشایی مجدد نمایندگی وزارت امور خارجه، وضعیت استان در بودجه ۹۸، برنامه های نمایندگان برای مبارزه با فساد در سطح کلان و هم چنین احتمال سفر رهبری و رئیس جمهور به خراسان جنوبی پاسخ گفت. حجت الاسلام و المسلمین عبادی در پاسخ به این سوالات به پیگیری هایی که به همراه دیگر نمایندگان استان و هم چنین شخص استاندار و سایر مدیران استانی در سطح وزارتخانه ها و سازمان برنامه و بودجه داشته اند اشاره کرد و از استیضاح وزیر راه و دادن تذکرات کتبی و شفاهی به برخی وزرا بخاطر کم کاری و بی توجهی به پروژه های ملی در استان مانند راه آهن و دوبانده کردن محور بیرجند- قاین به عنوان گوشه ای از پیگیری هایش برای دفاع از حق استان نام برد.
قول وزیر برای قطعه بندی زیر ساخت های راه آهن
در محور بیرجند- یونسی- گناباد
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد وضعیت پروژه راه آهن و اینکه سرانجام این خواسته چندین ساله بحق مردم خراسان جنوبی چه خواهد شد ، به پیگیری هایی که طی سنوات گذشته برای گرفتن ردیف بودجه برای این پروژه صورت گرفته اشاره کرد و گفت : در حال حاضر کلنگ پروژه از ایستگاه یونسی به بیرجند بطول ۳۰ کیلومتر به زمین خورده و بعضی از پل ها زده شده و بعضی از جاها هم میخ کوبی شده است.
وی با بیان اینکه امکان اجرای راه آهن از وسط مسیر وجود ندارد، افزود: مهم این است که پروژه از مسیر زاهدان هم شروع شده و انتظار می رود مناقصه هم بزودی برگزار شود. وی با تأکید بر اینکه اجرای راه آهن اعتبار زیادی را می طلبد و به تشکیل کنسرسیوم نیاز است ، ادامه داد: انتظار ما و مجمع نمایندگان در دیدار هایی که با وزیر راه داشته ایم این بوده که زیر ساخت های پروژه بصورت قطعه بندی بین محورهای بیرجند- ایستگاه یونسی و گناباد انجام شود که وزیرقول داده مشکلی در این زمینه وجود ندارد . وی بیان کرد: اخذ مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذارپروژه قدم بزرگی بود که برداشته شد ولی انتظار ما از وزیر راه بیشتر از این است .
از تذکر کتبی و شفاهی به وزیر راه تا متلک پرانی
به رئیس سازمان برنامه و بودجه
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگاران در مورد وضعیت پروژه دوبانده شدن محور بیرجند- قاین بطور ۱۰۰ کیلومتر که سالهاست در دستور کار قرار د ارد ولی به اتمام نرسیده، عنوان کرد: این محور ۹۰ کیلومتر است که نصف آن دوبانده شده و در جلسه اخیری که به همراه استاندار و مجمع نمایندگان استان با وزیر راه داشتیم گلایه مندی خود را اعلام کردیم و تذکر کتبی و شفاهی هم در مجلس به ایشان داده شده است. حجت الاسلام عبادی به دیدارهایی که با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشته اشاره کرد و افزود : متلکی نبوده که به ایشان نگوییم چرا که موقع عبور از این محور ابتدا باید وصیت خود را بنویسیم و علاوه بر این در زمان آقای آخوندی دو بار استیضاح وزیر را امضا کردیم و باید بگویم کاری نبوده که باید می کردیم و نکردیم تا این پروژه اعتبار بگیرد. وی از نقش رسانه ها برای به ثمر رسیدن این پیگیری ها سخن گفت و از آنها خواست با تیتر کردن این موارد و رساندن آنها به گوش مسئولان کشوری آنها را به چالش بکشند چرا که گاها پیگیری های استانی انجام می شود ولی در سطح ملی کاری انجام نمی شود .
بودجه ۹۸ انقباضی است
وی در مورد بودجه ۹۸ استان هم با بیان اینکه تا بودجه به تصویب مجلس نرسد همه آنچه گفته می شود گمانه زنی است، گفت: بودجه ۹۸ انقباضی است چرا که فروش نفت کاهش داشته است و سال ۹۸ اعتبارات خوبی به پروژه گازرسانی تخصیص پیدا کرده و نهضت گاز رسانی در کشور ایجاد خواهد شد.
وعده ها و قول های سفر قبلی رئیس جمهور
هم چنان بر زمین مانده
وی از آب و راه بعنوان دو مشکل اساسی استان یاد کرد و با بیان اینکه در جلسات با وزرا و مسئولان کشوری قول و وعده زیاد داده می شود ولی کدام یک عملیاتی شود مهم است، افزود: وزیر راه و صنعت قول داده اند به خراسان جنوبی سفر کنند و برای سفر رئیس جمهور به استان هم پیگیری هایی صورت گرفته ولی مهم این است که وعده ها و مصوبات سفر قبلی که محقق نشده و بر زمین مانده عملیاتی شود . وی ادامه داد: بی توجهی که در این دوره ریاست جمهوری به مجمع نمایندگان استان ها شده در هیچ دوره ای از رأسای جمهور قبلی نشده بود چرا که انتظار می رود قبل از سفر رئیس جمهور به استان ها با نمایندگان جلسه ای برگزار و اولویت های استان هامطرح شود که چنین اتفاقی تاکنون نیفتاده است. عبادی در مورد سفر رهبری به استان هم با اشاره به پیگیری هایی که از طریق دفتر نماینده ولی فقیه در استان صورت گرفته و هم چنین پیگیری هایی که نمایندگان داشته اند، اظهار امیدواری کرد این سفر هم محقق شود.
کمبود فضای ورزشی و درمانی در شمال شهر بیرجند
جبران می شود
حجت الاسلام عبادی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد کمبود فضای ورزشی و درمانی در شمال شهر بیرجند هم با اشاره به اینکه این کمبودها در این محدوده از شهر وجود دارد، گفت : در حوزه ورزشی چند پروژه در شمال شهر در دست اجراست که امید است با اتمام آنها خلأهای موجود برطرف شود و در حوزه بهداشت و درمان هم یک مرکز درمانی توسط تأمین اجتماعی و یک مرکز هم توسط خیر تهرانی که بومی استان است احداث خواهد شد.
نباید انتظار داشت با باروری ابرها کمبود آب استان
مرتفع شود
وی هم چنین در مورد اجرای پروژه باروری ابرها در استان بیان کرد : خراسان جنوبی در لیست باروری ابرها قرار دارد که با ورود هوا فضای سپاه به این پروژه امید است اتفاقات خوبی بیفتد ولی باید توجه داشت که اجرای پروژه باروری ابرها ۲۰ درصد به افزایش بارندگی ها کمک می کند و نمی توان انتظار داشت از این طریق کمبود آب استان مرتفع شود.
بودجه توازن به استان تزریق می شود
عبادی در مورد عدم تخصیص بودجه توازن به برخی استان های کشور هم عنوان کرد : رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده این اعتبار بصورت مرحله ای به استان ها تزریق می شود و قول ۱۰۰ درصدی داده که بودجه توازن به تمامی استان ها داده خواهد شد.
برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در عمل اجماعی وجود ندارد
وی در مورد برنامه های نمایندگان برای مبارزه با مفاسد اقتصادی هم اینگونه پاسخ داد که : به همراه تعدادی از نمایندگان نامه ای را به رئیس قوه قضائیه در مورد اتهام مفاسد اقتصادی به برادر رئیس جمهور و برادر آقای جهانگیری ارسال کرده ایم و خواستار پیگیری موضوع شده ایم.
عبادی ادامه داد: با توجه به اینکه با اکثر این افرادی که در رأس مبارزه با مفاسد اقتصادی قرار دارند آشنا هستم می توانم بگویم آدم های سالمی هستند ولی اینکه چرا با مفاسد اقتصادی مبارزه نمی شود دلایل مختلفی دارد که می توان به رودربایسی داشتن با افراد، ترس از اتهام زدن به خودشان و اینکه خود طرف درگیر مشکلی باشد که جرات اعتراض و رسیدگی نکند اشاره کرد. وی تأکید کرد: برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در عمل اجماعی وجود ندارد و باید اولویت اصلی در بین مسئولان مبارزه با فساد باشد نه بازی های سیاسی.
از ظرفیت دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه استفاده نشد
وی در مورد تعطیلی نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند هم پاسخ داد: این دفتر تأثیر زیادی به لحاظ جذب گردشگر و سرمایه گذار و برقراری ارتباط با سفرای دیگر کشورها می تواند داشته باشد که متأسفانه مسئولان قبلی دفتر از سیستم دولتی استان گلایه مند بودند چرا که نیروی انسانی لازم را در اختیارشان نگذاشته بودند و از طرف دیگر از ظرفیت این دفتر در عمل هم استفاده نمی شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*