رانندگان حرفه‌ای سفیران ایمنی در جاده های کشور / امضای تفاهم نامه ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و آموزش و پرورش استان برای ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده / جشنواره هم پیمانی ایمنی رانندگان حرفه ای حمل و نقل جاده ای و ایمن سازی مدارس حاشیه راه های خراسان جنوبی روز گذشته در محل سالن اجتماعات راه و شهرسازی استان برگزار شد و طی آن توافق نامه ای میان راهداری و حمل و نقل جاده ای و آموزش و پرورش با هدف ایمن‌سازی مدارس حاشیه راهها در خراسان جنوبی به امضا رسید و از ۱۰نفر رانندگان حرفه ای نمونه حمل و نقل جاده ای استان تجلیل شد. در این جلسه ابتدا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش حوادث ترافیکی در کشور باعث شده تا تعداد متوفیان سالانه این حوادث از حدود ۲۷ هزار نفر در ۱۶ سال قبل به ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر کاهش یابد ضمن اینکه تعداد مجروحین نیز از ۵۰۰ هزار نفر به حدود ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. مهندس شهامت با اشاره به نقش پررنگ رانندگان حرفه ای به عنوان سفیران ایمنی در جاده‌های کشور افزود: اجرای طرح آموزش مدارس حاشیه راهها از سال ۷۸ در کشور شروع شد و از سال ۸۳ به صورت کشوری اجرا می شود و هر سال کاملتر و تخصصی تر شده و هماهنگی بین دستگاهی در این طرح افزایش یافته است.
استفاده ۳۰ هزار دانش آموز استان از دوره‌های آموزشی
وی از اجرای ۴۵۰ دوره آموزشی در این راستا در استان خبر داد و گفت: بیش از ۳۰ هزار نفر دانش آموز در این دوره‌ها به تناوب و یا با فاصله سه ساله با کمک مربیان، آموزش‌های لازم را فرا گرفته اند و در سال جاری نیز بین ۲۰ تا ۳۰ مدرسه را به لحاظ آموزشی تحت پوشش قرار می دهیم و حداقل در هر دوره سه ساله این طرح در هر مدرسه به اجرا در می آید.
سالانه پنج باب مدرسه حاشیه راه‌ها در استان
ایمن‌سازی می‌شود
به گفته وی به لحاظ فیزیکی نیز سالانه ۵ باب مدرسه را در حاشیه راه های استان ایمن سازی می‌کنیم و این اقدامات بر اساس اولویت‌ها و ضریب ریسک و خطر مدارس انجام می شود، مهندس شهامت با بیان اینکه آموزش ها مبتنی بر اصلاح رفتار ارائه می‌شود و اعمال قانون نیز با هدف کنترل برخی رفتارها، مکمل آموزش هاست، اظهار کرد: در حوزه ایمنی تمرکز ما بر بحث تقصیر ها نیست و آنچه برای ما اهمیت دارد این است که همه ما در این راستا مسئولیت صددرصدی داریم و باید در این زمینه تحول ایجاد کنیم.
۱۹۶ آموزشگاه با ۱۴ هزار دانش‌آموز در حاشیه راههای استان
مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز هدف از این همایش و اقدامات و برنامه ریزی ها را ارتقای سطح ایمنی ذکر کرد و گفت: در سند تحول بنیادین نیز به این موضوع اشاره شده و همه دستگاه‌های اجرایی ملزم به همکاری در این راستا هستند و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری باید همه دست به دست هم بدهیم و این سند را به تحقق برسانیم.
واقعی با اشاره به اینکه ۱۹۶ آموزشگاه با ۱۴ هزار دانش‌آموز در حاشیه راههای استان قرار دارند، افزود: هیچ تفاوتی ندارد که چه جایگاهی داریم زیرا اگر مقررات ترافیکی را رعایت نکنیم خود ما هم دچار آسیب خواهیم شد و باید برای داشتن جامعه ای پویا و سالم خود را ملزم به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بدانیم.
مهرماه بدون حادثه استان
وی تمامی اقدامات برای ارتقای ایمنی را در راستای تحقق حقوق شهروندی دانست و با بیان اینکه با توجه به تمهیدات اندیشیده شده امسال مهرماه بدون حادثه ای را در استان آغاز کردیم، تصریح کرد: عدم آشنایی هر فرد یا هر دستگاه با وظایفشان می تواند نشاط، پویایی و سلامت را در بین آحاد جامعه و شاید دانش‌آموزان با خطر روبرو کند.
عامل انسانی مؤثر در ۹۵ درصد تصادفات استان
جانشین فرمانده انتظامی استان نیز با تأکید بر ضرورت تعامل همه دستگاه‌ها در این راستا به حضور و تلاش شبانه‌روزی نیروهای پلیس در جاده ها و معابر شهری در هر شرایط آب و هوایی با هدف کاهش حوادث اشاره کرد و افزود: ۵ نفر از متوفیان و ۳۱۹ نفر از مجروحین تصادفات استان در سال جاری بین ۱ تا ۱۵ سال سن داشته اند در حالی که این تعداد در سال گذشته ۳ متوفی و ۲۹۰ مجروح بوده است. سرهنگ دادگر با ذکر این که رواج قانون گریزی و بی اطلاعی در قبال اجرای قانون، امر مهمی است که باید به لحاظ کمی و کیفی مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد، گفت: متأسفانه بی صبری، انتقام جویی، رقابت، تصمیمات آنی، ویراژ دادن، لایی کشیدن، بوق زدن بی مورد و… به صورت مدام در سطح معابر ما مشاهده می‌شود که باید کنترل و مدیریت شود. وی با اشاره به اینکه در ۹۵ درصد تصادفات عامل عمده عامل انسانی است و ربطی به جاده و وسیله نقلیه ندارد، اظهار کرد: در حوزه پیشگیری با مساعدت آموزش و پرورش همکاران ما در پلیس راهور به ۱۴ هزار و ۲۸۹ دانش آموز و ۲۳۸۷ نونهال در مدارس و مهدهای کودک استان خدمات آموزشی ارائه داده اند و در ۳۷۸ مسجد نیز برای نهادینه‌سازی فرهنگ رانندگی صحیح و قانون‌مند حضور یافته اند.
هدر رفت ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور در حوادث ترافیکی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هم با اشاره به تاثیر سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه در وقوع حوادث رانندگی گفت: البته ایمنی راه و وسیله نقلیه بسیار مهم است اما قطعاً تحت هر شرایطی چنانچه انسان با رعایت سرعت مطمئنه و رعایت کامل مقررات با عقل و تدبیر، مسیر راه را طی کند آسیب ها کمتر خواهد شد. مهندس علوی مقدم با ذکر اینکه ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور در بحث حوادث ترافیکی به هدر می رود، افزود: رانندگان نقش اساسی و مهمی در ایمنی ایفا می کنند و لذا قبل از صدور گواهینامه برای آنان باید وضعیت سلامت جسمی و روحی آنان مورد توجه قرار گیرد که به نظر می‌رسد در این زمینه با ایده آل های واقعی فاصله داریم.
توسعه اقتصادی کشور مرهون تلاش شبانه‌روزی رانندگان
حرفه ای حمل و نقل جاده ای
وی با تأکید بر لزوم رعایت حداقل های ایمنی در تولید خودروها تصریح کرد: کنترل و نظارت، آموزش، کار تیمی، تلاش و جدیت، استفاده از فناوری های نوین، آگاهی بخشی و به روز نمودن فعالیت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز ارائه خدمت بیشتر به جامعه در همه بخش ها و به ویژه در ایمنی باشد.
رانندگان حرفه ای کمتر از ۱۰ درصد در سوانح درگیر بودند
رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه های کشور نیز توسعه اقتصادی کشور را مرهون تلاش شبانه‌روزی رانندگان حرفه ای بخش حمل و نقل دانست و گفت: رانندگان حرفه ای در حقیقت مطالبه گران ایمنی هستند در حالی که ما تصور می‌کنیم مقصر و متهم ایمنی هستند. مهندس بخارایی افزود: ما در کشور ۲ میلیون و ۵۰ هزار نفر راننده حرفه ای درون و برون شهری و ۲۰ میلیون نفر راننده گواهینامه دار داریم و رانندگان حرفه ای ما کمتر از ۱۰ درصد درگیر سوانح و حوادث رانندگی بوده اند و لذات ما اولین جشنواره خود را به رانندگان حرفه‌ای و تجلیل از آنها اختصاص داده ایم و اولین جشنواره را به صورت سراسری در سال ۹۵ در تهران برگزار کردیم و آن را یک سرمایه با هدف ارتقا و شناخت مسئولیت رانندگان حرفه ای می دانیم. وی با ذکر اینکه جمعیت طرفداران ایمنی راه ها با همکاری و همدلی اعضا، پیشکسوتان و خانه حمل و نقل در سال ۸۶ راه اندازی شد و در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر عضو اصلی و هواداران زیادی دارد، اظهار کرد: انجام کارهایی برای حساس کردن مسئولین، وظیفه ذاتی جمعیت است و در تلاش هستیم تا به هر نحو ممکن در کاهش حوادث و ارتقای ایمنی تأثیرگذار باشیم. امضای تفاهم‌نامه میان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و اداره کل آموزش و پرورش استان با هدف ایمن‌سازی مدارس حاشیه راهها و تجلیل از ده نفر از رانندگان حرفه ای نمونه بخش حمل و نقل جاده ای از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*