سرمقاله/نمره منفی در کارنامه اطلاع رسانی دولت…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
متأسفانه رسم بدی در کشور ما باب شد که دهه ها ادامه یافت و آن هم خدمات رسانی های مناسبتی دولت ها بود که تبدیل به فرهنگی ناخواسته شد، این که طرح ها و پروژه ها طوری برنامه ریزی می شوند که در هفته دولت یا سالروز بزرگداشت انقلاب و یا سایر مناسبت ها نوار افتتاح شان قیچی بخورد تا بدینوسیله حجم بزرگی از طرح ها و انباشت آنها بر روی هم توان اقناع افکار عمومی را دارا باشد!! این روش برای سال های اولیه انقلاب خوب بود و لازم اما با گذر این همه سال شاید دیگر نیازی به این کار نباشد، دولت ها باید طرح های اولویت دار و زمان بندی شده با توجه به واقعیت های جامعه و شرایط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور را در دستور کار قرار دهند و خویش را از چارچوبه هایی که نیازی هم به آنها نیست رها کنند، هر طرحی و پروژه ای در هر زمانی که آماده شد و در هر ماهی باید افتتاح و در اختیار مردم قرار گیرد و جامعه را معطل مناسبت هایی که کم هم نداریم نگذاریم، کارها و برنامه های مدیریتی که روتین باشند دیگر افتتاح و کارآمدی آنها نیازی به مناسبت ندارند، چرا که مردم می دانند در هر مکان و زمان دولت ها درحال خدمت رسانی به آنانند و نیازی نیست که در انتظار مناسبتی بنشینند.
متاسفانه تیم اطلاع رسانی دولت آنقدر ضعیف عمل کرده و می کند که بسیاری از طرح ها و پروژه های بعضا ارزشمند در محاق فراموشی فرو رفته و بسیاری از مردم از آنها بی اطلاع هستند!!
بطور مثال در استان خراسان جنوبی کارهای زیربنایی خوب و قابل اعتنایی انجام یافته که به دلیل عدم اطلاع رسانی موفق و تخصصی بسیاری از مردم استان از آن بی اطلاع هستند.
پروژه های بزرگ گازرسانی حتی به روستاهای با جمعیت بیست خانوار، سیستم های آب رسانی از جمله مواردی هستند که با ضعف های شدید و ساختاری اطلاع رسانی مواجه بوده و هستند!!
این که مردم بدانند که در اطراف شان چه می گذرد و چه شرایطی برای بهترشدن و تحمل بیشتر ناملایمات برای آنان مهیا شده جوانه های امید در آنان رشد کرده و کم کم به جامعه انگیزه زندگی تزریق می شود.
گاه آنقدر در کشاکش بحث و جدل های سیاست بازان به ورطه فراموشی در می غلطیم که مردم را از یاد می بریم و تمام انرژی مان صرف حواشی می شود.
ادارات کل و ادارات زیر مجموعه آنها نیز به تاسی از بدنه دولت در اطلاع رسانی نیز سکوت و سکون را در این مورد برگزیده اند. بهتر است که استاندار محترم و تمامی مدیران کل و مدیران شهری و در فضایی کاملا مردمی و بی واسطه و بی مدیر دفتر و در فضایی بزرگ و مناسب به مردم رخ بنمایند و چهره به چهره با آنان مواجه شوند تا ضمن ایجاد جوی آرام و پر از اعتماد با مشکلات آنان نیز آشنا شوند تا بدین وسیله آن همبستگی اجتماعی فراهم آید.
باور کنید که هیچ اتفاق خاصی برای شما و مدیران کل تان نخواهد افتاد، بگذارید مردم شما را ببینند، لبخندتان را حس کنند و بدانند که استاندارشان و مدیران استانی شان از جنس آنان هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*