دغدغه استاد پیشکسوت ادبیات در گفتگو با امروز خراسان جنوبی ضرورت تنظیم اطلس گویشی خراسان جنوبی

استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی خراسان جنوبی، مهمترین کاری را که به عنوان یک دغدغه؛ علاقه مند به انجام آن بوده و هست را تنظیم اطلس گویشی استان عنوان می کند . دکتر راشد محصل در گفتگوی اختصاصی با امروز خراسان جنوبی می گوید : از مهمترین کارهایی که علاقمند بودم در گذشته در استان انجام شود، تنظیم یک اطلس گویشی با جمع آوری وجوه تشابه و تفاوت گویش در نقاط مختلف استان خراسان جنوبی است که مشابه آن را در استان مازندران با تقسیم آن استان به ۹ منطقه و جمع آوری وجوه اشتراک و تمایز گویش در این مناطق انجام داده اند.
او انتظار دارد تنظیم اطلس گویشی خراسان جنوبی پیگیری و محقق شود و یا حداقل اطلس گویشی برای سه استان خراسان تهیه و تدوین شود
دکتر راشد محصل می گوید: اگر لازم باشد در این راستا می توان امثال و داستان های نقاط مختلف را به لحاظ مضمونی تقسیم بندی کرد و آن را با وضع اجتماعی هر منطقه سنجید.
دکتر راشد محصل کتاب هایی همچون آذرخش دیرپای سهروردی، پرتوهایی از قرآن و حدیث در ادب فارسی، داستان گشتاسپ در دو نگاه، شاهنامه پژوهی، خیام شناخت، عطارشناخت، از شوکتی تا دولتی، چون من در این دیار، شاهنامه جلوه گاه روح ملی، نام شناخت توصیفی منظومه های دینی فارسی، فرهنگ خرد در شاهنامه، گزیده حدیقه سنایی با شرح و توضیح، نشانه شناسی ادبی در کاربرد قرآن و حدیث، تاریخ فرهنگ و آموزش نوین در بیرجند، داستان گشتاسب در دو نگاه (پیکره شناسی و دریافت های اجتماعی) و ده ها مقاله علمی در حوزه های حماسه پژوهی، عرفان و حکمت اسلامی و … منتشر و به علاقه مندان عرضه داشته است.
در مقدمه کتاب «دانش و آزادگی» که به قلم جمعی از گردآورندگان نوشته شده، آمده است: «دانش و آزادگی در وجود این مرد (دکتر راشدمحصل) به نحوی همراه و یگانه شده است که تفکیک یکی از دیگری میسر نیست.
دکتر راشد محصل در طول فعالیت های علمی و اجرایی خود، چه در گروه زبان و ادبیات فارسی، چه در مرکز خراسان شناسی و چه در فرهنگ سرای فردوسی هیچ گاه در برابر خدمتی که با تمام وجود و از سر اخلاص انجام داده، مطالبه که هیچ، حتی توقع ضمنی مابه ازائی هم نداشته است.
همچنین در مقاله «جان به فدای عاشقان» که به قلم اصغر ارشاد سرابی نوشته شده ، در باره دکتر راشد محصل تصریح شده است: «اطلاعات او در پهنه شعر وادب کهن و تاریخ اجتماعی ایران، گسترده و شنیدنی است.
تجلی علمی او بیشتر در مباحث عرفانی و آثار حماسی و نکته سنجی هایش نتیجه نیم قرن پژوهش و تجربه است.
احاطه استاد بر علوم قرآنی، احادیث و آثار عرفانی و چیرگی بر منابع و محتوای دیوان شاعران و آثار نویسندگان کهن، کلاس درس دکتر راشد محصل را شیرین کرده است.
نکته دیگری که نباید از کنار آن گذشت اثرات وجودی این مرد بزرگ در تربیت صدها دانش آموخته در مقاطع مختلف تحصیلی رشته زبان و ادبیات فارسی در بیرجند و طی قریب به ۲۵ سال کار مداوم علمی و آموزشی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*