کتابخانه تخصصی “نزاری شناسی” در بیرجند رونمایی شد

 

مراسم رونمایی از تمبر گرامی‌داشت دکتر محمود رفیعی و دو اثر تازه انتشاریافته وی و آغاز مرحله نخست کتابخانه تخصصی نزاری‌شناسی با بنیان‌گذاری وی در بیرجند برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی رضایی بیرجندی از اساتید حوزه و دانشگاه در مراسم رونمایی از تمبر گرامیداشت دکتر رفیعی گفت: اگر حافظ و سعدی را با هم جمع کنیم می‌شود یک حکیم‌نزاری ولی حیف که چنین گوهرهای نابی را ملحد نامیده‌اند.امام جمعه سابق بیرجند با بیان اینکه تربیت فرزندان امروزی صحیح نیست، افزود: والدین امروزی به فرزندان خود درس مهارت‌آموزی و خودباوری نمی‌دهند و آنها را شکوفا نمی‌کنند.وی تصریح کرد: از باطن غافل شدیم و محبت را که اصل دین است گم کرده‌ایم که گسترش جهل مدرن بسیار زیاد شده است.استاد حوزه و دانشگاه با ابراز اینکه “سالانه ۵۷ میلیارد حیوان را در ایران می‌کشیم” گفت: باید از این موضوع نجات پیدا کنیم و این جز با گسترش فرهنگ غنی ایرانی اسلامی امکان‌پذیر نیست.حجت الاسلام رضایی افزود: وجود ما باید مثل آب زلال شود و حیات و روشنایی به اطرافیانمان بدهد.تلاش انجمن بیرجندی های مقیم تهران برای تجلیل از افراد فرهیخته در زمان حیاتشان

عضو هیئت مدیره انجمن بیرجندی‌های مقیم تهران نیز در این مراسم گفت: این جلسه به‌منظور تجلیل از مقام علمی و فرهنگی یکی از همشهریان فرهیخته و استادی توانا “دکتر محمود رفیعی” برگزار شده که افتخاری است که در کارنامه انجمن بیرجندی‌های مقیم تهران ثبت خواهد شد.نوخنجی افزود: در طول ۲۵ سال عمر انجمن بیش از ۲۰ مراسم تجلیل از همشهریان برگزار و تلاش شده این مراسم در زمان حیات آنها انجام شود.

وی تصریح کرد: تمام تلاش این انجمن بر این است تا در جهت توسعه و کمک به نیازمندان منشأ خدمات باشد.

برای معرفی بزرگان خراسان جنوبی به دنیا باید تلاش کرد

دکتر محمود رفیعی نیز در این در مراسم گفت: یک فرد موفق بدون حمایت خانواده‌اش موفق نمی‌شود.وی بیان کرد: بزرگان و اندیشمندان خراسان جنوبی بی‌شمار هستند که باید برای معرفی آنها به دنیا تلاش کرد.

پژوهشگر توانمند کشور با بیان اینکه هویت ما بستگی به فرهنگ ما دارد، گفت: اگر فرهنگ را فراموش کنیم نسبت به هویت خود کوتاهی کردیم. دکتر رفیعی افزود: درخت اسلام تنه برومندی دارد و دنیای اسلام اگر روزی به این موضوع پی ببرد که فقط یک اسلام وجود دارد بزرگترین قدرت دنیا خواهد شد.وی بیان کرد : در کتابخانه تخصصی نزاری شناسی تمام منابعی که در مورد نزاری است جمع‌آوری شده است.عضو هیئت علمى دانشگاه تهران نیز گفت: کتابخانه ملی تعریف دارد و باید کتابخانه‌ای باشد که تمام آثار مربوط به منطقه را داشته باشد. ناهید بنی‌اقبال افزود: کشور ما فرهیختگان بسیاری دارد که باید برای معرفی آنها و تجلیل از اقداماتشان تلاش زیادی شود.

ایجاد مرکز “بیرجند شناسی” در دستور کار قرار گیرد

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز بر ایجاد مرکز “بیرجند شناسی” در خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: شهرستان بیرجند برای معرفی بیشتر نیاز ویژه به ایجاد این مرکز دارد. دکتر محمدرضا راشدمحصل اظهار داشت: امید است یک روز در خراسان جنوبی موزه یا کتابخانه‌ای تاسیس شود که افرادی که در این استان نقش دارند آثار آنها جمع‌آوری و نگهداری شود.وی افزود: جوانان این مرز و بوم باید زیر چتر حمایت افراد فرهنگ پرور در زمینه کارهای پژوهشی که انجام می‌شود استعدادهای آنها شکوفا شود.

تاکید بر ایجاد مرکز اسناد در خراسان جنوبی

وی با تأکید بر اینکه باید سعی کنیم از کمترین امکانات به نحو احسن استفاده شود، افزود: باید یک مرکز اسناد در خراسان جنوبی ایجاد شود که پژوهش‌های مربوط به دانشگاه‌ها و موسسات فرهنگی حتی موسسات حقوقی در این مجموعه نیازسنجی و اولویت سنجی شده و بر مبنای آنها کارهای اولویت‌دار انجام شود.راشدمحصل تصریح کرد: این اقدام در شکوفا کردن استعدادهای جوانان و در گسترش آثار مفاخر بسیار مهم و اثرگذار است.

نخستین کار یک شاعر این است که خود را در جامعه زمان خود حفظ کند مانند حکیم‌نزاری که در آثار خود نیز اشاره می‌کند و می‌گوید خدا می‌داند که من نه ملهدم نه مشرک و اگر ناحقی ایجاد شود خدا می‌داند و بس و شاید بسیاری از شاعران نیز از این بی‌مهری‌ها نالیده‌اند.عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند گفت: یکی از اندیشه‌هایی که در رباعیات نزاری مشاهده می‌شود اندیشه عرفانی است که بسیار مورد توجه است

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*