اوضاع اورژانسی فضای آموزشی در حاشیه شهر بیرجند

اوضاع فضای آموزشی در روستاهای اقماری و مهرشهر بیرجند اورژانسی است.
شهرک سازی و افزایش جمعیت در مرکز استان هرچند در موارد زیادی باعث ایجاد مشکلات و معضلاتی برای مسئولان و مردم شده است اما بیشترین دردی که به مردم این شهرک ها وارد می شود نبود فضای کافی آموزشی است. شورای آموزش و پرورش شهرستان بیرجند روزگذشته با دو دستور کار مهم از جمله مشکل کمبود فضای آموزشی و قدردانی از معلمان در هفته معلم با حضور فرماندار و تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد. «اوضاع فضاهای آموزشی در حاشیه شهر اورژانسی است» این جمله غم انگیز مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند در این جلسه بود که دغدغه اش را بارها برای مسئولان دست اندرکار به صورت شفاهی و کتبی ارسال کرده است.
از گفته مسئولان این طور پیدا است دغدغه ای که اکنون به حالت اورژانس درآمده تا قبل از این می توانست با کارشناسی های علمی و فنی چنین باری را بر دوش آموزش و پرورش تحمیل نکند.
مهر شهر،حاجی آباد و یکی آن طرف میز مدام تکرار می کرد امیرآباد و چهکند، نام روستاهایی بود که سید حسین سجادی نژاد در گزارش به فرماندار بیرجند آن ها را عنوان کرد و گفت: در حاجی آباد با وجود کمک یک خیر کانادایی و همچنین همکاری اولیای دانش آموزان و دهیار با تدبیر این روستا توانستیم ۶ کلاس را افتتاح کنیم اما با توجه به ساخت و سازها و آمار گیری که انجام شده در مهر ۹۶ حداقل با کمبود ۱۰ کلاس دخترانه و پسرانه در این روستا مواجه هستیم. وی تاکید کرد: علاوه بر این باید این موضوع را در نظر گرفت که هنوز در این روستا ما دوره متوسطه دوم را نداریم درحالی که تقاضا در این دوره زیاد است. البته وی به اجرای یک واحد آموزشی ۹ کلاسه که هم اکنون در مرحله اسکلت است در این روستا اشاره کرد و افزود : با این وجود کماکان وضعیت کمبود فضای آموزشی استمرار دارد.  سجادی نژاد از دغدغه دیگری نیز برای این روستاها خبر داد و اعلام کرد: نگرانی دیگر ما در این مکان ها نبود زمین برای اجرای فضای آموزشی است،مکان هایی که به لحاظ فضا و جانمایی برای مدرسه مناسب باشد.
وی شهرک علی آباد لوله را نیز به لیست قبلی افزود و تصریح کرد:در کنار این کمبود ها با معضل خالی از سکنه شدن برخی از روستاها نیز مواجه شده ایم که در آن ها ساختمان مدرسه بلا استفاده مانده است. مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند آمار این روستا ها را ۲۸ مورد عنوان کرد و گفت: قرار است این ساختمان ها طی پروسه ای واگذار شود.
۲۶ فروردین برای خیران مدرسه ساز
وی با قدردانی از خیرانی که در مدرسه سازی همیشه پای کار بوده اند و آن عده از افرادی که با کمک های نقدی به این امر کمک می کنند یادآور شد: بر اساس ابلاغ کشوری هر ساله برای تکریم از این بزرگواران مراسمی برگزار می شود بر این اساس امسال نیز مقرر شد جشنواره خیران مدرسه ساز استان در ۲۶ همین ماه برگزار شود. گرامیداشت هفته معلم یکی دیگر از دستور کارهای این جلسه بود که سجادی نژاد کسب مقام های اول در برگزاری این بزرگداشت را به خراسان جنوبی نسبت داد و گفت: امسال نیز معلم های نمونه کشوری در استان و ۱۴ معلم نمونه داریم که در زمان لازم تقدیر و تکریم خواهند شد. وی همچنین از اعضای ستاد اسکان نوروزی که در ایام نوروز پذیرای مهمانان و مسافران نوروزی بودند قدردانی کرد و افزود: در بررسی های انجام شده مسافران فرهنگی با هزارو ۲۲۷ خانوار و غیر فرهنگی با ۲۰۹ خانوار از خدمات ستاد اسکان رضایت داشته اند. در ادامه نبود فضای کافی برای کارگاه های هنرستان ها و کارو دانش ها و بروز آلودگی صوتی برای سایر کلاس ها به دلیل نزدیکی کارگاه و کلاس در این مدارس و کمبود اعتبار برای طرح هدایت تحصیلی دانش آموزان بد سرپرست، بی سرپرست و محروم در بحث کیفیت بخشی آموزشی از دیگر موارد عنوان شده در این جلسه بود.
 اعلام کمبودها به رئیس بنیاد مسکن کشور
فرماندار بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به معضل نبود زمین در برخی از روستاها برای ساخت مدرسه این احتمال را دور از واقعیت ندانست که حتی در مواردی خیر هم باشد اما زمینی که در آن مدرسه ساخته شود وجود نداشته باشد. هرچند علی ناصری ناگفته هایی درباره مهر شهر که به عنوان مسکن مهر در آن ساخت و ساز داشته ایم و اینک فضاهای لازم برای ساخت مدرسه وجود ندارد داشت، اما تنها به این موضوع اشاره کرد که قرار است همین هفته رئیس بنیاد مسکن کشور سفری به بیرجند داشته باشد بنابراین لازم است همه کمبودها به صورت مکتوب به او تحویل شود تا به اطلاع سعیدی کیا برساند. وی سرانه موجود را پاسخگوی نیاز مهر ماه ۹۶ ندانسته و اعلام کرد: باید در نظر داشت کاربری های دیگر منتظر ما نخواهند ماند پس لازم است همین فضاهای کوچکی که به عنوان فضای آموزشی در مهر شهر در نظر گرفته اند را بررسی کنیم تا شاید با افزودن فضاهای کناری بتوان برای مدرسه سازی و همت خیران اقدام کرد. وی در پایان به رویدادی که قرار است در ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۶ اتفاق بیفتد اشاره کرد و گفت: در این روز دو انتخابات مهم را در پیش داریم که حجم زیادی از بار برگزاری آن همیشه بر دوش آموزش و پرورش بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*