بیمارستان خوسف، شاید یک سال دیگر

وقتی که قهرمان رشید استاندار بود بیمارستان خوسف جزو پروژه های مهر ماندگار اعلام شد، پروژه ای که نیاز مبرم ساکنان این شهر بود و انتظار می رفت با بالانشینی مسئولانی که زاده همان منطقه بودند به زودی روبان افتتاحیه اش بریده شود، اما با وجود بریده شدن روبان افتتاحیه همانند این پروژه در شهرهای دیگر استان، بیمارستان ۳۲ تخت خوابی خوسف رفت تا به جای کسره، ضمه بگیرد و مهر ماندگاری بخورد تا جایی که بعد از گذشت ۸ سال عدد ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی برای آن ثبت شود و همان طور بی سامان بماند.
خوسف یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی و مرکز شهرستان خوسف بوده و از مناطق کویری به حساب می‌آید. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، بیش از ۴ هزار نفر گزارش شده‌است و در این چند سال با توجه به خشکسالی ها و مهاجرت ها و … افزایش  چشمگیری داشته است. پروژه ساخت یک بیمارستان در این شهر از جمله پر حدیث ترین پروژه های این استان است چرا که بعد از مصوب شدن ساخت آن در سفرهای دور دوم دولت نهم مسائلی برای اجرا نشدن این پروژه مطرح شد. یکی از مهمترین ایرادهایی که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان به این پروژه وارد کرده بودند نبود چارت چنین بیمارستانی در طرح های وزارت بهداشت بود یعنی در وزارت بهداشت طرح ساخت بیمارستان ۳۲ تختخوابی نداریم.
این نکته ها در اوایل ثابت می کرد بسیاری از مصوبات سفرها به طور حتم این چنین بدون کار کارشناسی ابلاغ می شود و تنها در لیست های آماری می آید بدون این که اعتبار ویژه ای برای آن گذاشته شود. توضیح آن هم گلایه حجت الاسلام عبادی در اردیبهشت سال گذشته از سخنان مطرح شده در مورد عدم توجیه بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف است و یادآوری وی که بیمارستان خوسف از زمره طرح‌های مصوب سفر هیئت دولت به خراسان جنوبی (دولت نهم) بوده و باید اجرا شود. و البته اینکه در همان تاریخ نماینده بیرجند، درمیان وخوسف به پیگیری ردیف بودجه به منظور اختصاص اعتبار برای بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف تاکید کرده و می خواهد مسئولان استانی در این زمینه فعال‌تر عمل کنند. هر چند برخی رسانه ها به نقل از فرماندار وقت در همان تاریخ پیشرفت فیزیکی این بیمارستان را در بخش ساختمان ۶۷ درصد اعلام کردند اما از آنجایی که ما همیشه قربانی آمار های ضد و نقیض دستگاه های متولی هستیم یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود اعلام می کند که پیشرفت بیشتر به طور کلی بیشتر از ۳۰ درصد نیست!
چندی پیش یکی از ساکنان خوسف هم در پیامی سرگشاده به نماینده مردم بیرجند ، درمیان و خوسف و نماینده ولی فقیه در استان می نویسد: «سخنم این است  که چگونه می شود  بعد از گذشت ۷ سال پیگیری و مطالبه گری مردم محروم و مظلوم  شهرستان خوسف در حوزه بهداشت و درمان هنوز هیچگونه حساسیتی نسبت به ساخت بیمارستان  خوسف وجود ندارد. اگر کسی در اثر بی توجهی  مسوولان از بین برود  یا دچار ضرر و زیان شود کسی حوزه بهداشت و درمان را مسوول نمی داند بلکه آن را نتیجه سیاست نظام خواهند دانست و آن روز اعتماد مردم به نظام لطمه می خورد و باعث تضعیف باورها و اعتقادات آن ها می گردد. که چرا تبعیض» در بخش دیگری از این پیام آمده است: «بیمارستان خوسف وطبس با هم مصوب می شود  ولی یکی افتتاح می شود و دیگری بودجه و ردیف اعتباری ندارد.»
ملکی یکی دیگر از ساکنان خوسف نیز با اشاره به همان بیمارستان طبس می گوید: انگار رئیس دانشگاه علوم پزشکی فقط بیرجند را می بیند اما مردم محروم خوسف را که هر روز برای انجام آزمایش و یا سونوگرافی و . . . باید ۷۰ کیلومتر بروند و بیایند را نمی بیند باز خدا را شکر که او متولد همین دیار است!!!
خانم بارداری که دیگر از همه مسئولان نا امید شده نیز بدون اینکه خود را معرفی کند در ادامه سخنان شهروند قبلی می گوید: مردم محروم خوسف علاوه بر رنج بیماری  دغدغه آوارگی در شهر بیرجند و چندین مشکل دیگر از جمله گرفتن ویزیت دکتر و شلوغی و دغدغه های مالی و پولی و نبود مکانی برای استراحت  و … دارند. و کمی آن طرف تر پیر مردی با خشم فریاد می زند: «می دانید مسئولان مشغول حقوق های نجومی شان هستند به من و شما چه کار دارند عمو جان ؟ما باید بمیریم این حق مان است تا زمانی که مجلس نشین هایمان زبان به دهان گرفته باشند خوسف مان همانی هست که بوده» و راهش را می گیرد و می رود.
امیدهای تازه برای خوسف
فرماندار خوسف خبرهای خوبی برای مردم دارد اما قبل از آن به این نکته اشاره می کند که تاکنون فقط در همین دولت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای بیمارستان خوسف هزینه شده و می توان گفت عملا از سال ۹۲ پروژه شروع شده است. به گفته مهندس محمود شفیعی این بیمارستان باید خیلی قبل تر از این ها ردیف اعتباری می گرفت تا علاوه بر ساخت، تجهیز آن هم انجام شود. اما تا یک ماه قبل پیگیری مصرانه ای وجود نداشته است.
او از پیگیری های استاندار در ۲ ماه اخیر برای گرفتن ردیف اعتباری برای بیمارستان ۳۲ تخت خوابی خبر می دهد و موفقیت مهندس پرویزی را در این موضوع اعلام می کند و می گوید: با پیگیری های استاندار در لیست بودجه ۹۶ بیمارستان خوسف درج شده است.
انگار شفیعی می خواهد حرفش را با سند درج کنیم به همین دلیل آدرس می دهد«در ردیف ۲۰ بودجه ۹۶ عنوان بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف قرار گرفت» پس دولت کار خودش را کرده و حالا نوبت افرادی است که باید دفاع کنند و برای ردیف ها اعتبار بگیرند. او ادامه می دهد: در چنین پروژه هایی باید کمیسیون ۲۱۵ گرفته شود و ردیف ملی کسب کند تا علاوه بر ساخت، تجهیز و اختصاص پزشک هم داشته باشد، در حالی که سایر بیمارستان های مصوب استان توانسته بودند این ردیف اعتباری را دریافت کنند بیمارستان خوسف نتوانسته بود از این امکان برخوردار شود که خوشبختانه امروز از این مزایا بهره مند است. اما یک سوال مهم اگر به هر دلیل بازهم نمایندگان زورشان نرسید و نتوانستند برای ردیف اعتبار بگیرند چه؟
فرماندار خوسف در پاسخ به این سوال به مصوبه ای که در دست بنیاد برکت است اشاره می کند و می گوید: با توجه به مکاتبه های استاندار با این بنیاد مقرر شد اعتباری که قرار است برای احداث یک کلینیک سطح یک در این شهر سرمایه گذاری شود درمحوطه همین بیمارستان باشد، اما امیدواریم حال که پروژه در ردیف اعتباری قرار گرفته سال آینده تخصیص اعتبار ملی داشته باشد.
با همه این حرف های امیدبخش باز هم چشم های پرسش گر مردم خوسف پاسخ این سوال را جست و جو می کنند که به راستی چه فردی باید از این ردیف اعتباری دفاع کند؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*