آب برای عشایر منهای کشاورزی

آب شرب و بهداشتی برای عشایر و دام هایشان تامین می شود اما برای کشاورزی هیچ مجوزی نداریم.
محدودیت آب قابل دسترس، توزیع غیریکنواخت آن در سطح کشور، الگوی نامناسب شهرنشینی و مراکز سکونتگاهی و نوع و شیوه تولید محصولات زراعی از منظر سازگاری با اقلیم، تامین آب مورد نیاز را در بسیاری از مناطق کشور مشکل ساخته و به تدریج بر ابعاد آن افزوده است. از طرفی بروز خشکسالی های پی در پی در سالهای اخیر، دسترسی به آب را با بحران شدیدتری مواجه ساخته است، به طوری که تامین آب قابل دسترس و مطمئن برای مصارف مختلف، یکی از چالش های مهم برای دولت محسوب می شود. خراسان جنوبی نیز یکی از استان های پر چالش در این زمینه است تا جایی که امروز یکی از دغدغه های مهم مسئولان کاهش آب برای بهره برداری جمعیت عشایر در استان است، عشایری که نقش به سزایی در حفاظت و امنیت دارند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه درخواست هایی برای تامین آب کشاورزی در برخی نقاط عشایری استان اعلام شده است گفت : بر اساس برنامه پنجم توسعه از این پس نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در تمام کشور دیگر برای تامین آب کشاورزی اعتبار و منبعی اختصاص نمی یابد. مهندس امامی افزود: حتی مواردی در استان داشته ایم که مجوز آن ابطال شد، بر این اساس  تنها در صورتی برای کشاورزی منبع آب تخصیص خواهد یافت که یک طرح قابل قبول(گلخانه یا پرواربندی) برای کارشناسان این شرکت باشد.
وی در حوزه تامین آب برای عشایر نیز یادآور شد: تاکنون آب شرب و بهداشتی برای عشایر تامین و مجوزهایی برای حفر چاه در همین حوزه داده شده است اما با وجود درخواست هایی برای کشاورزی همان طور که اعلام شد طبق قانون نمی توانیم اقدامی انجام دهیم. البته مهندس امامی به این نکته اشاره کرد که اگر عشایر طرحی در قالب پروار بندی داشته باشند می توان برای تامین آب آن اقدام کرد یا اینکه سکونت آنها از حالت عشایری خارج شده و به حالت روستایی درآید که با توجه به محدودیت های امنیتی و همچنین رویه ای که عشایر به آن عادت کرده اند این امکان فراهم نیست.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان تاکید کرد: تاکنون هر منطقه عشایری که نیاز به آب شرب و بهداشتی داشته اند برایشان تامین شده و در این خصوص محدودیتی وجود ندارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*