وضعیت نامطلوب منابع آب در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی در هشتمین نشست کارگروه آب و کشاورزی وشورای حفاظت از منابع آب استان با اشاره به وضعیت نامطلوب منابع آب در استان گفت: مسئولان باید با ارائه راهکارهای هوشمندانه از هدر رفتن منابع آب و به وجود آمدن خشکسالی بیشتر ،جلوگیری کنند.
مهندس سید علی اکبر پرویزی افزود: دستگاه های ذیربط باید پررنگ تر در زمینه مدیریت منابع آب، ایفای نقش کنند و با برنامه ریزی از بحران های بعدی جلوگیری کنند .
وی با اشاره به همراهی مردم با مسئولان افزود: وزارت جهادکشاورزی تاکنون برای حفظ منابع آب و مقابله با خشکسالی اقدامات شایسته ای انجام داده و قول همکاری و مساعدت در خصوص تامین اعتبار در حوزه آبیاری تحت فشار و انتقال آب را داده است.
استاندار ادامه داد: مشکلات زیادی در کشور در حوزه تامین منابع آب وجود دارد و بسیاری از استان ها درگیر فرونشست زمین ،کاهش شدید سطح آب ،استمرار حفر چاه های عمیق و سوختن پمپ ها در اثر افت شدید آب هستند. مهندس پرویزی به اقدامات قابل ملاحظه وزارت نیرو اشاره کرد و افزود: بخش اعظم کارهای انجام شده و برنامه های موجود مربوط به تأمین آب قابل شرب است و باید به دیگر حوزه های منابع آب ورود کرده و در پی مدیریت آن بود. وی یادآور شد: صنعت کشاورزی از اساسی ترین و مهم ترین صنایع می باشد و مسئولان باید وضعیت کشاورزان را مد نظر قرار دهند. وی گفت: متاسفانه کشاورزان استان سال هاست که درگیر پرداخت هزینه های اضافی هستند و جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای با حضور به جا و به موقع باید زمام امور را بدست گرفته و به سمت بهبود اوضاع حرکت کنند.
تاکید استاندار بر مقابله با خشکسالی
وی با تاکید بر هوشیار بودن مسئولان برای مقابله با خشکسالی ادامه داد: درآمد کشاورزان نباید تحت الشعاع قرار گیرد و نباید آسیبی به اشتغال آنان برسد. مهندس پرویزی به هدررفت آب در شبکه های توزیع اشاره کرد و یادآور شد: در زمینه بازسازی شبکه های آب شرب در روستا و شهر اقدام خاصی صورت نگرفته است و در حوزه منابع آب روستایی نتوانستیم کاری انجام دهیم. به گفته وی شبکه های قدیمی آب به دلیل کمبود امکانات در گذشته سبب ایجاد افت شدید و پرتی آب شده است.
توجه ویژه به حوزه آب در لایحه بودجه ۹۶
استاندار افزود: در لایحه بودجه سال ۹۶ توجه ویژه ای به حوزه آب و تامین آن در شهر وروستا شده است تا توان کاهش پرتی آب بوجود آید. وی افزود: هم اکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد آب که با هزینه بالا استحصال می شود، به هدر می رود و دنبال کردن منابع جدید آب کار بیهوده ای است پس باید برای حفظ منابع موجود تلاش کرد. وی ضمن بیان میزان بالای بارندگی اخیر افزود: باید از ظرفیت های موجود حداکثر استفاده را انجام داد و با بازنگری بندهای خاکی و برنامه ریزی مناسب برای انجام امور اداری جابجایی سدها، بودجه و منابع مالی مورد نیاز را تامین کرد. به گفته استاندار خراسان جنوبی با اجرای طرح تعادل بخشی، اضافه برداشت آب از منابع آب های زیرزمینی استان از ۱۶۴ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۴ به ۱۳۴ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
۵۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد
وی بیان کرد: تعداد ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد که در کاهش اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی نقش موثری داشته است و در سال ۹۲ اضافه برداشت از منابع آب های زیرزمینی خراسان جنوبی ،حدود ۱۸۵ میلیون متر مکعب بوده است. مهندس پرویزی ادامه داد:۱۳۴ میلیون مترمکعب کسری در بلند مدت جبران می شود. وی خاطرنشان کرد: مصرف آب در تمامی حوزه ها باید مدیریت شود و بهبود وضعیت منابع آبی باید مدنظر قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*