آمادگی خراسان جنوبی برای صادرات گاز، برق و سیمان به افغانستان

استاندار خراسان جنوبی در دیدار وزیر حمل و نقل افغانستان گفت: در سال گذشته بالغ بر ۷۵۰ میلیون دلار صادرات از مرز ماهیرود به کشور افغانستان صورت گرفته است که امید است با توسعه روابط این میزان در سال جاری به یک میلیارد دلار برسد. مهندس سید علی اکبر پرویزی به اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه روابط اقتصادی بین خراسان جنوبی و استان های همجوار در افغانستان اشاره کرد و افزود: در حوزه راه های مواصلاتی اراده ما ساخت و اتمام راه ارتباطی ماهیرود -فراه است که در صورت مهیا شدن شرایط امنیتی آماده تسریع در اجرای این پروژه هستیم.
امنیت ملی ایران و افغانستان به هم گره خورده است
استاندار و رئیس شورای تأمین استان با بیان اینکه امنیت ملی ایران و افغانستان به هم گره خورده است خاطر نشان کرد: تعمیق و توسعه روابط با افغانستان از اهداف مهم و راهبردی جمهوری اسلامی ایران است
وی با بیان اینکه آماده بازگشایی بازارچه های مرزی در سایر مبادی ورودی هستیم گفت: با رایزنی هایی که با والیان ولایات فراه و هرات صورت گرفت آمادگی خود را به منظور ایجاد گمرک رسمی در مرزهای یزدان و دوکوهانه اعلام کردند که ما نیز آماده همکاری در این زمینه هستیم. مهندس پرویزی توسعه روابط را منوط به همکاری های مشترک دانست و افزود: در خصوص انتقال گاز از طریق CNGبه افغانستان، صادرات سیمان به این کشور با توجه به افتتاح قریب الوقوع کارخانه سیمان باقران و نیز انتقال برق به افغانستان آمادگی و زیرساخت های لازم وجود دارد که در صورت تسهیل شرایط اجرایی خواهد شد.
آماده واردات دام از افغانستان
مقام عالی دولت در استان، با بیان اینکه آماده واردات دام زنده و برخی محصولات کشاورزی از افغانستان هستیم گفت: احداث کشتارگاه و نیز برخی مستحدثات دیگر به منظور رعایت استانداردهای بهداشتی در مرز نیازمند خواست دو طرف و مشارکت کشور افغانستان است که در این صورت اقدامات و پیگیری لازم از طریق مجاری ذی ربط صورت خواهد گرفت.
استاندار خراسان جنوبی به وجود کارخانه قند قهستان اشاره کرد و افزود: با توجه به این امر آمادگی لازم به منظور خرید چغندر قند از کشاورزان افغانستان و تولید قند و نیز صادرات مجدد آن به این کشور با توجه به ظرفیت های موجود وجود دارد. وی به تبدیل گندم به آرد در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت افغانستان آماده ایم تا گندم از افغانستان وارد و در کارخانه های ما به آرد تبدیل و مجدداً صادر شود. وی ضمن اعلام آمادگی در خصوص کاهش عوارض گمرکی گفت: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان باید با تقویت ارتباط با تجار و بازرگانان افغانستانی زمینه های مراودات تجاری را بیش از پیش فراهم نمایند.
انتقال سوخت به کشور افغانستان
استاندار خراسان جنوبی به موضوع انتقال سوخت به کشور افغانستان اشاره کرد و افزود: به منظور جلوگیری از ورود و خروج کامیون ها به دو کشور آمادگی در خصوص احداث تانکر ذخیره سوخت و انتقال آن به افغانستان وجود دارد که این امر مستلزم مشارکت فعالانه دو طرف است.
ظرفیت های بسیار خوب خراسان جنوبی برای تعاملات مشترک
وزیر حمل و نقل افغانستان نیز گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران از گذشته های دور در سخت ترین شرایط در کنار افغانستان بوده و به عنوان بزرگترین حامی دولت و ملت افغانستان مورد توجه است.  محمد ا… بتاش، با بیان اینکه ما به همسایگی با ایران افتخار می کنیم، افزود: در چند سال اخیر با توجه به سیاست های اقتصادی ایران، حجم مبادلات تجاری و اقتصادی با این کشور به طرز چشمگیری افزایش یافته است. وی با بیان اینکه ما به دنبال توسعه بیش از پیش روابط با ایران و خراسان جنوبی در تمامی سطوح هستیم، گفت: تسهیلات خوبی در مرز ماهیرود از طرف ایران احداث شده است که بنا داریم بهتر از گذشته از آنها استفاده کنیم. وی افزود: در آن سوی مرز نیز بنا داریم مستحدثاتی به منظور تسهیل روابط ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*