۵۸۳ هزار میلیون ریال سهم خراسان جنوبی از اسناد خزانه اسلامی

arian
از اسناد خزانه در همه کشورهای دنیا بعنوان یک ابزار مالی استفاده می شود که در ایران برای اولین بار در قانون بودجه سال ۹۲ به اسناد خزانه اسلامی اشاره شده و پروسه اجرایی آن از سال ۹۴ آغاز شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ما و میزان بهره مندی استان از این اسناد اذعان داشت: مطمئنا در سالهای آینده استفاده از این اسناد فراگیرتر خواهد شد چرا که سود این اسناد بدلیل مسائل شرعی صفر می باشد و داد وستد آن فقط در فرابورس امکان پذیر می باشد و بر این اساس هر شخص حقیقی و حقوقی که با دولت همکاری دارد علاوه بر شماره حساب باید دارای کد بورسی هم باشد.
آرین  با بیان اینکه در سال جاری تخصیص اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استانی بصورت ترکیبی شامل اسناد خزانه اسلامی موضوع بند ز تبصره ۵ قانون بودجه ۹۵ و تخصیص نقدی به استان ها ابلاغ شده ، افزود :بر این اساس سهم خراسان جنوبی از اسناد خزانه اسلامی موضوع بند ز تاکنون ۵۸۳ هزار و ۳۷۴ میلیون ریال می باشد که به دستگاه های اجرایی از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای اختصاص یافته است .
وی ادامه داد: هم چنین تخصیص اعتبارات پروزه های تملک دارایی های سرمایه ای ویژه موضوع پیوست شماره یک قانون بودجه سال جاری از محل بند ه تبصره ۵ به میزان ۱۱۳ هزار و ۱۶۰ میلیون ریال به استان ابلاغ شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان جنوبی با بیان اینکه فرآیند ابلاغ این اسناد به دستگاه های اجرایی صورت گرفته است، گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در کمیسیون تخصیص اعتبارات استان در فرصت قانونی  باقیمانده نسبت به جذب کامل تخصیص اعتبارات در قالب اسناد خزانه اقدام خواهد شد .
آرین افزود : اسناد خزانه بند ه عمدتا به بدهی های مسجل و بر پایه اسناد و مدارک مثبته تعلق می گیرد اما اسناد خزانه بند ز صرف تخصیص های اولویت دار می شود و نیازی به خاتمه پروژه نیست به عبارت دیگر برای هر قیمتی از قراردادها که اجرایی شده باشند اسناد بند ز قابل پرداخت است . وی اذعان داشت : سازمان برنامه و بودجه با رعایت قوانین و مقررات و با حفظ سهم شهرستانی اعتبارات از منابع مختلف و با در نظر گرفتن محدودیت های دستگاه های اجرایی و پرداخت های اجتناب ناپذیر آنها که ناگزیر باید بصورت نقدی تسویه گردد نسبت به ابلاغ تخصیص اعتبارات اقدام می نماید سپس دستگاه های اجرایی با رعایت اولویت نسبت به پرداخت بدهی های پیمانکاران و مشاوران اقدام و نتیجه به سازمان منعکس می گردد. وی تصریح کرد: انتشار و توزیع اسناد خزانه اسلامی سال جاری اولین تجربه در سطح وسیع در کشور می باشد که خزانه داری کل کشور تعهد پرداخت آن را در سر رسید کرده است .
وی ادامه داد :استفاده از این اسناد بعنوان وثیقه ، انتقال الکترونیکی اعتبارات، عدم امکان جعل، شفافیت مالیاتی و شناسایی ذی نفعان واقعی از جمله مزایای اجرای این طرح می باشد که امید است دستگاه های اجرایی و پیمانکاران در سنوات آتی حداکثر بهره را از این اسناد ببرند .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*