تاریخ نگار / صدور حکم اعدام اسدی

 گفتگوی امروز خراسان جنوبی با کاظم غنی فرهیخته بیرجندی (۹)IMG_6440
شهردار اسبق بیرجند در ادامه صحبتهایش در خصوص اسدی می گوید: بعدها بحث کشف حجاب از سوی رضا شاه مطرح گردید و وی به اسدی دستور داد که کشف حجاب را از مشهد و استان خراسان آغاز کند اما اسدی که فردی متدین و قلبا مخالف کشف حجاب بود گفته بود که با توجه به مذهبی بودن و زیارتی بودن مشهد و خراسان صلاح نیست که بحث کشف حجاب از این شهر و استان آغاز شود زیرا باعث ایجاد حساسیت هایی در نزد علما و مردم متعصب این منطقه خواهد شد. استاندار وقت که مترصد فرصتی برای ضربه زدن به اسدی بود، پس از اطلاع از این موضوع، خطاب به رضاشاه نوشت که با وجود مخالفت های اسدی من آمادگی کامل دارم تا اوامر شما مبنی بر عملیاتی کردن کشف حجاب در مشهد و خراسان را با قدرت اجرا نمایم و رضا شاه نیز به پاکروان گفته بود خودت کشف حجاب را اجرا کن و پاکروان در این راستا اقدام کرده بود.
شهردار اسبق بیرجند ادامه می دهد: اسدی به محض اطلاع از موضوع با علما صحبت کرد و مقرر شد که برای برپایی تجمع مردمی  اعتراض آمیز در مسجد گوهرشاد و سخنرانی افشاگرانه شیخ بهلول برنامه ریزی کنند. در ادامه هم به صورت خودجوش بحث کفن پوش شدن جمعی از مردم فریمان و آمدنشان به مشهد و درگیری ارتش با معترضین و به خاک و خون کشیده شدن عده ای از معترضین پیش آمد و استاندار خراسان به رضاشاه پیغام فرستاده بود که تمامی این مسایل و اعتراضات، دسیسه اسدی است و او مردم را دعوت به اغتشاش و اعتراض بر علیه حکومت می کند و لذا اسدی به زندان افتاد. البته مقامات امنیتی دستور ارائه مدارک مستند دال بر گناهکار بودن اسدی را صادر کرده بودند و استاندار خراسان که می دانست مدرکی بر علیه اسدی وجود ندارد شخصا به زندان رفته بود و به اسدی گفته بود که بر علیه تو مدرک دارند و احتمال اعدامت وجود دارد. اسدی که از نیت سوء استاندار نسبت به خودش بی خبر بود هر گونه دخالتش در اعتراضات را رد کرده بود اما استاندار گفته بود که دستخطی از تو دارند که در آن مردم را به قیام بر علیه حکومت دعوت کرده ای. اسدی باز هم این موضوع را رد کرده بود و استاندار گفته بود پس برای آنکه بی گناهیت ثابت شود، متنی را که به تو می دهم بنویس تا برای مقایسه با دستخط مذکور ببرم و وقتی ببینند خط تو با خط آن نامه مطابقت و شباهت ندارد تو را آزاد خواهند کرد. اسدی با همه مدیریت و هوش بالایش فریب خورده و متن را می نویسد و در ادامه هم به درخواست استاندار برای مطابقت امضا، آن را امضا می کند و پاکروان هم که منتظر چنین فرصتی بوده بلافاصله آن نامه را به عنوان مدرک جرم به مقامات امنیتی حکومت ارائه می دهد و آنها هم با دیدن نامه، حکم اعدام اسدی را صادر می کنند…..

شهردار اسبق بیرجند در ادامه بیان سرگذشت اسدی اضافه می کند: از آنجا که یکی از پسران اسدی داماد محمد علی فروغی نخست وزیر رضاشاه بوده لذا فروغی به نزد رضاشاه می رود و با گفتن اینکه اسدی مقصر نیست و بر علیه او توطئه چیده و بی جهت او را متهم کرده اند؛ از رضا شاه می خواهد تا دستور لغو حکم اعدام اسدی و انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه را صادر کند. رضا شاه دستور لغو حکم اعدام اسدی را صادر کرده و این دستور ارسال می شود. دستور رضا شاه مبنی بر عدم اجرای حکم اعدام اسدی صبح زود توسط پیک به درب منزل استاندار خراسان برده می شود و پاکروان وقتی نامه را از مستخدمش دریافت و از محتوای آن با خبر می شود، مجدداً آن را در پاکت گذاشته و پلمپ پاکت را به حالت اولیه درآورده و به مستخدمش می گوید آن را به پیک بده و بگو استاندار خواب است و ساعت ۸ صبح به بعد آن را به استانداری ببرد. پاکروان در این فاصله به سرعت دست به کار شده و با عجله مقدمات اعدام اسدی را طبق دستور قبلی رضا شاه فراهم و قبل از ساعت اداری حکم اعدام در میدان صبحگاه لشکر خراسان به اجرا درمی آید . پاکروان در ادامه به استانداری رفته و پس از در یافت دستورلغو حکم اعدام با تظاهر به ناراحتی ادعا می نماید که دستور رضا شاه مبنی بر عدم اجرای حکم اعدام اسدی دیر به دستش رسیده است و به این ترتیب کتاب زندگی محمد ولی خان اسدی مشهور به مشکات الدیوان بسته می شود و پیکرش را به عنوان مغضوب حکومت در قبرستانی دور افتاده در مشهد دفن می کنند . البته با وجود تمام مسایل ، رضا شاه از شنیدن خبر مرگ اسدی ناراحت می شود و بعدها که به حقیقت ماجرا و بیگناهی اسدی پی می برد دستور می دهد تا جسدش را پس از نبش قبر به حرم مطهر امام رضا (ع) منتقل و در آنجا به خاک بسپارند.
غنی در ادامه می گوید : از آنجا که منزل محمد ولی اسدی در کوچه اسدی (خیابان شهید مطهری کنونی ) واقع بوده این کوچه به نام اسدی مشهور بود و همانطور که اشاره شد بعدها در زمان مسئولیت من به عنوان شهردار، بحث بازگشایی معبری برای خارج شدن شهر از بن بست مطرح گردید و با نظر کارشناسان فنی، کوچه اسدی برای تعریض و ایجاد معبر جدید انتخاب گردید و پس از انجام عملیات تعریض با نظر علم، این خیابان به عنوان خیابان اسدی یعنی همان نام قبلی کوچه نامگذاری گردید. البته با وجود اینکه خیابان اسدی به شهید مطهری و سه راه اسدی نیز به شهید راستگو مقدم تغییر نام یافته اما هنوز هم شهروندان بعضا از این سه راه به نام سه راه اسدی نام می برند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*