اخبار کوتاه/

 در صورت تخصیص اعتبار ۱۲ میلیارد ریالی:۱۴۴ طرح هادی در روستاهای استان اجرا و تکمیل می شود

بر اساس تبصره ۲۷ قانون بودجه ۹۵ و موافقت نامه های صورت گرفته در این خصوص مقرر شده ۸ درصد اعتبارات عمرانی برای اجرا و تهیه طرح های هادی در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد که سهم خراسان جنوبی از این ۸ درصد ۱۲ میلیارد و ۱۰۸ میلیون ریال می باشد.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این مطلب گفت: در صورت تخصیص کامل این میزان اعتبار اجرای طرح هادی در ۵۸ روستا و تکمیل آن در ۸۶ روستای دیگر در دستور کار قرار خواهد گرفت. وی افزود: سال گذشته برای اجرای طرح های هادی از محل استانی ، ملی و قیررایگان اعتباری معادل ۲۷ میلیارد و ۶۷۷ میلیون تومان تخصیص یافت که از این رقم ۲۳ میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان تخصیص پیدا کرد .
وی میزان اعتبار مشخص برای قیر رایگان را در سال جاری ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: در استان خراسان جنوبی ۹۰۴ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که از این تعداد طرح هادی در  ۸۹۸ روستا قابل تهیه و اجرا بوده است. وی اذعان داشت: برای انجام مطالعات و تهیه نقشه طرح هادی این روستاها تاکنون ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است. معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان جنوبی افزود: تاکنون طرح هادی در ۴۲۸ روستای استان با اعتبار ۶۸ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان اجرا شده که شاخص اجرای طرح هادی در کشور ۴۰ و در خراسان جنوبی ۴۷ درصد بوده است .

آثاری از دوره اشکانی و ساسانی طبس شناسایی شد
مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از شناسایی آثاری از دوره اشکانی و ساسانی در نزدیکی روستای یوسف آباد ون (دهنوون) شهرستان طبس خبر داد. سید احمد برآبادی افزود: پشته سیاه یا پشته عبدل آباد تپه ای در جنوب غرب روستای یوسف آباد بم(ون) است که بر فراز آن بقایای یک برج خاموشی (دخمه) متعلق به دوره اشکانی –ساسانی شناسایی شد. این اثر در حال حاضر تنها برج خاموشی (محل قراردادن اجساد مردگان بنابر اعتقادات زرتشتیان) متعلق به دوران تاریخی است که در محدوده خراسان جنوبی شناسایی شده است. تنها تفاوت این اثر با دخمه های دیگر مناطق کشور این است که فاقد دیوار مدور بر اطراف فضای داخلی است. این احتمال وجود دارد که دیوار پیرامون دخمه از بین رفته باشد.

حضور گسترده گردشگران خارجی در روستای دهسلم
از ابتدای مهر ماه سال جاری بازدید مسافران و گردشگران داخلی و خارجی از بیابان لوت، پایگاه و روستای دهسلم رشد چشمگیری داشته است. زهرا رضایی ملکوتی سرپرست پایگاه بیابان لوت استان خراسان جنوبی در این خصوص گفت: با توجه به کاهش دما در شش ماهه دوم سال و مساعد شدن شرایط آب و هوایی در روستای دهسلم و بیابان لوت، آمار گردشگران داخلی و خارجی رشد چشمگیری داشته است.

ساخت و سازهای غیر کارشناسی در مدرسه شوکتیه
در پی ساخت و سازهای غیر کارشناسی و تغییر در نمای داخلی بنای ثبتی مدرسه شوکتیه سعیدی خواه نماینده فرمانداری و کارشناسان و سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان بیرجند از این مدرسه بازدید کردند. سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان بیرجند گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه از مدتی پیش ضمن بازسازی و مرمت بنای مدرسه شوکتیه این مکان را به عنوان مدرسه شبانه روزی قرآن مورد استفاده قرار داده است که این کار در راستای کاربردی نمودن بنای مذکور کار بسیار ارزشمندی است مع ذالک مسدود نمودن جلوی برخی از ایوانها و اخیراً نصب تاسیسات گرمایشی در ایوانهای مذکور، اقدامی کاملاً غیر کارشناسی و مغایر ضوابط حفاظتی آثار تاریخی است. فولادی در ادامه ضمن تشکر از اداره کل اوقاف و امورخیریه استان در خصوص مرمت بنا، استفاده بهینه و کاربردی نمودن آن، خواستار برداشته شدن تیغه های ایجاد شده جلوی ایوانها و عدم نصب تاسیسات گرمایشی در ایوانهای شرقی و غربی شد.

بازدید گردشگران آلمانی از قلعه فورگ
سرپرست میراث فرهنگی شهرستان درمیان گفت: یک تور از گردشگران کشورآلمان و دو تور گردشگری داخلی در آبان ماه از قلعه و روستای هدف گردشگری فورگ بازدید کردند. شهسواری افزود : این گردشگران از قلعه و بافت تاریخی روستای هدف گردشگری فورگ بازدید کردند و این منطقه را یکی ازنقاط عطف گردشگری خود دانستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*