آخرین خبر :

پاسخ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به یک گزارش

احتراماً در پاسخ به مطلب مندرج در خبرگزاری فارس با تیتر «تخریب اراضی سنددار مردم ….» و درج آن در روزنامه امروز خراسان جنوبی پاسخ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در دو بخش «گردشکار پرونده» و «پاسخ به شبهات مطرح شده «جهت تنویر افکار عمومی درج می گردد.
الف) گردشکار پرونده آقای محمد جعفری نسب
۱- اراضی مورد ادعای نامبرده جزو اراضی ملی و مرتع پلاک رکات از بخش ثبتی ۲ شهرستان بیرجند می باشد، که در راستای اجرای ماده ۲ قانون حفظ و حمایت از ذخایر جنگلی کشور مصوب سال ۱۳۷۱ قسمتی از آن به عنوان اراضی ملی و مرتعی قلمداد شده و پس از طی تشریفات قانونی سند مالکیت اراضی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور صادر شده و مطابق ماده یک قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع، جزو اموال عمومی محسوب و متعلق به دولت می باشد.
۲- آقای محمد جعفری نسب به موجب درخواستی منضم به نقشه اراضی مورد ادعا در شهریورماه ۱۳۹۰ خواستار اطلاع از وضعیت (ملی و مستثنیات) اراضی شده که اداره منابع طبیعی بیرجند طی نامه ای به شماره ۵۹۳۶-۲۴/۶/۹۰ اعلام نموده، از کل زمین مورد ادعا مقدار ۱۱۱۰۰ مترمربع جزو مستثنیات و مقدار ۸۹۰۵۸ مترمربع جزو اراضی ملی منظور شده است.
۳- در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ مأمورین حفاظتی منطقه گزارش دادند: آقای جعفری نسب اقدام به دیوارکشی در اراضی منابع ملی و نصب در در ورودی محوطه نموده است. باتوجه به اینکه نامبرده از ملی بودن اراضی آگاهی کامل داشته و اقدامات وی تماماً در اراضی ملی صورت گرفته، پرونده تخلفی برای ایشان تنظیم و به مراجع قضایی ارسال گردید.
علیهذا با عنایت به اینکه پرونده تخلف آقای محمد جعفری نسب در دادگاه در حال رسیدگی بوده، ایشان تا تعیین تکلیف اراضی در مراجع قضایی حق فعالیت نداشته؛ لیکن متأسفانه بدون توجه به تذکرات مبنی بر ملی بودن اراضی به فعالیت خود ادامه داده است.
۴- با استناد به آرای شماره ۹۳۰۹۹۷۵۶۱۰۱۰۰۰۴۳-۲۵/۰۱/۹۳ شعبه اول و ۹۳۰۹۹۷۵۶۱۲۳۰۰۲۶۸-۱۹/۰۳/۹۳ شعبه سوم دادگاه تجدید نظر استان از مجموع مساحت ۸۹۸۳۸ مترمربع مورد ادعای ایشان سطحی معادل  ۸۸۱۲ مترمربع در پنج قطعه زمین حکم به احیا صادر شده و مابقی اراضی کما فی السابق  ملی اعلام گردیده است و با توجه به اینکه نامبرده حاضر به رفع تصرف اراضی نبوده این اداره در خصوص خلع ید و قلع و قمع،  دادخواستی تنظیم و موضوع به دادگاه ارجاع و مورد رسیدگی قرار گرفته و طی آرای شماره۹۴۰۹۹۷۵۶۱۰۱۰۰۰۲۵ و ۹۴۰۹۹۷۵۶۱۲۳۰۰۷۴۳ صادره از شعبه اول حقوقی و سوم تجدید نظر رأی به خلع ید و قلع و قمع و اعاده به وضع سابق اراضی صادر و طی حکم شماره ۹۴۱۰۱۱۵۶۱۰۵۱۵۸۴۴ اجرا شده است.
ب) پاسخ به شبهات:
۱- در خصوص ادعای ایشان مبنی بر عدم اطلاع و اخطار قبلی به استحضار می رساند: آقای محمد جعفری نسب و وکیل ایشان در تمامی مراحل دادرسی در دادگاه ها حضور داشته و تمامی ابلاغیه ها توسط مراجع محترم قضایی به نامبرده و وکیل ایشان ابلاغ شده است.
۲- براساس صورتمجلس پیوستی تمامی وسایل، اموال و دام های موجود لیست برداری و به صورت سالم تحویل آقای محمد جعفری نسب گردید و ادعای ایشان مبنی بر تخریب آغل گوسفندان بر روی حیوانات کذب محض و صرفاً به منظور تشویش اذهان عمومی می باشد.
۳- در خصوص قطع درختان اعلام می دارد: در اراضی مورد اشاره که حکم قلع و قمع توسط مراجع محترم قضایی صادر و از سوی دایره اجرای احکام و با هماهنگی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی اجرا شده هیچ گونه درخت وجود نداشته است که قطع گردد. به هر حال روند کاری و سیاست اجرایی این اداره کل صرفاً در راستای انتقال و جابجایی پوشش گیاهی در زمان مناسب می باشد.
۴- براساس سند مورد ادعای ایشان (که براساس ماده ۱ قانون ملی شدن جنگلها و مراتع از درجه اعتبار ساقط است) مساحت ملک وی ۱۷۵۳۸ مترمربع می باشد، حال ایشان مساحتی بالغ بر ۸۹۸۳۸ مترمربع را تصرف نموده و حاضر به تحویل اراضی به دولت نشده است و این عمل مصداق بارز تصرف عدوانی و تمرد از قوانین و به سخره گرفتن تصمیمات مقام محترم قضایی می باشد.
۵- ایشان در موارد متعدد خود را وابسته به مقامات عالی رتبه نظام معرفی کرده و سعی نموده با تهدید، توهین و افترا به کارکنان خدوم یگان حفاظت منابع طبیعی استان از اجرای قانون جلوگیری نماید که نامبرده در دستگاه محترم قضایی به ۹۱ روز حبس محکوم و با توجه به اظهار ندامت وی و گذشت همکاران این اداره کل اجرای حکم ایشان به مدت یک سال تعلیق شده است.
۶- در نهایت این اداره کل حق خود را محفوظ می داند از آقای محمد جعفری نسب به دلیل نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در مرجع صالحه قضایی طرح دعوی نماید.
روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*