یادداشت امروز/صادقانه رضوی باشیم

امروز خراسان جنوبی – رضا زنگوئی
همیشه ولادت و شهادت امام را فرصتی می دانم که باید آدمی با بهره بردن از آن خود را به ساحت معرفتی امام نزدیک کند. اشکی هم که در شهادت ها از دیده جاری می شود باید دل را چنان بشوید که به معنای تام و تمام کلمه” حرم ا…” شود.
اصلا این ماموریت انبیا و اولیا ست تا دل مردمان را برای خدا از شیطان پس بگیرند. با این نگاه هرکس باید حضور ولی خدا را در خویش از کارنامه عملی خود بسنجد چه حس تعلق و احساس دوست داشتن اگر به شناخت نرسد چندان که باید راه را باز نمی کند. آدمی باید با معرفت ، در کنار ولی خدا قرار بگیرد و همه شئون زندگی را با حضرتش هماهنگ کند. این سخن روشن حضرت امام رضا (علیه اسلام) است که:«شیعیان ما کسانی هستند که تسلیم امر و نهی ما باشند گفتار ما را سر لوحه زندگی خود قرار دهندمخالف دشمنان ما باشند و هر که چنین نباشد از ما نیست.»
پس در هنسه کلام عالم آل محمد نیز شیعگی و ولایت، بارها فراتر از احساس، عین عمل است. یعنی باید همه باید ها و نباید های زندگی همانی باشد که امام می فرمایند. دشمنی ها و دوستی ها هم با معیار امامت سنجیده شود و رنگ تبری و تولی بگیرد و در کل، زندگی جوری باشد که همگان شاخص های کلام و رفتار امام را در آن ببینند و بتوان برای فرد شناسنامه رضوی صادر کرد والا اگر رفتار و گفتار و پندار رضوی نباشد، هزار بار هم که بگرییم دردی که باید درمان نخواهد کرد.  این را خود امام با مرزبندی شفاف تعریف کرده اند که ؛ هر که چنین نباشد از ما نیست. لذا ما که خواهان بودن “از” امام و در شمار موالیان حضرت هستیم باید نو به نو اعمال خود را با احادیث و سیره زندگی ایشان بسنجیم و اصلاح کنیم تا به آنچه می خواهیم که همانا زیارت و معرفت است برسیم. برای این رسیدن هم باید با به سازی رفتار با مردم شروع کنیم و ادامه دهیم و صداقت را در برنامه کاری هر روزه مان عمل کنیم چرا که امام رضا (علیه السلام) می فرماید:«لَیسَ مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً أو ضَرَّهُ أو ماکَرَهُ.» «از ما نیست کسی که با مسلمانی دغل‌کاری کند، یا به او زیان رساند، یا به او نیرنگ زند.» پس باید زندگی از دغل باز پس بستانیم و با مردم به همان ترازویی معامله کنیم که دوست داریم مردم و خدای مردم با ما معامله کنند. این یعنی ولایت پذیری عملی که می تواند آدمی را به بهشت ببرد.  فکر می کنم ما در شهادت امام رضا باید تجدید بیعت کنیم با امام بر این که صداقت را سرلوحه کار بگیریم و خود را به صف یاران امام برسانیم…

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*