استاندار در نشست صمیمی با کتابداران تاکید کرد:استفاده از ظرفیت دستگاه ها و دانشگاه ها برای نهادینه شدن کتابخوانی

استاندار خراسان جنوبی به همراه معاون سیاسی اجتماعی و امنیتی استانداری ضمن بازدید از کتابخانه های  الغدیر و استاد سعیدی  بیرجند با کتابداران استان در سالن مطالعه کتابخانه الغدیر نشست صمیمی داشت. مهندس پرویزی در این جلسه با اشاره به اهمیت مطالعه  گفت: به رغم حمایت های خوبی که از سوی دولت در چند سال اخیر از نهاد کتابخانه های عمومی صورت گرفته هنوز مشکلاتی در این بخش وجود دارد.  وی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت ها برای نهادینه سازی امر مطالعه استفاده کرد، افزود: مسئولین ذی ربط تلاش کنند تا از ظرفیت دستگاه ها و دانشگاه ها برای این امر به نحو مطلوب و مناسب استفاده شود.
کمک دولت تدبیر و امید به نهاد کتابخانه
استاندار با بیان اینکه کتابخانه ها نیازمند توجه ویژه همه دستگاه ها و نهاد ها هستند، عنوان کرد: بخشی از مشکلات کتابخانه ها قابل حل می باشد و باید تمام دستگاه های فرهنگی و آموزشی به کمک نهاد کتابخانه بشتابند. وی به مشکلات موجود در نهاد کتابخانه ها در سطح کشور و استان ها اشاره کرد وافزود: در دولت تدبیر و امید و از طریق اصلاحیه ای که در قانون بودجه صورت گرفته کمک های خوبی به این نهاد مهم صورت گرفت اما با توجه به مشکلات زیادی که در این زمینه وجود دارد باید اقدامات بیشتری برای رفع مشکلات موجود در این بخش از سوی متولیان امر صورت گیرد.
احداث کتابخانه بر اساس آمایش سرزمینی باشد
مهندس پرویزی  با بیان اینکه از اعتبارات و امکانات موجود باید به بهترین نحو و به شکلی بهینه استفاده شود، افزود: احداث کتابخانه و حتی سالن مطالعه باید بر اساس یک کار کارشناسی و بر اساس آمایش سرزمینی مرتبط در این زمینه صورت گیرد تا بتوان در راستای رفع نیاز مراجعین اقدامات لازم را صورت داد.
وی ضمن تاکید بر استفاده مناسب از فضاهای موجود در سطح شهرستان ها و روستاهای استان ، گفت: نیازمندی های مناطق باید بر اساس واقعیات مورد توجه قرار گیرد تا اقداماتی که صورت می گیرد دارای خروجی و بازخورد مناسب باشد. وی ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، گفت: کتابداران قشری مهم و ارزشمند هستند که در راستای افزایش سطح آگاهی و اطلاعات آحاد مختلف مردم تلاش می کنند.
کتابخانه های استان نیازمند کمک دولت  و خیرین هستند
در ابتدای این جلسه  مدیرکل کتابخانه های استان  خراسان جنوبی با بیان اینکه استان رتبه دوم سرانه اعضای کتابخانه های کشور را دارد، گفت: هم اکنون ۵۴ هزار و ۷۵۳ نفر عضو کتابخانه های عمومی استان هستند. رضایی اظهار کرد: خراسان جنوبی از لحاظ زیربنای کتابخانه ای با دارا بودن ۲۲ هزار و ۲۸۸ متر در رتبه ششم و از لحاظ سرانه کتاب در رتبه چهارم کشور قرار دارد. وی با اشاره به شاداب سازی فضای کتابخانه ها افزود: در این راستا بازسازی و بهسازی کتابخانه الغدیر و خدیجه کبری بیرجند با اعتبار ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال انجام شد و کتابخانه های خوسف، طبس، نهبندان و فردوس با همین میزان اعتبار در حال مرمت و بهسازی است.
وی با بیان اینکه به دلیل اولویت مسائل اقتصادی و زیرساختی در سال های گذشته در حوزه کتاب و کتابخوانی اقدامات مناسبی انجام نشده است، یادآور شد: پنج کتابخانه در روستاهای استان و شهرستان قاینات در دست مرمت و بهسازی است. رضایی، خواستار ورود خیران به امور کتابخانه های عمومی شد و افزود: نهاد کتابخانه های عمومی با اعتبارات دولتی به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد. وی در ادامه به مشکلات نهاد کتابخانه های استان اشاره و خواستار کمک به تجهیزات کتابخانه های استان، کمک به ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند و در اختیار قرار دادن ساختمان های بلا استفاده دستگاه های دولتی  برای ایجاد فضای  کتابخانه و مطالعه شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*