فراز و فرودها در میدان والیبال نشسته استان

وارد سالن ورزشی حجاب می شوم در گوشه سمت چپ ورزشکاران والیبال نشسته بیرجند مشغول تمرین هستند. ۱۲ ورزشکار رده بزرگسالان در زمین ورزش حضور دارند و برای حضور در رقابت های قهرمانی کشور آماده می شوند، مربی تیم و دو نفر از فرزندان ورزشکاران حاضر در تمرین نیز بصورت نشسته مشغول تمرین با ورزشکاران والیبالیست هیأت جانبازان و معلولین بیرجند هستند. جواد شکروئی از ورزشکاران با تجربه هیأت جانبازان و معلولین بیرجند است، می گوید: بعد از یک سال از معلولیتم به کمک مربیان ورزش باستانی را آغاز کردم و با تلاش و انگیزه کافی توانستم حائز مدال طلا و برنز مسابقات قهرمانی کشور شوم.

او هیجان و معنویت ورزش باستانی را بسیار مهم می داند و می گوید: بعد از مدتی تمرین در ورزش باستانی متأسفانه دچار مشکل جسمی می شوم و پزشک معالجم مرا از تمرین ورزش های سنگین منع می کند و به سراغ ورزش والیبال می روم.

شکروئی می گوید: حدود ۴ سال است که ورزش والیبال را شروع کرده ام و در مسابقات مختلف استانی و قهرمانی کشور شرکت داشته ام ولی در این مدت بیشتر یک روال دیدم و مربیان زیادی برای آماده سازی بازیکنان حضور داشتند اما چندان تغییر محسوسی در وضعیت ورزش والیبال نشسته دیده نشده است.

او به غیرت ورزشکاران والیبال نشسته اشاره می کند و می گوید: اگرچه ورزش برای سلامتی ورزشکاران معلول مهم است و بخاطر تحرک کمتری که دارند ورزش را انتخاب می کنند و به تمرین مشغول هستند ولی روال عادی تمرین خسته کننده می شود و حضور در مسابقات می تواند کمک زیادی به تجربه بازیکنان و بهبود وضعیت ورزش والیبال نشسته کند.

به گفته وی حدود چند هفته ای از تمرینات مداوم آنها با حضور مربی با سابقه استان شروع شده است که نکته های کلیدی را در حین تمرین و پایان بازی به ورزشکاران می گوید و اگر مسئولین هیأت جانبازان و معلولین استان حمایت های خوبی را از تیم و مربی حاضر نمایند می توانند در مسابقات نتایج خوبی را کسب کنند.

او معلولیت را محدودیت نمی داند و حمایت خانواده ها از معلولین را جزو اولویت های پیشرفت ورزش هیأت می داند و می گوید: خانواده ها فرزندان معلول را به تمرینات ورزشی بیاورند و از نزدیک با روند تمرینات آشنا شوند تا انگیزه بهتری برای حضور فرزندان معلول آنها در میادین ورزشی صورت گیرد و بتوانند ورزش مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

در ادامه مهدی علی آبادی متولد ۷۱ که از ناحیه پا معلول و جوان ترین ورزشکار حاضر در تمرینات والیبال نشسته است، می گوید: ورزش را به صورت شخصی و با افراد سالم پیگیری می کردم ولی زمانی که برادر معلولم در تمرینات هیأت جانبازان و معلولین شرکت کرد من نیز علاقه مند شدم با معلولیتی که دارم به ورزش والیبال بپردازم.

او اولین حضور در تمرینات والیبال نشسته را تجربه می کند و می گوید: امکانات و تجهیزات خوبی داریم و مسابقات تدارکاتی می تواند به تجربه بازیکنان کمک زیادی کند.

او ادامه می دهد: خوشبختانه با کمک و حمایت مسئولین و خانواده توانسته ام در ورزش والیبال موفقیت هایی کسب کنم و علاقه دارم این ورزش را ادامه دهم.

سنبلی از دیگر ورزشکاران معلول والیبال نشسته است و ورزش را از سال ۷۶ شروع و در رشته های باستانی و دو ومیدانی نیز حضور داشته است، می گوید: عشق، علاقه، غیرت و سلامتی ورزشکاران والیبالیست است که در تمرینات حضور دارند درحالی که نبود مسابقات کافی انگیزه را از بازیکنان سلب کرده است.

او به قرار گیری در شرایط مسابقات اشاره می کند و می گوید: مسابقه با تمرین فرق می کند و بهترین مسابقات را با شهرستان فردوس نزدیک ۲ سال پیش داشتیم و بعضی اوقات نیز در مناسبت های مختلف مسابقات درون استانی برگزار شده است.

او ادامه می دهد: تمرین زیاد انگیزه بازیکن را از دست می دهد و مسابقات کمک زیادی می کند که ورزشکاران تجربه کافی را بدست آورند.

او که مسئول هیأت والیبال نشسته بیرجند نیز است به کمبود بازیکن و ضعف در طرح استعدادیابی هیأت جانبازان و معلولین بیرجند اشاره می کند و می گوید: من به عنوان متصدی امر ورزش از مسئولین بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی تقاضا دارم با تعامل و همکاری های لازم ورزشکاران معلول جسمی حرکتی زیر ۱۸ سال را به هیأت جانبازان و معلولین معرفی نمایند.

او با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی نسبت به استان های همجوار از ۴ سال پیش رشد چندانی در زمینه ورزش والیبال نشسته نداشته است، گفت: در مسابقات ۴ سال پیش تیم زاهدان با حداکثر ۱۰ بازیکن و تیم خراسان جنوبی ۱۴ بازیکن شرکت داشت اما اکنون تیم زاهدان ۳۴ بازیکن در رده های مختلف سنی دارد که می تواند ۴ تیم را به مسابقات راهی کند و مسابقات درون استانی را برای آمادگی تیم هایش برگزار می کند اما متأسفانه ما بابت هزینه سفر و بازی های تدارکاتی با کمبود بودجه و بازیکن روبرو هستیم.

سنبلی نبود اسپانسر و ضعف مالی را از دیگر مشکلات ورزش والیبال نشسته عنوان می کند و می گوید: تیم خراسان جنوبی پس از ۴ سال به مسابقات کشوری اعزام می شود در حالی که دیگر تیم های استانی در مسابقات لیگ دسته یک و دو کشور حضور دارند .

به گفته وی امکانات و تجهیزات و تمرین به تنهایی نمی تواند در رشد ورزشکار نقش داشته باشد بلکه قرارگرفتن در مسابقات به شناسایی نقاط قوت و ضعف بازیکن کمک زیادی می کند و همچنین حضور مربیان با تجربه و حمایت های مسئولین امر ورزش هیات جانبازان و معلولین در پیشرفت ورزش تاثیر بسزایی دارد.

او می گوید: اگر هر مسئولی از روی دلسوزی پیگیر ورزشکاران جانباز و معلولین است بهتر است که کار نکند و مسئولین و متولیان امر ورزش جانبازان و معلولین به فکر ورزش استان باشند وبه شرایط جسمانی و تمرینی بازیکنان توجه بیشتری نمایند.

در ادامه حسین شخمگر مربی تیم والیبال نشسته بیرجند با اشاره به اینکه حدود ۲ سال است در تمرینات این تیم حضور دارد، می گوید: تجربه مسابقات مختلف در کنار ورزشکاران هیات جانبازان و معلولین استان داشته ام و تمرینات ویژه ای برای آماده سازی تیم والیبال نشسته صورت می گیرد و حضور در بازی های تدارکاتی می تواند به تجربه بازیکنان کمک کند.

او ادامه می دهد: تیم فردوس و بیرجند بازیکنان با تجربه ای دارد که در مسابقات کشوری ۸ بازیکن بزرگسال و ۴ نوجوان به مسابقات قهرمانی کشور از بین تیم های مختلف استان به مسابقات اعزام می شوند.

به گفته او تکنیک، کیفیت و باهوشی در ورزشکاران خراسان جنوبی فرصت رشد زیادی را برای بالا بردن جایگاه ورزش جانبازان و معلولان در میادین ورزشی فراهم کرده است و حضور در مسابقات می تواند تجربه ورزشکاران را افزایش داده و انگیزه کافی در بین بازیکنان بوجود آورد و نتایج خوبی در مسابقات کسب نمایند.

او حضور در جمع ورزشکاران جانباز و معلول را وظیفه خود می داند و می گوید: من از این کار لذت می برم و اولویت هر فعالیتی و یا کار جمعی اخلاق است، آنچه که آموخته ام را در اختیار ورزشکاران قرار می دهم چرا که معتقدم حق ورزش خراسان جنوبی به ویژه والیبال آزاد و نشسته بیشتر از این هاست و نیاز به تلاش همه ورزشکاران و مسئولین امر ورزش دارد تا در میادین مختلف ورزشی حضور پر رنگ تری را داشته باشند و نتایج خوبی در مسابقات قهرمانی کشور کسب نمایند.

۳s2

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*