اخبار علمی/جدیدترین عارضه ابتلا به کرونا در کودکان

افزایش توانایی بدن در تخریب تومورهای سرطان سینه با یک داروی جدید

افزایش توانایی بدن در تخریب تومورهای سرطان سینه با یک داروی جدید

نتایج یک مطالعه روی موش‌های مبتلا به سرطان سینه نشان می‌دهد؛ داروی cGAMP، موجب فعال شدن یک سیستم سیگنالینگ سلول ایمنی می‌شود که توانایی بدن را برای تخریب سلول‌های سرطانی افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی استادی فایندز، محققان دانشگاه «نورث کارولینا» می گویند: یک مسیر سیگنالینگ در بدن که به مبارزه با عفونت کمک می کند، می تواند کلید موفقیت در تحقیقات در زمینه سرطان سینه باشد.

آنها این مطالعه جدید را روی موش هایی انجام دادند که از لحاظ ژنتیکی به گونه ای اصلاح شده بودند که سرطان سینه داشته باشند. محققان در این مطالعه متوجه شدند که با فعال سازی این مسیر، سلول های مهندسی شده ژنتیکی توانستند تومورهای سرطان سینه را در موش ها از بین ببرند.

جدیدترین عارضه ابتلا به کرونا در کودکان

دانشمندان جدیدترین عارضه ابتلا به کرونا در کودکان را کشف کرده‌اند که در دهه‌های بعدی زندگی آن‌ها ظاهر خواهد شد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نتایج یک تحقیق نشان می دهد که ویروس کرونا در بیشتر مواقع به عروق خونی کودکان آسیب می رساند و عوارض ناشی از این عفونت در دهه های بعدی زندگی آنان مشاهده خواهد شد.

پژوهشگران، نشانگر بیولوژیکی مرتبط با آسیب عروق خونی را در کلیه کودکان مبتلا به «SARS-CoV-۲» صرف نظر از شدت بیماری یافتند. آن‌ها تأکید می‌کنند، اگرچه بیشتر کودکان مبتلا به کرونا دچار نوع خفیف بیماری می‌شوند، اما تهدید جدی برای سلامت این گروه از کودکان در آینده وجود دارد. آسیب به عروق خونی می‌تواند با افزایش ریسک بیماری‌هایی نظیر فشارخون بالا، آسیب به کلیه‌ها یا بیماری قلبی- عروقی همراه باشد.

 

عوارض سی تی اسکن غیرضروری برای سلامت بدن

یک فوق تخصص ریه گفت: انجام سی تی اسکن‌های بی رویه به علت  پرتوتابی بالا، خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می‌دهد.

مردم باید از سی تی اسکن‌های غیرضروری بترسندمسعود احتشام، فوق تخصص ریه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با گسترش ویروس کرونا درخواست‌های سی تی اسکن قفسه سینه افزایش پیدا کرده است و برخی افراد با کوچک‌ترین علائم و گاهی ا‌وقات بدون نشانه، درخواست انجام سی تی اسکن از قفسه سینه می‌کنند.

او افزود: پس از مراجعه فرد مشکوک و دارای علائم بالینی، پزشک متخصص برای تشخیص ابتلای قطعی او به ویروس کرونا، درخواست تصویربرداری یا همان اسکن ریه می‌دهد، در غیر این صورت پزشک نباید با مشاهده چند علامت مشابه به آنفلوانزا و سرماخوردگی دستور سی تی اسکن دهد.

این فوق تخصص ریه ادامه داد: در صورتی پزشک مجاز به تجویز سی تی اسکن است که علائم بیمار پیشرونده باشد و پزشک بخواهد بفهمد که آیا این علائم به سمت برگشت ناپذیری می‌رود یا منجر به فیبروز ریه می‌شود تا داروی مناسب تجویز کند.

احتشام گفت: پزشک می‌تواند با تجویز یک رادیولوژی ساده هم کووید ۱۹ را تشخیص دهد. رادیولوژی با حداقل اشعه کمترین عوارض را  نسبت به سی تی اسکن دارد.

او تاکید کرد: انجام سی تی اسکن‌های بی رویه فقط موجب می‌شود که دُز تجمعی اشعه در بدن افزایش پیدا کند و اگر ادامه دار شود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بیماری‌های صعب العلاج به ویژه انواع سرطان‌ها خواهیم بود.

گیاهان مفید برای کنترل فشار خون بالا

نتایج مطالعاتی که در مجله پزشکی Pharmacognosy Reviews به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که برخی گیاهان طبیعی تأثیر خوبی برای مقابله با فشار خون بالا دارند. برخی از این گیاهان به عنوان مکمل در درمان فشار خون بسیار کاربردی هستند. البته دارو‌های گیاهی نیز بی‌خطر نبوده و در صورت مصرف نادرست و یا بیش از اندازه عوارض جانبی دارند؛ بنابراین اگر تحت درمان دارویی هستید لازم است که در خصوص مصرف این دارو‌های گیاهی با پزشکتان مشورت کنید.

پونه کوهی

 

روش مصرف: شما می‌توانید طبق ذائقه شخصی خود از پونه کوهی در طعم دهی به گوشت‌ها، خورشت‌ها، آش یا غذا‌های دیگر استفاده کنید. همچنین می‌توانید دمنوش یا چای آن را تهیه کرده و یا به اسموتی‌ها اضافه کنید.

پونه

سنبل‌الطیب

 

روش استفاده: می‌توانید روزانه تا ۱۰ قطره از عصاره سنبل الطیب را مصرف کنید. همچنین می‌توانید دم کرده این گیاه را یک ساعت قبل از خواب میل کنید.

سنبل الطیب

اسطوخودوس

 

روش استفاده: می‌توانید دو بار در روز یک فنجان دمنوش اسطوخودوس میل کنید. همچنین می‌توانید هر هفته دو تا سه مرتبه کل بدنتان را با روغن اسطوخودوس ماساژ دهید.

اسطوخودوس

گیاه قاصدک

 

روش استفاده: می‌توانید روزانه تا دو فنجان دمنوش قاصدک میل کنید.

گیاه قاصدک

گل ساعتی

 

گل ساعتی

روش استفاده: زمانی که در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرید این گیاه مفید را دم کرده و یک فنجان میل کنید. از آنجایی که این گیاه تأثیر آرام‌بخشی دارد بهتر است شب‌ها مصرف شود.

دلایل سنگینی پا‌ها هنگام بیدار شدن از خواب

گاهی اوقات به دلایل مختلفی فرد هنگام بیدار شدن از خواب در پا‌های خود احساس سنگینی می‌کند که این نشانه عادی نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه تخصصی وب طب، گاهی پیش می‌آید که فرد پس از یک روز خسته کننده و سخت کاری در پا‌های خود احساس سنگینی می‌کند، اما این احساس هنگام بیدار شدن از خواب عادی نیست و دلایل زیادی می‌تواند عامل این سنگینی باشد.

برخی از دلایل احساس سنگینی در پا‌ها پس از بیدار شدن از خواب عبارتند از:

 گردش خون

در صورت اختلال در گردش خون، ممکن است در پا‌های خود احساس سنگینی کنید، زیرا خون به دلیل جاذبه زمین در پایین ساق پا جمع می‌شود و رگ‌ها قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند.

نارسایی مزمن وریدی

نارسایی مزمن وریدی بر اثر ضعف رگ‌ها و دریچه‌های پا ایجاد می‌شود که به دلیل عدم توانایی سیستم گردش خون برای بازگرداندن خون به قلب منجر به جمع شدن خون در پا‌ها می‌شود.

 چاقی و اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن به نوبه خود منجر به فشار بر عضلات، رباط‌ها و مفاصل شده و باعث سنگینی پا‌ها هنگام بیدار شدن می‌شود.

بارداری

مشهور است که بارداری یک دوره پر استرس برای بدن محسوب می‌شود و به دلیل دو عامل فشار آوردن وزن زیاد بر روی پا و عدم تعادل هورمون‌ها در بدن منجر به سنگینی در پا هنگام بیدار شدن از خواب می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند اگر علائم سنگینی در پا مانند تورم، درد، پارستزی در پا‌ها و یا ظاهر غیرمعمول رگ‌های برجسته را دارید، به پزشک مراجعه کنند.

۶ نشانه هشداردهنده ابتلا به یک سرطان کشنده

سرطان روده یکی از بیماری های مرگبار اما قابل پیشگیری است که با تشخیص به موقع علائم می توان تا حد زیادی آن را درمان کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرطان روده بزرگ که به عنوان سرطان کولون نیز شناخته می‌شود، سرطانی است که در روده بزرگ یا راست روده اتفاق می‌افتد و در کل سیستم هضم گسترش می‌یابد. برخی از نشانه‌های این بیماری خاموش هستند و به وضوح خود را نشان نمی‌دهند. در این نوشتار  نشانه‌های خاموش سرطان روده را می خوانید که هرگز نباید نادیده بگیرید.

۱. کم خونی

 

۲. شکم درد

 

۳. مدفوع باریک

 

۴. تعریق شبانه

 

۵. کاهش وزن بدون دلیل

 

۶. خستگی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*