اخبار خراسان جنوبی / هشدار مدیریت بحران خراسان جنوبی درباره بارش برف و کاهش دما

جذب سرمایه گذار و حمایت از بخش خصوصی، ضامن توسعه

استاندار خراسان جنوبی امروز از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و چندین واحد تولیدی فعال و درحال ساخت در این منطقه، بازدید و مشکلات آنان را بررسی کرد.

استاندار پس از بازدید، در جلسه‌ای با حضور مدیران استانی، از سرمایه گذران این منطقه قدردانی کرد و بر اهمیت وجود منطقه ویژه اقتصادی و فراهم سازی زمینه ورود سرمایه گذاران تاکید کرد.

آقای ملانوری با بیان اینکه خراسان جنوبی در زمینه‌های مختلف دارای فرصت‌ها و ظرفیت‌های ارزشمندی است گفت: منطقه ویژه اقتصادی با داشتن قطعه منفصله زمینه را برای انجام مبادلات مرزی، بهره برداری بهتر از معادن و ایجاد واحد‌های تولیدی و صنعتی مرتبط با معادن و بخش کشاورزی استان، فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای رشد و پیشرفت منطقه ویژه باید تمامی دستگاه‌های اجرایی استان همکاری کنند افزود: پیگیر رفع مشکلات تولید کنندگان و مشکلات زیرساختی منطقه ویژه در زمینه آب و برق نیز هستیم.

سردار فرشید فرمانده انتظامی استان با اشاره به اهمیت امنیت در توسعه و شکوفایی گفت: با وجود امنیت است که سرمایه گذار می‌تواند با خیال راحت در استان سرمایه گذاری کند و برای جلوگیری از گسترش فقر و بیکاری و تبعات آن در جامعه، تمام قد در کنار فعالان اقتصادی استان و افرادی که باعث اشتغال جوانان می‌شوند، ایستاده ایم.حمایت منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از نجمه خدمتی

صفدری زاده مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی استان هم گفت: توسعه همه جانبه نیازمند تربیت و حضور نیرو‌های آموزش دیده در همه بخش هاست.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بازدید کرد

 

 

 

 

 

 

 

ضرب الاجل دادستان بیرجند برای مجتمع تجاری هلال

دادستان مرکز استان به مجتمع تجاری هلال فرصت داد بدهی ۲۰میلیاردی خود را بابت عوارض شهرداری تا ۶ماه آینده تسویه کند.

دادستان عمومی مرکز استان صبح امروز حجت الاسلام نسایی زهان در بازدیدی سر زده از مجتمع تجاری هلال بیرجند، از قصور شکل گرفته در تعبیه نکردن پارکینگ برای این مجتمع گلایه کرد و گفت: در صورتی این مجتمع مجوز فعالیت خواهد داشت که مدیران این مجموعه هم پارکینگ چند طبقه برای این مجتمع در نظر بگیرند و هم بدهی ۲۰میلیاردی خود تحت عنوان عوارض شهرداری را تا ۶ماه آینده با شهرداری تصویه کنند.

چند روز پیش هم رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان، با اشاره به ظرفیت و حجم مجتمع تجاری هلال در خیابان طالقانی بیرجند از بوجود آمدن ترافیک احتمالی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان در صورت راه اندازی این مجتمع ابراز نگرانی کرد.

حجت الاسلام حمیدی گفت: این مجتمع تا زمان اختصاص نیافتن پارکینگ برای آن اجازه فعالیت نخواهد داشت.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: بخش خصوصی محور توسعه استان است

استاندار خراسان جنوبی: بخش خصوصی محور توسعه استان است

استاندار خراسان جنوبی گفت: بخش‌ خصوصی بدون تردید محور توسعه استان خواهد بود و مدیریت استان برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تمام قد می‌ایستد.

حمید ملانوری روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی با سرمایه‌گذاران در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند افزود: ذیل شعار «تدبیر، تلاش و توسعه» که ستاد آن به زودی راه‌اندازی می‌شود به دنبال این هستیم در کنار دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و سایر اشخاص و نهادها در زمینه توسعه استان استفاده کنیم.

وی گفت: در قالب این برنامه سعی داریم برای رسیدن به توسعه و رتبه‌های ترقی و تعالی، موضوعات را به بخش خصوصی بسپاریم و خودمان نظارت کنیم و نقش ما تسهیلگری و نظارت باشد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: بدون شک دیدگاه سرمایه‌گذاران منطقه ویژه اقتصادی بیرجند این است که از این بعد باید در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به لحاظ بهره‌برداری عمومی از ذخایر استان و کشور، نقش آفرین باشند.

وی تصریح کرد: دید و تفکر ما در راستای توسعه باید به این سمت برود که علاوه بر بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی توانمند که در مسیر توسعه همه جانبه قرار می‌گیرند مابقی را آنقدر توانمند کنیم که بتوانند بخشی از جامعه را اداره کنند.

ظرفیت‌ها و محرومیت خراسان جنوبی در تناقض است

ملانوری گفت: اینکه انسانی در یک جیب پول داشته باشد و برای مخارج دستش در جیب دیگر باشد، زیبنده استان ثروتمند نیست؛ اینکه از ظرفیت‌ها و ثروت استان گفته شود اما بگوییم استان محروم است تناقض آشکار دارد.

وی ادامه داد: نمی‌توان گفت استان دارای معادن ارزشمند از جمله سیلیس، طلا، مس، روی، زغالسنگ یا محصولات استراتژیکی مانند زرشک، عناب، زعفران، گل نرگس و پنبه است، ظرفیت گردشگری دارد اما بگوییم مردم فقیر و محروم هستند، زیرساخت‌ها توسعه نیافته و سایر موارد، بلکه خیلی زودتر از این باید شرکت‌های هواپیمایی پروازهای پایه خود را قرار می‌دادند تا مردم استان امروز با خیال راحت سفر کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با پیگیری‌های انجام شده پرواز روز سه‌شنبه فرودگاه بیرجند مجدد برقرار شد و گفته می‌شد مسافر کم است اما پرواز پر بود لذا زمینه توسعه پروازها باید برای ورود گردشگر، گروه‌های تجاری، سرمایه‌گذار، نشست‌های ملی و منطقه‌ای فراهم شود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در حوزه صنعت، معدن و تجارت ظرفیت‌های زیادی دارد افزود: در نشستی که روز گذشته با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتم دعوت شد تا به زودی وزیر به استان سفر کند و نشست‌هایی را درخصوص فعال‌سازی معادن برگزار کنیم و در کنار معادن حتما باید واحدهای فراوری ایجاد شود تا این بخش ارزش افزوده خود را پیدا کند.

ملانوری تصریح کرد: مدیریت استان برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تمام قد می‌ایستد و باید به دنبال این باشیم تا با یکسری راهکارها، موانع در راه سرمایه‌گذاران را حل و فصل کنیم.

سرمایه‌گذاران بزرگترین خیرین هستند

وی گفت: بزرگترین خیرین در عصر حاضر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند و اگر روزی خیرین مدرسه یا مسجد می‌ساختند امروز باید به کسی که کارخانه احداث می‌کند به عنوان خیر نگاه کنیم چون سبب ایجاد اشتغال، جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، ازدواج، رشد و آبادانی روستاها و سایر اقدامات می‌شود و در کنار مسجدهایی که بقیه ساخته‌اند افراد مسجدی تربیت می‌کند.

وی تاکید کرد: امروز باید به عنوان فرد خیر، جلوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی فرش قرمز پهن کنیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: همراهی نیروی انتظامی در منطقه ویژه اقتصادی به معنای پشتیبانی از حوزه سرمایه‌گذاری است که امید است همه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی با قدرت و پایدار این امنیت که ایجاد شده است را ادامه دهند تا به اهداف توسعه استان زیر سایه امنیت برسیم.

وی اظهار داشت: موقعیت، مزیت‌ها و فرصت‌های خراسان جنوبی بر کسی پوشیده نیست اما وجود منطقه ویژه اقتصادی در استان مرزی خراسان جنوبی یک زیرساخت مهم است که موقعیت اساسی برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

ملانوری تصریح کرد: مناطق ویژه اقتصادی امتیازات ویژه‌ای از جمله برای ورود تکنولوژی، ورود مواد اولیه، صادرات تولیدات، مبادلات مرزی، ایجاد اشتغال و ورود سرمایه‌های خارجی به استان و کشور دارند.

مزیت سرمایه‌گذاری بخشی خصوصی و منطقه منفصله 

وی گفت: مهمترین ویژگی و مزیت این منطقه نسبت به سایر مناطق این است که اشخاص بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این منطقه یک نقطه منفصله در مرز ماهیرود دارد که بسیار مهم است.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در جلسه ستاد ساماندهی مرز که چندی پیش در مرز ماهیرود برگزار شد تقاضای منطقه منفصله ویژه اقتصادی واگذاری اراضی مجاور برای توسعه منطقه بود که بلافاصله بحث‌های کارشناسی انجام و مقرر شد اراضی واگذاری شود.

وی ادامه داد: واگذاری زمین کمک بزرگی است برای اقداماتی که قرار است در مرز انجام شود چون ماهیرود یکی از فعال‌ترین پایانه‌ها و مرزها نه تنها در استان که در حوزه تجارت بازرگانی کشور است.

ملانوری اظهار داشت: در جلسه مذکور همچنین سازمان همیاری شهرداری‌ها تقاضای زمین داشت که قرار شد مطالعات لازم انجام شود و بتوانیم مشکل این سازمان را نیز در مرز حل کنیم.

وی گفت: موضوع انتقال خط برق و آب را به عنوان پروژه‌های اولویت دار منطقه ویژه اقتصادی پیگیری می‌کنیم چون منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و امیدواریم مشکلات به زودی رفع شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال در مبادلات مرزی و صادرات رشد خوبی داشته‌ایم تاکید کرد: نکته مهم در رشد صادرات این است اگر به بهانه‌ تحریم‌ها یا سایر مسایل یا اقداماتی که در گمرک انجام شد شاهد رشد صادرات هستیم، حفظ و ارتقای رشد صادرات باید در دستور کار همه مدیران مربطه باشد تا مقطعی نباشد و تلاش کنید اگر موقعیتی در داخل یا خارج کشور فراهم می‌شود آن را حفظ کرده و ارتقا دهیم.

توسعه پایدار، همه جانبه و متوازن در دستور کار است

وی با اشاره به اینکه با شعار توسعه پایدار، متوازن و همه جانبه در استان مشغول به کار شده است، شعار «تدبیر، تلاش و توسعه» را نیز در همین راستا دانست و گفت: توسعه‌ای خوب است که همه موضوعات را در کنار هم ببیند لذا نمی‌توان توسعه اقتصادی را دید و غافل از توسعه فرهنگی، اجتماعی یا سیاسی بود.

ملانوری افزود: باید با لحاظ موضوعات مختلف در کنار هم، به گونه‌ای در راستای توسعه قدم برداریم که پایداری و ثبات لازم را داشته و از همه مهمتر متوازن باشد.

وی با بیان اینکه ما متولی ارائه خدمات برای همه استان هستیم گفت: گوشه گوشه استان سرشار از فرصت‌ها، استعدادها، ظرفیت‌ها و نعمت‌های فراوان است و مهم این است که تدبیری اندیشیده شود تا به درستی از این ظرفیت‌ها استفاده شود و از طرفی اقدامی انجام دهیم که پایدار باشد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: نباید کاری انجام دهیم که بعد از یک یا ۲ سال، سرمایه‌گذار را ورشکسته کرده یا سرمایه او را از بین ببریم، واحدهای تعطیل یا نیمه تعطیل با فعالیت پایین کار کنند و جریان کار و فعالیت جریان معیوب و بیماری داشته باشد.

وی بیان کرد: قبل از اینکه واحد تولیدی ایجاد شود باید دید ظرفیت استان چیست و محصول تولیدی قرار است کجا استفاده شود، لذا باید تلاش شود تا تولیدات استان بتواند در راستای واحدهای پایین دست دیگر به ارزشمندترین محصول تبدیل شود.

نباید خام‌فروشی کرد

ملانوری با تاکید بر اینکه نباید محصولات معدنی یا کشاورزی را خام‌فروشی کرد گفت: نیروی جوان و جویای کار، زمین، مرز و موقعیت‌های زیادی داریم که همه باید کمک کند به اینکه بیشترین ارزش را در آنچه تولید می‌شود، ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: ما به عنوان کارگزار دولت که مجری قانون است تلاش می‌کنیم قوانین جاری و ابلاغیه‌ها اجرا شود اما در قالب یک دولت محلی و مدیریت بومی، علاقه‌مند هستیم محور توسعه را فعالان توسعه‌ای قرار دهیم.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌هایی که در بخش خصوصی در موضوعات مختلف وجود دارد به لحاظ اجرایی در صحنه عمل خیلی بیشتر از ما است و وظیفه نظارتی، رهبری، ارزیابی و راهبردی داریم که حتما قوانین جاری شود تا کسی از قوانین عدول نکند و این خط قرمزهایی که ابلاغ می‌شود به تنهایی نمی‌تواند نیازهای استان و بحث‌های اجرایی و مدیریت را حل و فصل کند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: باید در نشست‌های کارشناسی با استفاده از ظرفیت‌های استان بتوانیم مسیر را امن، آرام و با نشاط در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

وی همچنین از معرفی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به عنوان حامی مالی «نجمه خدمتی» دارنده نخستین مدال بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره جنوبی در خراسان جنوبی نام برد و گفت: ما ضمن اینکه کمک می‌کنیم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فعالیت بهتری داشته باشند خواهش داریم در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به سایر موضوعاتی که نیاز داریم کمک کنند.

ملانوری افزود: نجمه خدمتی به عنوان فردی که اولین سهمیه المپیک کشور را به دست آورده، امروز افتخار و امتیاز استان خراسان جنوبی است و می‌تواند معرف استان باشد.

وی بیان کرد: امروز اگر از این قهرمان ملی حمایت می‌کنیم بیشترین کمک را به استان کرده‌ایم تا این جوان بتواند با اقتدار در صحنه‌های بین‌المللی حاضر شود و روزی که مدال کسب می‌کند حامیان وی نشان دهند این استان به مفاخر و قهرمانانی که باعث می‌شوند نام و نشان استان مطرح شود افتخار کرده و از وی حمایت می‌کنند.

بنگاه‌های اقتصادی مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند

استاندار خراسان جنوبی گفت: در این زمینه باید همه بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند.

وی افزود: اینکه بگوییم ۷۵ درصد زغالسنگ کشور مربوط به خراسان جنوبی است مهم این است که چقدر در زمینه توسعه استان موثر بوده، سود و درآمد آن برای استان چیست هرچند باید کمک کنیم کشور توسعه یابد اما سهم استان چه می‌شود.

ملانوری گفت: اکنون معادن طلا و مس استان در حال فعال شدن است، منطقه ویژه اقتصادی فعال است اما باید همه مسئولیت‌ها مورد توجه قرار بگیرد لذا انتخاب حامی مالی قهرمان تیراندازی استان به عنوان اولین بار در این دوره توسط منطقه یژه اقتصادی استان رقم خورد.

وی افزود: خیلی از استان‌ها باشگاه‌های ورزشی به ویژه در حوزه فوتبال دارند که خیلی طرفدار دارد و گفته شده بیرجند تیم فوتبال دارد که حامی ندارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: باشگاه‌داری نمی‌خواهیم انجام دهید اما لازم است برای این تیم نیز حامی مالی در نظر گرفته شود تا این تیم با نام بیرجند در مسابقات شرکت کند.

وی افزود: از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند درخواست داریم حامی مالی تیم فوتبال بیرجند نیز بشود چرا که این ورزشکاران می‌توانند الگویی مهم برای استان باشند و استان را در حوزه‌های مختلف معرفی کنند.

استاندار خراسان جنوبی روز چهارشنبه با حضور در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند از واحدهای تولیدی مستقر در این مجموعه و روند فعالیت آنها بازدید کرد.

 

 

 

 

 

منطقه ویژه اقتصادی بیرجند حامی نجمه خدمتی شد

منطقه ویژه اقتصادی بیرجند حامی نجمه خدمتی شد

منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در قالب اولین مسئولیت اجتماعی خود با امضای تفاهم‌نامه‌ای حمایتش را از «نجمه خدمتی» بانوی تیرانداز ملی‌پوش استان به عنوان اولین کسی که حائز سهمیه المپیک کشور شد، اعلام کرد.

استاندار خراسان جنوبی امروز در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با قدردانی از تلاش‌های بخش خصوصی در جهت توسعه استان گفت: بخش خصوصی باید به ازای ذخایر، انفال و منابعی که از استان در اختیار می‌گیرد، وظایفی را در قالب مسئولیت‌های اجتماعی انجام دهد.

حمید ملانوری افزود: ما ضمن اینکه کمک می‌کنیم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فعالیت بهتری داشته باشند خواهش داریم در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به سایر موضوعاتی که نیاز داریم کمک کنند.

وی گفت: نجمه خدمتی به عنوان فردی که اولین سهمیه المپیک کشور را به دست آورده، امروز افتخار و امتیاز استان خراسان جنوبی است و می‌تواند معرف استان باشد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: امروز اگر از این قهرمان ملی حمایت می‌کنیم بیشترین کمک را به استان کرده‌ایم تا این جوان بتواند با اقتدار در صحنه‌های بین‌المللی حاضر شود و روزی که مدال کسب می‌کند حامیانش نشان دهند این استان به مفاخر و قهرمانانی که باعث می‌شوند نام و نشان استان مطرح شود افتخار کرده و از وی حمایت می‌کنند.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی هم در آیین امضای تفاهم‌نامه حمایت مالی از بانوی تیرانداز ملی‌پوش گفت: منطقه ویژه اقتصادی استان در این مرحله با تاکید استاندار به عنوان مسئولیت اجتماعی خود حمایت از این بانوی تیرانداز ملی را پذیرفت.

مرتضی صفدری زاده افزود: امیدواریم این حرکت که برای نخستین بار در استان آغاز شد توسط واحدهای تولیدی بزرگ و صنعتی استان در قالب حمایت از تیم‌های ورزشی استان ادامه یابد.

وی بیان کرد: اگر نجمه خدمتی صاحب مدال طلا در عرصه بین‌المللی می‌شود من به عنوان بیننده ایرانی از این افتخارآفرینی به خود می‌بالم.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ادامه داد: بدون شک اگر نگاه ما این باشد قرار است خداوند برکات و خیرات را در زندگی شخصی و عمومی ما جاری کند.

وی اظهار داشت: این استان افتخارآفرین‌هایی را در خود جای داده است از جمله اینکه یکی از قهرمانان جهانی فرزند خراسان جنوبی است.

صفدری زاده عنوان کرد: با دستور استاندار خراسان جنوبی مقرر شد بخش صنعت و اقتصاد استان در کنار بحث‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ادای دین کنند.

وی یادآور شد: امید است توفیقات بیشتری شامل حال خانواده این قهرمان ملی شود و اهالی خراسان جنوبی نیز به این قهرمانان افتخار کنند.

رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: امروز این افتخار نصیب منطقه ویژه اقتصادی استان شد تا به عنوان حامی مالی در کنار این قهرمان ملی پوش قرار گرفته و دغدغه‌های هزینه‌ای را از دوش این بانو برداریم تا با طیف خاطر بیشتری قله‌های موفقیت را پشت سر بگذارد.

 

رئیس امور پایش و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کشور از جاده‌های خراسان جنوبی بازدید کرد

  • رئیس امور پایش و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کشور از جاده‌های خراسان جنوبی بازدید کرد

رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر دو روزه خود به خراسان جنوبی از وضعیت جاده‌های استان بازدید کرد.

سعید جغتایی، رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر دو روزه مهمان استان خراسان جنوبی بود.

وی هدف از این سفر را پیگیری مصوبات سفر دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به خراسان جنوبی و همچنین بررسی آخرین وضعیت باندهای دوم استان در شهرستان‌های طبس و سربیشه اعلام کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه در اولین برنامه از این سفر دو روزه از پروژه باند دوم محور طبس – اصفهان بازدید شد گفت: طول این مسیر درحوزه استحفاظی استان خراسان جنوبی ۱۶۰ کیلومتر است که حدود ۲۰ کیلومتر از این محور در نیمه اول سال ۹۹ با حضور دکتر نوبخت معاون رئسس جمهور و رئسس سازمان برنامه و بودجه کشور افتتاح و ۳۱ کیلومتردیگر آن در دست اجرا است.

وحید داعی افزود: در هدفگذاری انجام شده حدود ۲۰ کیلومتر دیگر از این محور در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ تکمیل و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی ادامه داد: رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور و هیات همراه به منظور بررسی آخرین وضعیت عملیات اجرایی و در دومین بازدید از محورهای شهرستان طبس، از پروژه احداث باند دوم محور طبس – یزد نیز بازدید کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: از مجموع  ۱۵۵ کیلومتر پروژه باند دوم محور طبس- یزد که در جغرافیای استان واقع شده، تاکنون ۱۳ کیلومتر به بهره برداری رسیده و ۲۶ کیلومتر دیگر با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد در دست اقدام است.

داعی یادآور شد: بنا به هدف گذاری‌های صورت گرفته تا پایان سال، پیشرفت فیزیکی پروژه به ۴۰ درصد می‌رسد و با پیگیری‌های لازم مبنی بر تأمین اعتبار مورد نیاز پروژه پیش بینی می‌شود ۱۰ کیلومتر از این محور تا پایان سال مالی ۹۹ که تیرماه ۱۴۰۰ است به بهره برداری برسد.

وی در زمینه بازدید از محور طبس – دیهوک نیز گفت: در سنوات گذشته ۲.۵ کیلومتر از این محور در قالب ساماندهی ورودی کمربندی طبس تکمیل و زیر بار ترافیک رفته است و حدود ۵ کیلومتر دیگر نیز با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای عملیات زیرسازی آن در حال انجام است.

داعی خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز متناسب با اعتبارات ابلاغی عملیات تکمیل این قطعات نیز انجام خواهد پذیرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور و هیات همراه درادامه بازدیدهای امروز از محورهای استان و پیگیری مصوبات سفر دکتر نوبخت به خراسان جنوبی، از باند دوم محور سه راهی راهداران – بیرجند نیز بازدید کرد.

داعی افزود: در این محور ۲۲ کیلومتر در قالب ۳ قطعه و با پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصد در دست اجرا است و برنامه ریزی شده در اوایل سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ کیلومتر از این محور تکمیل و زیربار ترافیک برود.

 

 

 

 

 

 

سرکیسه کردن تأمین اجتماعی با طلاق صوری

اگر تا همین چند وقت پیش خبرهای مرتبط با سوء استفاده مالی از بیمه ها به موضوعاتی نظیر تصادف های ساختگی و یا آتش زدن دارایی های زیر پوشش بیمه محدود بود، اکنون مدتی است که نوع جدیدی از سوء استفاده از بیمه ها رواج یافته است؛ شیوه ای جدید که برخی زنان متأهل به آن تمسک می جویند تا در ازای بهره مندی از مزایای بیمه عمر، عقد قانونی خود با همسرشان را به صیغه ۹۹ ساله تبدیل کنند.

سرکیسه کردن تأمین اجتماعی با طلاق صوری و صیغه ۹۹ ساله/ طلاق خانم های متأهل برای رسیدن به حق بیمه پدر

رضا رحیمی: اگر تا همین چند وقت پیش خبرهای مرتبط با سوء استفاده مالی از بیمه ها به موضوعاتی نظیر تصادف های ساختگی و یا آتش زدن دارایی های زیر پوشش بیمه محدود بود، اکنون مدتی است که نوع جدیدی از سوء استفاده از بیمه ها رواج یافته است؛ شیوه ای جدید که برخی زنان متأهل به آن تمسک می جویند تا در ازای بهره مندی از مزایای بیمه عمر، عقد قانونی خود با همسرشان را به صیغه ۹۹ ساله تبدیل کنند.

به گزارش «تابناک»، در این روش که با طلاق صوری محقق می شود، بانوانی که پدرشان فوت کرده است از همسر خود طلاق می گیرند تا ضمن بهره مندی از مزایای بیمه پدر مثل حقوق ماهانه  دوباره به شکل صیغه به عقد همسر سابق خود درآیند. غافل از اینکه با این اقدام همه حمایت های قانونی موجود برای یک زن متأهل را از خود سلب می کنند و در معرض انواع آسیب ها قرار می گیرند.  این خطر زمانی جدی تر احساس می شود که بدانیم آمار داوطلبان چنین طلاق هایی رو به افزایش است و قانون گذاران و مسئولان اجرایی نیز به جای اقدام پیشگیرانه صحیح، سکوت و یا فرار از پاسخگویی را در دستور کار قرار داده اند.

آنچه این روزها تحت عنوان طلاق صوری رواج یافته و بر سر زبان ها افتاده است، حربه ای است زیرکانه که برخی شهروندان ایرانی برای بهره مندی از مزایای بیمه ای از آن استفاده می کنند. این موضوع در بستر قانونی قابلیت اجرا دارد که در ماده ۸۶ قانون استخدام کشوری گنجانده شده و دوم دی ماه ۱۳۶۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

قانونی که به آن اشاره شد، زنی که پدر یا شوهرش را از دست داده باشد مشمول مستمری می‌داند، ‏حتی دخترانی که تحت کفالت پدربزرگ یا مادربزرگشان هستند هم می‌توانند پس از درگذشت آنها، مشمول دریافت ‏مستمری بازماندگان شوند.

اگرچه این قانون به ظاهر عیب و ایرادی ندارد و صد البته برای دختران و زنان بی سرپرستی که از قضا منبع درآمد مشخصی هم ندارند به عنوان یک مأمن دریافتی حداقلی عمل خواهد کرد، اما مشکل درست جایی ایجاد می شود که برخی افراد بدون اینکه صلاحیت های لازم برای بهره مندی از این قانون را داشته باشند، به گونه ای رفتار و عمل می کنند که مشمول قانون مورد اشاره شوند.

بررسی ها نشان می دهد این قانون چند سالی است که دردسرهای بزرگی برای نهادهای بیمه گر به ویژه سازمان تأمین‌اجتماعی به‌وجود آورده و طلاق صوری حربه ای شده برای ‏داشتن منبع درآمد برای زنانی که از همسران‌شان جدا می‌شوند و بعد در قالب صیغه ٩٩ساله به زندگی مشترک‌شان برمی‌گردند.

حقوق بیمه در صورت طلاق فرزند دختر به چه کسی می رسد؟

رویه ای که حالا برای بسیاری از داوطلبان این نوع طلاق و صیغه این سئوال را پیش آورده است که حقوق بیمه در صورت طلاق فرزند دختر به چه کسی می رسد؟ سئوالی که در پاسخ به آن باید گفت بر اساس قانون کنونی حق بیمه پدر فوت شده در صورت طلاق دختر میان مادر (در صورت در قید حیات بودن) و دختران مجرد اعم از مطلقه یا ازدواج نکرده میان آنها به صورت مساوی تقسیم می شود.

عده‌ای مبادرت به طلاق صوری‌ می‌کنند تا بتوانند از مستمری پدر استفاده کنند

ناهید حیدری مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران، پانزدهم خردادماه سال گذشته و طی یک گفت و گوی جنجالی با رسانه ها موضوع طلاق صوری را مطرح کرد و از نبود قوانین منسجم برای مقابله با این پدیده خطرناک پرده برداشت. حیدری در همین باره گفت: فرزندان اناث بیمه شده متوفی به شرط تجرد و نداشتن شغل و فرزندان ذکور متوفی پس از رسیدن به سن ۲۰ سالگی، منحصراً در صورت اشتغال به تحصیل در مقاطع دانشگاهی می‌توانند از مزایای مستمری بازماندگان بهره‌مند شوند.

وی افزود: در این میان افرادی از قانون سوءاستفاده می‌کنند. بیمه کارگران ساختمانی نیز همین گونه است و به علت جذابیت‌هایی که دارد و حق بیمه افراد آن هفت درصدی است، عده‌ای به فکر استفاده از آن می‌افتند. در سال‌های گذشته افرادی کارگرنما و حتی یقه سفید شناسایی شدند که به صورت غیرقانونی خود را مشمول بیمه کارگران ساختمانی کرده بودند.

مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران با اشاره به اینکه درباره مستمری اناث فرد متوفی نیز ماجرا همین است و تخلفاتی را در این بخش شاهدیم گفت: در صورتی که دختری ازدواج نکرده باشد می‌تواند از مستمری پدر متوفی خود استفاده کند، اما وقتی ازدواج کرد از شمول پدر و مادر خارج می‌شود. به همین علت، عده‌ای مبادرت به طلاق صوری‌ می‌کنند تا بتوانند از این مستمری استفاده کنند، در حالی که حق بیمه تأمین اجتماعی و مستمری آن، حق بیمه شدگان و حق الناس است و بار معنوی دارد. به لحاظ وجدانی هم صحیح نیست حق بیمه‌ای که متعلق به فرد دیگری است را به صورت صوری استفاده کنند.

در همان زمان و درباره دردسر جدید سازمان تأمین اجتماعی، پس از گفته های مدیر کل تأمین اجتماعی غرب تهران، این بار محمدعلی جنانی، مدیرکل مستمری‌های‎ سازمان ‏تامین‌اجتماعی لب به انتقاد گشود و‎ ‎با اشاره به سوءاستفاده بعضی از زوجین از قانون مستمری‌های تأمین اجتماعی گفت: در ‏حال حاضر، امور مستمری‌ها در حال بررسی‌های کارشناسانه است تا به واسطه آن جلوی سوءاستفاده از این ‏قانون گرفته شود؛ امیدوارم این قانون به‌نحوی طراحی شود که سره از ناسره جدا شود.

جنانی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد طلاق صوری گزارش شده یا آنها را کشف کرده‌اید، گفت: در حال حاضر من آماری در این زمینه نداریم اما به نقل از شخصی که نمی‌توانم مستقلا آن را تایید یا رد کنم، تا سال ۹۴، ۶ هزار طلاق صوری به سازمان تامین اجتماعی گزارش شده است.

به گفته مدیرکل امور ‏فنی مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی تمامی این اقدامات به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و حمایت ‏از زنان فاقد شغل و شوهر است و اجرای این مهم مطابق قانون در صندوق‌های بیمه‌ای ازجمله سازمان ‏تأمین‌اجتماعی انجام می‌گیرد، اما در گذر زمان گاهی شاهد مواردی هستیم که فرزندان اناث به‌رغم وجود ‏کانون گرم خانواده برای برخورداری از مستمری والدین، صرف‌نظر از آثار مخرب اجتماعی از همسر خود طلاق ‏گرفته و سپس با عقد موقت به زندگی مشترک خود ادامه می‌دهند و این همان چیزی است که به‌عنوان ‏طلاق صوری از آن یاد می‌شود.

مدیر کل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۹۸ در این باره به «ایرنا» گفت: پس از پیگیری و بازرسی های انجام شده مشخص شد که تعدادی از افرادی که پس از طلاق برای دریافت مستمری به تامین اجتماعی مراجعه کرده اند، طلاق‌های صوری داشته اند به همین دلیل مستمری آن ها قطع شده است.

 حدود ۶ هزار طلاق صوری تا سال ۱۳۹۴

به گفته وی براساس آمارها تا سال ۱۳۹۴ حدود ۶ هزار طلاق صوری در کشور گزارش شده است که این رقم بسیار بالایی است. اگر خودمان هم باعث می شویم که این رقم را افزایش دهیم حتی از نظر اقتصادی با مشکلات جدی مواجه می شویم.

پیش از این گفته ها ناصر ملک‌نژاد، عضو هیأت‌مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران نیز بر وجود این سوءاستفاده صحه گذاشته و در گفت‌وگو با رسانه ها از سازمان تأمین اجتماعی خواسته بود تا قبل ‏از آن‌که مستمری پدر فوت‌شده را به دخترش بدهد به درستی و با دقت تحقیق کند و دراین‌باره راهکاری هم ‏ارایه داده بود مبنی بر این‌که سازمان بازرسان ویژه برای طلاق انتخاب کند و کسانی که طلاق می‌گیرند ‏‏ همه‌ساله مورد تحقیق قرار بگیرند و چنانچه مشخص شود طلاق صوری است مستمری قطع شده و در ادامه ‏مبلغ دریافتی به صندوق تأمین اجتماعی بازگردانده شود و جریمه‌ای برای متخلفان در نظر گرفته شود.

علی رغم اینکه برخی مدیران و صاحب نظران این حوزه راه حل هایی هر چند ابتدایی برای مقابله با این مسئله مطرح می کنند، اما بررسی های دقیق تر حکایت از آن دارد که اساساً در سازمان تأمین اجتماعی و مدیریت کلان آن، عزم و اراده ای جدی برای برخورد با این پدیده دیده نمی شود و آنها در برابر این سوء استفاده قانون تسلیم محض هستند.

در همین رابطه یکی از کارمندان با سابقه سازمان تأمین اجتماعی با خبرنگار ما نکاتی را مطرح کرد که قابل تأمل است.

این کارمند با سابقه سازمان در رابطه با پدیده طلاق صوری گفت: مسئله سوء استفاده از قوانین حمایتی تأمین اجتماعی چیز جدیدی نیست. اما در سال و ماه های اخیر ما شاهد افزایش چشمگیر متقاضیان طلاق صوری و برقرار کردن بیمه پدر فوت شده هستیم.

او ادامه داد: شخصاً در سازمان با سه خواهری رو به رو شدم که یکی از آنها با هماهنگی همسر اقدام به طلاق صوری کرده بود و بیمه پدرش را برای خود فعال کرده است. حالا دو خواهر دیگرش به سازمان مراجعه می کنند و ضمن تأیید بازگشت خواهرشان به زندگی با همسر سابق، از ما می خواهند حق بیمه پرداختی به خواهرشان را بین آنها تقسیم کنیم.

این کارمند سازمان با اشاره به اینکه رواج پدیده طلاق صوری آرام آرام به یک مشکل کلیدی برای بیمه های کشور تبدیل خواهد شد افزود: وقوع مشکلات اقتصادی و تشدید آن نیز به این مسئله دامن زده است. این موضوع سبب شده برخی خانواده ها نه از روی طمع و دلخوشی بلکه از روی ناچار به این حربه برای سوء استفاده از قانون دست بزنند.

قانون گذار برای مقابله با این آسیب راه حلی مشخص نکرده است

وی با اشاره به اینکه اساساً قانون گذار برای مقابله با این آسیب راه حلی مشخص نکرده است، ادامه داد: چند روز پیش ما در اداره با خانمی رو به رو شدیم که مدعی بود شوهرش پس از راضی کردن او به طلاق صوری برای بر قرار کردن بیمه پدر و خواندن صیغه ۹۹ ساله، اقدام به ازدواج مجدد کرده است و او بخاطر انجام طلاق توافقی دیگر دستاویزی برای احقاق حقوق از دست رفته اش ندارد.

طلاق صوری برای دریافت مستمری پدر فوت شده

این کارمند سازمان تأمین اجتماعی با ذکر مورد اخیر اضافه کرد: متأسفانه شهروندان به ویژه خانم هایی که با طمع دریافت مستمری پدر فوت شده اقدام به طلاق می کنند، از تبعات طلاق و صیغه ۹۹ ساله اطلاع ندارند و این در حالی است که ازدواج مجدد و آزادانه همسر، محرومیت آنها از ارث، اشکالات شرعی این وجوه دریافتی، اختلاف با اعضای خانواده پدری و… تنها بخشی از تبعات این اقدام برای آنها است.

او در پایان با انتقاد از سکوت قانون گذار در برابر این خلأ قانونی اضافه کرد: اگرچه اکنون و با شرایط کنونی تأمین اجتماعی ابزار حقوقی برای جلوگیری از این سوء استفاده را ندارد، اما بدون شک بررسی های قانونی و اصلاح قانون در دولت و مجلس شورای اسلامی می تواند زمینه های وقوع این سوء استفاده را به مراتب کاهش دهد.

جدا از آنچه از درون بدنه سازمان تأمین اجتماعی و دیگر نهادهای بیمه گر در مورد این خلأ قانونی مشاهده می شود، کارشناسان و صاحب نظران در رابطه با ریشه های وقوع این پدیده و رواج آن در جامعه دلایل مختلفی را مطرح می کنند. برای مثال مینا جعفری، وکیل خانواده دراین‌باره به رسانه ها گفته است: در گام نخست باید ‏این مسأله را مطرح کرد که آیا طلاق صوری برای گرفتن مستمری یک تخلف است یا نشانه‌ای از جامعه‌ای ‏بیمار؟ به نظرم پدیده طلاق صوری مسأله‌ای است که جامعه‌شناسان و روانشناسان با دقت بالایی در مورد ‏آن تحقیق کنند و در مراحل بالاتر این دولت است که باید به چاره‌اندیشی در مورد آن بپردازد.

این وکیل خانواده که حمایت از زنان را یکی از وظایف مهم و اساسی جامعه می‌داند، در همین باره معتقد است: در گفتن از حمایت از زنان ‏ما مهریه را داریم که با مسائل حاشیه‌ای آن‌که همگی بر آن واقفیم کارکرد خود را از دست داده، اگرچه به شخصه همیشه بر این باور بوده‌ام که مهریه به درد زنان نمی‌خورد و می‌شود مانند سایر جوامع بیمه شهروندی ‏داشت- هم برای زنان و مردان- تا مسائل مالی و اقتصادی عاملی تأثیرگذار در ازدواج زوجین و به‌وجود آمدن پدیده‌های نوظهور اجتماعی نباشند.

با این همه مینا جعفری، وکیل خانواده طلاق‌صوری را قابل پیگرد نمی‌داند و می‌گوید: «این مسأله نمی‌تواند ‏پیگرد قانونی داشته باشد چون ظاهراً شکل قانونی رعایت شده. در واقع درست است محتوا قانونی نیست، اما ‏ظاهر رعایت شده و به همین منظور نمی‌توان پیگرد کرد. در گفتن از طلاق صوری باورهای عموم مردم این است که این هزینه از جیب دولت است و اگر روزی منبع صندوق بازنشستگی به صفر برسد این دولت است که موظف به تأمین آن است.» این وکیل خانواده در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان با آئین‌نامه یا تبصره‌ای ‏شاهد کاهش این پدیده شد، می‌گوید: «بعید می‌دانم چون این مسأله به شکل قانونی صورت می‌گیرد. چون ‏ازدواج دوباره آنها هیچ ممنوعیت قانونی، اخلاقی و شرعی ندارد. نکته‌ای را هم که نمی‌شود به راحتی از کنار آن گذشت این است که اگر فرض را بر این بگذاریم که ٩٩درصد این مسأله برای بهره‌مندی از مستمری باشد، ‏اما نمی‌شود یک‌درصد باقی مانده را نادیده گرفت.

جدا از اظهار نظرهای کارشناسان و  اظهار نظر مسئولان پیگیری های میدانی نشان می دهد که رواج این پدیده برای بسیاری از خانواده ها مشکلات فراوانی ایجاد کرده است. از آنجا که اگر یک خانواده پس از فوت پدر چندین دختر و نیز همسر در قید حیات داشته باشد، مستمری او بین بازماندگان به صورت مساوی تقسیم می شود، اقدام یکی از دختران خانواده برای طلاق صوری و برقراری مستمری پدر نه تنها او را از حقوق قانونی زناشویی همانند ارث و مهریه محروم می کند، بلکه برای او در خانواده پدری نیز در مواجه با سایر خواهران و نیز مادر در قید حیات مشکلات فراوانی ایجاد می کند. چرا که این اقدام او از سویی مستمری مادر را به نصف کاهش می دهد و سایر خواهران را نیز به فکر بهره مندی از این مستمری می اندازد.

همانطور که اشاره شد، این نوع از سوء استفاده از قوانین مرتبط با بیمه بر خلاف دیگر انواع سوء استفاده مثل تصادف های ساختگی، آتش زدن دارایی ها و یا بیمه کارگران ساختمانی به مراتب خطرناک تر و خسارت بار تر است. علت مشخص آن نیز این است که افراد سوء استفاده کننده از این قانون با اقدام به این کار خود و خانواده خود را در معرض فرو پاشی همیشگی قرار می دهند و زندگی مادی و معنوی خود را آلوده به درآمدی می کنند که به صورت شرعی متعلق به آنها نیست. جدا از اشکالات شرعی نکته قابل تأمل ماجرا آنجایی است که بدانیم این پرداختی ها نه از محل اعتبارات دولتی و حاکمیتی بلکه از محل اعتبارات مردمی و بیمه شدگانی پرداخت می شود که مصداق بارز حق الناس است.

به این موارد  باید اضافه کرد که شرایط اقتصادی آشفته و مشکلات پیش آمده از این محل که بسیاری از خانواده ها را اسیر خود کرده است، بسیاری از خانم های متأهل را نه از روی علاقه و اختیار بلکه از روی اجبار به این مسیر کشانده است؛ واقعیتی که باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان و متولان امر قرار بگیرد و برای حمایت از معیشت خانواده ها برنامه های جدی تری را در دستور کار قرار دهند.

 

 

 

 

به‌منظور صرفه جویی در مصرف آب و زیباسازی محوطه دانشگاه انجام شد؛

اجرای پروژه خشک منظرسازی با استفاده از شن‌های رنگی در دانشگاه بیرجند

پروژه خشک منظرسازی با استفاده از شن‌های رنگی به‌منظور زیباسازی محوطه دانشگاه انجام شد. ‏
اجرای پروژه خشک منظرسازی با استفاده از شن‌های رنگی

به‌منظور صرفه جویی در مصرف آب و زیباسازی ‏محوطه دانشگاه پروژه خشک منظرسازی با استفاده از شن‌های رنگی در مقابل ساختمان شبکه آزمایشگاهی و ‏کارگاهی، ساختمان گروه همکاری‌های علمی و بین المللی و مقابل و جنب ساختمان درمانگاه فرهیختگان اجرا ‏شد.‏
دکتر مهدی خیاط، مسئول کمیته اصلاح الگوی مصرف شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه با اعلام این خبر گفت: این پروژه در مساحتی بالغ بر ۳۰۰ مترمربع اجرا شد.‏
دکتر خیاط با اشاره به استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای در این پروژه‌ها، افزود: اجرای این پروژه علاوه بر ‏صرفه‌جویی در مصرف آب در زیباسازی محیطی نیز تأثیرگذار است.‏
عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند گفت: برای انجام این پروژه حدود ۹ میلیون تومان هزینه شد و برای ‏جلوگیری از یکنواختی آن به همراه شن‌های رنگی گیاهان مقاوم به خشکی با سیستم آبیاری قطره‌ای اجرا شده ‏است.‏
وی اجرای این پروژه را دارای کمترین هزینه دانست و ادامه داد: طرح‌های زیباسازی و فضای سبز دانشگاه، ‏متناسب با اقلیم منطقه اجرا می‌شود و طرح‌های متعددی در ماه‌های آتی شامل بلوارهای اصلی و اطراف ‏ساختمان‌های اصلی دانشگاه در دستور کار قرار دارد.‏

 

 

 

 

 

پوشش ۹۷ درصدی کارت هوشمند ملی در خراسان جنوبی۲-۳

تاکنون ۵۶۹ هزار و ۶۰۴ نفر در خراسان جنوبی معادل ۹۶.۸ درصد واجدان شرایط، کارت هوشمند ملی دریافت کرده اند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی ۵۵۸ هزار و ۳۷۵ نفر پوشش ۹۷ درصدی کارت هوشمند ملی در خراسان جنوبیواجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند که تاکنون ۵۶۹ هزار و ۶۰۴ نفر در خراسان جنوبی کارت هوشمند ملی دریافت کرده اند.

مهرآور افزود: متوسط کشوری پوشش کارت هوشمند ملی ۹۴.۳۸ درصد است که از این لحاظ، خراسان جنوبی رتبه ششم را در کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۸ هزار و ۷۷۱ نفر از واجدان شرایط، کارت هوشمند ملی دریافت نکرده اند گفت: این افراد باید هرچه زودتر با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت یا ادارات ثبت احوال برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام کنند.

 

 

 

کرونا گره مشکلات فرش را کورتر کرد/بازار نخ نمای فرش دستباف

بیرجند- کرونا این روزها گره مشکلات هنر ۶۰۰ ساله خراسان جنوبی که آوازه‌ای جهانی دارد را کورتر کرده و روز به روز از رونق فرش‌بافی در روستاهای این منطقه کاسته می‌شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: فرش خراسان جنوبی از گذشته در بین فرش‌های ایران از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و با قدمت بیش از ۶۰۰ سال، آوازه‌ای خوش در بین تجار و صادرکنندگان ایرانی و خارجی دارد.

این روزها هنر دست مردان و زنان خراسان جنوبی رنگ و لعاب فراموشی گرفته و گره‌های فرش برایشان گره گشایی نمی‌کند و صدای دفتین از کمتر کوچه‌ای به گوش می‌رسد و آواز خوش بافندگان نوای غم به خود گرفته چراکه مشکلات زیادی بر فرش خراسان جنوبی سایه افکنده و این قشر را هم متأثر کرده است.

وجود موانعی اعم از تحریم‌ها و قوانین داخلی مانند پیمان سپاری از یک سو و پا گذاشتن کرونا بر فرش استان از سویی دیگر بافندگان را در مضیقه قرار داده و امیدشان را برای ادامه کار کم رنگ کرده است.

بازار همچنان کساد است و چندان معامله‌ای انجام نمی‌شود، چشم‌ها در انتظار رونق دوباره خرید و فروش یکی از بهترین هنرهای دستی مردان و زنان این دیار است. روزها یکی پس از دیگری سپری می‌شود و قالی‌بافی منطقه مانند گذشته رنگ به خود نمی‌گیرد و آنچه از دارها باقی مانده فقط برای گذران زندگی برخی روستاییان است.

گذشته از مشکلات بازار فروش و صادرات، چتر بسته حمایت مسئولان از بافندگان باعث شده تا از بین ۵۰ هزار بافنده تنها سه هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

دست کوتاه بافندگان از تسهیلات و طرح‌های حمایتی دولت هم کوتاه است. یک بافنده برای دستمزد ۳۵ تا ۵۰ هزار تومانی در طول هشت ساعت کاری، روزانه شش هزار گره بر تار و پود فرش می‌زند اما سهمش از تمام طرح‌های حمایتی دولت، تنها خدمات بیمه‌ای است که آن هم رها شده است.

چتر حمایت بیمه بسته است

رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر با اشاره به فعالیت ۵۰ هزار بافنده در استان بیان کرد: در حال حاضر کمتر از سه هزار و ۵۰۰ نفر بافندگان از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار هستند.

محمد حسین کامیابی مسک ادامه داد: بیمه تأمین اجتماعی از چند سال گذشته بافنده جدیدی را بیمه نکرده چراکه دولت سهم خود را پرداخت نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگرچه در راستای رفع مشکل بیمه بافندگان، بیمه روستاییان و عشایر در نظر گرفته شده اما بسیاری از مزیت‌های بیمه تأمین اجتماعی را ندارد.

کامیابی افزود: بیمه روستاییان و عشایر خدمات درمانی ندارد و سن بازنشستگی برای خانم و آقا ۶۵ سال با ۲۰ سال سابقه فعالیت تعریف شده است.

رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی ادامه داد: اگر بافنده‌ها در حال حاضر از بیمه روستاییان و عشایر استفاده کنند، سوابق آن در صورت فراهم بودن شرایط به بیمه تأمین اجتماعی قابل انتقال است.

بازار فرش دستباف زیر سایه کرونا

کامیابی با اشاره به ضربه‌های کرونا به فرش خراسان جنوبی بیان کرد: فرش جز کالاهای لوکس و صادراتی بوده بنابراین تحت تأثیر ضررهای این ویروس قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در دهه ۷۰ صادرات فرش ایران دو میلیارد دلار و در ۱۰ سال گذشته صادرات فرش ۳۵۰ میلیون دلار بوده و طی سال ۹۸ به ۷۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا و کم شدن ارتباط کشورها پیش بینی می‌شود صادرات فرش ایران کمتر از سال گذشته هم باشد.

وی بیان کرد: صادرات فرش ایران طی ۵۰ سال اخیر رتبه اول دنیا را داشته که برای اولین بار در سال گذشته بعد از هند و پاکستان به مقام سوم رسید.

ضربه قوانین داخلی به فرش استان

کامیابی عنوان کرد: در کنار ضربه‌های کرونا و تحریم‌های ظالمانه، برخی قوانین داخلی نیز بافندگان را با مشکلات عدیده‌ای رو به رو کرده است.

کامیابی با بیان اینکه در حال حاضر صادرکنندگان فرش در انتقال پول مشکل دارند، اظهار کرد: پیمان سپاری از دیگر مشکلات پیش روی فرش استان است چراکه صادرکننده کالا باید ارز را به داخل برگشت دهد.

وی افزود: فرش از جمله کالاهایی بوده که به صورت امانی ارسال می‌شود و یا دست فروشان به مدت یک ساله آن را خریداری می‌کنند بنابراین صادرکننده باید ارز را از بازار آزاد خریداری کرده و برگشت دهد.

رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی با اشاره به گرانی نهاده‌های اولیه فرش بیان کرد: در تأمین و تهیه مواد اولیه مانند نخ مشکلی وجود ندارد اما گرانی‌ها دست و پای بافنده را بسته است.

وی بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت فرش هم نسبت به سال گذشته در بازار ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد یافته است.

سهم بافندگان از حمایت‌ها هیچ است

کامیابی با اشاره به حمایت‌های انجام شده از بافنده‌ها بیان کرد: هیچ حمایتی برای این قشر تعریف نشده و از بسیاری از مزیت‌ها بهره مند نمی‌شوند.

وی ادامه داد: اگرچه تسهیلات اندکی برای خرید مواد اولیه به این قشر اعطا می‌شود اما عدم همکاری بانک‌ها، دست بافندگان را از این حمایت‌ها هم کوتاه می‌کند.

رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی بیان کرد: یارانه معیشتی دولت به قشر بیمه پرداز تعلق نمی‌گیرد این در حالی است که بسیاری از بافندگان، سهم بیمه شأن را از یارانه پرداخت کرده و هیچ منبع درآمدی ندارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دستمزد بافندگان روزی ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان است، اظهار کرد: وقتی بافنده‌ای برای این میزان دستمزد روزی هشت ساعت کار می‌کند و شش هزار گره می‌زند، نشان از پایین بودن وضعیت معیشت این قشر است.

کامیابی خواستار پرداخت یارانه معیشتی به بافندگان شد و افزود: با توجه به اینکه بخش اعظمی از بافندگان روستایی هستند، اگر این قشر مورد حمایت قرار نگیرند در آینده نه چندان دور شاهد مهاجرت و تخلیه روستاها خواهیم بود.

 

 

 

 

 

 

 

۱۰۲۴ طرح اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد در مناطق روستایی استان خراسان جنوبی اجرا شد

  • 1024 طرح اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد در مناطق روستایی استان خراسان جنوبی اجرا شد

 مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال یک هزار و ۲۴ طرح اشتغال در مناطق روستایی استان اجرا شده است گفت: در این مدت یک هزار و ۵۶۵ نفر آموزش‌های لازم را در مناطق روستایی فرا گرفتند.

رضا سلم‌آبادی  اظهار داشت: در نه ماهه امسال یک هزار و ۲۴ طرح اشتغال در مناطق روستایی استان خراسان جنوبی به مبلغ ۳۶۶ میلیارد و۵۲۷ میلیون ریال اجرا شد.

وی با بیان اینکه در این مدت از طرح‌های اشتغال ایجاد شده در استان ۲۳۳ طرح مشاغل خانگی به مبلغ ۳۱ میلیارد و ۱۱ میلیون ریال و ۷۴۱ طرح خوداشتغالی به مبلغ ۳۲۷ میلیارد و ۵۱۶ میلیون ریال بوده است افزود: ۱۰ طرح کارفرمایی به مبلغ هشت میلیارد ریال نیز اجرا شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: از یک هزار و ۲۴ طرح اشتغال روستایی ۶۶۱ طرح دامداری، ۵ طرح کشاورزی، ۷۲ طرح صنایع دستی، ۱۷۷ طرح خدمات و ۶۲ طرح صنفی صنعتی بوده است.

سلم آبادی با بیان اینکه در این مدت یک هزار و ۵۶۵ نفر آموزش‌های مناطق روستایی را فرا گرفتند که ۷۵۰ طرح مقدماتی، ۲۹۱ طرح مهارتی، ۵۲۴ طرح پایدارسازی و توسعه اجرا شده است.

وی با بیان اینکه از طرح‌های اجرا شده ۵۴۹ طرح ویژه مجریان زن به مبلغ ۱۴۴ میلیارد و ۹۴۹ میلیون ریال اجرا شد افزود: از طرح‌های اجرا شده اشتغال ۲۸۳ طرح روستایی، به مبلغ ۶۶ میلیارد و ۱۴۶ میلیون ریال بوده که ۲۶۶ طرح در شهر به مبلغ ۷۸ میلیارد و ۸۰۳ میلیو ن ریال اجرایی شد که در این راستا دامداری ۱۷۱ طرح، کشاورزی ۱۳ طرح، صنایع دستی ۱۱۰ طرح، خدمات ۱۸۹ طرح و صنفی صنعتی ۶۶ طرح بوده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: یک هزار و ۲۶۰ نفر آموزش‌های فنی حرفه‌ای را به مبلغ ۴۴۳ میلیون ریال فرا گرفتند که ۴۵۰ مورد آموزش‌های مقدماتی، ۴۹۵ مهارتی و ۳۱۵ پایدارسازی و توسعه بوده است.

 

شناسایی ۱۴هزار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی۲-۳/

۳۳ هزار و ۳۲ آزمایش تشخیص کرونا تا روز گذشته در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۴ هزار و ۲۵۹ بیمار شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۹ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجا شد که مجموعا ۲۹ بیمار جدید شامل ۶ بستری و ۲۳ سرپایی شناسایی شدند.
دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲ نفر در بیرجند، ۳ نفر در فردوس، ۱۲ نفر در قاین، ۱ نفر در طبس، ۲ نفر در نهبندان، ۱ نفر در درمیان، ۱ نفر در سرایان، ۱ مورد از بشرویه و ۶ نفر در زیرکوه بودند.
وی گفت: در حال حاضر ۱۸۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۹۶ نفر کرونا مثبتند.
مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۸ نفر وخیم است.

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ بیمار باعلائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری و در همین مدت ۳۲ بیمار شامل ۱۵ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با ثبت ۳ مورد فوت جدبد ناشی از کرونا در خراسان جنوبی مجموع فوت در اثر این بیماری در استان به ۶۹۸ مورد رسید.

مهدی زاده گفت: تا روز گذشته ۳۳ هزار و ۳۲ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۴ هزار و ۲۵۹ بیمار شد.

تا پایان شهریور ۱۴۰۰؛

تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی گازدار می‌شوند/۲-۳

تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی گازدار می‌شوند

 مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی از اجرای بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع از ابتدای امسال در استان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر ۹۵۶ روستای استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند و پیش بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تحت پوشش این نعمت قرار گیرند.

سید محمود هاشمی گفت: در مجموع در استان بیش از ۱۰ هزار و ۱۵۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع اجرا شده است که بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر شبکه مربوط به فعالیت ۹ ماهه سال جاری شرکت گاز استان است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به نهضت گازرسانی روستایی در استان افزود: طی ۷ ماهه اول سال جاری حدود ۲۰۰ روستای استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده‌اند و علاوه بر این، تا پایان سال جاری بیش از ۲۰۰ روستای دیگر نیز به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل خواهد شد.

وی با اشاره به بهره مندی ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری و ۸۴ درصدی جمعیت روستایی استان از نعمت گاز طبیعی، بیان کرد:  در حال حاضر ۹۵۶ روستای استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند و پیش بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تحت پوشش این نعمت خدادادی قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: همراه با توسعه کمی شبکه گازرسانی در استان، افزایش کیفیت خدمت‌رسانی و رضایتمندی مشترکان نیز به‌طور مستمر در دستور کار این شرکت  قرار دارد.

 

استاندار خراسان جنوبی:
 مصوبات شورای فرهنگ عمومی، لازم الاجراست/۳

استاندار خراسان جنوبی گفت: مصوبات شورای فرهنگ عمومی، لازم الاجراست و حکم قانون دارد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در جلسه شورای فرهنگ عمومی که با حضور نماینده ولی فقیه در استان برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید به گونه ای تصویب شود که زمینه اجرایی داشته و مغایر با قانون نباشد.
وی با اشاره به تعریف جامع فرهنگ عمومی، تأکید کرد: با عنایت به لازم الاجرا بودن مصوبات شورای فرهنگ عمومی، باید تدابیری اتخاذ گردد که با ناقضین این مصوبات برخورد شود.
استاندار با اشاره به سند فرهنگ عمومی استان که در حال تدوین است، تصریح نمود: این سندی که آماده شده، بیشتر به مسایلی از جمله تأمین زمین و حمایت از سرمایه گذار اشاره دارد که این موضوعات الان جزو الزامات بوده و در قالب دستورالعمل ها و بخشنامه های فراوانی که داریم در دستور کار دستگاه ها قرار دارد.
ملانوری ادامه داد: در حال حاضر مسئله اصلی ما مسامحه، بی مبالاتی، اهمال و اجرا نکردن این قوانین و دستورالعمل هاست و ما در موضوعات مرتبط با مسایل فرهنگی و رفتاری دچار خدشه هایی هستیم.
وی تأکید کرد: کسی که کارگزار نظام است و از طریق بیت المال ارتزاق می کند، باید وجدان کاری، تحرک،کارآمدی، حسن خلق، جسارت، انگیزه، توانایی تعامل و مطالبه گری داشته باشد.
به گفته وی؛ شورای فرهنگ عمومی باید به این مسئله به گونه ای ورود کند و با ارائه راهکارهایی، هم مسیر اجرای قانون و دستورالعمل ها را هموارتر سازد و هم این که شرایط را به گونه ای فراهم نماید که افرادی که این قوانین را اجرا نمی کنند، از گردونه خارج شوند .
استاندار با تأکید بر این که همه ما مکلف به اجرای قانون هستیم، گفت: این که چرا قوانین اجرا نمی شود، بخشی مربوط به کارمندان نشسته و بی تحرک است که ریسک پذیر نیستند و وجودشان حس نمی شود.
ملانوری متذکر شد: ما باید با مصوبات شورای فرهنگ عمومی در کارمندان و کارشناسان این تعهد را ایجاد کنیم که وظیفه خود را به درستی انجام دهند.
وی با اشاره به شعارهای سال که به تدبیر رهبر معظم انقلاب انتخاب می شوند، خاطرنشان کرد: با عنایت به این که ۱۵ مورد از شعارهای تعیین شده در قالب عنوان سال، به موضوعات اقتصادی مرتبط است لذا ما باید علاوه بر بخشنامه ها و دستورالعمل ها به دنبال راهکارهایی باشیم که تحقق عناوین سال را سرعت بخشد.
استاندار با بیان این که در باورهای دینی و اعتقادی ما به فرهنگ کار و تلاش تأکید شده، گفت: متأسفانه بخشی از جوانان امروزی با وجود تخصص و دانشی که دارند به بهانه های مختلف تن به کار نمی دهند و به سمت تولید گرایشی ندارند.
به گفته وی؛ مهمترین مطالبه جوانان امروز ما این است که از واحدهای تولیدی و صنعتی و سرمایه گذاران بخواهیم مابه ازای حمایت هایی که می شوند، نسبت به جذب و بکارگیری تحصیلکرده های ما اقدام نمایند، در حالی که باید مطالبه آنها از ما این باشد که همراستا با توان و تخصص و دانشی که دارند از ظرفیت های استان در اختیارشان قرار دهیم تا بتوانند زمینه اشتغال افراد دیگر را فراهم کنند.
ملانوری افزود: در بحث مجامع علمی هم این نقیصه مشهود است که بین دانشگاه های ما در استان با حوزه های کشاورزی، معدن، صنعت، فرهنگ و …ارتباط و تعاملی وجود ندارد.
وی متذکر شد: در حوزه مسایل فرهنگی باید جهشی در راستای حرکت به سمت توسعه استان رخ بدهد.
استاندار تأکید کرد: ما باید در قالب مدیریت بومی و محلی، چارچوب های خشک بروکراسی اداری را بشکنیم، ریسک کنیم و در پرتو قانون بر اساس ضرورت های محلی، توسعه همه جانبه متوازن در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی را در همه نقاط. محقق نماییم.
ملانوری با اشاره به شعار تدبیر، تلاش و توسعه از ستادی گفت که برای تحقق این شعار با حضور نمایندگان مجلس، بخش خصوصی و نخبگان و متخصصان استان تشکیل خواهد شد.
وی با بیان این که توانمندی ما در حوزه های اجرایی، مدیریت و نظارت بر کارهاست، اظهار داشت: بخش خصوصی به لحاظ فنی، اقتصادی و مالی توانمند تر است لذا باید برای انجام برنامه های توسعه ای استان از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.
به گفته وی؛ شورای فرهنگ عمومی باید برای اصلاح فرهنگ کار، تلاش ، جرأت و جسارت راهکارهایی ارائه نماید تا بتوانیم با همراهی دستگاه های اجرایی و مردم در راستای رفع مشکلات استان، گام های مؤثری برداریم.

 

 

 

صادرکنندگان نمونه خراسان جنوبی معرفی شدند/۲-۳

صادرکنندگان نمونه خراسان جنوبی معرفی شدند

بیرجند- صادرکنندگان نمونه خراسان جنوبی به منظور اعتلای فرهنگ صادراتی و معرفی الگوهای برتر به جامعه اقتصادی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر؛ جلسه مشترک کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان خراسان جنوبی و کمیته پایش تجارت خارجی ظهر چهارشنبه در محل اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد.

در این جلسه به اقدامات انجام شده برای انتخاب فرآیند صادرکنندگان نمونه و برگزیده از جمله فراخوان ثبت نام، طراحی پوستر این فراخوان (رویداد صادرکننده نمونه استانی سال ۹۹) و اطلاع رسانی به فعالان اقتصادی اشاره شد.

در ادامه گزارشی توسط دبیرخانهکارگروه ارائه شد و بعد از بررسی‌های صورت گرفته ۹ شرکت به عنوان صادرکنندگان نمونه استانی انتخاب شدند.

شرکت سیمان باقران، شرکت تروند زعفران، شرکت صنایع کاشی و سرامیک فرزاد، شرکت تیزپاک خراسان، شرکت بهبود صنعت بیرجند، شرکت صنایع کاشی و سرامیک نیلوفر، شرکت آیدا سرام، شرکت تولیدی صنعتی و معدنی پتروفردوس به عنوان صادرکنندگان نمونه استان خراسان جنوبی معرفی شدند.

 

استاندار خراسان جنوبی از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بازدید کرد

استاندار خراسان جنوبی از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بازدید کرد

استاندار خراسان جنوبی روز چهارشنبه با حضور در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند از واحدهای تولیدی مستقر در این مجموعه و روند فعالیت آنها بازدید کرد.

حمید ملانوری در این بازدید که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و جمعی از مسوولان استان نیز حضور داشتند، روند فعالیت شرکت‌های الکترو صدر (واحد تکنولوژی ساخت، طراحی و راه‌اندازی کوره‌ها و خطوط کاشی و سرامیک در ایران)، مجتمع تولید کاشی و سرامیک پرسلان (بزرگترین واحد پرسلان شرق کشور )، آذین چرم خاوران (قطب تولید انواع چرم مصنوعی در شرق کشور) و پایانه سنگ و فرآورده‌های معدنی را از نزدیک بررسی کرد.

پایانه صادراتی سنگ و فرآورده‌های معدنی کشور در دهه فجر سال ۹۵ در منطقه ویژه اقتصادی استان افتتاح شد.

با توجه به پتانسیل‌های معدنی و ساختار خاص زمین‌شناسی خراسان جنوبی، چنین مراکزی در جهت توسعه معادن و صنایع معدنی و همچنین تجارت، نقش محوری در توسعه اقتصادی استان دارند.

نخستین پایانه صادراتی سنگ و فرآورده‌های معدنی کشور که با نگاه مدیریت توسعه بازار تاسیس شده به گونه‌ای عمل می‌کند که معدن‌داران و فعالان حوزه معدنی چه در زمینه تولید و چه در زمینه تجارت از منافع و آثار آن بهره‌مند می‌شوند.

پایانه صادراتی سنگ خراسان جنوبی با بهره‌برداری و استخراج از معدن سیلیس، فروش سنگ ساختمانی، فروش سنگ‌های راف، فروش گوهرسنگ‌ها (سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی اعم از عقیق، شجر، فیروزه) متناسب با توانمندی‌های موجود در استان و فروش کاشی و سرامیک، محصولات معدنی شرق ایران را به دنیا معرفی می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی همچنین امروز از شرکت تولیدی و صنعتی آذین چرم خاوران بازدید کرد که با سرمایه‌گذاری هلدینگ «تاپسر» و بهره‌گیری از فناوری روز به بهره‌برداری رسیده تا ضمن رفع نیاز بازار داخلی، محصولات خود را شامل انواع چرم مصنوعی به کشور افغانستان نیز صادر کند.

این مجموعه در زمینی به مساحت حدود ۱۸ هزار متر مربع و با بیش از ۶ هزار متر مربع زیربنا فعالیت می‌کند و بر آن است تا در آینده نزدیک با تکمیل و توسعه خطوط تولیدی خود به بزرگترین قطب تولید انواع چرم مصنوعی در شرق کشور تبدیل شود.

 

 

 

 

 

ثبت ازدواج در شهرستان فردوس ۱۶ درصد رشد داشت/۲

ثبت ازدواج در شهرستان فردوس ۱۶ درصد رشد داشت

رییس اداره ثبت احوال شهرستان فردوس گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۹۷ مورد ازدواج در این شهرستان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به تعداد ۲۵۶ مورد، رشد ۱۶.۰۲ درصدی داشته است.

علیرضا عابدین زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین سن ازدواج در این مدت برای مردان ۲۷.۴ سال و برای زنان ۲۲.۸ سال بوده است.

وی میانگین طول مدت ازدواج منجر به طلاق را در ۹ ماه امسال، ۹.۱ سال عنوان کرد و گفت: میانگین سن طلاق برای مردان ۳۶.۲ سال و برای زنان ۳۱.۹ سال است.

رییس اداره ثبت احوال شهرستان فردوس از افزایش ۱۷.۲۸ درصدی وفات در این مدت نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲۲۴ مورد فوت ثبت شده و این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۹۱ مورد بوده است.

وی از کاهش ثبت ولادت نسبت به پارسال نیز خبر داد و گفت: سال گذشته ۶۳۰ مورد تولد در ۹ ماه نخست سال ثبت شد و امسال ۵۶۶ مورد گزارش شده که کاهش ۱۰.۱۶ درصدی داشته است.

عابدین زاده به فراوانی نام‌های پسرانه و دخترانه بین نوزادان متولد شده در هشت ماه ابتدایی امسال اشاره کرد و گفت: نام‌های ابوالفضل، امیرعلی و امیرحسین از اسامی پسرانه و نام‌های فاطمه زهرا، فاطمه و حلما از اسامی دخترانه بیشترین فراوانی را در میان سایر اسامی داشته‌اند.

وی درباره صدور مکانیزه شناسنامه از ابتدای اجرای طرح تاکنون، اظهار داشت: از ابتدای طرح که سال ۱۳۹۰ کلید خورد تاکنون، ۲۹ هزار و ۲۳۴ مورد شناسنامه در شهرستان فردوس صادر شده که ۲۶ هزار و ۷۸۵ مورد عادی و ۲ هزار و ۴۴ مورد المثنی بوده ست.

رییس اداره ثبت احوال شهرستان فردوس گفت: اجرای صدور کارت هوشمند ملی در این شهرستان از بهمن ۹۲ آغاز شد که ۲۱ هزار و ۴۸۶ درخواست از طریق اداره ثبت احوال و ۱۳ هزار و ۴۲۰ درخواست از طریق پست صورت گرفته است.

 

 

 

 

هشدار مدیریت بحران خراسان جنوبی درباره بارش برف و کاهش دما/۲

هشدار مدیریت بحران خراسان جنوبی درباره بارش برف و کاهش دما

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی درباره خسارات آبگرفتگی، بارش برف و کولاک و کاهش دما در استان طی هفته جاری و آینده هشدار داد.

سید ابوالحسن میرجلیلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق گزارش هواشناسی در روزهای جمعه هفته جاری و شنبه هفته آینده احتمال وقوع بارندگی‌های رگباری به همراه بارش برف، کولاک و نیز مه‌گرفتگی در ارتفاعات و از طرفی کاهش محسوس دما در استان پیش بینی می‌شود.

وی از فرمانداران خواست تا نسبت به تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرستان و اطلاع‌رسانی گسترده به جامعه هدف درخصوص خسارات احتمالی اقدام کنند.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی سامانه بارشی جدید از پنجشنبه وارد جو استان می‌شود و تا اوایل هفته آینده بارش برف و باران قابل پیش ‌بینی است.

با فعالیت این سامانه بارشی برای نیمه شمالی از مرکز استان بارش برف پیش ‌بینی می‌شود.

 

 

دستگیری باند سارقان و کشف ۱۰ فقره سرقت در”فردوس” /۴

فرمانده انتظامی”فردوس” از دستگیری ۴ سارق حرفه ای و کشف ۱۰ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” گفت: مأموران آگاهی شهرستان فردوس با وقوع چند فقره سرقت از اماکن خصوصی و ۲ فقره سرقت موتورسیکلت در این شهرستان، پیگیری موضوع و دستگیری سارقان را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.
فرمانده انتظامی شهرستان فردوس بیان داشت: مأموران با انجام اقدامات فنی و پلیسی و همچنین آثار به جا مانده از صحنه های سرقت موفق شدند سارقان و مخفیگاه آنان را شناسایی کنند.
سرهنگ فولادی اظهار داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی، در یک عملیات ضربتی وارد مخفیگاه سارقان شده و ۴ سارق حرفه ای را دستگیر کردند.
وی افزود: متهمان در بازجوئی های پلیس به ۸ فقره سرقت اماکن خصوصی و ۲ فقره سرقت موتور سیکلت اعتراف کردند که سارقان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

خودروی سرقتی کمتر از ۲ ساعت در”قاین” کشف شد /۴

انتظامی”قاین” از کشف یک خودروی سرقتی وانت پیکان کمتر از ۲ ساعت در این شهرستان خبر داد
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “محمود زال بیکی” اظهار داشت: با اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر این که یک خودروی وانت پیکان در قاین سرقت شده است؛ بلافاصله پیگیری موضوع و دستگیری سارقان در دستور کار مأموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.
فرمانده انتظامی شهرستان قاین بیان داشت: ماموران انتظامی کلانتری “۱۲سعدی” شهرستان قاین با انجام اقدام اطلاعاتی و تحقیقات پلیسی، متهمان و مخفیگاه آنان را شناسایی کردند.
وی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی، در عملیاتی غافلگیرانه وارد پاتوق متهمان شدند و خودروی سرقت شده را کشف و ۲ سارق حرفه ای را دستگیر کردند.
سرهنگ زال بیکی با بیان این که ۲ متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی شده اند؛ به شهروندان توصیه کرد: خودروی خود را به دزدگیر و سایر وسایل ایمنی در برابر سرقت مجهز کنند.

 

 

 

 

کشف ۲۵۱ کیلوگرم آویشن قاچاق در شهرستان”طبس”/۴

فرماندهی انتظامی”طبس” از کشف ۲۵۱ کیلوگرم آویشن قاچاق در این شهرستان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود علی پور” بیان داشت: در راستای طرح مبارزه با کالای قاچاق، مأموران انتظامی ایست و بازرسی”دیهوک” شهرستان طبس هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر آن را متوقف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان طبس اظهار داشت: مأموران انتظامی پس از هماهنگی با مقام قضائی، در بازرسی از خودرو ۲۵۱ کیلوگرم گیاه دارویی آویشن کشف و در این رابطه یک متهم دستگیر کردند.
این مقام انتظامی با اشاره به این که کارشناسان ارزش ریالی کالای مکشوفه را ۱۵۰ میلیون ریال برآورد کردند، تصریح کرد: متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.
سرهنگ علیپور تاکید کرد: با هرگونه حمل و جابجایی و یا توزیع کالای قاچاق با شدت هرچه تمام برخورد کرده و از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده این گونه موارد، مراتب را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

دستگیری ۴ سارق و یک مالخر در شهرستان”درمیان”/۴

فرمانده انتظامی”درمیان” از دستگیری ۴ سارق حرفه ای و یک مالخر با کشف ۱۲ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن دشتستانی” بیان داشت: با وقوع چندین فقره سرقت های متعدد از منازل و اماکن خصوصی در ۲ ماه گذشته شهرستان درمیان که موجب نارضایتی در بین مردم شده بود، بلافاصله دستگیری سارق یا سارقان به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.
سرهنگ دشتستانی اظهار داشت: مأموارن پلیس آگاهی شهرستان درمیان با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی و آثار به جا مانده از صحنه های سرقت موفق شدند متهمان را شناسایی کنند و در یک عملیات غافلگیرانه سارقان و مالخر را هنگام ارتکاب جرم دستگیر کردند.
وی افزود: ۴ سارق دستگیر شده در بازجویی های پلیس به ۱۲ فقره سرقت اعتراف کردند و در پایان ۴ سارق و یک مالخر دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.
فرمانده انتظامی درمیان در پایان به شهروندان توصیه کرد: هشدار پلیس در خصوص پیشگیری از سرقت را جدی گرفته و هر گونه موارد مشکوک را از طریق مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع رسانی کنند.

 

 

 

 

کشف بیش از هزار و ۸۰۰ قطعه مرغ فاقد مجوز در”درمیان”/۴

فرمانده انتظامی”درمیان” از کشف هزار و ۸۰۰ قطعه مرغ قاچاق و توقیف یک کامیون در این شهرستان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن دشتستانی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان درمیان، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون در حال حرکت مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان درمیان بیان داشت: مأموران در بازرسی از کامیون هزار و ۸۰۰ قطعه مرغ قاچاق که فاقد مجوز حمل بوده را کشف و در این رابطه یک متهم دستگیر کردند.
سرهنگ دشتستانی با بیان این که کارشناسان ارزش ریالی کالای کشف شده را ۲۵۰ میلیون ریال براورد کردند، تصریح کرد: متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

کشف ۱۹۲ میلیون ریال کالای قاچاق در”قاین “/۴

جانشین انتظامی”قاین” از کشف ۱۹۲میلیون ریال کالای قاچاق دراین شهرستان خبرداد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد بلوکیان” گفت: مأموران انتظامی پاسگاه”ابراهیم آباد” شهرستان”قاین” در راستای اجرای طرح ممنوعیت ورود کالای قاچاق، هنگام کنترل محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
جانشین انتظامی شهرستان قاین بیان داشت: مأموران در بازرسی از خودرو ۴۵ بسته لوازم بهداشتی و سایر اقلام قاچاق که فاقد مجوز کشف و در این رابطه یک متهم دستگیرکردند.
سرهنگ بلوکیان با بیان این که کارشناسان ارزش ریالی کالای مکشوفه را ۱۹۲ میلیون ریال براورد کردند؛ تصریح کرد: در این رابطه خودرو توقیف و متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.
جانشین انتظامی شهرستان قاین خاطرنشان کرد: اجرای این گونه طرح ها یکی از راهبردهای عملیاتی پلیس در پیشبرد اهداف مأموریتی مبارزه با قاچاق کالا در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور محسوب می شود و در این زمینه همراهی و همکاری تمام نهادها و بخش ها با نیروی انتظامی ضروری است.

 

 

 

 

تصادف شدید دو دستگاه خودرو دقایقی قبل بلوار پاسداران بیرجند/۴

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت:سواری ساینا به دلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از عدم رعایت سرعت مطمئنه با خودروی پارک شده در کنار بلوار پاسداران برخورد و واژگون گردیده است.
سرهنگ علیرضا عباسی افزود: دراین تصادف ۲ نفر مجروح شده اند.

 

 

بازدید مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی از کارخانه کویرتایر

 

 

بازدید مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی از کارخانه کویرتایر + تصاویر

گروه استان‌ها- مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از خط تولید و گمرک اختصاصی کویرتایر بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی به اتفاق تنی چند از معاونان و مدیران این مجموعه با هدف بازدید از خط تولید و گمرک اختصاصی کویرتایر و دیدار با مدیرعامل شرکت در این کارخانه حضور یافتند.

حسن رحیمی‌زاده در این بازدید پس از دیدار و نشست با مدیرعامل شرکت کویرتایر از گمرک اختصاصی مستقر در کویرتایر و خط تولید این کارخانه بازدید و از نزدیک در جریان روند تولید تایر قرار گرفت.

 تلاش برای رونق تولید در واحدهای تولیدی خراسان جنوبی

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر موانع زیادی بر سر راه تولید است که باید حذف شود گفت: گمرک برای سرپا نگه داشتن و رونق تولید واحدهای صنعتی تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

وی اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا به جایی برسیم که همه دغدغه تولید را داشته باشند.

رحیمی‌زاده با بیان اینکه در کشورهای دیگر در طی چند روز یا حتی چند ساعت مجوز بهره‌برداری صادرمی‌شود گفت: اما در کشور ما سال‌ها برای گرفتن این مجوز باید دوندگی کرد که واقعا جای تاسف دارد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس باید به جای نوشتن قانون، حذف قوانین را در دستور کار خود قرار دهند ادامه داد: موانع بر سر راه تولید بسیار زیاد است و باید کاری کنیم تا این همه موانع بر سر راه تولید نداشته باشیم.

رحیمی‌زاده با تاکید بر اینکه گمرکات خراسان جنوبی در خدمت واحدهای تولیدی است و هر کمکی برای رونق تولید و تسهیل امور گمرکی نیاز باشد انجام می‌دهد ادامه داد: وقتی از واحدهای تولیدی بازدید می‌کنم قوانین و مقررات گمرک را از یاد می‌برم.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا در گمرک ریسک بالایی دارد افزود: امروز تیمی از مدیران و کارشناسان گمرک استان به مجموعه کویرتایر آمده تا اگر مشکلی احساس شد با کمک هم آن مشکل را پیگیری و رفع کنیم.

نقش گمرک در کشور مهم و حیاتی است

مدیرعامل شرکت کویر تایر نیز در این بازدید با بیان اینکه پرسنل فعال در گمرک مرزبان اقتصاد مملکت هستند گفت: نقش گمرک در کشور بسیار فعال و حیاتی است.

سید محمدحسین زینلی با قدردانی  از همکاری مدیرکل گمرکات استان  و همکاران این مجموعه در راستای تسریع و ترخیص محموله های مواد اولیه این کارخانه در گمرکات استان و کشور بیان کرد: از این مجموعه و تمام کسانی که کویرتایر را مورد حمایت قرار دادند تشکر می‌کنم و کارهای بسیار خوبی مشترکاً با گمرک استان و کویرتایر صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا کارهای بیشتری در راستای جهش تولید انجام دهیم که امید است این امر محقق شود.

گمرک خاکریز بزرگ در جنگ اقتصادی است

مدیرعامل شرکت کویرتایر با اشاره به اینکه گمرک پیشینه‌ای به قدمت تاریخ دارد گفت: اگر ادوار و تمدن‌های مختلف جامعه بشری را مقایسه کنیم می‌بینیم که هیچ ملتی نیست که فاقد نظم گمرکی در حوزه واردات و صادرات باشد و گمرک در همه شرایط یک خاکریز برای مملکت است.

زینلی یادآور شد: خاکریز بزرگ در جنگ اقتصادی گمرک است و باید به عنوان انبار مهمات این جنگ ۲۴ ساعته در خدمت مردم باشد.

وی با تاکید بر اینکه در این برهه از زمان باید جنگ اقتصادی را جدی بگیریم خاطرنشان کرد: در این برهه از زمان دچار جنگ ویرانگری هستیم و متاسفانه دلسوزی و فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز جدی گرفته نمی‌شود.

در پایان این نشست قرارداد استفاده از انبار اختصاصی گمرک در محل کارخانه کویرتایر به منظور تخلیه و نگهداری مواد اولیه وارداتی به امضای  مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی و مدیرعامل شرکت کویرتایر رسید.

در ادامه تصاویر این بازدید را ببینید:

انتهای پیام/ ۲۵۲/ ع

 

 

کسب پنج مدال رنگی تکواندوکاران در مسابقات بین‌المللی/۷

در سومین دوره از مسابقات قهرمانی بین‌المللی مجازی تکواندو سجاد حاجی‌زاده از خراسان‌جنوبی در بخش یوپ چاگی  به مدال طلا رقابت‌ها دست یافت و ایمان درستکار نیز مقام اول بخش موم دولیو و مقام سوم مشترک بخش ۵۴۰ هان مادانگ آنلاین را از آن خود کرد.

مریم‌السادات حقانی‌ثانی و منور مسینایی‌نژاد نیز به ترتیب مقام اول و دوم بخش سونال سومین دوره مسابقات بین‌المللی مجازی تکواندو در بخش‌هان مادانگ آنلاین را به خود اختصاص دادند.

فهیمه دره‌کی نایب رئیس، مربی و داور تکواندو خراسان‌جنوبی مقام دوم جوموک بخش هان مادانگ آنلاین تکواندو بین‌المللی را به‌دست آورد.

 

 

 

 

 

 

زنجیره تولید منیزیت در خراسان جنوبی کامل می‌شود/۲

 

زنجیره تولید منیزیت در خراسان جنوبی کامل می‌شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح تولید فرآورده‌های نسوز در سربیشه، زنجیره تولید ماده معدنی ارزشمند منیزیت در این استان کامل می‌شود.

عباس جرجانی افزود: عملیات اجرایی طرح تولید آجر و جرم‌های نسوز کارخانه اکسید منیزیم سربیشه در سال ۹۸ توسط شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور و در شهرک صنعتی سربیشه آغاز شد.

وی روند پیشرفت این طرح را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این طرح بزرگ در حال حاضر حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم با توجه به خرید ماشین‌آلات مورد نیاز همچنین پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته، در سه ماه اول سال آینده به بهره‌برداری برسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود با راه‌اندازی این طرح و سرمایه گذاری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان با ظرفیت تولید سالانه ۹۶ هزار تن انواع فرآورده‌های نسوز، زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از ۱۵۰ نفر در شهرستان مرزی سربیشه فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی، استان معدنی و قطب تولید منیزیت، زغالسنگ و بنتونیت کشور است تصریح کرد: در راستای تکمیل زنجیره تولید مواد معدنی شاخص به عنوان یک ظرفیت و مزیت استان همچنین راه‌اندازی واحدهای صنعتی مبتنی بر معدن و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایدار، ایجاد و توسعه صنایع معدنی حول ظرفیت‌های بخش معدن استان در اولویت و دستور کار ویژه این سازمان است.

جرجانی خاطرنشان کرد: کارخانه اکسید منیزیم سربیشه اولین و بزرگترین کارخانه فرآوری منیزیت و تولید انواع اکسید منیزیم در کشور است که محصولات تولیدی آن منحصر به فرد بوده و توانسته جایگزین فرآورده‌های وارداتی مشابه شود.

 

 

 

 

 

میزان هدررفت آب در شبکه آبرسانی زیرکوه ۴۱ درصد است/۲

میزان هدررفت آب در شبکه آبرسانی شهرستان زیرکوه ۴۱ درصد است

 مدیر آب و فاضلاب شهرستان زیرکوه گفت: میزان هدررفت آب در خطوط انتفال آب و شبکه‌های آب و فاضلاب این شهرستان ۴۱ درصد است که این رقم از میانگین کشوری و استانی هم بالاتر است.

علیرضا غلامحسینی روز چهارشنبه در بازدید فرماندار زیرکوه از شبکه‌های آب شهر آبیز افزود: ۳۳ درصد شبکه‌های آبرسانی شهرستان زیرکوه معادل ۲۴۰ کیلومتر فرسوده است که به تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای اصلاح و بازسازی شبکه و جلوگیری از هدررفت آب نیاز داریم.

وی اظهار داشت: سال مالی گذشته به منظور کاهش هدررفت آب، ۱۶ هزار و ۸۷۰ کیلومتر از شبکه‌ها و خطوط انتقال آب روستایی این شهرستان مرزی بازسازی شد و برای بازسازی این خطوط بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

مدیر آب و فاضلاب زیرکوه گفت: ۲۱ کیلومتر شبکه انتقال آب در شهر آبیز داریم که از این مقدار ۱۳ کیلومتر فرسوده است.

وی افزود: بیشترین هدرفت آب در شهرهای زیرکوه را با ۴۲ درصد در شهر آبیز داریم و بازسازی و تعویض ضربتی شبکه‌های آبرسانی آبیز در این وضعیت کم‌آبی، نیازمند توجه مسوولان استانی است.

فرماندار زیرکوه امروز از وضعیت مشکلات آب شرب روستای جیم‌آباد این شهرستان هم بازدید کرد.

محمدحسین عربشاهی قول داد که از محل اعتبارات سال آینده ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آبرسانی به روستای جیم‌آباد اختصاص یابد تا مشکل این روستا هرچه سریعتر رفع شود.

شهرستان زیرکوه سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و شهر حاجی‌آباد مرکز آن در فاصله ۸۵ کیلومتری مرز افغانستان قرار دارد.

 

 

 

 

 

لیگ دسته یک هندبال

شکست تیم هندبال فردوس در آخرین دیدار/۷

تیم هندبال فردوس نماینده خراسان جنوبی در آخرین بازی خود در لیگ دسته یک هندبال کشور شکست خورد.

تیم هندبال فردوس در مصاف با تیم سپاهان اصفهان نتیجه را ۱۶ بر ۲۸ به حریفش واگذار کرد.
رقابت‌های لیگ دسته یک هندبال کشور رده سنی آزاد با حضور ۲۴ تیم در ۴گروه ۶ حضور تیم هندبال فردوس در رقابت‌های لیگ دسته یک کشورتیمی به میزبانی اصفهان برگزار شد که تیم هندبال فردوس به عنوان نماینده خراسان جنوبی در این رقابت‌ها با تیم‌های سپاهان اصفهان، تخت جمشید مرودشت، سبزوار، هندبال ارومیه و نماینده قزوین در یک گروه قرار داشت.

 

 

 

 

 

 

نرخ باسوادی خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری/۲

نرخ باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در خراسان جنوبی ۹۶ درصد که از میانگین کشوری یک درصد بالاتر است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با بیان اینکه سالانه به طور میانگین بیش از هزار نفر بی سواد در خراسان جنوبی شناسایی و آموزش داده می‌شوند گفت: در این خصوص امسال هزار و ۳۰۰ نفر شناسایی شدند و در حال آموزش هستند.

واقعی با بیان اینکه سالانه بیش از ۳ هزار نفر از فعالیت‌های سوادآموزی بهره مند می‌شوند افزود: در کنار سواد آموزی خدمات دیگری از جمله مهارت آوزی صنایع دستی، خدمات مشاوره و مهارت‌های اجتماعی در ۷ مرکز یادگیری به سوادآموزان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به استخدام همه آموزشیاران و آموزش دهندگان تا قبل از سال ۹۲ گفت: امسال هم ۷۶ آموزش یار و آموزش دهنده در خراسان جنوبی استخدام شدند.

یکم تا هفتم دی ماه هفته سوادآموزی نام گذاری شده است.

 

 

 

 

 

 

اولین کشتارگاه صنعتی دام خراسان جنوبی سال آینده راه‌اندازی می‌شود/۲-۳

اولین کشتارگاه صنعتی دام خراسان جنوبی سال آینده راه‌اندازی می‌شود

 مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: اولین کشتارگاه صنعتی خراسان جنوبی در شهرستان خوسف تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اوایل سال آینده افتتاح می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمد اصغرزاده افزود: اجرای این طرح توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است.

وی گفت: این کشتارگاه دارای سه خط مجزا دام سبک، سنگین و شترمرغ است و با بیشترین حجم کشتار می‌توان روزانه بیش از پنج هزار دام سبک، بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دام سنگین و بین ۵۰ تا ۱۰۰ شترمرغ را کشتار کرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: کشتارگاه خوسف، اولین کشتارگاه با شرایط استاندارد خراسان جنوبی است و بهره‌مندی از ظرفیت این کشتارگاه در جلوگیری از خام‌فروشی و حمل و نقل دام زنده به خارج از استان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه تلاش شده در این مجموعه از تمامی قسمت‌های دام استفاده بهینه شود افزود: در کشتارگاه صنعتی خوسف به صورت اختصاصی شتر هم کشتار و بسته‌بندی خواهد شد.

۲ شهرستان خوسف و زیرکوه در خراسان جنوبی کشتارگاه نداشتند که در خوسف بخش خصوصی و در زیرکوه بنیاد برکت برای احداث کشتارگاه ورود کرده است.

 

 

 

 

 

 

اختصاصی ایرنا؛

۱۴ مجتمع آبرسانی خراسان جنوبی در اولویت تکمیل است/۲-۳

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: ۱۴ مجتمع آبرسانی روستایی در صورت تامین اعتبار تا ۲ سال آینده در این استان تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

حسین امامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با سفر معاون اول رییس جمهوری به خراسان جنوبی در مهر سال گذشته به دنبال یک ظرفیت اعتباری جدید از محل ماده ۵۶ قانون الحاق بودیم که مقرر شد ۲۵۰ میلیارد تومان برای مجتمع‌های آبرسانی روستایی و ۵۰ میلیارد تومان در حوزه عشایری تامین اعتبار شود.

وی تصریح کرد: با افتتاح این تعداد مجتمع‌ آبرسانی بخش عمده‌ای از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان خراسان جنوبی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی دسترسی پیدا می‌کنند و بخشی از دغدغه آب شرب روستاییان رفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: با افتتاح مجتمع‌های آبرسانی در مجموع ۳۰۰ روستای کم‌جمعیت و پراکنده (کمتر از ۱۰ خانوار) که فاصله زیادی با مجتمع‌ها دارند همچنان با تانکر سیار آبرسانی خواهند شد.

وی افزود: همچنین با افتتاح ۶ مجتمع آبرسانی تا پایان امسال در استان، میزان برخورداری روستاییان از آب شرب از ۷۵.۵ درصد کنونی به ۸۲ درصد افزایش می‌یابد.

امامی گفت: در حال حاضر ۳۳ مجتمع آبرسانی روستایی در استان خراسان جنوبی در دست اجرا است.

وی یادآور شد: تابستان امسال با توجه به قطعی و کمبود آب در برخی مناطق روستایی با پیگیری و دستور استاندار خراسان جنوبی سرانه آب شرب هر خانوار از ۸۹ لیتر به ۱۲۰ لیتر افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در شرایط اوج تنش آبی ۴۵۰ تا ۵۰۰ روستای این استان نیازمند آبرسانی سیار هستند که از این تعداد ۳۶۰ روستا آب دارند ولی برای تامین آب پایدار نیاز به آبرسانی با تانکر سیار است.

وی تاکید کرد: در مجموع ۱۴۰ روستا با بیشترین تنش آبی روبه‌رو هستند که در اولویت آبرسانی قرار دارند.

امامی گفت: در برخی روستاها حجم عملیات ساختمانی افزایش یافته و جمعیت نیز فراتر از انتظار رشد کرده است لذا در برخی از فصول سال با کمبود یا قطعی روزانه آب مواجه می‌شوند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از تاخیر یا بی‌نظمی در آبرسانی به مناطق روستایی امسال سامانه ۱۲۲ در تمامی شهرها و روستاهای استان فعال شده است.

وی افزود: در این زمینه برنامه زمان‌بندی تعیین شده است تا دهیاران یا بخشداران در صورت نیاز ضمن تماس با سامانه ۱۲۲ نسبت به تامین آب اقدام کنند به این صورت هیچ مخزنی بدون آب نمی‌ماند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت این استان در مناطق روستایی ساکن هستند.

 

 

 

 

 

مهارت آموزی ۵۴۶ زندانی در دوران محکومیت

۵۴۶ زندانی در زندان‌های خراسان جنوبی در دوره‌های مهارت آموزی فنی و حرفه‌ای دوره محکومیت خود را به فرصت مهارت آموزی و اشتغال تبدیل کردند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت : داشتن مهارت ، ضمن ایجاد شرایط اولیه برای اشتغال ، به تقویت شخصیت و منزلت اجتماعی افراد کمک میکند.
حسین خوش آیند افزود : در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای طبق وظیفه قانونی و اهداف تعیین شده از طریق عقد تفاهم نامه با سازمان زندانها به آموزش زندانیان در مراکز جوار زندان می‌پردازد.
وی گفت : از ابتدای سال ۵۴۶ نفر از زندانیان خراسان جنوبی با حضور در کارگاه‌های آموزشی یا مهارت آموزی در محیط واقعی کار آموزش‌های مهارتی را فرا گرفته اند و برای آنان بیش از ۹۵ هزار نفر ساعت آموزش مهارتی ارائه شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی افزود : این افراد در ۳۶ حرفه متنوع در رشته‌های صنعت ساختمان ، کشاورزی ، تاسیسات ، برق ، صنایع خودرو ، صنایع دستی و صنایع غذایی در بیش از ۵۱ دوره آموزشی مهارت کسب کرده اند.
در حال حاضر اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای در زندان‌های بیرجند ، فردوس ، طبس ، قاین و نهبندان برای زندانیان دوره‌های آموزشی مهارت آموزی برگزار می‌کند.

 

تسهیلات ویژه برای کارآموزان فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی

مدیر شعب یانک توسعه تعاون خراسان جنوبی گفت: معرفی شدگان اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی، تسهیلات ویژه ۳ و ۴ ساله اشتغالزایی دریافت می‌کنند.

ملائی مدیر شعب یانک توسعه تعاون خراسان جنوبی  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: این تسهیلات در قالب عقود مرابحه و با اقساط ۳۶ ماهه و ۴۸ ماهه به تمامی معرفی شدگان اداره کل فنی و حرفه‌ای استان قابل پرداخت است.

او افزود: متولی اصلی نظام آموزش کشور در بخش غیر رسمی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است و همراهی با این سازمان از جمله افتخارات بانک توسعه تعاون در زمینه اشتغالزایی و کمک به رفع بیکاری در جامعه است.

او تاکید کرد: بانک توسعه تعاون خود را موظف به ایجاد اشتغال در خراسان جنوبی می‌داند تا با حمایت از بنگاه‌ های اقتصادی و تعاونی، سهمی در رونق تولید و کسب و کار‌های کوچک و متوسط داشته باشد.

خوشایند مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی هم با اشاره به انعقاد تفاهم نامه میان بانک توسعه تعاون و اداره کل آوزش فنی و حرفه‌ای گفت: در این تفاهم نامه تسهیلات قرض الحسنه و تسهیلاتی در زمینه بهبود بیماری‌ های خاص در نظر گرفته شده است.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*