اخبار خراسان جنوبی / ابتلای خانوادگی کرونا در خراسان جنوبی، بالاتر از میانگین کشوری

 

 

 

 

۶۶۶ نفر در خراسان جنوبی قربانی کرونا

با ثبت ۱ مورد فوت جدبد ناشی از کرونا در خراسان جنوبی مجموع فوت در اثر این بیماری در استان به ۶۶۶ مورد رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۴ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجا شد که مجموعا ۷۰ بیمار جدید شامل ۱۵ بستری و ۵۵ سرپایی شناسایی شدند.
دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۷ نفر در بیرجند، ۳ نفر در فردوس، ۱۸ نفر در قاین، ۳ نفر در طبس، ۲ نفر در نهبندان، ۳ نفر در درمیان، ۲ نفر در سربیشه، ۲ نفر در سرایان، ۹ نفر در بشرویه، ۹ نفر در زیرکوه و ۲ نفر در خوسف بودند.
وی گفت: در حال حاضر ۱۹۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۱۴ نفر کرونا مثبتند.
دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۶ نفر وخیم است.
وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی پذیرش و در همین مدت ۴۴ بیمار شامل ۲۶ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تا روز گذشته ۳۱ هزار و ۹۸۴ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۳ هزار و ۹۱۲ بیمار شد.

 

 

 

۶ کیلومتر دیگر از باند دوم دیهوک - راور زیر بار ترافیک رفت

بیرجند – ایرنا – ۶ کیلومتر دیگر از پروژه احداث باند دوم محور دیهوک – راور با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان زیر بار ترافیک رفت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی روز دوشنبه گفت: طبق وعده‌ای که در تکمیل و بازگشایی پروژه‌های احداث باند دوم در سطح محورهای استان داده بودیم و در فاصله زمانی ۱۲ روز از بازگشایی ۱۲ کیلومتر از همین محور، ظهر امروز ۶ کیلومتر دیگر از باند دوم محور دیهوک – راور زیر بار ترافیک رفت.

وحید داعی با بیان اینکه ۶ کیلومتر حد فاصل کیلومتر ۶۸ تا ۷۴ محور قرار دارد افزود: طول کل محور دیهوک تا راور در حوزه استحفاظی استان ۲۰۵ کیلومتر است که تا ابتدای امسال ۱۰۲ کیلومتر از مسیر دوبانده شده بود که با ۱۲ کیلومتری که ۱۲ آذر ماه زیر بار ترافیک رفت و ۶ کیلومتر امروز در مجموع ۱۲۰ کیلومتر از این محور دوبانده شده است.

وی ضمن تشکر از همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس راه استان در بازگشایی این محور افزود: عملیات دوبانده سازی در ۸۴ کیلومتر باقیمانده محور با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد در دست انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان دولت دوازدهم حدود ۱۵ کیلومتر دیگر از این محور تکمیل شود و زیر بار ترافیک برود.

در حال حاضر عملیات اجرایی ساخت باند دوم در ۱۴ محور استان خراسان جنوبی در دست اجرا است و در سه محور مهم شامل بیرجند – قاین، دیهوک – راور و بیرجند – زاهدان به سمت استان‌های همجوار ادامه دارد.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:
کوتاه تر شدن مسیرهای دستیابی به توسعه با استفاده از ظرفیت متخصصان/۵-۷

 

استاندار خراسان جنوبی گفت:استفاده از ظرفیت متخصصان، مسیرهای دستیابی به توسعه را کوتاه تر می کند.
به گزارش  خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در جلسه آمایش سرزمینی استان که با حضور جمعی از اساتید مجری طرح برگزار شد، خاطرنشان کرد: زمانی که دانشگاهیان، افراد متخصص و کارشناسان برای انجام امور در کنار ما قرار می گیرند، در مسیر درست حرکت می کنیم.
وی ادامه داد: حرکت در مسیر درست، هزینه ها را کمتر کرده، منجر به توسعه می شود و در نتیجه رضایتمندی مردم را به همراه دارد.
استاندار تأکید کرد: من اعتقاد دارم اگر به دنبال انجام کار کیفی هستیم و نتیجه خوب مدنظر ماست، چاره ای جز این نیست که کار را بر مبنای مطالعات کارشناسی انجام دهیم.
ملانوری تصریح نمود: اگر این مطالعات کارشناسی و تخصصی در اسناد مختلف گردآوری شوند، مطمئناً می توانند حوزه های مرتبط را در رسیدن به اهداف شان کمک کنند و در کیفی سازی امور مؤثر باشند.
وی متذکر شد:تمام هدف ما از تأکید بر این موضوع این است که بهترین فضا و شرایط برای زندگی مردم فراهم شود و رفاه مناسب برای آنها حاصل گردد.
استاندار با اشاره به موارد مطرح شده از سند آمایش سرزمین اظهار داشت: پژوهش ها و مطالعاتی که بر پایه نظرات جامعه نخبگانی استان ارائه شده، در حوزه اجرا به کار گرفته می شود.
ملانوری ادامه داد: این که به ما بگویید حوزه کشاورزی، صنعت و معدن. چه شرایطی دارد و برای بهره برداری بهتر از آنها به ما مشورت می دهید، بسیار ارزنده است.
وی اظهار داشت :یکی از مهمترین نتایج این مشورت ها این است که در کشاورزی به سمتی می رویم که کیفیت کار بالاتر رفته و ارزش افزوده ایجاد شود.

به گفته وی؛ مطالعات و پژوهش های سند آمایش سرزمین باید به ما در استفاده و بهره برداری هر چه بیشتر از استعدادهای استان کمک کند.

 

ورود فاضلاب به مصارف کشاورزی یک تهدید است/۵-۷

ورود فاضلاب به مصارف کشاورزی یک تهدید است

گروه استان‌ها ـ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: باید مدیریت فاضلاب شهری و پساب‌ها بررسی شود و اگر این فاضلاب وارد مصارف کشاورزی و کشت شود برای عموم یک تهدید است و دستگاه‌های متولی باید ورود جدی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حجت‌الاسلام وحدانی نیا عصر امروز در نخستین جلسه کارگروه اتخاذ تدابیر لازم در راستای تامین امنیت غذایی در جهت پیشگیری از جرائم علیه بهداشت عمومی استان اظهار داشت: کرونا ویروس در کنار تهدیدات برکاتی از جمله رعایت نکاتی بهداشتی را به همراه داشته است.

وی گفت: از جمله تکالیف بر عهده حاکمیت نیز حفظ سلامت عموم شامل سلامت فکری، سلامت روحی و سلامت اجتماعی است و در این زمینه جلسه‌ای با دستگاه‌های امنیت غذایی مردم برگزار شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه این جلسه هم گرایی و هم اندیشی در این زمینه است تا کاری کنیم که تهدیدات غذایی کم شود افزود: وحدت رویه به پرونده‌های قضایی باید داشته باشیم.

وحدانی نیا تصریح کرد: با ظرفیت دستگاه قضایی احکام صادر شده باید بازدارنده باشد اما به این معنی نیست که همه مجرمان وارد زندان شود بلکه اگر حبس تبدیل به جایگزین و جزای نقدی می شود این جایگزینی باید بازدارنده باشد که این می‌طلبد شعب اختصاصی ویژه در مرکز استان داشته باشیم.

وی ادامه داد: بحث مدیریت فاضلاب شهری و پساب‌ها بررسی شد و اگر این فاضلاب وارد مصارف کشاورزی و کشت شود برای عموم یک تهدید است و دستگاه‌های متولی باید ورود جدی داشته باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه باید مدیریت اثربخش در زمینه فاضلاب شهری داشته باشیم و محصولات کشاورزی با پساب‌ها آبیاری نشود خاطرنشان کرد: در هفته آینده از تصفیه خانه شهرستان بازدید میدانی انجام می‌شود تا این موضوع را بررسی کنیم.

وحدانی نیا با بیان اینکه با جرائمی که تهدید برای عموم است برخورد می شود بیان کرد: شهروندان می توانند تخلفات کسانی که به رغم توصیه های مکدد با اجتماعات مختلف بهداشت عمومی را به خطر می اندازند را در سامانه سجام قوه قضاییه منعکس کنند تا با آن برخورد شود.

لزوم برخورد قضایی با رهاسازی فاضلاب خانگی در معابر عمومی

مهدی پاک نیت مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این جلسه اظهار داشت: در بحث دفع پسماند و زباله دو بخش را دنبال می‌کنیم که ابتدای آن پسماندهای عفونی است.

وی با بیان اینکه در بیمارستان های استان بحث امحا و تفکیک زباله ها در بیمارستان ها انجام می شود گفت: در بحث فاضلاب خانگی نیز با رها سازی فاضلاب در معابر عمومی و فاضلاب خام برخورد قضایی خواهد شد و تخلفات به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورت اجرای فاضلاب بیرجند نیز بعد از اینکه فاضلاب جمع آوری شد وارد سیستم تصفیه می‌شود افزود: همچنین واگذاری انشعابات فاضلاب و جمع آوری آن در مجتمع مسکونی هزار واحدی قاین در دستور کار قرار دارد.

پاک نیت تصریح کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان اقدامات خوبی شده و حمایت قضایی پشت این موضوع بوده و از لحاظ رعایت بهداشت در سطح صنوف استان نیز مشکلی وجود ندارد و محدود تخلفات به مراجع قضایی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: تمرکز ما در بحث جلوگیری از تجمعات عمومی، مراسمات تدفین و تشییع و عروسی ها است و بیشتر به حضور دور در این جلسات تاکید می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: در جهت دفع زباله‌ها و پسماند شهرستان‌های خوسف و بیرجند نیز اقداماتی انجام گرفته و سایر شهرستانها نیز جابجایی و حمل و نقل زباله های عفونی در بیمارستان ها صورت می گیرد.

محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز در این جلسه بیان کرد: دامپزشکی دستگاه حاکمیتی و تخصصی بوده که سلامت جامعه وظیفه آن است.

وی گفت: سموم قارچی در فرآورده‌های خام دامی و نهاده‌های دامی که می تواند به گوشت و شیر وارد شود رصد و پایش می‌کنیم اما تاکنون هیچ مشکل و شائبه ای در استان وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه باید یک وحدت رویه برای صدور احکام و رای‌ها در استان باشد که این احکام بازدارنده شود افزود: محموله هایی که به هر دلیل توقیف می‌شود نیز پرونده قضایی آن و محموله ها بحث جدا است که ابتدا تکلیف محموله مشخص و سپس پرونده رسیدگی شود.

دادگر، معاون دادستان مرکز استان هم در این جلسه گفت: آب از تصفیه خانه شهرستان جاری و در منطقه رها می‌شود و دام از آن مصرف می کند که سبب نارضایتی مردم شده است.

وی اظهار کرد: بعد از بازدیدهای میدانی از تصفیه خانه جلساتی با شرکت آب منطقه ای و اداره حفاظت محیط زیست گرفته شد که نماینده آب منطقه ای موظف شده طبق الگوی کشت با جهادکشاورزی اقدامات لازم انجام دهند.

معاون دادستان بیرجند افزود: بر اساس استعلام از دانشگاه علوم پزشکی گرفته شده اگر الگوی کشت رعایت نشود تهدید جدی برای عموم و علیه بهداشت است و آب منطقه ای به همراه جهاد کشاورزی متعهد شده این قضیه را برطرف کنند.

دادگر گفت: در خصوص مراسمات مذهبی و عروسی ها نیز نیروی انتظامی باید موارد را به دادستانی اعلام تا جلوی هرگونه مراسم که تهدید علیه بهداشت است گرفته شود.

انتهای پیام/۲۵۶/ش

 

 

بهره‌مندی سه هزار و ۱۳۰ بیمار خاص خراسان جنوبی از خدمات حمایتی/۵-۷

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی از ارائه خدمات حمایتی به سه هزار و ۱۳۰ بیمار خاص و صعب‌العلاج تحت حمایت این نهاد خبر داد.

علی اکبر نخعی افزود: کمیته امداد با در نظر گرفتن یک بسته بیمه مکمل، توانسته است بسیاری از هزینه‌های درمانی این افراد را تامین کند.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت مددجویان در توانمند شدن آنان افزود: در راستای حمایت از مددجویان تحت حمایت، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هزینه‌های درمانی بیماران سرطانی و شیمی درمانی تا ۱۰۰ درصد در بخش بستری و در مورد هزینه‌های دارو تا ۹۵ درصد تامین می‌شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: علاوه بر این موارد در راستای بهبودی هرچه سریع‌تر این مددجویان به آنان کمک‌های مختلفی از قبیل سبد غذایی، هزینه‌های ایاب و ذهاب ارائه می‌شود.

وی اظهار داشت: اکنون ۱۲۴ بیمار خاص شامل ۵۶ بیمار دیالیزی، ۳۰ بیمار پیوند کلیه، ۲۱ بیمار هموفیلی و تالاسمی و ۱۷ بیمار ام اس تحت حمایت این نهاد هستند و امیدواریم با مشارکت مسوولان دستگاه‌های اجرایی، مردم خیر و نیکوکاران بتوانیم شرایط زندگی بیماران را به بهترین نحو ممکن بهبود بخشیم.

نخعی گفت: برای تسهیل در ارائه بهتر خدمات درمانی به بیماران خاص و صعب‌العلاج، اطلاعات تمامی بیماران در سامانه‌ای به نام “سبا” ثبت و برای شناسایی به این افراد کارت ویژه داده شده است که می‌توانند از مراکز درمانی منتخب به صورت رایگان خدمات دریافت کنند.

وی با تشکر از همه خیرینی که با این نهاد همکاری می‌کنند افزود: خیرین بزرگوار می‌توانند برای کمک به بیماران صعب‌العلاج در قالب طرح شفا، این بیماران نیازمند را مورد حمایت قرار دهند.

وی بیان کرد: در هشت ماه سال جاری برای کمک به درمان مددجویان تحت حمایت بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از سوی کمیته امداد هزینه شده است.

 

 

دستگیری ۲ شکار چی غیر مجاز در”نهبندان”/۴

فرمانده انتظامی”نهبندان” از دستگیری ۲ شکارچی غیر مجاز و کشف ۲ لاشه قوچ کوهی در این شهرستان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” در تشریح این خبر گفت: ماموران انتظامی با کسب اخبار واسله از اداره محیط زیست نهبندان مبنی بر شکار غیر مجاز حیات وحش در کوه های اطراف این شهرستان مطلع شدند که بلافاصله موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.
فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان اظهار داشت: ماموران انتظامی به همراه یک اکیپ از اداره محیط زیست هنگام گشت زنی در مناطق کویری شهرستان نهبندان ۲ نفر مشکوک که در حال شکار بودند را مشاهده و به آنان دستور ایست داده شد که نامبردگان به محض مشاهده پلیس از محل متواری شدند.
وی افزود: ماموران پس از دستگیری شکارچیان غیر مجاز، در بازرسی آن ها یک قبضه اسلحه شکاری و ۲ لاشه قوچ کوهی نیز کشف کردند.
سرهنگ رحیمی با اشاره به این که در این رابطه ۲ متهم دستگیر که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند تصریح کرد: کسانی که به هر طریقی اقدام به شکار حیوانات وحشی کنند طبق قوانین زیست محیطی با آنان برخورد قضائی قاطع صورت خواهد گرفت و متخلفین به اشد مجازات خواهند رسید.

 

 

 

 

واژگونی تراکتور در نهبندان به قیمت جان راننده تمام شد/۴

فرماندهی انتظامی”نهبندان” از واژگونی تراکتور و فوت راننده در این شهرستان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” در تشریح این خبر گفت: با اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر واژگونی تراکتور در محور”نهبندان- شوسف” بلافاصله نیروهای امدادی و کارشناسان پلیس راه به محل حادثه اعزام شدند.
وی افزود: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند، یک دستگاه تراکتور واژگون شده است که در این حادثه راننده خودرو بر اثر شدت جراحات وارد شده در دم فوت نموده است.
فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان با اشاره به این که کارشناس پلیس راه علت حادثه را عدم توجه به جلو اعلام نموده است و تصریح کرد: بیشتر سوانح تراکتور مربوط به رانندگی در زمین های ناهموار و غیر مسطح می باشد چرا که کار با تراکتور در زمین های با شیب تند و مجهز نبودن آن به کمک فنر موجب می شود با اندک ضربه ای این وسیله نقلیه واژگون شود.

 

 

اهدای خون ۲۰ نفر از طلاب و روحانیان خراسان جنوبی/۲-۳

۲۰ نفر از طلاب و روحانیان شیعه و اهل سنت خراسان جنوبی امروز با اهدای خون به کمک بیماران نیازمند آمدند.

با هماهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی حدود ۲۰ نفر از روحانیان شیعه و اهل سنت، خون اهدا کردند.
ابراهیم میری مقدم مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه اکثر این روحانیون، ائمه جماعت مساجد هستند می‌توانند در ترویج فرهنگ اهدای خون در جامعه نقش مهمی ایفا کنند.

 

 

 

 

 

هشدار پلیس در خصوص پیشگیری از سرقت خودرو/۴

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی در خصوص پیشگیری از سرقت خودرو هشدار‌هایی را به شهروندان ارائه داد.

سرهنگ حسینی با بیان اینکه آگاهی از روش‌های عملکرد سارقان می‌تواند در پیشگیری از سرقت، بسیار مفید باشد، بر این اساس از شهروندان خواست که توصیه‌های پلیسی را برای پیشگیری از سرقت خودرو جدی بگیرند.

وی هشدار‌های پلیس در خصوص پیشگیری از سرقت خودرو را به شرح ذیل به شهروندان ارائه کرد:
– اتومبیل خود را به لوازم ایمنی نظیر دزدگیر، سوئیچ مخفی، قفل سوئیچی و قفل پدال و سایر وسایل تاخیری و بازدارنده مجهز کنید.

-هنگام ترک اتومبیل خود دقت کنید که در‌ها و شیشه‌ها کاملا بسته باشند.

-هنگام ترک اتومبیل از به جا گذاشتن اشیاء قابل توجه و قیمتی در داخل خودرو جدا خودداری کنید.

-چنانچه از افراد ناشناس اتومبیل خریداری کردید نسبت به تعویض قفل در‌ها و تجهیزات لازم اقدام کنید.

-هنگام تعویض چرخ پنچر شده با برطرف کردن نقص فنی اتومبیل از قفل بودن در‌ها اطمینان حاصل کنید.

-اتومبیل را به تعمیرگاه‌های غیر معتبر و ناشناس نسپارید، چون ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد.

-به منظور کاهش آسیب‌پذیری در سرقت وسایط نقلیه از نصب تزئینات اضافی در داخل و خارج خودرو خودداری کنید.

-اگر اتومبیل را به علت نقص فنی هل می‌دهید، اجازه ندهید افراد ناشناس پشت فرمان بنشینند.

-چنانچه اتومبیل خود را در پارکینگ منزل یا داخل حیاط پارک می‌کنید، کلیه در‌های آن را قفل کرده و همچنین از گذاشتن سوئیچ در داخل آن خودداری کنید.

– هنگامی که اتومبیل خود را به منظور گرم کردن و سایر موارد روشن می‌کنید، مواظب باشید و اتومبیل را به حال خود رها نکنند.

 

 

 

توسعه ظرفیت و بومی‌سازی در واحد‌های تولیدی در دستور کار وزارت صمت/۷

  • توسعه ظرفیت، داخلی سازی و بومی‌سازی در واحد‌های تولیدی در دستور کار است + فیلم

رئیس دفتر امور پروژه‌های شرکت گروه سرمایه گذاری امید گفت: به دنبال آن هستیم که در تک تک واحد‌های تولیدی دو هدف اصلی توسعه ظرفیت و حمایت‌های تولیدی و توسعه داخلی سازی و بومی سازی در واحد‌های تولیدی را اجرایی کنیم.

بهنام امیری در بازدید از خط تولید و بخش‌های مختلف کارخانه کویرتایر در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت:  شرکت کویرتایر چه به لحاظ کیفیت تولید و چه به لحاظ منطقه‌ای که در آن قرار گرفته و اشتغالزایی که ایجاد شده از افتخارات کشور است.

وی افزود: در بحث تکنولوژی نیز حوزه جدیدی از فناوری‌هایی که بومی سازی شده در این شرکت وجود دارد و هرکدام از این بومی سازی‌ها قابلیت فعالیت جدید دارد که کویرتایر می‌تواند به عنوان انتقال دهنده تکنولوژی و یا صادرکننده ماشین آلات به سایر تولیدکنندگان داخلی و خارجی نقش ویژه‌ای ایفا کند.

رئیس دفتر امور پروژه‌های شرکت گروه سرمایه گذاری امید بیان کرد: این امر نشان دهنده آن است که سطح دانش و رسوخ فناوری در این شرکت به سطحی رسیده که می‌توانند در حوزه توسعه شرکت به خوبی ایفای نقش کنند و بحث‌های بهبود و ارتقای تکنولوژی را همزمان با ارتقاء کیفیت محصولات خود داشته باشند.

امیری با بیان اینکه در این راستا کویرتایر می‌تواند نقش ویژه‌ای داشته باشد تصریح کرد: اگر بخواهیم جایگاه شرکت سرمایه گذاری امید را در این راستا نگاه کنیم متوجه می‌شویم که ما در شرکت امید با نگاه داخلی سازی و اشتغالزایی به ویژه در بحث انتقال فناوری می‌توانیم کویرتایر را به عنوان یکی از الگوهای اصلی خود در شرکت امید در نظر بگیریم و در بحث‌های توسعه‌ای همراه کویرتایر باشیم.

رئیس دفتر امور پروژه‌های شرکت گروه سرمایه گذاری امید خاطرنشان کرد: این شرکت به دنبال ساخت داخل، ارتقاء تکنولوژی و بومی سازی انواع فناوری‌ها است.

امیری یادآور شد: بحث‌های توسعه‌ای که کویرتایر دارد را به خوبی در شرکت امید دنبال می‌کنیم و در هرکجا که نیاز به حمایت باشد در خدمت این شرکت و فعالیت‌های توسعه‌ای آن خواهیم بود.

رئیس دفتر امور پروژه‌های شرکت گروه سرمایه گذاری امید با تاکید بر اینکه در سایر حوزه فعالیت‌ها نیز با همین نگاه فعالیت‌های دیگری داریم اظهار داشت: شرکت آسیا ناما از بزرگترین تولیدکنندگان کشور و منطقه در حوزه مخازن است.

وی افزود: شرکت پادانا نیز در حوزه تولید کمپرسورهای یخچال و لوازم خانگی کار می‌کند و در کشور ما تنها کمپرسورسازی مطرح است که ظرفیت تولید ویژه‌ای دارد و با رسیدن به ظرفیت مناسب این کمپرسور سازی می‌توانیم وابستگی زیادی را در حوزه کمپرسور سازی در داخل کشور حذف کنیم.

امیری بیان کرد: به دنبال این هستیم که در تک تک واحد‌های تولیدی دو هدف اصلی توسعه ظرفیت حمایت‌های تولیدی و توسعه داخلی سازی و بومی سازی در واحد‌های تولیدی را اجرایی کنیم.

 

در کمیته اجرایی کمیسیون حمل و نقل و سوانح رانندگی خراسان جنوبی عنوان شد

خراسان جنوبی فقیرترین استان کشور در بحث تجهیزات الکترونیکی کنترل ترافیک 

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی از کاهش ۲۸ درصدی تصادفات استان طی ۸ ماه ابتدایی سال ۹۹ خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ خوش خبر با بیان این مطلب در کمیته اجرایی کمیسیون حمل و نقل و سوانح رانندگی خاطرنشان کرد: این موفقیت حاصل تلاش و هم افزایی مثبت بین دستگاهی در استان رقم خورد که البته اعمال محدودیت های کرونایی نیز در این مهم تأثیر گذار بوده است.
وی به مطالعه صورت گرفته در کارگروه فرهنگی و اجتماعی استانداری با موضوع “بررسی تصادفات منجر به مرگ در استان” اشاره کرد و ادامه داد : بر اساس اطلاعات گردآوری شده در این مطالعه، تقویت فرهنگ سازی، حقوق شهروندی و حضور فیزیکی پلیس در کنار توجه بیش از پیش به دوربین های جاده ای ،از مهمترین عوامل کاهش تصادفات معرفی شده اند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری از فرهنگ سازی به عنوان مهمترین شاخصه درکاهش آمار تصادفات جاده ای نام برد و افزود: باید با افزایش آمار تهیه و تولید برنامه های مختلف آموزشی به این مهم دست یابیم.
خوش خبر توجه به ایمنی راه ها را به عنوان یکی دیگر از راه های کاهش تصادفات جاده ای معرفی نمود و گفت: اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان به صورت شبانه روزی در حال تقویت ایمنی جاده هاست.
وی افرود: همه دستگاه های عضو کمیسیون باید با پیگیری مطالبات مردمی، مسائل حوزه کاریشان را به دبیرخانه منعکس نمایند تا پس از انجام کار کارشناسی تصویب اجرایی گردد.
خوش خبر با تأکید بر اینکه مصوبات کمیته اجرایی هر دو حوزه شهری و روستایی را به طور کامل در بر می گیرد، تصریح کرد: در برگزاری کارگروه ها بر اساس بخشنامه های ابلاغی وزارت کشور عمل می نماییم، اما عضویت اداره کل امور روستایی استانداری جهت بهره گیری از ظرفیت دهیاران استان بلامانع است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری بر استفاده از ظرفیت دهیاران در کنترل جاده ها، به ویژه جاده های روستایی تأکید کرد و گفت: جامعه روستایی ما از پیشرو ترین بخش های جامعه در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی هستند اما باید با کسانی که در مسیرهای غیرمجاز تردد می کنند، برخورد نمود.
وی با تأکید بر لزوم ریشه یابی علل تصادفات در استان اظهار داشت: باید کلیه مباحث مرتبط در این حوزه مورد بررسی و واکاوی دقیق قرار گیرد تا بر اساس آن راه کارهای مؤثر اتخاذ گردد.

همچنین سرهنگ عباسی نیز اظهار داشت: در بحث تصادفات درون شهری در ۸ ماهه امسال ۲۸ درصد کاهش تصادفات را شاهد هستیم.

وی از کاهش ۱۳ درصدی تصادفات فوتی درون شهری خبر داد و افزود: در تصادفات جرحی ۲۶ درصد کاهش مجروحین را داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه درون شهری، تصادفات فوتی نگران کننده است بیان کرد: متأسفانه ۵۰ درصد متوفیان سن کمتر از ۳۰ سال دارند.

عباسی با اشاره به اینکه در ۸ ماهه امسال ۱۰۱ فقره واژگونی درون شهری داشته‌ایم تصریح کرد: ۵۰ درصد این واژگونی‌ها در مرکز استان اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در بحث تجهیزات الکترونیکی کنترل ترافیک فقیرترین استان کشور هستیم خاطرنشان کرد: در این راستا باید بحث تجهیزات الکترونیکی کنترل ترافیک به ویژه در مرکز استان بیشتر دیده شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی عدم توجه به جلو و سپس عدم رعایت حق تقدم را بیشترین عوامل در تصادفات هستند بیان کرد: در بحث عابرین پیاده امسال کاهش فوتی‌ها را شاهد هستیم.

عباسی یادآور شد: در طرح زمستانه در حوزه درون شهری باید مراقب باشیم تا غافلگیر نشویم و در این راستا باید دپوی شن و نمک مصوب شود و در سر تقاطع‌ها قرار گیرد تا در صورت بارش برف استفاده شود.

 

 

خبرهای خوش وزیر بهداشت برای خراسان جنوبی‌ها؛

از مدیریت بیماری کرونا در خراسان جنوبی تا تامین کادر درمان/۲-۳

از مدیریت بیماری کرونا در خراسان جنوبی تا تامین کادر درمان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خراسان جنوبی علی رغم پراکندگی جمعیت و جمعیت کم در یک محدوده بزرگ دچار یک پیک بسیار نفس‌گیر شد که خوشبختانه آن پیک نفسگیر و خطرناک مدیریت شد.

سعید نمکی با بیان اینکه حامل پیام رئیس جمهور محترم برای مسئولین و مردم استان و قدردانی از همه زحماتشان در این مدت بودم، افزود: این ۶۴ پروژه در زمانی که در اوج بیماری کرونا بودیم و در شرایط سخت و بسیار پر مشکل اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، یک پیام امیدوار کننده برای مردم بود و ناامید کننده برای کسانی که فکر می‌کنند ما در این تحریم‌ها به زانو در خواهیم آمد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: این طرح را با کمک عزیزانمان در سازمان بسیج و هلال احمر و مردم عزیزی که در این مدت با ما همراهی کردند و خیرین بزرگوار به شکل محله محور راه‌اندازی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه ستاد دانشگاهی گزارشات، کمبودها و کاستی‌هایی که وجود داشت، گزارش شد و مقرر شد آنچه که به عنوان نیازمندی‌های اصلی در زمینه زیرساخت‌ها است، کمک و در اسرع وقت مرمت و بازسازی کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: از جمله این مشکلات قسمتی منابع مالی و منابع جهت استمرار طرح بود که مقرر شد در اسرع وقت انجام شود و با اخذ مجوز ۵۲ هزار نیرو در سال قرار شد تعدادی از این افراد را به خراسان جنوبی اختصاص دهیم.

نمکی یادآور شد: همچنین دستگاه اکسیژن ساز برای سایر شهرستان‌ها تامین خواهد شد که خوشبختانه ما در استان خراسان جنوبی مشکل بزرگ لاینحل نداشتیم.

 

 

 

 

 مدیر کل کانون خراسان جنوبی در بازدید از پایگاه کتابخانه سیار روستایی خوسف عنوان کرد

تجهیز و نوسازی کتابخانه‌های سیار خراسان جنوبی/۲-۳

بازدید مدیر کل کانون خراسان جنوبی از پایگاه کتاب‌خانه سیار روستایی خوسف

مدیر کل کانون خراسان جنوبی در سفر به شهرستان خوسف از پایگاه کتاب‌خانه سیار روستایی کانون مستقردر شهر خوسف بازدید و از نزدیک در جریان اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی این کتاب‌خانه سیار قرار گرفت.

حمیدی ضمن بازدید از بخش‌های پایگاه این کتابخانه از تجهیز و نوسازی امکانات و منابع مطالعاتی کتاب‌خانه‌های سیار استان خبر داد و گفت: با توجه به گستره‌ی خدمات رسانی این مراکز و اهمیت ارایه خدمات فرهنگی به کودکان ونوجوانان مناطق محروم و کم برخوردار روستایی تجهیز و نوسازی این کتاب‌خانه ها از اولویت‌های اداره کل کانون استان است.

وی در ادامه طی نشستی با  مهدی رحمتی مربی این کتابخانه از تلاش‌های وی در خدمات رسانی به کودکان مستعد شهرستان قدردانی کرد و با بیان توصیه هایی گفت: در گذشته عالم کودکی مورد توجه قرار نمی گرفت و به بچه‌ها به چشم یک بزرگسال نارس نگاه می‌شد، اما اکنون چنین نیست و به کودکان بسیار ویژه‌تر توجه شده، آموزش‌ها و کتاب‌های تخصصی بسیار در اختیار خانواده  قرار گرفته است که بخشی از آن را در مراکز کانون شاهد هستیم.

حمیدی ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت قصه‌گویی در کتاب‌خانه های سیار گفت: اولین قدم برای یک قصه گویی خوب و موفق انتخاب قصه است.

وی از قصه گفتن و کتاب خواندن به عنوان دو روش موثر علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب‌ خوانی یاد کرد و افزود: قصه باید با سطح درک و تحمل کودکان تناسب داشته باشد، زبان قصه گویی بدور از تکلف، حالتی گیرا و و در عین حال ساده و پر تحرک داشته باشد که برای تحقق این موضوعات نیازمند برنامه ریزی بیشتر هستیم.

 

ابتلای خانوادگی کرونا در خراسان جنوبی، بالاتر از میانگین کشوری/۳

بر اساس آخرین تحلیل آماری، میزان ابتلا به کرونا در دورهمی‌های خانوادگی خراسان جنوبی به حدود ۶۹ درصد رسیده که از میانگین کشوری بالاتر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران  نبی زاده مدیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا امروز در نشست این کمیته گفت: میانگین کشوری ابتلا به کرونا در تجمع‌ها و دورهمی‌های خانوادگی ۵۱ درصد است که این میزان در خراسان جنوبی به ۶۹ درصد رسیده است.

او افزود: دید و بازدید‌های شبانه خانوادگی، همچنان یکی از مهمترین عوامل انتقال ویروس کرونا است که می‌تواند خطر افزایش این بیماری را افزایش دهد.

یلدای امسال را مجازی برگزار کنیم

نبی زاده مدیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا با اشاره به نزدیک شدن به شب یلدا گفت: با نزدیک شدن به شب یلدا، نگرانی عمیق درباره شدت یافتن دورهمی‌ها و بالا رفتن موارد ابتلا و فوتی های ناشی از کرونا افزایش یافته است.

او با تاکید بر برگزاری یلدای مجازی گفت: امسال با توجه به همه گیری کرونا، یلدا می‌تواند بزرگترین تهدید سلامت مردم باشد، اگر مردم شب نشینی و دورهمی‌های خانوادگی را بر ماندن در خانه ترجیح دهند.

نبی زاده از مردم خواست امسال از برگزاری مراسم شب یلدا خودداری کنند و برای حفظ سلامتی خود و دیگران در خانه بمانند.

اعمال محدودیت‌های یلدایی از ساعت ۱۸

نبی زاده مدیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: به منظور جلوگیری از همه گیری کرونا، فعالیت اصناف در روز‌های ۲۹ و ۳۰ آذرماه از ساعت ۱۸ ممنوع است و و ممنوعیت تردد هم در شب یلدا از ساعت ۱۸ در سراسر استان اعمال می‌شود.

او افزود: از مردم می‌خواهیم همچون نوروز امسال و روز برات که دستورالعمل‌های ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا را رعایت کردند، در شب یلدا هم با نرفتن به دورهمی ها، زحمات چند هفته‌ای کاهش همه گیری کرونا را به یک باره هدر ندهند.

 

 

 

 

 

 

 

افتتاح ۲ کلاس اقماری در فردوس و سرایان

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۲ کلاس اقماری آموزش از راه دور در شهرستان های سرایان و فردوس با مشارکت خیرین افتتاح شد.

واقعی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، با اشاره به تحصیل ۴۰ دانش آموز دختر و پسر در دوره‌های متوسطه اول و دوم فردوسی و سرایانی، گفت: برای تجهیز این ۲ کلاس اقماری در این شهرستان ها مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان مورد نیاز است که توسط موسسه دارالاکرام حضرت اباالفضل (ع) تأمین و هزینه می‌شود.

او با بیان این که تحصیل دانش آموزان در این دو کلاس رایگان است، افزود: کلاس ها‌ی اقماری شهرستان‌های فردوس و سرایان به منظور اجرای طرح آبا و جذب حداکثری دانش آموزان بازمانده از تحصیل افتتاح شد.

واقعی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان این دیار در شبکه شاد حضور دارند و برای قریب ۱۰ درصد باقی مانده نیز با مشارکت خیرین نیکوکار شهرستان مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان، برای خرید ۵۰ گوشی هوشمند هزینه شده و در اختیار ۵۰ خانواده‌ی دانش آموزان محروم از گوشی هوشمند قرار گرفته است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: علاوه بر این بیش از ۲۷۰ نفر از اولیای دانش آموز محروم از گوشی هوشمند شهرستان فردوس برای دریافت وام ۳ میلیون تومانی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

 

 

 

 

 

صابون بیرجندی در راه ثبت ملی شدن/۲

کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از ثبت ملی شدن صابون بیرجندی در آینده نزدیک خبر داد.

انوری کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران گفت: در حال رایزنی با پیشکسوت این حرفه هستیم تا بتوانیم به کمک ایشان این محصول را به صورتی جدید‌تر و بهتر تهیه کنیم.

او با اشاره به اینکه پیشکار که پیشکسوت این کار است، ۵۰ سال است که این حرفه را به صورت خانوادگی انجام می‌دهد افزود: اکنون اندکی برایشان سخت است که تغییر مسیر بدهند و کار چندین و چند ساله شان را کمی بروز‌تر کنند و از تکنولوزی‌های جدید استفاده کنند.

انوری با بیان اینکه تحقیقاتی هم در خصوص تغییر شکل صابون و طریقه فروش آن صورت گرفته است اظهار کرد: اکنون در بازار‌ها بیشتر صابون همدان مطرح است، زیرا تبلیغات این محصول به خوبی صورت گرفته و صابون بیرجندی هم برای مطرح شدن نیازمند تبلیغات بیشتر و بسته بندی بهتر است.

کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: این صابون به علت وجود سدر، برای درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند شوره سر، خارش بدن و غیره مفید است و ترکیب کتیرا در این صابون نیز به منظور جلوگیری از ریزش مو و وجود روناس برای ثابت نگه داشتن رنگ مو است.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: پروازهای استان منظم شود/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی: پروازهای استان منظم شود

 استاندار خراسان جنوبی گفت: ناوگان هوایی استان باید توسعه پیدا کند و پروازها منظم شود که مهمترین مطالبه استان است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری در نشست هم‌اندیشی مدیرکل فرودگاه‌های استان و هیات همراه ادامه داد: نمی‌شود پروازها زمان منظم و مشخصی نداشته باشند، بلکه مردم باید بتوانند بر مبنای ساعت پروازها برای انجام امور خود برنامه‌ریزی کنند.

وی تاکید کرد: بی‌برنامگی در پروازها، هدر رفت وقت را به همراه دارد و برنامه‌ریزی‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: حوزه فرودگاهی استان، نقش بسیار مهمی در برنامه‌ریزی‌های مدیریتی استان دارد.

وی شبکه حمل و نقل را از زیرساخت‌های اصلی توسعه خواند و گفت: حمل و نقل زمینی با بهسازی وضعیت جاده‌ها، ریلی با ایجاد راه‌آهن و هوایی با توسعه ناوگان و افزایش پروازها می‌توانند با جابه‌جایی بار و مسافر به توسعه استان کمک کنند.

ملانوری افزود: مهمترین امکانی که شبکه ریلی فراهم می‌کند، تامین شرایط برای دسترسی بهتر سرمایه‌گذاران به ظرفیت‌های استان است.

وی اظهار داشت: رسیدن گردشگر به جاذبه‌های گردشگری، دسترسی تولیدکننده به بازار فروش و دستیابی سرمایه‌گذار به امکانات استان نیازمند تقویت ناوگان حمل و نقل است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: توسعه فرودگاه باید در حد جایگاه و شأن مردم منطقه و مسافرانی باشد که به هر دلیل به استان سفر می‌کنند.

وی تصریح کرد: مسافران و گردشگران اولین نقطه‌ای که از استان می‌بینند، فضای فرودگاه است و چشم‌انداز مناسب فرودگاه، تجهیزات و امکانات موجود و نحوه خدمات‌دهی، منظره‌ای از استان را در ذهن مسافر ترسیم می‌کند لذا این فضا و شرایط باید زیبا باشد و جذابیت ایجاد کند.

ملانوری با اشاره به برنامه بازدید از فرودگاه بیرجند که به زودی انجام خواهد شد، گفت: ما نیازمند توسعه امکانات و تجهیزات در فرودگاه هستیم.

وی اظهار داشت: فرودگاه بیرجند در زمینه توسعه بناها و ترمینال ورودی، ترانزیت خروجی، پاویون و سایر موارد نیاز به فضای مناسب دارد که مجموعه مدیریتی استان باید برای تامین این نیاز به طور جدی ورود کند و ما نیز پیگیری می‌کنیم.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: روند پیگیری کارها در این حوزه نباید کند شود.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی نیز در این نشست توضیح جامعی درخصوص امکانات و وضعیت موجود ارائه کرد.

استان خراسان جنوبی در ۲ شهر بیرجند و طبس فرودگاه فعال دارد.

 

 

 

 

 

کرونا و زمستان پس از شب یلدا/۵-۷

 روزهای پایانی پاییز ۹۹ در شرایطی با کاهش موارد ابتلا و فوت ناشی از ویروس کرونا در حال سپری شدن است که نگرانی از برگزاری دورهمی‌ها در طولانی‌ترین شب سال بار دیگر نگاه‌ها را متوجه خانواده‌ها و پیامدهای پس از آن کرده است.

به گزارش ایرنا شب یلدا که به بلندترین شب سال معروف است، زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر یعنی آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب اول دی ماه یعنی نخستین روز زمستان را شامل می‌شود و یکی از مهمترین شب‌های ایران باستان بوده که از دیرباز تاکنون مورد توجه و اهمیت ایرانیان واقع شده است.

جشن‌ها و شب نشینی‌هایی که در این شب با محوریت خانواده‌ها در اقصی نقاط کشور برگزار می‌شود یک سنت دیرینه است که جایگاه ویژه‌ای نزد ایرانیان دارد.

خانواده‌ها طبق سنت دیرینه دور هم جمع می‌شوند تا بلندترین و تاریک‌ترین شب سال کوتاه‌تر شود اما این دور هم جمع شدن در واقع وفاق و همدلی برای غلبه بر سیاهی، تاریکی و سردی بوده؛ همان که امروز به شکل ویروس کرونا ظاهر شده است.

از این رو امسال در شرایط شیوع ویروس کرونا و خطرهای جدی در پی افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نیاز است که با پرهیز از دورهمی و تجمعات خانوادگی، از راه دور به یاد هم باشیم و برای حفظ سلامتی یکدیگر بکوشیم تا این زمستان هم سپری شود.

اهمیت این مراقبت زمانی دوچندان می‌شود که هنوز از موج سوم کرونا به طور کامل رها نشدیم هرچند با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای محدودیت‌های جدید در آذر ماه نرخ بروز موارد جدید بیماری کووید ۱۹، بستری بیماران و فوتی‌ها کاهش چشمگیر داشته و روند نزولی در خراسان جنوبی نیز همچنان ادامه دارد.

شب یلدا یا شب چلّه، شب خوشامدگویی و استقبال از زمستان است و خانواده‌های خراسان جنوبی هر سال در خانه بزرگ فامیل گرد هم می‌آمدند و با خوردن تنقلات، قصه‌گویی بزرگان و شاهنامه خوانی و روایت داستان‌های حماسی، این شب طولانی را جشن می‌گرفتند.

امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا شرایط شب یلدا هم متفاوت است و کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان که حدود ۱۰ ماه به طور مستقیم با بیماری کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند هشدارهای جدی برای پرهیز از برگزاری دورهمی در این شب دارند.

شب یلدا مانند روز طبیعت در خانه بمانیم

موضوعی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا خراسان جنوبی به آن اشاره کرد و گفت: ایرانی نیست که شب یلدا را پاس ندارد اما ایرانیان همان ملتی هستند که هرچند سیزده به‌در را قبل و بعد از اسلام و انقلاب پاس داشتند اما امسال در خانه نشستند و به پاس سلامتی خود و مردم به کمک همکاران نظام سلامت آمدند که امید است یلدا هم در خانه بمانند.

سعید نمکی افزود: در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم لذا راهی جز این نداریم که خلاف رویه‌های گذشته عمل کنیم تا این موج را پشت سر بگذاریم و تقاضا داریم مردم یلدای امسال را در خانه بمانند و گرنه در دام جدیدی از بیماری قرار خواهیم گرفت.

وی اظهار داشت: نمی‌دانیم بیماری در پیک بعد چگونه خواهد بود همانطور که در پیک سوم بیماری، علائم، شیوه‌های واگیر، میزان بروز در سن و سال‌های مختلف، نیاز به اکسیژن بیشتر و سایر موارد شدیدتر و مرگ و میر بالاتر رفته بود لذا ناچار هستیم رعایت کنیم.

وزیر بهداشت گفت: یکم آذر، سراسر کشور رنگ قرمز داشت و اکنون به ندرت لکه‌های قرمز بر گونه ایران زیبا را داریم که حاصل تلاش مجموعه‌ای در کنار هم با هدایت هوشمندانه رهبری فرزانه با طرح محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی و با حمایت رییس جمهوری، هیأت دولت، دستگاه‌های نظامی و انتظامی و سایرین است.

وی افزود: این پاداش بزرگ و بی‌نظیر برای مردمی است که صبوری کردند و شیرینی این همدلی و وفاق این بود که شاهد باشیم مملکت به لکه‌های کوچکی از قرمزی به وضعیت بحران رسیده است.

نمکی گفت: در کنار همه اینها، یکی از نگرانی‌های عمده من ساده انگاری و عادی پنداری کرونا به عنوان زخمی بر پیکر نظام سلامت است چراکه هرگونه عادی انگاری ما را به پیک زمستانی سخت مبتلا خواهد کرد.

ابتلای خانوادگی به کرونا ۶۵ درصد است 

یکی از عوامل شیوع ویروس کرونا که همواره در خراسان جنوبی از آن نام برده شده، انتقال بیماری از طریق تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی بوده است و رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در تازه‌ترین تحلیل آماری بیماری کووید ۱۹ در این استان گفت: براساس بررسی‌های انجام شده میزان انتقال خانوادگی در خراسان جنوبی از ابتدای همه‌گیری کرونا بالاتر از میانگین کشوری است.

محمد دهقانی فیروزآبادی گفت: زیرا اعتقادات و علقه خانوادگی سبب می‌شود دورهمی‌ها، شب نشینی‌ها و ارتباطات خانوادگی بیشتر شود و به کرات شاهد ابتلای خانوادگی در استان هستیم.

وی میزان ابتلای خانوادگی به کرونا در استان را ۶۵ درصد اعلام کرد و افزود: میانگین سنی بستری‌ها مشابه کشور ۵۵ سال و میانگین سن فوتی‌ها نیز به نسبت کشور مقداری بالاتر و ۶۹ سال است.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا تصریح کرد: تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا در اسفند پارسال، ۱۴۱ نفر بود و این میزان در آبان ماه سیاه خراسان جنوبی به بیش از ۶ هزار و ۳۸۲ نفر رسید و بیشترین فوتی‌های ناشی از کرونا در خراسان جنوبی مربوط به آبان ماه است.

نکته مهمی که در مواجهه با ویروس کرونا باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، آماری است که رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره موارد فوت بیان کرد و گفت: بیش از ۶۰ درصد فوتی‌ها در استان خراسان جنوبی در افراد بالای ۶۰ سال است زیرا ششمین استان سالمند کشور هستیم.

وی افزود: پیک اول در اسفند و فروردین، پیک دوم در خرداد و تیر ماه و پیک سوم که مهر و آبان بود نشان می‌دهد هرچه زمان بیشتری سپری می‌شود تحلیل‌ها بهتر خود را نشان می‌دهد.

دهقانی گفت: به نظر می‌رسد در استان خراسان جنوبی پیک اول و دوم نداشته‌ایم و در واقع استان مصون مانده است و استان‌هایی که در پیک‌های قبل زیاد درگیر نشده بودند در پیک جدید درگیر شدند که خراسان جنوبی جزو این استان‌ها بود.

وی با بیان اینکه روند کاهشی کرونا در استان ادامه دارد افزود: آزمایشگاه ویروس شناسی مرکز استان فعال است و آزمایشگاه خصوصی خیلی دیر پای کار آمد و در این زمینه فعال نبود لذا نسبت نمونه‌گیری ما نسبت به کشوری پایین‌تر است.

یلدا را با کرونا تلخ نکنیم

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: مراقب باشیم که شب یلدا را به تلخ‌ترین شب سال مبدل نکنیم.

دکتر مسعود ضیایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از خاطرات خوب این شب حضور در کنار بزرگان خانواده است اما از طرفی این افراد آسیب‌پذیرتر در مقابل بیماری کووید ۱۹ هستند و باید به خاطر حفظ خاطرات خوب سال‌های گذشته امسال بیشتر مراقبت کرد تا این شب را به سیاه‌ترین و غم‌انگیزترین خاطره‌ها مبدل نسازیم.

وی اظهار داشت: اکنون که حدود سه هفته از پروتکل‌های قرنطینه و محدودیت‌های انجام شده در کل کشور می‌گذرد و شاهد بارقه‌هایی از امید در کاهش بیماری هستیم نیاز است که به رعایت این دستورالعمل‌ها همچنان ادامه دهیم تا مجدد شاهد اوج بیماری نباشیم.

متخصص بیماری‌های عفونی کاهش موارد ابتلا و مراجعه به بیمارستان‌ها در پی اعمال محدودیت‌های شدید هفته‌های اخیر را رخدادی بزرگ دانست که باید از آن درس گرفت.

وی ادامه داد: مهمترین پیام مثبت این رخداد آن بود که با رعایت پروتکل‌ها و تصمیم‌گیری‌های درست تا حدی می‌توان کرونا را کنترل کرد اگرچه هنوز هم با ایده‌ال‌ها خیلی فاصله داریم و شاهد مرگ و میر زیاد هستیم.

ضیایی گفت: اگر این نکات بهداشتی را رعایت کنیم امید است که بتوانیم باز هم در این راستا موفق‌تر عمل کنیم و واقعیت این است که موارد ارجاعات به بیمارستان کمتر شده هرچند اگر این پیشگیری‌ها و اقدامات صحیح ادامه پیدا نکند موارد رو به افزایش خواهد رفت و با توجه به سرد شدن هوا و محبوس شدن ویروس در مکان‌های شلوغ و اجتماعات انتقال سریع‌تر و موارد بیماری چند برابر خواهد شد.

وی یادآور شد: نکته اول این است که نباید دچار ساده انگاری شویم و کاهش بیماری را به عنوان رفع شدن مشکل در نظر گیریم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به وضعیت فعلی آی سی یو بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند گفت: هنوز این بخش مملو از حضور بیماران کرونایی است و اگر تختی خالی شود مجدد بیمارانی جایگزین می‌شوند.

وی بیان کرد: علیرغم گذشت سه هفته از اعمال محدودیت‌ها هنوز زود است که شاهد کاهش چشمگیر آمار بیماران کرونایی در بخش آی سی یو باشیم و اگر باز هم دورهمی‌ها را داشته باشیم باز هم موارد زیاد خواهد شد.

ضیایی گفت: نیاز است که همه تلاش خود را به کار گیریم تا شب یلدا را از راه دور و به صورت مجازی برگزار کنیم و ضمن احترام به سنت‌ها و افراد بزرگ خانواده بتوانیم شب یلدایی بدون ابتلای عزیزان را پشت سر بگذرانیم.

وی افزود: امیدواریم سال آینده که مردم واکسینه و بیماری کنترل شده باشد همه بتوانند در شب یلدا مجدد دور هم جمع شوند و از شب یلدا سال ۹۹ به نیکی یاد کنند نه اینکه سال آینده شب یلدا یادی از خاطرات تلخ شود که عامل آن سهل انگاری و ساده انگاری ویروس کرونا بوده است.

اولین مورد ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی این ویروس اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری کووید ۱۹ بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان ماه ادامه داشت.

موارد بستری و فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ در آذر ماه و پس از اعمال محدودیت‌های جامع کاهش یافته است و اکنون از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی هشت شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و سه شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

تاکنون یک میلیون و ۱۰۸ هزار و ۲۶۹ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده و شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۲ هزار و ۱۹۶ نفر رسیده است.

 

 

 

پروژه احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی ۱۶ درصد پیشرفت دارد۲-۳

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: پروژه احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی در قطعه ۱۶ با پیشرفت فیزیکی ۱۶ درصد در دست اجرا است.

وحید داعی در بازدید از قطعه ۱۶ پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی افزود: این مسیر مورد پیمان شرکت ویسا است که طول آن ۳۲ کیلومتر بوده و اجرای پروژه با پیشرفت فیزیکی ۱۶ درصد ادامه دارد.

وی بیان کرد: طول این پروژه از بیرجند تا ایستگاه یونسی ۲۷۰ کیلومتر است که در حال حاضر ۳۲ کیلومتر در حوزه استان خراسان جنوبی و ۵۸ کیلومتر از مبدا ایستگاه یونسی به سمت بیرجند در مجموع حدود ۹۰ کیلومتر در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی امروز به منظور بررسی عملیات اجرایی و آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی و شتاب‌دهی بیشتر از قطعه ۱۶ پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی بازدید کرد.

عملیات اجرایی قطعه ۱۶ راه آهن بیرجند – یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در مسیر کریدور ریلی شرق کشور ۱۵ مهر سال گذشته در سفر معاون اول رییس جمهوری به خراسان جنوبی آغاز و انتظار دیرینه مردم این استان محقق شد.

در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر نیرو در کارگاه پروژه در ۲ شیفت کاری شاغل هستند و با هدف افزایش سرعت این ابر پروژه و اتصال بیرجند به ایستگاه یونسی هیات وزیران سال گذشته ۲ مصوبه داشت که یک مصوبه صدور قرارداد مشارکت از محدوده بیرجند تا یونسی به مبلغ چهار هزار میلیارد تومان است.

براساس این مصوبه اولین بار مدل مالی مشارکتی ۱۰-۲۰-۷۰ مصوب شد که ۱۰ درصد آورده دولت، ۲۰ درصد آورده بخش خصوصی و ۷۰ درصد تسهیلات از صندوق توسعه ملی در اختیار کنسرسیوم قرار گیرد.

اولین گام بعد از این مصوبه تشکیل کنسرسیوم ریلی متشکل از ۶ شرکت راهسازی بزرگ بود و بعد از تشکیل این شخصیت حقوقی، در گام بعدی دوم مهر ماه امسال هیات امنای صندوق توسعه ملی تشکیل و اولین بار با پرداخت تسهیلات ریالی به پروژه ریلی خراسان جنوبی موافقت شد تا در حد ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع در اختیار پروژه قرار گیرد که بتوان به عنوان تسهیلات از آن استفاده کرد.

 

 

 

 

 

 

دوره آموزشی بسته تحولی خوانا در خراسان جنوبی آغاز شد/۲-۳

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: دوره آموزشی بسته تحولی «خوانا» با هدف ارتقای سطح مهارت‌های چهارگانه زبانی و رویکرد تلفیقی سه مولفه اساسی از مهارت‌های زندگی، مسوولیت‌پذیری، جرات‌ورزی و ادب در این استان آغاز شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد زمانی در حاشیه افتتاحیه دوره آموزشی بسته تحولی خوانا که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور مجازی وزیر آموزش و پرورش، معاون آموزش ابتدایی وزیر و مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی، برگزار شد، افزود: اجرای بسته تحولی خوانا بستری مناسب برای پرورش همه ابعاد انسانی است.

وی تصریح کرد: اجرای دقیق این بسته رسیدن به حیات طیبه و  اهداف سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را محقق می‌کند و در واقع کلاس درس یکی از ارکان مهم حکومتی آموزش و پرورش است که برای تعالی نیازمند همکاری، وحدت و همدلی بین عوامل مختلف آموزشی و پرورشی درون و برون سازمانی است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ضمن ارائه گزارشی از نحوه اجرای این طرح در استان گفت: آموزگاران و مدرسان استانی باید برای اجرای موثر، هدفمند و هوشمندانه بسته تحولی خوانا با استفاده از طرح‌های ابتکاری مبتنی بر آموزش‌های نوین و به روز گام‌های بلندی بردارند.

وی اظهار داشت: بسته تحولی خوانا ترکیبی از مهارت‌های خواندن، نوشتن و آداب زندگی است و از آن جهت که بهترین دوران برای تعمیق و اثربخشی آموزش مهارت‌های چهارگانه زبانی و زندگی، دوران کودکی و مقطع ابتدایی است لذا با اجرای آن علاوه بر پرداختن به دغدغه اساسی موجود، می‌توانیم شاهد اجرای موفق یکی از برنامه‌های سند تحول بنیادین در مدارس باشیم.

 

 

 

 

 

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس:

وعده حمایت از فعالان گردشگری روی کاغذ ماند/۲-۳

وعده حمایت از فعالان گردشگری روی کاغذ ماند

 ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و سخنگوی کمیسیون فرهنگی گفت: بسیاری از بخش‌نامه‌های مرتبط با حمایت از فعالان گردشگری یا بر روی کاغذ مانده و یا درست اجرا نشده است.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه زیر ساخت‌های مرتبط با گردشگری خراسان‌جنوبی صورت گرفته و ظرفیت‌های متعددی فعال شده است.

نماینده فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس و ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری بیان‌کرد: با این وجود در حوزه گردشگری خراسان‌جنوبی یک اشکال و ایراد وجود دارد و آن نبود یک سند جامع توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

نصیرایی ادامه‌داد: در این سند جامع که باید برای هر سه بخش تدوین می‌شود، مشخص شود که در چه نقطه‌ای هستیم، به چه نقطه‌ای می‌خواهیم برسیم و با چه راهکارهایی قرار است توسعه در سه بخش گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی رخ دهد.

پرهیز از نگاه‌های تک بعدی به موضوع گردشگری

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ایرادات و اشکالات نگاه‌های تک بعدی به موضوع گردشگری در خراسان‌جنوبی است، افزود: به عنوان مثال نباید به حوزه گردشگری تنها از بعد اقتصادی و درآمدزایی نگاه کنیم در حالی که گردشگری ظرافت‌های فرهنگی فراوانی دارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی اظهار کرد: ما در حوزه گردشگری باید این ظرافت‌های فرهنگی و میراثی را نشان دهیم که چگونه نیاکان ما در گذر از رنج‌ها و سختی‌های روزگار اصالت دینی و هویتی خود را حفظ کرده و آن را از آسیب محفوظ داشتند.

نصیرایی بیان‌کرد: از طرف دیگر صنعت گردشگری یک صنعت سودآور، اشتغال‌زا و زمینه‌ساز توسعه است و نباید از این مهم نیز غفلت کرد.

انتقاد از نبود مفاهمه در حوزه گردشگری

وی گفت: متأسفانه در حوزه گردشگری در خراسان‌جنوبی و حتی در کشور مفاهمه‌ای وجود ندارد، به این معنا که هر کسی بر اساس نوع نگاه و دیدگاه خود به موضوع توسعه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی نگاه می‌کند.

ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری یادآور شد: این در حالی است که در مجموعه‌های حاکمیتی باید نسبت به این موضوع اولویت‌دار یک مفاهمه جدی به وجود آید تا بتوانیم در راستای توسعه گردشگری گام برداریم.

نصیرایی گفت: به نظر می‌رسد در صورت تدوین یک سند جامع توسعه گردشگری می‌توانیم به مفاهمه مد نظر نزدیک شویم.

وی اظهار کرد: بی شک در شرایط تحریم اقتصادی دشمن، گردشگری هم یک صنعت اشتغال‌زا برای مردم و هم زمینه‌ساز انتقال فرهنگ مردم خراسان‌جنوبی به گردشگران خارجی و هم گردشگران داخلی و سایر هموطنان است.

نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس با اشاره به اینکه شیوع کرونا واحدهای مرتبط با گردشگری را به تعطیلی کشاند و آسیب‌های اقتصادی فراوانی وارد کرد، بیان کرد: البته اقداماتی در راستای حمایت از مشاغل آسیب دیده از شیوه کرونا آغاز شده است.

حمایت‌ها از فعالان گردشگری در شرایط کرونا کافی نیست

نصیرایی افزود: با وجود این بسیاری از فعالان حوزه گردشگری بیان می‌کنند که این اقدامات برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از شیوع کرونا کافی نیست و بسیاری از بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها یا بر روی کاغذ می‌ماند و یا به شیوه نامطلوبی اجرا می‌شود.

وی گفت: به عنوان مثال به فعال حوزه گردشگری گفته شده که می‌تواند اقساط وام خود را چند ماه بعد از دریافت، پرداخت و در حقیقت وام او استمهال شده است، ولی در عمل این موضوع عملیاتی نمی‌شود و یا در صورت اجرا سود آن چند ماه تأخیر از او گرفته می‌شود.

ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری یادآور شد: به نظر من متولیان و مسئولان حوزه گردشگری در سطح کشور باید با فعالان این بخش به صورت مستقیم گفت و گو کنند و بر اساس توان کشور و اساس میزان مشکلات تدابیری بیندیشند.

برای اولین بار در کشور

تامین به موقع آب عشایر با راه اندازی سامانه آبرسانی/۲-۳

آب آشامیدنی عشایر با راه اندازی سامانه جامع آبرسانی سیار، برای اولین بار در کشور در محلات عشایری خراسان جنوبی به موقع تامین شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل امور عشایر استان درگفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: این سامانه تامین به موقع آب عشایر با راه اندازی سامانه آبرسانیبرای اولین بار در کشور در استان راه اندازی شده و هم اکنون برای اجرا به سایر استانها نیز اعلام شده است.

 

مهدی عصمتی پور افزود: در این طرح محلات عشایری و تعداد خانوارهایی که نیازمند آبرسانی سیار برای شرب و دام هستند، شناسایی شدند و به آنها کد دستوری و شماره تماس برای درخواست آب اعلام شده است.

 

وی با بیان اینکه تا پیش از این پس از درخواست فرد، برای آب مشخص نبود چه زمانی آب به محلات عشایر می رسد و نیازمند صرف وقت بسیار زیادی بود، گفت: با راه اندازی این سامانه مشکل مرتفع شده و زمان رسیدن تانکر به همراه نام و شماره تلفن راننده تانکر برای پیگیری به عشایر پیامک می شود.

 

مدیرکل امور عشایر استان افزود: درصورت درخواست عشایر برای آب شرب، آب مورد نیاز در همان روز ارسال می شود.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۳ دستگاه تانکر،  آبرسانی سیار به محلات عشایر را برعهده دارند گفت: ۶ هزار و ۷۵۰ خانوار عشایر خراسان جنوبی در این سامانه جامع آبرسانی می شوند.

 

خراسان جنوبی ۱۵هزار و ۶۷۶خانوار عشایری دارد.

 

 

 

 

کشف ۳۱ کیلوگرم هروئین از دو عابر پیاده

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از دستگیری ۲ عابر پیاده با ۳۱ کیلو و ۷۰۰ گرم هروئین در شهرستان نهبندان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار فرشید گفت: مأموران انتظامی پاسگاه”سهل آباد” شهرستان نهبندان هگام گشت زنی و کنترل محور‌های فرعی به ۲ عابر پیاده که در تاریکی شب در حال تردد بودند، مشکوک و به آنان دستور ایست دادند.
وی افزود: عابران پیاده با مشاهده پلیس با رها کردن کوله پشتی‌های خود متواری شدند که با اقدام سریع مأموران نامبردگان را دستگیر و به پاسگاه منتقل کردند.
این مقام ارشد انتظامی گفت: مأموران در بازرسی از کوله پشتی متهمان ۳۱ کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک کشف کردند که در این رابطه ۲ متهم دستگیر و به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

اهدای ۴ دستگاه تجهیزات از محل موقوفات به بیمارستان ها/۲

۴ دستگاه تجهیزات بیمارستانی ویژه بیماران کرونایی از محل موقوفات به بیمارستانهای بیرجند اهدا شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند گفت: این تجهیزات از محل موقوفات بیرجند خریداری و به بیمارستان های بیرجند ویژه بیماران کرونایی اهداء شد.
حجت الاسلام خدایی ارزش تجهیزات اهداء شده را ۲۳۵ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این تجهیزات از آغاز امسال خریداری و اهداء شده است.

۶۶۶ نفر در خراسان جنوبی قربانی کرونا

با ثبت ۱ مورد فوت جدبد ناشی از کرونا در خراسان جنوبی مجموع فوت در اثر این بیماری در استان به ۶۶۶ مورد رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۴ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجا شد که مجموعا ۷۰ بیمار جدید شامل ۱۵ بستری و ۵۵ سرپایی شناسایی شدند.
دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۷ نفر در بیرجند، ۳ نفر در فردوس، ۱۸ نفر در قاین، ۳ نفر در طبس، ۲ نفر در نهبندان، ۳ نفر در درمیان، ۲ نفر در سربیشه، ۲ نفر در سرایان، ۹ نفر در بشرویه، ۹ نفر در زیرکوه و ۲ نفر در خوسف بودند.
وی گفت: در حال حاضر ۱۹۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۱۴ نفر کرونا مثبتند.
دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۶ نفر وخیم است.
وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی پذیرش و در همین مدت ۴۴ بیمار شامل ۲۶ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تا روز گذشته ۳۱ هزار و ۹۸۴ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۳ هزار و ۹۱۲ بیمار شد.
پلیس فتا:

از فروشگاه‌های معتبر خرید‌های اینترنتی کنید/۴

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی درخصوص خرید اینترنتی از فروشگاه‌های معتبر هشدار داد.

رئیس پلیس فتای استان با اشاره به کشف یک پرونده کلاهبرداری از شهروندان در فضای مجازی گفت: در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر کلاهبرداری از وی توسط فردی در اینستاگرام موضوع شناسایی سارق یا سارقان احتمالی در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

 

سرهنگ محمدپور افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد فردی با یک پیج فیک در چندین صفحه مجازی فروشگاه‌های معتبر استان اقدام به سفارش و خرید کالا کرده است که در ادامه از فروشنده درخواست داشته تا پس از ارسال کالا توسط پیک هزینه را برای وی انتقال دهد، اما بعد از دریافت کالا دیگر پاسخ گوی فروشنده نبوده و هزینه را پرداخت نمی‌کرده است.

وی گفت: با بررسی‌های بعمل آمده کارشناسان پلیس فتا متهم را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر کردند، در ابتدا متهم منکر این قضیه شد، اما با دیدن مستندات و ادله موجود لب به اعتراف گشود و به کرده خود اقرار نمود و بیان داشت برای ایجاد این صفحه از سیم کارتی که از طریق دوست خود خریداری کرده بود و به نام خود انتقال مالکیت نداده بود استفاده کرده است. کارشناسان پلیس فتا ضمن عودت وجه کلاهبرداری شده به حساب شکات پرونده متهم را جهت سیر مراحل قضایی به دادسرا ارجاع دادند.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی افزود: کاربران توجه داشته باشند تا خرید‌های خود را از فروشگاه‌های معتبر در فضای مجازی انجام دهند و فروشندگان نیز دقت داشته باشند که هنگام تحویل محصول و کالای خود هزینه را در محل از خریدار اخذ کنند.

سرهنگ محمدپور از شهروندان خواست: هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

 

 

 

 

توزیع ۱۰۰ هزار نهال دیم بین کشاورزان درمیان/۲

با مساعدت بنیاد علوی ۱۰۰ هزار نهال، به صورت رایگان بین کشاورزان شهرستان درمیان توزیع می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان گفت: با مساعدت بنیاد علوی ایتوزیع ۱۰۰ هزار نهال دیم بین کشاورزان درمیانن تعداد نهال شامل زرشک، بادام، سنجد، گل محمدی با هدف غنی‌تر شدن سطح زیر کشت باغات شهرستان امسال با نظارت سازمان جهاد کشاورزی از مراکز مورد تأیید خریداری و بین کشاورزان به صورت رایگان توزیع می‌شود.

سید محسن نصیرائی به انعقاد تفاهم نامه بین سازمان جهاد کشاورزی و بنیاد علوی در زمینه احیا و مرمت ۲۰ قنات در شهرستان درمیان اشاره کرد و افزود: امسال بر اساس این تفاهم نامه یک و نیم میلیارد تومان بنیاد علوی و یک و نیم میلیارد تومان هم سازمان جهاد کشاورزی اعتبار اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه کار مرمت و احیای پنج قنات در روستا‌های نوغاب، بمرود آباد آنیک، تخته جان، بورنگ و آواز در اولویت است، گفت: برای این تعداد روستا قرار داد‌ها منعقد و کار مرمت و احیای قنات آغاز شده است.

وی گفت: بنیاد علوی در بحث خط انتقال آب به مزارع نیز ورود کرده و لوله‌های مورد نیاز بر اساس مشخصات فنی ارایه شده، توسط بنیاد تهیه می‌شود و در ازای تامین لوله و … جهاد کشاورزی برابر آن اعتبار، پروژه آبیاری کم فشار در روستا‌ها اجرا می‌کند.

جریمه ۵۲۳ میلیون ریالی قاچاقچی پوشاک در نهبندان/۴

قاچاقچی پوشاک در نهبندان به پرداخت۵۲۳ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان نهبندان گفت: ماموران ایست و بازرسی سهل آباد نهبندان در حین کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه اتوبوس که از زاهدان به مقصد مشهد در حرکت بود مشکوک شده که پس از توقف بازرسی‌های لازم از آن انجام شد.
هادی میرعرب افزود: در بازرسی تعدادی پوشاک قاچاق شامل (۴۲۰ ثوب انواع شلوار لی و ۲۶۰ کیلوگرم البسه مستعمل) کشف شد.
وی گفت: مالک اقلام قاچاق به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز شهرستان نهبندان معرفی شد.
رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان نهبندان افزود: این شعبه پس از بررسی اسناد و مدارک موجود متهم را علاوه بر ضبط کالا‌های مکشوفه به پرداخت مبلغ ۵۲۳ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

پیش بینی برداشت ۲۰ هزار تن سبزیجات از مزارع طبس/۲

برداشت سبزیجات برگی از سطح ۸۰۰ هکتار مزارع کشت این محصول در شهرستان طبس آغاز شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان طبس متوسط عملکرد سبزیجات برگی در شهرستان طبس را ۲۵ تن در هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۲۰ هزار تن انواع سبزیجات برگی از این مزارع برداشت شود.

بخشایی با بیان اینکه شهرستان طبس مقام اول سطح زیر کشت و تولید سبزیجات برگی استان را دارد افزود: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب این شهرستان در تمام فصول سال کشت انواع مختلف سبزیجات انجام می‌شود، ولی قسمت عمده‌ای از آن در فصل‌های پاییز و زمستان برداشت می‌شود.

 

وی گفت: سبزیجات برگی این شهرستان شامل اسفناج، جعفری، شنبلیله، شوید، شاهی، گشنیز، ریحان، نعنا، تره، تربچه، پیازچه، مرزه، کاهو و … است که از عطر، طعم و کیفیت خاصی برخوردار است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان طبس پیش بینی کرد با عرضه این محصولات به شهرستان‌های همجوار و استان‌های خراسان رضوی، کرمان و یزد بیش از ۶۰ میلیارد تومان درآمد عاید ۴۸۰ بهره بردار این شهرستان شود.

 

داود بخشایی خدمات کارشناسی، تامین نهاده‌های کشاورزی از قبیل کود و سم، استفاده از کارنده‌های کشت مستقیم در کشت سبزی، مکانیزه کردن کشت و استفاده از لودر‌های لیزری برای آماده سازی سطح مزارع سبزی را از خدمات ارائه شده به سبزی کاران اعلام کرد و گفت: در شهرستان طبس ۶ واحد در زمینه تولید سبزیجات خشک با ظرفیت اسمی سالانه حدود ۱۳۰۰ تن سبزی خشک مشغول به فعالیت هستند.

 

 

 

خرید ۵۰ گوشی هوشمند برای دانش آموزان محروم شهرستان فردوس/۲

خیران ۵۰ دستگاه گوشی هوشمند با هزینه ۱۵۰ میلیون تومان برای دانش آموزان محروم شهرستان فردوس خریداری کردند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان خرید ۵۰ گوشی هوشمند برای دانش آموزان محروم شهرستان فردوسشهرستان فردوس در شبکه شاد حضور دارند و برای قریب ۱۰ درصد باقی مانده نیز با مشارکت خیران نیکوکار شهرستان مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان، برای خرید ۵۰ گوشی هوشمند هزینه شده و در اختیار ۵۰ خانواده‌ی دانش آموزان محروم از گوشی هوشمند قرار گرفته است.

محمدعلی واقعی افزود: علاوه بر این، بیش از ۲۷۰ نفر از اولیای دانش آموز محروم از گوشی هوشمند شهرستان فردوس برای دریافت وام ۳ میلیون تومانی به بانک‌های عامل معرفی شده اند.

وی گفت: علاوه بر استفاده از ظرفیت خیران و تسهیلات بانکی در تأمین گوشی برای دانش آموزان؛ تمام دانش آموزان محروم ازگوشی هوشمند استان؛ خدمات آموزشی و پرورشی را ازطریق رسانه ملی، محتوا‌های آموزش الکترونیک به صورت آفلاین و درسنامه دریافت می‌کنند که برای تحقق این هدف از راهبران آموزشی، مدیران مدارس و معلمان بومی به ویژه در روستا‌ها استفاده می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی همچنین از افتتاح ۲ کلاس اقماری آموزش از راه دور، در شهرستان سرایان و فردوس خبر داد و گفت: ۴۰ دانش آموز دختر و پسر دروه‌های متوسطه اول و دوم فردوسی و سرایانی در این دو کلاس تحصیل می‌کنند.

واقعی گفت: برای تجهیز این کلاس‌ها مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان مورد نیاز است.
وی، با بیان این که تحصیل دانش آموزان در این دو کلاس رایگان است؛ گفت: کلاس‌های اقماری شهرستان‌های فردوس و سرایان در راستای اجرای طرح آبا و جذب حداکثری دانش آموزان بازمانده از تحصیل بهره برداری شد.

اعلام برنامه امتحانات نهایی دی ماه ۱۳۹۹

زمان برگزاری امتحانات نهایی نوبت دی پایه دوازدهم رشته‌های تجربی، ریاضی، علوم انسانی و معارف اسلامی و پیش دانشگاهی بزرگسالان اعلام شد.

مدیرکل آموزش و پرورش گفت: این امتحانات به‌صورت حضوری، در بازه‌ی زمانی ۱۵ دی تا ۱۱ بهمن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌ویژه حفظ فاصله اجتماعی و استفاده اجباری از ماسک توسط دانش آموزان و عوامل اجرایی برگزار می‌شود.

 

واقعی افزود: ناظران ستادی و استانی برای رصد رعایت مقررات و شیوه‌نامه‌های آموزشی و بهداشتی از حوزه‌های برگزاری امتحانات بازدید خواهند کرد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*